ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2013  (läst 3073 gånger)

2012-10-26, 16:48
läst 3073 gånger

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
En liten statusrapport beträffande arbetet med Johan Bures släktbok i original som Tiina Miettinen, fil. dr vid Tammerfors universitet, fann i finska Riksarkivet 2008:
 
Alla personer som nämns i anslutning till Buregenealogin i Johan Bures autograf är inlagda i en släktdatabas. Det rör sig om 2.593 personer, så gott som alla ofrälse, från 1400-talets slut fram till 1630-talet. Runt 1.500 personer har haft direkt koppling till Norrland. Varje person har en personakt som innehåller transkriptioner av alla omnämnanden av personen ifråga, både i autografen och i en av de två avskrifter som gjordes 1714 av en tidigare version av släktboken, tillsammans med förtydliganden, kommentarer om i vilken ordning uppgifter skrivits in utifrån det bläck som använts, påpekanden om diskrepanser och exakta källhänvisningar. Alla latinska ord och fraser presenteras med svensk översättning. Den samlade mängden text i personakterna för Buregenealogin uppgår för närvarande till 1.222 A4-sidor. Därmed återstår att ta hand om den resterande femtedelen av släktboken, som behandlar två andra ofrälse släktkretsar, huvudsakligen i Uppland och Stockholmsområdet, riktigt intressanta i min mening. Dessa gör att Johan Bures släktbok blir relevant för många fler än bara Bureättlingar. Personakter för präster, kronotjänstemän, skattebönder i Skellefteå och andra kommer att kompletteras med referenser till litteratur där de berörs. Lyckligtvis har pionjärer som Ulf Lundström och Leif Boström kunnat belägga åtskilliga av de skattebönder som nämns, något som gör det möjligt att fixera dessa till exakt tid och plats. Alla barnkullar ska uppdateras så att barnen visas i den ordning de anges i släktboken - Johan Bure försökte i görligaste mån att ange dem i åldersordning - eftersom gedcomstandarden saknar stöd för manuell sortering när födelseår saknas. Korrekturläsning sedan.
 
Släktboken är ju helt unik i sitt slag, inte bara genom att den redovisar ett ofantligt ofrälse släktnätverk som redan på Johan Bures tid hade brett ut sig från Norra Ishavet till Rom (åtminstone någon verkar till och med ha befunnit sig i Indien, enligt autografen), från senmedeltid och genom hela Vasatiden, då annars bara den enda procent av befolkningen som utgjordes av adeln ansågs ha anor. Dess betoning på kvinnorna som släktskapsförmedlande, vare sig de var tjänstepigor eller biskopinnor, står också i stark kontrast till de dåtida adelsgenealogiernas fokus på mannen. Omkring 40 % av personerna i släktboken är kvinnor.
 
Vi har börjat diskutera möjligheten till en digital publicering - av typen cd-skivan Sveriges Dödbok - där varje personakt innehåller familjedata och länkar till fotografier av de sidor i såväl autografen som i avskriften X37 (Uppsala Universitetsbibliotek) där personen i fråga nämns. Det måste till en hyfsad analys och beskrivning av släktboken och dess proveniens med mera som kompletterande material, men det mesta har jag i koncept sedan tidigare i min dator. De i Finland verksamma kommer att få särskild uppmärksamhet av Tiina Miettinen, eftersom många finnar har Burehärstamning, fler än vad man tidigare antagit. Finansieringen av de tekniska resurser som krävs måste lösas på något sätt, än vet jag inte hur. Under de bästa förutsättningar och om såväl världen som jag består tar det rimligen ett år innan vi har en färdig produkt, »Johan Bures släktbok» eller vad den nu kommer att heta. Men det mesta av själva grundarbetet med att lägga in data är alltså gjort och andra kan snart ta vid.

2012-10-27, 05:52
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Så fantastiskt spännande, Urban! Vi ser fram emot den CDn, även om man inte har släkt i den så låter det jätteintressant som historiskt material.

2012-10-27, 10:38
Svar #2

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Hej Chris! Det finns nog en risk att du hittar något i släktboken ändå, trots avsaknad av Bureanor. Jag tror att med släktboksautografens kompletteringar av Johan Bures morfars släktkrets och den tidigare okända utredningen av hans första hustrus släkt kommer många fler än väntat att hitta släktingar där.
 
Ett exempel är Johan Bures notering i autografen att hans morfars brorson herr Hans (Johannes Laurentii) på Södermalm hade en dotter Brita, som år 1631 var förlovad med herr Hans, »Capellan hos sin fader», herr Johan (Johannes Oestani) Turdinus i Frötuna. Det kanske kan ge några nya släktkopplingar åt någon. (Som källa till den aktuella släkttavlans uppgifter anför Johan Bure herr Hans på Södermalm syster Brita i en intervju den 8 mars 1632.) Johan Bures morfar, herr Andreas Olavi i Skellefteå, var ingift i Bureätten, så någon Burehärstamning blir det inte för Johannes Turdinus eller dennes son däremot en koppling till en annan, i sig intressant släktkrets. På nätet har Johannes Turdinus i Frötuna tillskrivits sonen Hans (Johannes Johannis Turdinus), som 1640 anges ha varit kaplan i Neder-Kalix i tretton år och 1659 blev kyrkoherde i Nordmaling, enligt Härnösands stifts herdaminne. Men eftersom herr Johan i Frötuna son herr Hans i Buresläktboken anges ha varit kaplan hos sin far 1631, så blir identifieringen med den samtida kaplanen i Neder-Kalix lite problematisk.

2012-10-27, 13:14
Svar #3

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil
Hej,
Mycket intressant! Den CDn sätter även jag stora förhoppningar till.
Kan det det i detta material finnas mer underlag kring en fråga jag tidigare ställt under släkten Molithaeus? Vi är många forskare som har koppling till biskop Mattias Marci (Molithaeus) som dog i pesten i Mariestad 1603. Man tror att han var son till Marcus Eriksson - landsfogde över Åland. Men modern är helt okänd.
När jag nyligen granskade Johan Bures släktträd fann jag i utkanten av detta en finstilt anteckning om att en Dordi (i Bure-släkten) var gift med fogden Marcus Eriksson på Åland. Jag har inte sett detta i någon forskares material och undrar om det är samme Markus Eriksson som är kopplad till släkten Molithaeus? Kan det finnas mer kring detta i den släktdatabas som nu arbetas fram?
Dordi var dotter till en Barbro Olofsdotter och Herr Hans i Tyresö. Barbro i sin tur dotter till Dordi Larsdotter och borgaren Olof Jonsson i Gävle. Och Dordi den äldre var dotter till Anna (Gubbe) och fogden Lars Olofsson (han som startade det ursprungliga Vasaloppet).
Ser med spänning fram emot skivan.
Mvh/Paul Neptune

2012-10-27, 16:10
Svar #4

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Hej Paul! Det stämmer att Johan Bure nämner fogden Markus Eriksson på Åland som gift med Bureättlingen Dordi. [Hon var dock dotter till borgaren Klemet Eriksson och hustrun Anna i Öregrund, inte till Annas syster Barbro. [Johan Bures släktbok, Armfeltska arkivet III:14-15, fol. 147v (s. 79), finska Riksarkivet] I avskriften X37 av släktboken har Dordi nämligen råkats föras in i den direkt intilliggande barnkullen, alltså Barbros, genom en slarvig dragning av en klammer, och därmed kom Dordi att bli dotter till sin moster. [X37, uppsl. 36, Uppsala Universitetsbibliotek] I J. A. Almquists sammanställning över fogdar i Sverige 1523-1630 anges att Markus Eriksson var fogde på Åland 1585-1598. [Almquist, Johan Axel (1923). Den civila lokalförvaltningen i Sverige 1523-1630: med särskild hänsyn till den kamerala indelningen. 4, Person- och ortregister. Stockholm, s. 153]
 
Hustru Anna och systern Barbro var mycket riktigt döttrar till Olof Jonsson i Gävle och hustrun Dordi, men Johan Bure nämner inget om att Olof Jonsson varit borgare. I släktboksautografen har Johan Bure rättat Dordis härledning i efterhand. Han har lagt till ett patronymikon Andersdotter och flyttat henne så att hon blivit syster till ståthållaren Lars Olofssons hustru Anna (Andersdotter, av Norrlandssläkten Grubb) i stället för dotter, med hänvisning till att han uppmärksammat en genealogi av kanslisekreteraren Rasmus Ludvigsson som inte nämner någon Dordi bland Lars Olofssons barn. (Den genealogin hade för övrigt sannolikt tillkommit med uppgifter från Lars Olofssons måg Anders Sigfridsson, som är den egentlige huvudpersonen i den släkttavlan.) [Johan Bures släktbok, Armfeltska arkivet III:14-15, fol. 146r (s. 78)]
 
Så Johan Bures släktbok i autograf stökar om i våra släkttavlor ibland, kan man säga ...
 
Vänliga hälsningar
 
Urban
 
(Meddelandet ändrat av sikeborg 2012-10-27 16:13)

2012-10-27, 20:07
Svar #5

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil
Hej Urban,
Och stort tack för all kunskap och hjälp!  
Jag har haft svårt att få in de berörda kvinnornas uppskattade födelseår mm i en rimlig tidsaxel. Min anfader biskopen Mattias Marci föddes redan runt 1560.
Med dina nyheter kan vi kanske få allt att stämma tidsmässigt. Detta borde vara mycket intressant för alla Molithaeus-ättlingar.  
Vänliga hälsningar/Paul

2012-10-27, 20:38
Svar #6

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Nu blev det trasslligt i släkträdet ;-). Hur ser nu kopplingen ut bakåt i tiden till Buresläkten om det är så att Anna Olofsdotter, och Barbro Olofsdotter, är döttrar till Olof Jonsson i Gävle.

2012-10-27, 20:59
Svar #7

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil
Hej,
Om jag fattat rätt så var Olof Jonsson i Gävle gift med Dordi (den äldre) Andersdotter. Denna Dordi bör ha varit dotter till landsköpman Anders Persson Grubb i Umeå och Mariet Jacobsdotter Bure (f i Skellefteå).
Anders Persson levde ca 1470-1543. Mariet Jacobsdotter levde från ca 1473 till efter 1529.
Bäst du kollar själv. Detta är onekligen trassligt.
Mvh/Paul

2012-10-27, 21:38
Svar #8

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Det stämmer: Dordi Andersdotter är dotter till Anders Persson, nämnd i ett kungligt brev 1529, och hustrun Mariet i Grubbe i Umeå. Hustru Mariet (som i släktboken också skrivs med den uppsnofsade namnformen Maria, eftersom Johan Bure felaktigt trodde att Mariet var en variant av Maria) var enligt Johan Bure Bureättling och det lär nog vara rätt, dels med tanke på att han besökte en sonson till henne, Andreas Petri (född 1525), dels att Johan Bures far på sin tid angett att hon tillhörde svärmoderns Buresläktkrets i Skellefteå. Vad beträffar årtalen så finns mig veterligen inga data överhuvudtaget som indikerar mer exakt när hon levde. Hon finns inte belagd i någon samtida källa.
 
Men att hustru Mariets patronymikon verkligen var Jakobsdotter är inte så säkert, om jag har lyckats begripa Johan Bures kommentarer och tillägg rätt ... Jag kommer redogöra för det mer detaljerat när hela materialet publiceras och jag fått själva analysen av släktboken färdig. Det finns ett par frågetecken att räta ut först.
 
Bästa hälsningar
 
Urban

2012-10-28, 06:04
Svar #9

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Även om namnen Maria och Märit inte har samma ursprung så är min uppfattning att man på 16- och 1700-talet uppfattade namnen som varianter av samma namn. Och detta kan väl inte vara något som Johan Bure hittat på?
Se nedanstående ansedel som jag hittade på en gång:
ANSEDEL Brita Jacobsdotter
 
Brita Jacobsdotter
* 1720-10-04 Själevad Österalnö 1
? 1805-10-29 Umeå lf Brännland
F:Jacob Andersson
M:Märeta Eriksdotter
   g:
  Fam:
Lars Zachrisson * 1723-11-02 Billsta 5 ? 1756-11-12
  g: 1751-04-03 Själevad
    1 Brita * 1751-12-17 Själevad ? 1795-03-23
    2 Maria * 1753-02-05 Själevad ? 1832
    3 Zacharias * 1754-08-28 Själevad ? 1789
    4 Margareta * 1756-12-20 Själevad ? 1757-12-16
  Fam:
Johan Nilsson * 1739-09-07 Umeå ? 1798-03-18
  g: 1757-12-26 Själevad
    5 Carin * 1760-08-05 Själevad

2012-10-28, 07:45
Svar #10

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Jag bara konstaterar parentetiskt att Johan Bure felaktigt trodde att Mariet var en form av Maria, det är allt; att han var först eller ensam om det var aldrig min mening att hävda.
 
Angående Mariet/Maria återger jag här min preliminära kommentar om detta i Buredatabasen:
 
I släktboken räknar en av de mer prominenta Buregrenarna sitt ursprung från Bureättlingen »Maria», gift med Anders Persson i Grubbe i Umeå och stammoder till Norrlandssläkten Grubb. Hon bör ha fötts under 1400-talets senare del, med tanke på att hennes sonson, prosten i Luleå Andreas Petri, föddes 1525. (Bygdén, Hernösands stifts herdaminne, d. 2, s. 198) Hon skrivs i Johan Bures släktbok i flera sidors vänsterkolumn där »huvudpersonens» dopnamn anges för respektive släktled. I dagligt tal har hon sannolikt kallats Mariet, en dialektal form av Margareta. De av hennes ättlingar som uppkallats efter henne och som redovisas i släktboken anges av Johan Bure heta Mariet eller Margareta, inte Maria. Till detta kommer att hon föddes under den katolska senmedeltiden, långt före reformationen; namnet Maria ansågs under medeltiden vara alltför heligt för att användas som kvinnonamn. Personhistorikern Bengt Hildebrand kommenterar beträffande kristna kvinnonamn under medeltiden: »Gudsmodern Marias namn ansågs däremot under svensk medeltid vara för högt (.) och man synes därför icke ha ett enda exempel på dess upptagande för svenskt namnbruk vid denna tid.» (B. Hildebrand: Handbok i släkt- och personforskning, 1961, s. 204) Ännu omkring år 1570 redovisas endast elva kvinnor med detta namn i tiondelängderna för det egentliga Sverige, inbegripet Jämtland och Härjedalen, medan Margareta - i former som Marit, Mariet, Meriet, Margreta - är mycket vanliga. (Fredriksson, Ingwar: Svenskt dopnamnsskick vid 1500-talets slut, 1974, s. 169) I en kommentar av Olof Björnsson i Bure, som Johan Bure intervjuade, kallas hon uttryckligen »Hust: Mariet i Grubbe». (X37, uppsl. 54; Genealogica 53, uppsl. 55. Kommentaren saknas i X36.)
 
Johan Bure kallar på liknande sätt Anders Burmans dotter för hustru Mariet i själva släkt-tavlan men Maria när hon skrivs i sidans vänsterkolumn (där respektive släktled markeras med »huvudpersonens» dopnamn); jämför fol. 184r (s. 147) och fol. 184v (s. 148). Detsamma gäller Lille Lussis i Viken dotterdotter hustru Mariet, som Johan Bure på motsvarande ställe i sidans vänsterkolumn benämner Maria; jämför fol. 185v (s. 150) och fol. 186v (s. 152).
 
Johan Bure verkar ha tolkat Mariet som nära besläktat med namn som Marita och Marietta, vilka båda är diminutivformer av just Maria.
 
Vänliga hälsningar
 
Urban

2012-10-28, 11:16
Svar #11

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Väldigt roligt att höra om arbetet med att publicera det omfattande materialet från Johan Bures egenhändiga släktbok. Vilket otroligt stort framsteg för den seriösa Bure-forskningen! Urban, du och Tiina gör verkligen ovärderliga insatser för släktforskningen!
 
Hälsningar /Peter

2012-10-28, 13:51
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Heja Urban (och Tiina)! Ni gör förstås en fantastisk, systematisk, källkritisk, intressant, efterlängtad, värdefull och viktig insats för många forskare!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-10-28 13:51)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-10-28, 16:14
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Kan bara hålla med dem som ger Urban & Tiina beröm för sina insatser.
 
Som Bure-ättling ser jag verkligen fram emot att få ta del av materialet, och då inte bara för det som är direkt kopplar till Bure-genealogin.
 
Jag vet inte hur detta omfattande projekt har finansierats. Men det borde, från svensk sida, finnas fonder på såväl lokal som regional och central nivå som skulle täcka en del av framställningskostnaderna. Jag menar att så många med anknytning till Norrland kommer att få så mycket ny genealogisk kunskap, som dessutom kommer att stå sig under mycket lång tid framöver, att det absolut borde finnas instanser; föreningar, hembygdsförbund, institutioner och utbildningscentra vilka skulle värdera materialet mycket högt och därför kunde stödja utgivningen ekonomiskt.
 
Dessutom borde både Urban och Tiina föräras med ett stipendium eller liknande. För det är en enorm arbetsinsats de gjort - till nytta och glädje för så många forskare!  
 
Och lägligt vill jag utbrista: Urban for President!

2012-10-29, 15:32
Svar #14

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tycker mig höra en samfälld jubelkör bestående av oss Bureättlingar och andra intresserade.
 
 
Äntligen kan vi se fram emot en omfattande, sakkunnig och (inte minst) seriös
utredning om den omdiskuterade Bureätten!
 
Stor eloge till Urban och Tiina!
 
Sylvia

2012-10-29, 19:41
Svar #15

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Låter som det bästa som har hänt i branschen. Jiiihaaa!

2012-10-30, 01:07
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Även jag instämmer!
 
Verkligen roligt, hoppas nu Buredebatten kan numera föras i en seriös anda.
Hoppas detta kommer ut i ngt mediaform.
 
Björn

2012-11-04, 14:23
Svar #17

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Urban!
 
Hoppas ni gör den här cd-skivan plattformsoberoende, så att man kan använda den på en Mac också.
 
Mvh, Maud
mlind

2013-05-04, 20:01
Svar #18

Susanne Thorsberg

Hej
 
som Bureättling vill jag säga att detta är det bästa som kunnat hända och jag ser fram emot denna CD.
 
Tusen tack för ett enormt arbete...
 
När kommer den?

2013-05-04, 23:23
Svar #19

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Just nu är det en öppen fråga. Finansieringen ordnades till en stor del förra veckan via en privat stiftelse och det har förstås varit den kritiska faktorn; jag lyckades inte intressera förbundet för Bureskivan och det var oklart om någon annan genealogisk aktör hade ekonomiska möjligheter att ge ut skivan med de funktioner som vi ansåg var nödvändiga att ha med. Så mycket kan jag väl ändå säga att vi står i kontakt med en förening som uttryckt ett preliminärt intresse att ge ut skivan. Ett beslut om huruvida de vill gå vidare fattas förhoppningsvis inom några veckor. Blir beslutet negativt lär det dock dröja några år innan materialet blir publicerat.
 
Vänliga hälsningar
 
Urban

2013-05-05, 22:12
Svar #20

Susanne Thorsberg

Hej
 
varför inte önska medel av all oss Bureättlingar...?
 
Vet inte om man kan göra så osv. men det var bara en tanke...ett bidrag är ju ett bidrag ?

2013-05-05, 22:26
Svar #21

Utloggad Östen Händel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1011
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 01:31
    • Visa profil
Hej!
Jag ställer gärna upp som subskribent (betalar i förskott). Om det skulle vara en lösning?
 
mvh Östen
 
(Meddelandet ändrat av Handel 2013-05-06 02:39)

2013-05-05, 23:37
Svar #22

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Tack, det var oväntat och mycket sympatiskt. Visar det sig att projektet inte går att genomföra som det är tänkt - det är mycket mer än vad man tror som ingår om man ska göra en skiva av typen Rotemannen (det är det vi vill ha) - får vi se oss om alternativa lösningar. Just nu finns en möjlig öppning så vi får se om det fixar sig den vägen.
 
Något jag skulle vilja ha med på skivan, utöver fotografier av Johan Bures släktbok i autograf och alla 1700-talsavskrifter (de utgår nämligen från en annan version av släktboken och innehåller ibland kompletterande uppgifter), är foton av de 520 sidorna i Nils Burmans släktbok över Bureätten från 1700-talets första hälft. Han gjorde en hel del värdefulla kompletteringar genom sin korrespondens med Bureättlingar, så även om han tog miste ibland överväger nog det positiva värdet det negativa; tanken är ju att vi samtidigt ska ha med analyserande texter och sammanfattningar som balanserar de olika källorna. Då skulle vi få med alla Buregenealogier fram till ca 1750 på skivan. Kungl. Biblioteket begär dock 9.000 kr för att fotografera volymen och de tillåter inte att jag själv gör det, så det är ett exempel på en extra utgift. Men vi vet som sagt mer om ett par veckor.
 
Det jag i alla fall hoppas på är att vi kan göra en skiva som innehåller mycket material till ett mycket förmånligt pris.
 
Bästa hälsningar
 
Urban

2013-05-06, 00:00
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Insamling via s k crowdfunding kan också vara ett sätt. Jag var på vippen att lägga en länk till den sajt jag känner till, men det skulle väl vara reklam eller förbjuden länkning, misstänker jag...

2013-05-06, 19:28
Svar #24

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Jag bidrar gärna med ett bidrag till en insamling för detta ändamål !!

2013-05-06, 21:31
Svar #25

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Tack, jag återkommer om det skulle bli aktuellt. Johan Bure skulle ha känt sig hedrad över ert engagemang ...

2013-05-07, 08:54
Svar #26

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se

2013-05-07, 09:26
Svar #27

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Skulle inte förbundet eller GF kunna ställa upp och ta emot förhandsbeställningar på en skiva. 500 kr skulle väl inte vara för mycket att betala. 20 personer som förbeställer betalar KBs skanning.

2013-05-07, 18:25
Svar #28

Susanne Thorsberg

Instämmer med alla Bureättlingar och tänker samma son Jan Jutefors.

2013-05-07, 21:46
Svar #29

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Instämmer helt och fullt!
Hur det praktiskt skulle kunna ordnas med förhandsbeställning hoppas jag att någon förening eller driftig person fixar snart!
 
/Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna