ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saker som är tillagda efter JB om släktlinjen till Thord i byr  (läst 719 gånger)

2005-03-24, 10:37
läst 719 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det här vanligen ingen plats man förknippar med mej kanske,men jag vill inte att andra släktforskare skall falla i samma fälla som jag gjort när det gäller anlinjen till Thord i byr.
 
1) Johan Bureus tar upp anlinjen till Thord i byr,Men han har inte Thord som Stamfar för Bure släkten.
 
2) på grund av att från Herse i Selånger bak till Thord  som lever 992 finns  inget som håller de generationerna samman mer än Herr Peders Berättelse.  
 
3)senare inlagda indicier som lagts dit för att stärka Anlinjen är  
 
A) Birsta Silverskatt funnen år 1835.
I säbrå boken talar man om den som Bures silver skatt,som skulle ha grävts ner av Thords Barnbarn som också kallas Thord som flydde från Blotsven i sitt asa uppror mot de Kristena eftersom de var kristena flydde dom till en plat där dom säkrare kunde bo.  
Då är det två saker som jag inte är med på först enligt JB slår dom sig ner i Selånger på en  plats dom kallar Bure , där borde skatten vara ner grävd sen flyttar dom till skön och kallar platsen Byrestad =idag blir det Birsta.alltså stämmer inte platsen med där man hittade silverskatten? och varför är det bara i säbrå boken man kallar silverskatten för  Bureskatten?i Birsta Burarnas urhem varför kalla man den Birsta Silverskatt kan mynten ochskå vara otidsenliga ?  
 
min slut ledning  blir att man  försökte  stärka anlinjen med påtaglig indicie.
 
B) Man Försökte knyta Nolby runsten med Skokloster runsten ,ett genom att säga att röd färg var stormansätt och att båda stenar na var gjorda av runmästare och sen använda sig av silverskatten och att bilden på stenarna var ovanliga med hästar och kors ,på så sätt säga dessa stenar hör i hop.  
 
Man lurade mej länge med resonmanget och även Åke Olmarks bok,men jag brukar kolla saker för att vara riktigt säker, jag tala med Helge Gustavsson en chef på runstensverket som snart skall pensioneras han var den som måla i röd färgen på NOlby och Skokloster därkunde man stryka teorin med att det var en stormans färg eller att dom kunde knyta ihop  runstenarna på något sätt även om dom hade ovanliga bilder med Hästar och kors, mer än att dom hade syd skandinavisk stil,det visa sig att JB heller aldrig gjort något för att samman knyta de två stenarna inte heller selånger stenen har han knytit ihop med dom andra runstenarna,när han åkte runt i riket att avbilda och tyda stenarna. vad Olhmark fått sin beskrivning i från är inte från JB Närdet gäller Skoklosterstenen min misstanke är att det är en sentida forskare som spridit ut dessa uppgifter,och det är lätt att tro på det när många som indicier tillverkas för att stärka anlinjen.  
 
Det hä kommer inte att tas upp under seminariet  för alla där är överens om att JB Har Herse i Selånger som han Burjar med och Som Stamfar för Bure Släkten Fale Bure Hin unge.  
det visar också JB Släkttavla som är återfunnen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna