ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-18  (läst 2112 gånger)

2006-08-09, 06:39
läst 2112 gånger

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Anonyma inlägga har raderats.
 
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2006-08-09, 16:40
Svar #1

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Ulf,
Hässle i Fittja socken har inte innehafts av biskopen Kjörning, utan den ägdes av hans svärmor Margareta Steuch som hade köpt gården år 1724. Hon var  gift med professoren Johan Hermansson, och deras dottter var alltså Elisabeth Margareta von Hermansson, gift med Olof Kjörning. Däremot förvärvade biskopen år 1756 granngården Bjelkesta i Giresta socken, vilken sedan ärvdes i släkten fram till år 1832. Margareta Steuch köpte år 1738 ett annat granngods, Fiskmansbo i Nysätra, som även det ärvdes i släkten fram till år 1832, och länge innehades av biskopens dotter Inga Elisabeth.
Hälsningar
Göran

2006-08-09, 18:49
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Min tur börjar nämra sig sitt slut...Tack Göran Ulväng för ditt inlägg, varför jag så gärna ville se både Hessle och Norrby gods var: att jag ville se i vilken storlek godsen var. De är ganska små men istället väldigt trevliga och pittoreska!
 
Claes Rålambs herresäte däremot är betydligt större och kan klassificeras som ett litet slott. Nu var det ju inte bara husens storlek som betydde något utan hur mycket mark som ingick i godsdomänerna - det var ju avkastningen på åkrarna och skogarna man skulle leva på.  
 
Idag har jag sett Geijergården i Uppsala, det var ju där som Olof och Knut Bellander bodde med greven Nils Brahe (halvbror till Magnus Brahe) när han studerade i Uppsala. Olof var guvernör till Nils - som bara var i 12-årsåldern. (Olof var morbror till Rudolf Walin).
 Historieproffesor Erik-Gustav Geijer var ju även gift med en Bure-kvinna - hon kom från Zacarias Trolia bl. a. (som också jag kommer från). Alldeles intill finns ju också den fina bysten på Karl XIV Johan - i Carolina Rediviva-parken!
 
Jag var även runt på en tur på Uppsala slott och påpekade då för guiden att chefen för Erik XIV livvakt hette: Lars Siggesson och kom från Byrestad...(idag Birsta).
 
Tack till Göran Löfstedt för ditt stöd!
 
Till Björn Thunberg: Måste du ta allt så allvarligt? Kan du inte lugna ner dig lite...det finns betydligt allvarligare saker här i världen att brusa upp för!
 
Vänligen
 
Ulf

2006-08-09, 22:54
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Att man brusar upp emot dig. Beror på att du sprider en massa teorier som inte är belagda.  
 
De flesta av debattörerna är anser inte att Lars Sigeeson är ifrån Byrestad. Sedan vilka förutom dig själv är 100% säker att Byrestad lika med Birsta?
 
Jag tycker den här Burediskussionen skall saneras.
Björn

2006-08-10, 14:56
Svar #4

Niklas Persson

Måste du ta allt så allvarligt?, det var en konstig kommentar! ska inte läsarna kunna veta om det som skrivs här är fakta eller fantasier?Vad är annars poängen med ett släktforskningsforum???
 
Och Tack till Göran Löfstedt för ditt stöd! det är m a o viktigare säga Heja Ulf! än bekräfta fakta.....
 
De som inte bryr sig om verkligheten kan väl läsa en roman istället,eller skriva en..... Sen kan den här lekhörnan stängas innan släktforskningen skämts ut ännu mer !

2006-08-10, 17:30
Svar #5

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Med risk att vara ironisk:
Tack Niklas Persson för ditt stöd.
 
Björn

2006-08-11, 01:45
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Iallefall...hann jag inte bese de andra herrgårdarna i området som Ander och Jonas Bure ägt bl. a.: Ora gods, Seglinge gods, Almunge gods (finns det kvar idag?). Inte heller hann jag med Knutby Kyrka där det ju skall finnas en släktgrav för Jonas-Bure-ätten.
 
Olof Bures tre gods ute på Värmdö: Boo, Lämshaga och Fågelbro - hoppas jag kunna klippa någon annan gång.
 
Varför jag nämner adelssläkten Rålamb här beror på att denna släkt ju kom från Hälsingland och var starkt ihopgift med Bure-ätten. Jag har även funnit en: Baron Rålambs väg och en park uppkallad efter släkten i centrala Stockholm!
 
Hoppas jag inte retat upp någon nu med dessa ord...
 
Ulf

2006-08-11, 04:26
Svar #7

Rune Edström

I fädrens spår för framtids segrar.

2006-08-11, 09:12
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
För en gångs skull är det endast en sak jag frågar mig:
Vad menar du med starkt ihopgift?.
Anders Sigfridsson var väl gift två gånger första gången med en dotter till Lars Olofsson och hans hustru. Men det är väl inte från det äktenskapet som släkten levde vidare fram till 1970-talet då den dog ut på svärdsidan.
 
Att Rålambshovsparken fått namn efter en av herrarna Rålamb tvivlar jag inte alls på.

2006-08-11, 09:26
Svar #9

Niklas Persson

starkt ihopgift med Bure-ätten..... Och till Bure-ätten hör vi alla, med Ulfs sätt att räkna. det räcker ju ha en förfader som var kusin med nån som var gift med nån som av senare generationers släktforskare kallats Bure (han behöver inte skrivet sig så själv)
 
Vi har därmed alla förfäder som var starkt ihopgifta med en släkt som fått en park uppkallad efter sig i centrala Stockholm!Så låt oss alla stolt sträcka på oss!

2006-08-11, 12:07
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det är korrekt att Rålambshovsparken har namn efter släkten Rålamb. Här låg Rålambshovs gård, sedermera Rålambshovs mentalsjukhus.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-08-11, 22:31
Svar #11

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jag pratar om släktkopplingar i stället för släktskap. När det gäller en adlig släkt är det ju så att den dör ut om inte svärdsidan fortsätter. Den anses utdöd även om den fortsätter på spinnsidan. Detta är ju lite absurt när det gäller säkra anor. Det är ju på spinnsidad man vet vem som är förälder till barnet som föds, fadern kan ju vara flera eller okänd. (Jag tror att i någon av Sparre ätterna gick Sparrevapnet vidare på spinnsidan för det var säkrast så.)
 
Enligt mitt släktprogram Min Släkt anges man som släkt när man har en gemensam ana i raka led både på svärdsida och spinnsida. Denna gemensamma ana är då startpunkten och man kan räkna ut om man är männing i olika antal.
 
Man anges också som släkting om några i dessa led är halvsyskon. Det innebär i dessa två fall att man är blodssläkt.
 
Att ha kopplingar till en släkt är givetvis att man kan säga att hon var gift med min tremänning. Det innebär ju inte att man är blodssläkt. Är man starkt ihopgifta släkter innebär detta säkerligen att det oftast går att hitta blodssläkt.
 
Sedan, vad är familj ? Vad räknas idag som familj ? Plastpappa, plastmamma, plastbror/syster. Jag undrar hur våra släktutredningar kommer att se ut i framtiden.
 
Kan det se ut så här:
 
Barn: Egon Persson/Svensson, född 2125-10-27.
Mor: Elin Persson, född 2100-05-06.
Mor: Gunilla Svensson, född 2104-07-08.
Far(Ins): Egon Axel Andersson,född 2101-09-11. (insimination 2125-01-29 i Elin Persson)
 
Göran

2006-08-11, 22:54
Svar #12

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Börjar inte debatten att spåra ur från ämnet Runstenarna?
En fråga: Finns det över huvud taget någon idag som med säkra källor kan fastställa släktskap med personer nämnda på en enda runsten (900-1000:talet)??
 /Robban

2006-08-12, 08:23
Svar #13

AllanHansson

Det skulle i så fall vara stenarna i Jellinge, där kung Gorm och hans hustru Tyra omnämns. Det lär gå att hitta släktskap mellan Birger Jarl och Gorm den gamle (som håller för källkritisk granskning), och alla som har släktskap med Birger jarl bör också ha det med Gorm. Fast jag har inte kollat själv.

2006-08-13, 19:23
Svar #14

Niklas Persson

fadern kan ju vara flera eller okänd
 
Kan vi få nåt exempel på nån med flera fäder?

2006-08-14, 14:41
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej vänner! Hoppas släktdagarna varit trevliga och utflykterna till bl. a. Kungliga slottet varit givande! Livrustkammaren där är verkligen värt ett besök.
 
Jo, Anders Rålamb var ju gift 1:a gången med Bure-kvinnan Anna Larsdotter Björnram (modern hette Anna Grubb). De fick så vitt jag förstår tre barn: Lars Andersson, Sigfrid Andersson (tvillingar) och Cecilia Andersdotter. Lars blev såvitt jag vet avrättad på grund av att han hamnade på Sigismund sida i kampen mot Hertig Karl. Han blev insatt som befälhavare (av Sigismund) i Kalmar slott när Sigismund lämnade landet efter slaget vid Stångebro 1598.
 
Då Anna hade dött av pesten (på Bro-gård slott) gifte Anders Rålamb om sig med Anna Brorsdotter Buth 1565. Det lustiga var ju...att hon var tydligen kusin med Johan Siggessons (från Byrestad) hustru Anna Stensdotter! Det verkar även som om Johan Siggessons bröllop skedde vid slottet?  
 
Vidare har vi den så kände Claes Rålamb, som förmodligen är den som givit namn åt både parken och vägen? Han var ju sonson till Anders Rålamb. Han blev en högt uppsatt man som bl. a. var överståthållare över Stockholm mellan åren 1673-1678. Han anses som mycket lärd och hade ett stort bibliotek. Han ägde även godsen Beatelund (Värmdö) och det magnifika: Bro-gård slott.
 
Han ansågs som ett stort hot mot Karl XI planer på att bli envåldshärskare och manövrerades bort under denna tid från Sverige. Som tack för sin ädla och rakryggade hållning blev han sedan ruinerad av reduktionen och förlorade även sitt fina bibliotek. Ja så kan det gå...om man är en ärlig och omutlig människa! 1674 blev han Friherre och ligger begravd i den mäktiga Klara Kyrkan.
 
Hans dotter: Beata, gifte sig 1708 med Gustav Bure (som var en ättling till Jonas Bure) - Gustavs mor hette Märta Bonde.
 
Det var några förbindelser mellan släkterna, det finns säkerligen fler...men är inte detta otroligt...att dessa både släkter: Rålamb och Bure-ätten kommer från norrland! De ingriper ju så starkt i den svenska historien.
 
Vänligen
 
Ulf. Byrisholm.

2006-08-14, 14:43
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ursäkta mig...
 
Källor: Släktutredning av Urban Sikeborg. Internet. Uppslagsverk.
 
Ulf

2006-08-14, 17:09
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo...några funderingar. Godset Gundralöf/Ruuthsbo (ligger strax utanför Ystad) näms ju både bland Jonas Bure och Anders Bures ättlingar - hur ligger det till med detta? Det näms inget om att några Burar ägt detta gods i godsets ägarlängder - iallefall inte på internet. Det var också, så vitt jag förstår, ett betydligt större gods än de små herrgårdarna i Roslagen.
 
En annan sak...stamgodset Burvik, som låg strax utanför Knutby, vet någon någonting om detta? Varför hette det just: Burvik. Har det funnits ett urgammalt Bure-gods uppe i Burvik (ligger strax söder om Skellefteå och Bureå) som man vill anknyta till? Det verkar ju det mest naturliga...
 
Vänliga hälsningar från norrland
 
Ulf

2006-08-14, 17:25
Svar #18

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Man häpnar över den brist på insikt.
Johan Siggesson är på intet sätt bevisat släktskap med Buresläkten. Claes Rålamb var i så fall sonson till Anders i dennes andra gift sådeles ingen bevisad Buregren till honom.
 
Sluta använda internet som källref. Det säger ingenting!  
Vad har du får belägg för att det fanns ett gods i Burvik??
Björn

2006-08-14, 20:10
Svar #19

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Varken Urban S eller Internet lär ha ristat runor... Även Ulfs Uppslagverk lär knappast vara runor. Eller?
Inlägget borde finnas på annan plats och inte bland runstenarna.
Tycker jag.
Annars verkar Ulf mest testa sina egna önskade slutsatser på seriösa släktforskare genom att hänvisa till Internet som källa.  
Den var låg.  
Även Urban S är mänsklig och kan ha fel och hans uppgifter måste åtminstone ses som en andrahands- eller tredjehandskälla.  
Ursprungskällor, tack! Och i ett annat forum...
/Robban

2006-08-15, 16:41
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja vänner...vi kanske inte kommer så mycket längre i denna diskussion, det verkar dock som om Olof Bure var den mest förmögne av de tre bröderna (han ägde ju minst 5 gods) och det synes också som att det var han som visade vägen för Anders och Jonas - han adlades ju också först av alla 1621. Han var ju även livmedikus åt Hertig Johan av Östergötland, som var en yngre bror till Sigismund (Kung över Polen). De verkar även ha varit goda vänner då Olof gifte sig i Hertigens hus i Stockholm 1612. Hans hustru hette Bagge av Boo i efternamn och var dotter till Ståthållaren i Stockholm.
 
Kanske var det det i sin tur den gamle lärdomsgiganten Johannes Bureus - som ju bl. a. var den blivande Gustav II Adols lärare - som hjälpte fram Olof? Glöm inte...att på denna tid hjälpte släktingar varandra...!!
 
Källa: Elgenstierna
 
Ulf

2006-08-16, 15:36
Svar #21

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ett bra inlägg från Ulf. Släktningar hjälper varandra? Det sker även idag (kallas nepotism).
Annars var jag på nöjd med det här inlägget.
Sigismund III av Polen var ju även 1592-1598 kung av Sverige.
 
Björn

2006-08-16, 16:48
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Och ofta hjälper släktingar varandra även här.
Samt släktingar hjälper varandra med olika saker utan att för den skull kallas nepotism.
 
Frågan är dock vad skall man räkna som släkt?
Björn

2006-08-17, 00:22
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ett sista slutord bara...man skall komma ihåg när man har att göra med frälsegods eller säterier att de ofta hade en mängd gårdar och hemman under sig så att säga...Så förmodligen fanns det alltså en hel rad gårdar som hörde till t. ex. Norrby gods eller något av Olof Bures gods på Värmdö. Markerna kunde ju även vara spridda över stora områden, ja till och med i andra socknar - detta skall man ha i åtanke om man tycker att ett säteri verkar så litet och oansenligt...ägorna behöver inte vara små bara för att byggnaden är liten!  
 
En annan fördel som man kanske hade när man ägde lite mindre säterier (än de stora slotten) var nog att man gick säkrare för de förrädiska reduktionerna som kungarna genomförde med jämna mellanrum! Claes Rålamb råkade ju ut för detta, Niels Bielke är en annan adelsman som råkade illa ut, det finns säkert många fler exempel i historien. Stormrik ena dagen...utfattig nästa...så kunde det gå till uppe på toppen, nej bättre då, att likt de kloka Burarna, hålla till nere i dalen där det rådde lugnare förhållanden.  
 
Sluthälsningar  
 
Ulf

2006-08-17, 08:10
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det vi skall ha i åtanke är att Burarna (alltså Olof, Jonas och Anders) tillhör nyadeln. Alltså adlade under 1620-talet. Nils (obs stavning) Bielke, Magnus Gabriel de la Gardie m.fl. Flera av dessa härstammade ifrån det gamla frälset dessa hade lagt under sig en hel del gårdar. Inte minst under dvs förmyndarregeringar.
 
Så visst blev de fattigare men inte allt för fattiga. Men jag tror inte Burarna av klokhet höll sig nere i Dalen. De hade inte pengar eller anor, m.m. för att hävda sig tiden före reduktionen.
 
Björn

2006-08-17, 21:38
Svar #25

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Björn, Niklas eller Robert.
Jag har med blandade känslor försökt sätta mig in i den diskussion som förs under denna rubrik.  
Jag har därför valt att ställa en fråga inom ramen för Västernorrland - Bureå, avseende Herse Falesson.
Kan någon av Er besvara frågan?

2006-08-17, 23:50
Svar #26

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil

2006-08-18, 14:39
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till björn: Det är dina ord att Olof, Anders och Jonas tillhörde nyadeln, du får stå för detta...inte jag. Sedan...eftersom du verkar vara så petnoga, vill jag bara berätta för dig att Sigismund var svensk kung emellan 1592-1599! (Sverige var i en personunion med Polen under denna tid.) Vad man också lätt glömmer bort när man läser historien var ju: att det var Hertig Johan (son till Johan III och Gunilla Bielke) som var den närmaste tronföljaren efter Sigismund! Han manövrerades dock bort av Hertig Karl. Och vem vet...kanske att Johannes Bureus även var lärare för Hertig Johan?
 
Det är intressant att studera Olof Bures liv lite närmare...man ser att han gifte sig 1612 med Elisabeth Bagge av Boo (i Hertig Johans hus!), året innan hade hennes far, Jakob (den yngre) -ståthållare över Stockholm - dött. Kände sig Elisabeth hindrad av sin far att gifta sig med den oadlige Olof tidigare? Samma sak kan ha gällt brodern Jonas, som ju gifte sig med systern Anna 1614.
 
Nämnas kan också att Elisabeths farfar: Jakob (den äldre) var en känd Amiral som anses bl. a. ha varit med om att ha startat Nordiska Sjuårskriget genom en incident med danska flottan i början på Erik XIV tid. Han adlades av Gustav Vasa 1556 till Bagge av Boo och fick rika förläningar. Var det genom sina hustruar som Anders och Olof fick sina gods?
 
Ordningen återställde dock 1621 och 1624 då bröderna Bure (ny?) adlades.  
 
Det kan nog stämma det Björn säger, att Burarna under denna tid inte hade möjlighet att vara uppe på toppen men det var antagligen lika bra det! Ju högre upp man kom ju större risker tog man. Jag tycker dock att Björn skall komma ihåg att generationen innan VAR Bureättlingar uppe på toppen - Andreas Laurentii Björnram var ärkebiskop och hans bror: Hans Larsson var riksståthållare över Finland!
 
Sommarhälsningar från havsbandet
 
Ulf

2006-08-18, 15:02
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo...en sista kommentar bara till Björn: Det står (i Svensk Uppslagbok) att Claes Rålamb blev ruinerad Björn...man tog till och med ifrån honom hans stora bibliotek! Han miste allt!
 
Detta var kanske ett särfall i hårdhet då ju Claes hade motarbetat kungen (Karl XI) så starkt - i hans försök att göra sig enväldig.
 
Nils Bielke blev mycket, mycket illa behandlad av den unge Karl XII bl. a. blev han tvingad att inställa sig i rättsalen strax efter en hjärnblödning - förlamad i ena sidan...
 
Heder åt män som Claes Rålamb!!! Vi bugar oss...
 
(Han fick en värdig grav iallefall...i Klara Kyrka.)
 
Ulf

2006-08-18, 21:16
Svar #29

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
För att försöka besvara Ulfs inlägg.
 
Jag vet att Sigismund var kung av Sverige 1592-1599. Samt att hans halvbror var den stom stod i tur att bli kung.  
Ja kanske fick hertig Johan Bureus som lärade eftersom han uppfostrades vid sin kusins sida. Så långt kan vi enas.  
 
Sedan tror jag att Ulf prickar rätt att bröderna Bures äktenskap innebar ett lyft uppåt.
 
Så till det andra inlägget.
Att Claes Rålamb motsate sig enväldet. Varför vet jag (i skrivande stund inte men skall ta reda på det.) Dock skall vi komma ihåg att Karl XI:s förmyndarregering hade satt Sverige i dålig försvars beredskap m.m. Att hylla Rålamb bör vi vänta med. Återkommer i den delen av ifrågan.
 
Nils Bielke: Enligt Bra Böckers lexicon:
Som generalguvenör i Svenska Pommern ägnade han sig åt politiska intriger. Kanske hade man haft mera förståelse idag än då men det är en annan historia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna