ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-21  (läst 2943 gånger)

2007-02-20, 00:17
läst 2943 gånger

Utloggad Mikael Hellman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 21:51
    • Visa profil
Hej Ulf! Du vet väl vad programmet har för styfte? Att förlöjliga vissa originella personer och låta folk skratta åt dem. Nu har du verkligen serverat något åt dina fans här på Anbytarforum. Grattis!

2007-02-20, 01:24
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Mikael! Man får väl hoppas ändå att det finns några tittare som kan skilja mellan ploj och seriös forskning...annars finns det nog inte mycket hopp kvar för det här landet...man måste ta de chanser man får här i livet!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-02-20, 11:27
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ulf
Det är inte nödvändigt att ta alla chaner. Som seriös forskare och människa väljer man väl de som är bra och seriösa. Att kanske bli betraktad som bykuf eller byfåne främjar inte den seriösa forskningen. Vill du bli uthängd och begapad så lär du nog bli det genom att delta i såndana här typer av program.
Jan-Christer

2007-02-20, 13:15
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ulf skriver alltid artigt och civiliserat i sina inlägg, han ägnar sig inte åt personangrepp eller förlöjligande av andra. Ändå blir han så kritiserad. I Sverige har vi en grundlag som säger att man har rätt att ha vilka åsikter som helst, jag tycker att vi här på AF och i släktforskarkretsar ska respektera det. Att förlöjliga en person för hans åsikter hör hemma i några av de många och otrevliga mobbningsprogram som blivit så populära, inte på ett seriöst forum.  
 
Sedan kan man undra om inte 100 höjdare kan ses som en hyllning till just friheten att vara som man vill, även om det sticker andra människor i ögonen. En rättighet som vi ska värna om här i vårt land; närheten till tider och platser där detta inte är självklart borde innebära en tankeställare för oss alla.
 
Jo Ulf, du får och ska ta alla chanser. Du bestämmer själv vad du vill göra. Och jag hoppas också att det finns folk som kan skilja mellan ploj och seriös forskning. Lycka till!

2007-02-20, 16:01
Svar #4

Johan Marklund

Ulf Sawert
 
I USA för många år sedan, lärde jag mig en gyllene regel om åsiktsfrihet och demokrati. Detta synsätt verkar alltmer försvinna i åsiktskonformismens Sverige (med alltmer enfald i stället för mångfald). USA-regeln löd: Även om jag inte gillar dina åsikter, är jag beredd att offra livet för din rätt att få framföra dem. (Det låter nu så fjärran dagens Sverige)
 
Så även om jag ofta inte delar dina åsikter, så stöder jag din rätt att utan påhopp få framföra dem (men kanske även den kungliga svenska avundsjukan ligger dold bakom vissas inlägg? Vem vet?  )

2007-02-20, 17:06
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Lycka till i TV-debuten, Ulf.
 
Stå för Dina åsikter och lyssna inte till dem som vill trycka ner andra i skorna..
 
[color=0077aa]EA[/color]

2007-02-20, 17:21
Svar #6

Utloggad Nils-Olov Freij

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 18:02
    • Visa profil
Om jag inte är helt fel på det så var det den franska författaren och filosofen Voltaire som
är upphovsman till den regelen.
mvh

2007-02-20, 17:55
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Härligt med människor som kan vara sig själv! Ingen på detta forumet är en sådan glädjespridare, som du Ulf. Åtminstone jag blir glad varje gång du dyker med ditt glada hälsningsrop!
 
Låt ingen ta ifrån dig glädjen du känner inför det du tror på.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-02-20, 18:46
Svar #8

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Chris,
Tack för ditt fina medmänskliga inlägg.
 
Berit

2007-02-20, 20:00
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack alla för era vänliga ord och ert stöd i min kamp för sanningen!
 
Nu var både Fredrik och Filip mycket trevliga och sympatiska människor och de lyssnade uppmärksamt på allt jag sade och visade - vilket INGEN myndighet eller annan media gjort!! Det kommer nog att ta skruv när svenska folket får se mina bilder, på både det ena och det andra, och höra hur mycket fakta jag lyckats taga fram. Jag glömde dock inte bort att berätta hur mycket hjälp jag fått av människor på rötter, bl. a. hur jag här fick hjälp med det så otroligt viktiga vigseldatumet för Christina Bellander (även tipsen om Fredrik Munktells dagbok).
 
Jag glömmer heller inte dom dramatiska bilderna av slottruinerna som lades ut här på rötter, tack vare dom har vi ju nu lyckats identifiera den exakta platsen där jag tror att Fales slott låg!
 
Ja herre je...vilket äventyr det var med inspelningen...kameramannen följde mig överallt, till och med ut i köket! då jag skulle brygga kaffe åt grabbarna.
 
Programmet brukar visst ha en 400-500 tusen tittare...men det kommer ni att dubbla nu sade jag åt dem, då avsnittet med mina släktforskarfynd sänds!
 
Vi får se vad som händer...framåt vi gå!
 
Ulf

2007-02-20, 20:54
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Bara nu inte Rötter blir förknippat med Ulfs fantasier om slott och kunglig börd. Hoppas det blir ett bra reportage Ulf och inte att du blir gjord till en rikskuf. Jag delar inte dina åsikter och anser att du inte tagit åt dig av de goda källråd du fått, men tycker att du alltid haft en trevlig ton trots svidande kritik (inklusive av mig). Lycka till i din TV-debut Ulf och låt ingen ta ifrån dig glädjen att källkritiskt börja släktforska!

2007-02-20, 20:55
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ulf!
 
Jag håller med Chris om att du alltid är trevlig, vänlig och civiliserad här på AF, det kan ingen ta ifrån dig. MEN faktum kvarstår, du har inga primärkällor att luta dig emot vad gäller ditt påstådda släktskap med Bernadotterna. OCH den hjälp du fått från personer på AF visar att du bygger luftslott. Berättade du det för100 Höjdare??  
 
Jag vill inte heller se dig uthängd på TV för jag tror verkligen att du är en genomvarm människa, men snälla Ulf, ta till dig det som skrivs på AF.
 
Helene

2007-02-20, 21:11
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ulf! När kommer detta program att visas, vet du det? Hade aldrig hört talas om serien, men ser att det gick 8 avsnitt förra året, då man letade upp Sveriges 100 originellaste personer. Då är det plats 101-200 nu kanske.  
 
Jag håller med att Ulf alltid är vänlig och trevlig, men man måste ändå kunna kritisera honom i sak. Tyvärr har några få låtit det övergå i förlöjligande.

2007-02-20, 22:52
Svar #13

Utloggad Hans Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2012-02-05, 22:03
    • Visa profil
När du nu bereds tillfälle att framträda i sveriges television Ulf så glöm inte att försöka få med en bild på din anfader bergsrådet Harald Lybeckers vackra adelsvapen med dom gyllene hamrarna på kungsblå botten under en chef av guld. Det elegant utformade begravningsvapnet hänger i kyrkan i Falun dit du kan åka med kameran eller om du föredrar att beställa ett foto på skölden i riddarhuset. Den adeliga ätten Lybecker är ju sedan länge utgången på svärdssidan men dess sköld är ett av de vackraste och renaste adelsvapnen som komponerats under sjuttonhundratalet. Dom som här på rötter har kritiserat dej för ditt intresse av dina adliga förfäder har nog medvetet avstått från att ta upp din anfader bergsrådet och det säger en del om dom! Lycka till Ulf!!

2007-02-20, 23:21
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Vilken ära...att få höra från: Niclas Rosenbalk (greveätt nr 275?)! Jodu...undersökningens tid är nu förbi, nu är det handling som gäller! Jag blev även ombedd att säga några ord direkt till vår nuvarande kung i kameran...se detta program Niclas - och häpna!!! Nu är det MIN tur att få ta till orda!
 
Till Anders Berg: Serien startar visst i början på mars men jag kommer nog in på slutet...kanske någon gång i slutet på mars? Håll ögonen öppna!
 
Till Hans Eriksson: Vet du något jag inte vet...vem är bergsrådet Harald Lybecker? Hur är jag släkt med honom?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-02-21, 00:11
Svar #15

Utloggad Hans Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2012-02-05, 22:03
    • Visa profil
Bergsrådet Harald Lybecker som adlades omkring 1710 och senare inskrevs på riddarhuset i Stockholm är väl din mormors mors farmors morfars mormors far om jag fattat Walinantavlan här på rötter rätt men han och hans i släkten Geisler ingifta dotter är inte nämnda där. Det passade väl inte in att nämna dessa när man var så kritisk till ditt intresse för adel tror jag. För ungefär tio år sen så kom det en doktorsavhandling i konsthistoria som handlade om begravningsvapen i sverige från 1500-talet och framåt och där finns en färgbild på det adeliga Lybeckerska vapnet i kyrkan i Falun har jag för mej. Ha det!

2007-02-21, 00:30
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Hans! Du menar alltså Fredrik Munktells första fru... hon som dog strax efter födseln av sonen Eric? Hennes morfar skall alltså ha varit denne Harald Lybecker? Hur är denne Harald släkt med de berömda krigarna Lybecker (Georg mfl.)?
 
Tack så mycket för upplysningen! Kan inte du maila mig mera inf. om detta på (gärna med ett släktträd!): composerulf@hotmail.com
 
Vänligen
 
Ulf

2007-02-21, 01:31
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men detta är ju otroligt...enligt mina små efterforskningar på nätet...så skulle detta betyda: att min förfader(?) Harald Lybecker var kusin med Friherren Georg Lybecker, som bl. a. var överbefälhavare över armén i Finland under Karl XII:s tid (och många krig)!! Och Haralds far skulle vara bror med Guvernören över Bohuslän: Georg (den äldre) Lybecker! Oh herre je...skall det aldrig taga slut...? Bara denna släkt - Lybecker - skulle ju räcka för ett helt TV-program!
 
Tack Hans, nu fick jag stoff till ett nytt kapitel i min bok! (Ps. vilken tur...att jag inte hunnit gett ut den än...puh!)
 
Ulf

2007-02-21, 02:00
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Helene Jorsell: luftslott...det återstår väl att se vad?...vad som är luftslott och vad som INTE är det. Fäll inga domar i förtid tack!
 
Sov gott!
 
Ulf

2007-02-21, 02:15
Svar #19

eva

Hej Ulf!
Jag är släkt till släkt med Lybeckers och den släkten har fått en grafisk översikt i Svenskt biografiskt lexikon. Harald L (1649-1714) var bergmästare när han adlades 1709 och blev bergsråd först 1713. Harald var gift med Emerentia Runsvik vars far var landskamrer i Nyköping.

2007-02-21, 07:21
Svar #20

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag hör till dem som utan att skämmas svarat med en inte alltför allvarlig ton på Ulfs inlägg här. Dels för att Ulf  (som tur är!) själv inte håller en gravallvarlig ton, och dels för att det som troligen skulle ha hyschats ner i andra trådar fått fritt spelrum i Buretrådarna - här är inte seriositet ett adelsmärke direkt...
 
 Jag tycker nog att som man ropar i skogen får man svar, de som  gjort välgrundade invändningar om forskaretik och metodik i Bureslingorna har stångat sina pannor ganska så blodiga vid det här laget och försvunnit bort till mer angelägna forskningsobjekt. Återstår då valet att stämma in i hyllningskören och låta showen fortsätta eller att strunta i företeelsen så är mitt val redan gjort (det här är får bli ett undantag!)
 
Ur forskningsperspektiv tycker jag dock att det är ganska så tveksamt om man skall låta sympatier för en person överskugga det faktum att det i dessa trådar mest handlar om andra- (eller tredjehands)uppgifter, hypoteser och påståenden av ett slag som inte skulle tillåtas i längden i andra trådar (hur skulle det då se ut?)  
 
Jag ser med nöje fram emot Wikingssons och Hammars program, men förväntar mig inte att där få mig till livs några välgrundade historiska nyheter. Jag hade varit mer oroad om det hade handlat om släktforskningsprogrammet Din släktsaga (även om titeln kunde ha haft ett visst berättigande där också...)

2007-02-21, 09:29
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jovisst Peter, sakliga diskussioner och källkritik är helt rätt, de ska definitivt förekomma och de är mycket viktiga forskningsmässigt sett. Om man inte tycker man får gehör så kan man som du säger ignorera diskussionen. Själv är jag helt ointresserad av den här delen av släktforskningen om det så är Bure eller fina anor; vanliga människors liv 1750-1950 är mitt intresse. Men det innebär inte att jag tycker att allt annat är fel och inte ska få förekomma. Och det innebär inte att jag tycker man har rätt att ägna sig åt personliga kommentarer om de man inte gillar på AF. De som bråkar på varandra med personangrepp och nedlåtande kommentarer, oavsett ämne, skrämmer bort användare på AF och det tycker jag är skadligt för oss alla.
 
Det skulle vara intressant med en kritisk analys av alla gamla släktutredningar som är fyllda med fantasier och glorifierande av anor. Och kemiskt rena från anor med tvivelaktiga meriter. Det var ju snarare regel än undantag förut att bättra på lit här och där.

2007-02-21, 11:10
Svar #22

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag tror att många av oss som besöker Anbytarforum har en utpräglad vilja att hjälpa till med det vi kan. Eftersom det i Buretråden till skillnad från de flesta andra inte rör sig om egenproducerade släkttabeller av frågeställaren, utan handlat om lite annorlunda frågor eller påståenden, så har kanske svaren blivit därefter också.
 
Problemet med delar av Burediskussionen är nog att vissa passningar rinner ut över sidlinjen utan försök av mottagaren att fånga upp dem, och då är det lätt att frustrationen övergår i ironi, vilket inte är acceptabelt, men kanske mänskligt.
 
Ett exempel är när det framfördes id?er om att ålderdomshemmet i Skön kunde vara en kopia av ett mångdubbelt större medeltida slott. Då slog sig en mängd goda viljor samman och tog fram foton, letade rätt på arkitekten, samt fann en forskare som skulle kunna leda vidare i sökandet. Men i det läget var inte uppslagen intressanta längre, det hade upptäckts nya intressanta stenar att bokstavligen vända på. Den nivå på debatten som uppstod då var säkert skadlig för oss alla, men det var även debatten i sig. Och när de som kan tänkas sitta inne med svaren tiger, eftersom frågeställaren äger tolkningsrätten, är frågan om tråden fyller något behov för andra än den som driver den...
 
Det skulle vara enkelt för vem som helst av oss att starta en tråd där vi t.ex. hävdar att vi härstammar från Gunnel Snålla, och hänvisa till egna tolkningar av vad Dick Harrison och andra historiker skrivit. Endast självbevarelse- och tidsbrist hindrar väl oss för att göra det, men vad skulle det innebära för Anbytarforums trovärdighet? Det är i det perspektivet jag tycker man skall se delar av Burediskussionen!  
 
Exempel

2007-02-21, 12:14
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En annan charmig diskussion som fått vara i fred är den om Heliga Birgitta där deltagarna slår varandra i huvudet på nynorsk (kanske just därför). Men låt oss ha kvar dessa, med begränsningar i personliga påhopp och otrevligheter. Jag tror inte de minskar trovärdigheten speciellt mycket, den som läser kan säkerligen dra egna slusatser.

2007-02-21, 12:29
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag håller helt med Chris, att jag tror att de flesta av oss är kloka nog att dra rätt slutsatser av vissa diskussioner, som förs här på forumet. Är det ändå någon som tror på dessa sagor, så är det väl upp till den att inte närmare utreda sanningshalten i påståendena.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-02-21, 13:22
Svar #25

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Eva!
 
Du måste ange både för- och efternamn när du skriver i Anbytarforum. Du får inte vara anonym.
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2007-02-21, 15:05
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Eva! Tack för ditt inlägg och tipset, jag skall kolla upp detta!
 
Till Peter Funke: Jag vet inte ens vad du pratar om... och du skall kalla dig för seriös!
 
Ulf

2007-02-21, 15:33
Svar #27

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ulf, var har jag kallat mig själv för seriös? Vill du friska upp ditt minne om diskussionen jag relaterar till så kolla gärna den bifogade länken i mitt föregående inlägg.

2007-02-21, 15:39
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen. En sista kommentar bara till luftslottsdebatten...varför säger ingen av er ungefär så här: Att du så hårt kämpar för att det skall göras en vetenskaplig undersökning av ruinresterna och de två stenmurarna vid Birstaberget visar verkligen Ulf, att du är seriös. Du vill verkligen att sanningen skall fram och försöker inte att bygga några luftslott! Likadant är det med Walin-frågan, du vill ju ha fram ett DNA-test som skall vetenskapligt bevisa om detta är fantasier eller inte. Du har ju även skickat in några bilder hit till oss där vi (iallefall några!)kunnat se tydliga likheter mellan dina släktingar och Bernadottar. Vi vet ju även att du har över 30 A4-ark till där hemma med ytterliggare bilder. Ingen här vill ju tro att du skulle vara så urbota dum att du medvetet grävde din egen grav genom att få fram ett DNA-test som sedan skulle visa sig negativt - och du skulle bli till åtlöje för hela det svenska folket! Jagmenar...du är ju ändå utbildad Civilekonom...Du har också alltid ärligt lagt fram allt ditt material inför oss proffs här på AF och vi har fått genomlysa allt från alla vinklar och vrår och du har även kunnat ändra dig (även om det inte skett så ofta!) då du blivit helt överbevisad, allt detta visar att du verkar vara seriös!  
 
Hälsningar från ett insnöat Byrisholm!
 
Ulf

2007-02-21, 16:35
Svar #29

Jan Andersson

Till Ulf Sawert!
Kom in här och läste nu och undrar då när programmet sänds eller har det sänts så kanske man kan se på nätet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna