ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-19  (läst 2349 gånger)

2005-10-03, 15:31
läst 2349 gånger

Rune Edström (Rune)

 Ja det var ju lite att bita i för forskarna.
rune

2005-10-05, 01:39
Svar #1

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej
I sjön Skagern som ligger i Närke, Västergötland och Värmland finns en ö som kallas Fale Bure holme.(Runäsholmen) Enligt sägen som jag hört flydde Fale Bure dit efter slaget vid Hova (Älgarås) och klarade sig från sina förföljare.
Kan någon mer om denna sägen (historia).
 
Mvh Göran

2005-10-05, 07:45
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vissa vildvuxna vandringssägner verkar visst vara visare vara vilande i Bure(au)lådan!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-10-05, 18:59
Svar #3

Kjell-Ivan Wallin

Vad gäller ishockeystjärnan Pavel Bure så tycker jag mig minnas att hans far var en till Ryssland invandrad schweizisk urmakare, som var kommunist och invandrade efter ryska revolutionen. Jag tror att jag har läst detta i en ishockeytidning för många år sedan då han var som störst stjärna.

2005-10-06, 06:42
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Efter att ha tagit Runes kommentar ad notam och idisslat den svårsmälta tuggan med Byrisholm/Birisholm ett tag har jag bestämt mig för att kommentera den konstiga smaken (mögel i skafferiet?) något under Övriga ämnen - Medeltiden - Styresholm.
 
Pavel Bure tänker jag dock inte kommentera. Hockey vet jag inget om. Har inte varit på en match sedan Ted Lindsay ställde skridskorna på vinden för gott.  
 
Som sagt, en kommentar om borgen är på gång.

2005-10-07, 03:34
Svar #5

Lars

Hej! Hur är det med Per Andersson Grubb? Vad jag hade tidigare var att han var f 1497 i Grubbe och var borgmästare bosatt i Gävle 1539-1564,vilket överspelade ett dödår 1559 Gävle. Nu har jag sett att Anders Persson Grubb hade sonen Per(Petrus)Anders Caroli Andersson Grubb,i Gävle mellan 1539-1564 och död i Linköping år 1587.  Vad gäller? Var han i Linköping? Vad står Anders Caroli för? Ska Anders vara Andreae för Andersson? Mvh Lars

2005-10-10, 09:23
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Göran! Det var intressant detta med Fale Bures ö! Du vet väl att Falköping, Fale-bygden och Faleberg också kan vara namgivna av denne segerhjälte, norrlands Gustav Vasa! Jag har nu döpt min segelbåt till Fale Bure!!

2005-10-11, 02:16
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej LarsHär är det jag känner till om dom Grubb du nämner,Men Petrus Carloi är inte son till Per Andersson Grubb.  ------------------------------------------------- Per Andersson [Grubb]  föddes år 1497 i Grubbe,Umeå lfs (AC). Han dog år 1564 i Gävle Stad. Borgmästare i Gävle. var borgmästare bosatt i Gävle 1539-1564,kallas Bottne Per ,Hade en stor gård nära Storån öster i Byn Hans syster Karin gifte sig med storköpmanen Olof Mårtensson i Granngården.  Han hade följande barn:  *Andreas Petri [Grubb]  föddes år 1525 i Gävle Stad  (X). Han dog år 1611 i Luleå  (BD).  Andreas gifte sig med Christina Samuelsdotter  år 1570 i Gävle  (X). Christina föddes år 1530 i Gävle  (X). Hon dog i Luleå   (BD).   *Mangus Petri [Grubb]  föddes i Gävle Stad  (X). Han dog år 1620 i Frötuna Socken (Ab).   *Anna Persdotter [Grubb]  föddes i Gävle Stad  (X). Hon dog i Bollnäs socken (X).  Anna gifte sig med Markus Nikolai  år 1580 i Gävle. Markus föddes år 1530 i Bollnäs socken (X). Han dog år 1608 i Bollnäs socken (X).   *Dorotea Persdotter [Grubb]  föddes i Gävle Stad  (X). Hon dog efter 1620 i Vadstena socken (E).  Dorotea gifte sig med Clemens Laurentti Gevallensis  år 1578 i Gävle  (X). Clemens föddes år 1548 i Gävle  (X). Han dog den 10 mars 1597 i Arboga socken  (U). Han begravdes år mars 1597 i Västerås domkyrka.  ------------------------------------------------- Petrus Carloi född 1510 Skänninge död 1587 i Linköping där han var biskop. Gift med Margareta Olofsdotter. hans söner antog namnet Grubb Nicolas Petri Grubb som var domprost i Linköping  och Carlous Petri Grubb Kyrkoherde i Norra Mölyckeby,dog 1587. Mvh Marc

2005-10-11, 21:04
Svar #8

Lars

Tack så mycket Marc! Skönt att kunna avföra den andra uppgiften. Då hade alltså Per Andersson ingen son Nils/Nicolaus f 1522? Är Pers hustru för närvarande helt okänd? Likaså Andreas hu Christinas anor i Gävle?  Tack igen! Vänligen Lars

2005-10-17, 10:22
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Är detta allt ni har att säga...? Här kommer jag med världens nyhet - ett genombrott i Bure-forskningen! - och vad blir responsen?? Varför inte hjälpa till nu att få till utgrävningar och undersökningar av platsen - istället för att kverullera!
Vänligen:
Ulf Sawert. Säbrågrenen.

2005-10-17, 11:15
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som framgår av Kajs inlägg är detta inget genombrott utan ett missförstånd. Sådana är vanliga inom Bureforskningen.

2005-10-17, 14:30
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, jag kan bara tillägga - kära släktingar - att även jag har skrivit en bok! Den heter: Vår fantastiska släkt och innehåller sprängstoff av högsta kaliber! Boken är på 12 kapitel och handlar om bl a släkten Munktell, Greveätten Barck, Jean Baptiste Bernadotte - och hans eventuella okända son!!?, den danska adelssläkten Gagge - som bl a är släkt med Grubbe!, Bure-ätten, Ivar Keuger och Krister Littorin osv osv. Boken är ännu inte tryckt. Ni vet väl att bröderna Nobel också är Bure-ättlingar!? (Johannes Rudbeckius och hans fru (Bure-kvinna) var anfäder till dem).
Vänligen:
Ulf Sawert, Byrisholm.

2005-10-17, 23:29
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ulf,
 
På vilket sätt är Iver Kreuger släkt med Bure?

2005-10-17, 23:30
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Förlåt,  Ivar ska det ju vara

2005-10-17, 23:42
Svar #14

Lennart Lindström

Hej Ulf
Du lär knappast kunna påräkna någon större respons i detta forum. Av egen erfarenhet kan jag bara instämma i Marc Hernelinds inlägg på denna tråd lördag den 21 maj 2005 kl. 01.59, ur vilken jag citerar  
 
tyvärr får du sällan en riktig disskussion pga. av den inkompetens som vissa här på Rötter visar. De talar hellre än tänker och ger sken av kunskap som dom inte har
 
Här finns många tyckare, som inte för diskussionen vidare via egna resultat och källor för sina påståenden. Ett lysande undantag är Kaj Janzon, som redogör för kända fakta, vilka ofta inte motsäger utan bara kompletterar ens egna funderingar. Läs hans inlägg mycket noga (inte vad andra tyckare här senare ofta felaktigt tolkat in i hans inlägg), och dra sedan dina egna slutsatser ur detta. Han har i ditt fall (så vitt jag förstått) redogjort för hittills kända platser, inte bedömt dina påstådda fynd i Birsta.
 
Vill du ha respons måste du nog söka stöd i andra grupper. Jag rekommenderar Västernorrlands Länsmuseum eller kanske den Sundsvallsgrupp inom Bureätten (?), som också förtalats av vissa på detta forum om nu dina inlägg här är allvarligt menade.
 
Vill passa på och tacka för dina föredömliga inlägg Kaj

2005-10-18, 09:16
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Jan! Krister Littorin (Bure-ättling) var min mormors mors kusin och hans dotter, Greta, gifte sig sedan med Axel kreuger. Jag tror även att Ivar kom från Bure-ätten (Stormor i Dalom). Hans farmor hette ju - om jag inte missminner mig - von Sydow. Både von sydow och Wallenbergarna kommer ju från en av Stormors döttrar: Elisabeth Troilia. Jag kommer från hennes syster Anna och henns bror Zacarias (Borgmästare i Falun). Tack också Lennart för dina råd! Att jämföra timmerstugan Styresholm med Fale Bures slott (vad det nu än kallades för) går ju bara inte!! Det var från Birsta som norrland styrdes, där fanns centralförvaltningen! Där bodde Furstarna under tidig medeltid. Nu gäller det att få platsen undersökt av experter!
Vänligen:
Ulf Sawert.

2005-10-18, 10:38
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag vet inte, men jag har för mig att det till att börja med brukar hjälpa att redovisa vilka samtida källbelägg som finns för att Norrland styrdes från Birsta om man vill ha någon undersökning.

2005-10-18, 11:09
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Anders. Ja här skall du få ett starkt bevis: den imponerande adelsstenen i Sköns Kyrka!! Den bevisar att en mäktig furste/adelsman ligger begravd där. Försök förklara bort den som sagor!
Vänligen: Ulf Sawert.

2005-10-18, 11:26
Svar #18

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ett påpekande med anledning av Lennarts inlägg. Jag har under Övriga ämnen - Medeltiden - Styresholm kommenterat påståendet om att det skulle finnas ett riksrådsbrev från 1398 som styrker existensen av en borg vid namn Byrisholm eller Birisholm. Något sådant brev finns inte. Det finns inte heller någon annan medeltida källa som skulle kunna styrka uppgiften.

2005-10-18, 12:59
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Den stenen visar att en person med adligt vapen begravts där. Det finns ett förhållandevis stort antal gravstenar av denna typ, vars ägare är identifierade och namngivna på stenarna som högst ordinära lågadelsmän. Stenen finns naturligtvis. Men de historier som berättas runt den är oftast ogrundade. Konkreta belägg i form av samtida dokument skulle nog vara mer användbara, om sådana nu finns.
 
Det glädjer mig Lennart, att du helt håller med Kaj om det fullständigt orimliga i tolkningen om Birisholm, liksom du till exempel helt hållit med honom om att även professorer måste ange källor. (Även om du på något sätt lyckades formulera dig aningen otydligt så att det tycktes som att du ansåg att om man uppnått något så beundransvärt som professorsvärdighet så slapp man sådana petitesser.)

2005-10-18, 13:20
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Kaj! Du säger att det inte finns något rikrådsbrev där slottet Birisholm näms. Hur kan då brevet citeras ordagrant i flera böcker? Ja, Anders...allt är bara sagor...namnet Birsta (Bire-stad) har naturligtvis inget samband med namnet Bure-stad. Namnen Fale, Fale-bygden och Faleberg har tillkommit av en slump. Namnen Bureå, Bure-berget, Bure-heden, Falmark, Burträsk är också bara tillfälligheter. Allt är bara sagor och påhitt! Norrland är enligt Anders fullt av adelsstenar, de finns överallt...det min vän är SAGOR!!

2005-10-18, 14:55
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

Skönt att se en diskussion med båda fötterna på jorden, om än onödigt blygsam!  Falköping, Falebygden och Faleberg - självklart, men varför inte Westfalen med en gång, och frågan är om inte Niagarafal(l)en bara är en språklig missuppfattning? Letar man i strandkanten finns där säkert en sten med texten Fale was here too! Möjligen är Fales okände amerikanske bror Fake Bure inblandad där, men det är en av de få saker som återstår att bevisa om släkten...
 
 (Att ordspråket högmod går före fal(l) är förknippat med släkten är dock ännu så länge bara en hypotes.)

2005-10-18, 15:02
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Låt oss ta en sak i taget. Vad det gäller ett riksrådsbrev som omnämner Birisholm är saken enkel. Leta upp brevet. I original. Det finns sannolikt på Riksarkivet. Visa att där står Birisholm och inte Styreholm.
 
På samma sätt som alla orter som heter något på Ols- eller Olof- är uppkallade efter samma person så måste naturligtvis alla orter som heter något på Fal- vara uppkallade efter samme Fale.
 
Sedan vad det gäller adliga gravstenar så vill jag inte minnas att jag skrev någonstans att de bara fanns i Norrland, de finns i hela Norden. De ser ofta ut som den Ulf skriver om, och ligger ofta över lågadelsmän. Det enda gravstenen visar är att där någon gång begravts en man som var finare än en vanlig bonde.

2005-10-18, 15:33
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

1398 års förlikningsbrev angående Styresholm, Faxeholm och Korsholm finns på Riksarkivet i Köpenhamn. Jag har själv granskat det på plats mot den tryckta utgåvan i Sveriges traktater II:426. Det behöver väl knappast påpekas att den tryckta utgåvan är ordagrant och bokstavstroget återgiven från originaltexten. Några andra namngivna medeltida fästen eller borganläggningar har inte funnits i Norrland.
 
Sedan ett par år har jag försökt intressera arkeologisk expertis för att göra en laseranalys av gravstenen i Sköns kyrka, men sådana undersökningar kostar pengar. En enkel släpljusfotografering kan nog ge en del också, men knappast något nytt oväntat. Som Anders konstaterat torde det vara en sten över en lågfrälseman och så mycket mer än det kan man knappast få fram.
 
Jag tycker Ulf ska vända sig till Västernorrlands länsmuseum i Härnösand med teorierna om ett slott i Skön. Där finns den arkeologiska expertisen, som säkert kan klargöra om det finns någon substans i hans resonemang.

2005-10-18, 16:44
Svar #24

Lennart Lindström

Ulf  
 
Kaj har tidigare redovisat de centra som fanns på svenska sidan. Längst i norr administrerades sedan 1360-talet den svenska Norra Bottnen från Korsholms slott (fästning) utanför Vasa, en gammal finsk bygd som varit bebodd i alla tider. Bygdens historia finns  här.  
 
Dessförinnan fanns nog inte särskilt mycket för makthavarna i söder att administrera  norr om Birsta

2005-10-18, 23:32
Svar #25

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ulf,
 
Det är riktigt att Ivar Kreugers farmor var av släkten von Sydow. Hon hette Carolina Amalia och var dotter till handelsman Sven Fredrik von Sydow i Kalmar.

2005-10-19, 08:54
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Kära Burevänner! Låt mig citera ett stycke ur boken: Medelpads Fornminnen av Arvid Engqvist. Man citerar i sin tur Biskop Rhyzelius år 1744.  Uthi et Riks-Rådens bref, dateradt in castr? Almersteg (motte Warit Almer-Stäke) Anno 1398 crastin? Dionysii, nämnes Slottet Birisholm beläget i Norrlanden. Ordet norrlanden betyder enligt historieproffessor Dick Harrisson: norrland. Vart finnes detta brev idag? Vidare i boken nämnes de gamla hälsingekungarnas borg: Skönsborg, kanske rör det sig om samma slott/borg?
Tack Jan för ditt klarläggande ang von Sydows!
Vänligen: Ulf.

2005-10-19, 09:18
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Låt mig se. Som Kaj skrivit under Övriga ämnen-Medeltiden-Styresholm. Det finns ett av riksrådet utfärdat brev från 10 oktober 1398 som är utfärdat från Almare-Stäket, där ett antal slott i Nordlanden omnämns, bland dem Styresholm. Detta brev förvaras idag, som Carl påpekat ovan, på danska Riksarkivet. Det är detta brev som biskop Rhyzelius läst fel i 1744, och tolkat Styresholm till Birisholm. Den som vill återuppväcka Birisholm bör alltså börja med att visa att detta brev är feltolkat...
 
PS
Märker att både Kaj och Carl satt och skrev samtidigt som mig...

2005-10-19, 09:19
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Ulf! Visst är det 1398 års förlikningsbrev som Rhyzelius citerar. Däremot tycks inte hans starka sida vara handstilsläsning eftersom han tolkat brevet så fel.
 
Det geografiska begreppet Norrlanden förekommer över huvud taget inte i brevet, utan det är respektive område som anges, Faxeholm liggende j Helsyngeland med halft Medelpade, Styrisholm j Angermanneland och Krytzebergh medh Norrabotnen. Framför alla tre platserna står thet slot oc feste vilket tyder på att de adminstrativt var jämbördiga även om Faxeholm och Korsholm åtminstone i senare skede var stenbyggnader medan Styresholm uppenbarligen var en timrad konstruktion.
 
Rhyzelius var en man av sin tid (dvs för 260 år sedan) då källkritik inte stod särskilt högt i kurs utan ett ärorikt, om än fiktivt, förflutet var betydligt viktigare. Att någon så sent som 1943, då den bok du citerar är utgiven enligt Libris, fortfarande använder Rhyzelius som primärkälla trots att brevet är välkänt och utgivet i tryck är betydligt pinsammare.
 
Och brevet finns, som jag tidigare skrev, på Danmarks Rigsarkiv i Köpenhamn.

2005-10-19, 09:24
Svar #29

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Brevet som åsyftades av Rhyzelius utfärdades mycket riktigt 1398 på borgen vid Almare-Stäket, Stockholms-Näs socken. Den fullständiga dateringen lyder: crastino beati Dionysii et sociorum ejus, d v s dagen efter den helige Dionysius och hans ledsagares dag (10 oktober). Originalet finns, som ovan påpekats, i Köpenhamn.
 
I detta brev nämns, som jag på annan plats påpekat, flera borgar, dock inget Byrisholm eller Birisholm. Däremot nämns Styresholm och man kan därför tryggt anta att uppgiften om Byrisholm helt enkelt är grundad på en felläsning.
 
Den helige Dionysius är för övrigt värd en extra kommentar. Han ska, efter att ha blivit halshuggen, ha tagit en promenad med huvudet under armen...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna