ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petrus Kenicius förfäder  (läst 1092 gånger)

2014-01-25, 19:26
läst 1092 gånger

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej,
En av mina släkttrådar leder till ärkebiskopen Petrus Kenicius. I min egen släktredovisning har jag hittills stannat där (även om jag i och för sig noterat fler släktled men, inte redovisat det). Skälet till att jag hittills stannat där har att göra med att jag uppfattat att Petrus Kenicius på flera håll uppges tillhöra Bureätten, och att jag uppfattat att mycket av det som skrivits om Bureätten är tveksamt.
 
Jag har helt enkelt tyckt att det är viktigare att vara säker (eller så säker man över huvud taget kan vara) än att tumma på källkritiken bara för att få med någon generation till. Och egen amatörforskning i 1500-talet och tidigare är ju inte helt enkel.
 
Sedan en tid tillbaka upplever jag att det skrivs mycket mer som verkar sakligt och underbyggt, så därför kanske det nu kan vara läge att här ställa frågan om vad man verkligen kan veta om Petrus Kenicius förfäder. Jag vet vad som står i Genealogica, Svenska samlingar före Peringskiöld, SE/RA/750001/I/53, där jag noterat vad som står på uppslag 65-69 (Bild ID 68-71).
 
Med vänlig hälsning
Sven-Åke

2014-06-20, 01:06
Svar #1

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Jag tror att du hittar svaret på din fråga på den av Genealogiska Föreningen nyutgivna dvd:n »Johan Bures släktbok». Petrus Kenicius farmors far Anders Burman (Bureman) i Röbäck i Umeå är en historisk person som omnämns i ett dokument från 1508 eller 1509 (ett foto av handlingen finns också på skivan). Enligt släktboken var Anders Burman son till Anders Olofsson i Bure, vars far var Gamle Olof i Bure. Peter Sjölunds och Ronny Norbergs i Härnösand dna-undersökningar 2012-2013 har visat att en nutida ättling på manssidan till Anders Burman har samma ovanliga Y-haplogrupp som två ättlingar till Gamle Olof via två andra släktlinjer. (Se närmare artiklarna »Burestamfäderna Gamle Olof, Härse i Bure och Fale hin unge», s. 1, och »Om den källkritiska bedömningen av Johan Bures släktbok», s. 19, på skivan.) Detta styrker förstås att Johan Bures uppgifter om släktförhållandena dessa 1400-talsgestalter emellan är korrekta.
 
Vänliga hälsningar
 
Urban

2014-07-09, 18:18
Svar #2

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Tack Urban, jag kommer givetvis beställa skivan. Och ditt svar ger verkligen, så långt man nu rimligen kan veta, att hans förfäder finns där. Det är stor skillnad mot alla tidigare önsketänkanden som florerat.
 
Tack för hjälpen!
Sven-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna