ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-20  (läst 2545 gånger)

2005-11-18, 23:49
läst 2545 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Armbue=pilgåge och armbåge på norska.
 
Hmmm...
 
Kanske har du blandat samman 'armbr?st' = 'armborst' och 'albue' = 'armbåge'...?
 
Ett sök på armbue i de gemensamma bokmåls- och nynorskordböckerna ger följande svar:
 
Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'armbue' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.
 
Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'armbue' i nynorskdatabasen korkje i ordlistene eller i ordboka.Då är det ju märkligt att det var en konsultation med en man från broderfolket på andra sidan kölen som ledde fram till armbue... Jag hoppas att konsultarvodet inte var alltför högt... J
 
Att 'bue' betyder 'båge' är dock riktigt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-19, 05:38
Svar #1

G. Johansson

Ur Ibsens samlade verk:
.......................................hun forhastede sig dog ikke; men da kirken var sågodtsom fuldrejst, tog hun en
dag sin armbue frem, lagde pil på streng og sk?d. Pilen rak dog ikke så langt ................
 
Ordbok
...........Bue er et håndvåben som bruges til at skyde pile med.......
 
Självförsvar:
.......... Alle klarer og slå med armbuen, altså mannsier og så treffer dere mot tinningen for så og be de simulere.......
 
Kläder:
...........Det er et genialt plagg. Digg stoff, vindtett, lettere vanntett og med mer slitesterkt stoff på armbue og  kn?r .................

2005-11-19, 14:40
Svar #2

Olof Almkvist

Intresant läsning!!!  Lycka till i fortsättning.  
 
Carpe diem på dig Göran!  
 
MVH från  
Olof A.

2005-11-19, 17:44
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En sökning på armbue i Google ger hela 23 (!) träffar - men så valde jag också Sök hela webben... J
 
Tar man bort dubbletterna återstår 12 - varav en tyskspråkig (schweizisk) där armbue.htm är filnamnet och en kinesisk (?) där vi finner H*ARMbUe i.eA C] Q fZ ..Q;)J MGxK66 x 0Ordbog til det ?ldre danske sprog (1300-1700) (publicerat på internet av universitetet i Bergen) finns 'armbue'; samma sak i Alf Torps Norsk etymologisk ordbok.
 
Nu påstår jag inte att 'armbue' inte kan finnas i en eller annan norsk dialekt - men det är alltså inte så lätt att hitta detta ord i någon ordbok...
 
Jag föreslår att du eller din norske konsult meddelar ert fynd till Ordvakta vid Universitetet i Oslo. J
 
Återstår så frågan varför sigillet skulle ha en norsk text...
 
PS!
 
'Albue' ger c:a 78.300 träffar i Google och 'armbr?st' c:a 781... ('Al-' i 'albue' kommer av 'aln', underarm.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-19, 18:17
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Märkligt... I den epostversion av mitt inlägg som går ut till prenumeranterna, så var ett stort stycke borta i mitten av inlägget...
 
Ett test visar att det en viss teckenkombination som ställde till med det...
 
Här är dock hela inlägget med...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-19, 19:47
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
I all enkelhet konsulterar jag Norstedts Norsk-svenska ordbok från 1992. Jag konsterar då att armbue saknas som uppslagsord. Albue=armbåge klassificeras som bokmål vilket enligt ordbokens inledning indikerar att det enbart finns i bokmål och inte i nynorsk. Därmed är det inte så konstigt att albue också finns upptaget i Norstedts Dansk-Svenska ordbok 1980 med samma betydelse. Min gissning (och den har jag inte kunnat verifiera) är dock att armbue är nynorsk. Den enda grund för gissningen är just ordbokens klassificering av albue som uteslutande bokmål. Det borde alltså finnas ett ord på nynorsk för armbåge.
//Michael Lundholm

2005-11-19, 19:53
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-19, 19:55
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
//Michael Lundholm

2005-11-19, 21:06
Svar #8

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Men nu hamnade väl diskussionen liite för långt ifrån ämnet, eller? Denna djupdykning i skandinaviens vapenhistoriska språkbruk är förvisso intressant men knappast relevant, då Herr Sigges sigill självklart inte innehåller något norskt ord! Det är bara båg  från Görans sida...

2005-11-19, 21:16
Svar #9

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jag har en annan, mer allvarligt menad, fundering: Vi har här bollat bilder på två olika, mer eller mindre otydliga, sigillavtryck från 1590-talet.
 
Men om jag förstått den tidigare diskussionen rätt, var Herr Sigge i tjänst i Eskilstuna (Fors) ända till sin död 1643. Då måste han rimligen ha efterlämnat ett antal sigillavtryck under de 40 första åren av 1600-talet. Kanske till och med något avtryck i riktigt sigillack, som ju hade börjat användas då. Där kan kanske finnas tydligare avtryck, eller avvikande avtryck från ytterligare någon sigillstamp, som kan ge nya ledtrådar. Någon som vet? (Jag är själv inte bevandrad i Södermanlands handlingar eller i domkapitlets arkiv)

2005-11-19, 22:37
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Peter,
Om det förhåller sig på det sätt Du anger, kan sigillet finnas bland kyrkotiondelängder och kvarntullsmantalslängder - senare mantalslängder. Inte heller jag är bevandrad i Södermanlands handlingar, men det första jag skulle göra är att undersöka om han sigillerat mantalet 1643 som brukar vara av god kvalit? - (så var det i alla fall för Östergötland och norra Småland, där jag forskar). Det borde gå att göra ett sök i de mtl som numera finns utlagda digitalt på Arkion - om jag inte är fel underrättad. Kanske bör man också komma ihåg att det finns material även för 1630-talet som ej är filmat. Så var det för Norra Vedbo härad där jag fick studera och fota originalhandlingar på RA - samt att senare Hans Egeskog (Tack Hans!) fotade och kompletterade ytterligare.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-20, 00:05
Svar #11

Göran Johansson

Peter!
 
De serier i Strängnäs domkapitels arkiv där prästernas namnteckningar och ev. sigill kan tänkas förekomma är gissningsvis följande:  
 
Serien Inkomna handlingar ordnade efter pastorat volym ?3:1. För Eskilstna Fors börjar denna serie tyvärr så sent som 1665. Det kan ju finnas äldre dokument som åberopas av nogåt skäl.
 
Serien Inkomna allmänna skrivelser E2a:1 för perioden 1610-1649 kanske kan innehålla något.
 
Serien Prästmöteshandlingar och ämbetsberättelser till prästmöten F4a:1 för perioden 1585-1638 låter också intressant.
 
Eller varför inte serien Trohetseder F12:1 omfattande 1600-talet.
 
Sigilltolkningen ovan är ett försök att visuellt tolka de föremål eller den text som man kan tro sig se. Tolkningen kan säkert avskrivas som osannolik. Kopplingen till Norge kan vara direkt felaktig även om norrlandslänen Jämtland och Härjedalen har ett dansk-norskt förflutet. Om detta var en hemvist för släkten Bure vet du säkert bättre än jag.  
 

 
Vänlig hälsning
Göran

2005-11-20, 00:17
Svar #12

Göran Johansson

Ett förtydligande.
 
Om Burarna verkligen ver bosatta också i Jämtland och Härjedalen så bör ju rimligen också Riksarkivet i Köpenhamn vara intressant. Där borde finnas mantalslängder och andra handlingar rörande de båda länen.

2005-11-20, 00:59
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad har Burarna med saken att göra?
Vad har Norge med saken att göra?
 
Du skriver Sigilltolkningen ovan är ett försök att visuellt tolka de föremål eller den text som man kan tro sig se.
Detta med man kan tro sig se stämmer väldigt väl med dina resonemang...

2005-11-20, 01:54
Svar #14

Göran Johansson

Bäste Anders!
 
Ursprungsfrågan ställd redan 2001-01-02 förmulerades av Ingvar Dahl. Han efterlyste fotografier som visade Siggo Christophori sigill. Därefter låg diskussionen praktiskt taget nere fram till 2005-11-04 då Kaj Jansson skriver följande: Något resultat att redovisa?  Man skulle ju gärna vilja veta om det verkligen står BVRE i sigillet.
 
Ifrågasättandet innebar att ursprungstolkningen, återgiven i diverse tryckta källor kom att ifrågasättas. Fältet blev i och med detta s.a.s. fritt för olika tolkningar.
 
Anders, Kaj med flera är ganska bestämda i sin uppfattning. Det står inte BVRE i sigillet. Vissa andra är tyvärr inte lika säkra. Av det skälet bör enligt min uppfattning båda möjligheterna utvecklas mer.
 
1. Det står inte BVRE i sigillet, med följdfrågor. Vad står det då och varför?
2. Det står BVRE i sigillet, också med en följdfråga. Varför står det BURE.
 
Ursprungsfrågorna i denna diskussion bör väl kunna behandlas utifrån detta synsätt.  
 
Vad Norge anbelangar, så är jag bildligt kanske ute och reser! Släktsambanden över den forna riksgränsen mellan Blekinge och Småland var starka. I min enfald har jag trott att det kunde ligga till på samma sätt längs gränserna mellan de berörda Norrlandslänen. Glöm därför Norge om det blir enklare så.
 
Vänlig hälsning
Göran

2005-11-20, 04:35
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Göran
Är det inte ganska tydligt att det INTE står BVRE i sigillet?
Om det är ett bomärke behöver de bokstäver som vi ser ej betyda någonting.
Men som sagt det kanske dyker upp fler sigillavtryck som säger mer. Tills dess så kan vi vara ganska säkra på att det EJ har med BVRE att göra.
För att vara ingen Bure-ättling så framgår det att Du är väldigt envis med att knyta denna person till Bure-släkten.....

2005-11-20, 05:44
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej
Ska väl inte yttra mej när dom stora grabbarna kubbas. Men har en känsla av att Norge inte ska avfärdas helt och hållet, som med på nåt litet runt hörn.
mvh
rune

2005-11-20, 07:58
Svar #17

Göran Johansson

1. Det står inte BVRE i sigillet, med följdfrågor. Vad står det då och varför?  
2. Det står BVRE i sigillet, också med en följdfråga. Varför står det BURE?

 
Kan det bli tydligare Kenneth? Troligen är det kanske ett bomärke. Är väl i så fall svårt att lokalisera?
 
Om det nu står något så tycks de flesta anse att det står bVE. För egen del kan jag också läsa BVE.
 
Det är möjligt att jag kan den svenska historien och dito geografi alltför dåiligt. Men det tycks som om Jämtland, som i sin östra spets ligger endast vid pass 3,5 mil från Östersjön, geografiskt är tämligen intimt sammanflätat med omgivande svenska landskap. Om nu Jämtland blev en del av Sverige först i och med freden vid Brömsebro så borde det finnas kamerala handlingar och kanske också sigill i det danska riksarkivet som kan vara av intresse för norrlandsforskare - utan att de för den skuld har något med Bure att göra?

2005-11-20, 08:12
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det kan bli tydligare, Göran.
 
1. Det står inte BVRE i sigillet, med följdfrågor. Vad står det då och varför?
 
Bilderna och diskussionen har visat att det står inte Bure! Det är inte två jämbördiga alternativ. Om du hävdar att det kan stå Bure, vad i Kajs och Peters m fl tolkning av sigillen är fel?

2005-11-20, 08:14
Svar #19

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Herrejisses vilken debatt det blev plötsligt.
Naturligtvis förekom giften över tidigare landsgränser, det är väl ingen som tvivlar på.
 
Däremot har jag svårt att se en dansk undersåte som präst i Sverige före 1645.
Men jag är ömjuk som och säger:
Naturligtvis kan jag ha fel, jag är endast en människa.  
 
Däremot har jag ingen förståelse över detta sug till att tillhöra Bure-ätten. De är ju endast anfäder precis som vem som helst.
Det känns verkligen olustigt. När någon/några debatörer ger dem onaturligt stora egenskaper.
 
Björn

2005-11-20, 09:51
Svar #20

Göran Johansson

Felet består i att någon har ansett sig kunna läsa in ett R i anslutning till den högre vinkelbenet. Ett R som också erfarna forskare i det förflutna faktiskt måste ha tolkat in som en beståndsdel i en konstfärdig ordfläta innehållande namnet BURE. Själv har jag svsårt att se ett R. Det behövs fler sigill !
 
Det borde finnas kamerala handlingar och kanske också sigill i det danska riksarkivet som kan vara av intresse för norrlandsforskare. Särskilt om de innehåller sigill som tillhört medlemmar av släkten BURE. För jämförelsens skuld! Fel tänkt?

2005-11-20, 10:35
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Göran. Du har natruligtvis rätt i att det bara är 3,5 mil mellan Jämtland och Härnösand. Men nu är det inte Härnösandstrakten som du söker desperat anknytning till, utan Skeleftetrakten. Dit är det en 14 mil ödemark, vilket är det relevanta avståndet i sammanhanget.
 
Sedan är det naturligtvis så att Medelpadsforskare har intresse av att studera lennsregnskaperna for Jemtland i Köpenhamn, liksom det överhuvudtaget finns ett större behov av gränsöverskridande genealogi, men varför skulle det vara särskilt intressant om de innehåller sigill som tillhört medlemmar av släkten BURE? Jag trodde att du inte var Bureist...
 
Sedan behöver man inte komma dragandes med auktoritetsargument om vad professor Plåtskåp eller någon annan storhet i forna tider tyckt sig skåda. Om du vill komma någonstans, presentera en renritning av sigillet där det framgår varför det skall stå B och inte b, samt var R:et befinner sig. Du har nämligen inte lyckats visa det.
 
PS
Det måste finnas bättre platser än Norrland att leta belägg för en man som vad vi vet aldrig varit norr om Uppsala... Eller är det en religös dogm att Sigge måste ha någon anknytning dit?
DS

2005-11-20, 11:57
Svar #22

Göran Johansson

Saxat från Google:
 
Olofsson Bure, Jacob
Studerade i Stockholm 1608, Fogde i Jämtland 1612.  
Mor
Carlsdotter Bure, Margit Född i Bureå 8. Död i Bureå 8.
 
Borde avlägsnas av den som äger hemsidan.

2005-11-20, 13:24
Svar #23

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jisses, Jämtland blev svenskt under en kortperiod under den sk. Baltzarfejden är det som ringer det en klocka?
Kanske valde man att placera ut fogdar under den relativt korta period ca ett år som Jämtland var svenskt. Vi vet väl inte vad som hände med Jakob efteråt? Dog han i tjänsten eller kom han hem till Sverige?
 
Men Göran varför kan du inte ställa dig bakom att Burenamnet borde tas bort från hr. Siggo?
 
Björn

2005-11-20, 13:29
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Göran. Elemäntärt är att man anger källan när man hittar något på nätet... Men uppenbart har du hittat uppgiften här: http://biphome.spray.se/jojken/3_2048.HTM
Om du sedan istället studerar Leif Boströms mer nogranna hemsida om Burarna (http://home.swipnet.se/genealog/bure/11-301_2034.htm) så kan du konstatera att Jacob kallade sig själv Burman. Vidare kan du konstatera att Jacob var svensk statstjänsteman som hade olika fogde- och skrivaruppdrag åt den svenska kronan. Ett av dessa var att vara fogde i Jämtland under en svensk ockupation, ett annat var att vara fogde i Österbotten. Att militärer ibland hamnar som fogdar på ockuperade platser är helt normalt, men detta visar inte på någon som helst anknytning till Jämtland...
 
Så sidan bör inte avlägsnas, däremot så bör du lära dig att vara lite mer noggrann med att studera bakgrunden till de uppgifter du stöter på, istället för att omedelbart tolka dem så de passar dina älsklingsteorier.
 
Så jag tar mig friheten att upprepa mina frågor.
Kan du visa en renritning av sigillet som visar hur man kan utläsa Bure där?
Kan du förklara varför man nödvändigt måste söka herr Sigges härkomst i Norrland och inte i Smålandd?
Kan du förklara vad Norge har med saken att göra?

2005-11-20, 14:15
Svar #25

Göran Johansson

Visst Björn, visst inser jag att hemsidans ägare avsåg den korta tiden av svensk ockupation. Men det måste rimligtvis ha varit en parentes i Jakob Olofssons karriär. Jag har sagt ovan att Bure-namnet borde bort från diskussionen!
 
Anders, läs idag 09;51: Själv har jag svårt att se ett R. Visst kan Sigge komma från Småland! Norge är inte intressant i någon annan mening än att 1500-1600-talen tycks ha varit en turbulent period i den norsk/svenska historien. Man kan väl aldrig i förhand veta vad ett arkiv har i sina gömmor - eller....?

2005-11-20, 14:23
Svar #26

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Karriär ja, om du läser Elgenstierna, Svensk biografiskt lexicon m.fl verk.  
Man brukar ju ta upp hela personers karriär
 
Om vi nu är alla är rätt att byta namn på diskussionen kanske anbytarvärden kan göra detta!
 
Björn

2005-11-20, 14:59
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Göran, om du klockan två har kommit fram till att Jämtlandsplaceringen var en parantes i Jakobs liv, varför var du tvungen att triumferande framhålla den klockan tolv?
 
Om det nu är så att ingen kan se ett R, kan vi inte då enas om att det inte står BVRE? Och eftersom att detta var enda samtida beviset för en Bureanknytning, kan vi inte sluta att desperat leta Bureanknytning?
 
Och visst kan man hitta oväntade saker i alla arkiv, men sannolikheten att hitta något om en sörmlänsk präst i länsräkenskaperna för Jämtland torde vara mikroskopisk. Varför inte istället lägga energin där vi vet att han levde?

2005-11-20, 15:35
Svar #28

Göran Johansson

Anders, diskussionen måste ha hamnat helt fel. Håller helt med dig. Den bör flyttas bort från huvudrubriken Bureätten. Därmed sagt att namnet Bure inte kommer att nämnas. Vem ska be anbytarvärden att göra det?

2005-11-20, 15:52
Svar #29

Göran Johansson

Anders och andra. Jag har öppnat en ny diskussion om Laurentius Andreae Burman ovan, också under huvudrubriken Bure. Känner ni möjligen till personen ifråga och de två övriga (utöver stambokens ägare)? Möjligen borde frågan flyttas till rubriken Övriga släkter, Burman. Men det ju så dags att tänka på det nu.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna