ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-03  (läst 2632 gånger)

2005-05-04, 18:22
läst 2632 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är alltså Fale Bure Föreningen som nu har befordrats till Bure Akademien... J
 
(OBS! Särskrivningarna är icke mina!)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-12, 19:21
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Till detta kan fogas, att Sundsvalls kommun jämlikt Kultur- och fritidsnämndens beslut ? 144/2004 har beviljat föreningen Fale Bure 3,000 kr. i bidrag för att digitalisera och reproducera material om Fale Bure.
 
På Bure Akademiens hemsida kan man dels läsa det av Rigedahl författade medelpadska festspelet Fale Bure den unge, dels ladda hem det av samme man författade likaledes medelpadska festspelet Sagan om Herse Falesson Bure, som båda är historiskt vidriga och rent av påhittade (men med anspråk på att vara historiskt korrekta, n. b.), och dessutom enligt min mening litterärt och dramatiskt naiva. Tack, gode Gud, för att jag inte är skattebetalare i Sundsvall (men kanske att skatteutjämningssystemet och statsbidragen slussar mina skattekronor vidare till Sundsvall trots det)...

2005-05-21, 01:27
Svar #2

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
I väntan på sammanställningen av Bure seminariet kommer jag inte heller ännu ta upp någon del av vad sades där men jag kan säga att jag fått Uppgiften att kartlägga genealogiskt Sjögren Larsson Patienterna jag har gått igenom ett par familjer från sundsvalls trakten som klart är bureättlingar jag har ytterligare fått ett antal fall från skellefteå trakten som jag just nu kollar om dom är buresläkt,jag kommer att ta dom familjer från sundsvalls trakten till Leif Boström för att ta del av min kartläggning och dom fallen från skellefteå till Ulf Lundström för att ta del av min kartläggning och ev tillägga något jag ev missat. jag har fått dom här test personerna och deras Genealogi från Sten Jagell som är en av de genforskarna tillsammans med Karl Henrik Karlsson forskat på Sjögren Larsson syndromet och västerbottensjukan. varför det skulle varra intressant är för att bäraren av genen tros ha kommit från sundsvalltrakten på 1300 talets mitt och bosatt sig i skellefteå trakten vilket vi vet att Herse Falesson gjorde tillsamans med sin familj dom var bland de första som var i trakten och som spridningen ser ut så procentuellt så är det lika många som har det syndromet nu.det innebär att det inte kom därifrån från början då skulle spridningen vara betydligt större enligt alla  beräkningar säger Sten Jagell. och kan vi visa att alla patienter är bure ättlingar och att bure ättlingar ev. genom Herse Falesson familj var genbärare.  så är det en stor upptäckt och ev kan man knyta släktskapet mellan Herse och Nils Falesson som hans farfar.

2005-05-21, 01:59
Svar #3

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Lennart , du har mycket kunskap om Västerbottens och norrbottens tidiga historia det är intressant att läsa dina inlägg tyvärr får du sällan en riktig disskution pga. av den inkompetens som vissa här på rötter visar talar hellre än tänker och ger sken av kunskap som dom inte har. jag lämna ett inlägg för ett tag sen om Birkarlar,vill man läsa mer om Birlkarlar,gå på hemsidan nedan....http://finnpro2000.netfirms.com/forhistoria.htm#Birkarlar.  
Där Lennart finns en del intressanta saker,ha det så bra mvh Marc

2005-05-31, 18:52
Svar #4

Michaël Lehman (Philippos)

Sundsvalls Tidning skriver om ?Bure Akademien?.
 
 Bureförening bildas i Sundsvall i sommar (2005-03-15).
 
Strid om pengar till medeltida teater (2005-05-18).

2005-05-31, 19:08
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tja, någon kanske kunde nominera dem till Föreningen Vetenskap och Folkbildnings pris som Årets Förvillare:
http://www.physto.se/~vetfolk/nominer.html

2005-06-06, 14:37
Svar #6

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Michael Lehman varför inte gå med i Bure föreningen efter som du själv är Buresläkt så får du väl vara med om att inga villoläror Sprids som du sa till min vän Ann Lindblom. jag förstår inte varför detta angripande på en som inte är inriktad på genealogi hans kunnande är inom Historia ect. iden här Bureakedmin som är lite väl högtravande namn ingår olika expertisområden Historia Arkeiologi ,Runforskning ,Genforskning,Genealogi rättsmedicin,arikviarier ect för att just så nära historien vi kan komma är målet, jag har tillexempel i ett inlägg idag märkt jag ändrat stånd punkt på vissa saker och andra saker har jag särkt min ståndpunkt,tillexempel har jag ändrat mej med min syn på Anna Segersdotter Att hon var mor till Hans Larsson(Bure) 5 barn och i sitt andra gifte med Olaus Martini 1608 fick hon ett barn Anna Olofsdotter född 1609. och Att hon var styvmor till Antihelius Barnen. det är sånt man kan läsa i anbytarforum när jag fått många indicier så att jag bytter åsikt även om Kerstin Zyntiha att jag vet inte varför hon är dit satt som fru till Hans Larsson Bure men hon är inte någon mor och frågan är om hon ens var gift med Hans Larsson (Bure) eller om hon som olof Håkansson bara är dit satt i tron att detkan vara rätt.jag det är ett exempel på att jag ändrar min uppfattning om det visar sig vara fel.
så Michael dra inte på förstora växlar en sån här förening kan vara till nytta för bure forskningen.du vej inte än vilka som kommer att vara med och vad dom kan tillföra .

2005-06-07, 17:09
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)

En korrektion. Jag har inte talat med någon Ann Lindblom.
 
Mitt beslut att tacka nej till att bli medlem av Bure Akademien står fast, då jag inte har funnit skäl till att omvärdera min tidigare uppfattning om föreningen.

2005-06-07, 21:58
Svar #8

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag har talat med Ann Linblom och enligt henne har hon sagt,inte att hon tala med dej det var väl snarare ett mail som gick ut på att Sten Rigedahl spred villoläror vilket jag tyckte var ett rätt kul uttryck nästan religöst. jag tar upp det för 20 tal medlemar vill inte få något mail från dej i forsättningen,där då snackar om Stig eller något annat dom har beslutat sig för att gå med i en förening och är vuxna människor.så precis som du har en uppfattning så har dessa människor sin det kan du väl respektera.

2005-06-08, 07:57
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nu blir jag lite förvånad.
För det första har Micha?l sänt ett mail till Ann Lindblom och anklagat Sten Rigedal för irrläror.
 
Problemet är ju att att om medlemmarna i Bure-akademin om de går ut här på forumet så ser de ju att det finns åtminstonde två skilda uppfattningar.  
 
Själv säger jag varken bu eller bä inför en Bureakademi förrän man får se vad ni har för planer. Kommer det att dyka upp en hemsida?
 
Björn

2005-06-08, 09:04
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Marc,
 
Jag fick till min inkorg ett vidarebefordrat e-brev, som innehöll ett antal av obelagda påståenden samt en inbjudan till Bure Akademiens årsmöte. Jag skickade till samtliga mottagare av inbjudan ett brev, i vilket jag redogjorde för, att många av Rigedahls och dina egna påståenden inte har kunnat beläggas i några samtida källor eller kvarlevor, och därmed inte har kunnat stå emot källkritiska analyser. Jag ser det som min plikt att upplysa dessa människor om detta, så att de inte i onödan betalar för ingenting. Brevet innehåller ingenting om ?villoläror?, däremot innehåller brevet begreppet ?irrläror?. Det är emellertid inte mitt ord, utan ett citat från http://www.foteviken.se/sweden/uppland/skokloster/skokloster1.htm. Det gäller att hålla reda på vem, som har skrivit vad...
 
 
Björn,
 
Föreningen har redan en hemsida.

2005-06-08, 12:17
Svar #11

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hur hittar man denna sida?
Björn

2005-06-08, 12:28
Svar #12

Michaël Lehman (Philippos)

Björn,
 
Den omtalas i flera inlägg här ovan, och man kan även finna länkar till den.

2005-06-08, 20:48
Svar #13

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Michel! Jag visste inte om att du fått en inbjudan,Jag är bara en vanlig medlem och var med i intrinstyrelsen,och en del beklaga sig och då tänke jag bara nämna det lite kort för du brukar ju vara resonabel, jag vet inte  vad det stod i inbjudan men sen förut vet du ju att jag ibland tar upp Johan Bure släktbok inte för att den är särskilt belagd långt bakåt utan för att ibland genom disskution faller bitarna på plats och i bland får man vara med om saker som vi fick del av det dokumentet från 1500 talets början som Bekräfta Anders Burman som Historisk person både Ulf och Carl Szabad gick och går igenom dokument just nu.alla kan inte ha samma åsikt då blir det inget vidare disskutioner. Mvh Marc

2005-06-08, 22:33
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
vi har inte ännu styrelsen klar valberdningen är i full gång till nästa möte blir Styrelsen vald jag är med som sagt i denna intrinstyrelse denna förening växer stadigt och det är inte bara personer som har genealogisk bakgrund utan man har olika expertis områden.mvh Marc

2005-06-11, 11:12
Svar #15

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Några saker man vill ställa på sin spets är följande:
Vad innebär växer stadigt?
 
Genealogisk bakgrund??
Alla har vi en släktbakgrund, men okej du menar expertis inom släktforskning.
Frågan jag ställer mig är vad tror ni att ni egentligen får ut av den här föreningen?
 
Björn

2005-06-12, 01:27
Svar #16

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
jag svara bara på frågan kära anbytarvärd det jag och många andra tror jag hoppas få ut av den här föreningen är 1)Genealogiskt utbyte inom Buresläkten genom bland annat  släktträffar,2)följa nyher om Buresläkten genom ha en medlems tidning som uppdaterar debbater om Buresläkten från olika länder och olika  områden, Genetiskt, Arkiologiskt,från Arkiven dvs Medeltida brev,även Genealogiska frågor,Historia ect. 3)den heter Bure Akademin för att den inte Skall förväxlas med enbart en Genealogisk förening för vi hoppas få medlemar som är duktiga Historiker,duktiga runforskare ,duktiga genforskare,och duktiga släktforskare med duktiga innebär så nära experter vi kan komma,vi kommer även att inrikta oss till barn och ungdomar,familjer genom festliga saker som bure spelen,motivet är att få fram Buresläktens Historia och att kunskapen om släkten,tradtioner skall öka hos de unga.Sten Rigedal är bara en i bland oss som börja med Bureföreningen för vi insåg behovet av en lands täckande förening  vi hoppas ju att Styrelsen bytts ut emmellanåt av olika personer som brinner för sin släkt.alla är välkomna att man har olika åsikter är bara nyttigt och man kommer framåt genom disskutioner och semeinarier men förförsta gången i sveriges historia så inbjuds pensionerade runstenforskare och arkiologer,docenter i genforskning i samma förening som släktforskare för utbyte av uppgifter. det var mitt svar till dej Björn du är också välkomen att bli medlem.

2005-06-12, 10:42
Svar #17

Utloggad Ronny Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 10:37
    • Visa profil
    • Ronnys hemsida
Jag tycker det låter som en intressant id? med en förening om Bureätten, även om jag kanske inte själv för tillfället är så övertygad att det skulle vara något för mig. Jag anser mig inte vara någon expert inom några av dom områden som räknas upp, men har ändå ett visst intresse av Bureätten, precis som många andra släktforskare med anor i Norrland.
 
Som det är nu så är Bure Akademiens hemsida lite för ensidig i sin presentation. Borde det inte finnas plats för en mer vetenskaplig del, som försvarar till exempel Urban Sikeborg, vars artikel 1996 kritiseras rätt hårt på föreningens hemsida. Själv tycker jag att den artikeln borde vara huvudriktlinjen för en sådan förening, även om man kan presentera andra teorier.
Personligen har jag inget emot att man lyfter fram en intressant sägen och fantiserar på samma sätt Johan Bureus (eller främst av en del av hans efterföljare), men då borde det väl framgå lite tydligare att det inte är historiska fakta.

2005-06-12, 12:59
Svar #18

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det är som du säger Ronny vi har Sten Rigedals hemsida just nu,Första mötet Blev en valberdning och en intrinstyrelse vald ,Först när vi haft nästa möte där ordförande och styrelsen blir vald så kommer föreningens aktiviter igång som Släktträffar,Burespelen, uflykter till speciella platser,Seminarier, då kommer en tidning att behövas och även en hemsida (kanske mer proffsigt gjord eller helt enkelt piffa upp hans sida. och och plats för tex sikesborg artikel eller nya rön osv.mvh Marc

2005-06-14, 13:58
Svar #19

Lars

Hej! (skriver här igen för en enstaka fråga..) Nu får jag stå med skammen. Jag har sedan tidigare skrivit ned Olof Björnsson Burman f 1600 Bure,d ev 1631(el bror)Hjoggböle,som ana. Olof var son till Björn Olofsson f 1565 Bure 8,bonde Bure 7,d 1648 Bure 7 ohh Anna Larsdotter f 1579 Hjoggböle,d 1648. Nu är det så illa att jag har fepplat bort länken till anorna nedåt från Olof! Jag undrar om ni vet hans hustru och barn vilket jag hoppas hjälper. Mvh Lars

2005-06-14, 22:28
Svar #20

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Lars  en liten antavla Jacob Andersson (BURE), son Moses Jacobsson hans son Carl Mosessson,hans dotter Mariet Carlsdotter Gift med Olof Björnsson,deras son Björn Olofsson,hans son Olof Björnsson Burman.  Hans söner  Jon Olofsson Burman Erik Olofsson Burman Benjamin Olofsson Burman mvh Marc

2005-06-15, 19:52
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Lars,  Du bör konsultera uppsatsen 'Släkten Burman i svenskt biografiskt lexikon - en släkt eller två? - Eller tre?' av Carl Henrik Carlsson. Den finns publicerad på sidorna 29-54 i boken 'Individ och historia. Studier tillägnade Hans Gillingstam 22 februari 1990', Stockholm 1989 (ISBN 91-7970-918-4)
//Michael Lundholm

2005-06-17, 18:02
Svar #22

Lars

Hej! Tack för svaren.Blir lite konfys då jag har samma namn,som Marc har nämnt ovan,samt en son Olof som söner till Olof Ambrosiusson f o 1599 Bure 3,d 1656 Hjoggböle: Jon övertar gården,d.sen.1686 Erik f o 1640 Hjoggb,rådman,d 1686 Piteå Olof Benjamin d 1677. Kanske var det därför Olof Björnsson avfördes av mig till förmån för Olof Ambrosiusson?(min tankegång).Det var nog så. Olof Björnsson ska ha varit bonden innan på Hjoggböle 1,då Olof Ambrosiusson tillträdde 1631-56.  Länken jag troligentappade,hade den eg kvar men med annan ana,var alltså Erik Olofsson Burman fo 1640 Hjoggböle,flyttar till Piteå 1660,Rådman/Stadskassör/Gästgivare i Piteå,d 1686 Piteå stad. gm1667 Karin Jönsdotter barn:Erik Eriksson Burman 1671 gm2 Brita barn:Katarina Eriksdotter Burman o 1680. Då är frågan som jag gärna vill ha svar på: Ska jag ha bort Olof Ambrosiusson som fader till Erik beskriven ovan? Mvh Lars

2005-06-17, 22:31
Svar #23

Ulf Holmberg

Lars! Jag kan bara upprepa Michael Lundholms svar till dig, läs Carl Henrik Carlssons gedigna utredning så får du svar på de frågor du ställt här och många fler som du kanske inte har ställt ännu. Det finns mycket matnyttigt i Carl Henriks uppsats! Mvh Ulf.

2005-06-19, 01:26
Svar #24

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Lars här är två generationer om några av de du frågar om tror jag.   Första Generation  Olof Ambrosiusson-Burman  föddes år 1599 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Han dog år 1656 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Inskriven vid Uppsala Universitet för 1627, flytta till Hjoggböle maj 1627.Hemmansägare och Bonde på Hjoggböle nr 1. åren 1631-1656. Källa :Jordaböcker och Tiondelängder. Olof gifte sig med Sara  år 1627. Sara föddes år 1605 i Bureåsocken ,(AC),. Hon dog år 1671 i Piteå  (BD). Hon begravdes den 1 mars 1671 i Piteå  (BD). Bodde som änka hos sonen Erik .död hos sonen Erik i Piteå år 1671.   Olof och Sara hade följande barn:  a)Jon Olofsson  föddes omkring 1630. Han dog år 1686.   b)Erik Olofsson-Burman  föddes år 1632. Han dog år 1686.   c)Benjamin Olofsson  föddes omkring 1635 i H joggböle,Bureå socken (AC). Han dog år 1676 i Piteå  (BD). 28 jun 1668 var Benjamin Lanköpsman i Hjoggböle då begärde han att få erlägga  skatt i Piteå stad, pga. att han var ännu bosatt i Hjoggböle och var samtidigt  Borgare i Piteå stad.  Andra Generation  Jon Olofsson  (Olof) föddes omkring 1630 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Han dog år 1686 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Hemmans ägare och Bonde på Hjåggböle nr 1.under åren 1655-1686. Jon gifte sig med Elsa Persdotter  år 1655. Elsa föddes år 1635 i Hjåggböle,Bureå socken (AC).   De fick följande barn:  (Stor) Olof Jonsson  föddes år 1655 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Han dog år 1732 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Hemmans ägare och Bonde på Hjåggböle no.1 åren 1691-1730. (Stor)Olof gifte sig med Brita Johansdotter  år 1681 i Bureåsocken. Brita föddes år 1665 i Ragvaldsträsk,Skellefeålandssocken. Hon dog år 1756 i Hjåggböle,Bureå socken (AC).    Malin Jonsdotter  föddes år 1657 i Hjåggböle, Bureå socken (AC). Malin gifte sig med Per Johansson . Per föddes omkring 1655 i Bygdeå socken (AC),Bonde i Bygdeå.   Erik Olofsson-Burman  föddes år 1632 i Hjåggböle,Bureåsocken (AC). Han dog år 1686 i Piteå  (BD). Han begravdes den 27 februari 1686 i Piteå(BD). Flytta till Piteå stad  år 1660.erhöll burskap 28 okt 1661,Han blev vald 1maj 1668 till Rådman ,tjänade i kyrkan med håven samma år, kassör över tullpeningarna år 1669,Stads kassör år 1670 och gästgivare år 1678. Erik gifte sig med Anna Olofsdotter  år 1668 i Piteå stad (BD). Anna föddes år 1647 i Hjåggböle,Bureåsocken (AC). Hon dog år 1704 i Piteå  (BD). Hon begravdes den 30 november 1704 i Piteå  (BD).   De fick följande barn:  A)Jöns Eriksson Burman  föddes år 1669 i Piteå stad (BD). Han dog år 1731 i Piteå stad (BD). Handelsman i Piteå stad under åren 1669-1731. Jöns gifte sig med Märta Touschera  dotter till Nils Touscher år 1690 i Piteå stad. Märta föddes år 1670 i Piteå stad (BD). Hon dog år 1743 i Piteå stad (BD).   B)Erik Eriksson Burman  föddes år 1671 i Piteå  (BD). Han dog år 1725 i Piteå  (BD).  Han var Tullnär i Piteå stad . Erik gifte sig med Anna Tornea ,Prostdotter . Anna föddes år 1670 i Nedre-Torneå socken (BD). Hon dog i Piteå (BD).   C)Petter Burman  föddes år 1672 i Piteå  (BD). Han dog år 1699 i Piteå  (BD). Borgare i Piteå Stad.  D)Olof Burman  föddes omkring 1674 i Piteå  (BD). Han dog år 1725 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Häradshövding  i Västerbottens Norra Kontrakt.  E)Johan Burman  föddes omkring 1675 i Piteå  (BD).   mvh Marc

2005-06-20, 22:31
Svar #25

Lars

Hej Marc!  Tack för uppgifterna. Jodå,det rör sig om min Erik O Burman.Det var en bekräftelse på det som jag rättat till tidigare,men samtidigt glömt bort de felaktiga uppgifterna.Känns skönt att räta ut frågetecknet,dvs var Olof Björnsson-uppg hörde hemma. Jag har stoppat in en uppg om en son Olof till Olof Ambrosiusson,finns det någon substans i detta eller har det smugit sig in ett fel...? Mvh Lars

2005-07-06, 12:06
Svar #26

Lars

Hej! Har kollat mina uppgifter ang Erik Olofsson Burman.Jag har att han gifte sig 1667-02-24 med Karin Jönsdotter och att de hade barnen Olof f redan 1667 d 1725,Jöns 1669-1731,Erik 1671-1725 och Petter 1672-1699. Sonen Johan var en ny uppg för mig.Kanske föddes han i samband med Karins död 1674-05-09...  Sedan har jag Eriks giftermål med Brita 1678 med barnen : dr 1678,dr f 1678-06 d 1678-06-28,Karin 1680,Katarina trol 1680-1730,Anna 1682-1682,Nils f/d 1685-01,Anders f 1686-03-14 d 1686-05-01. Något giftermål med Anna Olofsdotter år 1668 har jag ej. Mvh Lars

2005-07-06, 22:04
Svar #27

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Lars Du har rätt första hustrun hette karin Jönsdotter hon dog i barnsäng fick sonen Johan. Brita har upptagits hos Leif Boström som anda hustru men inte han själv som sagt det utan ref. Olof Andersson 1999. och jag hävdar det är fel.andra hustrun hette Anna Olofsdoter gift 1678 med  Erik Olofsson Burman dom fick en dotter 1678 dog som nyfödd, en dotter 1679 dog som nyfödd, Katarina(Karin smeknamn)född 1680 Gift med Isak Nordin,Anna född 1682-1682,Anna född 26 aug 1683,Nils 1685-1685,Anders 1685-1685. Källa: att andra hustrun hette Anna Olofsdotter Står i Thea Hellebergs bok 2 om Sorsele samt ifrån kyrkoarkvarier.

2005-07-07, 11:27
Svar #28

Lars

Hej Marc. Bra att det stämde med mitt. Och då är det nog Anna O som var Eriks andra gifte.Finns det något om hennes anor,där hon var född 1647 i Hjoggböle? Mvh Lars

2005-10-03, 14:30
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla Bure-forskare!! Jag tycker vi skall vara stolt över att tillhöra denna otroliga ätt! Den torde vara unik i Sverige beroende på sin stora bredd och alla begåvade personer som kommer från den. Allt ifrån högadel till konstnärer, författare, kompositörer och skådespelare. Jag har nu en stor nyhet att berätta för er alla! Jag tror mig ha hittat platsen för Fale Bures slott: Byrisholm/Birisholm i Birsta (Sundsvall)!!!! (Omnämt i ett riksrådsbrev år 1398). Vad säger ni om detta! Alla experter och arkeologer är nu välkomna att inspektera platsen. Jag använde bara sund logik för att komma på detta! Det har ju funnits två teorier angående vart slottet låg. En teori säger att den tidigare medeltidskyrkan uppe på Sköns kulle skulle ursprungligen ha varit ett slott. Jag tycker dock att byggnaden såg lite liten ut för att kallas ett slott - även med lite utbyggnad. Man skall ju ha klart för sig att Fale var en liten Kung över norrland och måste ju som sådan ha haft en 10-15 tjänare förutom alla livvakter. (Enligt historikern Dick Harrisson så införlivades norrland reelt med Sverige först i början på 1300-talet!!). Enligt den gamla sägnen skulle slottet ha legat invid det gamla ålderdomshemmet (idag ligger Birstaveken där), alltså på andra sidan av E4:an!! Sedan är det bara att använda logiken. Naturligtvis måste man förflytta sig uppåt eftersom vattnet gick högre upp då (7-10 meter högre). Jag har nu funnit en utgrävd plats ur bergsslänten med en urgammal helt slät sten/block som sticker upp. Kan härstamma från slottet!? Jag har även funnit rester av stenmurar som synes ha löpt runt slottet som en försvarsmur!!! Platsen är dessutom helt rätt ur militärstrategiskt läge. Kan vi bara få fram lite utgrävningar nu på denna plats så kan vi en gång för alla lösa denna gåta med Fale Bure och alla blir nöjda och belåtna!!!!! Jag tror även att Bure-ätten kommer från  
Ryssland ursprungligen - 900-talet? Se ishockeystjärnan Pavel Bure!! Se även det franska och engelska ordet: Bureau - som står för Byrå, Kunskap. Kanske att man började att ge släkten ett smeknamn på 900-talet: Bureau-släkten? Alltså kunskaps-släkten! Den är ju känd genom åren för att vara så beläst!!!  
Vänliga hälsningar: Ulf Sawert, Säbrågrenen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna