ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Olofsson och Barbru 1400-talet Burträsk, släkt till Sjöström-Grahn  (läst 1680 gånger)

2006-08-20, 11:03
läst 1680 gånger

Johanna Grahn

Hej, för några år sedan fick jag ett papper med de uppgifter Joh.P.Johansson lyckats ta fram 1953 rörande Strands by i Vännäs socken.  
 
Min farmor, numera avliden, skulle enligt denna information härstamma bak till Bo Varniksson som var kyrkoherde i Umeå socken 1530-48. Han var gift med Anna, dotter till Nils Olofsson i Burträsk och hans hustru Barbru som var födda på 1400-talet.  
 
Nu undrar jag om denna Nils Olofsson var son til Olof Olofsson f. 1419 (som verkar ha en bror Anders) och en far; Olof Hersesson född i slutet av 1300-talet och bodde i Bureå. Förstår att det är oklart om denna Olof Hersesson härstammade till en Herse bror till en Fale, eller om dessa är påhittade.  
 
När jag ändå skriver.Är det någon som vet något om släktingar till Agda Kristina Sjöström f. 1894 dotter till Olof Olofsson Strandberg, son till Olof Eriksson f 1835 Bonde i Håknäs Vännäs socken? Eller släktingar till dessa?
 
Någon som vet mer om detta?
 
På farfars sida undrar jag också om släktingar; om någon känner till någonting....
 
Jag har uppgifter bak till Hans Henrik Jonsson, f. 1796, Böle Umeå och Brita Kajsa Addén f. 1803;  
 
sonen
Carl Gustaf Hansson f. 1938 sjöman, Öhn gift med Kajsa Greta Öberg f. 1838
 
sonen: Carl- Anton Grahn, Öhn, (f. 1862-09-23) gift med Maria Johanna Pettersson, Sävar f. 1854-12-27.  
 
sonen: Johan Adolf Grahn (f. 1889-09-17 + 1944-09-10) byggmästare?? gift med Anna Leontine Sandberg f. 1885-12-16 + 1958-12-06, kokerska (37 år fick barn)  
Barn; Charles Grahn (min farfar, numera avliden)  
 
 
Mvh
Johanna

2011-04-14, 20:29
Svar #1

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Hej,
 
Jag hade tänkt att ställa ungefär samma fråga, (den första), som Johanna gjort här för några år sedan...
 
Jag söker nu anorna till Boo Warnikssons hustru Annas föräldrar. Kan någon påvisa hur dessa härstammar till Bureätten?
(Bureätten är en ny bekantskap för mig så all hjälp mottages ödmjukt)
 
Vänliga hälsningar
/Niklas

2011-04-15, 18:43
Svar #2

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:41
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
http://familjenbostrom.se/genealogi/bure/ finns nästan längst ned en text om Bo Varniksson och hans hustru. Det finns lite om Buresläkten också.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2011-04-15, 20:22
Svar #3

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Tack ska du ha Leif, även om det var lite trist att få ett negativt svar. Nåja, det var inte mina anor utan min sambos, så jag får väl trösta mig med att hon inte har finare anor än jag;)
 
Vänliga hälsningar / Niklas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna