ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-10  (läst 2262 gånger)

2005-11-09, 00:08
läst 2262 gånger

Lars Öhman

Leif,
 
Inte för att jag vet om det egentligen tillför så mycket till denna diskussion, men det finns även en diskussion under Släkter, Bureätten, Burarna i Gillberga, som berör dessa personer.
 
Kanske har Burenamnet smittat från Elisabet Bure. Förvärvet av gården har kanske vid något tillfälle trotts vara en affär inom Buresläkten.

2005-11-09, 06:03
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det står också en hel del om herr Sigge  här.

2005-11-09, 07:45
Svar #2

Leif Persson

OK, tack för de tipsen (om Burarna i Selmas förfäder har jag iofs redan läst, som jag nämnt), det finns ju onekligen rätt mycket om detta namn här på Rötter... Men det framgår ju inte så mycket mer om arvingarna där heller, verkar det som.

2005-11-09, 12:26
Svar #3

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Som flera redan kommenterat, gissade jag ganska bra vid min rekonstruktion av sigillet utifrån den första bilden
 
Utifrån Kajs utomordentliga fotoinsatser, försöker jag mig nu på en mer korrekt rekonstruktion:
 
 
 
Vilket skulle se ut ungefär så här vid ett avtryck:
 
 
 
Det känns roligt att genom konstruktivt samarbete kunna återskapa ett sigill på detta sätt! Betydligt mer konstruktivt än den oändliga Bure-debatten

2005-11-09, 13:58
Svar #4

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Peter! Jag skulle vilja ha det till ett stort B. Om du tittar närmare på både det äldre och yngre sigillet vid V:ets botten så ser det ut som om stora B:s övre båge går under V:et, precis som E:et gör en aning på andra sidan. Det syns förstås ännu bättre om man förstorar upp bilden i ett fotoprogram.
 
Va det vara må, men det verkar som om V är det centrala i båda sigillen, inte B eller E. Jag är inte så insatt i varken bomärken eller heraldik. Men mina frågor är: 1. Vad brukade man sätta främst när man gjorde ett sigill eller ett bomärke? och 2. Vad för släkter fanns vid den här tiden som började med V eller U?
 
Jag läste någonstans här på Anbytarforum att männen lika gärna tog sina mödrars släktnamn, kan det vara något sådant?
Vänligen Katrin, fullständig novis på medeltiden.

2005-11-09, 15:06
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon av er som är duktig på att sammanfoga olika bilder i ett dokument? Går det att få de tre sigillen - ev med detaljföstoringar på de kritiska punkterna som finns ovan -  på en och samma bild här? Jag klarar själv bara att ta in en bild i taget .. Tror ovanstående id? skulle underlätta studierna.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-09, 15:17
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag håller helt med om att V:et är det centrala. Dock så kan det också stå för en ort, eller helt enkelt vara en 90 graders vinkel.

2005-11-09, 16:22
Svar #7

Leif Persson

Är det ingen mer som ser bokstaven M? När vi ändå är på gång att analysera, menar jag...

2005-11-09, 21:00
Svar #8

Göran Johansson

Det är en intressant och lärorik diskussion. Om jag inte har missförstått det hela så är det med säkerhet Siggo Christophei sigill som diskuteras. Många har tolkat bokstäverna som B och U och E - eller hur? Bör man då inte fråga sig varför just dessa bokstäver förekommer i sigillet. De måste ju ha något med Siggo C. att göra - men frågan är vad? Finns det paralleller i andra sigill? Brukar bokstäver av den här typen stå för t.ex. familjenamn?
Hälsningar
Göran

2005-11-09, 22:00
Svar #9

Göran Johansson

Bue var ett vikinganamn med anknytning till Sven Tveskägg.  
 
Fra Snorre Sturlasson: Olav Trygvessons saga:
Kong Svein gjorde et svært gjestebud, han ba til seg alle høvdinger som var i riket, for han ville drikke arveøl etter faren. Like i forveien var Strut-Harald i Skåne død, og Vesete på Bornholm, far til Bue Digre og Sigurd; og så sendte kongen bud til jomsvikingene at Sigvalde jarl og Bue og brødrene deres skulle komme dit og drikke arveøl etter fedrene i dette gjestebudet som kongen gjorde. Jomsvikingene kom til gjestebudet med alle de modigste menn i hæren, de hadde tilsammen 40 skip fra Vendland og 20 fra Skåne, det ble en veldig mengde mennesker som kom sammen der. ...»  
 
Kan Bure och Bue vara ett och samma namn? Troligen inte. Det finns säkert någon som vet. Hade Siggo Chrisopheri någon anknytning till Norge? Bue betyder också Båge på norska - kan det vara något? ´Troligen inte - visserligen finns en antydan till båge i sigillet - men inte sannolikt med samband. Eller varför inte?  
 
Kanske ändå vore bra att fundera ett tag på vad Bue skulle kunna stå för påstår en amatör?

2005-11-09, 22:25
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Eftersom att namnet Bure med största sannolikhet är taget efter Bureå, varifrån släkten kom, så är det väl så gott som säkert att det inte har med bue att göra.
 
Och i mitt tycke som fritidsforskare så verkar det underligt att börja sitt namn med en gemen, sedan framhäva mittbokstaven som en jätteversal, hoppa en bokstav och avsluta med en gemen.
 
Min slutsats är att i den mån det står något står det VbE eller bE med en rät vinkel över.

2005-11-10, 06:00
Svar #11

Göran Johansson

Anders
Är inte huvudfrågan om Siggo Christopheri tillhör släkten Bure från Bureå eller inte? Om så vore så borde ju monogrammet mycket väl kunna betyda just Bure. Nu är det väl inte belagt att Siggo Christopheri tillhör denna släkt, eller är jag ute och reser? Belägget anses kanske vara just detta sigill?
 
Förlåt min okunnighet, men det vi diskuterar är förmodar jag ett ev. s.k. monogram eller namnschiffer? Sådana bildas väl av en eller flera begynnelsebokstäver till för- och efternamn och inte nödvändigtvis alla bokstäver om kompositionen inte ger plats för det? Med långa namn borde det ju p.g.a. platsbrist annars ha varit en omöjlighet att få ihop ett bra sigill eller bomärke.
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2005-11-10, 07:33
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det stämmer att det viktigaste beviset för att Sigge skulle höra till Burarna varit sigillet.
 
Naturligtvis tar man ofta bort några bokstäver om man vill få plats med ett namn i ett sigill.

2005-11-10, 08:58
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Göran! Läs igenom hela debatten. Redan tidigare är det i relevant litteratur konstaterat att Sigge Christophori inte har något med Bureätten från Bureå att göra. Nu har det dessutom klarlagts att det inte heller står Bure i sigillet, vilket var det sista halmstrået för Bureisterna.
 
Och inte tar man på det viset bort enstaka bokstäver mitt i ett namn för att få plats med det. Oftast skriver man initialer, vanligtvis två, för förnamn och patronymikon, men in på 1600-talet kan även tre förekomma, där den tredje då påvisar geografisk härkomst (A för Angermannus exempelvis). Annars skriver man ut hela namnet.

2005-11-10, 09:10
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
I samma lista över protestpräster (56 protestsedlar) där herr Sigge finns upptagen som Siggo Christophori, som vanligt utan något binamn, finns t ex denna präst, även han verksam i Strängnäs stift:
 

2005-11-10, 10:41
Svar #15

Göran Johansson

Carl! Du har säkert rätt i att relevant litteratur avskriver Siggo Christopheri som Bure-ättling. Troligen är det livsfarligt att ge sig in i den heta debatten om släkten Bure men jag har nu i alla fall läst igenom hela diskussionen. Kan då konstatera att jag saknar inlägg som försöker ge svar på den följande relevanta fundering från Niclas Rosenbalck: Några följdfrågor som infinner sig är vad de bokstäver som vi kan utläsa (i alla fall b och E) står för. Fanns det något i kretsen kring Siggo Christopheri som skulle kunna motivera dessa tecken? För egen del har jag inget att komma med.

2005-11-10, 12:14
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Göran! Någon bra förklaring till dessa bokstäver har ju inte kunnat presenteras, även om förslag framkommit, där jag även själv bidragit. Jag tror dock inte man den vägen kommer vidare till hans ursprung. Möjligen kan ett liknande sigill med bomärke (om det nu är ett sådant) vara en indikation, om man finner något sådant. Och då skulle jag i första hand leta bland präster som hette Kristofer och var verksamma i Småland under mitten av 1500-talet.

2005-11-10, 12:44
Svar #17

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
För att illustrera det Carl skriver, att man ibland skrev tre initialer, kommer här ytterligare ett exempel från Ångermanland.
 
Det är kyrkoherden (Säbrå socken 1619-1644) Johannes Petri Simplicius som hade följande sigill:
 

 
Exemplet visar att den tredje initialen inte bara kunde stå för personens geografiska härkomst utan även för ett släktnamn. I detta fall har dessutom skölden ett bomärkesliknande innehåll som är sammansatt av de tre initialerna.

2005-11-10, 12:57
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
PS kan också stå för Pe(tte)rsson, vilket är vad Petri betyder...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-10, 13:19
Svar #19

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Helt rätt Jörgen. Så är det ganska ofta och jag tänkte faktiskt inte på att det kan göra det även i detta fall, eftersom han använder sig av tillnamnet Simplicius. Tack för påpekandet.

2005-11-10, 13:25
Svar #20

Göran Johansson

Nils Fartegssons sigill
Fale Bure gravhäll
 
Om dessa två bilders historia är korrekt och har anknytning till släkten Bure så voe det ju inte tänkbart att den vinkel som syns på båda bilderna ska motsvara den vinkel som förekommer på Siggo Christopheri sigill. Det senare dessutom flankerat av begynnelse- och slutbokstäverna B resp E.
 
Sigill ovan och bild på gravhäll är hämtade från internet. Jag känner inte till något om dessa personer mer än att de på något sätt anses ha med släkten Bure att göra.

2005-11-10, 13:29
Svar #21

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej! Något darrhänt följde jag konturerna av bokstäverna i det äldsta sigillet och fick fram följande bild:
 

 
Sköldkanten är väldigt tydlig på höger sida och det F jag fått fram har en stapel som ligger på och förbi sköldens nedre högra sida. Som jag ser det har sigillmakaren börjat med F sedan V och sist B. Därefter har han gjort skölden. Om ni tittar mellan F och B ser ni att sköldens spets kommer fram en bit upp på F:s stapel och går sedan nedåt och troligen på undersidan av B som verkar ganska knagglig och tjock just där.
Inte vet jag om detta hjälper eller stjälper. Men med tanke på den humoristiska nivån på diskussionen så tror jag inte att ni halshugger mig.
Hälsningar Katrin

2005-11-10, 13:30
Svar #22

Göran Johansson

Rättelser i text under bilder ovan:
 
Om dessa två bilders historia är korrekt och har anknytning till släkten Bure så är det ju inte otänkbart att den vinkel som syns på båda bilderna kan motsvara den vinkel som förekommer på Siggo Christopheri sigill. Det senare dessutom flankerat av begynnelse- och slutbokstäverna B resp E.

2005-11-10, 13:34
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Göran! Jag rekommenderar återigen att du läser igenom tidigare inlägg. Sigge Christophori har ingenting med Bureätten från Bureå att göra. Det är olyckligt att den här diskussionen lades under den huvudrubriken, men försök glömma det så länge.

2005-11-10, 13:56
Svar #24

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Men Göran! Det där är ju inget V. Det är ju en arm som håller i något. Vad gjorde den där Nils egentligen?
Hälsningar Katrin

2005-11-10, 14:35
Svar #25

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Jaha! Ska det föreställa att armen håller i den omtalade släktkrönikan?
Katrin

2005-11-10, 14:49
Svar #26

Leif Persson

Vet man om det finns någon Christoffer Siggesson i Medelpad (Skön eller annan socken i området)? Isåfall hamnar ju Siggo Christophoris anor onekligen i ljuset igen... Att han skulle gått i skola i Kalmar säger ju inte så mycket om var han egentligen var född, eller hur? Men stämmer det att han blev sänd dit i unga år och bodde hos en Johan Siggesson (släkt eller inte, men som också hade sin härstamning därifrån) så kanske man ska fundera en gång till innan man säger att det finns ingenting som stämmer...? Tolkningar och  spekulationer i all ära, men källmaterialet har väl inte sagt allt det kan än, eller?

2005-11-10, 15:12
Svar #27

Göran Johansson

Katrin, den högra bilden i inlägget tisdagen den 08 nov 2005 kl. 18.40 ser onekligen också ut som en arm som bildar ett V - dock utan släktkrönika! Delar för övrigt Carls uppfattning att diskussionen borde flyttas - kanske till Övriga ämnen och läggas under heraldik, sigill eller kanske bomärken om något av dessa ämnen förekommer.

2005-11-10, 15:30
Svar #28

Peter Karlsson (Peterk)

Leif nämnde tidigare ett M, och frågar nu om Medelpad.. Och det går ju hur bra som helst att läsa in ett stiligt M här. -Med en ögla och ett par streck (som bildar nya bokstäver) 'påhängda'.
 
Angermannus använde ju en från Ångermanland; så man får väl kanske inte utesluta möjligheten att M-et skulle kunna stå för Medelpadius då.. (Vilket jag förmodar att även Leif är inne på utan att våga dra till med det rakt ut kanske :-)
 
Men det här är inte min bransch*, så jag 'tycker bara på' helt utan insikt.
 
*) -Vilken är det tro; jag undrar fortfarande.. :o

2005-11-10, 15:32
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och om det finns en Kristoffer Siggesson i Dalsland är han lika trolig. Det finns absolut inget, förutom detta sigill och sentida spekulationer, som tyder på att Burarna har något med Kristoffer att göra.
 
Och vad det gäller en rät vinkel med spetsen neråt, har jag för mig att heraldikerna kallar det för spets. Och det finns otal släkter med spets i vapnet. Varför just jämföra med Faretegns böjda arm, som inte ens är samma sak? Och Faretegn är sedan länge utmönstrad från Burarna...
 
Nils Faretegnsson var en norrländsk lågadelsman på 1300-talet, om jag inte minns fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna