ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12  (läst 2844 gånger)

2006-10-11, 12:36
läst 2844 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Robert Lind har nu hittat RAÄ inventering av lämningarna vid Birstaberget. Skriv bara Skön i sökningen så får du upp ett 10-tal områden.
 
Studera nu dessa inventeringar, Ulf Sawert!
 
För här får vi nämligen svart på vitt att området redan har utforskats av RAÄ:s experter. Första gången 1964, därefter 1988. Lämningarna där; stensättning, gravfält, hög, fornlämningsliknande lämning, är alltså ingen nyhet för dem. Och de ger verkligen inget belägg för något Bure-slott vid Birstabergets sluttning.  
 
Är det så konstigt att expertisen inte bryr sig om dina framstötningar, Ulf?
 
Så lägg nu ned detta projekt och ägna din dyrbara tid åt någonting mera konstuktivt!
 
I all välmening,
 
Leif G:son Nygård

2006-10-11, 12:55
Svar #1

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag är väl en av sympatisörerna förstår jag. Enögd är jag nästan också, då mitt vänstra öga bara har ledsyn.......är född sån . Fast jag kan inte påstå att man sympatiserar bara för att man anser att man inte behöver vara ironisk och ibland rentav elak i sina formuleringar. Det gäller ju inte enbart Ulf, utan alla man behandlar så.
 
Dessutom kan jag (fortfarande) inte för mitt liv förstå varför man sitter, dag ut och dag in, och kommenterar det man ändå anser vara dömt att misslyckas. Det torde ju vara för att man tycker det är rätt kul.  
 
Bara för att jag inte tycker att man behöver vara dum mot någon när man skriver, innebär det inte att jag i sak håller med personen i fråga. Det är, enligt mitt sätt att se, inte bara Ulf som ser till att diskussionen hålls vid liv. Det gör alla ni andra också som hela tiden svarar och svarar..............Knepigt är det när man å ena sidan hela tiden säger att - den här diskussionen borde stängas - när man å andra sidan är snabb att svara och då oftast lite spydigt.
 
Föresten kan inte hela Skellefteå grävas upp för där bor Kina (känd som Bull och Piff). Hon är ett litet krutpaket så då är risken stor att hela Sverige grävs upp .  
 
Inte är väl hela AF förstörd för denna diskussion heller? Det finns massor av frågor runt omkring i forumet som man kan svara på istället för att sitta här. Massor med folk som man kan hjälpa, vilket är jättekul.
 
Ha nu en fortsatt bra dag och sköt om er allihop.  
 
Annki
 
Ps. Jag är ju inte så bra jag heller då jag också har suttit i detta forum och varit ironisk och rätt dum, måste jag erkänna.

2006-10-11, 13:19
Svar #2

Kent Olausson

Hej Ulf
 
Den Mastodontmur man ser på bilderna och läser om i din beskrivning är inte så ovanlig som du tycks vilja tro. För ett antal år sedan gick ett program på Tv där man hadde inventerat stenmura i småland och södra västergötland. Där visades verkliga mastodontmurar och de var skapade av en visa hårt arbetande jordbrukare. Bland alla de murar som visades kommer jag specielt ihåg en som var flera meter hög och denna mur låg så till att man kört upp en traktor på den och denna hadde gott utrymme åt sidorna. Obs det var inte en bro.
 
mvh
Kent Olausson

2006-10-11, 13:36
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Annki jag kan tillstå att jag ibland under den här debatten (annars brukar jag inte) var lite ilsk och kanske lite spydig.
 
Detta beror på att jag känner mig så slut på att saker återkommer hela tiden. Visst är det som du säger att man borde sluta diskutera. Varför gör vi inte det då? Jag kan inte svara för de andra mitt motiv är helt enkelt.
Se till att inte nybörjare ramlar in här och tror att allt är sant!
 
Tyvärr har det visat sig att folk har en övertro på internet och inte kollar källmaterial. Kanske vi som forskat ett par år inser riskerna med internet. Inser de nya det? Jag är rädd att vissa gör det inte. Hoppas inte jag sårat dig Annki i så fall ursäkta mig.
 
Björn

2006-10-11, 14:04
Svar #4

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Björn, inte har du sårat mig heller , så du behöver inte alls be om ursäkt. Jag kan förstå din tanke, helt klart. Det har ju kommit in en hel del fakta i denna diskussion och även de måste ju stå kvar, likväl som det andra. Då borde väl även en nybörjare kunna se vad båda sidor skriver?
 
Många som är nybörjare gör ju ibland det felet, att lita blint på allt som står. Det gjorde även jag, med resultat att jag fick börja om. När man väl har kommit en bit så börjar man upptäcka att det inte var så enkelt, utan att det krävs en hel del arbete för att styrka det man hittar.  
 
Självklart får alla skriva sina inlägg som de vill. Det är bara mina åsikter jag uttrycker i mina inlägg och ingen behöver ju bry sig om det.  
 
MVH
Annki

2006-10-11, 14:29
Svar #5

Nils Antonsson

Enligt en artikel i American Journal av Human Genetics mars 2003, presenterar 23 genetiska forskare resultatet att man funnit att 2000 undersökta män tvärsöver hela Eurasien hade en gemensam urfader för 1000 år sedan (+-300 år, om man räknade med 30 år per generation). Kromosonen man undersökte kunde bara överföras från far till son, och ej via kvinnor.  
 
Ca 16 milj män har idag denna urfader räknat då enbart på fädernet, där alltså mödernet genast bryter kedjan. Skulle även mödrar inräknas, skulle förmodligen de allra flesta i området ha någon enstaka länk till denne urfader. Det är förmodligen mera exklusivt att inte ha någon länk till denne urfader, än att tillhöra densamma. Så blir det rent matematiskt när man hamnar sisådär 30 generationer bakåt, med en släkt som sprider sig under gynnsamma villkor (makt och jordtillgångar). Den gemensamma urfadern var någon av Djingis Khans förfäder, vars gener spreds via Djingis Khan och hans bröder över stora delar av Asien och Europa på 1200-talet.
 
En borg i Sverige på 12-1300-talet uppfördes för territoriell kontroll (beskattning och/eller försvar) av någon resurs, vilket knappast kan gälla för Birsta, som låg vid sidan om alla farleder. På något sätt måste borgens kostnader betalas. Därför tror jag allt detta som diskuteras här är ett 100% blindspår.
 
Så låt oss i stället fokusera resurserna på att bevisa att Bureättens ursprung är Djingis Khan. Där har vi betydligt större chans lyckas bevisa något. Enligt min mycket ödmjuka uppfattning

2006-10-11, 14:59
Svar #6

Nils Antonsson

Ett tillägg till varför Bureättens rötter bör sökas hos Mongoliets Djingis Khan i stället för i Sundsvall (varför sannolikheten för detta verkar högre än Sundsvallsteorins trolighet): Bureättens bevisade basland vid 1400-talet är nuvarande Västerbotten. Merparten arkeologiska fynd där indikerar att man i denna region hade sina kontakter med Vasa och via farleder därifrån på den finska sidan också bör ha nått Novgorod, dit Djingis Khans trupper nådde. Däremot finns ytterst få bevis med kontakter söderut (till t ex Mälardalen) från Västerbotten längs svenska kusten före 1400-talet.

2006-10-11, 15:25
Svar #7

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Leif Gson Nygård, det är inte första gången någon har kollat Riksantikvarieämbetets inventering av Birsta. Se Släkter: Bureätten: Sköns kyrka med omnejd  måndag den 25 sept 2006 kl. 14.56. Där finns även ett utsnitt av Riksantikvarieämbetets karta med inritade fynd.
 
Hur kommenterade Ulf Sawert detta? Jo: tack för kartan! 'slottsområdet' ligger ung. 100 meter väster om siffran 77 och R:et, tydligen har man missat både detta och de två murarna.
 
Alltså, Riksantikvarieämbetets inventerare är helt inkompetenta som missat slottsområdet och murarna! Självklart har inventerarna, som noterat fem fornfynd (huvudsakligen gravar från järnåldern) i närheten, sett murarna, och självklart har de noterat att de är av sent datum, och att de inte hör hemma bland fornfynden.

2006-10-11, 15:27
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

När det gäller stengärdesgårdar, så var det så att många bönder lejde dagsverksarbetare och kringvandrande luffare, för att lägga upp gärdesgårdar och ta bort sten från åkrarna.
 
Arbetsgivaren ansågs vara en generös och förmögen
bonde om han hade så många och stora stenmurar som möjligt.
Det var ett sätt att förena ett arbete med både skryt utåt och få det gjort.
Mitt tips är att kolla upp om det funnits någon stor gård i närheten..
 
Hälsningar Eivor

2006-10-11, 16:31
Svar #9

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Det FINNS ett slott nära Birstaberget, fast norr om berget.  
Det är Märlo slott som byggdes på uppdrag av träpatronen ??B?nsow (rätt stavat?) i slutet av 1800. Det är av typen Askungeslott med tinnar och torn och används som arkiv för SCA idag. Mycket vackert. Tänk om ritningarna från 12-1300 använ.....
 
Skämt åsido vad gäller slott och fattighus: Äldre ritningar, lagfarter på fastigheter, fastighetsbildningar osv finns på Landsarkivet i Härnösand. Ålderdomshemmet/fattighuset kan finnas dokumenterat. Det kan väl du Björn T kolla upp på nästa fikarast?
 
mvh/ Robban

2006-10-11, 16:41
Svar #10

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Visst kan jag det men kommer Ulf att godta mitt svar vad än det blir?
Kanske jag anser ljuga för att gynna min sida.
 
Robban jag får titta på det nästa vecka när jag är tillbaka från Stockholms.Univ. Inlägg här kan jag göra därifrån men jag är inte på arkivet förrän den 15/10 igen.
 
Björn T

2006-10-11, 18:12
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, Allan Hansson, Ulf:s kommentar och inkompetentförklaring av RAÄ expertis talar för sig själv.  
 
Ulf Sawert lever i en drömvärld och är helt oförmögen att ta till sig fakta som riskerar att förstöra denna storslagna dröm; Bureättens slott och försvarsmur på Birstaberget.
 
Han får gärna fortsätta leva i vilken värld han vill för mig, men det är sorgligt att det ska behöva gå ut över en hel ätt och förlöjliga densamma.  
 
Nu har jag skrivit mitt sista inlägg i denna diskussion. Hoppas fler gör detsamma. För det finns betydligt viktigare forskningsuppgifter att ägna sig åt!

2006-10-11, 18:38
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Nu har jag sovit ut...jag ser att ni hunnit med en del här.
 
Till Björn: jag har redan redogjort för min släkt och alla dess trådar hit och dit i tidigare diskussioner, du får surfa runt lite grann Björn (sök på mitt namn) om du vill ha hela bilden. Vore toppen om du kunde hjälpa oss lite med material ang. ålderdomshemmet - som rivdes någon gång under 1950-talet?
 
Är det inte någon som har erfarenhet av hur en jord-scanner fungerar? Vad kan man få fram av en sådan maskin? Var kan man hyra en sådan? Vad kostar det?  
 
Nu skall jag byta ut min ur-gamla dator mot en nyare ikväll så jag blir borta en stund - sedan hoppas jag att jag äntligen kan börja svara på mail hemifrån! Vi ses!
 
Ulf

2006-10-11, 19:18
Svar #13

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hittade denna sidan på nätet.
 
http://www.auxilia.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=1560&a=7423
 
Vet inte om det kan vara ett möjligt tips Ulf
 
MVH Per

2006-10-11, 19:53
Svar #14

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Georadarprospektering: Kallas även markradar. Dras över marken och sänder ner radarimpulser vertikalt (som en grävd profil). På utskrivningspapperet registreras avvikelser i marken vilka kan bero på forntida aktivitet. Apparaten är känslig för fuktighetsgrader i jorden. Med markradar kan man upptäcka t ex gravar, oavsett om den innehåller stenpackning eller ej. I gynnsamma fall kan även stolphål ge utslag på radarn. Man kan inte se vad som orsakat det avvikande ekot; vill man ha visshet får man gräva på platsen.  
Metoden är inte möjlig att använda vid lerjordar.
Kostnad? 1000-1500 kr/tim + resor.
Förutom fältarbetet tillkommer tolkning av skrivarremsor och inmätning och koordinatberäkning av de körda profilerna.
Tolkning av remsorna kan bara en duktig och erfaren person göra.

2006-10-11, 19:55
Svar #15

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Björn!
Ingen panik. Skulle vara intressant om det finns något dokumenterat överhuvudtaget (inte bara för Ulf).

2006-10-11, 19:59
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ditt inlägg är inget svar på frågan.
Vilka adelsätter härstammar du ifrån?
 
Inte von Troil (du har visserligen gemensama anfäder som den förste som blev adlad von Troil) men inte härstammar du ifrån Ärkebiskopen personligen eller..
 
Robban, skall göra en inspektion på måndagen.
Björn

2006-10-11, 21:15
Svar #17

Frank Felton

Lite fakta om Sköns kommuns fattiggårds huvudbyggnad, uppförd 1890-92:
Arkitekt Adam EMIL Befwe (1860-1939). Stadsarkitekt i Eskilstuna. Har också ritat  
t ex  Göteborgs nations och Smålands nations hus i Uppsala, Diakonissbyggnaden på Ersta i Stockholm, Eskilstuna stads- och rådhus.
 

 
Foto från år 1900. Fotograf: Knut Wallin
Notera stenmuren

2006-10-11, 21:20
Svar #18

Frank Felton

Samma byggnad - flygbild från 1946:
 

 
Notera den steniga åkern utanför muren och trädgårdslanden på insidan.

2006-10-11, 21:30
Svar #19

Frank Felton

Samma byggnad, senare flygbild:
 

 
Notera att flera stenar har plockats ur åkern och trädgårdslanden. Byggnaden revs år 1964.  
 
Källor:
Generalstabskartan 1916, blad Sundsvall NO.
Ur Skönsbygdens historia av Reinhold Olsson, Sundsvall 1947.
Svenskt porträttgalleri XX, Stockholm 1901.
Bilder från bilddatabasen hos Länsmuseet Västernorrland.
 
Slut. Dags för nya stickspår! Huka er...

2006-10-11, 21:32
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ja inte f.n tycker jag att det ser ut som ett 1200-tals slott?
Men så är jag också part i målet hehe.
Björn

2006-10-11, 21:57
Svar #21

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Nejdå, det ser inte ut som någon medeltida byggnad överhuvud taget. Det ser ut att vara precis vad det är, en tidstypisk institutionsbyggnad från det sena 1800-talet, en romantiserande arkitekts dröm om något som aldrig fanns.

2006-10-11, 22:25
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Då avfärdar vi ännu en Ulfs myter att pensionärshemmet skall byggts för att likna slottet eller?...
 
Jag väntar ännu på ett svar Ulf vilka adelsätter härstammar du ifrån. Sedan varför kallade du Olof Rudbeck för Rudbeckius?
 
Björn

2006-10-11, 23:24
Svar #23

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Intressanta bilder, Frank!
Jämför med mina antaganden på tidigare publicerad flygbild.
Förmodat hus (inringat), stenmuren vi har fotat och den gamla vägens sträckning. Allt stämmer förutom att det är fler hus på denna bild än vad vi förmodat.
Och inga slottsrester....
 
Det är så här vi kan komma framåt genom konstruktivt samarbete!!
 

2006-10-11, 23:42
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nej Robban inga slottsrester. Men det var väl ingen som trodde det eller...?
 
Är cirkeln sluten nu eller blir det som i låten:
Som en boll stutsar jag emot dig!
Alltså att Ulf kommer med ett nytt spännade nytt rön.
 
Dock skall Ulf ha kredit för en sak.
Han väcker omedvetet en fråga som aldrig fått något bra svar. Varför ingick inte Norrland i det gamla Sverige förrän långt in under Medeltiden.
 
Låt oss istället sätta fokus på den frågan.
Björn

2006-10-11, 23:53
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Frank Felton! tusentack för dina fina bilder! Det här gjorde du bra!! Det här är ju hyperintressanta bilder, här behövs nu noggranna studier av stenmuren framför ålderdomshemmet. Det syns ju hur tydligt som helst att det rör sig om någon form av mur eller rester efter någon byggnad...Fale Bures slott...? Det här måste undersökas!
 
Vänligen
 
Ulf

2006-10-12, 00:09
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Björn: jag har redan lagt ut information angående min släkt, jag orkar inte upprepa allt igen. Jag kan bara kort säga dig att jag kommer i rakt nedstigande led från greven Samuel Barcks syster Anna och att min mormors mormor (Laura Gagge) kom från en dansk adelssläkt som bl. a. är släkt med Bildt! Du får kolla upp resten själv, allt finns utlagt!
 
Anledningen till att norrland infogades så sent med riksstaten tror jag berodde mycket på att det låg så avlägset! Det var ju samma sak med Dalarna, Värmland och Småland, de kom ju också med ganska sent. Sedan tror jag att det alltid har funnits en stark frhihetstradition här uppe (liksom i Dalarna) - bönderna t. ex. har ju alltid varit fria här uppe till skillnad mot hur det var i stora delar av södra Sverige - där frälsebönder och kronobönder dominerade. Man lät sig inte kuvas så lätt häruppe - då som nu?
 
Vänligen
 
Ulf

2006-10-12, 00:10
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
 Jag anade det. Nu har vi en ny mur att undersöka! Ganska rolig diskussion detta. Keep it up!
 
PS Nej du, Ulf. Din Gagge har inget känt samband med den danska adelsätten, det har vi rett ut tidigare. Sök i hela Rötter! Du har även där fabulerat ihop och förbättrat dina anor.

2006-10-12, 00:14
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Går det att få fram förstoringar på stenmuren framför ålderdomshemmet?
 
Vänligen
 
Ulf

2006-10-12, 00:26
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men detta är ju otroligt!! Är det bara jag som reagerar på dessa fantastiska bilder!!?? På den nedersta bilden ser man ju hur tydligt som helst att det ser ut som det legat någon gammal byggnad framför stenmuren - ser ni inte detta Björn och alla andra?? Vaför reagerar ni då inte!!??
 
Här har vi ju genombrottet serverat framför allas ögon!!!! Varför är ni så tyst???
 
Kan någon försöka förstora upp områdena kring muren?
 
Vänligen
 
Ulf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna