ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoherden Bolenius-släkten Gris (Bure)  (läst 3315 gånger)

2002-01-23, 15:43
läst 3315 gånger

Siwert Forslund

Jag vet inte om detta egentligen hör hemma under Bure-rubriken men eftersom jag sett att en del av berörda personer (Gris och Grubb) förekommer i antavlor för Bure-ätten försöker jag här.  
Jag har stött på motstridiga uppgifter när det gäller nämnda familjer/släkter.
Utgångspunkten är att jag har en anfader, kyrkoherden Jonas Olai Bolenius i Nätra vars uppgifter jag initialt hämtade från Bygdéns herdaminnen (Härnösand). Enligt dessa var han gift med Margareta Andersdotter Gris och de hade bl a en son Peder Joensson som blev bonde i Nätra (köpte fädernehemmet). Denne är min koppling till Bolenius.
Hittade sedan uppgifter från en del släktforskare som angav att kyrkoherden med hustrun Margareta Andersdotter Gris hade en son Per Jonsson Gris som blev klockare i Gävle, något som det inte står något om hos Bygdén. Det verkade skumt så jag kollade vidare
- Bibergs herdaminnen gav inget
- Sehlbergs Gävle och dess släkter anger en son till Bolenius som var klockare i Gävle och hette Per Hansson (?) Gris men som även kallade sig (!) för Per Jönsson Gris.
- Släktforskarnas årsbok 2001 anger en son Per (bonden) som född i första äktenskapet medan det i det andra äktenskapet (med M A Gris) fanns en son Anders (?) Jönsson Gris. För flera år sedan fick jag uppgifter om Nätra av Jan Nordvall (som även anges som källa i årsboken) som däremot angav att sonen Peder J (bonden) troligen var född i andra äktenskapet.
- Släkt och Hävd nr 1-2 1980 anger en Per Gris som son till kyrkoherden Jonas Olai (Bolenius företrädare) i Nätra men anmärker under dennes hustru Margareta Gris att det troligare stämmer med uppgiften i herdaminnena om att hon var gift med Bolenius.
Min undran är om det finns en enskild källa som anger att paret hade två söner Peder och Per (eller Anders?) varav en blev bonde och en blev klockare i Gävle samt i vilket äktenskap de var födda?  
Vore tacksam om någon kan bringa klarhet i detta.
Med vänliga hälsningar  
Siwert Forslund

2003-09-09, 16:33
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind: svar till Forslund Bonden Per(Peder)Jöns Gris var född i Grisbacka, Umeå lfs.jag har inte boken mej på intenet cafet nu när jag skriver men jag kommer i håg det från min forskning,jag kange dej mer info via mail.

2004-12-07, 00:54
Svar #2

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind:hej Siwert Forslund nu har jag lit svar till dej nedan på din frå mvh. marc  
 
 
Barbro Jakobsdotter. Född i Grubbe, Umeå lfs (Ulf Lundström). (Oäkta såyadtr?) Per Gris på Grisbacka halvsyster (Johan Bure). Gift med Per Gris. (Bonde på Grisbacka. Troligen make till Barbro. Nämnd 1585-1600 i Grisbacka, Umeå lfs (Skattelängder).)  
 
Barn:
 
Anders Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure). Se tabell 507,  
 
Enevald Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure). Se tabell 516,
 
Lisbet Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure). Se tabell 517,  
 
Margareta Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure). Se tabell 518,  
 
Jakob Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure).  
 
Jöns Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure). Jöns Persson nämnd 1605-1625 i Grisbacka, Umeå lfs (Skattelängder).  
 
Kerstin Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure). Se tabell 519,  
 
Ingeborg Gris. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure).  
 
Tabell 507 (generation 5)
 
(Från Tabell 506,  
 
Anders Gris. i Gävle. Född i Grisbacka, Umeå lfs (Johan Bure). Boende på stamgården i Grisbacka, Umeå lfs (Nordin, Norrländska släkter). Gift (Nordin, Norrländska släkter) med Gunilla Nilsdotter Bröms. (Född (Nordin, Norrländska släkter).)  
 
Barn:
 
Dordi Gris. Född i Gävle (Johan Bure).  
 
Nils Gris. Född i Gävle (Johan Bure).  
 
Margareta Gris. Född i Gävle (Johan Bure). Se tabell 508,  
 
Per Gris. Född (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Barbara Gris. Född (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Jakob Gris. Född 1595 (Nordin, Norrländska släkter). Se tabell 515,  
 
Erik Gris. Född (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Bertil Gris. Född (Nordin, Norrländska släkter). Död barnlös (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Johan Gris. Född (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Tabell 508 (generation 6)
 
(Från Tabell 507,
 
Margareta Gris. Född i Gävle (Johan Bure). Gift (Nordin, Norrländska släkter) med Jöns Olai. (Kyrkoherde, prost i Nätra sn. Född (Nordin, Norrländska släkter). Död 1613 (Bo Lindwall).)  
 
Barn:
 
Per Jonsson Gris. Född (Nordin, Norrländska släkter). Se tabell 509, s *.  
 
Tabell 509 (generation 7)
 
(Från Tabell 508, s *)
 
Per Jonsson Gris. Klockare i Gävle. Född (Nordin, Norrländska släkter). Angående kyrkoherden Jonas Olai Bölenius i Nätra. I Härnösands herdaminnen (Bygd?n) nämns bland barnen en son Peder Joensson som enligt både herdaminnena och andra källor levde hela sitt liv som bonde i Nätra (Siwert Forslund). Det skulle innebära att klockaren i Gävle inte kan vara son till honom. Gift  
 
Barn:
 
Hans Persson Gris. Född i Gävle (Nordin, Norrländska släkter). Död barnlös (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Per Persson Gris. Född i Gävle (Nordin, Norrländska släkter). Död barnlös (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Anders Persson Gris. Född i Gävle (Nordin, Norrländska släkter). Se tabell 510, s *.  
 
Nils Persson Gris. Född i Gävle (Nordin, Norrländska släkter). Död gammal utan barn (Nordin, Norrländska släkter). En god poet (Nordin, Norrländska släkter).  
 
Gunilla Persdotter Gris. Född i Gävle (Nordin, Norrländska släkter). Död 1709 (Nordin, Norrländska släkter). Se tabell 514, s *.  
 
Tabell 510 (generation 8)
 
(Från Tabell 509, s *)
 
Anders Persson Gris. Borgmästare i Söderhamn. Född i Gävle (Nordin, Norrländska släkter). Gift 1:o (Nordin, Norrländska släkter) med Ingrid Johansdotter Modin Capellani. (Född (Nordin, Norrländska släkter).) Gift 2:o i Mo, Hälsingland (Nordin, Norrländska släkter) med Margareta Fortuan. Far: Gudmund Fortuan. Kyrkoherde.  
 
Barn i första kullen
 
Hans Gris. Född 1668-02-10 i Söderhamn (Bo Lindwall). Död 1749-06-05 i Närtuna sn (Bo Lindwall). Se tabell 511, s *.  
 
Tabell 511 (generation 9)
 
(Från Tabell 510, s *)
 
Hans Gris. Kyrkoherde, prost i Närtuna sn. Född 1668-02-10 i Söderhamn (Bo Lindwall). Död 1749-06-05 i Närtuna sn (Bo Lindwall). Gift (Bo Lindwall) med Anna Pontelia. (Född 1677 (Bo Lindwall). Död 1767 (Bo Lindwall).)  
 
Barn:
 
Anna Margareta Grise. Född 1696-04-06 i Järlåsa sn (Bo Lindwall). Begravd 1764-12-02 i Hedvig Eleonora, Stockholm (Bo Lindwall). Se tabell

2019-03-06, 10:09
Svar #3

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Jag har en fråga angående kyrkoherden Jonas Olai Bolenius.
Det finns många uppgifter på internet om att en dotter till Jonas Olai Bolenius och ev. hustrun Margareta Andersdotter Gris skulle ha varit gift med Erik Andersson Hara. Denna dotter skulle ha varit Margareta Bolenia. Finns det några belägg för detta? Källa?
MVH
Georg

2019-03-07, 06:11
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nätra db 1655 ht §11: Befallningsmannen i Hälsingland Erich Andersson Hara sålt hus och jord i Tjärn till svågern Per Jonsson ibidem. Fastebrev. Det finns säkert mer också. Namnet Margareta finns inte i Nätra domböcker.

2019-03-07, 10:05
Svar #5

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil

Tack Per. Synd att det finns så mycket vilseledande uppgifter på internet. Man undrar var dessa uppgifter kommer ifrån.
MVH
Georg

2019-03-08, 03:08
Svar #6

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Uppgiften om Margareta (Bolenia) kommer närmast från sida 231 i Carl Szabads supplement till Bygdéns herdaminne, publicerat första gången i Släktforskarnas årsbok '01. Nils Burmans släktbok upptar fyra barn till Margareta Andersdotter Gris på sida 93-94: Anders, Karin, Pähr (klockare i Gefle) och Margareta, som samtliga skulle ha kallat sig Gris. Boken fortsätter vidare med Pährs efterkommande, och jag funderar över uppgifternas riktighet...? Se bifogad bild.



2019-03-08, 06:39
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hittar inga fel, verkar stämma med det jag har. Dottern Brita Gris kände jag inte till, inte heller Anders Gris hustru Elisabeth Lund f i Ångermanland.

2019-03-08, 09:53
Svar #8

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Man tackar. Vad bra. Med tanke på att förekomsten av namnet Gunilla (Margareta Andersdotter Gris moder hette Gunilla Nilsdotter Bröms) samt att Per Jonssons barn antagit deras farmoders släktnamn, så får jag konstatera att uppgifterna i Burmans släktbok står sig - och att Szabads supplement har delvist fel. Per och hans syster Karin härstammade snarare från fadern Jonas Bolenius andra gifte, 

Uppgifterna i släktboken kompletteras med Erik Sehlbergs "Gefle och dess slägter" (sida 219-220 i Lindebergs avskrift). Per Jonsson blev visserligen inte klockare i Gävle (klockaren där hette Per Hansson, se sida 71-72 i samma avskrift) men väl i hemsocknen Nätra, där han var bosatt i Sörtjärn.

Avskrifts- och kopiesamlingen (HLA) (AC, BD, X, Y) Vol:89 Bild 230 / sid 219 (AID: v910027.b230.s219, NAD: SE/HLA/9010002)

Gunilla Nilsdotter Bröms synes ha levat än 4/7 1647 (sida 240 i Lindebergs avskrift).

Är något mer känt om Anders Jonsson Gris, född omkring 1635 (supplementet) ?

2019-03-08, 14:40
Svar #9

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, jag tror Per Jonsson (och hans syster Karin Jonsdr Hosselia) var son till Jonas Bolenius i hans första gifte. Källa (det kanske finns mer?): db 1655 ht §11. Finns refererad i Släkter och gårdar i Nätra s 249 (skuld till styvmodern).
Och han var aldrig klockare.
Jo, klockaren i Gävle kallas i Sehlberg både Hansson och Jönsson i Sehlberg, men fortfarande märkligt nog son till Margareta Andersdr Gris. Kan de vara styvbröder? Hansson i mtl.
Har en anteckning om Anders Jonsson Gris att han var borgare i Gävle 1652.

2019-03-08, 17:39
Svar #10

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Jaha. Man förväntar sig att alla uppgifter i ett supplement skall vara korrekta, men så visar sig inte vara fallet.  :(

Enligt Nils Burmans släktbok på sida 91 så hade Margareta Gris en storasyster vid namn Dordi Andersdotter Gris som kom att bli gift med en klockare Per Hansson utan angiven ort. Barn: Anders, Hans, Per, Gunilla och Nils. Exakt samma namn som Per Jonssons samtliga barn på sida 94!! Sonen Nils bör vara identisk med Nicolaus Petri Gevalius, kyrkoherde i Torsåker sn åren 1670-1680. Denne hävdade nämligen bördsrätt på Per Hanssons gård i Gävle i samband med en försäljning år 1672. Två söner anog släktnamnet Torger (sida 613 i Wilhelm Lindebergs avskrift).

Om Per Jonsson i Nätra saknade blodsband med klanen Gris, så förefaller det föga troligt att hans barn velat anta detta släktnamn. Anders Persson Gris i Söderhamn och Gunilla Persdotter Gris i Hudiksvall hade var sin dotter med namnet Dordi. De var således barn till klockaren Per Hansson och Dordi Andersdotter Gris i Gävle.

2019-03-08, 23:54
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Constantinus,
Att allt är rätt för att det är tryckt är en gammal sanning. Den duger inte längre.
Fatta pennan och gör en ordentlig rättelse och publicera den i SoH - med ordentliga källhänvisningar och allt du kan!  :)

Vänligen,
Olle Elm

2019-03-09, 06:42
Svar #12

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Tack Constantinus. Nu blev det ordning även om det tydligen inte var det i Nils Burmans släktbok. Nils Petri Gevaliensis, poeten?

2019-03-09, 11:46
Svar #13

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Per: Jag hade bara gått efter vad som står på sida 72 i avskriften. Tyvärr rör det sig om två individer med snarlika namn(?). Kyrkoherden i Torsåker dog 7/5 1680 (sida 613 i avskriften). Poeten i Stockholm, som var verksam åren 1669-1697, sägs ha dött 1707 och jag har letat förgäves efter denne i flertalet innerstadsförsamlingar. 

Eventuella intressenter kan läsa Stefan Simanders inlägg om "Nicandor" här:

https://forum.genealogi.se/index.php?topic=70603.msg997532#msg997532


Lars Andersson Gris från Söderhamn fick med sin hustru Sara Werfving från Bollnäs en son Anders, döpt 30/1 1704 i Hedvig Eleonora fs. Bland faddrarna påträffas en kommendörska fru Anna Gris, som saknas i Burmans släktbok. Vem kan hon vara?


Olle: Tack för din omtanke. Men för min del räcker kära Anbytarforum, där poster med nya forskningsrön och rättelser ger en snabbare spridning utåt till breda forskarkretsar.  ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna