ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-28  (läst 2054 gånger)

2006-09-27, 16:26
läst 2054 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej käre Ulf!
 
I Växjö har vi en stenmur som är sex meter bred, full med grus och småstenar i mitten av muren,  upplagd under nödåren på 1860- och 1870-talet. Den får du bese då du kommer förbi. Likaså ska du få se den s.k. Sockertoppen ute i Diö - en mäkta hög pyramidformad stensamling flera meter bred och flera meter hög - men ingalunda var det Fule Buren som var och slängde upp denna utan fattiga dagsverkare som röjde åkrar på 1800-talet. Du kommer att bli imponerad - och vem vet du kanske flyttar ner hit - här har vi många mäktiga stenformationer som behöver undersökas ?
 
Vänligen,
Niclas

2006-09-27, 17:01
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Allan: jo, du nämde om...varför det inte var mera mossa på muren. Det kan bero på att folk har plockat stenar från muren genom åren för eget bruk! Där har du förmodligen också förklaringen på varför den krympt ihop så mycket på höjden.
 
Sedan tar du upp träpallisader. Låt mig bara nämna det: att på Öland under 400 talet var det fullt (19 st.!) av borgar som inhägnades av stenmurar (skalmurar, 5 meter breda nertill)! Ett annat exempel är: Nyköpinghus ringmur från denna tid (1300-talet). Naturligvis måste sten ha varit säkrare då man kan tända eld på timmer! (Glöm inte att Fale Bure var ett militärt geni, han kunde sina saker!).
 
Ulf

2006-09-27, 17:10
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Käre Niclas: Och den 6 meter breda muren användes väl till att inhägna kreatur?  
 
Jag kommer gärna ned till det trevliga Småland...och visst kan jag tänka mig att flytta dit också...känner du någon högadlig from flicka där...från en fin familj...isåfall kommer jag imorgon!
 
Skämtsamt
 
Ulf

2006-09-27, 17:24
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ja han var ett så stort geni att vi inte vet om han fanns!
Björn

2006-09-27, 18:23
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Jag visste redan tidigare att sten inte brinner - hurra, jag måste vara ett geni..

2006-09-27, 18:42
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf S
Det är en vanlig stenmur, inse det.
Det har inte funnits ngt slott eller borg, inse det.
I Småland säger vi att en person är enveten när han inte han inse att fakta är en sak och skrönan inte stämmer. Då slutar man lyssna på den envetnes drömmar, eftersom han inte kan läsa fakta även när skriften är framlagd framför honom.
Även i Småland, södra Möre har vi skrönor men vi betraktar dem inte som fakta. Jag tycker att man skall göra likadant när det gäller andra delar av Sverige och här fösöka hålla oss till fakta som för framåt. Jag tycker det är nog spännande att Sköns kyrka har varit en försvarskyrka. Att få fram mer om detta skulle få forskningen att gå framåt. Inte gör några mossbelupna stenar i skogen det. I Småland har vi hur mycket sten som helst. Kom dit och kolla flata och stenformationer. Stenmurar som är mer än metertjocka finns det också. Läs nu boken som jag har rekomenderat snälla du, så kanske det blir lättare att inse att   påträffade stenrester ute i naturen inte måste vara ruiner efter borgar och slott.
Jan-Christer

2006-09-27, 18:45
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Björn och Peter: välkommen till visningen imorgon vid slottbsbacken, så skall ni få se att även stenar kan tala!
 
Ulf

2006-09-27, 19:55
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan Christer Strahlert: återkom då du vill föra en seriös debatt...
 
Ulf

2006-09-27, 20:31
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf S
Jag för en  seriös debatt men du lyssnar inte.
Läs den bok som jag omnämner, den är seriös. Teori och tankar är en sak. En annan att ha torrt under fötterna och framföra fakta och källdata med referenser. Slottsbacken och stenar som talar är väl inte så seriöst eller hur? Nästan ett löjets skimmer över det eller hur? Framlägg i stället de källor som kan föra det här framåt. Exvis litteratur, brev, handlingar eller annat som kan belysa det du snackar om. Med andra ord,källdata med referenser. Då kan ju även du komma in i det seriösa gänget, eller hur? Har du läst mina inlägg på Anbytarforum (vilket jag förmodar att du inte har gjort), skulle du nog se att jag är nog tillräckligt seriös, även i debatter. Jag skriver inte mer än vad jag eller källan kan stå för.
Jan-Christer

2006-09-27, 20:42
Svar #9

Q. S. Bure

Att Bureätten var Sveriges första högfrälsesläkt för att Fale Bure adlades av Erik X (= Erik Knutsson) förutsätter att det fanns adel eller möjlighet för kungen att adla på Fales och Eriks tid. Men det gjorde det inte.
 
När ett område endast var löst knutet till ett kungarike under medeltiden fick kungen inte överhöghet genom att utse en ståthållare. Hur kunde en av kungen ditplacerad ståthållare haft makt att styra området när inte kungen hade det? Det var istället en redan existerande lokal hövding som lierade sig med kungen. Kungen kunde själv bara utse ståthållare eller länsherre i ett område han redan kontrollerade.
 
Är det petitesser att Fale Bure varken kunde adlas eller utses till ståthållare av Erik? Innebär det inte istället att själva fundamentet undanröjs för påståendena om slottsherren Fale Bure som fick ståthållarskapet av den tacksamma kungen och förde adelskapet vidare till kommande Buregenerationer?

2006-09-27, 21:01
Svar #10

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Om jag nu tolkar Q.S Bure.
Så har nu det intressant hänt att någon här har begått ett felsteg.  
 
Alt.1 antingen behärskade Sveakungarna Norrland och då kan Fale Bure (om han nu fanns) blivit ståthållare. För som sagt adel fanns inte före 1280.
 
Alt.2 Sveakungarna behärskade inte Norrland då kan inte Fale Bure (om han nu fanns) blivit ståthållare.  
 
Allt detta borde säga att den här diskussionen borde nu anses avklarad.
 
Tror verkligen Ulf att Peter och jag kan ta oss ledigt från våra arbeten för att följa med honom och titta på en sten.
Björn

2006-09-27, 21:44
Svar #11

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
I morgon kommer Ulf och jag att träffas på plats så får jag se med egna ögon.  
Jag tar lite bilder på plats och lägger ut vissa här i forumet. Jag skall försöka vara så objektiv  som möjligt och fota med lämplig glugg.

2006-09-27, 23:55
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Q.S.Bure: Men förstår du inte...det var en utnämning från kungen i samförstånd med stormännen i norrland. Om vi nu antager att Dick Harrisson har rätt i sitt antagande att norrland var relativt fritt fram till början av 1300-talet och den svenske kungen bara hade någon form av överhöghet över området, betyder det då att kungen var helt maktlös när det gäller norrland? Jag tror inte det. Eftersom landsdelarna låg så nära varandra så fanns det säkerligen ett ömsesidigt beroende när det gäller olika saker som t. ex. handel, försvar etc. Därför tror jag att kungens ord vägde tungt även häruppe! Om han nu ville att Fale Bure skulle styra över hela mellannorrland så var det nog inte många som vågade protestera mot det, särskilt som han ju redan tillhörde en ledande stormannaätt häruppe - och kanske var mäkta populär dessutom! Han fick ju egentligen bara sina domäner utökade då ju han och hans släkt redan ägde stora (enorma?) jordområden i området. Om han nu tog upp skatt av sina undersåtar vet jag inte...det kanske inte inte fanns så mycket att beskatta? Han kanske inte ens behövde det då han förmodligen ägde en hel del mark själv. Det kanske egentligen handlade om prestige, att ha fått kunglig sanktion till ett visst område, att ha blivit personligt utnämd av kungen! Vi kanske skrattar idag åt sådant och även åt riddardubbningar och adelsskap men på denna tid kanske sådant hade en ENORM betydelse både för den egna självkänslan men även för gemene man. Alla vi som läst lite historia vet ju vilken betydelse det hade förr vilka vänner man hade och vilken släkt man kom från - det där känner ni till.
 
Alltså...uppmarsch vid slottsbacken i morgon (torsdag) kl. 15:00, samling vid jordkällaren (ovanför Birstaverken). Obs! Glöm inte kameran!
Alla välkommen!
 
Sov gott alla (skall gå och lägga mig tidigt ikväll då jag har viktiga uppgifter att utföra under morgondagen...)
 
Ulf

2006-09-28, 08:20
Svar #13

Kalle Thorsberg

I och för sig är detta fullkomligt poänglöst, men kunde Ulf möjligen läsa Bygd?ns uppsats om Fale Bure-myten som finns på nätet:
http://runeberg.org/samlaren/1890/0049.html
 
Det känns som man påpekar orimligheter och att dessa sedan glöms på en mikrosekund. Nåväl, Bygd?n konstaterar här att två tunga argument mot mytens innehåll framförts sedan 1700-talet:
1.Existensen av en adel under tidig medeltid (för 1000de gången: DET ÄR SKILLNAD PÅ ADEL OCH FRÄLSE).
2. Det är helt orimligt kronologiskt att Fale Bure eller någon annan räddade barnet Erik vid slaget vid Älgarås eftersom Erik då var en vuxen man och knappast tre år.
Det spelar ingen roll hur ofta man påpekar detta eftersom Ulf inte bryr sig.

2006-09-28, 09:15
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Kalle
Jag tror inte att Ulf läser det han får anvisning på.
Han har således inte läst min föreslagna referens om medeltida borgar.
Skrönor kan vara seglivade.
Ja, Ulf bryr sig inte när vi kommer med sakuppgifter. Fakta och källhänvisning kan vara svårt i bland att ta till sig samt att ange.
Jan-Christer

2006-09-28, 09:28
Svar #15

Kalle Thorsberg

Det spelar ju ingen roll. En grundbult i Burekramarnas världsbild är ju ändå att Fale räddar Erik. Om detta inte sker finns ju inget argument för adling, Eriks tacksamhet eller något slott.
Ny favorit:
1. Det finns ett hål i kyrkodörren.
2. Bureus tror det är från en pil.
3. Någon tror att dörren kommer från slotten. Knappast Bureus eftersom han tror att kyrkan är slottet.
4. Ett pilskott i dörren visar att det varit kraftiga strider vid slottet.
5. Av detta (bl a) följer att det inte finns något kvar av slottet.
Av dessa 5 punkter är bara 1 sant, resten bygger på outvärderade föreställningar.

2006-09-28, 09:52
Svar #16

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
 
På 1700-talet kallades Fale Bure Holme för Faleholmen.

2006-09-28, 10:31
Svar #17

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Kalle,
tack för referensen till Bygd?ns uppsats! Det enda av värde jag fått ut i det här forumet, för att kunna skapa mig en egen uppfattning var gränsen går mellan fakta och rena fantasier...

2006-09-28, 10:52
Svar #18

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Göran!
Var ligger Fale Bure Holme (tidigare Faleholmen)?

2006-09-28, 10:53
Svar #19

Maria Ås

Om nu Fale Bure fanns och var så mäktig som sägs så måste han ha varit det med kyrkans goda minne. Kolla med katolska kyrkans arkiv om det finns några historiska dokument som bevisar att han fanns.  
 Personligen så anser jag att det är högst osannolikt att teorierna skulle stämma men jag är inte utbildad innom området så jag kan ju ha fel... spännande och roande är det i.v.f! ;-)

2006-09-28, 11:04
Svar #20

Maria Ås

Jag kan inte få länken som kalle skickade att fungera. Det kommer bara upp felmedelande. Kan någon posta den igen?

2006-09-28, 11:41
Svar #21

Kalle Thorsberg

Maria,
 
Länken är riktig och funkar hos mej. Runeberg har dock med jämna mellarum problem, så det kanska bara var något sådant.

2006-09-28, 11:53
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hu skalle Ulf vända sig till katolska kyrkan. Sedan har Jan-Christer och Kalle rätt.
 
Ulf tar inte till sig fakta som presenteras.
Därför tycker jag endast den här diskussionen känns som den strävar att slå anbytarforum rekord. Vilken är den längsta diskussionen förresten?
 
Björn
 
Ps. Väntar med spänning vad besöket vid IKEA skall ge!
Ds.

2006-09-28, 12:31
Svar #23

Maria Ås

Tack för mejlet. Jag lyckades komma in nu, mycket intressant. Kontaktuppgifter till vatikanens historiska arkiv hittar man på http://asv.vatican.va/en/pers/1_pers.htm

2006-09-28, 13:11
Svar #24

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Till Robert.
 
En dagsritt från Älgarås, i sjön Skagern.

2006-09-28, 13:24
Svar #25

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ursäkta en dum fråga, men när höll Falu Bure till i Värmland, var det före eller efter Sundsvallstiden och Byrisholm?
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-28, 14:59
Svar #26

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Värmland När kom det in i samtalet.
Om det du menar Älgarås är väl Götaland?
 
Men Göran Löfstedt har vi inte diskutert det här att tidigare fanns inge Fale Bure holmen.
Sedan är ju precis som ovansagt Erik Knutsson var inget litet barn vid tiden för slaget vid älgarås han var minst 11 år sannolikt flera år äldre. Men vi väntar vad man hittat vid IKEA.
 
Björn

2006-09-28, 17:29
Svar #27

Q. F. Bure

Kanske finner man bokhyllan Fale och fåtöljen Bure.

2006-09-28, 18:01
Svar #28

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil

2006-09-28, 20:16
Svar #29

Q. S. Bure

Det är korrekt uppfattat att jag inte förstår varför kungen skulle utsett en ståthållare i ett område utanför sitt rike när det på den tiden inte ens engång fanns en förvaltning med ståthållare eller fogdar i områdena innanför riket.
 
I Dick Harrisons bok Jarlens sekel visas på sid 546-555 att det dröjde långt efter Fale Bures och Erik Knutssons tid innan den svenska kungen fick någon makt i Hälsingland där Medelpad då ingick. Där sägs ingenting om Fale Bure eller någon annan ståthållare. Vilka källor har Harrison missat?
 
Vilka andra kända medlemmar fanns det i Fale Bures ledande stormannaätt som ägde enorma jordområden här uppe på Fales tid? Hur vet man vem som ägde jord här för 800 år sedan?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna