ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-16  (läst 2605 gånger)

2005-11-14, 17:01
läst 2605 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror inte att någon skulle se något större samband mellan Sigges bomärke och Vikens bomärke om inte en väldigt stor vilja förelåg.
 
Kristoffer Siggesson kan mycket väl vara en orsak till att Sigge dök upp i Burehärvan, men troligen som inspirationskälla snarare än något annat.

2005-11-14, 20:28
Svar #1

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Till min glädje upptäckte jag att även Martinus Laurentiis sigill finns bland mina avritningar.
 
Jag har nu digitaliserat detta, och här har vi en kille som definitivt visade att han bodde i Viken - kolla in bomärket i skölden!
 

[Källa: kvittens i RA, Norrlands handlingar 1607]
 
Här är det ingen tvekan om att hans bomärke är hemmanets bomärke, med ett litet tillägg. Och eftersom den gode knekten Christoffer Siggesson bodde granne med Martinus Laurentii, säger det oss att han inte använde bomärket för Viken nr 3 och följdaktligen faller den (i o f s långsökta) id?n om att Herr Sigges bomärke kunde vara en variant på detta.

2005-11-14, 20:50
Svar #2

Leif Persson

Det är väldigt bra och intressant med dessa sigill-bilder, Peter. Det visar ju också på hur början av hans namn MAR- går att läsa där, nästan baklänges..! Antagligen har Siggo gjort något liknande i sitt (men vad!?)...

2005-11-14, 22:38
Svar #3

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Leif, det skulle förvisso kunna vara så. Men jag misstänker att det helt enkelt är ett abstrakt bomärke för hemmanet Viken 3 i Torps socken och han hade förmodligen haft samma bomärke även om han hetat Zlatan Laurentii
 
Men detta kan vara möjligt att kontrollera. Det gäller isåfall att hitta ett bomärkesbelägg för hemmanet för tiden innan Martinus Laurentii kom i besittning av det. Det bör då enligt herdaminnet vara före 1563. Troligen kan man hitta bomärken under tiondelängderna och förhoppningsvis har hemmansägaren varit med och signerat.

2005-11-14, 23:43
Svar #4

Göran Johansson

Peter, tror du verkligen att sigillet från  
tiondelängden för 1598 skiljer sig så mycket från 1587 års avtryck, som dina rekonstruktioner visar?. Bomärkets utseende, om det nu är sådana som förekommer i skölden, bör väl på något sätt vara oförändrat över tiden?
 
1587

 
1598

2005-11-15, 00:00
Svar #5

Göran Johansson

Mitt förslag är att du istället för rekonstruktioner (som kan förvilla om de ger intryck av att vara den enda sanningen) istället håller dig till originalet. Förslaget till redovisning nedan kan kanske vara ett sätt. Tolkningen kan säkert ifrågasättas. Men det känns tryggt att hela tiden ha originalbilden för ögonen.
 
1598

2005-11-15, 07:26
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag föredrar för min del Peters expertarbete framför gryniga bilder som den ovan, som för övrigt innehåller otroligt mycket mer tolkningar och försök att se saker än Peters stiliseringar.
 
Varför skulle Sigge inte ha kunnat byta märke i sitt sigill? Jag har hört talas om andra fall där så skett.

2005-11-15, 07:37
Svar #7

Leif Persson

Jag kan hålla med dig Göran om att ett foto som visar ex.vis. Martinus bomärke från Viken skulle kunna vara roligt att se också, i samband med Peters ritning. Men ditt exemepl är tyvärr också svåröverskådligt med alla pilar och suddighet, möjligen gör det också att man styr folk till just den tolkningen. Jag är inte riktigt med på arm-teorin exempelvis, mer på en vanlig vinkel eller bokstaven V... Men kan vi få tag i landsknekten Christoffer Sigggessons märke också så vore det ju bra.

2005-11-15, 09:07
Svar #8

Göran Johansson

För att undvika missförstånd - jag misstror på intet sätt Peters expertarbete. Bilden jag visar har dålig kvalitet men ska kunna bli bättre. Vad jag menar är att det vid en tolkningsdiskussion borde vara bra att alltid ha originalen för ögonen. Pilarna och texterna på bilderna ska ses som förslag till tolkning och inget annat. För att kunna göra bilder av den här typen behövs förstås datorprogram som många saknar. Den som har ett lämpligt program kan ju med egna pilar föreslå andra tolkningar och så kan diskussionen gå vidare och förhoppningsvis utvecklas. Vid en diskussion där flera är fysiskt närvarande så kan man ju peka och föreslå under diskusionens gång. Det går ju tyvärr inte här.  
 
Tror ni verkligen att bomärkets innehåll förändrats inom en dryg 10-årsperiod?

2005-11-15, 09:18
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om man byter bomärkesstamp så kan förändringen ske rätt abrupt. Och det är fullt möjligt att byta stamp.
 
Vad det gäller sigillen så är det nog bäst att presentera sina tolkningar på renritningar, pilar i massor ger bara kaos.
 
Men sedan måste man vara vaksam mot bias, mot viljan att se det man vill se. Att till exempel se en böjd arm bara för att en 1300-talsadelsman hade en sådan i sitt vapen, och andra adelsmän på 1600-talet upptog den är ett sådant exempel.

2005-11-15, 10:23
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag har redan påpekat en sak men får tydligen göra det en gång till. Det finns inget foto överhuvudtaget på originalsigillen. Det jag har fotogaraferat är sigillavtryck i papper.
 
Det betyder rimligen att det finns en gräns för hur långt man kan gå i sin tolkning av enskilda detaljer i sigillbilden. Man kan inte, som Göran Johansson gör, försöka tolka in en arm eller en stiliserad arm i originalbilden. Det är nästan som att hävda att man med tumstock kan mäta avståndet mellan ögonen på en fästing.  Det nyare originalsigillet från 1598 är nämligen litet, så litet att stampen mycket väl kan ha suttit på en ring. Den aktuella gravören är helt chanslös mot oss när det gäller förstorings- och detaljgranskningsmöjligheter. Vi kan genom våra tekniska förstoringar uppfatta och tolka misstag som är så små att gravören inte behöver ha varit medveten om dem överhuvudtaget.
 
Eftersom små skillnader i olika avtryck av samma sigill till stor del är slumpmässiga, beroende på papperskvalitet mm, måste man i allmänhet jämföra flera avtryck av samma sigill för att kunna fastställa vad som är säkert och vad som är mindre säkert gällande samtliga detaljer.
 
I detta fall kan man med mycket stor säkerhet fastslå att det inte finns någon bokstav B i herr Sigges sigill, d v s om man inte accepterar ett B med ett nästan triangelformat övre rum.
 
Papperet med sigillavtrycket från 1587 är, till skillnad från 1594 års, nästan helt oskadat och inte missfärgat genom yttre åverkan. Det uppvisar ett jämnt avtryck som inte lämnar något som helst utrymme för  tolkningsmöjligheten böjd arm. Görans tolkningsförslag måste därför, med det kunskapsläge vi har nu, utan tvekan  förkastas.

2005-11-15, 13:32
Svar #11

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Att man bytte sigillstamp var inte alls ovanligt. Kanske för att man tappat bort stampen, att den blivit skadad eller att man helt enkelt ville ha ett snyggare sigill. Jag har exempel på präster som lämnat efter sig 5 olika sigillavtryck under sin ämbetstid. Ofta innehöll dessa samma bomärke i en varierande sköldutformning, men ibland byttes ett bomärke till en bild av något slag.
 
Och när det gäller just bomärkena i sigillen förändras de ibland något från en sigillversion till en annan. Varför det är så har jag inte grävt djupare i. Här är två exempel på förändrade bomärken för samma person:
 
Exempel 1, Kyrkoherden Nicolaus Olai i Anundsjö socken 1563-1624:
 

Tiondelängd 1563 resp 1580
 
Nicolaus Olai hade totalt 5 olika avtryck. På 3 av dessa var bomärket vänt med pilen uppåt och på 1 med pilen nedåt. Det 5:e avtrycket uppvisar ett helt annat bomärke tyvärr inte digitaliserat
 
Exempel 2, Kyrkoherden Hans Johannes Jonae i Gundmundrå socken 1582-1602:
 

Tiondelängd 1583 resp kvittens 1583
 
Hans Jonae brukade som synes två olika sigillstampar samma år. Och med två olika bomärken! Bomärkena påminner lite om varandra, men jag kan inte säga om det är menat som två helt olika, eller om det är fråga om två olika gravörers tolkningar av samma bomärke.
 
Summan av allt detta, är att jag skulle vilja säga att Herr Sigges bomärke/monogram i de två avtrycken tycks vara detsamma, men graverat på två olika sätt.

2005-11-15, 14:08
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Det bör nog i sammanhanget påtalas att Nicolaus Olai i Anundsjö vid närmare granskning visade sig vara två präster, en med ämbetsperioden 1559-1598 och den andre 1599-1623. Därav det starkt avvikande nyare sigillet. De två här ovanför tillhör dock samma person. Att det verkligen rör sig om två olika präster framgår av den annars osannolika ämbetsperioden på 65 år, men även genom granskning av handstilarna.
 
I övrigt håller jag helt med Peter vad gäller tolkningen av herr Sigges senare sigill. Där försvinner bokstäverna som således kanske inte ens är bokstäver utan i själva verket detaljer i bomärket.

2005-11-15, 14:35
Svar #13

Göran Johansson

Kaj, ursäkta min okunnighet.  
 
De sigillavtryck av den typ som Peter presenterat har således en diameter på kanske knappt en cm eller så och framträder som reliefer på ett mjukt papper. De är kan vara mer eller mindre tydliga beoende av papprets kvalitet. Således oerhört små och praktiskt taget osynliga.  
 
Stiliserade tolkningar av den typ som Peter har framställt kan därför på ett olyckligt sätt framstå som absoluta sanningar eftersom han knappast kan vara helt säker på vad han egentligen ser. Jag vidhåller att man vid minsta tvekan alltid borde utgå ifrån ett originalavtryck när man diskuterar - hur bra eller dåligt detta än må vara. Med eller utan pilar.
 
Visst kan man acceptera ett B med ett nästan triangelformat övre rum om man så vill! Typsnitten i sigillstamparna var nog, som du själv antyder, inte alltid så särskilt fulländade. Den stora säkerheten känns därför  förbryllande.  
 
Ovanligt ettriga getingar här säger i all vänlighet och humor
 
GjN

2005-11-15, 14:35
Svar #14

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ajdå, vilken miss av mig. Ja, så kan det bli när man skriver ett inlägg samtidigt som man försöker stoppa in gröt i munnen på en 1-åring... .
 
Jag skulle naturligtvis även ha kollat i Carls utmärkta komplement till Bygd?ns herdaminne!

2005-11-15, 14:43
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Göran! Det vore enklare för läsarna om du redogjorde för dina tidigare erfarenheter vad gäller sigilltolkning i stället för att tycka att du hamnat i ett getingbo. Sederna är säkert annorlunda på andra håll och under andra tidsperioder.

2005-11-15, 14:58
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Göran,  
 
Jag håller till viss del med dig när det gäller avtrycket från 1598, där detaljerna är mycket svåra att säga någonting alls om utan förstoringsglas och god belysning. Emellertid har Peter enligt min mening rätt tydligt i både ord och bild markerat att osäkerhet råder (se t ex måndag den 14 nov 2005 kl. 23.43) och det går knappast att anklaga honom för att försöka etablera absoluta sanningar
 
Den stora säkerheten i diskussionen om dessa sigillavtryck har dock framför allt gällt frågan om det, som påstås i litteraturen, står BVRE i sigillet. Där ger en jämförelse mellan de olika avtrycken rätt snabbt ett säkert svar: det står inte BVRE i sigillet.

2005-11-15, 15:21
Svar #17

Göran Johansson

Carl! Det måste erkännas att jag praktiskt taget saknar all erfarenhet vad gäller sigilltolkning. Att provocera är ju som bekant ett bra sätt att bidra till en skärpning av argumenten. Hoppas att ingen tar illa upp. Avsikten är god och jag är mer intresserad av forskningsmetoden i detta fall än själva sakfrågan.
 
För att fortsätta provokationen måste man fråga sig om inte Kaj m.fl. gör sig skyldiga till samma förutfattning av mening som litteraturen men omvänt - när de med säkerhet hävdar att det inte står BVRE i sigillet?

2005-11-15, 15:40
Svar #18

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Göran, visst är det ibland oerhört svårt att tolka sigillen, eftersom avtrycken ofta är så otydliga. Jag har i många fall varit tvungen att studera ett större antal avtryck med belysning från olika håll för att kunna se en korrekt bild av motivet. Men de bilder jag bidragit med här är självklart min tolkning av sigillen.
 
De bilder jag valt att visa här känner jag mig dock säker på. I flera andra fall har jag inte, trots stora ansträngningar, kunnat säkerställa tolkningen och därför antingen bara ritat av delar av sigillet eller helt enkelt varit tvungen att ge upp. Mitt mål när jag dokumenterar sigill är att undvika gissningar (även om jag inkluderade några sådana i tolkningsförslaget till Herr Sigges 2:a sigillavtryck).
 
Jag håller dock med dig om att det skulle vara roligt och givande att samlas några kreativa själar runt några bra högupplösta bilder på ett knepigt sigill ( (belyst från olika vinklar) och tillsammans komma fram till hur avtrycket egentligen ser ut. Kanske kan vi använda Anbytarforum till att lyfta upp sådana fall till diskussion.
 
Herr Sigges sigill är ett typexempel på ett svårtolkat sigill, och jag tycker att vi kommit rätt långt i denna diskussion även om vi inte är ända framme än.

2005-11-15, 15:56
Svar #19

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Och vad gäller BVRE eller inte BVRE: Utifrån all min sigillerfarenhet är jag övertygad om att min tidigare gjorda tolkning:
 

 
...är väldigt nära sanningen i detta fall (med reservation för att jag inte personligen kunnat studera originalavtrycket). Med det enda möjliga tillägget att det skulle kunna finnas en förbindelse mellan ringen i det omtvistade b:et och vinkelns spets och att jag är aningen tveksam till mittenstrecket i den del som ser ut som ett E.
 
Vi borde kunna vara överens så långt. Denna sigillbild kan man sedan utläsa på lite olika sätt - bomärke eller kryptiskt monogram. Personligen kan jag inte på något sätt utläsa något BVRE eller någon arm.

2005-11-15, 16:35
Svar #20

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Göran, Om jag då svarar på din provokation med en annan: Varför skulle Sigge Kristofferson ha velat att det står BVRE i hans sigill?

2005-11-15, 17:07
Svar #21

Göran Johansson

Kaj, jag har inte hunnit studera den litterur som Carl har rekommenderat. Det är möjligt att det finns solklara argument emot att Sigge Kristoffersson saknar all anknytning till just den släkten eller Bureå. Om det då ändå kan eller ska tolkas som BVE eller BVRE så är det svårt - det kan jag inte annat än hålla med om.

2005-11-15, 19:23
Svar #22

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det var fel svar Göran, du skulle ha skrivit: För att han hörde till Bure-ätten.
 
Jamen, det är ju rätt. ”Han hör till Bure-släkten” var precis min arbetshypotes.
 
Du beskrev problemet så här: ... måste man fråga sig om inte Kaj m.fl. gör sig skyldiga till samma förutfattning av mening som litteraturen men omvänt - när de med säkerhet hävdar att det inte står BVRE i sigillet?.  
 
Det jag visste om herr Sigge, innan jag gick till arkiven för att kolla sigillen, var att han är min ff ff ff mm mm fmf. Jag visste också att han var omnämnd i ett antal samtida dokument, i vilka han aldrig kallas ”Bure”. Det finns också dokument av hans egen hand bevarade i vilka han aldrig kallar sig ”Bure”.
 
Därför var Collmars uppgift att det står BVRE i herr Sigges sigill mycket intressant. Jag frågade mig: varför står det så i hans sigill? Svaret gav jag mig i form av en arbetshypotes.
 
Nu måste du nog ta dig en funderare Göran. Är det inte ett rimligt antagande att släktforskare på varje anlinje försöker komma så långt tillbaka i tiden som möjligt och få så många ”släktingar” som möjligt inmatade i sin databas? Är inte det liksom en av grundidéerna i det hela?
 
Om det står BVRE i sigillet, så är det ju nästan som om det står BINGO! Varför i hela fridens namn skulle jag ha iklätt mig en förutfattad mening som berövar mig möjligheten att utöka min släktdatabas med hundratals, kanske tusentals personer? Jag har inget emot att tillhöra ”Bure-släkten”, tvärtom. Ligger det inte snarare till hands att misstänka motsatsen, d v s att denna möjlighet att få utöka min databas med mängder av intressanta personer jag kan forska om borde ha ökat min benägenhet att acceptera Collmars läsning? Det finns massor av frågetecken att räta ut i Bure-forskningen. Nya Bure-rön hade varit kul  att skriva om i Släktforskarnas årsbok.  
 
Jag gick till arkivet för att göra en rutinkontroll av sigillet. Varför? Kalla det gärna en yrkesskada, men jag tänker ungefär så här: Jag vet inget om Collmars eventuella förutfattade meningar, eller hans benägenhet för s k önskeläsningar. Jag vet inget om hur gamla och repiga hans glasögon var. Jag vet inte ens om det är han själv som kollat sigillet eller om det var en ”dräng” med uppgift att under en vecka i arkiven granska 868 sörmländska prästsigill och skriva kortfattade beskrivningar av dem till sin uppdragsgivare. Men jag vet att sådana drängar har förekommit i branschen. Alltså gick jag till arkivet för att kontrollera uppgiften. Det hade jag gjort även om Collmar hade skrivit att det stod VbE i sigillet, eller om han hade skrivit att det var ett bomärkessigill.
 
Jag blev faktiskt en aning besviken över insikten att det inte står BVRE i sigillet. Jag hade sett fram emot att försöka klura ut hur det hängde ihop. I stället hamnade jag i ett spår som av uppgifterna i Elgenstierna och SBL att döma ser ut att leda in i en återvändsgränd.

2005-11-16, 00:28
Svar #23

Leif Persson

Om det kan vara någon tröst Kaj, så kallades väl inte kung Gustav I Eriksson heller aldrig för Gustav Vasa? Ändå tillhör han ju Vasa-ätten... (Bara en liten parentes så här i natten)

2005-11-16, 07:19
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Skillnaden är, förutom närvaron av bevis om hans släkttillhörighet, att han hade en vase i sitt vapen.

2005-11-16, 09:13
Svar #25

Göran Johansson

Två tvärsäkra påståenden som står mot varandra:
 
1. Det står Bure i sigillavtrycket!
Svar: Inte uteslutet, men måste beläggas!
 
2. Det står inte Bure i Sigillavtrycket!
Svar: Uteslutet p.g.a. solklara belägg i andra källskrifter!  
 
Återkommer till Niclas Rosenbalcks beskedliga inlägg ovan: Några följdfrågor som infinner sig är vad de bokstäver som vi kan utläsa (i alla fall b och E) står för. Jag känner Niclas som konstruktiv, påläst och positivt ifrågasättande. Ingen har tagit upp hands trådända på allvar! Själv är jag inte kompetent.

2005-11-16, 09:32
Svar #26

Leif Persson

Hur är det egentligen, Per-Åke skrev ju i den andra tråden (29 juni 2001 kl. 22.23) att Fardeätten (Fale, Fartheign) är den som Abeluna Mårtensdotter tillhörde, det är alltså inte samma som Bureätten, men har bara blivit ihopkopplade på fel grunder av Bureus och Burman m.fl. Är det inte där som även Sigge och övriga personer som diskuteras här ska in då? Vet vi f.ö. något mer om Johan Siggessons sigillavtryck eller vapen( är de likt Sigges)? Är det kanske därifrån Sigge kan ha fått sitt, trots allt? Hans signatur finns ju redan på 1580-talet och ca 20 år före JBs undersökningar?
 
Sen står det ju också en rätt bra sak om detta i SBL, band 6:  
Man får emellertid ej anse, att Bureus handlade medvetet bedrägligt. Tiden godtog ju i allmänhet traditionerna på ett annat sätt än vi och gjorde sig ofta de största mödor att bringa dem i samstämmighet med varandra och med kända fakta. På samma sätt tillgodogjorde sig B. den muntliga tradition, som det är hans stora förtjänst att hava beaktat och som man måhända ej får frånkänna varje spår av faktiskt underlag, då Falenamnet, Farthiegn, bevisligen burits av i sin ort framstånde män under Medelpads medeltid.

2005-11-16, 09:36
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Var förekommer de solklara belägg i andra källskrifter som du talar om Göran?
Vem har inte tagit Niclas på allvar? Jag har då gjort det, och jag har då inte märkt att någon annan inte gjort det, även om en del funderat på om det verkligen är bokstäver eller om det bara är delar av ett bomärke.

2005-11-16, 09:37
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Göran! Kan du utveckla varför det är uteslutet att det inte står Bure i sigillavtrycket med hänvisning till solklara belägg i andra källskrifter?
 
Det vore också intressant att få ta del av dessa skrifter eftersom det är en central fråga i den här diskussionen att han inte i några kända primärkällor kallats Bure, men du har kanske hittat någon ny tidigare okänd källa.

2005-11-16, 09:42
Svar #29

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Göran, Du meddelar att du inte är kompetent men med tanke på att du är uppenbart medveten om din inkompetens så har du en märklig egenskap.  
 
Du har en förkärlek för att stämpla vissa rutinerade forskares välgrundade och på samtida källmaterial baserade utlåtanden som tvärsäkra och ställer dem emot lika tvärsäkra utlåtanden som överhuvudtaget inte har något stöd i samtida källmaterial som om dessa ställningstaganden vore kvalitativt likvärdiga.  
 
Brukar du också framföra synpunkter till din tandläkare gällande hans eller hennes tvärsäkerhet gällande vilka av dina tänder som behöver lagas?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna