ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-17  (läst 2907 gånger)

2005-12-10, 02:15
läst 2907 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Carl,jag ser varför du kommit fram till datering under vintern före 31/3 1509, således 1508/1509.  
 
jag kopiera brevet för de som läser diskutionen.  
Brevnummer: 36480  
Utfärdandedatum: 15090331  
Utfärdandeort: Stockholm  
kommentar:   Språk: svenska  
DS-nummer:   SD-nummer:    
Utfärdare: Anders Bengtsson  
Innehåll: Anders Bengtsson meddelar Svante Nilsson att han nu kommit till Stockholm från Norrbotten så som han blivit beordrad genom Kettil Skrivare med anledning av hjälpskatten och vinterskatten, och antar att Kettil redan skrivit till honom om de pengar som utgått från Österbotten. Han meddelar också att allmogen i ärkebiskopens län, särskilt i Umeå och Skellefteå socknar, inte velat utgöra någon hjälpskatt med mindre de fick ärkebiskopens brev därom, men han sänder ändå 743 mark som han fått sammanlagt i Västerbotten och Österbotten enligt en bifogad lista. Anders har också överlämnat Korsholms slott åt Kettil och hoppas att han får någon ersättning för den möda han hittills haft. Han ber att få veta vart han skall skicka pengarna eftersom han själv är sjuk och oförmögen att resa, ber om överseende med det och berättar att han skall uppsöka en läkare för att tillfriskna. På en lös sedel meddelas pengasummorna från ärkebiskopens län; 30 mark från Bygdeå socken, 20 från Lövånger, 30 från Piteå, 40 från Luleå, 25 från Kalix och 30 från Torneå, sammanlagt 175 mark.  
Hänv. tillannat brev: Se Kettil Skrivares brev av 22 februari 1509 (Stureark. 1046, tr Grönblad 222,    
Fotokopia:   Faksimil:    
Tryckt: Grönblad 228, FMU 7:5381  Tryckt
regest:    
Litteratur
o. komm.: Tidigare till Sturearkivet A II (Breve til Svante Nielss?n fra enkelte Afsendere), i danska Rigsarkivet.  
------------------------------------------------- Jag tänkte berätta lite om det jag fått veta om Jacob Bure Zäbråzynthius,Klockaren Bengt Matthiasson skicka mej häften om strängnäs Domkyrkas Gravminnen av Robert Bennett och Erik Borhn. där står på sid 90-91 Gravstenar nyare tiden fig .97 Gravsten (2) över Biskop Jakob Bure ,Kallad Zäbråzyntius d.1642 foto S. Hallgren 1974.  
jag  kan tyvärr inte få inbilden på gravstenen  
men jag kan citera lite av texen på gravstenen :
...HÄR LIGGER BEGRAFVEN ÄHRE/WYRDIGH OCH HÖGLÄRDE HERRE/M.JACOB SEBRASYNHVS BVRE/BISCOPI STRENGNÄS/FÖDDES XVII NOVEMB MDLXXXII/AVFSOMNADE IX IVLI A MDCXLII/PÅ SIN ÅLDERS ÅR LX. ..
 
Han begravdes 25 jul 1642,då lät ans hustru  Arvingarna läto sätta upp en minnes sten i Strängnäs domkyrka,och en sten visar hans grav plats under golvet.
 
hans Hustru Chatarina Nilsdotter (dotter till ärkebiskopen Nicolaus Olai Bothniensis)  
bekosta själv 1648 Västportalen till Strängnäs dom kyrka sid. 379  kan man se en bild av Västportalen fig.278 enligt inskrift på en kalkstensplatta upptillbyggd 1648 till minne av Biskop Jacob Zebrozyntius på den ursprungliga västportalens plats.portalen målad två nyanser Gråblått.foto S.Hallgren 1968  
 
Jacob Bure Zäbråzynthius sonson Lars Bure  var urmakare och i samma häfte sid 378 står det om:  Tornur 1631-1698 (utdrag)
Torn ur vid eldsvådan 1631 förstördes även tornuret,redan 10 år efter tycktes frågan aktuell att skaff nyt torn ur, man kontakta urmakaren udmuind lock i jönköping det blev emellertid inte så att han fick förfärdiga utorn uret utan den i strängnäsbosatte mäster peder smed som fick förfärdga det nya tornuret,härtill erhöll han  år 1659  21 daler och 16 öre,år 1660 sägs tornet vara sirat och beprytt med en ny sägare med urtavlor och förgyllda visare på tornents fyra sidor,tavlorna och visarna målades och förgylldes år 1694 var urverke aldeles utnött,så att det ej visade rätt tid på tornets alla fyra urtavlor,varför domkapitlet fick av kungen tillstånd att på kyrkans egen bekostnad göra ett nytt torn ur. ett sådant förfärdigas av urmakaren Lars Bure i Nyköping,kostade 1430 daler kopparmynt och var färdigt byggt 1698.  
............
 
mvh Marc

2005-12-10, 05:33
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Lite mer om Väst portalen 1648.  
inskrift tavlan av huggen sten med följande inskrift i nedsänkta bokstäver:
HANC JANUAM IN MEMORIAM DEFUNCTI SUI MARITI REVERENDISS. D.M.JACOBI BURAEI ZEBROZYNTHII, RELICTA VIDUA  KATHARINA NIKOLAI USI TEMPLI HUJUS CATHEDRALIS CONSECRAVI T ANNO CHRISTI  MDCXLVIII.
översatt denna port tillminnet av min avlidhögst vördnadsvärde Jacob Bureus med tillnamnet Zävbråxyntius har den efterlämnade änkan katarina Nicolai till denna domkyrkas nytta skänkt kristi år 1648.Västportalen till Strängnäs dom kyrka sid. 379 kan man se en bild av Västportalen fig.278 enligt inskrift på en kalkstensplatta upptillbyggd 1648 till minne av Biskop Jacob Zebrozyntius på den ursprungliga västportalens plats.portalen målad två nyanser Gråblått.foto S.Hallgren 1968  
mvh Marc

2005-12-14, 18:44
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
På uppmaning av Kaj Janzon tittade jag igenom de olika herdaminnenas uppgifter om Siggo Christophoris sigill och övrigt om hans härstamning. Här följer en sammanfattning.
 
1) Aurelius har ingen uppgift om härstamnin, eller om livet före tjänsten i Barva och Jäder.
 
2) Hagström återger texten från Strandbergs disputation: Antiquitates Eskilstunensis med EXIV:s hövitsman Christoffer Siggesson som adlades av JIII som fader och Sigge Falonis i Byrestad som farfader.  Han sattes i Kalmar skola och kom som 16-åring till farbrodern Johan Siggesson på Swartingstorp osv.Hagström nämner inget om sigill. Inte heller kallar han Herr Sigge Bure. Det gör han däremot med sonen Christophorus Siggesson.
 
3) Collmar, del 2: Äldre Vasatiden, utgiven 1977, behandlar Siggo Christophoro under hans tid i Stenkviste (i Sörmland, inte i Småland som Sikeborg råkat skriva sid 272). Han tar upp sigillen: Herr Sigge begagnade ett flertal sigill. Det intressantaste är det, som han nyttjat bland annat under tiondelängden 1594 (Södermalands Landskapshandlingar 94:5). Det hade initialerna S. C. över det konstrikt sammanfogade BVRE. Sigillet under tiondelängden 1598 (SH 98:4,17) har samma initialer över ett hjärta och tvenne kors. Ett annat, i detaljerna otydligt sigill har han begagnat under det samma år av honom skrivna koregistret (SH 94:4, 17)
 
Collmar kallar Herr Sigge Bure redan i rubriken till artikeln, men nämner här inga detaljer om härstamningen. Han uppger dock att han haft en syster Sigrid Kristoffersdotter, som tillsammans med brodern fått en ko av hertig Karl (SH 98:4, 17). Samma(?) syster skall också ha råkat bli tredje part i ett tvegifte, begånget av en landsknekt Olof Henriksson från Hälsingland 1599 (Stockholm TB).
 
4) Del 3 av det senaste herdaminnet saknar tryckår, men det torde vara tidigast 1998, alltså omkring 20 år efter Magnus Collmars död. Som författare, åtminstone beträffande de här aktuella referenserna, bör stå Anne-Marie Leander Fällström.  
 
Här återkommer uppgiften om sigillet med ett konstrikt sammanflätat BVRE. Som referens anges Ingvar Dahl och Sikeborg (Sikeborg refererar i sin tur till 3) ovan, så här har vi rundgång i maskineriet). Uppgifterna från Hagström med fadern och farbrodern återkommer, med Hagström som angiven källa.
 
 
Collmar förefaller alltså ha sett bland annat det sigillavtryck som kalfatrats ovan. Det verkar litet gåtfullt, att han dels tillmäter denna bildtolkning tillräcklig vikt för att ge Sigge tillnamnet Bure, dels inte ger någon antydan om den av Strandberg och Hagström återgivna härstamningen. Fällström har tydligen accepterat dessa uppgifter. Hon är kanske tillgänglig för en kommentar?  
 
Per Thorsell,
numera inte ättling till Sigge.

2005-12-14, 23:06
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
...Hagström nämner inget om sigill. Inte heller kallar han Herr Sigge Bure. Det gör han däremot med sonen Christophorus Siggesson....
 
Collmar var givetvis medveten om vad som stod i de äldre herdaminnena. Han visste alltså vad han, eller hans assistent(er), skulle leta efter: ett sigill som det står Bure på eller en namnteckning som slutar på Bure. Den som söker...
 
Det kan nog vara mer rundgång i den här historien än Collmar-Sikeborg-Dahl-Fällström.
 
Tack för den lilla utredningen Per! En välkommen forskningsinsats.

2005-12-15, 23:04
Svar #4

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Tack Per och Kaj för svaret.  
 
jag har en fråga som kvarstår:Både Hagström och Collmar i SSH  referar  sina uppgifter till Elias Palmskiölds samlingar.ex när Sigge Christophori Bure var Huskaplan i Gillberga finns hänvisningen till Palmskiöld 239.?
 
Elias levde ungefär 28 år efter herr Siggo
så det borde vara en tämligen säker källa att han visste att Sigge Ghristoffersson tillhörde  Buresläkten samt att han andvände tillnamnet Bure och var han gick i skola och så,kan Collmar och Hagström fått sina uppgifter  från Elias Palmskiöld ?
 
vad jag önskar i klarspåk är at frågan besvaras efter att ha kollats i Palsköldska samlingen.  
 
mvh Marc

2005-12-16, 00:23
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Kaj och Per  kommer intresanta kopplingar till Siggesson släkten -Bure, värt att diskutera.  
 
1. Johannes Thomae Agrivillensis Bureus  
h2.Ingeborg Gyntesdotter  
______I______  
2. Gynterus Erici Svinfot  
______I______  
3. Erik Pedersson Svinfot  
__ _____I___________________________________  
4. Petrus Erici Svinfot  
_____I_________________  
5. Mikael Gulliksson  
gift med  
Ingrid Eriksdotter  
______I______  
6. Ericus Mangi  
Apollonia Mårtensdotter  
______I_____________________________________  
7. Mårten Siggesson  
[Bror:]Christoffer Siggesson  
[Bror:] Johan Siggesson (af Bure)  
______I__________________________________________  
8. Sigge Falesson  
gift med  
Anna Eriksdotter  
 
 
------------ ny linje  
 
1. Christoffer Siggesson  
_____ I______  
2. Sigge Christophori (Bure)  
Ebba Andersdotter  
______I______  
3. Christopher Siggonis Stenqwist(Bure?)  
från honom kommer Friherre släkten Cederhielm.  
[Bror:]Anders Siggesson Falkengreén  
Adlad Falkengreén  
[Syster:]Ebba Siggesdotter  
gift med  
Carlous Mangi Schillerus  
__ _____I___________________________________  
4. Samuel Karlsson Schillerfelt  
Adlad till Schillerfelt  
gift med  
Elisabeth Jacobsdotter Burea  
(Far.Jakob Bure Zäbrozynthius  Biskop i Strängnäs född i säbrå)  
__________I________  
5. Ebba Catharina Schillerfelt  
 
Släkthistoriskt Forum 1998:3, s. 12f. Dahl kan utifrån domboksbelägg visa att herr Hans son Jakob Zäbrozynthius troligen var befryndad med kyrkoherden Siggo Christophori Bure, kyrkoherde i Fors och Eskilstuna (Södermanland) och stamfar för adliga ätten Falkengreen. Denna ätt gjorde under 1700-talet anspråk på att tillhöra Bureätten.  
 
dom här två linjerna har inte varit i Disskution så mycket och det är värt innan man dömer bort ev släktskap mellan Bure och Siggesson släkten för sjäv tycker jag de här två linjerna är betydligt starkare argument än än linjen Siggesson -Fale Olofsson (Bure).  
 
Mvh Marc

2005-12-16, 07:58
Svar #6

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nja, (ev är jag fortfarande lite trött) men jag tycker inte dina trådar håller inte helt Marc.
 
1. Ericus Magni=Erik Mikaelsson kan ju inte få en son heter Siggesson eller fattas det led?
 
Sedan undrar har vi inte en gång för alla bett dig ta bort af Bure av personer.

2005-12-16, 11:02
Svar #7

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Om kartan inte överensstämmer med verkligen är det bättre att titta på verkligheten än att i oändlighet diskutera kartan.
 
Utifrån den föresatsen, och mot bakgrund av den långa diskussionen om hur herr Sigges sigill egentligen såg ut, begav jag mig häromdagen till kungliga huvudstaden och Riksarkivet. Där ägnade jag några timmar åt att leta igenom Södermanlands landskapshandlingar efter fler sigillavtryck. (Jag vet att jag tidigare sagt att jag inte vill delta i denna diskussion, men jag är ju så himla nyfiken av mig att jag inte kan låta bli att gräva vidare )
 
Södermanlands handlingar från 1600-talets början är i dåligt skick på grund av brandskador, men i några årgångar fann jag dokument undertecknade av Sigge Christophori. De flesta har tyvärr sigillavtryck som inte går att tyda, men bland tiondelängderna 1613 finns en kvittens med följande avtryck:
 
 
 
Det är det första avtrycket hittills där hela sigillbilden syns. Och eftersom det är så pass tydligt är det relativt lätt att göra en renritning:
 
 
 
Här är det helt uppenbart att bilden i skölden är ett bomärke. När bomärket syns så här tydligt kan man konstatera två saker:
1. Den del som i de tidigare (otydliga) beläggen möjligen hade formen av ett ”E”, saknar helt ”mittenstrecket”.
2. Det finns inte någon förbindelse mellan den runda delen och vinkeln i den V-formade delen. Det är alltså inget ”B”.
 
I och med detta faller alternativet att det skulle vara någon form av monogram. Herr Sigges sigill bestod helt enkelt av ett typiskt bomärke i ett sigill med tidstypiskt utformning.

2005-12-16, 12:02
Svar #8

Göran Johansson

Peter, det var ambitiöst att åke till huvudstaden. Detta pekar emot att din tidigare tolkning varit korrekt. Har du något emot att flytta över sigillavtrycken till den rubrik som handlar om sigill - så att kopplingen till Bure inte hänger med.
 
Du har inte möjligen också en bild i original (foto) av Martinus Laurentius sigillavtryck från år 1607. Se ditt inlägg 14/11 20:28.

2005-12-16, 12:32
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Bra jobbat Peter.  
 
Ser inte ut att vara samma stamp som 1598. Du anger tiondelängd 1613. Är det möjligen Södermanlands handlingar 1613:16?

2005-12-16, 14:28
Svar #10

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ja du Göran, det verkar som om min gravt förvanskade bild (citat från dig i diskussionen Netikett) inte var så tokig ändå......

2005-12-16, 14:50
Svar #11

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Kaj, tack för de uppmuntrande orden! Det kändes som om det var läge att återföra denna smått absurda diskussion till verkligheten  
 
Jag hoppas nu att den hårdnackade myten om att herr Sigge kallat sig Bure är avlivad för gott. Det klarlagda bomärket är en bra ledtråd i det fortsatta sökandet efter hans härkomst. Och om all den energi som lagts på diskussionen om sigillets innehåll hade lagts på att söka hans anor, hade den nöten kanske varit knäckt nu!
 
Precis som du noterar, så är detta avtryck från en tredje sigillstamp. Min något vaga källangivelse beror på det pinsamma faktum att flygbolaget skickade min väska till Skellefte istället för Sundsvall. Och i väskan ligger mina anteckningar  Därför kommer jag inte ihåg vilken volym det var, men 1613:16 låter bekant. Det var i alla fall den volym i RA:s register över landskapshandlingar som anges innehålla tiondelängder för Västerrekarne härad.

2005-12-16, 15:03
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ok, Jag kollar 1613:16 så kan jag stryka den från min lista. Det kanske kan förefalla märkligt att jag som ständigt är i kungliga huvudstaden inte har rotat fram samtliga Sigges sigill vid det här laget.
 
Den bistra verkligheten är dock tyvärr sådan att jag inte har just någon tid alls över för min egen släktforskning. Det blir en halv lunchrast här och en offrad fikarast där etc.
 
Bra med forskare som inte är flygrädda i alla fall. Med tåget hade det blivit en slitsam arkivresa.

2005-12-16, 15:19
Svar #13

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Även om jag inte åkte tåg, så fick jag ju i alla fall sigilldiskussionen tillbaka på spåret  
 
Jag återkommer med volymnumret när jag får igen min väska. Om du kollar i den volymen så finns även en kvittens från sonen Christopher Siggisson. Han sigill var för otydligt för att kunna tolkas, men man kan i alla fall se att han använde initialerna C S F, vilket torde betyda Christopher Siggisson Forsensis. Och på tal om ingenting, så skrev han inte något Bure i sin namnteckning.....
 
 

2005-12-16, 15:44
Svar #14

Göran Johansson

Peter, jag instämmer förstås. Det var bra 100 procent bra jobbat! För att inte fortsätta att blanda konfekten - är det inte en god id? att flytta dina fynd bort från Bure-diskussuionen?
 
Nu först kan man väl ställa sig frågan om sigillets betydelse. Tror du symbolerna eller bokstäverna, eller vad det nu är, någonsin går att spåra/härleda?

2005-12-16, 16:12
Svar #15

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag säger igen med en dåres envishet.
Kanske hela den här diskussionen skall flyttas från Buresläkten.
 
Mvh.
Björn

2005-12-16, 16:35
Svar #16

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Björn det verka som jag fick fel i det släktträdet,så jag vänder på det och Börjar med Mårten Siggessons far Sigge Falesson.  
 
   Sigge Falesson  
      gift med  
    Anna Eriksdotter  
1. ______I______  
2.Mårten Siggesson (Bröder Johan och Christoffer)
__________I______________(af Bure)__________  
3. Joen Mårtensson
__ _____I___________________________________  
4.  Mårten Jonsson
 ________I______
5. Albuna Mårtensdotter
gift med Erik Pedersson Svinfot
______I____________________________________  
6.Gynterus Erici Svinfot
____I______________________________________
7.Ingeborg Gyntesdotter
gift med Johan Thomasson Bure
 
så björn nu blev den rätt och kanske också lätt att överskåda Mvh Marc

2005-12-16, 17:26
Svar #17

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Håller helt med om att diskussionen om herr Sigge inte ska föras under Bure-släkten. Men att föra den under den generella rubriken Sigill och monogram känns inte heller rätt.
 
Vad säger ni om att jag mailar anbytarvärden och ber henne byta namn på denna tråd till Siggo Christophori och sedan flytta den under Landskap>Södermanland>Efterlysningar eller Landskap>Södermanland>Allmänt?
 
Jag återkommer senare med fler funderingar kring möjligheter att hitta Herr Sigges härkomst med bomärkets hjälp.

2005-12-16, 17:27
Svar #18

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag tycker den här disskutionen om Herr Sigge sigill är helt onödig i ljuset av vad Per kom fram till i sin utredning  se nedan  
 
....Hagström nämner inget om sigill. Inte heller kallar han Herr Sigge Bure. Det gör han däremot med sonen Christophorus Siggesson.  
 
Collmar kallar Herr Sigge Bure redan i rubriken till artikeln, men nämner här inga detaljer om härstamningen. Han uppger dock att han haft en syster Sigrid Kristoffersdotter, som tillsammans med brodern fått en ko av hertig Karl (SH 98:4, 17). Samma(?) syster skall också ha råkat bli tredje part i ett tvegifte, begånget av en landsknekt Olof Henriksson från Hälsingland 1599 (Stockholm TB).  
 
så istället för att ta upp sigillet,kanske ni kunde svara på min fråga om Collmar fått sina uppgifter från Elias Palmskiöld när han kallar herr Sigge för Bure i herdaminne ?  
 
Jag har själv inte möjlighet att kolla Palmskiöldska samlingen i Uppsala Universitets bibliotek för jag kommer inte dit på ett tag.  
 
mvh Marc

2005-12-16, 17:53
Svar #19

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det vissa sig att det fanns två linjer till från Mårten Siggesson sonen Joens Linje ovan och hans syster Apollonia (makarna hittar ni på första släkträdet som Björn fråga om.)
släktlinje.
1.Apollonia Mårtensdotter --(Dotter)2.Ingrid Eriksdotter --(son)3.Petrus Erici Svinfot --
(son)4.Erik Pedersson Svinfot--(son)5.Gynterus Erici Svinfot--(dotter)6. Ingeborg Gyntesdotter
som var Gift med Johan Bure.  
 
mvh Marc

2005-12-16, 17:59
Svar #20

Göran Johansson

Peter, om du får till stånd en flyttning av diskussionen så är det bra om den av mig öppnade diksussionen under Övriga släkter, Siggo Christophori släkt avvecklas - eller kanske flyttas med. Du tror inte att en rubrik med knytning till någon släkt kunde vara bättre. Södermanland kan ha varit en parentes i släktens historia. Falkengr?en har också ansetts möjlig som samlingsrubrik.

2005-12-16, 19:08
Svar #21

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ja, detta är inte helt självklart. Man skulle kanske även kunna utgå från det faktum att sonen verkar kalla sig Forsensis och lägga diskussionen under den släktrubriken, men å andra sidan har jag ju bara en indikation (initialerna i sigillet) på att han använde det namnet.
 
Någon som har fler förslag?

2005-12-16, 19:19
Svar #22

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
För att förtydliga mej Peter så är det helt meningslöst att ha en disskution med folk som tycker lika ,och på ett sigill som är oläsligt så läser du in saker på samma sätt som de  du kallar Bure fantiker. Jag för min del låter det vara osagt vad det står.
 
PS. Dessutom håller inte ditt eviga resonemang om han skrev sej inte där med namnet Bure alltså har han aldrig gjort det.
 
En som har hållt på med tillnamn i släkter som Bure vet att man använder tillnamnet sporadiskt  samt en del kanske gör det vid högtidliga tillfällen så man skriver aldrig tillnamnet till vardags,det måste tillhöra undantagen.  
 
Om du skall ha en meningsfull disskution så skulle det vara med de som sagt att det står på sigillet  ett konstrikt sammanflätat BVRE.  Urban Sikeborg .Anne-Marie Leander Fällström, Ingvar Dahl.  
 
I övrigt har inte Hagström nämnt Sigillet eller namnet Bure på Sigge.  
 
Jag tror inte att Collmar endast tog sigillet som det enda indicium att Sigge skulle hetat Bure nej jag tror på att svaret finns i de Palmsköildska samlingarna.

2005-12-16, 19:46
Svar #23

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Hej Alla
 
Marc - får inte riktigt ihop de släkttavlor du redovisar ovan - inte ens efter din rättning !
 
Abluna Mårtensdotter var gift med kh Ericus Magni i Hudiksvall och ingen annan. Om deras släkt/ättlingar finns det en diskussion under släkten Svinfot i detta forum.  
 
Om Ericus Magni kan du även läsa i min artikel i Släkt o Hävd nr 3-4 1993 där jag behandlar Kyrkoherden Ericus Magni i Hudiksvall, stamfar för släkten Svinfot och några andra präster i 1500-talets Hälsingland.  
 
Herr Gynte (Guntherus Erici Svinfot)ovannämnd var ett av deras barn tillika svärfar till riksantikvarien Johan Th. Bureus.  
 
Den uppgivna Mårten Siggesson i Gävle skall enligt äldre genealogier vara Bureus hustrus farmorsfar. Hustruns farmor (Abluna) var alltså kusin med herr Sigge !

2005-12-16, 20:46
Svar #24

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Thomas,
Abluna Mårtensdotter var gift med kh Ericus Magni i Hudiksvall och ingen annan. Om deras släkt/ättlingar finns det en diskussion under släkten Svinfot i detta forum.  
Helt riktigt,Jag skriver ju det.
-----  
Släkt linje 1.
 
1.  Sigge Falesson gift med  
  Anna Eriksdotter  
______I______  
2. Mårten Siggesson (Bröder Johan och Christoffer)  
______I______  
3. Apollonia Mårtensdotter  
  gift med  
  Ericus Mangi
_______I______  
4.Ingrid Eriksdotter  
gift med  
Mikael Gulliksson
______I______  
5. Petrus Mickaelsson /Svinfot/  
______I_________________________________________
6.Erik Pedersson/Svinfot/
   gift med  
Albuna Mårtensdotter f.
______I_____________________________________  
7.   Gynterus Erici Svinfot  
      gift med  
   Birgitta Larsdotter
______I__________________________________________  
8. Johannes Thomae Agrivillensis Bureus  
h2.Ingeborg Gyntesdotter  
 
-----------
Släkt Linje nr 2.
 
Sigge Falesson  
gift med  
Anna Eriksdotter  
1. ______I______  
2.Mårten Siggesson (Bröder Johan och Christoffer)  
__________I________________________  
3. Joen Mårtensson  
__ _____I___________________________________  
4. Mårten Jonsson  
________I______  
5. Albuna Mårtensdotter f.~1590
gift med Erik Pedersson Svinfot  
______I____________________________________  
6.Gynterus Erici Svinfot  
      gift med  
   Birgitta Larsdotter
____I______________________________________  
7.Ingeborg Gyntesdotter  
gift med Johan Thomasson Bure  
 
mvh Marc

2005-12-16, 21:38
Svar #25

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Marc Hernelind menar att  
 
...Om du skall ha en meningsfull disskution så skulle det vara med de som sagt att det står på sigillet ett konstrikt sammanflätat BVRE. Urban Sikeborg .Anne-Marie Leander Fällström, Ingvar Dahl...  
 
Nu är det ju ingen av dessa tre som är upphovsman till denna uppgift, så varför det skulle bli mer meningsfullt att diskutera med dem om saken är inte helt lätt att begripa.

2005-12-16, 21:52
Svar #26

Göran Johansson

Ett antal teoretiska/tekniska frågor om bomärken och sigillavtryck:
 
1. Svensk uppslagsbok skriver om bomärken att de också insattes i sigill, men undanträngdes senare av personens initialer. I det aktuella fallet är initialerna förstås S och C. De har då kombinerats med ett bomärke för t.ex. en gård och de där boendes släkt. Kunde ett sådant bomärke följa med till andra gårdar?
 
2.I det aktuella fallet kan man - framför allt i 1594 års avtryck - se en ganska tydlig linje under sköldkanten uppe till höger - det som felaktigt tolkats som den övre delen på bokstaven R. På motsvarande sätt finns felaktigheter som gör att den b-liknande symbolen fastnat i det vänstra vinkelbenet och feltolkats som ett B. Beror detta på skador i sigillet eller vad kan annars anledningen vara? Kan det var fel på papper, veck el.dyl.?
 
3. Kan sigillet har förenklats över tiden och blivit alltmer stiliserat?

2005-12-16, 23:49
Svar #27

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jo, Kaj, det är enkelt ,De är de som som fört Collmars  tankar vidare och precis som Per Thorsell sa:
 
Collmar förefaller alltså ha sett bland annat det sigillavtryck som kalfatrats ovan. Det verkar litet gåtfullt, att han dels tillmäter denna bildtolkning tillräcklig vikt för att ge Sigge tillnamnet Bure, dels inte ger någon antydan om den av Strandberg och Hagström  
återgivna härstamningen. Fällström har tydligen accepterat dessa uppgifter. Hon är kanske tillgänglig för en kommentar?  
 
Så för att disskutionen skall bli meningsfull så borde de som leder dessa tankegångar idag så man ser var vi står idag.  
 
sen har jag för fram en möjlig orsak till collmars resonemang. och personligen har jag ingen åsikt om sigillet,för mej räcker det med vad Hagström sa, dvs att Sigge inte kalla sig Bure men hans son gjorde det. mvh Marc

2005-12-17, 04:18
Svar #28

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Thomas Sverker jag har fixat dessa linjer speciellt för dej som är en Svinfot expert
Apollonia Mårtensdotter dotter till Mårten Siggesson ( Buresläkt).
 
Släktlinje 1 Svinfot -Bure  
 
1)Kh Ericus Magni, kh i Hudiksvall gm Apollonia  Mårtensdotter
 son  
2)Kh Hans Erici Svinfot, kh i Hudiksvall  
 son  
3)Kh Mårten Johannis Svinfot, kh i Färila  
 dotter  
4) Magdalena Svinfot, gift Paul  Ehrenbielke
-------------------------------------------------
Släktlinje 2 Svinfot -Bure  
 
1)Ericus Magni i Hudiksvall gm Apollonia  Mårtensdotter
dotter  
2)Sara Eriksdotter gm Petrus Olai i Hedesunda  
dotter  
3)Apollonia Persdotter Svinfot gm Ericus Petri Hedsander kh i Hammerdal  
son  
4)Petrus Erici Gestrinius . f 1644.
------------------------------------------------  
Släktlinje 3 Svinfot -Bure
 
1)Ericus Magni i Hudiksvall gm Apollonia  Mårtensdotter
Dotter
2)Sara Eriksdotter gm Petrus Olai i Hedesunda
son
3)Erik Pedersson Svinfot gm Albuna Mårtensdotter
Son  
4)Gynterus Erici Svinfot gm Birgitta Larsdotter
 
dotter * Ingeborg Gyntesdotter gm Johan Bure  
-------------------------------------------------
Släkt linje 4 Svinfot -Bure  
1)Joen Mårtensson  (Bror Appolonia Mårtensdotter)
son
2)Mårten Jonsson  
dotter
3)Albuna Mårtensdotter gm Erik Pedersson Svinfot
Son  
4) Gynterus Erici Svinfot gm Birgitta Larsdotter
 
dotter * Ingeborg Gyntesdotter gm Johan Bure  
 
Mvh Marc

2005-12-17, 08:21
Svar #29

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Marc.
 
En liten korrigering: Jag observerade att Hagström inte kallar Sigge Bure, men att han kallar sonen Christophorus vid detta tillnamn inom parentes. Hagström säger inget om vad dessa herrar kallade sig själva.
 
Det kan verka ologiskt att ge sonen ett tillnamn, som man inte ger fadern. Jag vet inte om detta skall tillmätas någon betydelse. Mitt allmänna intryck av Hagström är, att han var litet småslarvig. Det är kanske ofrånkomligt, om man skall hinna slutföra ett herdaminne under en livstid.
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna