ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenonis Laurentius  (läst 3048 gånger)

2007-07-31, 13:44
läst 3048 gånger

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Härnösands släktforskarförening planerar till julen 2007 släppa en CD med ättlingar till den förste luterska kyrkoherden i Säbrå Laurentius Svenonis.
 
Är man intresserad att lämna bidrag så skicka mail till mig.
Idags läget är det ca 10.000 personer inlagda.
 
Mvh.
Björn

2007-09-24, 12:10
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Mycket har skrivits om säbrå Burarna men det finns igen med mer kunskap om dom än deras släkt rakt ner dvs. Grafström ,bland annat har Margareta Grafström skrivit och samanställt en hel del.  
   
*Laurentius Svenonis,(Bureus) född 1507 i Barkesta, Harmånger sn (X), död 1579 i Säbrå sn (Y). Kyrkoherde i Säbrå sn (Y). Kyrkoherde i Säbrå från 1543 Enligt uppgifter i Boken om Säbrå sattes Lars i sin ungdom i Bure kloster, där han av sin släkting abboten Jonas Olsson Bure fick lära sig läsa och skriva samt leva klosterliv i ett convivum sacrum grundat på ett brödrabrev från Johanniterklostret i Eskilstuna. Han blev senare fransiskanermunk i Uppsala och tjänstgjorde även i domkyrkan. Vid reformation blev han Olaus Petri lärjunge och sändes slutligen till Norrland för att sprida lutherdomens tankar och blev 1543 utnämnd till kyrkoherde i Säbrå. Han avgav på landstinget i Bjärtrå 29/10 1568 trohetsförsäkran till Johan III.  
gift med  Margareta Engelbertssdotter Janzonia. Bosatt i Säbrå sn (Y).
 
Barn:
Sven Larsson. Militär.  
Peder Larsson. Handlande.  
Engelbertus Laurentii,(Bureus)
född 1542 i Säbrå sn (Y), död 1621 i Luleå lfs (BD). Kyrkoherde i Luleå lfs (BD). Fungerade som pastor redan 1571 i Säbrå hos sin fader, eftersom fadern hade en begynnande ohälsa. De hemman som Gustav Vasa omhändertagit lät Johan III nu avyttra med bördsrätt åt pålitliga präster. Engelbertus kunde sålunda lösa till sig 13 1/2 Seland i Järsta, 5 Seland i Lägdom, 2 Seland i Lindom och 2 1/2 Seland i Muggärd, allt för en köpeskilling av 1308 mark. Efter sin första hustrus död 1597 bestraffades han av Uppsala domkapitel med 3 månaders avstängning för att ha tagit sig en ny hustru i förtid in domun et thalamum. Gift 1570 med Elisabet Andersdotter, född 1549-09-06, död 1597-01-09 i Själevad sn (Y).

2007-09-24, 12:13
Svar #2

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
*Hans Larsson Bure (Johannes Laurentii)  född 1548-01-24 i Säbrå sn (Y), död 1603-04-26 i Säbrå sn (Y).  
Kyrkoherde i Helgum, Säbrå sn (Y). Komminister i Säbrå på 1570 talet Kyrkoherde i Säbrå 1589-1603 Enligt brev av Johan III 29/3 1591 tillerkändes han 6 pund spannmål, vilket senare konfirmerades sv Sigismund och hertig Karl 27/2 1596 Undertecknade Uppsala mötes beslut 1593 och Söderköpings riksdagsbeslut 1595. Liksom sin broder upprätthöll han även kyrkoherdetjänsten i Härnösand, dock endast under åren 1596-1603. Att han fick sköta Härnösand från 1596 berodde på att kyrkoherden Laurentius Jonae där kommit i slemmt rykte att ha belägrat klockarhustrun i staden och det tog långan tid innan han kunde fria sig från beskyllningen. Han blev begravd i sin faders kyrka mitt för altaret. Han hade liksom fadern varit förmögen och ägde flera hemman, som nu tillföll änkan i sitt andra gifte, Anna Segersdotter och barnen: 14 3/4 Seland i Helgum, 13 1/2 Seland i Brunnäs, 7 1/2 Seland i Åm, 3/4 Seland i Berglägden  
 
Gift med Kerstin Zynthia.  
Gift 1589 med Anna Segersdotter, född 1560 i Nensjö, Gudmundrå sn. (Y), död 1632-06-03 i Helgum, Säbrå sn., bosatt i Helgum, Säbrå sn.
 
Kerstin Zynthia?s barn:  
Lars Hansson, död 1621 i Brunnäs, Säbrå sn (Y). Bosatt i Brunnäs, Säbrå sn (Y). Ärvde Åm, Berglägden och Brunnäs.  
 
Jakob Hansson Zebrozynthius Bure, född 1582-11-17, död 1642-07-09 i Strängnäs. Biskop i Strängnäs. Fick ett hemman på Åbord i Högsjö sn (Y) i morsgåva av modern Kerstin Zynthia som tidigare ärvt ett hemman Fil mag. professor Uppsala 1612 Kyrkoherde Vendel 1616 Kyrkoherde Storkyrkoförsamlingen 1624 Biskop Strängnäs 1639 7 barn i sitt äktenskap med Katarina Nilsdotter Gift 1614 ca i Uppsala med Katarina Nilsdotter.  
 
Anna Segersdotter?s barn :  
*Kristoffer Hansson Zynth (Bure), född 1589-03-10
 
Kristina Hansdotter, född 1592 ca i Helgum, Säbrå sn (Y). Gift med Måns Eriksson. Gift med Karl Persson. Landsskrivare Ångermanland.  
   
Margareta Hansdotter Zebrozynthia Bureus , född 1594 5/3 i prästgården i Helgum, Säbrå sn (Y), död 1657 i prästgården, Leksand sn (W) Begravd i Leksands kyrka. Bosatt i Leksand sn (W). För sitt hederliga utseende, goda hjärta och givmildhet mot de fattiga kallades hon Stormor i Dalom. (Det finns även en bok om henne skriven 1930 av Aivva Uppström). Gift 1610 ca med Elaus Terserus, född 1554. Kyrkoherde i Leksand sn (W). Gift 1618 ca med Uno Troilus, död 1664 i Leksand sn (W). Kyrkoherde i Leksand sn (W).

2007-09-24, 12:15
Svar #3

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
*Kristoffer Hansson Zynth (Bure), född 1589-03-10 i Själevad sn (Y), död 1655 i Helgum, Säbrå sn. Länsman / Bonde i Helgum, Säbrå sn (Y). Eftersom Kristoffer Hansson i en dagboks anteckning från 1635 skriver den jord jag borde ärva efter vår salig moders moder h:u Gertrud i Nätra tyder detta på att Anna Segersdotter (f. ca. 1560, d. 3/6 1632 i Helgum,Säbrå)  är Kristoffers moder.  
 
Gift 1626/27 med Elisabet Hansdotter, död 1656 i Helgum, Säbrå sn (Y). Bosatt i Helgum, Säbrå sn (Y).
 
Barn i första giftet:  
Johan Kristoffersson, född i Helgum, Säbrå sn (Y). Fogde Jämtland. Gift med NN , född i Stockholm. Nämns i och med att Kristoffer skickar strömming till sonen Johans svärfolk. De hade samtidigt beställt klimpsmör  
Annika Kristoffersdotter, född i Helgum, Säbrå sn (Y). Gift med Peder Menlös. Lantmäteriinspektör. Sveriges första lantmäteriinspektör  
Jacob Kristoffersson(Bure)Stenklyft, död 1682. Kronofogde Jämtland. Lantmätare i Härnösands län 1652 Kronofogde Jämtland Fattig eftersom fadern lånade ut 3 riksdaler i tärpängar på vägen när han drog till Jämtland. Gift 1654 med Katarina Linneria, född i Härnösand.  
Karin Kristoffersdotter, född i Helgum, Säbrå sn (Y), död 1655 df. Bosatt i Borg, Norrala sn (X). Gift 1647-06-27 i Säbrå sn (Y) med Anders Börjesson. Lantmätare Hudiksvalls län i Borg, Norrala sn (X).  
Margareta Kristoffersdotter, född i Helgum, Säbrå sn (Y). Gift med Klas Klasson. Lantmätare Uleåborgs län.  
Elisabet Kristoffersdotter. Krogmadam i Stockholm. Krogmadam på Tre Remmare Gift 1663-10-04 i St. Nicolai Stockholm med Håkan Jönsson Ekman. Vinskänk i Stockholm.  
Hans Kristoffersson, född 1610 i Helgum, Säbrå sn (Y), död 1685 i Rogsta, Häggdånger sn (Y). Bonde / Nämndeman i Rogsta, Häggdånger sn (Y). Anklagad för lägersmål med Peder Erikssons dotter Kerstin i Lindom 1647 Dömd till böter på 80 dlr och Kerstin 40 dlr. Dömd till 40 marks böter 1662 för att tillsammans med Augustin Olofsson i By för att köpslagit och seglat till förbjudna orter Augustin fick böta 80 mark. Anklagad 1677 för att tagit ett jordstycke 220 famnar långt och 12 famnar på bredaste stället av sina grannar i Skedom Dömd till böter och att återlämna marken Gift 1629 i Häggdånger sn (Y) med Karin NN, född i Häggdånger sn (Y). Bosatt i Rogsta, Häggdånger sn (Y). Anklagad för att vara Häxa 1674 men frikänd  
*Per Kristoffersson, född 1612 ca,  
 
Barn i andra giftet:  
Kristoffer Kristoffersson.
Skickad till brodern Jacob i Stockholm vid 8-9 års ålder för att studera. Till sina studiers förkostnelse fick han bl.a. bidrag av biskop Petrus Steuch.
Lars Kristoffersson, född i Helgum, Säbrå sn  
Olof Kristoffersson, född i Helgum, Säbrå sn
Dog som barn  
Erik Kristoffersson, född i Helgum, Säbrå sn  Dog som barn

2007-09-24, 12:18
Svar #4

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
*Per Christoffersson Bure, b. abt. 1612 in Helgum, Säbrå sn (Y). Bonde i Helgum, Säbrå sn (Y).  
 
*Per Persson (Bure) 1650 in Helgum, Säbrå sn (Y). Bonde i Helgum, Säbrå sn (Y).
 
* Jon Persson Bure, död 1716
 
Olof Abrahamsson Grafström, b. 1695 , d. 1771 in Helgum, Säbrå  
*Kerstin Jonsdotter Bure, b. 1697, d. 1733  säbrå
 
*Abraham Olsson Grafström, b. 1720 , d. 1770
 
*Olof Grafström, b. 1760 in Helgum, Säbrå , d. 1823  
 
*Abraham Grafström, b. 1795 in Helgum, Säbrå, d. 1845  
   
Olof Grafström, b. 1831 in Helgum, Säbrå parish, d. 1989 in Häggsjö  
 
Abraham Grafström, b. 1863 in Öje Stigsjö  d.1917 in Härnösand  
 
Ossian Grafström, b.1901 in Häggsjö, Häggdångers , Stockholm in 1929, d. 1983
 
*Asta Grafström, b.1926 i Härnösand gm. Rune Andersson, b.1928 in Örebro  
 
*Gunnar Grafström, b.1952 in Stockholm
 
mvh Marc

2007-09-24, 18:10
Svar #5

Utloggad Bengt Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-01-25, 17:41
    • Visa profil
OBS! På Anbytarforum får du endast skriva om avlidna personer, står det i ordningsreglerna. Den sistnämnde mannen är såvitt jag förstår saken levande, eller?

2007-09-24, 22:29
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Marc! Jag har idag varit just där i Helgum där storbonden Christoffer Hansson bodde! Jag har sett biskopsbordets åkrar och skogar däromkring.
 
Såg även Anders-Bure-stenen där vid Säbrå kyrka...men har man inte missat att det var Olof Bure som var den framgångsrikaste av de tre Bure-bröderna?
 
Visste du om att det finns en gata i Djursholm som heter: Bure-vägen? Tror du att den kan vara namngiven av Olof Bure som ju var överborgmästare i Stockhom (1621)?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-09-25, 09:38
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
svar till Bengt Persson jag har fått uppgifterna  från Grafström egen hemsida som är tillgänglig för allmänheten  alla som släktforskar kan lägga in sina tankar och synpunkter där.
 
Hej Ulf där i säbrå har man hedrat tre Burar med minnes stenar Anders och Margareta, och Christoffer tror jag det var.
Jag är ganska säkre på att Bure vägen var uppkallad efter Olof som adlads Bure och hade hemman i närheten eller så kandet var Johan  Bures kusin som var första Riksantikvarie och som också hade sin hemvist där,jag tror han hette Jonas Buremed lite resvervation för att jag tar det från minnet.  mvh Marc

2007-09-25, 14:24
Svar #8

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Djursholm har många gatunamn hämtade från den nordiska mytologin - så det lär garanterat gälla Bure också..
 
-Hade det gällt en specifik person hade det nog stått omnämnt på den sida där Danderyds kommun listar kända personer som fått ge namn åt deras gator. (Att en person inte listas där är i och för sig inget bevis för att det inte kan finnas fler än dessa - men eftersom Bure är ett namn från just den nordiska mytologin så behöver du nog inte fundera vidare på saken.)
 
 
Fere libenter homines id quod volunt credunt

2007-09-25, 17:01
Svar #9

Utloggad Bengt Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-01-25, 17:41
    • Visa profil
Svar till Marc Hernelind:  
 
Jaha, men bara för att något finns på internet och är tillgängligt för allmänheten betyder det inte att man får ta det och lägga det någon annanstans på internet utan vidare :-)  
 
Sin egen hemsida har man ju själv möjlighet att radera uppgifter från, ta bort googleindexering o.s.v om man en dag känner att man inte vill att uppgifterna ska vara så publika - den möjligheten har man inte på andras sidor, som t ex Anbytarforum.  
 
Jag tycker att det är bra att man endast får skriva om avlidna personer på Anbytarforum. Även om jag kanske just nu tycker att det är okej att mitt namn står i en antavla kanske inte min bror eller dotter tycker det. Och om ett år kanske något händer som får mig att ändra mig.
 
Vänligen Bengt

2007-09-25, 20:15
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Bengt det är ju inte din forskning?
Om man inte vill att uppgifterna skall nå allmänheten,så bör man inte sätta ut sin forskning på nätet,då kan man lika bra låta sig interjuvas på tv det är lika privat.
 
Du får du ta upp saken med den Grafström som har lagt ut det på nätet.
 
Jag är säker på att anbytarvärden rättar det som blir fel. mvh Marc

2007-09-25, 22:09
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Peter Karlsson: Tack för ditt fina svar! Det kan mycket väl vara som du säger.
 
Till Marc Hernelind: Tycker det är lite konstigt bara...man lyfter upp Anders Bure (där i Säbrå) men verkar knappt nämna något om Olof, som ju - enligt min mening - var den klart mest framgångsrika av de tre bröderna (adlades också först)! Olof var ju också mycket förmögen...bara ute på Värmdö ägde han tre gods, varav den fina Boo herrgård.  
 
Jag passade på att donera lite bilder på det förmodade slottet i Birsta till Säbrå kyrka då jag hälsade på igår.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-09-25, 22:24
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Marc Hernelind: Såg du i tidningen Ångermanland (första sidan!) igår att det var ett reportage om utgrävningar av fästningen Styresholm (belägen i Prästmon alldeles vid Ångermanälven)? Man hade där bl. a. hittat en örtugg (silvermynt) från Albrecht av Mecklenburgs tid. Man menade att fästningen blivit förstörd under Engelbrechts uppror (1400-talet) men jag tror mera på Vitaliebröderna i slutet på 1300-talet! Ja...sådant finns det pengar till...men att undersöka ruinrester efter en förmodad borg vid Birstaberget - som förmodligen var 10 gånger större än Styresholm - verkar inte vara intressant...suck.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-09-25, 22:27
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Marc, nu var frågan inte att det når allmänheten - utan att det kopieras och publiceras på annan plats på nätet, utom kontroll av upphovsmannen. En text blir faktiskt inte allmän egendom bara för att den finns utlagd på en hemsida; upphovsrätt är upphovsrätt också på internet - men ditt klippande och klistrande känner vi ju till sedan tidigare...
 
Vill du hänvisa till text som finns på en annan sida, så lägg en länk dit. Kopiera inte hela texten och lägg in här i strid mot upphovsrättslagen!
 
Dessutom är det som sagt inte tillåtet att skriva om nu levande personer här i Anbytarforum. Det står med stora röda bokstäver mitt framför näsan på dig när du skriver ditt inlägg! Då ska inte anbytarvärden behöva gå in efterhand och rätta det som blir fel.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-26, 01:52
Svar #14

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jag har Agnes Matilda Grafström, f. 1855 i Umeå,d.1936, gift med Carl Eduard von Horn, f. 1845, d. 1936. Vad jag vet levde dessa på Möckelsnäs i Småland. Var Agnes Matilda släkt med de Burar som nämns ovan ?
 
Mvh Göran

2007-09-26, 08:24
Svar #15

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Tror att hon är släkt med kyrkoherden Anders Grafström i Umeå och där igenom släkt med  
Franz Mikael Franzen.
 
Blev en utvikning, men för att svara på din fråga Göran.
Hon härstammar ifrån en bror/kusin (minns inte riktigt) till Olof Grafström f.1695.
 
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna