ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-18  (läst 2278 gånger)

2005-11-17, 17:29
läst 2278 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det föreligger lite äktenskapsförbindelser mellan dessa släkter, ja.
Men jag ser absolut inte hur man kan börja bygga en teori om härkomsten för en präst i Kalmar på att en biskopsdotter, bosatt i Linköping, var gift med sonen till förre superintendenten i Kalmar.
 
Kan någon förklara för mig på vilket sätt detta skulle vara relevant?
Om man nu väljer att tro Burmans ounderbyggda utsagor så skulle detta vara en släkting sådär 8 led bort, och knappast någon man brytt sig om överhuvudtaget, mer än vilken annan prästelev som helst...

2005-11-17, 17:37
Svar #1

Göran Johansson

Carl, min undran på andra frågan ovan är förstås följande. Kan det ligga något i att Siggo Christophori skickades till en släkting i Kalmar för att studera? Dock inte till någon överste utan till en släkting på Siggos möderne - rektorn på Kalmar skola? Jag gissar att inte finns belägg för existensen av någon Christoffer eller Krister Bure från trakterna kring de två orterna?

2005-11-17, 18:05
Svar #2

Göran Johansson

Bäste Anders, är det verkligen så att alla Burar är kända? Du får ursäkta mig om jag funderar högt. Men är det så? Vet man t.ex. med säkerhet att Jacob Andersson Bure inte hade en son Christoffer? Det vore ju ingalunda 8 led bort. Eftersom jag inte känner till Burmans ounderbyggda utsagor (och det är kanske bra) så kan jag följakligen inte heller kommentera dem.

2005-11-17, 19:52
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, vi kan inte vara säkra på att alla Burar är kända, men däremot är ovanligt många det... Visst kan Jakob Andersson ha en son Kristoffer, precis som vilken svensk bonde som helst vid den här tiden, men vad säger det oss?
 
Rektorn på Kalmar skola var för övrigt INTE Nicolaus Petri, och inte heller hans far var rektor där vid denna tid. Varför för du fram sådana oriktiga uppgifter som underlag för dina teser? (Han var däremot skolmästare i Linköping...)
 
Jag förstår inte varför en del anser att herr Sigge måste ha en Bure-koppling, och så desperat söker den, med stöd av oriktiga uppgifter vid behov.

2005-11-17, 20:53
Svar #4

Bo Olsson

Snabb fråga. I Kalmar stifts herdaminne står en Nicolaus Petri Grubb som rektor vid Kalmar skola 1576-85. Är den uppgiften alltså felaktig? Är egentligen inte intresserad Burar, bara allmänt nyfiken.

2005-11-17, 22:12
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Då får jag be om ursäkt för andra stycket i mitt förra inlägg, jag var felunderrättad. Alltså är det jag skriver där helt fel.
 
Dock, fortfarande kan jag inte se vad det skall ha för betydelse att han var rektor där, och för den delen inte varför det är nödvändigt att så desperat leta en Bureanknytning.

2005-11-17, 23:47
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och om någon undrar var jag brast var det enkelt. Jag studerade bara frågan snabbt på nätet och hade dessutom en uppfattning om hur det borde vara... Låt min blunder tjäna som ett gott exempel av vikten att läsa på och att inte hänga upp sig på sina egna eller andras teorier.

2005-11-18, 00:07
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag tycker Anders Ryberg skall ha heder.
Han visar direkt om han har fel ödmjukhet.
 
Heder åt dig Anders.
Björn

2005-11-18, 05:37
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej
Anders brukar ha en väldans tro på källor, skriftliga sådana givetvis, men inte han får anses ha det alla gånger heller tydligen.
Dock kan han godkänna felet om han blir överbevisad av skriftlig källa. Det får räknas honom till godo, i motsats till en del andra på AF.
mvh
rune

2005-11-18, 06:33
Svar #9

Göran Johansson

Bäste Anders - jag tror inte att vissa desperat söker Bure-koppling (särskilt inte undertecknad som saknar all koppling till den famösa släkten). Det finns som sagt två varianter - antingen så tillhörde Siggo Christophori denna släkt eller motsatsen. Både vägar kan värda att studera seriöst.

2005-11-18, 06:38
Svar #10

Bo Olsson

Om det kan vara av någon nytta så står det vidare i Kalmar stifts herdaminne:
 
Nicolaus Petri Grubb född 1554 i Skänninge. Föräldrar Petrus Caroli Gothus, ordinarius och kyrkoherde i Kalmar, och Margareta Göransdotter. Han dog 1594-04-23 i Linköping.
 
Gift med Anna Björnram, född 1563 och död 1603-02-01. Hon var dotter till ärkebiskopen Andreas Laurentii Bothniensis och Anna Michaelsdotter.
 
Om man läser om Petrus Caroli Gothus i samma bok, så står det att hans barn valde att kalla sig Grubb. om Nicolaus Petri Grubb:s syskon kallar sig Grubb, kan det då verkligen ha något att göra med att svägerskans farmors far hette Grubbe?
 
Nu ska jag inte lägga mig i denna debatt mer. Vill bara tillägga att jag håller med Björn och Rune. Strongt Anders.

2005-11-18, 07:44
Svar #11

Leif Persson

Man kan ju även läsa artikeln om släkten Grubb i SBL, band 17 sid.341: Äldste kände stamfadern Anders Persson i Grubbe i Umeå landsförsamling, som var g m Johannes Bureus mormors faster, fick 1526 skatteintäkterna från Umeå lappmark i förläning. En dtr till hans dtrson ärkebiskop Andreas Laurentii (bd 4, s 661 ff) blev i äktenskap med domprosten i Linköping Nicolaus Petri - i litteraturen oriktigt kallad G - mor till lektor Nicolaus G (1590-1622) i Linköping.

2005-11-18, 10:41
Svar #12

Göran Johansson

Anders, det är lätt i hastigheten blanda ihop olika fakta. Det roliga med denna diskussion är att den är snabb. Man behöver inte vänta en vecka på svar. Det är hedrande att backa.
 
Hypotetiskt skulle det kunna se ut så här. För mig är det inte orimligt att en vilsen bondson blev omhändertagen av en släkts mer världsvana medlemmar. För mig är en syssling en tämligen nära släkting. Känslan för släkten torde väl ha varit mindre under 1500-talet.
 
Anna Björnram_syssling_Siggo Christophori
d.t.___________________s.t.
Andreas Laurentii_kusin_Krisoffer NN
s.t ____________________s.t
Anna Andersdotter_syskon_NN Andersson
 
De sistnämnda barn till Anders Persson. Observera att jag inte är Bureist men menar att alla möjligheter ska prövas. Alternativet är också okej, det vill säga att lägga ned diskussionen.

2005-11-18, 11:25
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Stopp ett slag Göran. Innan vi rusar åstadda och bygger konstruktioner. Du vill framhävda Nils Burmans uppgift att Sigge Christoffersson kom som ung till en släkting i Kalmar. Denne släkting skulle enligt Burman ha varit Johan Siggesson. Rätta mig om jag har fel. Vi kan ju inte då börja tro att Sigge eventuellt skulle ha kommit till en annan, ingift, släkting bara för att vi vill pröva om släktskapet med Bureätten fortfarande håller. Detta är ologiskt, och ett cirkelresonemang. Antingen är det sant att Sigge Christoffersson kom till sin hypotetiska farbror Johan Siggesson eller så stämmer inte Burmans uppgift alls.  
Nu efterlyser jag mer analys och information om denna Nils Burmans uppgifter. Jag citerar Torsten Berglunds uppgift ovan den 10 nov. 2005 så att denna viktiga passus tillförs diskussionen igen:
 
Det är INTE Johan Bure som påstår att Siggo Christophori skulle tillhöra Buresläkten.  
 
Av Urban Sikeborgs grundliga analys av källäget i hans här ofta åberopade och mycket läsvärda uppsats Johan Bures släktbok över Bureätten. Tillkomst och tillförlitlighet (Släktforskarnas årsbok 1996, s. 245-286) framgår att det först är på 1700-talet som denna uppgift dyker upp.  
 
Sikeborg har tidigast hittat uppgiften i Nils Burmans 1700-talshandskrift om Buresläkten (Hb7, KB). Burman har placerat in Siggo Christophori som brorson till Johan Siggesson och tillskrivit Johan en broder Christopher Siggesson. Som Sikeborg påpekar i sin uppsats och som även Carl-Henrik Carlsson framhållit i uppsatsen Släkten Burman i svenskt biografiskt lexikon - en släkt eller två? - Eller tre? (Individ och historia, 1989, s. 29-54), så har många av Burmans tillägg till Johan Bures ursprungliga släktsammanställning visat sig inte hålla vid en närmare källkritisk granskning.  
 
Roger Axelsson har i den pågående parallelldiskussionen (Bureätten: Runstenarna, den 8/11 2005 kl 9.26) även påvisat att uppgiften finns i Peringskölds 1700-talshandskrift Chronicon genealogicum. Däremot saknas den som sagt i Johan Bures släktbok från 1600-talets början. Roger Axelsson framhåller (4/11 2005 kl 21.49) att i Johan Bures släktbok (Genealogica 53, RA) finns ingen bror till Johan Siggesson vid namn Christopher, men däremot en bror Mårten i Gävle med sönerna Sigge i Stockholm och Påvel.
 
- Hur pålitlig är Genealogica 53:s uppgift i sammanhanget? Finns det bevis att Johan Bureus uteslutit syskon i några andra släkttavlor? I så fall bör vi överväga möjligheten att herr Sigge kan vara en brorson till Johan Siggesson (Svartingstorpsätten), om inte bör detta gamla hypokryfiska 1700-talspåstående förpassas till forskningens sophög en gång för alla. Vi vet ju nu också att det är först herdaminnesutgivaren Magnus Collmar på 1900-talet, som troligen förledd av det äldre herdaminnets påstående att herr Sigge tillhörde Bureätten, tolkat in ett Bvre i herr Sigges sigill. Ibland spelar ödets nyck oss historiska spratt. Det går dock inte att finna något r i herr Sigges sigill varför Collmars uppgift faller platt?och litteraturuppgifterna som anger herr Sigge Christophori med tillnamnet Bure bör strykas en gång för alla, eftersom han aldrig skrevs eller kallades så av sin samtid.

2005-11-18, 12:26
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Göran, varför tror du att alternativet är att lägga ner diskussionen?  
 
Jag har för min del en lång lista med uppgifter om herr Sigge som jag ännu inte hunnit kolla mot originalkällor. En del av dessa uppgifter förefaller inte vara allmänt kända. De har åtminstone inte ännu förekommit i den här diskussionen.
 
För övrigt ansluter jag mig till Niclas uppfattning om tillnamnet Bure. Namnet är i detta sammanhang, som man förr ofta brukade skriva, oegentligt. Rubriken för den här dskussionen borde ändras.

2005-11-18, 13:53
Svar #15

Leif Persson

Kaj, känner du till mer om den gård Björnö i Gillberga som nämndes tidigare? En annan släkt med namnet Sigge i är ju Sparre av Rossvik, fanns inte de i dessa trakter (Värmland) också? Kanske har de Sigge-ättlingar som ärver Björnö anknytning dit istället för till denna Sigge Christophori som inte kan kopplas dit (åtminstone inte vad som framgått här)?

2005-11-18, 14:31
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag har sagt det förut och säger det igen.
Kan någon byta namnet på den här diskussionen till Siggo Christophori?
 
Björn

2005-11-18, 14:35
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och flytta den, kanske bäst till Introducerad adel- Falkengren...

2005-11-18, 15:53
Svar #18

Peter Karlsson (Peterk)


2005-11-18, 16:34
Svar #19

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hehe det där var nästan elak Peter.
Men visst jag mailar henne.
 
Björn

2005-11-18, 16:35
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hehe det där var nästan elakt Peter.
Men visst jag mailar henne.
 
Björn

2005-11-18, 16:57
Svar #21

Peter Karlsson (Peterk)

Maila är ju alltid säkrast, kom ihåg att inte ens jag (som ju var här i tid och otid ) såg mer än en mindre del av de uppmaningar som kom i diskussioner.

2005-11-18, 18:01
Svar #22

Göran Johansson

Rätt Niclas! Det är fel att konstruera, Det enda jag ville framhäva var att Siggo Christopheri kom till Kalmar Skola vars rektor eventuellt hade anknytning till släkterna Grubb och Bure - inget annat.  
 
Med anledning av sigilldiskussion och annat tyckte jag bara att det var ett anmärkningsvärt sammanträffande. Plus naturligtvis att det dessutom görs gällande att han  kom till en släkting i Kalmar (blivande kulturhuvadstad 2014 - Umeå och andra kandidater har inte en chans).  
 
Förlåt - jag ska aldrig göra om det!  
 
Om släktbanden fanns på fäderne- eller mödernesidan saknar betydelse tycker jag - med degans måt mätt. Det tycks f.ö. inte ha varit så viktigt på 1500-talet heller. Man tar och tog moderns naamn om det lät bättre.  
 
Uppriktigt sagts så förstod jag inte heller Bo Perssons kommentar ovan.

2005-11-18, 20:55
Svar #23

Peter Karlsson (Peterk)

Både en 'Persson' (Leif) och en 'Bo' (Olsson) förekommer i diskussionen ovan; men inte en  Bo Persson väl..

2005-11-18, 21:10
Svar #24

Göran Johansson

Ursäkta felskrivningen - Bo Olsson förstås!

2005-11-18, 21:46
Svar #25

Göran Johansson

Hej vänner - sigillet betyder förstås BUE på
norska. Efter konsultation med en man från broderfolket på andra sidan kölen kom vi fram till nedanstående. Armbue=pilgåge och armbåge på norska. Texten BUE talar för sig själv.  
 

2005-11-18, 21:47
Svar #26

Göran Johansson

Hej vänner - sigillet betyder förstås BUE på
norska. Efter konsultation med en man från broderfolket på andra sidan kölen kom vi fram till nedanstående. Armbue=pilbåge och armbåge på norska. Texten BUE talar för sig själv.  
 

2005-11-18, 21:52
Svar #27

G. Johansson

Komplettering. Bildtexten hängde inte med

2005-11-18, 21:59
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och vad gör dig så säker på att det står BUE?
Det kan teoretiskt sätt stå bVE, men jag är osäker på om vinkeln kan tolkas som ett V eller ännu mindre ett U.
Kan du utveckla?
Och varför ett norskspråkigt sigill?

2005-11-18, 23:04
Svar #29

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Göran....du må stå som ivrig förespråkare i varje inlägg för att inte vara Bure förespråkare eller intresserad av detta släkte....
 
Men tyvärr så är det i stort sett det enda jag kan tolka att du försöker få ut av denna diskussion.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna