ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-10  (läst 2243 gånger)

2006-01-05, 18:00
läst 2243 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jan-Christer,
 
Ska Ulf ge ut en bok? var kan man läsa om detta? eller missuppfattar jag ditt svar till Ulf?.
 
Vd skulle Ulfs bok handla om i så fall?.

2006-01-05, 18:19
Svar #1

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Tja han kanske skall skriva en bok om den mäktiga Bure-dynastin.
 
Vänta den kanske kommer i delar.
Del I vägen mot makten.
Del II vi förlorade makten oklart hur?
Del III The Return of the Bure.
 
Kanske är jag lite ironisk men kunde inte motstå detta.
Björn

2006-01-05, 20:57
Svar #2

Lennart Lindström

Hej Björn.  Apropå  Kanske är jag lite ironisk men kunde inte motstå. Dito, så jag försöker i alla fall svara på din andra fråga nedan  
 
Del II:    Vi förlorade makten oklart hur?  
 
Om min hypotes att Bureättens maktbas uppstått via päls- och fiskehandelns överskott, som främst gick via Gävle håller (vilket det mesta jag funnit hittills talar för ...) verkar det ganska uppenbart att det  Bottniska handelstvånget 1636, som krossade Gävle som handelsstad i över 100 år framåt - och därmed förmodligen också Bureåttens underliggande finansiella maktbas. Alla handelsvinster bara försvann, och man blev ruskigt snabbt åter en samling fatt?ga borgare och bönder - så när på det fåtal medlemmar som dessförinnan lyckats gifta in sig i andra välbärgade familjer. Vasakungarnas åtgärder för att själva via olika beskattningsåtgärder (Gustav Vasa) hade redan dessförinnan minskat dessa vinster betydligt.
 
Utan ekonomiska resurser förlorar man alltid makten. Oftare förr än senare, dessutom!  (Jag är inte klar med mina studier om Gävle, men jag har hittills inte funnit något som motsäger den teorin)

2006-01-05, 22:38
Svar #3

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Marc,
 
Stämmer det att du  är en av dom som  ligger bakom / stödjer ? /  är delaktig på  denna sida på Internet.
 
 
www.havsornen.com/falebure/

2006-01-05, 23:13
Svar #4

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Benny:
Jag tror att detta är Sten Rigedahls påhitt.
Även om Marc åtminstonde tidigare sympatiserade med honom. En välplacerad källa har dock sagt mig att en brytning skett.
 
Här har vi Marcs sida http://www.bureanor.se/. Full med mycket intressanta tankar.
T.ex där han säger att han skall ge upprättelse till Johannes Bureus och försvar grenen när till Tord på 900-talet. Vilket han här förnekar eller hur Marc?
 
Du måste ju förstå att (åtminstonde jag) blir förvirrad Marc.
Tror du på JB till 900-talet eller?
Mvh.
Björn

2006-01-05, 23:27
Svar #5

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det kryllar av sidor som tycks tro på Tordmyten.
http://members.chello.se/margant/ är ett exempel.
 
Sten Rigedahl och hans anhängar är ansvariga till dessinformationspridning.
Detta är allvarligt.
 
Björn

2006-01-05, 23:35
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Björn,
 
Lät ju bra att Marc inte låg bakom denna sida mer, även om jag inte fått svaret av han själv ännu.
 
Hans sida som du länkar till.
 
www.bureanor.se
 
Den sidan innehåller ju en intressant rubrik.
 
Upprättelse för Johan Bure
 
Så en av mina tankar är också att Johan Bure skall få upprättelse som Sveriges första Riksantikvarie och Runskriftskännare, hans 1500-1600: tals Forskning ligger till grund än i dag för släktforskningen i norra Sverige och går även hand i hand med herdaminnen och Adelskalendrar, Och ju mer jag läst hans forskning förstår jag hur noga han var han kolla alla källor innan han uttalade sig om något så när han återgav den berömda anlinjen till Tord i Byr.  
 
Är nog inte böjd att hålla med även fast jag är släktforskar amatör.
 
Marc, du kanske inte står för dessa uppgifter idag, men då är det du själv som måste ändra på innehållet på dina hemsidor .
 
Tycker sidan låter gammal om man läst Marcs senaste inlägg det här året, eller har du en profil här ( källkritisk ) och kör en annan utan källkritisk granskning  på din hemsida? som till en del bygger på sägner och fabler och egna spekulationer?.

2006-01-05, 23:45
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Lennart, du verkar fortfarande inte ha studerat basen i hela ditt teoribygge, nämligen om Bureättens presumtiva medlemar uppfattade denna som en relevant släktgruppering, eller om de snarare var och en hade olika individuella släktnätverk som ju naturligtvis delvis överlappade, som släktnätverk inom sociala grupper i ett begränsat område tenderar att göra, men som ändå hade olika intressen på grund av vilken position de befann sig i och vilka släktrelationer den enskilde hade. Innan du kan påvisa denna form av extra samhörighetskänsla så kan du inte påstå att du studerar Bureättens samhällsposition, utan på den höjd Gävles borgarklass sociala nätverk. För övrigt finns det en god regel när enskilda händelser framhävs som en förklaring till ett stort skeende. Den förklaringen är allt för enkel.

2006-01-06, 00:11
Svar #8

Utloggad Lars-Peter Hjertström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2008-08-04, 11:23
    • Visa profil
Tyvärr kan jag inte svara på detta, men vad jag bvet så finns en Bure släkt i Kivik på österlen men jag vet inte alls om de e den släkten ni talar om

2006-01-06, 00:48
Svar #9

Lennart Lindström

Se mitt svar Anders Ryberg på denna tråd onsdag den 19 okt 2005 kl. 13.46, och följande diskussionslägg.

2006-01-06, 00:57
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Björn, jag får väl svara på de frågor och ev antagande du om vad jag tror.
 
Jag tror inte på att Anlinjen ner till Tord i Byr
är på något sätt säkerställd, med andra ord den som jag ser som anfader är Farteng Unge eller Herse.  
 
Jag vill också understryka att inte heller Johan Bure trodde på Anlinjen ner till Tord i Byr.  
Han nedtecknade nogrannt sina sagesmän som herr Peder i skön. men i sin släkt bok och sin släkttavla från 1601 sätter han Herse och Fale hin unge som stamfar.  
 
Jag kanske på min hemsida borde ändra en del formuleringar men vad som menas är att 1500 -1600 tals forskningen av Johan Bure har en mycket hög kvalite. och det borde han ha kredit för.
Sen den myt omspunnena släklinjen ner till Tord på 900 talet,för det första var inte JB påhitt han dokumentera Herr Peder i skön som först gav hela berättelsen, men som folk i bygden dessutom tycktes tro på.  
 
Sen är det som du skrivit Bengt Jag har tagit en mer Källkritisk inställning,senaste året, förr nöjde jag mig med att skriva ner både sekundära och primära källor utan att ta ställning till hur det förhöll sig om källorna var motstridiga.  
vilket jag sen insåg var ohållbart för att man kunde hamna helt fel.
 
Björn ,Jag Uppskattar om jag inte blandas i hop med andra och deras uppfattningar,din uppgiftslämnare  vet säkert var jag står i olika frågor. Mvh Marc

2006-01-06, 01:07
Svar #11

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Benny,Jag har inget med denna hemsida att göra den sköts av Sten Rigedahl och Buresläktförening har aldrig mej vetligt(på min tid) haft den sidan som föreningens hemsida untan det var privat som Sten satte in olika informationer. hur det förhåller sig i nuvarande stund har jag ingen aning om.  
 
www.havsornen.com/falebure

2006-01-06, 01:09
Svar #12

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Marc,
 
Tack för det svaret, då vet ju jag och andra att du EJ är inblandad i den sidan.

2006-01-06, 11:28
Svar #13

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Har du Marc hoppat av din egen id? Bureföreningen varför då?
 
Innebär det att Ulf.S styr där, det är mycket som händer.
Björn

2006-01-06, 11:32
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Lennart, så imponerande ditt svar är. Det kan sammanfattas som Jag har inga bra svar, därför låtsas jag inte om Anders Rybergs invändningar. Ja, ja, ja. Med andra ord ger du mig rätt, det finns inget som talar för att Bureätten kan uppfattas som en sammanhållen släktgruppering, utan den bör snarast betraktas som en efterhandsförenkling av de komplexa norrländska släktnätverken skapad på den grunden att det råkar finnas ett mycket omfattande verk som beskriver just dessa släktskapslinjer.
 
Kom med sakargument istället är du snäll.

2006-01-06, 11:57
Svar #15

Göran Johansson

Ingen tycks vara intresserad av att forsätta sigilldiskussionen under Sigill och monogram - lite tråkigt.

2006-01-07, 09:50
Svar #16

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Björn jag kan svara dig via mail om det är okey.  
mvh Marc

2006-01-07, 13:08
Svar #17

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ja det kan du väl. Men varför är det hemligt har man sagt A skall man säga B precis som någon annan debatör sade till mig.
 
Björn

2006-01-07, 19:36
Svar #18

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Frågor som ställs på anbytarforum,  ska väl i möjligas mån besvaras här,  och inte via några hemliga mail?

2006-01-08, 03:07
Svar #19

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Benny,det är inga hemligheter,kanske vissa känsliga detaljer så jag skrev till Björn så får han sålla vad han villt ta upp här,men klart är att jag inte längre är med i Buresläktförening jag och flera med mej,blannd annat Björns källa har hoppat av för vi delar inte den nya ledningens syn på släktforskning, det rör sig mer om sensationsskapande nyheter ect. samt att jag orkar inte hälsomässigt att dra så stort lass i styrelsen det andra bara går in för att synas. så jag har i årskiftet mailat ordförande  
att jag hoppar av Just av dessa skäl.  
Sen har jag tagit det lungt under helgerna,så därför har det förmodligen inte nått ut alla i föreningen utan de kanske läser det här.
mvh Marc.

2006-01-08, 09:43
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag har inte fått något mail av dig Marc.
Men jag tror att jag kan ana ett och annat.
 
Vad tror du händer nu Marc?
Finns inte risken att föreningen rasar ihop som ett korthus nu?
 
Björn

2006-01-08, 17:55
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen alla! Jag är lika frågande som andra här ang. Marcs avhopp?...jag har inte fått någonsomhelst inf. om detta. Vad är det som pågår?
 
Så till Lennarts inlägg. Det var intressant detta med Gävle stad, att den varit en stor handelsstad, det visste jag inte, men jag upplever att du glömmer bort de burar som hamnade i södra sverige! Jag menar då t. ex. Margaretha Bureus, hennes bror Jacob Zebrozynthia, de tre bröderna Anders, Jonas och Olof Bure. Inom dessa grenar kan iallefall inte jag se någon nedgång för Bure-ätten. Möjligen att man föll tillbaka något efter Gustav II Adolfs död då ju Axel Oxenstierna pemierade godsägararistokratin, men under 1700-talet är man ju med igen på högsta nivå, låt mig bara nämna Greveätten Bark, Ärkebiskoparna Samuel Troilius och Uno von Troil som några exempel.
 
Samuel Troilius inblandning i häxprocesser är dock inget att skryta med precis...
 
Vänligen: Ulf Sawert.

2006-01-08, 18:51
Svar #22

Lennart Lindström

Anders Ryberg. Varför skulle jag ta några av dina inlägg i Burediskussionerna på allvar? Du vet ju alltför ofta inte vad Du skriver om! Ange dina källor, och försök dessutom förkovra dig i ämnet innan du tycker till nästa gång. Du saknar enligt min bedömning alltför ofta baskunskaper i det du tycker till om. Utan källangivelser blir dina inlägg värdelösa - åtminstone för mig. Det var budskapet i länken ovan, om du inte försod detta.
 
Ulf Sawert. Ingenting i norr var så särskilt stort på 1500-talet (som du ibland tycks vilja ge sken av). Jag tror jag tidigare har redogjort i dessa diskussioner att handelsstatistiken i Westin Övre Norrlands Historia indikerar att Västerbottens export måste ha gått över Gävle (eller annan hamn) medan Norrbottens gick hela tiden över Stockholm - eller att västerbottningarna var långt sämre handelsmän än norbottningarna

2006-01-08, 19:27
Svar #23

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Marc:
Nu när Ulf.S inte vet orsaken/orsakerna förutom ditt hälsotillstånd till ditt avhopp kanske du skall precisera lite.
 
Mvh.
Björn

2006-01-08, 22:02
Svar #24

Leif Persson

Handlar det om Marcs personliga hälsa så är det väl upp till honom om han vill lämna ut det här på AF eller inte? Det tycker inte jag att du ska pressa honom om, Björn. Dessutom så finns ju Ulfs e-post så de kan sköta det mellan sig isåfall. . .?

2006-01-08, 23:22
Svar #25

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Var jag otydlig. Eller kanske skrev jag fel?
Att Marcs hälsa är hans ensak det håller jag med om. Men finns det andra orsaker av föreningsteknisk status bör dessa redogöras här.
 
Detta för att visa ev.medlemmar vad som händer i en förening, när en av de viktigaste portalfigurerna väljer att hoppa av. Bör vi andra få veta vad som händer?
 
Björn

2006-01-10, 03:09
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Lennart. Jag ville bara påminna dig om att bure-ätten kan delas upp i en nordlig grupp och en sydlig. Delningen kom ju till stånd i början på 1600-talet då många burar hamnade i södra Sverige. Såvitt jag har hört så finns huvuddelen av släkten idag i södra sverige? rätta mig om jag har fel. Jag tycker ditt arbete är intressant då jag vet så lite om den norra grupperingen och vill verkligen uppmuntra dig att fortsätta din viktiga forskning!
 
Vänligen: Ulf.

2006-01-10, 04:12
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, ang. debatten om min bok. Ja, vänner, jag har redan skrivit en bok om min släkt, som har skickats till olika förlag - även i utlandet. I den finns ett kapitel om Bure-ätten, men eftersom jag hela tiden lär mig mer om denna intressanta släkt så måste jag nog skriva om detta kapitel.
 
Björn: en trilogi om Bure-dynstien, är definitivt en intressant tanke...men då måste man nog taga med sägnen om Fale Bure...annars försvinner ju spänningen? Eller hur? Eller menar du att Dynastien skall handla om torpare från Bureå? Angående burarnas återtagande av makten tror jag inte detta behövs...de ÄR redan en maktfaktor i dagens Sverige...men om detta får vi inte tala om här.
 
Så en fråga: Är det någon som känner till det gamla skådespelet: Fale Bures Ring som spelades i Ångermanland på 1800-talet? Vad handlade det om? Har det funnits en Fale Bures Ring på riktigt? Varför jag nämner detta är för: det har nämligen hittats en gammal ring med Bure-ättens gamla vapen på!!!!!! Den hittades i jorden vid ett av Adels-burarnas gods i södra Sverige.
 
Vänligen: Ulf.

2006-01-10, 05:08
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, några ord också om den känsliga frågan om Marcs eventuella avhopp från Bure-släktförening. Eftersom han själv har gått ut med detta offentligt på denna sait så tar jag mig friheten att kommentera detta offentligt. Skulle detta vara sant så är det mycket tråkigt - både för mig personligen - och för föreningen. Han har ju själv, liksom en den del andra, lagt ned en sådan möda på att starta upp den och nu när den äntligen har kommit igång - efter all turbulens -hoppar han av!? Jag vill emellertid klart deklarera som styrelseledamot av denna förening att Bure-släktförening inte står och faller med någon enskild person! utan leds av en styrelse bestående av 9 personer, som gemensamt fattar besluten. Vad orsakerna än kan vara till det förmodade avhoppet så kan jag bara hoppas - och jag har säkerligen hela föreningen bokom mig i denna önskan - att Marc skall ångra sig och så småningom komma tillbaks, även till styrelsen. Han är en stor tillgång genom sin mångåriga forskning om Bure-ätten och den fond av kunskap han därigenom innehar. Han har ju även ett stort kontaktnät som är oumbärligt för föreningen.
 
Föreningen består emellertid också i framtiden då den inte står och faller med varken mig eller Marc utan består av ett flertal kompetenta styrelseledamöter och ett 80-tal trogna bure-vänner!  
 
Vänligen: Ulf Sawert. Styrelseledamot i Bure-släktförening.

2006-01-10, 06:13
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Anders Ryberg! Vad spelar det för roll? Vad är du ute efter? Om dåvarande bure-ättlingar inte uppfattade sig som en enhetlig grupp vad har det för betydelse? Vi som lever idag kan ju se allt ur en helt annan synvinkel, vi har ett helt annat perspektiv förstår du inte det? Det går inte att jämföra. Vad som knyter ihop dessa människor, vare sig dom visste det eller ej, är ju att de var släkt! Det är utifrån detta perpektiv vi idag forskar om dem. Får vi inte göra detta för dig?
 
Vad man kan säga om dåtida familjer var ju: att de hade en mycket stark sammanhållning, mycket starkare än idag! Man hjälpte varandra med allt, t. ex. med att få arbete. Man gifte sig också ofta med släktingar så på detta sätt var nog de flesta medveten om vilkens släkt och familj man tillhörde. Blod var verkligen tjockare än vatten förr!
 
Vänligen: Ulf. Säbrågrenen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna