ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klurig fråga om Burefolk från en äkta amatör!  (läst 2487 gånger)

2000-06-29, 19:16
läst 2487 gånger

Jenny S 19

Jag slänger ut en förfrågan till alla som forskar om släkten Bure. Jag har en massa släktpapper löst, som jag fått från en annan gammal släkting. Själv sitter jag och fyller i små detaljer som jag hittar här och var, (som hon missat) för in datan i datorprogram och ritar kartor, mycket intressant. Jag är ingen inbiten forskare. Har inte pallrat mig i väg än till Ramsele. Hittar papper på folk med efternamnet Bure. Men jag förstår inte hur de passar in till min släktkarta. Margaretha Zebrosynthia Bure vet jag vem hon var gift med och så (och hur hon passar in i min släktkarta), men sen så har jag en massa andra Bure-folk som jag inte fixar. Anders Jacobsson Bure, Lars Andersson Bure, Anna Andersdotter Bure, Elisabeth Andreasdotter, Engelbertus Laurentius, Johannes Laurentius. Nä, detta känns som ett hopplöst fall. Jag har läst dokument om Bure på Internet, men..det e klurigt. Kan ju alltid hoppas på nån sorts uppmuntran härifrån. Mina ansträngningar känns lite patetiska. Jag är väl kanske inte alltför seriös med arbetet och kan ungefär ingenting. Amatör rättare sagt.

2000-06-29, 21:03
Svar #1

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Jenny!
 
Själv härstämmer jag från Buresläkten i 16 eller 17 olika släktled, och dessa inkluder alla Burearna du berättar om i din fråga.  Men tyvärr har jag inte sammanställd dem i en dator släktforskning program så det är ganske svårt för mig att meddela dem till dig just nu när jag har så många järn i elden.  Men om du håller min e-post adress då kan jag hjälpa dig i några månader.
 
I mellan tid kan du hitta en stor del om Buresläktlinjerna vid Leif Boströms website, som du kan hitta här i Rötter eller vid adressen:  
 
home.swipnet.se/leifbostrom/Buretanker.htm
 
Så långt att jag vet Margareta Zebrozynthia Burea och bröderna Johannes och Engelbertus Laurentii är inte ännu fastställd med bevis till gamla Bureätten, även om många tryckta källor sätta dem där.  Engelbertus Laurentii var gift med Elisabeth Andersdotter Burea så att deras barn härstämmer från Bureätten.  Det är möjligt att Johannes och Engelbertus Laurentiis farfars farfar kan vara en Fale Olofsson (Bure) som var brodern till Anders, Jöns, och Olof Olofsson (Bure).
 
Hoppas att min självlärd Svenska kommer bli begriplig.
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota, USA

2000-10-23, 02:37
Svar #2

Andreas Karlsson

Hej Jenny!
 
Gå först och främst till biblioteket och kolla i Gustaf Elgenstiernas Den svenska adelns ättartavlor. Slå upp Bure, så hittar du de flesta personerna där, och hur de är inbördes relaterade.

2004-03-28, 19:59
Svar #3

Lars

Hej go´Burevänner! En annan undrar ju följande: (med risk för livet) Är det inte mest troligt att ett par led mellan gamle Herse Falesson och Underlagmannen Anders Olofsson Bure har missats i någons släktforskning pga lika namn radade på varandra och sedan följts av så vanliga i denna bransch avskrivningsfel? Om man nu inte skall tro det osannolika i att karlarna var i 75/80-års åldern när de skaffade barn i 4 led+bröder.... Kan inte detta vara fallet(?): (detta gäller bara ni som tycker Byr är intressant): Herse Falesson Olof Hersesson Anders olofsson Olof Andersson Anders Olofsson, br. t. Fale O.,Olof O. Olof Andersson, br.t.Anders As.Burman  Förresten, vet ngn vart Marietta Bure f.1527, gm Peder Andersson f.1523 hör till förfäderna?  Vänligen Lars

2004-08-24, 15:21
Svar #4

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind :Hej Lars fick se din fråga i dag jag skall titta igenom mina papper om jag hittar detta par du vet inte var dom var födda av årtalet att döma så var det i västerbotten kanske i Bureå ,Mariet var dessutom ett vanligt namn i släkten jag åter kommer före torsdag. mvh Marc

2004-12-07, 00:23
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av Hernelind:hej Lars lessen för hur länge jag dröjt men som jag ser det måste det vara Mariet Jacobsdotter i Bure född omkr1527 Gift med Anders Persson. (Landsköpman i Grubbe, Umeå socken. Levde 1526.)  Mvh Marc

2005-01-04, 22:16
Svar #6

Lars

Hej Marc! Tack för ditt svar.   Får dock inte ihop det. Landsköpmannen Anders Persson i Grubbe föddes väl i början av andra halvan av 1400-t och dog 1543.Mariet Jakosdotter föddes o 1460(1473)Bureholmen,d 1529 Grubbe. Sonen Per (Hustru?)har i sin tur en son Anders (Andreas)Persson(Petri)Grubb,f o 1525 Gävle men gift med Christina Samuelsdotter(f/d/anor?).  Uppgifterna jag har om de jag eftersöker är; Peder Andersson f 1523 gm Marietta Bure f 1527. deras dotter Ursila Persdotter,f 1553,gm Lars Persson,f 1549 Bureå. deras dotter Anna Larsdotter,f 1579 Hjoggböle,d 1648,gm Björn Olofsson Burman,bonde Bure,f 1565 Bure,d 1630/1648 Bure. Kanske vet du Marc? Tacksam för svar! Mvh Lars

2005-01-04, 23:25
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Inget av de årtal som nämns för personers födelse har väl egentligen något direkt källstöd? Inte finns det väl heller källstöd för så många dödsdatum? Jag tror att det är bättre att skriva när en person nämns i källorna, och när en person ev nämns som död.
För att kunna bedöma eventuell rimlighet i kronologin behövs dessa uppgifter.

2005-01-05, 16:53
Svar #8

Mikael Hellman (Mhellman)

Intressant diskussion om dessa Bure'ar. Jag får väl också liksom skaparen till denna diskussion kalla mig amatör. Iallafall inom släkten Bure. Jag ser bara överallt en väldans massa information och forskning och prat runt just denna släkt. Vad är det för speciellt med denna släkt eftersom den verkar vara så populär? Jag ställer inte frågan på ett näsvist och fräckt sätt. Jag är endast intresserad av att veta varför jag ser så mycket information om denna släkt och många diskussioner och många släktforskare i just denna släkt och jag känner samtidigt själv inte till någon släkt Bure. Är släkten historiskt känd?

2005-01-05, 21:40
Svar #9

Lennart Lindström

Många verkar fortfarande inte veta bakgrunden till Bureätten. Därför svarar jag så utförligt jag kan:
 
Bureätten är ett historiskt begrepp på en grupp personer med norrländsk ursprunglig börd, som växer upp i det maktvakuum Stockholms blodbad 1520, Gustav Vasas och hans efterföljares misstro mot tidigare godsägaremakt inom adeln (som dessutom splittrades internt mm mm), samt krossandet av katolska kyrkan. Ättens bas utgör massor av bönder i botten, vars döttrar ofta är ingifts medelklassen i handelsmännen (Många var både och). De senares verksamhet blomstrade när Gustav Vasa tog bort den tyska Hansans monopol på utrikeshandel. Dessa handelsmäns söner studerade sedan enligt tidens vis, och blev vanligen präster.  
 
Bureätten kontrollerade tidvis mer eller mindre kyrkan, som då var en viktig maktbas för svenskarna. Detta gjorde man via ärkebiskopar, andra biskopar och präster sammanbundna i ett förunderligt nätverk av inbördes giftermål med varandras familjer under perioden 1550-1650. Några personer i denna ätt adlades dessutom, dit hör Johan Bureus, den ene av Gustav II Adolfs två lärare (och senare rådgivare och vän)
 
Ättens betydelse upphörde med Axel Oxenstierna och drottning Kristina på 1600-talet, som återinförde godsägaradeln till makten. De nya makthavarna prioriterade bergsbruket i Bergslagen för att finansiera stormakttidens krig, och i detta syfte återgav handelsmonopolet till tyska och holländska handelsmän. Utan den lönande handeln kunde Bure-ätten inte finansiera och bibehålla de positioner man erhållit. Ätten mer eller mindre försvann på några årtionden från alla maktpositioner under första halvan av 1600-talet
 
Den bra sammanfattningen om Bureätten finns på
http://home.swipnet.se/leifbostrom/Buretankar.htm  
 
Den kartläggning Johan Bure?s gjorde 1590-1603 finns uppdaterad med några ytterligare generationer på
 
http://home.swipnet.se/genealog/bure/11-400_104.htm  
 
För mig som försöker se historiska samband över den ekonomiska och teknologiska utvecklingen i Norden, är Buregenealogin ett värdefullt källmaterial. Det är fascinerande att se hur snabbt denna ätt (via släktband) byggde ut sina handelsnätverk - innan de tyska och holländska handelsmonopolen (via Stockholm) återinfördes, som drog undan ättens försörjningsbas..

2005-02-14, 17:39
Svar #10

Lars

Hej! Jag eftersöker var Ursila Persdotter f omkr 1553,dotter till Peder Andersson f omkr 1523 och Marietta Bure f omkr 1527,finns i Bureanorna. Ursila var gift med Lars Persson f omkr 1549 Bureå. Tacksam för svar, Mvh  Lars

2005-02-16, 22:36
Svar #11

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2005-02-17, 15:22
Svar #12

Lars


2005-04-22, 01:14
Svar #13

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Lars! Jag håller på med ett stort jobb att föra alla 40 000 personer jag har imina pärmar justnu är det 26000 så det är en del kvar men den Mariet Bure f omkr 1527 du fråga efter hade jag inte i data basen den fanns i en pärm över bureå on hette Mariet Andersdotter född omkr 1527se stamtavla nedan.   Underlagman Anders Olofsson f omkr 1425 Dotter:  Lucia (Lussi ) Andersdotter  föddes omkring 1455 i Bureåsocken ,(AC),. Hon dog i Yttervik ,Bureåsocken.   Källa: Hustru Mariet gift med Jon Karlsson i Tråg Säger att  Anders Olofssons i Bure, dotter Lussi  Lille Lussi i Viken,Skellefteå hade en halvsyster som var Morfars farmor till Hustru Brita ,ispsae referente[fol. 155r]Genealoica 53 av JB. Yttervik =Viken   Lucia gifte sig med Jon Olofsson . Jon föddes omkring 1475 i Bygdsiljum,Burträsksocken (AC). Han dog i Yttervik ,Bureå socken (AC).  Han var Hemmansägare av Ytterviken no.7,(ägde hemmanet skiftet 1400 slut -1500 talet början ), Yttervik   no.1 delas mellan barnen och Jons efterkommande växer upp på no 7.   Jon och Lucia hade följande barn:   +Anders Jonsson  föddes år 1500.     Andra Generation     Sven och Gunilla hade följande barn:   Anders Jonsson  (Lucia (Lussi )) föddes år 1500 i Yttervik, Bureå socken (AC).  Född i Yttervik, Skellefteå lfs. Död i Yttervik 7, Skellefteå lfs. Bonde i Yttervik 7 i Båtvik. Hade 14 barn,  11 döda som små.  Anders gifte sig med Ranghild Olofsdotter . Ranghild föddes år 1500 i Bäck,Bureå socken (AC). Född i Bäck, Skellefteå lfs. Sven Olssons syster i Bäck, hade 14 barn, alla döda unga utom 3 (Johan Bure).  Anders och Ranghild hade följande barn:  +Mariet Andersdotter  föddes år 1527.    Tredje Generation Mariet Andersdotter  (Anders Jonsson, Lucia (Lussi )) föddes år 1527 i Yttervik, Bureå socken (AC).   Mariet gifte sig med Peder Andersdotter . Peder föddes år 1523 i Uppland .   Herr Peder, präst i Vada, norr om Vallentuna i Uppland. Av Stig Rådahl i Anbytarforum tisdag den 25 april 2000 - 16.35: I ärkestiftets herdaminne(Fast/ Låstbom, 1842) står vid Vada följande: 6. PETRUS. 1593. Protoc. s.år: Emellan Hr Pehr i Wada och  den djeknen, som på honom klagade om sitt arf efter sin fader i Wada, det han djeknens arf ej  troligen förestått, och ifrån sig lemnat hafver, vardt så beslutit, att förb:de D. Petrus skulle på någon tid stå från sitt prestekall, och vinnlägga sig på det skickligaste derom, att förberörde Nicolaus Marci må kunna bekomma en god räkenskap och saken dem emellan kunna vänligen blifva föredragen.  Hans sockneboer intercederade väl sedan för honom, men domen gick likafullt i verkställighet. Skall varit mycket bedagad, när han drunknade i Brunnsviken, ej långt från Åhlkistan, hvilket ställe i  långliga tider, efter denna olycka, blivit kallad Prest-udden. Var Pr?positus 1550. Gift med Lars Hansson. Bonde i Storkåge 18. Ägare från 1546 till 1568 i Storkåge 18, Skellefteå lfs.   Peder och Mariet hade följande barn:  Ursila Persdotter  föddes år 1553.   Fjärde Generation Ursila Persdotter föddes år 1553 i Yttervik, Bureå socken (AC). Hon dog i Hjåggböle,Bureå socken (AC).   Ursila gifte sig med Lars Persson . Lars föddes år 1549 i Hjåggböle,Bureå socken (AC). Bonde i Hjåggböle.Källa :Johan Bureus från Gennealogica 53 ,volymerna X 36 och X 37 Bonde i Hjoggböle 3. Ägare från 1559 till 1601 i Hjoggböle 3, Skellefteå lfs. Nämndeman från 1578 till 1586. Köpman 1599.   Lars och Ursila hade följande barn:  +Anna Larsdotter  föddes omkring 1585. Hon dog år 1648.   ps bättre sent än aldrig mvh Marc

2005-05-18, 23:52
Svar #14

Lars


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna