ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-18  (läst 2501 gånger)

2006-02-01, 17:21
läst 2501 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag har kartlagt Buresläkt i södermanland och fått en tänkbar linje, vad säger ni om denna  
släkt linje för Kyrkoherden Sigge i Fors.  
 
obs,min egen kontruktion så det finns ju säkert brister men uppskattar kostruktiv kritik och ideer.  
 
 
Antavla  för Sigge Christophori (Bure)
 
Första Generation
 
Sigge Christophori (Bure)  föddes år 1556 i Viken,Torp (Y). Han dog den 3 maj 1643 i Eskilstuna (D). Han begravdes den 24 maj 1643 i Eskilstuna,Kloster (D).  
Sigge gifte sig med Ebba Andersdotter  den 8 december 1588. Ebba föddes år 1560 i Julsta,Hardemo (T). Hon dog den 7 december 1625 i Eskilstuna (D).  
 
 
Andra Generation
 
Christoffer Siggesson  föddes år 1520 i Birsta,Skön (Y). Han dog år 1601 i Viken,Torp  
att han ägde Viken nr 1-2 åren 1576-1600. - Leif har också lagt in ett motsvarande foto ur jordeboken 1605, där nu en Johan Siggesson skrivs för hemmanet i Viken.
 
Tredje Generation
 
Sigge Falesson  föddes år 1490 i Birsta,Skön
(Y). Han gifte sig med Anna Eriksdotter.  
Anna Eriksdotter  föddes år 1490 i Torp  
 
Fjärde Generation
 
Fale Bure  föddes år 1465 i Birsta,Skön (Y). Han dog år 1522 i Skön  
En Farde (Fale) i Birsta i Skön sn finns omnämnd som 1519 sittande i Nämnden i Selånger.  
Nämndemanen Fale i Birsta, som omnämns 1519..[Algot Hellbom, Medelpads äldre urkunder, sid.  
252-253]:
 
 
Femte Generation
 
Lars Bure föddes år 1430 i Strängnäs (D). Han dog i Nyköping (D) . Han gifte sig med Ingeborg Djänksdotter.  
 
Lars Bure : nämns 1458 i Jönköpings tänkebok., Han var  Rådman i Nyköping. G.m. Ingeborg  
Haraldsdotter  Djäkn
i Brevet nämns han som Borgare i Nyköping.
-------------------------------------------------Brevnummer:31395    
Utfärdandedatum:14840119  
Utfärdandeort:Västerås  
Språk: svenska    
Utfärdare:Lars Bure, bg i Nyköping. Innehåll:Lars Bure, borgare i Nyköping, uppbär betalning för jord i Simtuna sn och hd, som  
han tre år tidigare sålt till biskop Lydeke i Västerås.    
       
Peringskiöld: E 45 f.65v (reg.)  Örnhielm: IV p.1421  
     
Hänv. till annat brev:vidfäst 14810215 Västerås    
Litteratur o. komm.: Härom se DMS Uppland 1:8, s. 102.    
-------------------------------------------------Brevnummer:32702    
Utfärdandedatum:14920000   Utfärdandeort:    
Utfärdare:Lars Birgersson i Fletna, häradshövding i Jönåkers härad.    
Innehåll: Lars Birgersson i Fletna, häradshövding i Jönåkers härad, ger fasta (på Elin  
Nilsdotters i Akelaby försäljning av Valinge till Lars Bure i Nyköping 1487).  
     
Övr. efter- medeltida regester/notiser:REgest av Gustav Rosenhane 1651: Wijk nr 11, Biographica:  
Rosenhane, RA Hänv. till annat brev:    
Fotokopia:Faksimil:  
Tryckt:Tryckt regest:  
Litteratur o. komm.:    
-------------------------------------------------
     
Gift  med Ingeborg Djänksdotter  föddes år 1430 i Nyköping (D)  
 
 
Sjätte Generation
 
Anders Bure  föddes år 1401 i Strängnäs (D). Han dog år 1467 i Strängnäs (D).Bosatt i Strängnäs  
Nämns tidigast 1437 13/9, och därefter som Fasteman  i Åkerbo hd 1467.
 
 
Sjunde Generation
 
Johan Bure  föddes år 1370 i Strängnäs (D). Han dog år 1420 i Strängnäs (D). Bonde i Strängnäs, Södermanland 1401 2/7. Nämns sista gången 1420 som fasteman i Danbyholm, Björkviks sn
 
Åttonde Generation  
Nils Bure nämnd i Stockholmstads  tänkeböcker som  åren 1365.1368,1374 senare Bosatt i Stängnäs Södermanland.
 
 
Nils och Herse söner till Fale den unge .

2006-02-01, 19:45
Svar #1

Göran Johansson

Olle, jag tänkte att det vore intressant att själv se på vilket sätt denna källa har använts i Johan Siggessons levnadsbeskrivning. Tack för tipset.
Vänlig hälsning
Göran

2006-02-01, 20:55
Svar #2

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Marc
 
Tillhör Siggo Christphori Bure-släkten eller inte.
Vad bygger dina uppgifter på ?
Är det källor eller antaganden ?
 
Det skulle vara bra om vi under denna här rubriken endast diskuterade Siggo Christophori, eftersom inga samtida källor visar hans härkomst (ännu).
 
Sen går det naturligtvis bra att diskuter Bure också, om det visar sig att han hör dit.

2006-02-01, 21:05
Svar #3

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Grattis Marc, du har lyckats hitta på en antavla i hela 7 generationer utan att kunna ange en endaste källa som styrker att någon av dessa generationer hänger ihop....
 
På vilket sätt tycker du att sådana inlägg för forskningen framåt?!

2006-02-02, 03:59
Svar #4

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Min Släktlinje är helt hypotetisk !
jag har belägg för enskilda personer!
 
jag börjar med 1gen. Sigge Christophori- 2gen. Christtoffer Siggesson-3gen. Sigge Larsson  
 
Dessa tre generationer har vi disskuterat här och vad jag förstår kan flera tänka sig att de leden hör ihop.  
Då byggde jag på hypotetiskt med de burar som bott i södermanland.
 
4 gen.har flera velat lägga till de tre övriga leden det är namnet Bure jag lgt till för i MäU
står Bara Fale..
Fale (Bure) föddes år 1465 i Birsta,Skön (Y). Han dog år 1522 i Skön En Farde (Fale) i Birsta i Skön sn finns omnämnd som 1519 sittande i Nämnden i Selånger. Nämndemanen Fale i Birsta, som omnämns 1519..[Algot Hellbom, Medelpads äldre urkunder, sid. 252-253]:  
 
5 gen.Lars Bure föddes år 1430 i Strängnäs (D). Han dog i Nyköping (D) . Han gifte sig med Ingeborg Djänksdotter.  
 
Lars Bure är belagd i två medeltida brev ovan samt nämns 1458 i Jönköpings tänkebok., Han var Rådman ,Borgare i Nyköping. G.m. Ingeborg Haraldsdotter Djäkn  
 
(Han passar in tidsmässigt och plats mässigt)
Så är det med 6-9 gen. Anders -Johan -Nils.  
 
Nils som är en son till (Farteng) Fale har samma namn som Fale ev . Far eller Farbror om Gudlav Bilder är far.  
 
så har mina tankar vandrat jag vet att det bara är hypotes och ej belagda släktled än men jag ser det som en utmaning att kolla om möjligheten finns att de hör ihop om inte så har man inte förlorat något.
 
Så peter på det sättet går man framåt genom att våga prova olika teorier,men kan också välja att inte ens disskutera och prova hypotesen om man inte känner för det.  
 
mevh Marc

2006-02-02, 07:32
Svar #5

Åke Stensson

2gen. Christtoffer Siggesson-3gen. Sigge Larsson ?
Sigge Larsson son till en Christoffer?. m.m m.m.

2006-02-02, 07:39
Svar #6

Åke Stensson

Det jag menade var!
Vilken Sigge Larsson?

2006-02-02, 07:39
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Den kritik jag främst kommer med.
Är att du har en förkärlek att slänga ut årtal som man undrar var de kommer ifrån?
 
a. Det finns inga kyrkböcker vid den tiden du påstår.
 
b. tror inte att att det står några årtal i tänkeböckerna.  
 
Sedan undrar jag menar du alltså att den här grenen. Startar i Skön kom flyttande från Södermanland och sedan tillbaka till Norrland?
Som sagt några källor som binder ihop vore bra.

2006-02-02, 16:17
Svar #8

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Björn, depå din första fråga Uppgifterna är hämtade från:
1)Stockholmstads tänkeböcker som åren 1365.1368,1374 Belägger 8gen. Nils Bure  
2)[Algot Hellbom, Medelpads äldre urkunder, sid. 252-253]: Belägger 4 gen. Fale (....)
3) medeltida breven, Brevnummer:31395, Brevnummer:32702, Belägger 5 gen. Lars Bure  
4)medeltida brevet nummer:2283 6gen .Anders Bure som Fasteman.  
5) Johan Bure också belagd som fasteman bl.a 1420 som fasteman i Danbyholm, Björkviks sn  
 
svaret på din andra fråga årtalen är ungefärliga beräknade av breven ect exempelvis Lars Bure  får man en hel del uppgifter att han nämns första gången som rådman 1458 det borde göra att och levde efter 1493 det bordegör att hanvar född 1430 talet så har jag imitt släktforskar pogram skrivit (1430) då har det bara skrivit ner 1430 men man kan vet Björn att 1500tal och bakåt i tiden är det mesta ungefär vissa dum skrivs ner tillexempel i Elgenstierna ,medeltida brev ect. Mvh Marc

2006-02-02, 18:28
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Då har vi fått svar på två frågor. (Synd bara att du inte lade utkällorna på en gång).
 
Men återtill min tredje fråga du reflekterar inte över att Siggesläkten kommer från Norrland, ner till Södermanland upp till Medelpad och återigen ner till Södermanland.
 
Björn

2006-02-02, 20:05
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det som jag  tycker är intressant är att man tycks mer benägen att behålla Burenamnet neråt landet i synnerhet de äldre generationerna,det kan ocksä ligga nått i vad biskop Ryzelius sagt att motståndar prästerna till Johan Bure i Norrland  tog helt enkelt bort tillnamnet Bure  i vissa kyrkhanlingar.men det uttallandet får stå för honom eftersom det inte går att påvisa.  
 
För utom Jacob ,Sigge (Av Andra kallad Bure) så finns en Nils Bure Som Kyrkoherde i slutet på 1600talet i Eskilstuna förmodligen släkt till jacob.  
 
med min hypotetiska an linje hittar vi flera i Strängnäs och Nyköping och förmodligen släkt med varran kanske så som jag skrev det finn två till  
i Strängnäs och Nyköping som är Kaniker och likt vissa munkarna så var dom sällan gifta och hade efterkommande  därför tog jag inte med dom i den raka släktlinjen son-far -son -far.
även om Ingvar tagit med dom förut,kan jag visa hur jag tänkt.  
 
 
1.Sigge -2,Christoffer-3.Sigge-4.Fale ----
5 generation. Lars bror kan jag tänka mej levde
också 1530 talet,såhär står det
Ulfo Bure de Strengensis Från Strängnäs: skrivs 1462 in som student i Rostock och avlägger 1463 examen där.sen blir han Kanik I Nyköping. jag hittar inte det medeltida brevet nu men kanske i var kommeri håg han äri alla fall belagd.
 
sen har vi  6gen, med Anders
OLAUS BURE DE NYCOPIA (Olof Bure från Nyköping): inskriven som student i Leipzig 1485.
Kanik i Strängnäs. nämns som död mellan mars 1505 - 8dec 1505  
-------------------------------------------------
Brevnummer:35249
Utfärdandedatum:15051208 Utfärdandeort:Stockholm
Datum- kommentar:  Språk: svenska
DS-nummer:  SD-nummer:
Utfärdare:Jon Jönsson
Innehåll: Jon Jönsson meddelar Svante Nilsson att Tönne Erikssons bud varit i staden och att Svantes eget bud kommit med honom från Väddö med pengar från Finland och var på väg till honom. När Jon kom från Västerås sades det att Hemming Gads bud från Skara kommit till Danzig från Rom och sedan till Sverige samt att Erik Skrivare, Sten Sture d ä:s tjänare, också är på väg och Jon råder Svante att ta honom in sin tjänst. Olof Bure som hade Sorunda är död och Jon råder Svante att inte förläna det till någon annan än Erik. Jon vill veta hur Svante ställer sig till det dobbel som skall stå på Kopparberget i jul. Han råder honom också att hålla sig informerad om hans fogdars förhållande till allmogen så att ingen ovilja sprider sig.
fter- medeltida avskrifter: (Sturearkivet, kapsel 4, forskarexp, RA)
Övr. efter- medeltida regester/notiser:
Hänv. till annat brev:
Fotokopia:  Faksimil:
Tryckt: ASB s 196  Tryckt regest:
Litteratur o. komm.: Skrivet av Västerås' slottsskrivare 2 (L Sjödin, MRA (1933) s 97) (=Olof Skrivare? Se ASB s 695 n 2). Tidigare till Sturearkivet A III, Breve til Svante Nielss?n fra enkelte Afsendere i danska Rigsarkivet. Litteratur o. komm.:Skrivet av Västerås' slottsskrivare 2  
------------------------------------------------
Brevnummer:32862
Utfärdandedatum: 14930000 o  Utfärdandeort: Strängnäs
Datum- kommentar: odat. (1493-1501)  Språk: svenska
DS-nummer:  SD-nummer:
Utfärdare: Peter (Magnusson) Bragde.
Innehåll: Peter (Magnusson) Bragde (läs: Brahe) säljer med sin hustru Ölgård Turesdotters samtycke till biskop Kort i Strängnäs 2 gårdar Hyvena i Vansö socken, Åkers härad, 1 gård i Kumla i Härads socken, Åkers härad, och [1?] gård i Järna i Gryts socken, Daga härad, för 400 mark stockholmsmynt och 200 mark i nya örtugen, med förbehållet att han eller hans arvingar skall kunna återköpa gårdarna.
 
Sigillanter: herr Svarte Jöns Åkesson (namnet nästan utplånat), ärkedjäkne i Strängnäs, och Olof Bure, kanik därsammastädes
Sigill:
Original:perg. RA 0101 odat. nr 207
Medeltida avskrifter:
Medeltida regester/notiser:
Brocman:  Hadorph:
Peringskiöld:  Örnhielm:
Övr. efter- medeltida avskrifter:
Övr. efter- medeltida regester/notiser:
Hänv. till annat brev:
Fotokopia:  Faksimil:
Tryckt:  Tryckt regest:
Litteratur o. komm.: Peter Magnusson Brahe död 1508. Ölgård Turesdotter död 1505. Kort biskop 1479 - 1501. Svarte Jöns Åkesson ärkedjäkne från 1482 och framåt. Olof Bure kanik 14931217, död 1505.
----------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                           Brevnummer:33030
Utfärdandedatum:14931217  Utfärdandeort:Strängnäs
Datum- kommentar:  Språk: latin
DS-nummer:  SD-nummer:
Utfärdare:Helge, domprost i Strängnäs.
Innehåll: Helge, domprost i Strängnäs, skriver till biskop Konrad i Strängnäs att kapitlet till ombudsmän i tvisten med johanniterna i Eskilstuna valt doctor Ragvaldus, ärkedjäkne i Uppsala, och strängnäskanikerna Karolus Andree, magister Nicolaus Bang och magister Olaus Bure samt kommer med förfrågan varifrån medlen till deras utgifter skulle tagas.
 
Original: Or.papp. RA 0102
Medeltida avskrifter:
Medeltida regester/notiser:
Övr. efter- medeltida regester/notiser:
Hänv. till annat brev: Jfr Odat. papp. nr 127: U.å. (1494) 3/2 och 1495 (1494) 28/4 i avskr. Ö. II p.1169.
Fotokopia:        Faksimil:
Tryckt:  Tryckt regest:
Litteratur o. komm.: Cit. av G. Kellerman, Jacob Ulfson, s.344 not 6.
---------------------------------------OLAUS BURE DE NYCOPIA (Olof Bure från Nyköping): inskriven som student i Leipzig 1485.
Kanik i Strängnäs. nämns som död mellan mars 1505 - 8dec 1505  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brevnummer:35249
Utfärdandedatum:15051208  Utfärdandeort:Stockholm
Datum- kommentar:  Språk: svenska
DS-nummer:  SD-nummer:
Utfärdare:Jon Jönsson
Innehåll: Jon Jönsson meddelar Svante Nilsson att Tönne Erikssons bud varit i staden och att Svantes eget bud kommit med honom från Väddö med pengar från Finland och var på väg till honom. När Jon kom från Västerås sades det att Hemming Gads bud från Skara kommit till Danzig från Rom och sedan till Sverige samt att Erik Skrivare, Sten Sture d ä:s tjänare, också är på väg och Jon råder Svante att ta honom in sin tjänst. Olof Bure som hade Sorunda är död och Jon råder Svante att inte förläna det till någon annan än Erik. Jon vill veta hur Svante ställer sig till det dobbel som skall stå på Kopparberget i jul. Han råder honom också att hålla sig informerad om hans fogdars förhållande till allmogen så att ingen ovilja sprider sig.
fter- medeltida avskrifter: (Sturearkivet, kapsel 4, forskarexp, RA)
Övr. efter- medeltida regester/notiser:
Hänv. till annat brev:
Fotokopia:  Faksimil:
Tryckt: ASB s 196  Tryckt regest:
Litteratur o. komm.: Skrivet av Västerås' slottsskrivare 2 (L Sjödin, MRA (1933) s 97) (=Olof Skrivare? Se ASB s 695 n 2). Tidigare till Sturearkivet A III, Breve til Svante Nielss?n fra enkelte Afsendere i danska Rigsarkivet. Litteratur o. komm.: Skrivet av Västerås' slottsskrivare 2  
-------------------------------------------------
Brevnummer: 32862
Utfärdandedatum: 14930000 o  Utfärdandeort: Strängnäs
Datum- kommentar: odat. (1493-1501)  Språk: svenska
DS-nummer:  SD-nummer:
Utfärdare: Peter (Magnusson) Bragde.
Innehåll: Peter (Magnusson) Bragde (läs: Brahe) säljer med sin hustru Ölgård Turesdotters samtycke till biskop Kort i Strängnäs 2 gårdar Hyvena i Vansö socken, Åkers härad, 1 gård i Kumla i Härads socken, Åkers härad, och [1?] gård i Järna i Gryts socken, Daga härad, för 400 mark stockholmsmynt och 200 mark i nya örtugen, med förbehållet att han eller hans arvingar skall kunna återköpa gårdarna.
 
Sigillanter: herr Svarte Jöns Åkesson (namnet nästan utplånat), ärkedjäkne i Strängnäs, och Olof Bure, kanik därsammastädes
Sigill:
Original: perg. RA 0101 odat. nr 207
Medeltida avskrifter:
Medeltida regester/notiser:
Brocman:  Hadorph:
Peringskiöld:  Örnhielm:
Övr. efter- medeltida avskrifter:
Övr. efter- medeltida regester/notiser:
Hänv. till annat brev:
Fotokopia:  Faksimil:
Tryckt: Tryckt regest:
Litteratur o. komm.: Peter Magnusson Brahe död 1508. Ölgård Turesdotter död 1505. Kort biskop 1479 - 1501. Svarte Jöns Åkesson ärkedjäkne från 1482 och framåt. Olof Bure kanik 14931217, död 1505.
--------------------------------------------------------------------------------------------------Brevnummer:33030
Utfärdandedatum:14931217 Utfärdandeort:Strängnäs
Datum- kommentar:Språk: latin
DS-nummer:  SD-nummer:
Utfärdare:Helge, domprost i Strängnäs.
Innehåll: Helge, domprost i Strängnäs, skriver till biskop Konrad i Strängnäs att kapitlet till ombudsmän i tvisten med johanniterna i Eskilstuna valt doctor Ragvaldus, ärkedjäkne i Uppsala, och strängnäskanikerna Karolus Andree, magister Nicolaus Bang och magister Olaus Bure samt kommer med förfrågan varifrån medlen till deras utgifter skulle tagas.
 
Original: Or.papp. RA 0102
Medeltida avskrifter:
Medeltida regester/notiser:
Övr. efter- medeltida regester/notiser:
Hänv. till annat brev: Jfr Odat. papp. nr 127: U.å. (1494) 3/2 och 1495 (1494) 28/4 i avskr. Ö. II p.1169.
Fotokopia:  Faksimil:
Tryckt:  Tryckt regest:
Litteratur o. komm.: Cit. av G. Kellerman, Jacob Ulfson, s.344 not 6.
--------------------------------------------------------------------------------------------------det finns endel som tyder på släktskp ,släknamnet Bure platsen Strängnäs och Nyköping vissa saker ibreven tyder på släktskap också sen att dom passa in med varran tid mässigt och att dom harså mycket rådsmän borgare samtprästfolk.   mvh Marc

2006-02-02, 20:48
Svar #11

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Men hur vet du Marc att det inte är flera olika släkter?
 
Eller tänk ve och fasa om Johannes Bureus satte dessa Burars släktnamn på sin släkt utan källkritik.
 
Björn

2006-02-03, 01:14
Svar #12

Kalle Thorsberg (Kth)

Vänta nu !
 
Finns det verkligen tänkeböcker så tidigt från Stockholm. Erkänner rakt av min okunskap på detta område.
Den serie av tänkeböcker som finns utgivna för Stockholm börjar så vitt jag vet med året 1474.
Har Marc sett eller läst dessa tänkeböcker från 1300-talet ?
Enligt Kulturistoriskt lexikon under uppslagsordet 'Tänkebok' framgår det att den tidigaste notis som förekommer i en sådan bok i Sverige är Kalmar stads tänkebok 1381 (E211, UUB). Stockholm som ovan angivits först 1474...
Käre Marc, hur skall vi förstå detta ??

2006-02-03, 01:33
Svar #13

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Ja, Björn det kan vara olika släkter,men det är en utmaning att ta reda på det, på nått sätt skulle det nästa vara lite ironiskt om de här är det Riktiga Burarna  Och Bureus tog namnet efter dom och man har gått i blindo i alla år,men jag tror man kan knäcka fallet för är man bar öppen för alla vinklar så kan man hitta den gemensamma länken.(i värsta falla får man vara nöjd som det är man vet om dessa burar men inte var dom hör hemma)  
 
Men en ledtråd för att binda ihop de Burar från Strängnäs och Nyköping:
 
A)Är att Lars Bure, borgare i Nyköping.uppbär betalning för jord i Simtuna sn !  
 
jag hade Olaus Bure som var Kaniker i Nyköping som ev .Bror för båda var i Strängnäs på 1430 talet flytta till Nyköping.  
 
Jag hade Anders Bure föddes år 1401 i Strängnäs (D). Han dog år 1467 i Strängnäs (D).Bosatt i Strängnäs Nämns tidigast 1437 13/9, och därefter som Fasteman i Åkerbo hd 1467.  
 
Anders Stämmer fint tidmässigt och plats mässigt.  
 
 
om kollar de två leden först sen kan jag  Gå in på leden Anders - Johan -Nils Bure  vad som talar för att de hör i hop. mvh Marc

2006-02-03, 06:02
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej Marc
Verkar som det vore en fix id? hos dej detta med Buresläkten. Önskedrömmar kan vi alla ha men på mej verkar det som det finns alldeles för många OM i antavlorna du lägger ut, redan dom första generationer. OM A är släkt med B så KAN det fortsatt bli så här i 8 generationer. Det vore ju bra om det fanns det minsta halmstrå som fler kunde godkänna som möjligt. Då kanske A är son till B och inte till D, som KAN vara lika möjligt och trovärdigt.
mvh
rune

2006-02-03, 14:17
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Rune, Jag är inte fixerad jag är intresserad  av vem Sigge Christophori  förfäder var.
 
jag verkar ju inte vara själv om det i över 150 inlägg talat om hypotetiska släktled till Sigge Christophori ..
 
 
1. Min Släktlinje med de hyoptiska Burar i Södermanland och jag tycki nog att det finns en viss tanke möda bakom det är inte bara ihop slängt.
 
2.Min tidigare  hypotetiska släktlinje var är ett utdrag från Perningsköld med Sigge larsson -Lars siggesson ect.
 
3: Sen har Ingvar dahl hyoptetiska släktlinje disskuteras Sigge-Christoffer-Sigge Fale sson-Fale Olofsson -Olof Bur -Fale Olofsson Bror till Anders.  
 
jag tror inte att disskutionen om de tre olika  
spekulativa senarierna har varit totalt värdelösa,utan det har varit tror jag till stor hjälp att se från just olika sidor att man vågar gå från sin fixering att det måste vara på ett sätt.  
 
summering av de hypotetiska inläggen vad har vi fått fram.  
 
1. Sigge Christophori    
(Man har kommit fram till att Bure namnet skall bort)  
2. Sigges  (Härkomst fortfarande okänd men nu disskuteras olika lösningar inte bara Bure vinkel )  
3. Johan Siggesson och Christoffer Siggesson
(Har fått bort af bure stämpeln,plus att man disskuterar johan Siggesson adlande på ett nytt  
sätt)  
4,Johan Siggesson härkomst blir därav intressant han är inte längre sjävklar Buresläkting eller altenativt Buresläkting med Släktled som ej andvände Burenamnet.  
 
Det här det som det senaste månderna disskution lett fram till och det är mycket tycker jag speciellt för en som trott på många av myterna skulle de visa sig.  
 
mvh Marc

2006-02-03, 14:33
Svar #16

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Rune så är det viktigt som du säger det här är hypotetiska släktlinjer, de kan inte behandlas som annat dvs vi kan inte lägga ut dom på nätet som de vore belagda..
mvh Marc

2006-02-03, 15:18
Svar #17

Åke Stensson

Men Sigge Larsson-Lars Sigesson har du väl avfärdat? om du nu menar släkten (sparre)

2006-02-04, 01:37
Svar #18

Kalle Thorsberg (Kth)

Marc,
 
Hur går det med de _väldigt_ tidiga tänkeböckerna ?  
Om Du inte kan överraska oss alla med något slags bevis för dessas existens, så tycker jag att Du inte borde lita på den i bästa fall sekundära källa som hänvisar till dessa okända böcker.

2006-02-04, 18:17
Svar #19

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Marc:  
Jag tror varken du eller någon annan kan få vissa här att sluta tro på myterna. Eftersom i denne/deras tankevärld har det blivit sanning.
 
Björn

2006-02-05, 18:18
Svar #20

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Du har säkert rätt Björn,Jag är i alla fall tacksam för egen del till många här som betonat vikten av Primärkällor, och under mina år som släktforskare generöst delat med sig av forskning och kunskapoch de är flera men jag räknar bara upp två som gått vidare Lars Bäcklund och Sten Lundgren,två stillsamma eldsjälar i släktforskningen. mvh Marc

2006-02-05, 18:33
Svar #21

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Kalle Hur menar du ? menar du Att Stockholmstad tänkeböcker inte finns ? eller menar du att dom inte går så långt bak ?  
 
När det gäller Stockholmstads tänkeböcker och Nils Bure har jag fått uppgiften här ifrån af jag tror det varifrån Ingvar Dahl inlägg, så jag har inte själv kollat den källan,men tänker göra det nu när du antyder att det behövs.  
mvh Marc

2006-02-05, 19:54
Svar #22

Kalle Thorsberg (Kth)

Marc,
Som jag skriver ovanför finns inga så tidiga tänkeböcker från någon svensk stad, de första från Stockholm är från 1474.
Kolla gärna upp detta t ex genom att läsa artikeln i Kulturistoriskt lexikon. Uppgifter om sådana böcker är därmed knappast att lita på.

2006-02-06, 18:35
Svar #23

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil

2006-02-06, 18:52
Svar #24

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Med andra ord Kalle,  
Nils Bure med den Källhnvisningen är bortagen.  
 
Du har säkert rätt i det med tid gränsen 1474.
 
Jag tänker på det jag sist kolla bland tänkeböckerna var betydligt senare. se nedan ...
 
Konungens Kammarmästare Mats Törnes, hustru Getrud Olofsdotter skall vara dotter till Olof, guldsmed i Örebro, modern Barbro var fataburshustru på Örebro slott, hon var senare omgift med Jacob Månsson i Stockholm, som ägde hus på Köpmangatan, huset var pantsatt med återlöstes av Mats Törne enligt Stockholm Tänkeböcker 6/1 1565.

2006-03-08, 17:17
Svar #25

Göran Johansson

Johan Siggesson omnämns i Erik XIV:s dagbok 1566-67 [PHT 1912]
 
Nov. 15 1566: Skref jag till Johan Siggesson, att det voro endast 2 fanor tyskt fotfolk i Norge och nästan inget rytteri, hvarföre han icke skulle vara rädd att annträda marschen.
 
Febr. 11 1567: Alla omständigheter i Norge berättades för Johan Siggesson, och han befalldes, att skynda med sitt företag.
 
Febr. 11 1567: Skrefs till Johan Siggesson, att han skulle skynda med armen till Norge och berättades honom, hvad Ennock Brandrök hade lofvat.
 
April 21 1567: Betalades mars månads sold till de soldater, som följt Johan Siggesson.
 
Det är synd att inte Siggo Christophori släkt inte kan tas ur Burediskussionen. Det skulle nog gynna en fortsättning.

2007-07-17, 15:26
Svar #26

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Efter alla dessa hundratals inlägg och efter över ett års tystnad kunde väl gamle Siggo få vila i frid. Men jag hittade nyss en sak som kanske kan vara värd någon uppmärksamhet:
 
Födelse- och dopboken för Eskilstuna, volym C:3, inleds med ett par små berättelser om Siggo och hans efterträdare, sonen Christopher. Där finns ett latinskt citat som (tror jag) kommer från en skrift av holländaren Joannes Basius, samtida med Siggo.
 
Kan någon latinkunnig titta igenom dessa rader och se efter om de innehåller någon av värde.
 
Eskilstuna C:3 finns både på Genline och skannad hos SVAR.
 
Per Thorsell.

2007-07-18, 04:43
Svar #27

Utloggad Erik Lindberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Har inte orkat kolla igenom alla tidigare inlägg och vet knappt vad diskussionen går ut på. Så jag kan väl inte kommentera så mycket om texten i Eskilstuna C:3 egentligen. Har ögnat igenom den och slås av texten som boken börjar med:
 
Siggo Christopher f. 1541 var Son af en Capitaine vid namn Christopher Siggo i Eric 14s tid, och SoneSon af Siggo Falenius, Bonde i Medelpad
 
Det är just Falenius och Medelpad som gör det spännande åtminstone för mig.
 
Vad säger du Marc?

2007-07-18, 09:41
Svar #28

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det var inte mitt syfte att på nytt öppna Pandoras ask. Det räcker väl att säga, att det Erik citerar, skrivet i slutet av 1700-talet, saknar nyhetsvärde i den här diskussionen.
 
Sen måste man ha all förståelse för, att ingen nykommen kan gå igenom allt innan han skriver. Jag kontrollerade dock att Basius inte har nämnts tidigare.
 
Per.

2007-07-18, 10:05
Svar #29

Göran Johansson

Per, har du möjlighet att göra ett digitalt foto av den latinska texten från Genline (dvs från din bildskärm - det brukar fungera hyfsat) och lägga in den här?
Vänlig hälsning
Göran Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna