ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22  (läst 2140 gånger)

2005-11-12, 15:55
läst 2140 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, tankesättet att man inte bara ska gå på hörsägen och fördommar, utan kräva mer handfasta bevis för att saker är trovärdiga är ju väldigt förkastligt.
 
Och jag tänker fortsätta att begå den stora synden att tänka själv, och inte tro på allt bara för att det skrivits, utan bedöma om det är rimligt, hoprört eller felaktigt.

2005-11-14, 19:47
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Men Torsten...du svarar ju inte på min fråga: Varför bar Ärkebiskop Andreas Laurentii Björnram samma vapensköld som högfrälsesläkten Björnram? Varför kommenterar du inte ens detta?
 
Inte heller min fråga om varför inte Gustav Vasa skulle ha adlat den person som han stod i en så oerhörd tacksamhetsskuld till! Vore detta inte det minsta han kunde ha gjort mot den man som mer eller mindre hade gjort honom till Kung? Kan inte den logiska förklaringen vara tycker du att...han redan var frälse!!!???
 
Summa kardemumma...forskningen är inte klar ännu - på långa vägar - om denne högintressante person: Lars Olofsson Björnram. Denne fantastiske man, som fått så litet utrymme i den svenska historieskrivningen trots sina så avgörande insatser. Tills det kommer fram mera trovärdiga förklaringar ang. hans börd och härkomst kommer jag också i fortsättningen att tro att han VAR släkt med Högfrälsesläkten Björnram. (Och att detta i sin förlängning betyder: att också hans fru Anna Grubb tillhörde högfrälset i sverige!!, dvs. var en medlem av de 20 stormanna-ätter som styrde landet vid denna tid!).
 
Vänligen: Ulf. (logiker).

2005-11-14, 20:51
Svar #2

Peter Kvarnås

Logik=konsten att ur givna förutsättningar dra
RIKTIGA slutsatser
Logiker=person som bedriver studier i logik
eller som resonerar logiskt
Bara som en liten upplysning.....
Vänligen
Peter

2005-11-15, 13:24
Svar #3

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Ulf: Fogden Lasse Olsson använde ett vanligt bomärke typiskt för allmogen i sitt sigill, han titulerades inte med några epitet som kännetecknar adeln, han ägde inte frälsejord - enbart skattejord - och han finns inte med i några rusttjänstlängder. Det finns alltså inga indikationer på att han var frälseman eller adelsman.
 
Det fanns under 1500-talet många dugliga ofrälse personer högt upp i förvaltningen, delvis av politiska skäl. Lasse Olsson är inte unik i det avseendet.
 
Det har funnits åtskilliga frälsesläkter som har burit samma vapen utan att de fördenskull varit sinsemellan befryndade. Att Lasse Olssons två söner adlas och får tre björnramar i sitt vapen säger därför inte mycket - mer än att Lasse Olsson själv inte var adlig.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg

2005-11-15, 14:26
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Då ska jag bidra med en passus ur Gustav Vasa - landsfader eller tyrann (sid 336), utgiven 2002 av professor Lars-Olof Larsson, en av Sveriges främste kännare av medeltidens och Vasatidens historia.
 
... Med denna propå återknöt Gustav för övrigt kontakten med en mycket tidig militär medhjälpare från striderna i Dalarna och Uppland 1521, hövitsmannen Lars Olsson. Det var denne som hemburit de första militära segrarna åt Gustav men som snart sköts i bakgrunden och placerades som fogde i rikets nordliga utmarker...
 
Kanske Ulf kan förklara närmare varför Gustav uppenbarligen inte behandlade sin hövitsman så respektfullt som han tydligen borde. Hövitsman betyder f ö befälhavare för en fänika, dvs översatt till dagens titulatur kapten (Källa NE).

2005-11-15, 14:56
Svar #5

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Calle: Orsaken till att Lasse Olsson sattes som fogde hänger antagligen ihop med att han enligt krönikorna blev skadad vid en belägring och därför inte var i stridsdugligt skick på ett tag: därav han blev illa slagen i huvudet, så han bar tu hål i pannen till vidermärke så länge han levde. Han nämns i alla fall inte i de fortsatta stridigheterna.
 
Lasse Olsson var enligt Peder Svart en av Gustav Erikssons två hövitsmän i frihetskriget och han ledde halva hären, så det är möjligt att hövitsman här användes i en vidare bemärkelse. (Att jämföras med att Gustav själv ju var hövitsman över Dalarna.)

2005-11-15, 15:21
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Urban! Nu granskade jag inte din biografi, vilken naturligtvis är referensverket vad gäller Lasse Olssons liv och släkt, utan ville bara belysa hans relation till kungen.

2005-11-17, 18:56
Svar #7

Ulf Sawert.

Hej igen! Carl: Att Gustav Vasa inte behövde Lars Olofsson vid sin sida när han skulle reformera Sverige behöver ju inte betyda att han kommit i onåd! Kanske att hans läggning mera låg åt krigskonsten och de män som Kungen behövde nu var ju i första hand duktiga tjänstemän - som ofta togs från Tyskland.
 
Nu till Urban Sikeborg: Tack för ditt svar...tyvärr har du dock inte övertygat mig. Om vi bara tänker logiskt Urban: Varför adlade inte Gustav Vasa den man som han hade så mycket att tacka för, vore inte detta det MINSTA han kunnat göra för sin trofaste vän? Var det inte ett allvarligt lagbrott Urban, att bära andras adelsvapen? Tror du att Ärkebiskopar fick göra sig skyldig till sådant? Tror du att det var vanligt att vem som helst bar Gustav Vasas adelsvapen? Var inte risken stor att man kunde bli av med huvudet då? Är du 100% säker på att det inte fanns något släktskap emellan denna släkt och den gamla högfrälsesläkten: Björnram? Det har ju framkommit hur lite man vet om Lars Olofssons börd. Hur kunde han vara Fogde redan i 25 års ålder om han inte var Frälse? Tycker du att det låter rimligt att en ofrälse leder en arm? som säkerligen bestod av en mängd adelsmän, både från Dalarna och Väst-manland (kanske också Uppland)? Hur upprätthölls respekten och disciplinen? Skulle Dalamogen ha lyssnat till vem som helst? Än mindre låtit sig övertalas att återkalla Gustav Vasa (och därmed riskera sina liv!) av en främling från en enkel ofrälsesläkt? Låter detta logiskt? Han lyckades ju med vad HÖGFRÄLSEMANNEN Gustav Vasa misslyckades med!!!
 
Brukade ofrälsemän husera på Västerås slott - med alla betjänter och uppvaktning? (Ett av landets finaste).
 
Är du säker på att det var: skattejord han ärvde och inte: arvejord?
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-17, 20:56
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert ombeds läsa min gode vän Jan Samuelsons avhandling Aristokrat eller förädlad bonde? (Bibliotheca historica Lundensis 77;lUND 1993,ISBN 91-7966-248-X) så att han får lite mer kunskap i ämnet. Sveriges allmoge var inte livegna under medeltiden herr Sawert. Vi har i Sverige alltid haft en handlingskraftig bondeklass med dugliga män som tjänstgjort inom förvaltningsapparaten och vissa blev för gjorda tjänster förlänade med frälsefrihet, en del på livstid andra även för sina barn och ättlingar - det som sedermera benämndes för adelskap.
Trevlig läsning.
mvh Niclas

2005-11-18, 08:14
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Vem är jag att lägga mig denna debatt?
Men när man läser ingressen över släkterna Sparre i Bra Böckers lexicon. Står det följande under tiden före 1500-talet fanns det flertal olika släkter Sparre som inte syns sinsemellan vara släkt. Kan vi inte anta att det kan finnas någon likhet i Björnram diskussionen.
 
Har någon läst vad Elgenstierna skriver förresten?
Björn

2005-11-18, 10:49
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hur var det med de olika björnramssläkternas vapentinkturer Ulf Sawert? Har du satt dig in i detta? Olika obefryndade släkter kunde ha samma vapenmotiv, med smärre brisyrer och välja helt andra färger för att särskilja sig. Likaså finns det bevis på att vapenbilder övergått ifrån olika släkter via patron-klientförhållanden.  
En bild innebär inget släktskap! Det är bara Narkissos som bedrar sig själv av bilden.

2005-11-18, 20:28
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Jag hade trott att jag skulle få ett mera uttömmande svar från Urban Sikeborg...men det kanske kommer. Jag vill iallefall fylla på denna diskussion lite!
 
Med all respekt för äldre forskare som skrivit böcker eller avhandlingar i detta ämne, jag är en logiskt funtad människa och reagerar då jag inte får saker att gå ihop med det sunda förnuftet! Jag har trots allt läst en hel del om hur sverige styrdes under 1400-1500- och 1600-talet. Såvitt jag kan förstå så hade ju högfrälset (ung. 20 stormannafamijer) mer eller mindre total kontroll över de högsta befattningarna i landet! Har jag fel i detta? Naturligtvis förekom undantag som t ex Erik XIV:s Jöran Persson - det gick dock som det gick för denna ofrälsemann, han mördades brutalt! Om vi nu gör ett tanke-experiement! Vi ANTAGER att denne Lars Olofsson Björnram VAR släkt med högfrälsesläkten Björnram (alltså en hypotes) då skulle plötsligt allt falla på sin plats!! (Jag vet att detta inte är vetenskapligt men jag kan ändå inte låta bli...)
 
Därför vart han utnämd till Fogde redan som 25:åring. Därför visade Dalamogen honom en sådan respekt och lyssnade på hans ord. Därför utnämde Gustav Vasa honom till Överbefälhavare över Arm?n - han var ju högfrälse!!. Därför behövde inte Gustav Vasa adla honom. Därför fick han husera på Västerås slott! Då Erik XIV ville modernisera adelsskapet och inrätta Greve- och Friherretitlar så kanske Lars ville säkra att hans och hans familj hamnade i 1:a ståndet (alltså bland Grevarna och Friherrarna) och ville därför få tillstånd en förnyelse av sitt gamla frälse. Därför förnyades hans, sönerna: Hans och Mårtens adelsskap av Erik XIV 1561 - och Andreas 1583. Det förnyade adelsvapnet (tre björnramar) var DESAMMA som familjen redan burit i många år!?
 
Därför gifte sig också Lars Olofsson med högfrälsekvinnan: Anna Grubb, som tillhörde den legendariska Bure-ätten som styrt norrland sedan 1000-talet!? Hennes bror, var ju Borgmästare i Umeå, en annan bror, Per, var Borgmästare i Gävle. Hennes morfars far och hennes morfar (kom från Bureå) hade bägge varit Underlagsmän för hela Västerbotten! Brodern Pers dotter: Christina gifte sig sedan med den kände Biskopen: Johannes Rudbeckius!! (De blev sedan stamföräldrar för bl a bröderna Nobel!!).  
 
Därför ville också adelsmannen Anders Rålamb gifta sig med en av döttrarna till Lars och Anna, för att hon (redan) tillhörde högfrälset!?
 
Därför fick också två av sönera några av landets högsta befattningar: Riksståthållare över Finland (Hans-Larsson) och Ärkebiskopen: Andreas.  
 
Ni får ta detta för vad det är...! Men man måste kunna få spekulera lite ibland!? Jag kan även nämna att jag har ett foto på Johannes Terserus hemma - han härstammade ju i direkt nedstående led från Lars Och Anna! (Från sonen Mårten och nedåt...till Elof Terserus första fru: Anna Danielsdotter (Svinhuvud)). De fick sedan bl a sonen: Johannes Terserus. Han ser då verkligen inte ut som någon bondpojke!! Han ser verkligen ut som en Stormann var så säker! Han är också väldigt lik Axel Oxenstierna i ansiktet!!! Varför denna likhet? Jag kan skicka dig denna bild om du vill ha den Urban! Denne Johannes Terserus gifte sig sedan med Elisabeth Trolia som var dotter till Margaretha Burea (stormor i Dalom) och Uno Trolia.
 
Trevlig helg alla!
 
Ulf. Sawert.

2005-11-18, 20:50
Svar #12

Peter Kvarnås

Ulf!
Du menar väl inte på fullt allvar att du har ett
FOTO på någon som dog 1678?!Du har möjligen ett
foto på en tavla föreställande Johannes Terserus,
eller hur?Och tavlorna målades ofta efter önske-
mål från den avbildade,eller någon annan person.
Hur likt det blev den levande förebilden växlade
säkert mycket.Personer avmålade under en viss  
tidsperiod tenderade nog att bli ganska lika
varandra.

2005-11-18, 20:50
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ulf, Johannes Rudbeckius var gift första gången med Christina Stiernman, som dog 1619 i sin första barnsäng och barnet dog också, så det kan inte finnas några ättlingar till detta par. Christinas mor var Elisabeth Grubb, dotter till Andreas Petri Grubb och Christina Samuelsdotter.  
 
Jag vet inte hur du hoppar i generationerna för att få ihop dina utläggningar. Se Elgenstierna volym VI, s. 585, volym VII, s. 640
 
Och sen kallar du Stor-Mors make för Troilia, och gör honom därigenom till en kvinna(!). Litet respekt för förfäderna ska du väl ha!

2005-11-18, 22:40
Svar #14

Lisskulla Engström

Ulf!
 
Ser bondsöner ut på något speciellt sätt?
Jag har då aldrig tyckt att mina bröder, som är bondsöner, ser annorlunda ut än andra män
 
Lisskulla

2005-11-18, 23:02
Svar #15

Lennart Lindström

Ulf. Alltsedan Dina första inlägg har jag varit osäker om Du skriver här enbart för att driva med andra eller menar allvar med det du skriver. Inlägget ovan blev dock beviset på Ditt syfte. Det är ett fullständigt oslagbart mästerverk i fria fantasier.  
 
I början var jag tveksam några gånger och tänkte ge dig lästips, där du skulle kunna fylla upp vad jag trodde kunde vara kunskapsluckor. Ditt senaste inlägg bevisar nog för oss alla, att du här enbart driver med oss.  
 
Jag kommer nog fortsättningsvis hoppa över Dina inlägg, därför jag söker fakta och inte underhållning i denna diskussion. Men visst var inlägget en träffsäker parodi på de tidigare värsta avarterna jag läst i denna debatt, som jag bara kan gratulera Dig för

2005-11-18, 23:28
Svar #16

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tyvärr så driver han inte.
 
Han är kusins barns faster mors tremenning i bästa fall med vissa släkten ( som övriga svenskar) men tror o drömmer sig till en annan tid och det är ju ett fritt val.
Kungaättling m.m.
 
Men att han verkar ha en människosyn där man kan se ner på andra (eller tro sig va finare/ädel) de trodde jag man skulle slippa här.
 
Många har ju gråtit över stackars Ulf,men gott folk läs hans inlägg så kanske en del till vaknar.
 
Källor eller källhänvisningar biter tyvärr inte heller.
 
Vore intressant att få lite fakta från den förnäma Bureakademins träff som väl Ulf var styrelseordförande i?
 
Eller har den bytt namn från Bureakademin till Bureätten eller vad heter den nu?
 

2005-11-19, 10:46
Svar #17

Lennart Lindström

Benny,  Det är inte en skicklig parodiförfattares fel, när omgivningen tar det han skriver på allvar. En välskriven parodi ligger nära vissa sanningar, men när sista meningen lästs, inser den insatte att detta är en parodi på ämnet i fråga. (Däremot kan de i ämnet mindre insatta misstolka budskapet och ta skriften på allvar)  
 
Syftet med parodier brukar vara att få uppmärksamhet till någon sak (jag vet inte vad i detta fall) men konstaterar att han verkligen lyckats. Uppmärksamheten han fått för sina inlägg, vittnar om skicklighet i utnyttja dagens kommunikationsmedel. Jag kan bara än en gång gratulera till denna innovativa förmåga och kreativet, liknande de man använder för att med framgång bygga varumärken kring personers namn
 
För mig var senaste budskapet en mästerlig drift med de värsta avarterna bland olika Bureättstolkningar. Läs och skratta  ,  i stället för att läsa och bli upprörd över stolligheterna, därför du tar uppgifterna på allvar. Det sista kan man aldrig klandra någon annan för  .

2005-11-20, 20:26
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Lennart. Jag kan försäkra dig om att jag inte är här för att driva med folk, var så säker...jag har viktigare saker för mig. Vad som driver mig är ett starkt SANNINGSPATOS! Jag reagerar då jag tycker att saker är fel. Ibland då det finns lite fakta i en fråga så kan det hjälpa att ställa upp hypoteser och försöka att se vad som verkar RIMLIGT. Jag är fullt och fast övertygad att vetenskap och det sunda förnuftet inte står i något motsatsförhållande. Jag har tydligt markerat att inlägget ovan INTE är vetenskapligt utan att det rör sig om en hypotes. Kan ni inte hålla med om att mycket faller på sin naturliga plats med mitt resonemang? Att Lars Olofsson redan VAR frälse? Varför debatterar ni inte sakfrågorna?
 
Vill du finna människor som driver med folk Lennart, så behöver du inte leta länge...de finns överallt härinne!!
 
Vänligen: Ulf

2005-11-20, 23:53
Svar #19

Lennart Lindström

Ulf Tyvärr kan jag inte bedöma om ditt senaste inlägg är allvarligt menat heller. Hur som helst: Tråden Varför behövs en Burediskussion har massor av källangivelser och böcker angivna de senaste 18 månaderna (jag har snart läst de flesta av dem). Där finner du fakta som du sedan kan bygga dina hypoteser omkring. Dina nuvarande så kallade hypoteser är helt i strid med kända fakta, och kan bara kallas för fria fantasier.
 
Någon ovan refererade i nu aktuell fråga till boken Gustav Vasa Landsfader eller tyrann. Om du inte har läst den rekommenderar jag den. Då kanske du förstår varför jag finner ditt inlägg så roligt. Sedan kanske några av Dick Harrisons böcker. Det finns faktiskt väldigt mycket fakta, som hänsynslöst krossar dina fantasier. Så om påståendena ovan är sanningen (och inte en fortsatt parodi), bör du nog läsa in dig om ämnet och förkovra dig, innan du fortsättningsvis begär svar av andra

2005-11-21, 19:23
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2005-11-21, 20:05
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Någon är snäll och länkar upp bilden vad!!!
 
Tusentack på förhand!!!!!!!!
 
Här syns nu den såkallade bondpojken: Johannes Terserus, gift med Elisabeth Troilia - dotter till Stormor i Dalom och Uno Troilius. Johannes härstammade i femte ledet från Lars Olofsson Björnram och Anna Grubb. De fick ju sonen Mårten som gifte sig med: Elin Henriksdotter. De fick sedan dottern: Karin Mårtensdotter, som gifte sig med: Daniel Svinhuvud. De fick i sin tur dottern Anna Danielsdotter, som gifte sig med Elof Terserus.
 
Denne Elof var ju god vän med både Gustav II Adolf och Axel Oxenstierna! Då Anna dog gite han om sig med Stormor i Dalom: Margaretha Burea. De fick sedan tre barn bl. a en Johannes, Professor i Åbo, blanda inte ihop honom med nämda Johannes (bilden), Biskopen i Linköping!!!!
 
Titta nu på bilden! Ser han ut som en bondpojke? Varför är han så lik Axel Oxenstierna och...varför inte: Gustav Vasa!!?? Varifrån kommer likheten?
 
Till Lennart...de böcker du refererar till har jag redan läst...+ 50 till!! Jag kommer hädanefter bara att besvara dina inlägg då du börjar att diskutera sakfrågorna.
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-21, 21:23
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har du hört om mode Ulf ? Det är när man tar efter sin samtid i frisyr och klädstil. Mode har inget med genetiska arvet att göra.  Kan förresten rekommendera boken Svenska skägg av Magnus von Platen för dig att läsa till jul. Undrar om det inte finns en viss likhet mellan dig och skäggforskaren Per Götrek - han passar kronologiskt som far till din anfader Wallin och ni yvs av samma frenesi och glöd, vilket onekligen måste ha att göra med ett genetiskt samband,,, väl?
 
Ps. Ulf , har du läst Jan Samuelssons bok som jag tipsade dig om ? Ds.

2005-11-21, 22:03
Svar #23

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Måste vara attraktiva kvinnfolk i din släkt,först Karl XIV Johan och nu antydan om både Gutav Vasa och Axel Oxenstierna.   : )

2005-11-22, 18:51
Svar #24

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen. Eftersom det talas så mycket om vikten av att använda fakta i detta medium så måste jag bara göra en del reflektioner. Urban Sikeborg har ju varit inne några gånger med korta inlägg. Han hänvisade där till Rustlängder och Skattejord. Men var dessa Rustlängder 100%:igt kompletta? Var varenda frälseman med där? Var t. ex. Gustav Vasa (Gustav Eriksson) med? Sedan detta med Skattejord. Jag har inte sett några bevis på detta. Jag har läst på flera ställen, både i uppslagsverk och på nätet, ang. detta och där står det att han ärvde arvejord och inte Skattejord. Sedan nämner Urban Sikeborg att Lars Olofsson skulle ha burit ett allmogemärke på sin vapensköld - vilket märke? Kan vi få se en bild på detta märke! Är detta allt ni har till bevis ang. detta med att Lars Olofsson skulla ha varit ofrälse hela sitt liv!? Det var inte mycket...
 
Jag har visat att: Svenskt Biografiskt Handlexikon som ligger ute på nätet, har slagit fast att Lars Olofsson härstammade från en gammal Frälsesläkt och att han fick sitt adelsskap förnyat av Erik XIV 1562, lägg märke till ordet förnyat! Vad har ni för rätt att göra ned den panel som skrev detta lexikon till nollor!? Där satt förmodligen både medeltidsexperter och historiker, ja kanske att de till och med kunde mera än Urban Sikeborg och Lennart Lindström! Vem vet? Var inte för snabb att döma ut äldre kunskap!
 
Jag har även visat upp Ärkebiskop Andreas Laurentii Björnrams Biskopssköld, att den innehöll tre björnramar - samma vapen som Högfrälsesläkten Björnram bar. Jag vägrar helt enkelt att tro att Ärkebiskopen skulle begå ett sådant allvarligt lagbrott: att han medvetet skulle ha tagit en annans släkts adelsvapen - och därtill en av Sveriges förnämsta!! - Och därmed gjort sig själv till åtlöje inför hela den bildade aristokratin som genomskådade detta! Jag tror det inte.
 
Kan någon vara så ärlig att medge, att mycket faller på sin naturliga plats genom min hypotes ovan? Kan ni vara så ärlig?
 
vänligen: Ulf.

2005-11-22, 21:00
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf, är Jan Samuelssons bok en av dina 50 senaste plöjda? Däri finner du mycket intressant som vi kan diskutera vidare på.  Hofbergs bok är inte gjord av några medeltidsexperter hur mycket du än drömmer om detta, skärpt dig nu. Tror du även att alla som förde sparren i sitt vapen tillhörde högfrälsesläkten som senare kallades med släktnamnet Sparre efter sitt familjevapen? Har du läst på angående tinkturer på heraldiska vapen?
 
Gustaf I:s registratur är utgiven i tryck så kila iväg och kolla lite däri, där hittar du en del rusttjänstlängder (dock bara några få, en del andra finns utgivna i Historiska handlingar). Ja, alla de som var rustande för frälse finns med däri! Gustav Vasa är förresten ett anakronistiskt namn som uppfanns på Gustaf III:s tid.

2005-11-22, 22:34
Svar #26

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ulf:
Jag citerar härmed SBL, Svenskt biografiskt lexicon:
Björnram flera svenska adelsläkter mellan vilken någon frändeskap ej kan påvisas.
 
Med dessa ägde ej Gustaf Wasas hövitsman och fogde någon släktskap. Dennes släkt var bevisligen ofrälse.  
 
Längre ner i artikeln står en sak som bör intressera dig.  
Man har ej kunnat påträffat något utfärdat och följdaktligen inte förnyat adelsbrev av kung Erik till Lars Björnam.
 
Källa till dessa uppgifter:
SBL: Band IV sid.655-656
 
Tack för ordet.
Björn

2005-11-22, 22:42
Svar #27

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Björn
 
Hur kan Du komma på den ide' att Ulf skulle acceptera det som står i SBL.
Detta av den anledning att det inte stämmer med hans logiska uppfattning.
 
Jag har försökt med detta förut utan någon som helst kommentar från hans sida.

2005-11-22, 23:20
Svar #28

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nej jag tror inte heller att Ulf skall tro på det. Men det skadar inte att ny tillkomna läsare ser vikten av källnoteringar.
 
Björn

2005-11-22, 23:37
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Till Nicklas: tack för boktipset! Jag har dock fullt upp för närvarande på bokfronten. Du skriver härovan att det inte fanns någon livegenskap i Sverige på medeltiden, det gjorde det visst! Livegenskapen försvann på 1300-talet! Det är sant att de svenska bönderna haft mycket att säga till om i Sverige, betydligt mer än man hade nere i europa. Man fick tidigt vara med på riksdagarna där man bildade ett eget stånd. Men Nicklas, i PRAKTIKEN, så var det ju Adeln som styrde landet. De lade beslag på alla högre befattningar. Kyrkan var dock en riktig maktfaktor, en Ärkebiskop låg ju snäppet under Kungen i rang innan reformationen (1527).  
 
Det gick dock att taga sig fram även som ofrälse, om man var riktigt lärd eller duktig som stridsman så kunde man avancera uppåt. Men Nicklas , och andra: Då blev man Adlad!! Detta var ju gången. Jag vägrar att tro att Gustav Vasa var en så dålig person att han inte kunde visa tacksamhet mot människor som gjort honom stora tjänster!! Om inte denne Lars Olofsson hade kommit till hans undsättning där i Mora 1521 och vänt situationen så finns det väl stor risk att Gustav Vasa aldrig hade blivit Kung!? Och vem vet...kanske att det var denne Björnramares duktiga befälskvalit?er som gjorde att svenskarna vann kriget? Och nu menar ni att Kungen skulle ha underlåtit att adla honom som tack för all hjälp? De kanske blev osams? Ja, kanske det, men de var iallefall tillräckligt goda vänner senare för att Kungen skulle upplåta Västerås slott till sin gamle vän - med allt vad det innebar av bekvämlighet och lyx! Han skulle alltså ha upplåtit ett av landets finaste slott till sin vän men underlåtit att adla honom?  
 
Jag har citerat Svenskt Biografiskt Handlexikon, som finns på nätet, i ett inlägg ovan (ordagrant!), läs det! Jag skall även göra ett besök i dagarna på biblioteket för att läsa fler lexikon ang. detta. Jag återkommer!
 
Hur blev det med bilden? Finns den kvar? Länkar någon upp den?
 
Vänligen: Ulf.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna