ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-05  (läst 3009 gånger)

2005-06-15, 14:29
läst 3009 gånger

Erika Gidlund

Gissa om min förtjusning när jag lyckades komma ner till 900 talet! Det var så kul att se att jag kommer från Vikigar... men vilken besvikelse då jag lite senare upptäckte att detta inte skulle vara sant... Och att man inte kan lita på saker och ting... Varför låter en del av släktforskarna ha honom med och varför struntar andra i honom? Är det till 100% att Tord i Byr inte har någonting alls med vår släkt att göra eller finns det ett kanske?

2005-06-15, 14:38
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tord i Byr tillhör sagornas värld. Det är absolut hundraprocentigt säkert.

2005-06-15, 15:48
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Han reser sig, åter, från genealogins soptipp. Dags att gräva ned honom igen.  
 
Släktforskningens viktigaste moment är att säkerställa släktskapsrelationer, oftast mellan en person och dess föräldrar. Oftast görs det med hjälp av en födelsebok, eller någon annan samtida källa som t.ex. talar om att Jon Persson är son till Per Nilsson.  
 
Att leda anor långt ned i medeltiden är möjligt med den senare varianten. Men att föra anor ned till vikingatiden är totalt omöjligt, och Buresläkten bygger till stor del på önsketänkande.  
 
Buresläkten går att följa till 1400-talets slut, inte längre tillbaka.  
 
Att anlinjer som går tillbaka till 900-talet sprids på internet är mycket olyckligt. Det är lätt att tro på det som publiceras och framställs som en sanning, om man inte känner till hur medeltidens källäge ser ut.

2005-06-15, 20:31
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Att föra anor ned till vikingatiden är inte alls totalt omöjligt. Men det förutsätter att man kommer in på vissa belagda släktkretsar. I släktkedjornas slutändar (alltså längst tillbaka) är det i princip endast kungliga och adliga släkter (dvs före Alsnö stadga vissa stormanssläkter nära befryndade med de kungliga ätterna) det kan bli fråga om. Att komma tillbaka till vikingatiden endast via bondesläkter torde däremot vara totalt omöjligt.
 
Och att säkert belägga en härstamning från Tord i Byr, är nog inte görligt, även om en person som han brukar identifieras med faktiskt nämns på en runsten. Däremot är ju de påstådda leden efter honom omöjliga att säkert koppla ihop till en enda släkt. Vissa av dessa namn finns det ju belägg för, men inte att de hänger ihop släktmässigt.

2005-06-16, 08:35
Svar #4

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag utgick givetvis från ett Norrlandsperspektiv.

2005-06-17, 03:22
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Erika Gidlund jag förstår din fråga det är en fråga jag haft i över 25 år,en sak har jag lärt mej det finns många fina forskare som bidrar med nyheter och nya rön som hjälper oss framåt i vår forskning och så finns det personer som i rötter som skall vara någon slag genealogisk polis vad är rätt och vad är fel. det första som vi vet är Thord  som kristandes 992 har funnits en av hans fem söner hette Herse om dom var Buresläkt går idag inte att bevisa.Johan Bureus skrev i sin släktkröninka genealogica 53,sagesmanen Herr Peders Redogörelse om Buresläkten ner till Thord i Byre, som skulle ha kristnas 992 och varit en storman under Olof Skötkonung skulle ha bekostat en egen kyrka och fått mark vid skokloster i dag,då skulle det ha kallats Skobolandet eller Byrelandet.så kom sägnen om falsta upp.som du säger har en del forskare kvar den här delen men inget säger att dom har fel. och många linjer till Harald Blåtand ,Gorm den gamle har endast Elgenstierna stöd, Buresläkten har från 1300talet till 992 Johan Bureus Genealogicaolika muntliga källor eller sagesman och elgenstierna och två eller tre runstenar Fyra medeltida brev som stöjer Buresläkten Problemet är att runstenarna inte kan knytas till varandra och bara stödja dom namn som finns på runsten.  
Men Erika ge inte upp under mina år som forskare har Johan Bureus Kritiker fått ge sig,ett par exempel nyligen så kom ett medeltida dokument upp om Anders Andersson Burman från 1500 det kom i från  sturearkivet ,åter igen fick bureus rätt Anders Burman var en historiks person som funnits och son till Anders Olofsson (Bure).
Kritikerna har sagt att Johan bure hade fel det fanns inget Bure kloster man hittade tappkran daterad till 1400talets början  till öltunna vid utgrävning på klosterholmen,Burekloster sigill Buretuppen ett hals smycke som  Sten Lundgren ofta hade på sig,den har funnits isläkten sen Påvel skrivare som var hans släkting i rakt led. sen hittas vad Nordin kallar franciscan dokumentet eller Eskilstuna brevet daterat 1477 till Påvel Skrivare Laurentius Johannis, prior i Eskilstuna kloster.Laurenius Svenonis enligt herdaminne gick som lärling hos Herr Jon hans släkting den sista Abboten i Bura kloster.
Urban Sikesborg fann inte släktskap emellan Buresläkten  Johan Siggesson adlad (af Bure) som var gift med Ann Stensdotter Ulv.  
Detta är inlägg nedan härifrån rötter.  
Herr Sigges släktskap med Johan Siggesson ifrågasättes av Sikeborg. Ingen förbindelse har likväl kunnat påvisas mellan herr Sigge och Johan Siggesson, ... Detta är dock inte helt korrekt. En länk synes dock finnas mellan herr Sigge och Johan. Ovan nämndes att herr Sigge var huspredikant hos riksrådet Jöran Klasson på Biby i Gillberga socken 1584 och att han därefter gör sin prästerliga karriär i socknar i Gillberga sockens grannskap - Jäder, Taxinge och Stenkvista; i Strängnäs stift. Det är tänkbart, att detta möjligen skedde med benägen hjälp av riksrådet.  
 
Varför? Utifall herr Sigge, som hävdas i herdaminnena, var brorson till Johan Siggesson finns ett samband. Johans hustru Anna Stensdotter (Ulv) var syssling med Jöran Klasson; hennes far, Sten Bengtsson (Ulv), var kusin med det ovannämnda riksrådets far, Klas Jöransson (Stiernsköld), på sin mors, Elin Hansdotters (Stiernsköld), Annas farmors sida.  
 
Därtill: Johans hustru Anna ägde jord i Marks och Vilske härad i Västergötland. Troligen ett arv på mödernet. Hennes mormor var Karin Hansdotter (Tott). Tottätten ägde, som bekant, jord i ett flertal häraden i Västergötland.(Gillingstam PHT 1947 s 51; ÄSF h 3, s 281-283, 308) Det kanske inte var en tillfällighet, att herr Sigges hustru, Ebba Andersdotter, just kom från Marks härad; född i Gällstad socken i detta härad. Skulle det även vara så, att herr Sigge som ung var boende hos sin farbror Johan, är ovan omtalade omständigheter självförklarande. Farbror Johan och faster Anna tog väl hand om sin nevö, sin ‘fosterson'.  
 
En annan omständighet skulle vara herr Sigges bröllop. Detta skedde som ovan sagts på Bro-gård i Bro sn och hd i Uppland. Detta var salige Anders Sigfridssons (Rålamb) sätesgård. Denne var död sedan 1581 men hans änka, hans andra hustru, Anna Brorsdotter levde. Anna var dotter till Bror Eriksson (Buth) och hans hustru Brita Haraldsdotter (Soop). Brita var halvsyster till Anna Stensdotters mor, Kerstin Anudsdotter (Ulvsax) och således var Anna Brorsdotter, värdinnan på Bro-gård, kusin med Johan Siggessons hustru, Anna Stensdotter. (ÄSF I, h3, s 217a, 248f, 283ab)  
 
Detta är två omständigheter, som möjligen skulle indikera den förbindelse mellan Johan Siggesson och herr Sigge Kristoffersson, som Sikeborg skulle vilja se. Ytterligare indikationer på Johan och herr Sigges släktskap med Fardeätten kan anföras, men detta får räcka tillsvidare.En Farde (fforde) i Birsta i Skön sn finns omnämnd som 1519 sittande i Nämnden i Selånger. (MÄU 143). En Hans Falesson omnämns 1535 (MÄU, s 253). Samme Hans Falesson (hans ffålesson) omnämns även 1543. (J Nordlander: Skatteboken af Medelpad pro anno 1543

2005-06-17, 09:59
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Gamla sagor blir inte mer sanna bara därför att deras innehåll upprepas. Historisk forskning går ut på att med hjälp av tillförlitliga källor dra slutsatser om det förgångna. En historiker ska alltså göra två saker: 1) Avgöra källans tillförlitlighet och 2) Förstå den.
 
För att göra detta behövs 1) Erfarenhet och kunskap av det historiska källmaterialet och 2) Sunt förnuft.
 
Den fråga vi här har att ta ställning till är om det som nedtecknades på 1600-talet kan anses trovärdigt när det gäller 900-talet. Tidsrymden är i runda slängar 600 år. Notera att detta är lika lång tid som mellan 2000-talet och 1400-talet.
 
Kan en muntlig tradition har förmedlats korrekt under så lång tid? Det sunda förnuftet säger självklart nej. Det är omöjligt.
 
Kan det ha funnits nu förkomna skriftliga källor som berättat detta? Nej, det finns inte och har aldrig funnits några skriftliga källor som ger alla de uppgifter som skulle ha behövts för att säkerställa en släktledning tillbaka till Tord i Byr. Visserligen tyckte man om att rista runstenar på 1000-talet, men i övrigt ägnade man sig inte  under vikingatiden eller den tidiga medeltiden på våra breddgrader åt att skriva ner saker för eftervärlden.
 
Alltså: Tord i Byr tillhör absolut sagornas värld, såvida man inte är så till den milda grad romantiskt lagd att man inte bryr sig om vad som är saga och vad som är verklighet utan gärna skriver in sagofigurer i släkttädet.  
 
Men varför ska man i så fall nöja sig med en såpass slät figur som Tord i Byr, när man lika gärna kan plocka in Oden själv, de egyptiska faraonerna (som förvisso har funnits men de mellanliggande släktleden är sagofigurer) eller – det som väl ändå borde smälla allra högst – våra urföräldrar Adam och Eva. Alla återfinns de i gamla släktutredningar från 1600-talet, precis som Tord i Byr.  
 
Och detta är viktigt att notera: På 1600-talet gjorde inte forskarna sällan någon större åtskillnad mellan dikt och verklighet. Gränsen ansågs inte betydelsefull. Det är först under 1700-talet – när upplysningstiden idéer sprider sig – som man på allvar börjar försöka dra en tydlig gränslinje mellan det påhittade och det verkliga. Först och främst inom naturvetenskapen, men senare också inom andra discipliner, och då inte minst historia. Det är då som den moderna källkritiken föds, alltså den metod som historikerna använder för att reda ut vad som är dikt/myt/lögn/sagor/ etc å ena sidan och verifierbar verklighet å andra sidan.
 
Och Tord i Byr hamnar på – just det: diktsidan!

2005-06-17, 15:53
Svar #7

Lars Eriksson

Jag har alltid betraktat mig som vikingaättling utan att ha sökt någon speciell viking i något släktträd, som anfader (eller moder). Om man har en mängd vanligt folk (och mindre vanliga) från ett begränsat svenskt landsbygds- och kustområde i sin antavla, av vilka åtminstone några är rimligt säkra bakåt 1500-talet, ser jag det som högst osannolikt att man INTE skulle ha någon riktig viking bland sina otaliga förfäder - t.o.m om man definierar viking som en som faktiskt personligen varit ute och härjat. Har jag rätt? Har jag fel?

2005-06-17, 16:16
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Du har helt säkert rätt. Vikingatiden ligger cirka trettio generationer bort. Det betyder att vi alla har drygt en miljard teoretiska förfäder som levde då. Även om de blir betydligt färre i praktiken, har säkert någon varit ute och härjat någonstans. För att inte tänka på allt annat de också måste ha gjort. Mycket skulle vi förmodligen tycka var betydligt mer spännande än vikingatåg

2005-06-17, 19:11
Svar #9

Lars Eriksson

Visst! Kanske någon okänd förfader levde en tid i fredligt sus och dus i det bysantinska imperiet eller i Kiev-trakterna. Jag kommer från Bottenhavets kustland, och grabbarna därifrån lär i allmänhet ha dragit österut.
Jag hade själv tänkt räkna ut hur många teoretiska förfäder det blir pa 30 generationer, men kulramen fungerade inte idag. Jag kunde inte föreställa mig att det skulle vara så många som drygt en miljard, men det har du naturligtvis kollat. Då skulle man ändå inte få plats med alla i något släktforskningsprogram (tror jag).
MVH
Lars

2005-06-18, 21:08
Svar #10

Erika Gidlund

Tack för era svar!  
Men som Lars Eriksson sa... man lär ju ha vikinga ättlingar ändå...
 
Man får hoppas att någon seriös benar upp en riktig bure släkt så att man vet var som är riktigt. *håller tummarna*

2005-06-19, 01:05
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är redan gjort, av Urban Sikeborg i Släktforskarnas årsbok 1996. En sammanfattning hittar du här.
 
Och en liten korrigering: De egyptiska faraonerna lär inte finnas upptagna i några 1600-talsgenealogier, som jag i hastigheten skrev här ovan. Men de har senare smugit sig in i olika genealogiska verk, förmodligen under 1800-talet när intresset för den egyptiska historien blomstrade.

2005-06-19, 02:19
Svar #12

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Håkan Skogsjö  vet du inte att vi kommit vidare sen Urban Sikesborgs utmärkta utredning 1996 det var därför man börja med seminarium för att börja utvärdera Johan Bures Släkt Krönika Genealogica 53 och x36 och x37 för på minst två punkter harman fått ändra sej,1) om Bure Kloster det räknas då som skröna,vad har vi vi utgrävning på kloster holmen  hitta man en grund där en kyrklig instution varit förmodligen ett kloster skrev man man hitta en tappkran till en öltunna som munkarna bryggde daterat till tidigt 1400 tal,man har hittat franciscan dokument nordin tala om även det så kallade Eskilstuna dokumentet från 1477 från Laurentius Johannis, prior i Eskilstuna kloster.till Påvel Skrivare  
Som hade hand om odlingen och beståndet av fisk i Byske och Bureälv.  
dessutom har sigillet den så kallade Buretuppen gått från genration till genration sen Påvel Andersson skrivare och Sten Lundgren hade den tills han gick bort hans döttrar har den nu sten var rakt nedstigande led till äldsta sonen,jag  var också släkt med en yngre son rakt ner till Påvel Skrivare,occh hört myterna om gråkåperna.  
sen så säger Lars Svensson (Laurentius Svenonins)i herdaminnet att han gick som lärling i Bure Kloster hos hans släkting Herr Jon sista Abboten på burekloster. Sen 2)Svartingetorpsläkten trodde Urban inte var Kopplad till bure vilket det på senare tid visat sig vara helt fel, det kan jag skriva en heldel om men titta lite på tidigare inlägg.det här är bara två pnkter.som visat sig att kritiker  mot johan Bure har fel, Nyligen hittas dokument från sture arkivet att Anders Burman Levat och var en historisk person, Håkan Jag skulle vara försiktigare med att skrika saga 1)För att Thord Levat och haft fem Söner vara av en hette Herse är visat genom denna runsten ett historiskt faktum,  
Sen om du vill kalla Bureanknytningen till Till Thord och Herse för saga ,det kan man göra om man vill för ingen vet något säkert i den frågan och inte heller kan man knyta i hop nolby Stenen till Skokloster ect. mvh Marc

2005-06-19, 03:09
Svar #13

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Vi verkar vara överens:
 
Sen om du vill kalla Bureanknytningen till Till Thord och Herse för saga ,det kan man göra om man vill för ingen vet något säkert i den frågan.  
 
Det är just det jag försöker hävda: Ingen vet något säkert i den frågan.  
 
Alltså: En saga.  
 
Tord i Byr är precis lika historiskt dokumenterad som Rödluvan. Bröderna Grimm och Johannes Bureus har skrivit ner varsin saga. Men sagorna är förstås inga historiska bevis för att Rödluvan eller Tord har existerat.
 
För att vara lite övertydlig: Man kan inte använda berättelserna i sig - varken den om Tord eller den om Rödluvan - som bevis för att de är sanna. Det blir ett cirkelresonemang.

2005-06-19, 13:16
Svar #14

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Marc: Om du läser min artikel lite noggrannare ser du att jag visst nämner tappkranen (s. 260).
 
Jag vill också framhålla att jag inte är en kritiker till Johan Bure i den mening du tycks lägga det. Jag är överlag positivt inställd till hans arbete, men jag skiljer mellan vad som går att bestyrka med vad jag ser som rimliga mått och vad som ännu är obestyrkt. Visar det sig att en uppgift i Johan Bures krönika är korrekt ser jag just den uppgiften som belagd. Däremot utgår jag inte från att alla andra uppgifter därmed är korrekta, lika litet som jag kan förutsätta att en belagd felaktighet - och det finns flera sådana i släktboken - gör alla andra uppgifter felaktiga.

2005-06-19, 14:05
Svar #15

Michaël Lehman (Philippos)

Har Tord i Byr existerat? Marc påstår det ovan, trots att vi saknar samtida belägg för ett sådant påstående. Vad vi vet är, att ?Andvätt och Gullev och Gunnar och Horse och Rolev läto resa stenen [U 678, min anm.] efter Tord, sin fader?. Vi vet ingenting om vem denne Tord var, och ingenting om hans söners efterkommande. Däremot kan vi med stor sannolikhet veta, att Tord i Byr är en påhittad figur, dock med viss verklighetsbakgrund, då han på osäkra grunder brukar identifieras med den Tord, som omnämnes på U 678.

2005-06-19, 14:49
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jaha kan nu Urban tala om vad han anser är felaktigheter i JB:s släktbok.
Eftersom vår vän Marc inte vill/kan tala om detta.
 
Sedan inte har väl någon annan forskare än Marc kopplat ihop Svartingtorpsläkten med Burarna?
Björn

2005-06-19, 15:52
Svar #17

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Michael Lehman nu läste du inte korrekt,Jag sa inte att Thord i Byr existerat. jag sa att Thord existerat och även dom fem barn som rest stennen. sen sa jag precis som du att man inte kan knuta bure släkten till denna familj så på det sätt kan man kalla det saga för inget säkert belägg finns. är du med då.Hej Urban jag tycker du gjort en mycket bra utrednin och som du säger så är  det ibland belägg i hans släktkrönika och bland inte, vad jag försöker är att få en balans i uttalandena när man fördömmer direkt en teori inna den blivit ordentligt utredd, jag tog upp två exempel där man kommit närmare ett svar och stöd för Johan bure släktkröninka i dom två punkterna.  
Sen punkten om Svartingtorpsläkten det börja med Ingvar dahl uppgifter som visa att det kunde finnas släktskap med Bure.Jag visste din åsik?t Urban och höll väl med om att det fanns dåligt  
underlag för släktskap  sen såg jag följande disskution emellan Kaj och Per åke Brossen se mitt inlägg fredag den 17 juni 2005 kl. 03.22:
och när jag studera Adelssläkterna och såg att det fanns bure anknytning. det skulle ta flera sidor att visa men intresserade kan få det via mail mvh Marc

2005-06-19, 17:18
Svar #18

Kalle Thorsberg

Jaha,
Så var vi där igen. En ölhane från 1400-talet visar bara att den kommer från 1400-talet...
Vilket/vilka dokument är detta:
 
'man har hittat franciscan dokument nordin tala om även det så kallade Eskilstuna dokumentet från 1477 från Laurentius Johannis, prior i Eskilstuna kloster.till Påvel Skrivare'
 
En referens vore trevligt, har själv letat mej blå utan att förstå vad detta skulle vara.
Det arkeologiska underlaget att tolka lämningarna som kommande från ett kloster vilar i cirkelargumet på myten om ett kloster, därför behöver vi mer data för att utvärdera det faktum att det fanns en bebyggelse där på 1400-talet.
Det är självklart så att flera andra tolkningar presenterats för dessa lämningar, på rak arm kommer jag på gilleslokal och krog...

2005-06-19, 19:57
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Marc! I din bok Bure Släkten utgiven 2003 står det överst på sidan 4 som rubrik Efterkommande till Tord i Byr och sedan följer en lång rad fiktiva ättlingar.
 
Nu skriver du i dag Jag sa inte att Thord i Byr existerat. Vad menar du egentligen?
 
Och sedan ansluter jag mig till min namnes undring om brevet från 1477 (30177? i Svenskt diplomatariums huvudkartotek). Vad i det brevet styrker Bure-genealogin?

2005-06-19, 23:04
Svar #20

Kalle Thorsberg

Även om min namne ovan gissar på ett diplom vars regest lyder:
 
'Laurentius Johonannis, prior i Eskilstuna kloster utfärdar delaktighetsbrev för Matias Petri och hans hustru ... (lucka för namn). '
 
så undrar jag fortfarande över källan till klostrets existens.
Om någon har texten till diplomet ifråga vore det trevligt att ta del av denna. Själv är jag i fält och ser ett universitetsbiblotek mera som en hägring...

2005-06-19, 23:07
Svar #21

Kalle Thorsberg

Tilläggas kan väl att priorn i Eskilstuna knappast kunde utfärda ett delaktighetsbrev för ett annat kloster, men vem är jag att annfalla väderkvarnar...

2005-06-19, 23:55
Svar #22

Kalle Thorsberg

Självklart skall det vara 'anfalla' ovan, ledesen...

2005-06-20, 02:23
Svar #23

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Carl Szabad det är nästan en besvikelse att du inte kan se skillnaden emellan att återge en anlinje som Johan Bureus gör från hans sagesmän  och som jag gör från Johan Bureus,det betyder inte att han köper hela anlinjen han insåg att det inte fanns belägg så långt bak,han hade först på sin släkttavla Herse från Selånger sen Fale hin unge sen fortsatt vår släktlinje.även jag anser att det inte finns belägg för Thord i Byre och anser att Fale hin unge kunde vara Bure släktens stamfar.

2005-06-20, 07:33
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Marc! Jag har över huvud taget inte nämnt Bureus i mitt inlägg, jag har bara citerat din två år gamla bok. Jag tolkar ditt svar som att du själv anser att man kan stryka de elva äldsta generationerna i den.

2005-06-20, 12:13
Svar #25

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Marc talar väl fortfarande att Fale hin Unge levde på 1100-talet och inte på 1300-talet?
 
Om det nu är jag som är fel ute så är jag nöjd och belåten.
Björn

2005-06-20, 13:36
Svar #26

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag vet inte Carl hur du kan tolka mej så fel nu försöker jag igen från Fale hin unge tror inte jag det finns belägg att styrka ner till Thord i Byre,jag citerar Johan Bures anlinje för det är värt tror jag för efter världen, vem vet vad man kan belägga sen.men jag har valt Fale hin unge som stamfar (Som Johan Bure också gjort för till honom finns en del belägg)
Johan Bure hade olika Sagesmän som han citera noga hans Morfar Anders Olai i Skellefteå ,Herr Peder i skön troligt kan vara att han besökte Moses Jacobssons Barn på Bureå tillexempel Nils Jacobsson som han fickveta muntligen var oäkta, Hans sagesman var Påvel Olofsson,det var Påvel Anderssons (Skrivare) Barnbarn, han var den äldsta sonen och fick ärvat Hemmanet ostvik 9 av sin far Olof Påvelsson som var enda son, han fick också sigillet Buretuppen i arv från sin Farfar Påvel Andersson (Skrivare).
Siste Abboten Herr Jon Samtida med Påvel Olofsson far. tror du Carl att Påvel Olofsson sagesman till Johan Bure visste något om Bure kloster.

2005-06-20, 13:49
Svar #27

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
ursäkta den jag talar om Olof Påvelsson Hemmansägare under åren 1582 -1619 av Ostvik nr  9,det är Påvel Skrivare Barnbarns barn,med sigill i arv samt hemmanet ostvik nr 9. och farfar samt Farfarsfar hade varit i klostret,

2007-08-05, 20:43
Svar #28

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
UPPROP
 
Tord i Byr är en saga! Mitt förslag är därför:  
Byt fokus. Flytta söderut ett tag. Det är dags att undersöka en annan skröna eller vem vet - kanske en verklighet. Var Nils Dacke och Niclas Silfverskiöld verkligen släkt?   Här skulle ni kunna börja. Kom igen Urban, Kaj, Anders, Anders, Per, Niclas, Carl, Bo, Jan-Christer och alla andra duktiga eller mindre duktiga forskare!  
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2007-08-05, 22:25
Svar #29

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Göran
Det är mer än roligt att du får igång mig, även om det är lite gnissel under hjulen.
Per Moe i Fur och en av hans efterträdande som anges vara Dackeättling. I Torsås skrivs ätten som Dacke, i Vissefjärda som Tacke?. Jag förmodar att det är samma släkt. Visst finns det ättlingar från Dackesläkten, även om Nils inte hade sina ev ättlingar dokumenterade. Häromdagen var vi till Påbonäs, en väl så viktig plats i det medeltida Sverige mot den forna gränsen mot Danmark. Sedan har vi Grisbäck också; även det i Söderåkra sn och med TRÄpallisad. Stenarna drogs till Kalmar slott senare och dess slott blev ju ett starkt fäste i den tiden.
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna