ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06  (läst 2883 gånger)

2001-01-02, 22:01
läst 2883 gånger

Ingvar Dahl

I Strängnäs' stifts herdaminne finns på några ställen (sidorna 352 och 551) angivet att det existerar flera olika sigill, som användes av kyrkoherden Siggo Christophori Bure i Fors (Eskilstuna) under hans ämbetstid. Handlingar (tiondelängder) från 1587, 1594 och 1598 lär vara försedda med några av dessa sigill. Jag har förgäves försökt få se dessa avbildade någonstans, så min fråga blir nu om någon har dessa avritade eller avfotograferade?

2001-01-03, 00:29
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Ingvar! Strängnäs stifts herdaminne är späckat med källhänvisningar och sigillen finns enligt det i Södermanlands landskapshandlingar. Du kan beställa foton från Riksarkivet på sigillen. Dessutom finns landskapshandlingarna på mikrokort, fast där syns sällan några detaljer i sigillen.

2003-04-03, 10:03
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
I diskussionen om Marc Hernelinds Bure-bok hänvisar Urban Sikeborg i sitt inlägg 2003-04-02 till ett e-brev med uppgifter gällande herr Sigge. Dessvärre kan inte heller jag hitta originalet just nu. Det väsentliga innehållet går att återfinna i diskussionen om Abeluna (Apollonia) Mårtensdotter i mina inlägg från 30/6 och 1/7 2001.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2005-11-04, 09:24
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Något resultat att redovisa?  Man skulle ju gärna vilja veta om det verkligen står BVRE i sigillet.

2005-11-04, 19:46
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Sigge Christophori ska 1587 29/5, då han var kaplan i Jäder, skrivit sin protestsedel mot liturgien och då beseglat med ett sigill som hade initialerna S.C. över ett konstrikt sammanflätat Bure. Detta enligt Strängnäs stifts herdaminne del 2, s 352, som hänvisar till Strängnäs domkapitels arkiv  I 4.  Någon kanske kan ta fram en bild på detta sigill?

2005-11-05, 03:24
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
En herr Sigge Kristoffersson, kh i Stenkvista pastorat i Strängnäs stift, Sörmland
Kyrkoherde i Eskilstuna Pastorat som Fors och Kloster församling under åren 1603-1641.
Han tillhörde den Legendariska Bure Släkten,
I sitt 16 år sändes han till sin farbror Översten Johan Siggesson  i Kalmar att gå i skola,men i sin ringa lust därtill
sattes han i stallet,på sitt 20 år besinnade  han sig  och börja studera enligt sitt löfte till sina föräldrar ,och blev ordinerad 14 mars 1583 till Präst Han tjänstgjorde först i Växjö,sedan i Gillberga där han var huskaplan under åren 1584-1587,Jäder,Taxinge,och Stenkvista.Som Kyrkoherde i Eskilstuna,mottog herr Siggo Fors kyrkas och Prästgårds inventarier den 5 maj 1603 ,följandeår bevista han riksdagen ,han titulerades Prost år 1607
I Strängnäs' stifts herdaminne finns på några ställen (sidorna 352 och 551) angivet att det existerar flera olika sigill, som användes av kyrkoherden Siggo Christophori Bure i Fors (Eskilstuna) under hans ämbetstid. Handlingar (tiondelängder) från 1587, 1594 och 1598 lär vara försedda med några av dessa sigill. Jag har förgäves försökt få se dessa avbildade någonstans.
 
I äldre herdaminnena för stiftet, vara brorson till Johan Siggesson.Herr Sigge skulle som ung ha uppfostrats hos sin farbror Johan Siggesson. (Hagström SSH 3, s 451ff) Han prästvigdes förmodligen i Växiö 1583, där han 1584 tjänstgjorde som kaplan. Men han blev strax därefter huspredikant hos riksrådet Jöran Klasson (Stjernskiöld) på Biby i Gillberga socken. Därefter pastor i Jäder, Taxinge och kyrkoherde i Stenkvista samt 1603 kyrkoherde i Eskilstuna. (M Collmar: SSH del 2, s 843 under Bure) Herr Sigge gifte sig 1588, 8 december, på Bro-gård med Ebba Andersdotter, född i Gällsta sn i Västergötland. 1594 använde sig herr Sigge av sigill med initialerna SC över ett konstrikt sammanflätat Bure. (U Sikeborg 1996, s 272f)
 
Herr Sigges släktskap med Johan Siggesson ifrågasättes av Sikeborg. Ingen förbindelse har likväl kunnat påvisas mellan herr Sigge och Johan Siggesson, ... Detta är dock inte helt korrekt. En länk synes dock finnas mellan herr Sigge och Johan. Ovan nämndes att herr Sigge var huspredikant hos riksrådet Jöran Klasson på Biby i Gillberga socken 1584 och att han därefter gör sin prästerliga karriär i socknar i Gillberga sockens grannskap - Jäder, Taxinge och Stenkvista; i Strängnäs stift. Det är tänkbart, att detta möjligen skedde med benägen hjälp av riksrådet.
Jag har sett sigillet i dessa lanskaps handlingar som Carl talar om men jag kan inte sätta in bilden på rötter tyvärr, Mvh Marc

2005-11-05, 10:14
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Står det BVRE (eller möjligen BURE) i sigillet?  
 
För övrigt krävs ett förtydligande gällande Urban Sikeborgs uppgift: 1594 använde sig herr Sigge av sigill med initialerna SC över ett konstrikt sammanflätat Bure. Denna uppgift kommer från Collmars herdaminne vilket Sikeborg också meddelar. Han hade alltså inte själv sett sigillet 1996.

2005-11-05, 12:11
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Svar till Kaj,
Urban sikeborg citat börja I äldre herdaminnen .... (U Sikeborg 1996, s 272f)
så det är Bure enligt han.
 
stycket ovan säger att Sigillet finns i herdaminne och i tionde längder, jag vet inte om det är mina ord att jag förskt och sigillet avbildat det kan varit så under den tid dom höll på i eskilstuna biliotek att (laga) just dom delarna i Herdaminnet,jag vet inte om alla delar är tillbaka än, därför skrev jag att man kunde få en bild i alla fall från Södermanlands landskapshandlingar men jag kan inte sätta in bilden  mvh marc

2005-11-05, 12:20
Svar #8

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Tillägg i första sycket citerar jag ur herdaminnet. så nedan kommen tar är gjord senare  
när böckerna var under lagningen för jag tror inte det är ett citat från annan person då brukar jag skriva vem.  
 
I Strängnäs' stifts herdaminne finns på några ställen (sidorna 352 och 551) angivet att det existerar flera olika sigill, som användes av kyrkoherden Siggo Christophori Bure i Fors (Eskilstuna) under hans ämbetstid. Handlingar (tiondelängder) från 1587, 1594 och 1598 lär vara försedda med några av dessa sigill. Jag har förgäves försökt få se dessa avbildade någonstans

2005-11-05, 12:44
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ok, Marc. Då är det väl bäst att jag sätter in bilden själv då.  
 
 
 
[Södermanlands handlingar 1594:5]

2005-11-05, 17:09
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
I Släktforskarnas årsbok 1996 skrev Urban Sikeborg i sin utmärkta artikel om Bure-genealogin (s 272 f):
 
...herr Sigge använder 1594 ett sigill med initialema S.C. över ett konstrikt sammanflätat BVRE [not: Collmar 1964, s. 551]... Att herr Sigge på 1590-talet tillfälligt använder detta tillnamn kan därför svårligen återgå på någon skyldskap med Johan Siggesson.
 
När jag nu själv sett den konstrika sammanflätningen kan jag inte göra annat än konstatera att sigillet åtminstone inte försvagar Sikeborgs argumentation mot den antagna släktskapen mellan Johan Siggesson och herr Siggo Christophori. Som man kan se på bilden ovan står det överhuvudtaget inte BVRE i sigillet och behovet att argumentera mot det beviset bortfaller därmed.  
 
Förstoringsglaset tycks ha fått lämna företräde åt fantasin vid tolkningen i Collmars herdaminne. Att efter att ha tittat på digitalfotot i originalstorlek (för stor att postas här) t ex försöka läsa in ett R kräver nog en konstrik sammanflätning av något annat än sigillavtryckets detaljer.

2005-11-05, 17:36
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Med tillräckligt mycket vilja och fri fantasi kan man tolka in det mesta i de flesta bilder. Så här t.ex:
 

2005-11-05, 18:27
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Visst Bo, det är ju precis så man har gjort.  Man har bl a struntat i att det inte finns någon hel stapel för bokstaven R och att det man tänkt sig som R-kroken utgår från bokstaven E och går långt ovanför alltihopa. Det är ju faktiskt betydligt enklare att se ett inskrivet M (med obrutna staplar) i triangeln bVE.
 
Det finns andra frågor som inställer sig när man beskådar fotot i maximal storlek, t ex hur man ska tolka ormen som utgår från bokstaven E. (har en känsla av att vi får återkomma till dessa frågor).
 
För att se att det inte finns något R räcker det dock med ett vanligt förstoringsglas.

2005-11-05, 19:52
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Kaj!
Du förklarar det bra. Jag satt länge och funderade på vad jag egentligen såg och min fantasi lurade mig precis som Bo påvisat att läsa Bvre, men inte heller jag ser slängen som bör finnas över R:et.  
 
Några följdfrågor som infinner sig är vad de bokstäver som vi kan utläsa (i alla fall b och E) står för.  Magnus Collmar har gett Sigge Christophori tillnamnet Bure i herdaminnet men finns han belagd med detta i någon samtida handling eller är det enbart byggt på just att sigillet tolkats till att innehålla den konstrika sammanflätningen Bvre ?

2005-11-06, 00:31
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Niclas, Jag tror att jag också lurat dig litet genom att skriva triangeln bVE. Jag är nämligen nästan säker på att det inte är ett b. Titta på bokstavens nedersta del. Är den verkligen sluten?

2005-11-06, 03:18
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Kaj
 
Jag tycker precis som Du, b tycker jag ej att det är.
Däremot så kan man ju se ett M.
Sen tycker jag att man kan faktiskt få det till BVRE om man vill det, liksom Bo visar med sitt inlägg.
SC står det alldeles säkert.

2005-11-06, 10:11
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kenneth, Det skulle bli bVRE i så fall, vilket ser en aning konstigt ut. Men som jag skrev ovan tror jag inte att den första bokstaven är ett b. Den ska nog snarare läsas som H.

2005-11-06, 10:23
Svar #17

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Sigillet innehåller ägarinitialerna S C och därunder en sköld innehållande ett monogram bildat av bokstäverna BVRE. Vad gäller sigillavtryck får man ha i bakhuvudet att det krävs en fast hand, vana och tur för att göra ett helt tydligt avtryck och att upphöjningar inte bildas i avtrycket om det har hamnat skräp i gravyrens skåror. Ibland blir heller inte ens stampens gravyr riktigt som ägaren åsyftat, om skickligheten brister. Ovan beskrivna innehåll är dock tveklöst det som ägaren tänkt sig. (Ägarinitialer med ett bildmotiv eller bomärke eller monogram, med eller utan sköldomramning, är nämligen den konventionella utformningen av ett sigill vid denna tid.) Här syns inte hela sköldkanten, utan endast dess övre del, och linjer i bokstäverna B och R saknar också höjd i pappersavtrycket.

2005-11-06, 10:46
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Kaj
 
Om man seriöst skall granska sigille så tycker jag att det är ganska fantasifullt att skåda både ett b och ett R.
Det är väl en orm som slingrar sig under SC, och att blanda in denna i bokstäver är väl lite i överkant.
Man kan också utläsa bokstäverna hME, vad nu dessa står för.
 
Finns sigillet avbildat på flera brev ?

2005-11-06, 10:47
Svar #19

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Magnus, det var sannerligen en intressant teori. Vad bygger den på för materiella bevis? Jag har nämligen inte tillgång till vad sigillets ägare har tänkt sig, endast till vad jag ser. En källhänvisning vore därför på sin plats.
 
Man måste enligt min mening vara tämligen skumögd för att få in plats för en linje som kan skapa ett B i det aktuella sigillavtrycket.  
 
Såvida du inte har tillgång till en bättre bild måste jag nog fasthålla vid min uppfattning att det inte kan stå BVRE i sigillet. Det är rent önsketänkande.

2005-11-06, 10:49
Svar #20

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st

2005-11-06, 11:15
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag måste instämma med Kaj, vad talar för att ägaren tänkt sig att det skall stå Bure? För mig känns det som om vi har ett cirkelbevis, ägaren är av Buresläkte, eftersom det står Bure i hans sigill, och det står Bure i hans sigill eftersom han är av Buresläkt.
 
För mig är det väl många linjer som saknas för att jag skall kunna hålla det spåret som sannolikt. Dessutom, vad säger att det är just dessa linjer som saknas och att till exempel inte tecknet nere till höger är ett B, med tanke på att det i den nedre delen finns en rätt tydlig upphöjning till höger, och att en sådan, med samma resonemang kunnat finnas på den övre delen?

2005-11-06, 11:56
Svar #22

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag ifrågasätter inte alls det Magnus Bäckmark skriver om den konventionella utformningen av ett sigill vid denna tid. Det är tveklöst Ägarinitialer med ett bildmotiv eller bomärke eller monogram som det är frågan om här.
 
Vad jag däremot, i likhet med Anders, undrar över är varför Magnus utgår från att det saknas linjer i sigillavtrycket som bildar vissa bokstäver, i stället för att läsa dit bokstäver man faktiskt kan se. Anders påpekar mycket riktigt att den bokstav som analogt med Magnus förslag är enklast att göra ett B av faktiskt är bokstaven E till höger.
 
Jag tycker mig se ett säkert V och ett nästan säkert h, d v s ett H, samt ett E, vilka dessutom möjligen också delvis utgör inslag i något slags bildmotiv.
 
Att ormen skulle vara överkanten av en sköld ter sig inte alls omöjligt men det finns vissa utrymmesproblem även med det förslaget. Man ser rätt tydligt var den yttre cirkelformade begränsningen ska gå även där den är otydlig. Försök tentativt klämma in både en slinga som gör ett b av bokstaven till vänster och dessutom sköldens nedre del inom cirkeln. Det blir rätt snålt med utrymme för båda eller hur?

2005-11-06, 11:58
Svar #23

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Utifrån mina erfarenheter, bl a genomgång av de över 200 enskilda sigillen i de Ångermanländska landskapshandlingarna, har vi här ett helt ordinärt standardsigill från slutet av 1500-talet.
 
De allra flesta prästerna använde sig av sina initialer över en sköld (oftast) innehållande ett bomärke.
 
Ormen över bomärket är helt enkelt sköldens övre kant. Och bomärket tror jag är ett helt vanligt bomärke, utan något bokstavs-innehåll. Precis som Kaj och Anders m fl anser jag att något BURE endast kan utläsas om man använder kraftigt förvrängda Bure-glasögon.
 
Ett försök till rekonstruktion av sigillet skulle kunna se ut så här:
 

 
Den b-liknande delen kan även se ut som ett h och den lilla piggen i mitten av det som ser ut som E skulle t o m kunna vara en ojämnhet i papperet.
 
Att det är lite trångt i nederkanten på sigillet för att få plats med skölden, har jag sett på många sigill. Ofta gick sköldinnehållet ihop med skölden, som i sin tur gick ihop med kantlinjen. (helst skulle man vilja se fler sigillavstryck där den nedre delen kanske syns tydligare)

2005-11-06, 12:15
Svar #24

Per-Åke Borssén

Mig tycks det helt klart stå BVRE. Sigillet visar ett nära centrisk placerat V - en vinkelhake med nära nära 90 grader mll skänklarna. Kring detta V har ett monogram byggts upp. V:et skall möjligen dels uppfattas som bokstaven V, men skall även kunna uppfattas som böjd arn.
 
Vinkelhaken/ den böjda armen är monogramets huvudobjekt - en slags 'Da Vici cod?'.
 
Det syns ju tydligt att underarmen är tunnare och avslutas med en hand, liksom att överman som sig bör är tjockare.
 
 
Sannolikt har SC sett detta vapentecken hemma på gravstenen i farfars kyrka i Skön. Gravstenen som fardesläkten i Birsta enligt bygdens traditionen tillskrivit sig. Troligen kände han även till JB:s bureskröna och fantiserade kring 'vinkelhaken'.
 
En nämndeman 'fforde i Byresthe' omtalas 1519 (MÄU 143). I Skatteboken för Medelpad omtalas i Aff skön [Sköns] Sockn i [Birsta] hans ffålesson (JN Norrrländska samlingar).

2005-11-06, 12:34
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Peters tolkningsförslag verkar mycket troligt, då det ju utgår från vad man faktiskt ser, inte från vad andra tror sig ha sett eller skulle vilja se.
 
Om sedan bokstavskombinationen VbE eller bVE betyder något är en annan fråga.

2005-11-06, 12:43
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Frågan är om det i originalhandlingar från 1590-talet finns någon i den riktiga Bure-släkten som kallas eller själv kallat sig Bure. Jag tvivlar på det även om jag inte kollat alla skattelängder. Skulle Sigge kallat sig Bure skulle han ha burit initialerna SCB i sigillet, det finns ett antal liknande belägg för.
 
Sen är det naturligtvis intressant att granska vad han själv skriver sig när han beseglar skattelängderna. Står det enbart Sigge Christophori är saken klar.

2005-11-06, 12:47
Svar #27

Harald Stråth

Bästa informatörer av Bure släktens sigill mm!
 
Eftersom jag skall uppvakta en 90 åring den 15 november vilken är i uppstigande led en anhörig till Ärkebiskopen Petrus Kenicius 1609--1636. Ärkebiskopens far var Könik Olufsson i Baggeböle, af Bure-slägten. Om det finns någon som har lite krönika kring denne Könik person, köpman eller Birkekarl i förhållande till Bure släkten vore jag tacksam för information. Jubilaren skulle bli mycket glad.  
 
MMVH
Harald Stråth

2005-11-06, 13:10
Svar #28

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Peter, Jag har inga problem med att acceptera ditt förslag att det bildmotiv vi har att göra med här kan vara ett bomärke. Din erfarenhet av prästsigill från den aktuella tidsperioden är utan tvekan mer omfattande än min. Jag har sällan haft anledning att befatta mig med efterreformatoriska prästsigill.
 
För frågan om herr Sigge ska kallas Bure eller inte spelar det i vilket fall som helst inte någon större roll om man läser in bokstaven b till vänster eller om slingan är öppen. Däremot kan det tänkas få viss betydelse för utredningar av hans faktiska släktförhållanden.
 
För den som vill komma längre med sådana utredningar ter sig bomärkesstudier som mer värt att satsa på än Bure-studier.
 
Sammanfattningsvis kan man väl konstatera att det i nuvarande forskningsläge egentligen inte verkar finnas någon som helst grund för att diskutera herr Siggo under rubriken Bureätten.  
 
Inte heller finns det i dagsläget några bevis för hans släktskap med Johan Siggesson till Svartingstorp.

2005-11-06, 13:23
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Hoppas det var en from önskan Kaj, för du tror väl inte på att Bure avslutar sin levnad redan nu.
 
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna