ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källäget  (läst 893 gånger)

2009-11-15, 10:44
läst 893 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hur ser det ut med källor för Bure-släkten?Har det tillkommit något ny, utöver allt annat. Jag upptäckte att jag kom in i denna släkt i morse genom Gestrinius/Nericius. Jag vet ju att Sikeborg har en utredning, finns den bara i årsboken 1996? Eller finns det utgiven någon bok.  
 
Jag hoppas att det var okey att lägga denna tråd för var man skall lägga den bland alla andra är ju en vetenskap.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-11-16, 07:53
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Med överrisk att slänga bränsle på ett omdiskuterat ämne. Jag fann följande:
 
Mycket av det underlag han stödde sig på är bortglömt eller svåråtkomligt. Detta gäller då Johan Bures forskning.
 
Då dyker några frågor upp. Hur vet man att något är bortglömt? Varför är något svåråtkomligt? Dessa argument kan ju onekligen ses som en förklaringsmodell för att rättfärdiga Bures forskning.
 
Nog måste det väl ha framkommit allt i frågan? Eller finns det material i riksarkivet som man inte har full koll på? Där finns väl ändå rätt mycket material.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-11-16, 19:39
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och vem är det du citerar? När skrevs detta?

2009-11-16, 19:49
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anders
 
Jag fann den på en privat hemsida. Jag vet inte om jag kan lämna ut den här. Jag kan skicka den till dig så får du bedöma och sedan ge en kommentar. Funkar det?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-11-18, 23:01
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om sidan ligger öppet på nätet är det fritt att ange var du hittat den. Annars är det tämligen meningslöst att diskutera det hela.

2009-11-20, 06:31
Svar #5

Sten Magnusson

Som Anders säger här ovan är sidan knappast privat om den är utlagd på nätet, utan den är då offentlig för i princip varje läsare runt jorden med tillgång till Internetuppkoppling. Sedan är det ju en annan sak att inte alla kan läsa svenska. Den sista kommentaren med reservation för att hemsidan t.ex. är på engelska.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-20, 12:39
Svar #6

Carl Szabad

Urban Sikeborgs artiklar är den bästa analys man kan få om Johan Bures forskning, så jag rekommenderar att du läser dessa, både i årsboken 1996 och 2008.
 
Kommentaren bortglömt eller svåtkomligt tyder på att uppgiftslämnaren egentligen inte har en susning om vad den ursprungliga källan är. Hur kan man skriva om något som är bortglömt? Då finns det ju inte, per definition. Och tillgängligheten och ingångarna till källmaterialet har väl adrig varit högre än idag.

2009-11-20, 13:35
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Patrick, om du vill diskutera källäget så är det lämpligt att du börjar med att ange källan till dina citat.  
 
Om någon uttalat sig offentligt så är det alltid tillåtet att citera detta. Och då skall man ange vem man citerar.

2009-11-20, 14:18
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Jag tror vi får flera dimensioner utav det hela här.
 
Å ena sidan så har vi i en annan tråd om detta med att alltid uppge källor. Och den hemsida jag refererar till har ett namn som i sin tur då har Johan Bure, jag antar att det är hans material som då är bortglömt.Fr här är ju en sida som dessutom fortsätter förbi U. Sikeborgs material som väl anses vara säkrast belagt vad det gäller Bure.
 
Själva frågan jag hade är just källäget och inte då vad folk önskar sig i form av anor. När jag sökte om Bure så fann jag många hemsidor som går till Tord i Byr.
 
Så om jag lämnar ut hemsidan så kommer det ändå inte komma källäget till gagn vad det gäller Bure! Ni vet redan att det inte kommer något nytt upp på källfronten!
 
Men varsågoda: http://www.gustaveu.net/Html%20gun/0002/2_1620.htm
 
Som man också ser figurerar ett annat namn på sidan som då även har Tord i Byr (antar jag fortfarande) i sin forskning.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-11-24, 10:58
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu har jag läst i 2008 års årsbok mycket intressant, 1996 väntar fortfarande. Men jag undrar om någon känner till om det som Urban själv gör en liten notis om på sidan 164 (not 40) angående minnesstenen och ett kommande arbete. Är det på gång? Jag vet ju att Urban inte är aktiv på forumet, så någon annan kanske vet det?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna