ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14  (läst 2714 gånger)

2005-11-11, 21:58
läst 2714 gånger

Leif Persson

Kaj, du kan nog se det på Jörgens hemsida http://www.solace.mh.se/~blasta/ där han under rubriken Präster i vänsterspalten anger det under Martinus Laurentiui (med text från Bygd?n) Ej längesedan hade detta vederlag blifvit återkalladt, och nu beder han, att Peder Håkansson må förfordra hans ärende att återfå detta vederlag, eftersom han under krigsoroligheterna haft stor gästning af konungens krigsfolk, såsom herr Hans Kyle, Jesper Larsson, Johan Siggesson, herr Knut Soop och Mats Torne, Claudius Gallus m. fl. För besväret ville han skänka brefmottagaren ett godt björnskinn. (Orig. i Medelpads handl. 1585 KA.) Genom kon. Johans bref 4 mars 1585 återfick khden vederlagsspanmålen, hvilken då liksom förut skulle utgå med 6 pd. Och rätt att hans inlägg var från 2004, jag skrev fel i hastigheten...

2005-11-12, 07:32
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Knytningen mellan Johan Siggesson och Sigge Kristoffersson är alltså att Johan, tillsammans med ett antal andra krigsherrar, en gång plundrat Sigges granne...
 
Det glädjer mig att Kaj har ett lika enkelt sinnelag som jag, och att också han anser att en person som första gången uppträder i Småland, honom skall man i första hand leta efter i Småland, i synnerhet som han inte har någon känd anknytning någon annanstans...

2005-11-12, 08:40
Svar #2

Leif Persson

Du är snabb du Anders, fast du knappast har läst uppgifterna i Medelpads handlingar som det hänvisas till. Vem vet, kanske det finns mer där som kan påvisa något i frågan, som undgått någon annan tidigare?  
 
Uppgiften om Johan Siggesson och hans kap i kyrkan (vapenskölden) nämns ju redan hos JB, att Peder i Skön hade berättat det som hade hänt i sin fars tid. Sedan kommer Siggo in i bilden först med Nils Burmans version, enl. Urbans artikel: Denna koppling tycks tidigast göras, det är alltså inte helt säkert utan något som tycks? Argumentet med Kalmar skola nämns väl inte där heller? Urban slutar det avsnittet om Johan Siggesson (Svartingtorpssläkten) med att återge ett annat vittne på att den som hade Anund Stenssons Syster, som hade warit uti Tyskland medh en af K. Göstafs fröäknar, hade bekänt för H. Margareta Jöran Gullsmed i Enköping när han kom ifrån Norrlanden, att han war af Bureätten
 
Men Urban nämner också före det att det inte påvisats någon koppling mellan Sigge och Johan, men (återigen) i granndiskussionen om Abeluna så skriver ju P-Å Borssén (fre 29 juni 2001, kl 22.23) att det faktiskt finns indicier på att det möjligen skulle kunna varit så (rörande Sigges tjänst hos riksrådet Jöran Klasson i Biby, då denna person var släkt med Johans hustru Anna Stensdotter, som även var jordägande i Marks härad där Sigges första hustru Ebba kom ifrån, osv) vilket också Kaj höll med om då (30 juni för fyra år sen).

2005-11-12, 16:03
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Eller så står det om honom i Dalslands handlingar. Där finns det också män vid namn Kristoffer... Det är bara det att det är mindre sannolikt, och framförallt helt obevisat. Och jag skrev för övrigt bara att en person som första gången uppträder i Småland, honom skall man i första hand leta efter i Småland. Du bör nog fundera lite till vad det betyder, för du verkar inte ha förstått vad jag skrivit.
 
Men uppenbarligen har du fastnat för Johan Siggesson, trots att ingen bror Kristoffer är känd för honom... Och menar du att man kan anta släktskap bara för att en person jobbar hos en annan, ja, ja, sådana argument finns det väl ingen anledning att bemöta, de bemöter sig själv...

2005-11-12, 17:18
Svar #4

Leif Perssson

Du får mig sannerligen att fundera närmare på detta, Anders... Men nej, jag antar inga släktskap på de grunderna, men läs gärna igen vad jag skriver.  
 
I ÄSF I:3 s. 308-309 går ju att läsa om Johan Siggesson (att han är född i Birsta i Sköns sn i Medelpad) och hans hustru Anna Stensdotter av släkten Ulv. Där står även att hon hade en syster Karin Stensdotter som var gift tredje gången med en Kristoffer Andersson (Gyllengrip). Det är f.ö. den ena av totalt två (!) personer med namnet Kristoffer i hela ÄSF (Del II undantagen då det inte finns något personregister), så direkt vanligt på den tiden var det väl knappast? Men visst du får gärna visa på något där Kristoffer (gärna med patronymikonet Siggesson) nämns i Dalsland i av 1500-talet. Upp till bevis som du så gärna säger...

2005-11-12, 19:55
Svar #5

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jag kanske har missat någon uppgift tidigare i diskussionen, men är det känt var Herr Sigge utbildade sig till präst? Han måste ju ha bevistat något universitet och eftersom Uppsala vid den tiden var stängt av Gustav Vasa, fanns väl bara Lunds universitet i Sverige om han inte var inskriven vid något universitet på kontinenten.
 
Någon som vet?

2005-11-12, 20:29
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif,  
 
Eftersom du hänvisar till mitt inlägg 30/6 2001 måste jag nog påpeka att min bedömning av indicierna då lydde: kedjan kan knappast betecknas som särskilt stark.  
 
De ytterligare indikationer som P-Å Borss?n då uppgav sig ha upptäckt har till dags dato inte kommit till min kännedom. Inte heller har jag funnit något annat som gör att hypotesen om den aktuella släktrelationen skulle te sig mer sannolik i dag än 2001.
 
Om jag kort sammanfattar min uppfattning om läget i dag, så menar jag att vi faktiskt har vissa indikationer på att landsknekten Kristoffer Siggesson i Torp kan ha något med detta att göra, till skillnad från eventuella dalsländska (t ex) Kristoffer Siggessöner.  Men vad, det har jag inte lyckats lista ut.  
 
Det kan t ex vara så att landsknekten Kristoffer Siggesson av ett eller annat skäl fått tjäna som förlaga till den påhittade krigsöversten med samma namn. Bakom det kan ligga någon släktskap med Sigge Kristofersson och/eller Johan Siggesson, men det kan också vara frågan om t ex missförstånd, personförväxlingar, avsiktligt bedrägeri eller den s k goda viljan. Vi vet helt enkelt inte.
 
Det enda vi kan göra är att försöka identifiera alla relevanta källor med uppgifter som kan förbättra vårt kunskapsläge. Om vi inte hittar några sådana uppgifter, då får vi till sist släppa hypotesen. Svårare än så är det inte.
 
En hypotes som varken kan styrkas eller falsifieras när allt känt relevant källmaterial är genomgånget upphör nämligen att vara en hypotes och kan därefter endast överleva som en trosartikel.

2005-11-12, 21:06
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Peter, På Gustav I:s tid var Skåne danskt och Lunds universitet grundades inte förrän 1666. Herr Sigge kunde i och för sig ha studerat i Köpenhamn eller Rostock eller något annat tyskt universitet.  
 
Jag tror inte det var nödvändigt då med universitetsstudier för att bli präst, det kunde nog räcka med att ha gått igenom någon latinskola i någon stad.

2005-11-12, 21:21
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Peter,
Flertalet präster på 1500- och 1600-talet var inte utbildade vid något universitet. Det räckte med studier vid ett gymnasium eller dess föregångare katedralskolorna för att bli präst. Man kan säga att stiftstädernas gymnasier hade krakatären av stiftshögskolor (se t.ex. Werner Pursches artikel Annotationes actorum gelseniarum i PHT 2005:1, s. 5-31).    
 
Eftersom Siggo Christophori väl inte var magister så har han antagligen inte studerat vid något universitet. Enligt Collmar (Strängnäs stifts herdaminne del 2, s 549f) prästvigdes Sigge 1583 14/3 och tjänstgjorde följande år som kaplan i Växjö - tydligen var han prästvigd där i stiftet - men kom 'strax där efter' som 'hovpräst' till Bilby i Gillberga....
 
(skrivet innan jag såg Elisabeths inlägg).

2005-11-12, 22:05
Svar #9

Leif Persson

Vi får väl hoppas att Per-Åke kan återkomma till dig ifrågan, Kaj (och oss andra som gärna vill veta också). Att Kristoffer var en krigsöverste istället för den landsknekt som nu finns i Torps sn kanske endast är ett missförstånd (Johan Siggesson uppges ju vara överbefälhavare för trupperna i Norrland med titeln fältöverste enl. ÄSF så det kanske är han som menas?) men som du säger så får vi leta efter eller vänta på ytterligare uppgifter i frågan...

2005-11-12, 22:25
Svar #10

Leif Persson

Jag skulle också vilja sätta in en liten bild till som jag fått tag i, återigen från Torp sn i Medelpad år 1605, men där en Johan Christoffersson nu bebor Viken. Martinus Laurentii står fortfarande kvar men nu är även en Per Månsson upptagen där (kanske sonen till Martinus?) Det visar kanske inte så mycket, mer än att namnet Johan förekom i Kristoffers familj (iofs alldeles för vanligt för att dra några slutsatser av, men ändå...)  



2005-11-13, 08:47
Svar #11

Leif Persson

Nämnda Johan Krisoffersson finns tydligen även med på diskussionen om Jonas Paul Tartare under Medlepad: Efterlysningar

2005-11-13, 10:39
Svar #12

Per-Åke Borssén

Kaj har rätt, tyvär Leif. Jag är nöjd med herr Sigge som slutpunkt för denna anlinje.

2005-11-13, 11:09
Svar #13

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Elisabeth: Du har rätt. Som den norrlänning jag är, har jag inte riktigt koll på den territoriella och utbildningshistoriska utvecklingen så långt söderut

2005-11-13, 11:56
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Leif Persson, en liten anmärkning vid sidan om de stora frågorna: du menar väl Per Mårtensson ovan? En Månsson kan ju inte ha en far som heter Mårten (latin Martinus).

2005-11-13, 12:30
Svar #15

Leif Persson

Givetvis är det så Nicas! Fel av mig (eftersom vi nu letar fel), jag fick i stundens hetta för mig att Måns kunde vara en kortform av Martinus eller så, men det skulle ju isåfall vara Magnus...
 
Kul också att Per-Åke hoppade in (om än med en liten kort avslutning på allting). Själv skulle jag möjligen välja att sluta med en Christoffer på anlinjen, eftersom Sigge använde det patronymikonet. Att vi sedan inte vet om just denna Kristoffer Siggesson är rätt är kanske en annan sak...

2005-11-13, 12:48
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kasta inte yxan i sjön ännu Leif! Det finns fortfarade enstaka dykare som inte lagt av för säsongen. Man vet aldrig vad en sådan kan hitta i bottenslammet.

2005-11-13, 19:17
Svar #17

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Och för er som vill prova att dyka på ett annat vrak, har jag startat en ny diskussion (under rubriken Medeltiden) om ursprunget för den ångermanländske prosten Dominicus Nicolai, som troligen var född i Vallby socken i Uppland.
 
Jag hoppas på en lika konstruktiv diskussion där, så kanske vi med gemensamma krafter kan knäcka den nöten. Om nu namnet Christoffer var ganska ovanligt, så var namnet Dominicus extremt ovanligt

2005-11-13, 20:11
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Akta er för muränorna i bottenslammet.  
rune

2005-11-13, 20:51
Svar #19

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st

2005-11-13, 23:12
Svar #20

Göran Johansson

Efter att ha testat Siggo Christopheri båda sigill (de som illustrerats i denna diskussion) på ett antal personer (alla garanterat opåverkade och totalt ointresserade av släktforskning, sigill, Bure och annat i den stilen) har jag till min stora förvåning fått ett närmast samfällt svar.  
 
Alla anser (utöver bokstäverna S och C) att det står B och E med en vinkel ovan. Någon har faktiskt också liknat det äldre sigillet vid en böjd arm med knuten näve! Är det inte klart som korvspad?
 
Begynnelse- och slutbokstav i namnet Bure parade med antingen ett V eller en symbol för en krökt arm med knuten hand. Kan sigillägaren ha avsett att detta skulle kunna tyda på något annat än ett samband med släkten Bure.
 
Personligen har jag ingen som helst anknytning till den minst sagt knepiga släkten Bure. Vore däremot tacksam för lite hjälp med ätten Duse som tack för visat intresse!
 
Vänliga hälsning
Bureamatören
Göran Johansson

2005-11-13, 23:48
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Låt mig se.
Den knutna armen har aldrig kunnat kopplas till Buresläkten.
Det är ett litet b och ett stort E. Något egendomligt att börja sitt namn med versal och sluta med gemen.
Jag har aldrig hört talas om detta sätt att förkorta namn. Jag vet inte om Peter, som är oändligt mycket kunnigare än mig vad det gäller ofrälse sigill, har det.
Varför kan det inte ha stå för bRÄNDE eller vad som helst annat som börjar på b och slutar på E?
Och varför måste det ha en bokstavlig betydelse?

2005-11-14, 00:04
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det som är intressant är att ingen av de garanterat opåverkade och ointresserade såg något R. Instämmer f ö med Anders.

2005-11-14, 00:10
Svar #23

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
...Är det inte klart som korvspad?....  
 
Här har jag redigerat bort mitt ursprungliga svar.  
 
Inlägget tarvar nämligen vid närmare eftertanke inget svar. Det är så att säga självdiskvalificerande.

2005-11-14, 07:10
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Det är väl ungefär lika självklart att Bure förkortas b E som att Johansson förkortas j N.

2005-11-14, 07:17
Svar #25

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Jag fick feber igen, och kan inte låta bli! Brief Vidimiert Ende  
Katrin

2005-11-14, 14:03
Svar #26

Göran Johansson

Bure-diskussonen var ett getingbo! Dessa norrlänningar!  
 
Suck
G jN

2005-11-14, 16:05
Svar #27

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ja, Burediskussionen är tyvärr ett getingbo. Men nu är ju de flesta överens om att denna diskussion inte har något med Bure att göra
 
Kaj fotade vid sitt ULA-besök av ytterligare ett sigillavtryck från Herr Sigge. Det är från en annan sigillstamp än det vi diskuterat hittills. Tyvärr är det också otydligare än det förra och man skulle definitivt behöva ytterligare avtryck att jämföra med. Men jag har ändå försökt mig på en rekonstruktion:
 
 
 
(De grå delarna är så otydliga att jag inte säkert kan säga hur de ser ut eller om de kanske bara är ojämnheter i papperet)
 
Men hur som helst står det klart att det troligen är ett bomärke, eller möjligen ett monogram. Något bildmotiv är det definitivt inte, d v s någon böjd arm finns inte i detta sigill.
 
Och, som tidigare påpekats, ett monogram är osannolikt, eftersom det då skulle bestå av b V E (eller kanske t o m S M V E om man ser på detta avtryck). Så jag satsar fortfarande på ett bomärke, även om jag måste medge att det ser lite okonventionellt ut.

2005-11-14, 16:30
Svar #28

Leif Persson

Är det det avtryck som Kaj (den 8 nov) säger är från 1598, Peter? Alltså ett senare avtryck än det som diskuterats först? Hur omöjligt är det att det pekar platsen Viken i Medelpad, där vi vet att det fanns en Christoffer Siggesson, landsknekt? Du har ju också lagt ut den gårdens märke, med en sorts M-form, men den kanske endast står för prästen Martinus också boende i Viken? Eller är det något som pekar på hans (Sigges) yrkesutövning i Södermanland eller Småland?

2005-11-14, 16:54
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Är det nån chans att det är ett M under V:et? enl Peters inlägg 16.05
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna