ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juni, 2014  (läst 3649 gånger)

2013-05-07, 22:10
läst 3649 gånger

Utloggad Cristoffer Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 13:53
    • Visa profil
Jag blir gärna med och förhandsbeställer om det skulle komma till det.

2013-05-28, 13:17
Svar #1

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 09:17
    • Visa profil

2013-12-09, 15:04
Svar #2

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Jag härstammar från Sven Lidenius f 1709 i Österplana(R). Enligt Warholms Skara Stifts herdaminne ska hennes mor ha varit Margareta Boestadia dotter till Margareta Kenicia. Hon ska ha varit dotter till Bureättlingen Petrus Kenicii son Johan Kenicius f i Skara runt 1590 sekreterare vid Krigskollegium. Vilka belägg finns för dessa släktled förrutom ett bara delvis tillförlitligt herdaminne från 1800-talet?

2014-06-14, 10:42
Svar #3

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Så nu har dvd-skivan med Johan Bures släktbok kommit. Skivan lanserades i torsdags (den 12 juni 2014) och har finansierats av Svenska Litteratursällskapet i Finland och Genealogiska Föreningen. Utgivare är Genealogiska Föreningen.
 
Skivan innehåller följande:
 
* Den sökbara databasen består av personakter för samtliga 3.034 personer som nämns i Johan Bures (1568-1652) släktbok, både den i original från 1613 (som upptäcktes först 2008 i finska Riksarkivet) och släktboksavskriften X37 (som bygger på en tidigare version från ca 1608, nu förlorad, och som har kompletterande uppgifter). Varje enskilt omnämnande av en person har lagts in som en egen post i personakten tillsammans med källhänvisning. De äldsta uppgifterna är från 1598 eller 1599, då Johan Bure var trettio år gammal, den senast daterade är från 1641. Efter dessa transkriptioner finns ofta också inlagda text- och innehållskritiska kommentarer och litteraturhänvisningar. Latinska ord och uttryck återges tillsammans med svensk översättning. Varje hänvisning till en sida i någon av de båda släktboksversionerna har en länk till ett foto av den sidan, så att man själv ska kunna verifiera läsningen och enkelt vandra mellan text och bild.
 
* De svenska släktboksavskrifterna från 1714 inleds med en rätt omständlig avhandling om tio kapitel som behandlar Burenamnet och Bureättens äldsta ursprung, en redogörelse som är tidstypisk och bygger på göticistiska tankegångar. I släktboken i original finns denna endast några sidor. Hela avhandlingen finns transkriberad och kommenterad i en särskild artikel i skivans artikelbibliotek.
 
* Själva släkttavlorna inleds med släkttavlorna för Bureätten, dvs. Johan Bures mormors släkt med sitt ursprung från en säljägande nybyggare Härse i Bure i Skellefteå omkring år 1400. Buregenealogin, som omfattar hela 1.900 Bureättlingar - och till det kommer antalet ingifta - är den största släktutredningen i släktboken, faktiskt den största enskilda släktutredningen ända in i modern tid. Den bygger nästan helt på intervjuer av ett stort antal nära och avlägsna släktingar och är mycket noggrant och detaljerat genomfört; även barn som dog i mycket späd ålder är medtagna och Johan Bure försöker dessutom att placera barnen i rätt åldersordning i barnkullen.
 
* Därefter kommer släkttavlorna för morfadern Andreas Olai, kyrkoherde i Skellefteå men född 1512 som son till Olof timmerman och dennes hustru Brita på Tovan i Uppsala. I detta släktnätverk från 1400-talets slut figurerar nästan enbart uppländsk allmoge, några borgare och ett par bekanta prästfamiljer som Turdinus och Leuchovius. Denna utredning har i avskriften X37 varit korrupt och oanvändbar men återfinns i sin fulla glans i släktboken i original.
 
* Den tredje största släktutredningen gäller Johan Bures första hustru, Margareta Mårtensdotter, i vars släkttavlor man hittar borgarfamiljer i flera mellansvenska städer från senmedeltid och framåt och också bekanta personer som den kontroversielle Ericus Olai Skepperus och i utkanten även ärkebiskop Laurentius Petri Gothus. Denna släktutredning var före Tiina Miettinens fynd av släktboken helt okänd.
 
* Därutöver finns några mindre släkttavlor för flera personer med svensk-finsk anknytning. (Johan Bures egen far var bördig från Nyland i Finland.) Bland dem märks den finskbördige sekreteraren Hindrik Matsson Hugguths släkt (i vilken också den ryktbare Sigfrid Aronus Forsius figurerar); den så kallade Tomtaätten; Ålandsfogden Jon Västgötes släkt; Harald Tyrilssons (Stålhandske) ättlingar via svärsonen Erik Arvidsson (Footangel); frälsemannen Hindrik Perssons (Gyllenflög) barn och barnbarn. Till det kommer en redogörelse för ättlingarna till Johan Bures farmors andre make, Stockholmsborgaren Lars Mickelsson i Nygränden.
 
Klickar man på knappen »Om» på startvyn kan man bläddra i det digra fotobiblioteket på runt 2.500 foton, bland dem foton av alla kända källor som rör Bureätten fram till år 1750. Bland de fotograferade källorna ingår Nils Jakobsson Burmans stora släktbok från 1700-talets första hälft om ca 590 sidor liksom foton av Hans Hildebrands omfattande och fortfarande läsvärda monografi över Johan Bure (tryckt 1911). Ett ansenligt antal av fotona har tagits och efterbehandlats av av Hans Hanner för Genealogiska Föreningens räkning. Övriga foton har tagits med stor generositet av finska Riksarkivet, Uppsala Universitetsbibliotek, Kungliga Biblioteket och Linköpings Stiftsbibliotek.
 
I det intilliggande artikelbiblioteket finns 28 artiklar (med utgivarförord och författarförord inräknade) om drygt 500 djuplodande A4-sidor, varav 25 artiklar är mina tillskott med en omfattande analys av släktboken; redogörelser för Johan Bures uppväxt, hans föreställningar och hans hustru och den lärda dottern Karin (Sveriges tydligen första kvinnliga latinist); källkritiska aspekter; hur man släktforskade före Riddarhusets inrättande osv. Den finska historikern Tiina Miettinen, som alltså hittade släktboken i original i ett godsarkiv i finska Riksarkivet 2008, har skrivit en presentation på finska respektive svenska som behandlar släktbokens öden i Finland.  
 
Digitaliseringsexperterna Carl Szabad, Enskede, och Johan Gidlöf, Älvsjö, ligger bakom den tekniska lösningen med gränssnitt och allt. Sökfunktionerna är  
starka.
 
Det känns mycket bra att på detta sätt kunna fullborda en forskning som inleddes redan 1995.
 
Vänliga hälsningar
Urban Sikeborg
 
(Meddelandet ändrat av Sikeborg 2014-06-14 11:31)

2014-06-14, 14:22
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Vad ska man säga? Det allra minsta är ett stort och varmt TACK till framför allt Urban Sikeborg men också alla övriga inblandade för denna enastående forskningsinsats som kommer att vara till nytta och glädje för alla med - eller utan - kopplingar till Bureätten under generationer framöver. Till slut kan allt unket städas ut och ätten få upprättelse för ett skamfilat rykte under många år och platsen i historien som den förtjänar!

2014-06-14, 15:13
Svar #5

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Hur beställer man skivan?
Hittar den inte på Rötters bokhandel.
 
/Sylvia

2014-06-14, 17:49
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Finns hos GF www.genealogi.net
 
Instämmer i hyllningarna.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-06-14, 19:00
Svar #7

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Olle! Korkat av mig att inte läsa ut det av tidigare inlägg i den här diskussionen.
 
/Sylvia

2014-06-14, 23:19
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil

2014-06-15, 07:46
Svar #9

Carl Szabad

Och för den som vill lära sig hur man söker på skivan kan man titta här, där programmeraren Johan Gidlöf demonstrerar funktionerna.

2014-06-15, 21:42
Svar #10

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack Mats och Carl för tipsen!
Detta forum är fantastiskt, och släktforskare är nästan alltid generösa med att dela med sig av tips och kunskaper.
Jag har nu lyssnat på Urbans och Johans framställningar, och jag ser verkligen fram emot att få ta del av skivans gedigna innehåll.  
Man känner stor tacksamhet mot de eldsjälar som har arbetat med projektet.
Med vänlig hälsning,
Sylvia

2014-06-16, 09:32
Svar #11

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Hej! Det har varit många turer kring Bure ätten och jag hänger inte riktigt med. Zacharias Plantin Olausson är en anfader. Betyder det då att jag tillhör Bureätten eftersom han var gift med Magdalena Zachrisdotter Bure?
mvh/Lisa

2014-06-16, 11:55
Svar #12

Carl Szabad

Kyrkoherden i Offerdal Sakarias Olausson Plantin var inte gift med Magdalena (Malin) [Sakariasdotter]. Däremot var han son till henne och kyrkoherden i Umeå Olaus Petri Niurenius.
 
Malin (Magdalena) finns med i Johan Bures släktbok som dotter till kyrkoherden i Nora herr Zacharias [Jonae]. Om det innebär att du tillhör Bureätten är en definitionsfråga. Det finns ju olika åsikter om vad som krävs för att tillhöra en släkt eller ätt. För vissa måste man då ha anor på raka fädernet, men Johan Bure själv ställde inte upp såna kriterier utan angav lika ofta kvinnolinjerna.

2014-06-16, 17:05
Svar #13

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Ja, naturligtvis var det hans mor och även mormor som hette Bure. Hans dotter Gertrud är den som jag härstammar ifrån. Så det blir väl den kvinnliga sidan. Lika viktig den, kan man tycka. Allt annan tänk är förlegat.  
mvh/Lisa

2014-06-16, 17:24
Svar #14

Carl Szabad

Nej, som jag skrev hette inte modern Bure och inte heller mormodern! Modern skrivs Malin [Sakariasdotter] och mormodern Malin [Engelbrektsdotter]. Den som kallar dem Bure har i så fall klistrat på det i efterhand.

2014-06-16, 18:33
Svar #15

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Så här står det:    Magdalena Zackrisdotter Bure (1604 - 1689)(mor)    Malin Engelbertsdotter Bure (1581 - 1668)mormor
   
   Engelbert Laurentii Bure (1542 - 1621)
Elisabet Andersdotter Burea (1549 - 1597) mormors far och mor
Så det stämmer alltså inte? Ska jag bara ta bort Bure
 
källa: http://www.martinbergman.se
Vore kul att få mitt träd rätt!
mvh/Lisa

2014-06-16, 19:42
Svar #16

Carl Szabad

Som jag skrev, om någon i efterhand kallar en person för något hon aldrig kallats i samtida handlingar är det en efterkonstruktion. Den länken du hänvisar till kan knappast betraktas som en primärkälla. Den här diskussionen handlar om Johan Bures släktbok och det är den jag citerar.
 
De årtalen du skrivit in finns inte heller alltid belagda i samtida handlingar.
 
Kyrkoherden i Säbrå Engelbrekt Laurentii (inte Bure!) påstås i Bygdéns herdaminne vara född 1542. Det finns inte belagt någonstans i samtida handlingar. Vad man vet är att han första gången är adjunkt i Säbrå 1568, vilket gör att jag gissar att han egentligen är född något senare.
 
Elisabet Andersdotter (inte Burea!) stämmer årtalen på, enligt släktboken. Där finns till och med datum för födelse och död angivna, 1549-09-06 respektive 1597-10-09, översatta till nutida format.

2014-06-16, 21:37
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vill säga tack för den fina presentationen Johan Gidlöf! Det är inte svårt att bli tagen av den här framställningen, också innan man sett själva materialet. Hoppas att Urban och de andra inblandade får det tack och den uppskattning de förtjänar!
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2014-06-16, 21:46
Svar #18

Utloggad Magnus Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-02-24, 22:37
    • Visa profil
    • nilsanor.webb.se
Släktforskare lever i spännande tider tack vare Urban m fl!
 
Stämmer dessa Wikipediaartiklar med DVD-skivan? Särskilt släktträdet i den första artikeln behöver utökas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bure%C3%A4tten  
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Bureus  
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Fartegnsson
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Bure%C3%A4tten

2014-06-18, 08:41
Svar #19

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Med risk för att bli tjatig--så Carl, du menar alltså att varenda släkttavla som ligger ute, där även källor uppges, är fel? Jag är mest av allt intresserad av att få min egen antavla så korrekt som det går. Enligt andra så finns det både Bure, Blix och Skanke i släkten eftersom jag är släkt med väldigt många familjer i Offerdal med omnejd. Men jag får olika information hela tiden och är till slut inte säker vem som har rätt? Tror du, eftersom jag faktiskt har ovanstående namn i mitt träd att jag kan reda ut vissa saker genom att skaffa skivan?
mvh/Lisa

2014-06-18, 10:10
Svar #20

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Lisa, det är som med alla släkttavlor med Gustav Wasa eller de med olika frälsesläkter som har fått släktnamn efter de vapensköldar de hade. Någon har lagt på Wasa, Lejonansikte och Bure för att visa att personerna tillhörde den släkten, trots att de själv normalt använde patronymikon (eller just därför). Så personerna är rätt, källorna är rätt, de pådyvlade släktnamnen ska bort eller möjligen sättas inom parentes.

2014-06-18, 10:15
Svar #21

Carl Szabad

Ja, om det står de uppgifter du angett är det naturligtvis fel, eftersom de inte finns angivna i någon primärkälla. Det är problemet när alla hämtar sina uppgifter från nätet helt okritiskt. Felen transporteras bara vidare utan att någon kollar vad som är rätt. Alla som har sidor på nätet med felaktiga uppgifter borde skämmas eftersom det bara bidrar till förvirringen.
 
Jag ska ta ett exempel. Jag har granskat många skattelängder från 15- och 1600-talet som Engelbert Laurentii undertecknat i egenskap av kyrkoherde. Han har aldrig skrivit sig Bure och han borde väl själv veta vad han heter? Jag bifogar ett urklipp ur tiondelängden för 1585 där man på första raden kan läsa Bekennes iagh Engelbertus Laurentij (inget Bure!), overdigh Gudz ordz tienere ....

 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-06-18 10:16)

2014-06-18, 10:23
Svar #22

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Men då tar jag bort allt som heter Bure och väntar tills det blir rätt! Ja, det finns många fel på nätet. Det är nog många som vill tillhöra berömda släkter men jag är bara intresserad av att få det rätt.
mvh/Lisa

2014-06-18, 10:30
Svar #23

Carl Szabad

Du kan lita på att det som står på Bureskivan är rätt, särskilt som det för varje person finns kopplingar till bilder som visar hur det ser ut i handskriften. Naturligtvis har det funnits människor som kallat sig Bure, exempelvis Johan Bure själv, eller som han också kallade sig på latin Johannes Bureus, ibland med tillnamnet Thomasson eller Thomæ på latin, eftersom fadern hette Thomas. Men av det skälet ska man ju inte klistra på det namnet på en mängd personer som aldrig kallat sig så.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-06-18 10:32)

2014-06-18, 11:45
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK till Urban Sikeborg, Tiina Miettinen och alla andra som bidragit till denna fantastiska utgåva!!!  
 
Lisa Carlie, om du har ovannämnda personer i din släkt och dessutom som anor, så bör du skaffa denna DVD, eller om du inte har råd, kolla informationen där den kommer att finnas på arkiv, bibliotek eller släktforskarföreningar, så att du får det så rätt och riktigt som det (just nu) är möjligt!!! Lycka till!!!
 
Återstår att se om den korrigerade informationen om släkten Bure nu sprids på nätet också. Magnus Eriksson nämnde Wikipedia härovan, men det finns ju otaliga sidor med Bureinformation som behöver uppdateras och ändras!!!  Fördelen med internet är ändå att det går att ändra och relativt snabbt! Detta till skillnad från det tryckta ordet där felen för alltid består och rättelserna inte alltid når ut!
 
Bra jobbat och för alla Bureforskare och Bureättlingar innebär väl detta att det är som lilla halvårsjulafton genom att få paket av släktforsknings-, lagom till midsommar!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-06-18, 12:39
Svar #25

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Tack Stefan! Ja det är mina anor, så det ska bli kul att få ordning på det hela.
mvh/Lisa

2014-06-18, 13:02
Svar #26

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Engelbert Laurentii var min fm mm fm mf mm fm mf! (14 generationer)
mvh/Lisa

2014-06-18, 22:18
Svar #27

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Hej! Någon som läst och funderat över mitt inlägg ovan från den 9 december 2013? Är Sven Lidenius i Österplana verkligen Bureättling?

2014-06-18, 23:22
Svar #28

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Krister: I Nils Jakobsson Burmans släktbok, som finns på skivan, står bara följande om Johannes Kenicius på sida 321: Studerade i ungdomen, och blef sedan Referandarius i Kongl. Krigs Collegio. Ev. hustru och barn saknas.

2014-06-19, 03:18
Svar #29

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Krister: I Kleberg, Johan (1930). Svenska ämbetsverk. [D. 1], Krigskollegii historia : biografiska anteckningar 1630-1865. Stockholm, s. 70, anges följande i matrikeln över aktuarier 1630-1714:
 
»Johan Persson Kenicius; son av ärkebiskopen Petrus Kenicius och Margareta Hansdotter Gammal; 10 april 1642 aktuarie i krigskollegium; före 7 juli 1649 avsked. - G. m. Elisabet Nilsdotter. Barn: Margareta, g. 1665 m. kyrkoherden Petrus Jonæ Boestadius.
Uti protokoll 16 dec. 1648 talas om Kenicii >oordenteliga comportamenter> [dvs. oordentliga uppförande] samt att han ur tjänsten skall bliva >submoverad>, men han var kvar ännu inpå följande året. Den 20 jan. 1649 erhöll Balthasar Thile (Gyldenhoff) drottning Kristinas fullmakt på aktuariebefattning, >ändock vi>, såsom det sägs i brevet, >för någon tid sedan månde göra någon förändring med aktuarietjänsten uti krigsrätten och samma charge av staten utstryka och kassera>. På detta sätt erhöll kollegiet två aktuarier för en kortare tid, men 5 juni s. å. resolverades, att Thile skulle behålla lönen från den [!] datum, han var antagen till tjänsten, nämligen från 20 jan, och K. uppbära lön för de månader under året, han hade tjänat. Enär Thile introducerades i aktuarietjänsten först 7 juli 1649, torde möjligen K. varit kvar första hälften av året.
K. erhöll enligt k. brev 14 febr. 1650 kronohemmanet Lundh (Lunda) i Björklinge sn (Upps.) på livstid i ersättning för sin mistade tjänst. Detta hemman sökte man emellertid fråntaga honom, varför han klagade hos K. Maj:t, tydligen med framgång, ty saken upprepades sedermera, då änkan suttit å hemmanet i 14 års tid.»
 
I den äldsta husförhörslängden för Björklinge för år 1686 (AI:1, 1686, uppsl. 12) upptas överst på uppslaget för det första hemmanet i Lund: »H. Elisabet S. Kenicii Effterl».
 
Kleberg anger som synes ingen källa till sin uppgift om Margaretas äktenskap. Ett uppslag kunde vara att kolla Register till riksregistraturet 1547-1718 (finns tillgängligt i Riksarkivet Marieberg) för att se om Elisabet Nilsdotter eller den uppgivne svärsonen Petrus Jonae Boestadius (Bestadius) finns nämnda där i samband med tvisten om kronohemmanet Lund. Ett annat är att se efter om Margareta Kenicias och Petrus Jonae Boestadius' namn ingår i kortregistret till Verser till och över enskilda i Kungl. Biblioteket, med tanke på att ett årtal anges för deras vigsel. Denna samling innehåller förutom gravskrifter och olika typer av gratulationer även många bröllopshyllningar; ofta skrevs ju bröllopsverser av olika slag vilka trycktes i samband med giftermål mellan personer som gjorde anspråk på lite högre social status.
 
Vänliga hälsningar
Urban Sikeborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna