ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10  (läst 2227 gånger)

2006-10-09, 03:01
läst 2227 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
To thomasvikander: thankyou for your support! I agree with you that (the show?) the investigation must proceed! Wich country are you from?
 
Greetings
 
Ulf

2006-10-09, 07:59
Svar #1

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Om Margareta avskydde krig avskydde krig varför vill hon hjälpa stormännen att bli av med Albrekt av Mecklenburg återigen Ulf en källa för att styrka den uppgift.
 
Drottning Kristina gjorde säkerligen mycket bra. Även om hon tills gjorde sig skyldig till landsföräderi när hon blev katolik.
 
Fredrika Bremmer då är vi ju inne på 1800-talet de tanker som kommer då är relativt bra i våra dagar också.  
 
Att man kritiserar Bureus är inte för att han var lärare åt den blivande Gustaf II Adolf. När man vill bevisa honom som stor forskare får man vara beredd på att även de sämre dragen framplockade. Forskare blir både berömda eller ifrågasatta och det kan väl inte ens du Ulf anse vara fel?
 
Vad gäller din syn på Atlantica jag tror inte den var alvarligt menad! Läs historia på högskolenivå eller idéhistoria får du nog hör hur allvarligt man såg på den under 1600-talet fram till ca 1750-talet Förresten kul att du förvägrar Olof Rudbeck hans adelskap!
 
Björn

2006-10-09, 08:24
Svar #2

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Att Ni orkar hålla på?????
 
Iréne

2006-10-09, 18:03
Svar #3

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Herr Ärevördiga Ulf Af Sawert.  
Du menar altså på fullt allvar att du litar på olika uppdiktade historier bara dom bekräftar dina misstankar om Frälsesläkter (och i viss mån kungar) och deras slott. Du tänker dig alltså en ädel Riddare bland dina anor som kommer ridande på sin häst, till någons hjälp (t.ex en Ungmö (prinsessa) eller som i detta fallet Kungen). Dessutom att det finns en rik/mäktig släkt (Frälsesläkt) i Trakten behöver inte betyda att dem har med Bureätten att göra.
Men märkväl jag tar inte avstånd från att där funnits en mäktig släkt i trakten eller säger heller inte att stenen inte finns.
Men mina frågor kvarstår lik förbaskat.
Mig har du deffenetivt inte övertygat om att den [Cencur] borgen har funnits, ej heller att Fale Bure har funnits (mer än i fantasin, där han är verklig). Jag blev riktigt [cencur] över din senaste kommentar av det jag skrev.
Dessutom vore det bra om du för [cencur] lärde dig lite källkritik. Du lyssnar inte på vad andra säger, jag har heller aldrig utgett mig för att kunna mkt om Bureätten.
Var glad jag inte skrev i går kväll.
 
Per (ps Jag är en av många som INTE glömt wallin-diskussionen)
 
Obs! Om detta inlägget anses för [cencur] kan anbytarvärden gärna plocka väck det.

2006-10-09, 21:20
Svar #4

krister eriksson Krille

Att ni bara orkar hålla på med denna diskusion tycker att det är dax och bli seriös och ägna er åt det som ni är intresserade av nämligen seriös släktforskning så släng spadarna i sandlådan och kliv ur och visa att ni är vuxna människor!

2006-10-09, 21:38
Svar #5

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Burediskussioner uppstår med jämna mellanrum. Scenariot är alltid detsamma. En person med vansinniga id?er strider mot en rad mer källkritiska forskare. Personen med vansinniga id?er ger sig aldrig, utan diskussionen fortsätter och forsätter. Slutligen stängs den eller självdör.  
 
Det hela är ett spektakel som många följer och har roligt åt. Men det hela är inget annat än skadligt för hela släktforskarvärlden. Tänk på de nya släktforskare som ännu inte blivit erfarna: Wow så många anor, och så kopieras hela den långa kedjan från någon mindre nogräknad sida på nätet. Detta är ett stort nederlag för det seriösa släktforskarsverige.  
 
Tord i Byr reser sig igen från genealogins skräphög skrev jag för något år sedan i en Burediskussion. Dags igen, men denna gång är det Fale Bure som står på schemat. Dags att gräva ned igen, båda två!  
 
Nu måste förbundet tillsätta en rejäl källkritiksatsning! Det behövs om och om igen. Varje relation mellan en person och dess föräldrar skall kunna beläggas i ett samtida eller någorlunda samtida källmaterial eller genom mycket troliga indicier.
 
Vidare: Man kan inte lägga allt för stor vikt vid en källa som nedtecknats för lång tid efter en specifik händelse skett. Då är det bara en sägen. Och en sägens funktion är inte att berätta en historisk sanning.  
 
Således faller allt vad Fale Bure heter, slott, Tord, Skokloster etc. Det som många sagt tidigare: I Fablernas värld.  
 
Kanske inte en källkritiksatsning räcker. Sikeborgs utmärkta artikel i årsboken ?96 är uppenbarligen inte tillräckligt spridd. Varför inte göra en rejäl avdelning på Rötter där alla vansinnigheter som kommer upp i diskussioner som den här gås igenom metodiskt och avfärdas.  
 
Fortsätt gärna att diskutera detta på annat ställe, som ett exempel på folklore.  
 
För den seriösa släktforskningens skull: avsluta den här diskussionen nu.

2006-10-09, 21:40
Svar #6

Svenne Jansson

Vad tillför ärkekorkade kommentarer som Ir?nes och Kristers till diskussionen? Surfa nånannanstans om innehållet i den här tråden stör er!

2006-10-09, 21:48
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Hurra för Lars Nylander!
Jag stödjer honom till 100%. Sedan måste jag säga att det är vansinne. Att den här diskussionen vaknar gång på gång.
 
Så som sagt se till att gräva ner eländet.
Björn

2006-10-09, 23:40
Svar #8

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Björn Thunberg: ja du är dig lik Björn...så fort en intressant diskussion har startats dröjer det inte många inlägg förän Björn Thunberg kräver att den skall släckas ned! Kommer du verkligen från Bure-ätten...?
 
Håller helt med dig Svenne Jansson, varför måste folk gå in här och avreagera sig hela tiden? Snälla Irene och Krister...undvik denna rubrik hädanefter!
 
Ulf

2006-10-10, 00:21
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nej det kan jag ju inte göra eftersom det inte finns någon Bureätt-bekräftad annat i din fantasivärld.  
 
Jag skulle inte vilja stänga den här diskussionen om den verkligen var intressant. Men vi kommer inte längre. Du och jag har olika synsätt. Jag har tom. sagt om jag blir överbevisad så böjer jag mig. Men inte f.n har jag hört dig säga det samma. Sedan som vanligt flyr du bort från obehaligheter. Varför förvägrar du Olof Rudbeck hans adelskap??
 
Inte heller törs du angripa Lars Nylander för alla vet vilken storhet han är inom forskningen.
 
Björn Thunberg
Flerfaldig ättling till Anders Olofsson som går att styrka.
 
För övrigt anser jag den här diskussionen är förkastlig!

2006-10-10, 00:38
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Allrahögsnådigaste Per Göthe: jag har läst ditt inlägg nu och tycker det är bra att du erkänner att det trots allt finns en del bevis angående rika frälsesläkter i området under tidig medeltid. Men hur kan du så säkert slå fast att den bevisade frälsesläkten inte skulle ha med Bure-ätten att göra? Så något om din debatteknik: jag kan försäkra dig Per Göthe att några svordomar inlagda i inläggen inte biter på mig! Den hotfulla underton som finns i dina inlägg kommer aldrig att föra någon debatt framåt - tvärtom! Sedan skriver du att jag skall vara glad över att du inte skrev något svar igår - det är nog snarare DU som skall vara det!
 
Jag hoppas att du kan respektera att jag har en annan åsikt än dig i denna fråga och att jag försöker att driva saker framåt för att räta ut frågetecken som jag tycker är viktiga. Jag hoppas att du inte är motståndare till DNA-tester (Wallin-frågan) och vetenskapliga undersökningar av intressanta platser? Låt oss föra en lugn och sansad debatt i fortsättningen!
 
Ulf

2006-10-10, 00:45
Svar #11

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
I'm amazed at those who seemingly wish to police topics in which they have no interest.  
If a topic is not germaine to a person's research or knowledge it's more efficient to avoid reading its posts.
And why bother responding with alarmist putdowns as if this now-and-again topic somehow polutes the Anbytarforum environment?
The admission has already been made that primary sources are pretty well nonexistant, so anyone interested here works from that baseline.
Surely the playingfield at Anbytarforum is big enough to permit and encourage information, ideas, and speculative discourse that is not everyone's cup of tea.
In this corner Bure Tea is steeped and sipped.
I'm enjoying my 'cuppa' of it, thank you very much.

2006-10-10, 01:12
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Lugna ned dig Björn...all forskning tar sin tid, man får ta steg för steg. Du verkar tro att ny fakta skall ploppa upp på några timmar...du är så otålig! Enligt dig skall tydligen varje diskussion som inte kan presenetera nya banbrytande fakta varje dag avslutas? Diskussioner går i vågor, vissa dagar är det högtryck och andra dagar flyter floden sakta fram. Det är så det fungerar...allt som är viktigt tar sin tid, tänk på detta Björn Thunberg!
 
Varför skulle jag vara emot att Olof Rudbeckius adlades? Jag är ju släkt med honom! (Hans bror: Biskop Nicolaus Rudbeckius (1622-1676) gifte sig med min anmoder: Anna Teet (född Troilia). Det var Annas 3:e gifte (jag kommer från 1:a giftet med Lars Blackstadius).
 
Burehälsningar
 
Ulf

2006-10-10, 02:11
Svar #13

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Lars Nylander: eftersom jag inte känner dig eller vet något om dig måste jag försöka att bedöma dig efter dina egna ord. Jag har svårt att tro att du skulle vara en seriös forskare...kan inte tro att någon sådan kan yttra sig som du gör! Förgäves söker jag efter något konkret i ditt inlägg, däremot skriver du mycket om vansinnigheter, fablernas värld, Fale Bure skall grävas ner, genealogins skräphög etc. - vad är detta för ett språkbruk!? Inte ett ord om allt som är vetenskapligt bevisat i denna diskussion som t. ex. Bure-runstenen i Nolby, frälsestenen i Sköns Kyrka, den skrifligt bevisade frälse-släkten i Medelpad på 1300-talet - allt skall enligt Lars Nylander grävas ned! Och vi får inte ens leta efter arkeologiska fynd där vid Birstaberget för Lars Nylander? Med en sådan otroligt negativ inställning till framåtskridande forskning kan ju ingenting gå framåt!  
 
Har Lars Nylander uppmärksammat att vi här rör oss på 1200-talet? Det fanns ingen enhetlig skriftlig kyrkobokföring då! Vill du förbjuda oss att ens diskutera 1200-talet här? Och hur kan Lars Nylander vara så säker på att alla sägner skulle vara helt igenom falska? Varför skulle man inte ens kunna få PRÖVA dem innan man gräver ner dem genealogins skräphögar?
 
Och om vi till slut skulle hitta resterna efter ett slott där vid Birstaberget - vad skulle Lars säga då? Har Lars sett bilderna på murarna vi lagt ut Robert och jag? Eller tillhör även de fablernas värld?
 
Ulf

2006-10-10, 02:48
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Thankyou thomasvikander for your fine words! Have a nice day!
 
Ulf Sawert (I have a relative in USA who has the same name as I!!!)

2006-10-10, 05:32
Svar #15

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
För det första håller jag med Lars i hans inlägg.
Jag tycker han verkar seriös. Även jag tycker att diskussionen borde avslutas här. Sedan har alla rätt att ha sin åsikt.
Sedan så går inte Runstenen att kopplas till Bureätten (hur gärna man än vill).
Dessutom pekade du just på att du inte tar till dig skriftliga belägg (i detta fallet en födelsenotis i Wallinfrågan) som andra lägger fram mitt framför dig.
Du litar inte på skriftliga källor.
Även om det funnits en rik frälsesläkt (detta har inte jag tagit ställning till f.ö) i det området bevisar inte att dem har haft med Bureätten att göra.
Men sedan undrar jag en sak.
 
Varifrån kommer historien om att Runstenen skulle ha med Burreättens äldsta förfäder att göra?
Vem var den förste att påstå detta idiotiska påstående?
MVH Per

2006-10-10, 06:16
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Till Anbytarvärden
Stäng den här tråden. Den tillför inget seriöst när det gäller forskning. Kanske dax att införa forskarkörkort för oss forskare. Då får skrönskrivarna ta sig till ett annat vattenhål. På Rötter hör de inte hemma. Ulf S har inte kunnat prestera en enda källhänvisning i alla sina skröninlägg.
Jan-Christer

2006-10-10, 07:27
Svar #17

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Att jag tror att du föringar Olof Rudbeck sitt adelskap är att du konsekvent stavar hans efternamn. Han är född Rudbeckisu men adlad Rudbeck.
 
För att ta reda på mer om Lars Nylanders förtjänster som forskare läs Släktforskarens årsbok. Han har gjort två utmärkta artiklar.
En handlar bland annat om källmaterial på tiden före kyrkobokföring.
 
Tack för stödet Per och Jan-Christer.
Björn

2006-10-10, 16:23
Svar #18

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Nolbystenen är rest efter Buri av sönerna. Det måste vara svårt att hitta sambandet mellan den stenen och släkten Bure.  
Buri är ett förnamn och Bure ett efternamn/släktnamn. Patronymikon är av senare datum och det är väl sisådär ca 400 år mellan stenens tillblivelse och den första historiskt belagda Bure.  
Skall man få ihop detta får man nog ta till den berömda tidningsartikeln som slog fast att Västerbottenssjukan (Bureå) kommer från Njurunda. Bure finns ju på runstenen och i namnet Bureå, samtidigt som denna sjukdom är mest koncentrerad till just Njurunda och Bureå.
Snacka om säkra källor  
Är det den kopplingen du gör Ulf?

2006-10-10, 16:43
Svar #19

Peter Karlsson (Peterk)

Man är släkt med bra många när man däri räknar in sin förmoders tredje mans bror (För att ge din koppling till Olof Rudbeck :-)
 
Jag vet inte varför jag inte gör något vettigare, men jag tänkte bara påtala att det är nog ingen som direkt säger att det inte finns fint folk bakåt på Burarna (det är väl t.o.m. riktigt troligt att den där gubben med gravhällen hör hemma i mångas antavlor - de framgångsrika producerade ofta en hel del avkommor).
 
Men problemet är att du kan inte bygga något som helst på diverse önsketänkanden; räcker det inte med att det verkar sannolikt att det kan finnas en och annan dåtida höjdare långt där bak..? (Konstigt vore det annars. Trakten är gammal och full av fornfynd; naturligtvis har inte alla levt med stampat jordgolv och käkat bark till middag.)
 
Och ingen säger att fysiskt befintliga murar (eller gravhällar, eller runstenar) hör hemma i Fablernas värld (om det nu inte är så att Ni kallar trakten där uppe för detta - det skulle nog passa bra ibland) - däremot så har du fått precis ALLA troliga och tänkbara förklaringar till vad det är, så det tänker jag inte fortsätta orda om.
 
Vill du tro att två bitarna stenmur skulle vara den sista återstående procenten av något rent helvetiskt stort och komplicerat som legat nedanför så tro det då.  
 
Eftersom du tydligen fortfarande tycker att det verkar helt rimligt att DNA-testa kungahuset utifrån dina Wallinteorier (..hoppas att du inte är motståndare till DNA-tester (Wallin-frågan).. så kan du förmodligen inte bringas in på något vettigt spår alls, inte ens om så Högsta Domstolen slog klubban i bordet.
 
Så nu lovar jag att inte säga ett ord till mer - men byt gärna forum (eller skriv böcker).  
När du skriver brinnande om riddare och hur de bara måste ha haft ett hov, tjänare, dussintals rum & bankettsalar så  blir jag egentligen rätt lugn, ty jag förstår att du nog helt enkelt gått lite fel någonstans på vägen hit..

2006-10-10, 17:52
Svar #20

Allan I. Dalen

Ja. Helt vilse i pannkakan. Borgsäkert.

2006-10-10, 19:01
Svar #21

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ett tips! Citat: Det gamla ålderdomshemmet som ju byggdes som ett slott! Varför? Kanske att slottet: Byrisholm/Birisholm såg ut ung. så?
 
Vad jag förstår uppfördes ålderdomshemmet på 1890-talet. Om ovanstående resonemang stämmer skulle alltså byggmästaren/arkitekten sensationellt nog ha haft tillgång till någon ritning eller avbildning av det gamla slottet.
I så fall bör ett självklart sätt att gå vidare vara att söka ritningar på byggnaden och ta reda på mer om vad som kan tänkas ha inspirerat dem som byggt den. Har du gjort det, Ulf?

2006-10-10, 19:55
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till er alla: Robert, det är du som säger att Buri skulle vara ett förnamn, inte jag. Jag anser att det finns stora likheter mellan dessa namn: Buri och Bure. Sedan skall vi alla komma ihåg att orten där bl. a. frälsestenen står hette (bevisligen) Byrestad under 1500-talet. Man kan därför mycket väl tänka sig att orten ännu tidigare KAN ha hetat Bure-stad, eller hur?
 
Jag hoppas att ni alla vid det här laget har insett att jag inte är någon efterbliven människa (jag är faktiskt utbildad Civilekonom!) och att jag faktiskt besitter en viss förmåga att kunna se logiska samband. Jag väljer noga de områden där jag vill engagera mig starkt då jag hatar att kasta bort dyrbar tid. Anledningen till att jag satsat så mycket av min dyrbara tid på dessa två frågor: Wallin-frågan och Byrisholm-saken är ju: att jag tycker att dessa saker är så STORA att de måste undersökas grundligt!!!
 
Jean Baptiste Bernadotte är en sådan känd person (över hela världen!), så allt som berör honom och hans liv är inga bagateller, utan fick han en son till skall detta in i historieböckerna! Jag vill inte mer gå in på detta ämne här men vill bara helt kort nämna för dig Göthe...det finns bl. a. TVÅ olika datum för Rudolfs mors bröllop!! fundera lite på detta Göthe!
 
När det gäller Fale Bure och hans bravader så anses ju (av bl. a. Jan Guillou) slagen vid Lena (1208) och Gestilren (1210) ha varit nationsgrundande!! Detta är inga småsaker, eller hur!? Därför skall denna sak utredas grundligt!
 
Till Peter: jag har ju redan sagt att dagens kungahus inte behöver dras in i denna sak, vi kan gå direkt till ursprungsskällan Karl XIV Johans grav, och därifrån få DNA!
 
Ser ni inte mönstren i väven? Johannes Bureus berättelse, alla ortsnamnen på Fale- och Bure-, den gamla sägnen, runstenen, frälsestenen, den mäktiga frälsesläkten i Medelpad på 1300-talet, den MYCKET HÖGA NIVÅ som flera (moderna) Burar levde på under 1500-talet (Ärkebiskopar, Riksståthållare mm.), denna höga nivå som sedan går igen i de senare århundradena (Greveätten Barck, Olof Bure, alla adelssläkter osv. osv. Säger inte allt detta ER något? Ser ni inte sambanden? Hur allt stämmer?
 
Nu har jag upptäckt två murar vid Birstabergets fot som är mycket intressanta och KAN var ett genombrott i Bure-forskningen, vad blir då reaktionen? Visar NI - som ju kallar er för forskare - något brinnande intresse (förutom Robert) att undersöka murarna eller själva besöka dem? Ni har ju själv sett bilder nu på hur en av murarna var hela 3 meter bred!  Kan INGEN av ER hålla med om att detta är OVANLIGT!!?? Inga vanliga ko-murar byggs så breda?  
 
Nu måste det göras en grundlig undersökning av slottsområdet, gärna med en scanner, hjälp till nu alla med detta istället för att kverullera så mycket!
 
Framåt vi gå!
 
Ulf Sawert

2006-10-10, 20:10
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Peter Funke: tack för inlägget! Det är mycket intressanta tankar du tar upp. Jag har också haft dem men inte vetat hur jag skall gå vidare med dem. Kanske Robert kan haka på detta?
 
Det är ju mycket märkligt detta, att man bygger ett ålderdomshem som ett slott! Den enda liknande byggnad jag kan komma på i Sverige är ju ålderdomshemmet på Söder i Stockholm, det som ligger vid kusten och som syns så väl från havet. Jag har läst någonstans att (tror det var) ryska flottan skulle visst ha trott att dennna byggnad var Stockholm slott då man gjorde ett besök och skjutit salut-skott då man passerade det!!  
 
Tänk om ålderdomshemmet byggdes på exakt samma plats som det gamla slottet låg på? Tänk om man använde de gamla murresterna som stödjepunkter för ålderdomshemmet?
 
Tänk om man börjar gräva där i närheten och hittar saker där i marken som har anknytning till Bure-ätten t. ex. gamla sigill och ringar mm. kanske att man då äntligen kan knyta ihop säcken till slut - alltså sammanbinda den moderna Bure-ätten med den medeltida frälsesläkten!
 
Framåt vi gå!
 
Ulf

2006-10-10, 20:20
Svar #24

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Det var väl onödigt Peter!!!!
 
Per

2006-10-10, 20:23
Svar #25

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Ser ni inte mönstren i väven? Johannes Bureus berättelse, alla ortsnamnen på Fale- och Bure-, den gamla sägnen, runstenen, frälsestenen, den mäktiga frälsesläkten i Medelpad på 1300-talet, den MYCKET HÖGA NIVÅ som flera (moderna) Burar levde på under 1500-talet (Ärkebiskopar, Riksståthållare mm.), denna höga nivå som sedan går igen i de senare århundradena (Greveätten Barck, Olof Bure, alla adelssläkter osv. osv. Säger inte allt detta ER något? Ser ni inte sambanden? Hur allt stämmer?
 
Ur nationalencyklopedin:
 
vanföreställning, tankevilla, orimlig föreställning som inte kan korrigeras på logisk väg. Till vanföreställningar räknas inte missuppfattningar, eftersom de kan korrigeras, och inte heller vidskepelse och vantro, eftersom de i sin kulturella förankring inte kan anses orimliga. /.../ Frånsett den felaktiga utgångspunkten kan emellertid logiken i vanföreställningarna vara oantastlig.

2006-10-10, 20:30
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, jag kan ju bara nämna det...att det senaste ortsnamnet på Fale som jag kommit på är: Fale-kvarna - där skall visst också en känd Bernadottexpert och släktforskare bo!?
 
Vänligen
 
Ulf

2006-10-10, 20:50
Svar #27

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Per vilken Peter gjorde ett onödigt inlägg?
Sedan Allan jag vet håken om det är klokt att lägga in ett inlägg om vanföreställning ytterst tveksamt anser jag.
 
Ulf vilken Bernadottexpert bor i Fale-kvarna. Sedan kan du vill inte använda dig av Jan.G som källa till hur vilka slagen vid Lena och Gestilren. Sedan är det så att ingen har väl föreniga att du har en exam?n. Bra men en examen är ingen garanti på att man är bäst på allt eller?
Slutligen du lär aldrig i helv. få en gravöppning av Karl XIV Johan tillstånd inse detta och gå vidare med det du faktiskt kan bevisa.
 
Björn T

2006-10-10, 21:01
Svar #28

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Förlåt mitt korta inlägg. Jag menar att Peter F. väl inte behövde uppmuntra till att kolla efter ritn. till det gamla Ålderdomshemmet.  
 
MVH Per

2006-10-10, 21:05
Svar #29

Allan I. Dalen

Och alla ortnamn som börjar på Ulv, äldre stavning Ulf? Vilken Ulf har varit på besök där?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna