ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Laurentii Bure och Ursila. Orimligheter  (läst 3034 gånger)

2013-10-27, 17:46
läst 3034 gånger

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Nu ger jag mig kanske ut på hal is. Det gör man väl alltid då det gäller Bureätten men det är en sak jag undrar över.
Olof Laurentii Bure föddes enligt många släkttavlor och uppgifter på nätet 1528 i Yttervik. (Enligt några andra föddes han 1541.) Han gifte sig 1548 med Ursilia Christoffersdotter, född 1525.Rätt så långt?
De fick en mängd barn och en uppgift jag har talar om Anna född 1548 och sedan kommer en 8-10 barn till mellan 1570 och ca.1591. Då skulle Ursilia vara ca 65 år... Att Olof är potent, det är ju möjligt men Ursila??? Något här är fel och jag är förvånad över att så många har dessa uppgifter på sina släkttavlor utan att reagera.
 
Har detta diskuterats någonstans tidigare? I sådana fall är jag väl ute i ogjort väder och är bara tacksam för en kort redogörelse om hur det hänger ihop. Vad är fel och vem är egentligen mor till alla barnen? Det vore intressant att få detta utrett. Jag har alldeles säkert flera fel i min forskning.
Tackar på förhand
 
Björn Alnebo

2013-10-28, 21:47
Svar #1

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Jag har alltid tvivlat på att Anna Olofsdotter Bure skulle ha blivit 102 år. Hon anges i herdaminnet vara född 1548 och död 1650. Jag undrar om inte någon en gång i tiden har vänt på de två sista siffrorna i födelseårtalet. Hennes syskon verkar vara födda på 1580- och 1590-talen. Kanske var hon alltså född 1584. Men frågan om Ursilas ålder kvarstår förstås.
Vi får hoppas att detta kommer att utredas när Urban Sikeborgs dvd kommer i vår.  
 
Sylvia

2013-12-12, 11:32
Svar #2

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Ja det är ju en möjlighet. Men frågan kvarstår. Hela familjen är åldersmässigt orimlig så som den är framställd nu. Något fattas eller är fel. Har någon annan någon idé om hur det kan hänga ihop?
Det ska bli intressant att se DVD:n i vår!

2013-12-12, 16:51
Svar #3

Carl Szabad

Om man håller sig till vad som står i vederhäftiga källor är man normalt inte ute på hal is. Och då menar jag inte många släkttavlor och uppgifter på nätet.
 
Jag utgår från att den som avses är kyrkoherden Olof/Olaus Laurentii i Nora i Ångermanland, vars hustru hette Ursila Kristofersdotter. Första gången han är omnämnd i källorna är 1579 då han skrivs pastor i Nora. Födelseåren 1528 och 1541 kan således betraktas som fria fantasier. Tidsmässigt skulle han alltså troligen vara född på 1540/50-talet. Ska man spekulera kan omkring 1548 vara en bra gissning, eftersom han skattar fullt enligt en hjonelagslängd från 1608 men har fritt året efter. Skattefrihet i de sammanhangen inträder efter 60 års ålder. Han byter 1588 pastorat till ett annat Nora, i Uppland, där han avlider troligen 1614 eftersom bara hans sigill utan underskrift återfinns det året under tiondelängden. Tillnamnet Bure är också fritt uppfunnet eftersom han själv skrev sig Olaus Laurentii och hans sigill enbart innehöll bokstäverna O L. Källor: Bygdén - Hernösands stifts herdaminne del II sid 291, Berg/Norrman - Uppsala stifts herdaminne del II:7, sid 578.
 
Om hustrun Ursila vet man bara att paret gifte sig före 1587, då en daterad son är född. Således varken något födelse- eller dödsår. Fantasier här också, alltså. Hon lever ännu 1615 som pastoris änka.
 
Dottern Anna gifter sig före 1605 med Olofs efterträdare i Nora (Uppland) Johannes Olai Balck och får sedan ett antal barn där två stycken är daterade som födda 1607 och 1619. Av det kan man gissa sig till att Anna borde vara född på 1580-talet. Hon skrivs som avliden 1652. Jag har inget belägg på att hon skrev sig Bure. Även Annas föregivna födelseår är alltså påhittat.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2013-12-12 17:11)

2013-12-12, 17:35
Svar #4

Carl Szabad

Hmmm... Jag ser nu att det troligen är jag själv som står för gissningen att Olof skulle vara född 1541, med tanke på en skattefrihet som inträder i en annan längd. Andra halvan av 1540-talet verkar vara närmast sanningen för hans födelsetid.
 
Jag undrar också vad det är för herdaminne som refereras till här ovanför. I inget av de aktuella finns de föregivna uppgifterna angivna.

2013-12-13, 11:28
Svar #5

Carl Szabad

Jag har nu kollat upp var de felaktiga uppgifterna kommer ifrån och det är tydligen från J.F. Biberg - Hernösands stifts historia och herdaminne del 1-3, utgivet på 1870-talet. Det återger i sin tur bara innehållet i en handskriven prästkrönika, upprättad 1766 av K.H. Tunæus. Uppgifterna har således sina rötter i det notoriskt okritiska 1700-talet. Att ett sådant bokverk skannas och läggs upp fritt på nätet är naturligtvis olyckligt, eftersom släktsamlare utan kännedom om uppgifternas bakgrund lätt kan plocka dem okritiskt och sedan vidarebefordra dem till anonyma nätdatabaser utan att reflektera över rimligheten.
 
Som källor här ovanför glömde jag nämna mitt eget supplement till Bygdéns herdaminne, publicerat i Släktforskarnas årsbok '01 (2001). Där framgår bland annat att Olof aldrig kallade sig Bure. Det är en uppgift jag även meddelade herdaminnesredaktionen för Uppsala stift i samband med mitt arbete med Fjärdhundra stifts kontrakt, men som man där valde att bortse från. Därför skrivs han även i det moderna herdaminnet från 1997 med tillnamnet Bure. Hans underskrifter av egen hand torde dock vara en säkrare källa för vad kan kallade sig.

2013-12-17, 12:15
Svar #6

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Tack Carl.
Intressant läsning.
Jo visst finns det många gissningar, spekulationer och antaganden om detta. Vi får de vad man kommer till för slutsatser i framtiden.  
Spännande är det i varje fall.

2013-12-29, 19:33
Svar #7

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Några inlägg som inte tillförde diskussionen något är borttagna.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd / moderator Västergötland

2022-04-09, 18:56
Svar #8

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/

I jakten på något helt annat så snubblade jag på denna intressanta domboksnotis där Ursila Christophersdotter, gift med kyrkoherde Olaus Laurentii (Bure), får en hel hög med nya syskon.

Tierps vinterting 1651-02-01:
Samma dagh bekom och Wyr: och Wälärde Her Daniel Christophorj Kyrckioherde uti Frösunda Sochn Confirmation och Fastebref På Norrehemmanet i Fors, dhe Jordelotter som han inlöst hafwer af sijne Syskon, och derföre gijfwit dhem som efterföllier, Nembligen Hans Christophersson i Fors hafwer pantsat sin deel uti Fors til sinn Swågher Wäl:de Her Oluf Laurentij, Kyrckioherde i Nora Sochen Anno 1609, för Penningar 10 Dal:r och Sölfwer 10½ lodh och 3 tunnor Spanmål Samma deel hafwer Her Daniel igenlöst och gijfwit Her Oluf sijne uthlagde penningar, Silfwer och spanmål igen. Sal: Her Marcus Christophorj, Fordom Pastor i Frösunda Sochn bekommit 16 lodh Silfwer A:o 1628, Her Oluf i Nora, på sin hustrus, H:u Ursila Christofersdotters wegnar ?? lodh Silfwer A:o 1628. Hustru Karin Christophersdotter, Erich ??rssons Stadhz Skrifwarens uti Hudhwijkzwaldh bekommit 3½ tunna Spanmål A:o 1643. Her Oluf Jonæ uti Länna, på sin hustrus, H: Anna Pedhersdotters wegnar /: som war Her Daniels Halfsyster :/ Anno 1644, 7 lodh Silfwer, Pedher Christophersson hafwer bortsålt ett hemman Axmar be:d uti Hambrunge Sochn, som alle Syskonen tillkom, för 30 Dal:r Konungh Johans mynt der uti beräknas hans deel uti Fors, Och i wångåfuo hafwer be:te Pährs Mågh Oluf Jonsson i Harsbo, bekommit 2 Rijkz Dal:r, och Een tunna Korn A:o 1647. Sidst hafwer Her Daniel giordt Jordebyte medh sinn Syster Hustru Elin och gijfwidt henne sinn deel uti Wäsby i Reala Sochn, för hennes deel i Fors, såsom Confirmations breefwet wijdhare uthwijser.
(Källa: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län (C) EXIe:655 (1650-1651) Bild 3940 / sid 395)

Redan i Fant-Låstboms herdaminne så anges att kyrkoherdarna i Frösunda Marcus Christophori och Daniel Christophori var bröder. I det nya herdaminnet uppges dom vara från Tierp och eventuellt söner till Christophorus Laurentii.

Karin Christophersdotter, gift med stadsskrivaren i Hudiksvall Erik ??rsson (troligen Larsson), är möjligen föräldrar till borgmästaren i Hudiksvall Christopher Eriksson. Se Thomas Sverkers artikel "Några borgmästarsläkter i Hudiksvall 1582-1680" i Släktforskarnas årsbok 1999.

Anna Pedersdotter, gift med kyrkoherden i Länna Olaus Jonae Prosperius, anges som halvsyster till Daniel Christophori. Då bör ju Christophorus Laurentiis änka ha gift om sig med en Per/Peder/Petrus.

Eftersom Peder Christophersson sålde ett hemman i Axmar, Hamrånge sn som alla syskonen ägde del i, så borde ju antingen Christophorus Laurentii eller hans hustru härstamma från Axmar.

2022-04-12, 20:49
Svar #9

Utloggad Lars Brynielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:24
    • Visa profil
    • www.brynielsson.com
Tack Jörgen för att du skrev ut dombokens notis. Det underlättade verkligen.

Mitt intresse är Ursila Christophersdotter. Hon ligger 13 generationer från mig på mina raka moderslinje som går via Enåker och Sala silververk till Stockholm.


Via Ursilas make Olaus Laurentii har jag 18 generationer till Olof Härsesson (Gamle Olof) inom Bureätten.


Om jag läst rätt hade Ursila åtminstone 6 syskon: Daniel, Hans, Marcus, Karin, Peder och Elin. Samt kanske halvsystern Anna Pedersdotter.

Jag saknar källhänvisningen för Ursilas far som antagits vara Kyrkoherden Christophorus Laurentii från Tierp. Någon som vet? Den nya syskonskaran kan kanske leda till hans hustru, alltså Ursilas mor, som då blir min 14:e ana på moderslinjen.

Lasse

2022-04-14, 18:23
Svar #10

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Jag har inte sett någon källa som uttryckligen anger Christophorus Laurentii som far till Ursila och hennes syskon, men att en bonde i Tierp skulle ha 2 söner och 2 mågar som är kyrkoherdar är inte så sannolikt.


Om Ursila är på ditt raka möderne har du då gjort något mtDNA test. Det skulle ju kunna ge ledtrådar till hennes och moderns ursprung.

2022-04-14, 20:52
Svar #11

Utloggad Lars Brynielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:24
    • Visa profil
    • www.brynielsson.com
Min mtDNA är U4a1b1. Närmaste träff är från Tallinn, Öland och Norge några hundra år senare. Jag har uppdaterar Ursila som min äldsta ana på kvinnolinjen i Family Tree om någon annan är inne på samma spår?


Jag ska kolla i mantalslängder och jordeböcker för gårdarna i Fors, antar det är Tierps sn, och Axmar i Hamrånge sn. Har inte hittat Wäsby i Riala (Reala) sn.


Det här är nog en gedigen prästsläkt so finns spridd över flera pastorat. Det enda säkra är väl att Ursilas far hette Christopher i förnamn.


Återkommer om jag hittar något,
Lasse

2023-06-11, 22:47
Svar #12

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
Jörgen, ville bara tacka för att du delade detta domboksutdrag! Det är den här typen av texter som verkligen kan hjälpa andra forskare vidare.

Jag har tidigare kikat på denna Ursula (tråd i en grupp på Facebook), eftersom samma ovanliga namn förekommer i ett par familjer i Jämtland, och en hypotes är att namnet etablerades där med landsprosten Erik Anderssons (första?) hustru N.N. som kan vara en fränka till Nora-Ursula. (Jag har lite för många andra trådar att nysta kring just nu, men hoppas att jag kan återkomma till Olof Laurenti och hustru Ursula framöver!)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna