ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ove Malmqvist och eventuella Bureanfäder  (läst 1692 gånger)

2010-08-09, 11:49
läst 1692 gånger

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Nybliven användare av anbytarforum bläddrade jag i sidorna och kom fram till Bureätten. I min släktforskning har jag kommit i kontakt med Thord Bylund (f.d. länsarkivarie i Härnösand). Genom honom har jag erhållit en sammanställning över min morfars anor tillbaka till en Fale (Farteg) Bure d.ä. Anorna går från min morfar, Lars Edvard Hamberg,f.1877-07-28 i Långsele sn, (Y), d. 1912-01-12 i Torsby (S) via hans mor Anna Erika Ersdotter från Långsele. Nedan anges några personer i släktkedjan som går tillbaka till nämnde Fale (Fartegn) Bure d.ä.
 
Chatarina Burelia, f. 1648 i Piteå lfs (Silbojokk), d. 1732 i Höven, Resele sn (Y). Gift 1678 med Henning Tideman f. 1626 i Stralsund, Pommern, d. 1701-10-05 i Höven. Kapten, länsman i Höven.
 
Anders Olofsson, f. 1520 i Bureå, Skellefteå sn, d.1563-1564? Bosatt i Bureå. (Osäker ana). Birkarl, landsköpman i Bureå.
 
Olof Hersesson, f. 1380 i Bureå, d.? (osäker ana). Barn utan känd moder; bl.a. Olof Olofsson f. 1420.  
 
Herse Falesson, f. 1350. Bosatt i Bureå. Barn utan känd moder; bl.a. Olof Hersesson.
 
Fale (Fartegn Unge) Bure d.y. Lagman i Medelpad. Nämnd 1342-1363 (osäker ana). Gift med Ingeborg NN. Barn; bl.a. Herse Falesson
 
Nils Fartegnsson, nämnd 1324-1352 (osäker ana). Barn utan känd moder; bl.a. Fale (Fartegn) Bure d.y.
 
Fale (Fartegn) Bure d.ä. f. ca 1250. Landsdomare i Norrland, nämnd 1300-1314, var död 1314 (osäker ana). Barn utan känd moder; Nils Fartegnsson.
 
Alla uppgifter från tidigare nämnda sammanställning.
 
Det här nu angivna förmodar jag gör varken till eller från i diskussionen och undringarna kring Bureätten. Tyckte ändå jag kunde nämna det för att eventuellt få veta lite mer om källorna.
 
Marc Hernelid nämner i inlägg av 2005-12-01 bl.a. Fale (Fartegn Unge) Bure d.y. och Ingeborg NN samt att Nils Fartegnsson kunde vara far till Fale Bure d.y. Ger ovanstående någon ledtråd?  
 
Vänligen Ove Malmqvist i Partille

2010-08-09, 12:20
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Ove, börja gärna med att läsa denna artikel.

2010-08-10, 07:49
Svar #2

Carl Szabad

Katarina Burelia har inga belagda Bure-anor. Hennes morfar Andreas Nicolai Burman är den äldste kända anan i den grenen. Där bryts alltså kedjan.

2010-08-13, 15:43
Svar #3

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Jonas Magnusson och Carl Szabad.
 
Jag har tagit del av den artikel du föreslog Jonas, har även för avsikt att låna hela på Göteborgs Universitetsbibliotek. Kan nämna att ämnet Bureätten f.n. inte är aktuellt för min del efter den information jag erhållit från Carl Szabad. Jag samtalar med Carl Szabad om Bureanorna och även annat som han givit mig nyttig information om.
 
Vänliga hälsningar Ove M

2010-08-18, 18:03
Svar #4

Utloggad Urban Sjölander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 14:12
    • Visa profil
Hur är det med Lars Fardesson i Wik/Torsåker? Är han av Buresläkt? Vad vet man mer om honom

2010-08-18, 18:09
Svar #5

Carl Szabad

Det finns en Lars Fardesson som är skriven i Vik åren 1535-1559. Menar du honom? I så fall har han säkert släktskap i någon form med någon eller några av de medeltida män som burit samma namn, men källor till det saknas.

2010-08-19, 10:44
Svar #6

Erik Holmlund

Förnamnet Fale/Farde/Fartegn var ett mycket vanligt norrländsk förnamn till skillnad från vad många som diskuterat Bureätten påstår. I Ångermanland/Medelpad och i Västerbotten upp till Skellefteå så går det att hitta belägg på 1540-talet att det fanns bärare av förnamnet i nästan varje socken. Och om man antar att förnamnet befinner sig i en vikande popularitetskurva redan på 1540-talet så kan namnet ha varit tämligen allmänt över hela området i äldre tider. Förnamnet är alltså tämligen värdelöst som markör för tillhörighet till en viss släkt, dvs om förnamnet är det enda indicie som går uppvisa. I kombination med andra indicier så kan det självklart ha ett visst värde.

2010-08-19, 11:10
Svar #7

Carl Szabad

Det är en grov överdrift att hävda att namnet Farde/Fale/Fartaign är mycket vanligt. Det förekommer, men är inte vanligare än att det bara var en procent av Ångermanlands bönder som bar namnet 1535, vilket innebar att det i snitt förekom ett fall i var tredje socken.
 
I Medelpads äldre urkunder, där alla kända handlingar från medeltiden fram till 1540 är publicerade, förekommer namnet totalt ett tiotal gånger. Det är således än ovanligare där.
 
I de medeltida handlingarna från Norrland är det heller inte vanligare än så, så det går knappast att dra någon slutsats om populariteten under de tidigare seklerna. Källäget är mycket tunt. Hur vanligt namnet kan vara är naturligtvis ointressant om det inte finns något stöd för den ena eller andra hypotesen i källorna. Efter reformationen försvinner det i alla fall nästan helt.

2010-08-19, 17:22
Svar #8

Utloggad Urban Sjölander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 14:12
    • Visa profil
Ja visst, Carl och då har vi visst släktskap.  
Av en slump/(kusinhjälp) träffade jag på Hasse Hultman och dina efterforskningar om bla Sjölanders i Tunsjön vilka jag då tillhör och döm om min förvåning, då vi sedan 12 år haft ett hus i Undrom, nordväst över Ångermanälven från Vik.  
Det visar sig att på min fars sida enkelt kan dra en halvcirkel om 2-3 mil från vår farstutrapp och ha merparten av släkten inom den cirkeln, och just då denne Lars Fardesson som äldste kände. Men Lars son Håkan Larsson omtalas som skeppare senare. Bla för transporter av sädprodukter för kronans räkning till Baltikum om jag inte missminner mig.
Åkte förbi Vik häromveckan för att få en känsla men det var mest järnväg och ny tunnel för Botnia banan runt Vik. Dock undviker jag Häxberget där Fru Sara blev dräpt 1676 som häxa. Skall en dag ta mig i kragen dock!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna