ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker uppgifter om Bengt Gerdmundsson i Teg, Umeå  (läst 2184 gånger)

1999-05-04, 22:43
läst 2184 gånger

Lasse Bölander

Bengt Gerdmundsson var gift med Elin Jakobsdotter Bure, dotter till Jakob Andersson Bure,  Underlagman i Västerbotten. Jag har aldrig sett någon uppgift om varifrån denne man härstammar. Om någon vet något om honom så emotser jag ett ev. svar.
 
Lasse

1999-05-05, 16:58
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Den Bengt Germundsson som åsyftas finns i längderna för byn Östteg i Umeå socken, från den äldsta längden 1539 t.o.m. 1549. Varifrån han härstammar är omöjligt att säga pga att det inte finns källmaterial.  
 
Att han var gift med Elin Jacobsdotter Bure tror jag inte heller går att belägga i några primärkällor.

1999-11-02, 20:02
Svar #2

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hej Staffan och Lasse. Jag har via Leif Broström fått den informationen att så är fallet och så står också i bl.a Släktforskarnas årsbok. HAn fick en dotter , Malin Bengtsdotter  gift med Erik Jonsson  från Rödå, de fick 8 barn varav Tomas Eriksson är en ana till mig , han fick en son König Thomasson som har fört namnet vidare ända ner till 1846 då Pehr Jakobsson Westman föddes, min Han gifte sig med Maglena Furman och fick Döttrarna Selma och Johanna ...Sedan har det fortsatt ända ner till undertecknad.  
Mvh Christina Claeson

1999-11-03, 21:40
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det framgår inte av ditt inlägg vad som är fallet. Dvs vilken information syftar du på?

1999-11-07, 20:02
Svar #4

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hej Staffan
Har via Leif Broström fått den informationen att
Malin Bengtsdotter var gift med Bengt Germundsson
från Teg. Underlaget är från honom.
Hälsningar Christina Claeson

1999-11-09, 21:08
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Ok, då förstår jag. Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var att det inte, så vitt jag vet, finns belagt i samtida källor vad Bengt Germundssons hustru (hustrur?) hette eller att han hade en dotter som gifte sig med Erik Jonsson i Rödå.
 
Buregenealogin är nedtecknad senare och kan alltså, av olika skäl,innehålla felaktigheter. Jag tycker inte att du helt skall bortse från dessa uppgifter i din egen släktforskning/antavla, men du kan inte behandla dem som fakta.

1999-11-09, 21:58
Svar #6

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hej Staffan
Som sig bör felkällor finns alltid och jag är medveten om att det mycket väl finns osäkra kort i Bure antoligin,jag hyser dock en större tilltro till den dokumentation som finns nedskriven i form av kyrkoböcker etc. Tycker att det är fashinerande med släktforskning i allmänhet och storleken av Bureätten  i synnerhet.  
Christina Claeson

2005-03-24, 21:33
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det är nu 2005  men om någon ännu söcker uppgifter om Beng Gerdmundsson född omkr. 1470 talet död 1543.  var gift med Elin Jakobsdotter , dotter till Jacob Andersson Underlagman för Västerbotten, kallas Jacob  
Källa:Lagman  Nämnd 1485 i dombrev.
Källa:Umeå taxeringslängd 1539 -1549
Källa: Jb Min faders skrift för Uppgiften  att hustru Brita i Järva  var syster till Moses Jacobsson och därmed dotter till Jacob Andersson [Genealogica 53,pag 54v.]Johan Bure. Se XVII:120579, s
Dom hade åtta barn :Per Bengtsson var bonde i Teg. Nämnd i Jordaboken år 1555-1571 i Östteg, Umeå Kommun.
Erik Bengtsson bytte namn till Beltare  
Borgare i Gävle (Johan Bure). Gift med Anna. Född i Rödå, Umeå lfs (Johan Bure).

2005-03-25, 15:08
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Ideligen nya fynd! Det brev från 1485 som du nämner, vilken dag är det utfärdat, vad innehåller det i övrigt och var finns det idag? Jag känner inte till något brev från det året som omnämner någon Jakob lagman.

2005-03-27, 11:47
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
det var inte något nytt fynd men jag skrev i hop två uppgifter han nämnde först gången 1485.
 och det andra var att han nämndes i  brev tex.
i Johan Bures Släkt bok av Urban sikesborg 10 skriftliga källor och 8 muntliga källor av sagesmän  som rör sig runt 1500-1601, dessa 8 muntliga källor stöds av de skriftliga i sin genealogiska kartläggning.  
här är tre skrifliga källor som stödjer Jacob Andersson som släkt och lagman.
1)Brevet utfärdat av Ärkebiskopen Jacob Ulfsson 28 feb 1507.
Eller 2)faste Brevet från 2 aug 1500, som gällde hans son Anders och Kåge Hemmanet.
3)min faderas skrifter för Uppgiften att Brita Jacobsdotter i Järva var syster till Moses Jacobsson och därmed dotter till Jacob Andersson i den journal liknade Skrift Står det att han kallas Jacob Lagman och han nämndes tidigast 1485
 Mvh Marc

2005-03-27, 12:11
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

1) Brevet från 28 februari 1507 är utfärdat av ärkebiskopen Jakob Ulfsson och bekräftar äganderätten till ett hemman Kåge i Skellefteå för en Anders Jakobsson i Bureå som erhållit hemmanet från svärfadern herr Anders i Skellefteå. Det omnämner ingen Jakob Andersson.
 
2) I brevet från 3 (ej 2) augusti 1500 utfärdar lagmannen Olof Nilsson fastebrev för det i förra stycket nämnda hemmanet i Kåge åt kyrkoherden herr Anders. Någon Jakob Andersson finns inte omnämnd.
 
3) Din tredje punkt förstår jag inte eftersom det inte finns någon källa angiven. Om du hämtat uppgiften ur Urban Sikeborgs uppsats är jag tacksam om du anger sidnummer. Västerbottens underlagman för åren 1479-1499 hette f ö Nils Hansson enligt några belägg från den perioden.

2005-03-27, 18:42
Svar #11

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
I ovan inlägg avslöjar du vilken liten inblick du har i Johan Bures Forskning och även i Johan Bures Släktbok över Bureätten tilkomst och tillförlitlighet av Urban Sikesborg 1996
sidan 10 Skriftliga källor  Källa 4) Ett brev utfärdat av Ärkebiskop Johannes Magnus rörande Kyrkoherden Anderas i Skellefteås Frilledotter Malin gift med Anders Jacobsson iBure (Son till (Jacob Andersson)[Fol.141v-142r]Detta brev som i själva verket är utfört avärkebiskop Jacob UlFsson den 28 feb 1507 ännu bevarat.  
 
min notering.Det här brevt stödjer Jacob Andersson Släktskap
 
5) Ett brev från 1500 Enligt vilket ovannämde Herr Anders Förvärvat hemman i Kåge,Skellefteå för 70 mark av Stockholms borgaren Lar Botenkarls änka Gunborg [fol.141v-142r]Detta fase brev från den 2 aug  1500 finn likaså i behåll. 47*
47* Utöver detta brev hänvisar JB i sin släktbok till ett annat medeltida dokument från 14328 om Hälsinlands norra gråns,samt anför en uppgift om mantalet på gotland 1413 efter Erik av pommerns Jordebok (Gillingstam 1974,sid 111)
 
min notering.Det här brevt stödjer Jacob Andersson Släktskap
 
6) Ett Dombok: år 1550 , begärde Påvel Skrivare, hustru Gunborgs son, vid tinget i Skellefteå  sin arvsrätt till Grande-Godset. ?. . . . . . . jag Laurents Olofsson, Lagmans Dooms havande i Westra Botten att jag höll laga Ting med almogen i Skellefteå  Socken uti Kongl: M:tz Befallningsman Jöns Håkanssons närvaro den 20:de dag juli Anno 1550. de kommo för Rätten ärlige Män, Herr Anders, Kyrkoherde i Skellefteå och Peder Thomasson i Kåge.
Det blev  förlikning vid Tinget, hemmansinnehavarna löste Påvel Skrivares anspråk med pengar, 50 Timber Gröverk,  två mark Timbret och 2 st. Klippare (ridhästar) för 28 mark.
 
IFörliknings brevet 20 juli 1550 Anger påvel Skrivares motpart vara Kyrkoherde Andreas Olai (Gift med Anna dotter till Anders Jacobsson i Kåge och per Thomasson systerson till denna anna ,JB har också lagt till årtalet 1550 isin släktbok efter Per Thomasson namn.[ fol 143v] Möjligen är det samm brev som är grun för uppgiften att Karl Mosesson i Bure (sonson till Jacob Andersson )som var tolv man 1550 [fol 145r]  
 
 min notering.Det här brevt stödjer Jacob Andersson Släktskap
 
 
10) min faderas skrifter för Uppgiften att Brita Jacobsdotter i Järva var syster till Moses Jacobsson och därmed dotter till Jacob Andersson
[Genealogica 53 page 54] i den journal liknade Skrift Står det att han kallas Jacob Lagman och han nämndes tidigast 1485  
 
förslag Läs Urban Sikeborg Artikel från 1996 om JB SLäktbok och dess tillförlitlighet. för det är hans källforskning jag citerar.

2005-03-28, 08:47
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Jag frågade i mitt första inlägg vad du visste om det brev du omnämner, som ska vara ett bevis för att en Jakob Andersson varit underlagman i Västerbotten 1485. Du svarar då med att citera två andra brev från 1500 resp 1507, under 1) och 2), som över huvud taget varken omnämner eller ens antyder någon Jakob Andersson, än mindre att denne varit underlagman i Västerbotten 1485. Det får väl ändå betraktas som en märklig bevisföring.
 
I själva verket är den dåtida underlagmannen Nils Hansson omnämnd i brev utfärdade 13 december 1479 i Vibyggerå Niles Hansson j Lungwik lagman j Norabotn [orig i Västernorrlands länsmuseum], 5 december 1489 i Torsåker Niels Hansson i Lunguik lagman i Væsterbwtn [orig i Västernorrlands länsmuseum] och 1499 då Niels Hanissons hustru undher lagmans i Lwngwiik återköper ett silverbälte som denne testamenterat till Uppsala domkyrka [RA, Uppsala domkyrkas medeltida räkenskaper, vol. 2, fol 175]. Samtliga dessa handlingar har jag granskat i original. Att Nils omnämns som lagman i Västerbotten i ena fallet och Norrbotten i det andra torde inte betyda något särskilt. På den tiden avsågs med Västerbotten den svenska delen av Norrbotten som sträckte sig in även på den finska sidan.
 
Att Jakob Ulfsson utfärdade brevet 1507 kan ha två skäl, dels var han kyrkoherdens chef och hade som sådan säkert emottagit viss substansiell ersättning (läs mutor) för att denne brutit mot det så viktiga sjätte budet eftersom han bevisligen hade en dotter, men ärkebiskopen var även länsherre över Västerbotten, eftersom han 20 augusti 1482 av delar av riksrådet tilldelats all avkastning därifrån i form av skatter och sakören [RA perg].
 
4) Du anger sidan 10 i Urban Sikeborgs uppsats, gissningsvis i Släktforskarnas årsbok 1996, som källa. Den sidan finns inte och uppgiften kan således inte granskas. Uppsatsen omfattar de 42 sidorna 245-286 och är således ganska omfattande om man ska leta efter en odefinierad källa. Att brevet från 1507 (tidigare kallat källa 2) är bevarat är jag fullt medveten om, det finns i handskriftsavdelningen i Uppsala universitetsbibliotek. Din kommentar om Fol 141v-142r antar jag hänvisar till handskriften X 36, där Bureus anger Johannes Magnus som utfärdare av brevet, vilket tyder på att han uppenbarligen inte läst eller kunnat läsa detta och inte var medveten om att Johannes Magnus vigdes till ärkebiskop först 16 år senare! Din slutsats att Det här brevt stödjer Jacob Andersson Släktskap är rimligtvis felaktig eftersom någon Jakob Andersson inte är omnämnd i brevet, som jag även skrev i mitt förra svar.
 
5) Även här återkommer du till ett redan tidigare omnämnt brev, den här gången från 1500. Även detta brev finns bevarat i Uppsala universitetsbibliotek. Sedan anger du en handling från 14328 (ska därmed avses överenskommelsen i Tälje 5 september 1328 mellan Hälsinglands invånare och birkarlarna? [RA, Peringskiöld E 72 och Danica 368]) och Bureus avskrift av Erik av Pommerns jordebok från 1413 [KB, Sumlen] som källor med din återkommande kommentar Det här brevt stödjer Jacob Andersson Släktskap. Behöver jag påpeka att någon Jakob Andersson inte är omnämnd som lagman 1485 i dessa urkunder heller?
 
6) Här citerar du en dombok, alternativt dombrev, men anger inte var du sett den uppgiften, så den går inte heller att kolla. Av det du citerar går naturligtvis inte att bedöma om Jakob Andersson (underlagman 1485?) tillhör släkten eftersom denne inte ens är omnämnd i ditt inlägg. På de sidor du angett, fol 143v och 145r (gissningsvis återigen ur handskriften X 36), finns ingen avskrift av något domslut från 1550.
 
10) (vad innehåller 7-9?) På den kopia av Genealogica 53 som Urban Sikeborg varit vänlig att låna ut till mig finns inget omnämnt på den sida du anger om att en Jakob Andersson kallas lagman och tidigast omnämns 1485. Och återigen, om du vill hänvisa till hans artikel, ange då sidnummer eftersom den är rätt lång.
 
Och vad menar du med att det är en journal liknade Skrift?
 
Eftersom du så gärna citerar Urban Sikeborg tycker jag du ska läsa och ta till dig vad han skriver på sidan 279 i sin uppsats: ... anser jag dock att denne Anders [Jakobsson i Bure 1507] ... bör ses som den äldste kände medlemmen av Bureätten. Detta utesluter således eventuella tidigare led i Buregenealogin.

2005-03-28, 11:18
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Jag glömde några belägg på underlagmannen i Västerbotten. 19 juli 1489 vidimerar Nils Dieckn lagmandzdom haffuandes i Westerbotnen ett brev från 1420 i Torneå [avskrift i Danska riksarkivet, Tyska kancellies udenrigske afdeling til 1770, Sverige, AI:34, 1603 2/3. Detta brev är även återgivet i tryck, dock med avsaknad av en rad, i HSH 29, sid 30]. Jag har granskat avskriften på plats i danska riksarkivet.
 
30 juli 1491 utfärdar Nielz Diekn, laghmantz dom haffuande j Westrabotnen fribrev på ting i Luleå enligt avskrift i Stockholms tänkebok vol A:5, fol 65. Denna är också granskad i original.
 
7 januari 1492 bekräftar Niels Diekn, lagmantz dom hawande j Westrabotnen, återigen på ting i Luleå, att fem namngivna män vittnat om ett arvskifte, enligt avskrift i Stockholms tänkebok A:5, fol 63-64. Även denna är granskad i original.
 
Tydligen skrevs underlagmannen Nils Hansson även Djäken. För den som vill skapa hypotetiska släktkedjor är det då inte så svårt att få till en helt annan lagmanssläkt. Nils Hansson Djäken är bevisligen underlagman åren 1479-1499 när han avlider och efterträds av (sonen?) Olof Nilsson, vilken är omnämnd som underlagman åren 1500-1508, efterträdd som underlagman 1514 av (sonen?) Erik Olofsson. Den okritiske skulle då säkert också vilja hävda att den underlagman Hans Djäken som 1443 beseglar ett fastebrev i det som skulle bli Anundsjö [original i Kubbe byarkiv] och 29 november 1457 dömer fasta på ett jordabyte i Nordingrå [avskrift i Västernorrlands länsmuseum] skulle vara far till Nils Hansson Djäken, liksom den underlagman Nils Djäken som 18 februari 1418 beseglar en jordahandel i Nordingrå [Uppsala universitetsbiblioteks handskriftsavd E 169, fol 74-75] skulle vara farfar. Något sådant vill jag dock inte ägna mig åt.

2005-03-28, 14:39
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det var verkligen intressanta uppgifter jag kommer att ta med dom till Bure seminariet för disskution.
 
Saken är den att jag har Urban sikeborgs artikel JB släktbok och tillförlitlighet här hemma.
så min sid angivelsen är inte samma som din från årsboken 96.
Sid 1) Inledning, sid 2) Johan Bure och hans Släktbok , sid 3)Fale hin unge ,sid 4)Fale hin Gamle sid 5) forts. Fale hin gamle, sid 6) Tord i byr aldrig upptagen..sid 7) forts. sid 8)Fales hin unges Ättlingar,  sid9)Bureättens egentlige stamfader,Skriftliga källor och sagesmän sid 10) forts Skriftliga källor och sagesmän sid 11)forts.
 
Skriftliga källan 4,5,6,är direk urbans text med ett tillägg Utdrag ur domboken den 20 jul 1550 lagman då var Lars Olofsson. dom källorna visar bara Släktskapet mellan tex.Anders Jacobsson som var son till jacob Andersson, och att han levat i den tiden.
 
Den enda skriftliga källan att Jacob Andersson var lagman under 1500 talet  var Skriftliga  
källan 10.)  min faderas skrifter för Uppgiften att Brita Jacobsdotter i Järva var syster till Moses Jacobsson och därmed dotter till Jacob Andersson [Genealogica 53 page 54] i den Skrift Står det att han kallas Jacob Lagman  
 
Obs.att han var nämnd 1485 betyder inte att tan varl lagman då.lessen om det blev skrivet difust där.  
 
Sidan 11 punkt 11. i en sammanfattning av jacob anderssons Sysskon sägs Två av systrarna kommit till österbotten,heet enthera Hu.Lussi att hon var gamle fordeels Hustru wittna Hu.Sara Nils Anderssons i kåge.Olof Biörs fru i Buren,men  Jöns karlsson gamle knut Fordeels släkting dotter son bekänner att samma Hu Lussi var föddi wilby,Luleå sn .Erik Perssons dotter ?hennes farbröder Karl och Erik och Hu.Batt jacob Lagman hade inte mer än fyra döttrar ,två for till Piteå och två till Umeå och han hade två söner.
Sammanställning skrivit 8 martii 1608[fol161v]
 
Christer Winberg somstuderat frågor som släktskap jordeböcker och domböcker under 1500-1600 tal Kunskaper i i sin härstamning långt tillbaka var nödvändig i Arvtvister, grändragningar i socknar som Norrland där skatte bönderna var dominerande så var förut sättningarna att kännedom om hästammning och släktförhållande varstor eller så stor som lagarna krävde.
och JB med stor nogran het skrev ner i släktbok  
vilkahemman som ägdes av vem och vem var oäkta ect, även dombocöer noteras med flit av Johan Bure därför har jag svåt att tro att han kalla Jacob Andersson för Underlagman i Västerbotten utan några som helst belägg ?

2005-03-28, 15:16
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Med andra ord två skrifliga Belägg aom att han  
kallas Jacob Lagman som naturligtvis är förknipat med hans yrke han borde finnas med i Domböcker arvtivster och grändragningar av hemman jag kan kolla med Ulf jag är säker på att JB vsste om underlag männen från 1400 talets mitt och under hela 1500 talet där ibland kandu säkert hitta Anders Olofsson och Jacob Andersson.  
nu har jag inte mer i frågan att ge jag har citerat Urban sikesborg uppgifter och tycker du att dom är fel får du väl ta upp det och rätta årsboken från 96.

2007-04-18, 15:47
Svar #16

Paula Mäki

Johan Henrik Mäki, f.1824 i Ylitornio fs sägs vara från släkt Ollikkala/ Nirviä. Kunde det vara möjligt? Han använde släktnamn Ollikkala i hans första gifte och första frun var Kaijanmikko,Lisa ? och den andra Moskajärvi Kaisa Maria. Han sägs har fem bröder, vilka? Det sägs att Nirviä släkten kommer från Savo,Rautalampi och det var tre bröder som har kommit till Marjosaari. Kanske 1500-början.En av dom stannade på finska sidan.Vem.Aninesläkten sägs vara gammal , några av dom var birkarlar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna