ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-01  (läst 3165 gånger)

2005-10-27, 09:00
läst 3165 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2005-11-02, 08:56
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jepp!...då var brevet ivägskickat till Länsmuse?t i Härnösand! Där bifogas tio fotografier med bevismaterial ang. min tes att Fale Bures slott skull ha legat där vid Birstaberget. Flera foton på den slätslipade stenhällen som ligger precis där på platsen. Bild på den utgrävda slänten vid bergssidan - perfekt militärstrategiskt läge med berget mot ryggen! Foton på resterna av den förmodade försvarsmuren som gick runt slottet. Höjdläget, som ligger precis i jämnhöjd med Sköns Kyrka där den gamla medeltidskyrkan låg som också fungerade som ett försvarskastell. Uppe på Birstaberget låg vårdkasen som man tände i kristider för att samla styrkorna. Allt stämmer med den gamla sägnen som säger att slottet låg där, i närheten av det gamla ålderdomshemmet - som idag är rivet (Birsaverken ligger där idag). Tänk om vi nu kan få igång utgrävningar av platsen och kanske en gång för alla säkerställa detta med Fale Bure - norrlands största hjälte alla kategorier!! - och hans tappra släkt.
 
Vänligen: Ulf Sawert. Säbrågrenen.

2005-11-11, 15:37
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2005-11-11, 15:41
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Nu finns en bild på vårt fina Bure-vapen!! (Se ovan).
 
Se och njut! (Någon länkar upp bilden vad!).
 
Hälsningar: Ulf.

2005-11-11, 17:37
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Av ren nyfikenhet... u.p.a. J
 
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-12, 07:26
Svar #5

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
I bland går det troll i ens handlande, men för att lägga in en bild gör följande....
 

2005-11-14, 20:01
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack Jörgen för hjälpen!!! Se nu och njut kära släktingar!!! Vet att ni tillhör kanske sveriges mest intressanta släkt - full av: adel, författare, skådespelare, industriledare, regisörer, uppfinnare, musiker, politiker osv. osv. Släkten har varit med och format landet på så många områden...var stolta vänner!!!! Vår fina släkt!!!
 
Ciao!
 
Ulf.

2005-11-17, 18:11
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Härmed inbjuds alla Bure-ättlingar och Bure-vänner till möte för Bure-släktförening, lördagen den 19/11, kl 15:00 i KFUM Lokalen i Sundsvall. Alla varmt välkommen!!! Jag skall bl a visa färgbilder från den förmodade slottsplatsen (i Birsta). Vår tid kommer igen!!
 
Vänligen: Ulf. Styrelseledamot.

2005-11-18, 17:18
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf,
 
Vad menar du med att vår tid kommer?
 
Hur många är med i styrelsen?. Var kan man hitta information om denna Bure-släktförening?.
 
Vilka ingår i styrelsen och hur många medlemmar är ni?
 
Har ni någon hemsida?
 
Är alla amatörforskare i föreningen eller har ni viss medeltids-expertis med i styrelsen?
 
Du får gärna göra ett inlägg på måndag när mötet varit och sammanfatta det ni disskuterade och ev kommit fram till.

2005-11-18, 20:30
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
ALLA VÄLKOMMEN!!!!!
 
Bure-kramar!!!!
 
Ulf.

2005-11-18, 20:58
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Intimt men föga uttömmande svar på Bennys frågor !?

2005-11-18, 21:24
Svar #11

Peter Kvarnås

Men det var väl ett föga oväntat svar? :-)

2005-11-18, 21:54
Svar #12

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Ulf Sawert...Vår tid kommer igen skriver du. Skulle väldigt gärna vilja veta vad du menar med det?? Kände olustiga vibbar av dessa ord.

2005-11-18, 22:46
Svar #13

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf,
 
Vår tid kommer!?
 
Alla nu levande personer i Sverige,kan om man går via dina kriterier på släkt kusins fasters farmors mors kusin ha adligt påbrå i sin släkt.
 
Jag har en salig blandninga av Adel och smedsläkten och även vallonsläkten som jag säkert delar med en hel del av Sveriges befolkning,så MR Sawert,när du har adelskap rakt ner på svärdssidan så kanske någon (kan) blir imponerad,fast jag hoppas och tror att så inte är fallet i dagens Sverige.

2005-11-20, 22:07
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen!! Jo, låt mig bara få berätta lite mer ang. det fina adelsvapnet härovan. (Vapnet är en modernare form av det urgamla adelsvapnet som fanns uthugget i den gamla griftesstenen i Sköns Kyrka, som vissa tror KAN ha varit Fale Bures gravsten, 1200-talet). Det var Olof Bureus som först adlades med detta vapen 1621. Han var bl. a. Gustav II Adolfs livläkare och han var även Borgmästare i Stockholm. Hans bröder: Anders och Jonas adlades med samma vapen 1624. Anders har kallats den svenska kartografiens fader då han gjorde betydande insatser inom detta område, bl a ritade han en karta över hela Skandinavien som blev klar 1626. Jonas verkade bl. a. som Kunglig sekr. men var även historiker och genealog. Tyvärr så verkar denna vapensköld vara bortkommen eller stulen från Riddarhuset.
 
Jo,vänner! Bure-släktförening finns numera! Vi är 9 st i styrelsen - där finns både professorer, f.d. Chefskockar och andra bildade människor, själv är jag civilekonom. (Jag är styrelseladamot och inte styrelseordförande). Vi är redan ett 70-tal medlemmar och vi välkomnar ständigt nya intresserade. Ta kontakt med Marc Hernelind eller mig om du är intresserad!  
 
Vi har alla det gemensamt att vi tycker att vi tillhör en fascinerande släkt som vi är mycket stolta över! Det har ju också en gång i tiden förekommit en bra sammanhållning inom denna släkt, dvs. man har hjälpt varandra och ställt upp för varandra under livets hårda färd! Det är denna släkt-anda vi vill upprätta igen! - därför sade jag: vår tid kommer igen. Vi vill också ge denna släkt upprättelse i vissa samanhang då vi tycker att den har blivit förminskad i Sveriges historieskrivning. Detta är ju inget ovanligt när det gäller norrland och vad denna landsända har fått betyda för landet!
 
Nu i lördags fick vi lyssna på ett föredrag om: Biskopsdottern som inte ville gifta sig. Det var mycket intressant! Förutom trevlig gemenskap så utgör träffarna ett informationsutbyte, då vi växlar böcker, collage och annat med varandra, detta är mycket givande!
 
Vi har ännu ingen hemsida men den kommer framöver! Vi har inte hunnit med så mycket ännu då föreningen fortfarande är ganska nyfödd!
 
Välkommen med!
 
Hälsningar: Ulf.

2005-11-20, 23:43
Svar #15

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Påstår du på fullt allvar att en adelsköld försvunnit från Riddarhuset?
 
När skulle detta ha ägt rum?
Vem skulle ha stulit den och vem är källan till stölden?
 
Mvh.
Björn

2005-11-21, 01:02
Svar #16

Peter Karlsson (Peterk)

Så kan man ju alltid säga som sista halmstrå..  
 
-Men som sagt Ulf; det åligger dig som påstår detta (och en oändlig massa andra påståenden) att bevisa att det är så, INTE för oss andra att bevisa att det inte skett någon stöld. -Och accepterar du inte det självklara resonemanget (vilket jag har starka skäl att misstänka att du inte gör din vana trogen) så är det lika bra att du slutar fabulera om hur det skulle ha kunnat gått till med saker och ting.
 
Notera hur jag slutade meningen ovan med en punkt, det är ett utropstecken fast utan det långa strecket över, genereras normalt via knappen under L och Ö på tangentbordet, och är ett alldeles ypperligt sätt att avsluta meningar på; borde väl ändå vara en självklarhet att bildade människor känner till det tycker man ;-)

2005-11-21, 08:37
Svar #17

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Är det ett adelsvapen som är försvunnet nu? Tidigare var det ett begravningsvapen i Åby kyrka som var försvunnen efter en uppdiktad figur på Kalmar slott.
Du har en livlig fantasi och väl närmast att beteckna som mytomani.

2005-11-21, 09:12
Svar #18

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil

2005-11-21, 10:00
Svar #19

Lennart Lindström

Jag tycker en Bureättsförening är ett utomordentligt initiativ. ?Tyvärr finns det på grund av oseriösa forskare (som för att få uppmärksamhet) spridit, låt mig säga, tvivelaktiga uppgifter om denna släkt.
 
För mig är de centrala fakta jag testar mina hypoteser mot, att Bureätten enligt Johannes Bur?us genealogi sprider sig under de fyra första generationerna över ett ca 40 mil avlångt kustområde från Piteå i norr till norra delen av Ångermanland i söder. Leif Boströms  Bureättspresentation visar att av de fyra första generationerna finns
 
ca  5 % runt Piteå älvdal  
ca 75 % runt Skellefteå och Bureå älvdaklar (norra halvan av dagens Västerbotten)
ca 20 % runt Umeå älvdalar (läs: sydligaste delen Västerbotten)
 
Efter fyra generationer finns släktmedlemmar i nästan varenda då existerande by i detta 40 mil långa kust- och älvdalsområde, (jag kan området rätt väl efter massor av resor. Byarna var/är inte så många och antalet gårdar per by var dessutom bara några få på 1500-talet. Till exempel fanns i Umeå socken (merparten av södra halvan av Västerbotten) bara ca 100 gårdar med totalt ca 650 invånare på 1400-talet (Fahlgren Umeå sockens historia sid 76). En befolkningstillväxt sker sedan på 1500-talet, kanske därför handeln möjliggör nya odlings- och försörjningsmöjligheter. Befolkningen var alltid beroende av tillförsel salt, järn, kläde, spannmål etc
 
Tittar man på var släktens kändisar på 1500- och 1600-talet har sina anor, så blir åtminstone min turordningslista
 
1. Umeå älvdal
2. Piteå älvdal
3. Skellefteå-Bureå (norra Västerbotten)
 
Detta är enligt min tolkning en jägar- och fiskebefolkning, som driver boskapsskötsel på små gårdar via myrslåtter och odlar korn på små åkerplättar i ett kärvt odlingslandskap bestående av oftast svårodlad stenig morän- och grusmark (på Västerbottens Museum i Umeå finns en intressant utställning om just denna odlingskultur). Även de rikaste familjerna har bara små gårdar. Det tolkar jag som att handeln genererar dessa personers rikedom. Av någon anledning etablerar man sig sedan i den nya staden Gävle, och verkar bli starkaste (?) gruppen där. Inflyttning till Gävle sker senare från ett flertal släktgrenar, inte bara någon enskild, vilket kan tolkas som bevis på kontakter inom släkten.
 
Att Bureättens medlemmar hade inflytande på sin tid över Sveriges historia, främst inom den kyrkliga sfären, ifrågasätter nog ingen. Vad som kan debatteras, är hur stort dessa individers (eller denna grupps) inflytande var. Kyrkan var ju denna tids vård, skola, omsorg och en helt ny kyrkolag 1593 och följande år var (enligt vissa) det första steget mot vad vi idag kallar det kommunala självstyret, detta i en tid då övriga Europa präglades av helt andra tankegångar.
 
Bureättens kändisar representerade sin tids intelligentia med Johannes Bur?us, många präster, biskopar och ärkebiskopar i spetsen. Endast så kan jag tolka materialet jag sett. De verkade alla med prästerskapet-kunskapsinhämtning-katalogisering som bas. Några adlades för sina insatser. Utan gods, gårdar, och snart också utan de ekonomiska resurser handeln gav, tog andra grupper över kyrkan. Det trettioåriga kriget och andra krig på 1600-talet ruinerade Sverige, och handelns vinster kanaliserades till Stockholm (kungamakten och adeln), Amsterdam, Bremen m fl)
 
Detta är min uppfattning om Bureätten, och utifrån denna (och andra liknande hypoteser), finns hur mycket som helst att forska i åren 1550-1650. Men först måste man försöka förstå denna tids drivande krafter och bärande tankar och id?er. Det går inte att tolka detta med 2000-talets värderingar och normer. Så när man börjar koppla ihop Bureätten med stormän och adel, glömmer man att vare sig det ena eller det andra någonsin funnits som bestående kulturbegrepp enligt dagens källmaterial i området mellan Örnsköldsvik och Piteå, samt att begreppet adel ännu inte fått den betydelse det skulle få på 1600-talet och senare, som vi nu läser in i detsamma
 
PS  
Att stormän dykt upp enstaka gånger under hundratalet år är bara bevis på kontakter, inte verklig makt över regionen. Den glesa befolkningen, måste varit svår att styra från söder, och så länge den gav överheten små inkomster, fick de sköta sig själva. Formellt administrativt lades regionen under Korsholm i Finland redan på 1300-talet och hela aktuell period. Gustav Vasas intresse för fiske- och pälsinkomsterna i detta område i mitten av 1500-talet kom att förändra detta och sedan lamslå regionens utveckling i 200 år enl Fahlgren Umeå sockens historia)

2005-11-21, 10:57
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Varför måste inflyttningen av folk till Gävle tolkas som släktkontakter? Kan det inte ha varit så att avlägsna släktingar flyttade dit oberoende av varandra för att tjäna pengar, om de ändå var vana vid att dra in pengar på handel?

2005-11-21, 12:34
Svar #21

Lennart Lindström

Bureättens medlemmar finns vanligen i 1500-talets centrala äldre byar, dvs de med bra kommunikationer och nära till vattenleder. Först senare sprider släkten till byar eller nybyggen längre bort från dessa. Eftersom färderna söderut gick per båt, verkar det osannolikt att man inte skulle veta om vilka som bodde på de olika befolkningsöar som fanns under färden norrut resp söderut i Västerbotten, framför allt om man redan hade kusiner eller tremänningar på platsen.
 
Detta gör också att utrymmet för konkurrerande handel inte blir så stort som man kanske tror. Gissningsvis samarbetade man i handelsfrågor i resp liten by, och lät de som var bäst lämpade (mest kunniga) sköta handeln.T ex antalet byar i Umeå socken vid vattenleder var ett tiotal, och Buregenealogin visar att Burteätten väldigt tidigt gift in sig i dem, men inte i byar längre bort från vattnet  
 
Så indicier talar för att det var handelskontakter, som styrde etableringen och ingiftena i Gävle. T ex fanns ju i motsats till delar av övriga Sverige fortfarande gott om försörjningsmöjligheter i norr, det fanns ingen svält eller plundrare, som drev människorna från födelseorten för högst osäker framtid på annan ort.
 
Därför skriver jag kan tolkas vilket dock inte är detsamma som ska tolkas.

2005-11-22, 16:24
Svar #22

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hej Allesammans,
 
Jag har tagit bort en del inlägg som inte tillförde diskussionen något. De blev tyvärr en aning för burleska, som Jörgen Tollesson så fint uttryckte det.
 
Till Ulf Sawert: Jag vill än en gång uppmana dig att ge ordentliga källhänvisningar till de teorier du framför, i stället för att bara komma med lösa påståenden.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2005-12-30, 23:14
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Jo, låt mig bara få plussa på med några eminenta adels-ätter som också är släkt med Stormor i Dalom dvs. Bure-ätten. Cederström - mycket intressant släkt med höga militärer och politiker som gjort stora insatser för landet. Hamilton - spännande släkt, också den med höga politiker och militärer, kommer ursprunligen från Skottland. Glöm inte Alexander Hamilton som var med och skrev USA:s Konstitution! Var även Georg Washingtons Finansminister, dog dock ung i en duell! Tersmeden - känd bruksägarsläkt med en känd Amiral. Af Ugglas - känd adelssläkt. Von Hermansson med Riksrådet Mattias. De kända läkarsläkterna: Rosén von Rosenstein och den närbesläktade: Rosén von Rosenblad. Och sist men inte minst: finansfamiljen Wallenbergs! Vad denna släkt - med sin bank - har betytt för sveriges  industriutveckling vet ju alla. Det är som sagt var ingen dålig släkt detta...Bureätten!
 
Vänligen: Ulf.

2005-12-31, 11:56
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jaha nu har Ulf ägnat sig åt lite bokstudier.
 
Hamilton är en skotsk släkt och inte farao är anfadern en bureättling?
Dessutom torde det finnas flera Hamiltonätter. Tänker på den amerikanska utvikningen.
 
von Hermansson blir ättlingar i och med att prof. Johan Hermansson gifter dottern till ärkebiskop Steuchius är det konstigt tycker du?
Vad gäller Rosénblad hör de ihop med Hermansson.
 
Af Ugglas vad är de kända för?
Om du inte tänker på f.d Utrikesministern men hon är ingift i släkten.
 
Tersmeden:
Ja de är en känd brukspatronsläkt men återigen är det en son till anfadern som dessutom gifter sig med en kyrkoherdesdotter.
Amiralen är han verkligen känd som sådan. Jag tror snarare att han är känd för sina minne vars tillförlitlighet man kan ifrågasätta.
 
Ulf man kan inte säga att detta bevisar att Buresätten är:
Det är som sagt var ingen dålig släkt detta...
Du har ju inte tex inte nämnt några dåliga exempel?
Saknas dessa eller...
 
Björn

2006-01-01, 02:05
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Björn. Men snälla du...du kan väl inte förneka att dessa högintressanta ätter är släkt med Bure-ätten? Många av dessa Bure-ättlingar - alltså avkomlingarna till de ingifta Bure-kvinnorna - har gjort storartade insatser för landet, varför skall man inte få vara stolt över detta?  
 
En fråga: Är det någon som känner till godset Burvik, som skall ligga i närheten av Knutby i Uppland? Detta verkar vara ett riktigt stamgods för Bure-ätten. Jonas Bure (sekr. bl. a. åt Gustav II Adolf) ägde det en gång i tiden, finns godset än idag? Har någon besökt det? Även Norrby-gods (tillhörde Anders Bure)!
 
Kan det finnas något samband emellan de sentida Burarnas domäner (varför just Uppland?) och den medeltida adelssläkten (skriftligen belagd) från Medelpad och dess domäner i Uppland på 1300-talet? Denna adelssläkt som bar en böjd arm som adelsvapen. Finns något samband? Tänk om landområdena kan spåras ända tillbaks till 1000-talet och Tord i Byrs dagar? Källor: Kyrkan och bygden utg. år 2000 av Sköns Förs. Elgenstiernas adelskalender.
 
Vänligen: Ulf.

2006-01-01, 10:32
Svar #26

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Återigen med risk att låta som en raspig LP-skiva.
Du flyr bort från kritiken du får.
 
Jag frågade dig vad hade t.ex. släkten af Ugglas gjort som bär stolthetens tecken?
 
Stolthet kan man väl känna om någon i sin egen släktkrets gjort något. Jag känner tex stolthet över min farfarsfar som gjorde en social klassresa. Men att känna stolthet över vad min farfarmormormorfarfarmormortremänning som råkar bli statsrådet Mattias Hermansson känns lite fel.
Vad gäller adelsvapnet tror jag att vi övriga har mer eller mindre skrotat den teorin att Buresläkten hade ett släktvapen så tidigt som 1300-talet.
 
Burvik finns i vart fall kvar som bostadsområde i Knutby. Läs här www.upplandsmuseet.se.
Att det blev en stamgård. Kan det inte vara så enkelt att kungen (eller någon annan) gav Jonas Bure mark och där anlade han Burvik. Bur från sitt namn och kanske låg det vid en vik.
 
Sedan slutligen haltar dina källor Elgenstierna skrev inte adelskalendern (så vitt jag vet), utan han skrev Den svenska adelns ättartavlor och där hittar i vart fall inte jag någon koppling till någon mytisk Tord i Byr.
Så vart har du hittat den uppgiften?
 
Sedan vad en artikel hembygdsförening anger i en årsbok måste alltid vägas emot vem som skrivit den.
Är personen en duktig släktforskare t.ex eller finns risken att han/hon helt obekant med källmaterialet.

2006-01-01, 18:39
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej. Kopplingen till Tord i Byr kommer från mig och inte från någon källa. Det lustiga är ju att alla de tre bröderna Bure: Anders, Jonas och Olof, arbetade ju i Stockholm men åtminstone Jonas och Anders ägde landområden i roslagen (uppland). Är detta en slump? Det var ju nämligen i samma geografiska område som den gamla medeltida adelssläkten från Medelpad ägde stora domäner! Finns något samband?
 
Vad säger ni om detta?
 
Vänligen: Ulf.

2006-01-01, 21:23
Svar #28

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ulf
 
Det förekommer även en hel del svarta får i Bure-släkten

2006-01-01, 21:50
Svar #29

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf Sawert
Gå en släktforskningskurs och där lär du det primära som rör släktforskning. Lär dig att dra ut exaktum faktum ur källorna. Hypoteser utan saklig grund samt tro att saker skall stämma efter att läst ngt i en bok, där uppgifterna kanske ha valsat runt tidigare, kanske i minst 10 versioner, är inte något som en seriös forskare skall ägna sig åt. Om ngn ägde områden på en viss plats under 1800-talet, eller 1600-talet, behöver det inte vara så att det finns släktsamband tillbaka till medeltiden och dess källmaterial. Det är mkt osäkra saker som du vill göra gällande för säkra och sanna. Sök källan och ofta kan den vara nog så spännande utan att den friseras till ngt som kanske inte stämmer. Kom med Bure-belägg för personerna före 1600. Från min forskning i Södra Möre finns det belägg på tillnamn/släktnamn från första källmaterilet fram till 1675. De flesta under mitten av 1500-talet, och det rör sig om släktnamn som är belagda i jordeböcker mm,, dvs landskapshandlingarna. Således bör beläggen finnas före 1585, innan den första stora räftsten på lågadels namn och gods ägde rum.
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna