ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22  (läst 2845 gånger)

2005-11-20, 17:34
läst 2845 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Efter en kortare timeout finner jag till min häpnad att diskussionen har flyttat till Jämtland och andra långsökta ställen.
 
Jag gör ett försök att dra tillbaka tråden till mer centralt belägna orter.  
 
När herr Sigge 24/10 1637 fick ett skattehemman i Flacksta, Fors socken, som livstidsförläning, uppgavs det i förläningsbrevet att han ansåg sig ha någon bördsrätt till gården [Almquist, Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, 2:1 s 325, not 12].
 
Det här är den enda uppgiften härrörande från herr Sigge själv jag funnit hittills som ger någon som helst indikation på vilken hans hembygd kan ha varit och vi kanske inte ska vara alltför förvånade över att den pekar mot Eskilstuna. Ingen kan ju som bekant bli profet i sin hembygd, men kyrkoherde kanske?

2005-11-20, 19:03
Svar #1

Göran Johansson

 När katten är borta dansar mössen på bordet. Timeout duger inte i sådana här allvarliga sammanhang! Vi har i alla fall lärt oss en hel del under vår lilla rundtur - tycker åtminstone jag. Norska, geografi, historia och allt vad det nu kan vara.
 
Mitt eget försök att likna Siggos sigill vid en pilbåge, en armbåge och en BUE gick förstås inte alls hem  i stugorna. Det ansågs vara båg! Jag som var övertygad om att ha funnit den felande länken till självaste Fale hin onde.
 
Ditt uppslag om Flacksta är synnerligen intressant. Det kanske ligger något i att flacka  dit då. Om ingen inte redan har undersökt domböcker så bör väl de vara högt prioriterade. Vet du om det har gjorts?
 
GjN

2005-11-20, 19:51
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Det låter som om det finns goda förutsättningar attt hitta nya sigillavtryck i tionde-/mantalslängderna eller i domkapitlets serier som Göran listat ovan. Och Kajs fynd av en eventuell bördsrätt i Flacksta pekar ut ett troligt området att söka i.
 
Rent konkret skulle då följande kunna göras för att komma närmare lösningen :
 
1. Kolla i landskapshandlingar/länsräkenskaper/domkapitelarkivet efter sigillavtryck.
2. Kolla Älvsborgs lösen 1613 för de Södermanländska socknarna. Längderna var normalt undertecknade med tolvmännens bomärken och chansen är stor att den som då bebodde Sigges födelsehemman (troligen en bror eller svåger) var tolvman.
3. Kolla tidigare brukare av hemmanet i Flacksta.
4. Gå igenom eventuella domböcker för trakten kring Fors.
 
Nån som kommer på fler punkter till forskningsagendan?

2005-11-20, 20:32
Svar #3

Göran Johansson

Roterings- och utskrivningslängder kan kanske också ge något. Krigsarkivet Roterings- och utskrivningslängder volym 62 m.fl.. Jag tror att prästerskapet signerade de mantalslängder som förekommer där. Kanske finns uppgifter om ev. tillnamn till t.ex. Siggo Christophori? Tveksamt om sigill förekommer - men vem vet?

2005-11-20, 21:29
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kaj, finns det något i formuleringen som antyder om Sigge har bördsrätten själv eller genom sin hustru?

2005-11-21, 11:33
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Formuleringen som sådan pekar entydigt på Sigge. Men jag har tills vidare uppgiften endast som citat hos Almquist.

2005-11-21, 13:05
Svar #6

Göran Johansson


2005-11-21, 13:09
Svar #7

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Är det armen som spökar igen Göran?

2005-11-21, 13:14
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och vad har den böjda armen att göra med den räta vinkeln?
Vad grynvällingen till höger föreställer går inte att se.
Jag ser ingen som helst likhet mellan den räta vinkeln i Sigges vapen, som enbart består av två raka streck, och den böjda armen med ett föremål i handen.
 
Vad som däremot syns tydligt är en man som väldigt gärna vill se en Bureanknytning, och därför tar till vilka halmstrån som, även om halmstråna i sig inte har något känt släktsamband med Burarna...

2005-11-21, 13:22
Svar #9

Göran Johansson

Nej Kenneth och Anders!
Det är en hälsningssymbol - tack och adjö till Bure i denna diskussion. Förstod ni verkligen inte det? Jajaja ..... man kan aldrig uttrycka sig klart nog!
Hej svejs Bure!
GjN
 
PS
Det var väldigt vad ni hängde på låset!!!!
Ni svarade ju nästan innan min vänliga avskedshälsning kom iväg!!

2005-11-21, 16:20
Svar #10

Rune Edström (Rune)


2005-11-22, 14:09
Svar #11

Göran Johansson

Anders!
 
Vadå rät vinkel på Siggos sigill?
Rätt ska vara rätt!
 

2005-11-22, 14:11
Svar #12

G. Johansson


2005-11-22, 15:26
Svar #13

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Är det hälsningssymboler nu igen?
Eller är det en ny avskedshälning?

2005-11-22, 15:49
Svar #14

Leif Persson

Kenneth, ibland är det enkla svårt nog, va? Jag gissar på att Göran med dessa bilder vill göra en hänvisning till Anders inlägg igår om att armen i Fales vapensköld visst liknar vinkeln i Siggos... Det är ju tillochmed nära nog identiska vinklar i båda bilderna, även om det knappast säger något om ett släktskap, vinklade armar finns ju i andra släkter också...

2005-11-22, 16:06
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Jo, men vad har detta här att göra?

2005-11-22, 16:17
Svar #16

Göran Johansson

Släktforskarvänner!
 
Bifogade vapen (som alltid funnits i Åby kyrka vid Kalmar) bifogas i salig åminnelse av Fale hin unge respektive gamle och alla andra ur-Burar. Johan Siggesson i Svartingstorp var farbror till Siggo Christopheri Bure. Därom råder numera ingen tvekan.
 
Efter en omsorgsfull genomgång av familjens olika anor har konstaterats att Bure-släkten finns med i samlingen. Av detta skäl är undertecknad fortsättningsvis hängiven Bureist, vilket härmed tillkännagives offentligt. Utan denna viktiga upptäckt vore uppfattningen troligen den rakt motsatta!
 
Till yttermera visso (och med risk att utlösa ett tvåfrontskrig) är det så att bönderna utanför Bureå och vissa av deras deras prästerliga och andra ättlingar falskeligen gör anspråk på att tillhöra den äkta släkten Bure från Skön och Åby - i en fåfänglig strävan att upphöja denna allmogesläkts status.
 

2005-11-22, 16:29
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Göran, var hittar du den böjda armen i herr Sigges sigill?  

Jag kan inte se den alls  
 
Likaså vad avser du med att bifogade vapen alltid funnits i Åby kyrka? Det är ju en detalj ur den avritade påstådda Fales gravsten vad jag ser, och den ligger ju inte i Åby i Småland.

2005-11-22, 16:32
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om du tror att det som liknar ett v är en arm måste jag göra dig besviken. Inte ens den magraste smålänning hade sådana tunna pinnaarmar på 1500-talet

2005-11-22, 16:40
Svar #19

Göran Johansson

Snälle Niclas  - sigillet ovan är förlegat. Det kan väl inte ha undgått dig att Siggo Christophori gjorde en justering ett tiotal år senare.

2005-11-22, 16:48
Svar #20

G. Johansson

Ursäkta Niclas det var förstås skölden och skriften som kom att hamna i Åby kyrka vid Kalmar.

2005-11-22, 16:55
Svar #21

Leif Persson

Avritningar av både gravstenen och sigillavtrycket går ju även att se i Bygd?ns artikel i Samlaren 1890 (på sidorna 67 resp. 72) på  runeberg.org för de som vill läsa den. Där inleder han sitt föredrag med att nämna det ohistoriska ogräs, som innästlat sig i våra svenska häfder. Idag skulle vi nog ha uttryck det lite annorlunda, va?

2005-11-22, 17:01
Svar #22

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Det här blir bara värre och värre.....

2005-11-22, 17:11
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Göran, hur mäter du viklar?
 


 
 
Jag tog ett utsnitt av vinkeln, där kanterna ingår och lade in en figur i vinkeln. För mig ser det väldigt mycket ut som en i princip rät vinkel.
 
När du sedan mäter armvinklar ser du ut att välja in- och utgångspunkter lite som det passar dig. Som vanligt med andra ord.
 
Sedan antar jag att du bara driver med oss när du skriver att Johan Siggesson i Svartingstorp var farbror till Siggo Christopheri Bure. Därom råder numera ingen tvekan., då detta påstående saknar varje som helst grund.
 
Men du har så rätt Leif, idag skulle man talat om ounderbyggda myter som nästlat sig in i den svenska historieskrivningen...

2005-11-22, 17:20
Svar #24

Göran Johansson

Vänner!
 
I det äldsta sigillavtrycket var väl namnet Bure viktigt att framhäva.
 

 
Bureisten
GjN

2005-11-22, 17:23
Svar #25

Göran Johansson

Ursäkta, jag glömde. Johan Siggesson i Svartingstorp saknar all grund. Det är väl dags att ta diskussionen på lite mer allvar förstår jag. Den senaste bilden är dock allvarligt menad.

2005-11-22, 17:38
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om man tar sakerna ur sitt sammanhang så är det ofta lättare att få ihop teorierna...

2005-11-22, 19:29
Svar #27

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag noterar att Göran kraftigt har justerat vinkeln på det han menar är ett R fast han i tidigare inlägg var väldigt noga med just vinkeln. Dssutom har han beskurit bilden på ett mycket medvetet sätt. Det finns ett ord för detta sätt att handskas med bevisföring. Det börjar med ett O.

2005-11-22, 20:37
Svar #28

Göran Johansson

Ovetenskapligt, orättsvist, osmakligt, osvenskt......?
Anders, det är ju de olika delarna som bildar saamanhanget eller helheten.Är det inte just det som är en ordfläta eller ett namnschiffer?

2005-11-22, 21:06
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ja, men nu har du klippt ut delarna ur helheten. Kaj har helt rätt, även om jag till och med lutar mot ett ord som börjar på lur- efter att ha studerat din vinkelförvridning förut idag... För att kunna bedöma vad som står i sigillet räcker det nämligen inte att studera de urklippta bitar du finner lämpliga, man måste ha med hela sigillet så man ser hur delarna sitter i förhållande till varandra. Metodiken påminner, om än att skalan är mycket mindre, om hur man skapar böcker med bibelkoder. Man plockar ut de ord som man vill ha med i en profetia. Går alldeles utmärkt med Moby Dick också...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna