ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-08  (läst 2205 gånger)

2006-10-04, 22:12
läst 2205 gånger

Utloggad Ola Andréasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Jag har sett att du både här och under Sköns kyrka frågat om kreatursmurar av sten kunde vara så breda som 3 meter, men inte fått något riktigt svar på den frågan.
 
Jag skulle därför vilja meddela dig att det kunde dom mycket väl vara, åtminstone i Småland. Till exempel i Runnarsköp i Pjätteryds socken finns stenmurar som på långa sträckor är sådär 8-9 meter breda och minst lika höga som din mur. Dessa stenmurar är även minst lika långa som dina, och ibland byggda i fyrkanter som en inringning kring olika ägområden eller för inhängning av kreatur. De byggdes under andra halvan av 1800-talet av en rik bonde i trakten, eller rättare sagt: Han lät uppföra dem, kanske som ett minnesmärke över sig själv.
 
Förutom dessa, så är stenmurar av den klass som du visar på dina bilder väldigt vanliga här omkring. Ärligt talat, Ulf, så tycker jag mest de liknar en småländsk torpruin.
 
O.A.

2006-10-04, 23:11
Svar #1

Janne Svensson

Jag är intresserad av vad Ulf kan bidraga med i denna diskussion, jag har stora förväntingar. Bureslotten, under vilken tid spänner sig dessa?
Var är de lokaliserade?
Mvh  
Janne

2006-10-05, 18:40
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com

2006-10-05, 18:52
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Nya tag...
 
Bild nr 1: En skiss på min nya teori angående förmodade Fale Bure slott vid Birstabergets sluttning. Där kan ni se vad vi hitintills funnit, den tre meter breda muren och den övre muren som jag tror är resterna efter en yttre och en inre försvarsmur! Se även den förmodade slottskällan!
 
Bild nr 2: Det gamla ålderdomshemmet som ju byggdes som ett slott! Varför? Kanske att slottet: Byrisholm/Birisholm såg ut ung. så? Den gamla berättarsägnen om Fale Bure placerar hans residens antingen på samma plats som ålderdomshemmet eller strax i närheten.
 
Alltså...dags att börja gräva i marken där!!!!
 
För nytillkomna läsare kan jag nämna: att det finns fotografier utlagda på allt detta under rubriken: Sköns kyrka med omgivningar, se dem!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2006-10-05, 19:10
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Ola: här diskuterar vi inte minnesmärken över rika bönder, utan om murbyggen under normala omständigheter.
 
Jag kan inte bara tro att någon vettig människa kan bygga en tre meter bred kreatursmur när man kan bygga den 1 meter bred (alltså en vanlig bondemur)! Varför kasta bort så mycket energi och kraft i onödan? Jag vet även att såkallad skalmursteknik (stora stenar vid ändarna och mindre stenar i mitten) användes då man ville bygga robusta FÖRSVARSMURAR! Det finns ingen anledning att bygga en kreatursmur på detta sätt. Jag tror att den långa muren vi hittat är byggd som en skalmur - varför?
 
Sedan när det gäller den övre muren, den som ligger i en brant backe. Varför bygger någon en mur där? För att inhägna djur?... knappast. Robert kan själv intyga hur brant slänten där är. Så...varför byggde man då denna mur?
 
Den tredje personen som var med vid visningen förra veckan - en vän till Robert - ansåg att rektangeln (vi tror att de bägge murarna har haft förbindels med varandra i en stor rektangel på ung. 80*120 meter) KAN ha varit så bred som 5 METER!!!! på sina ställen!!! (Obs. det rör sig om en uppskattning här).
 
Dramat går vidare...
 
Måste iväg nu och spela Schack! Vi ses i morgon.
 
Ulf

2006-10-05, 20:24
Svar #5

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Eftersom en ny tråd är påbörjad så kan jag redovisa första skissen efter vårt besök.
Observera att vi såg inte den norra och den södra muren, men vissa rester finns synliga av den norra. Den södra är framtagen med ett osvikligt instrument och inlagd utan inmätning. Både den västra och östra muren finns redovisade i tidigare fotografier. Det går naturligtvis att mäta in punkterna med GPS, men vi hade ingen sådan med oss. Allt inritat är anpassat till flygbilden för hand i efterhand. Vattenkällan är troligen en fångstgrop?
Jag tror att muren använts som färist för att skydda odling innanför murarna från kor o dyl. Då behöver muren inte vara hög, eftersom korna inte går bland stenar. Det är en fördel med bredd för detta ändamål. Husen redovisade är från Generalstabskartan 1900, varav en husgrund är synlig och ett hus finns kvar.
Bedöm själva.
mvh / Robban
 

2006-10-06, 19:41
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan: Fale Bure levde i början på 1200-talet och skall - enligt Johannes Bureus - ha byggt ett slott där i Byrestad (idag Birsta). Om man också tänker sig att de gamla Hälsingekungarna (vikingatid?) också hade en borg på ung. samma plats (Skönsborg?), så borde ju området vara genomkorstat av gamla försvarsmurar! Det ligger ju också en väldig massa stenar överallt i området...
 
Till Robert: fin bild! Och tack för ditt fina engagemang i denna fråga! Vi kanske inte kommer så mycket längre just nu i denna fråga då jag inte har så mycket mer att komma med, det är nu dags att koppla in verkliga experter i ämnet som måste analysera murarna och se vad det rör sig om för murtyper. Kanske du Robert känner sådana? Vi har iallefall lyckats lyfta fram denna sak i ljuset...efter 800 år!...och det är ju inte illa!
 
Jag har hört talas om apparater som kan sända ned röntgenstrålar? i marken och upptäcka evenuella håligheter och nedgrävda murar, kanske man skulle använda en sådan över den förmodade slottsplatsen och se vad det kan de?  
 
Man skall inte heller glömma en annan teori: nämligen att rekatangeln kan ju vara ringmuren runt slottet! Kanske att slottet  låg därnere vid den plana ängen!?
 
Jag tycker absolut att man skall taga dessa fynd på allvar och inte alltför snabbt bara avfärda allt som kreatursmurar - man måste göra noggranna analyser.
 
Jag har problem med att komma in på nätet från min gamla dator hemma så jag måste numera taga mig till ett bibliotek för att kunna skriva här - sitter på ett internetcafé nu - så jag kan inte skriva något mer i helgen, bara så ni vet. Andra debattörer får gärna fortsätta diskussionerna - Robert och andra intresserade.
 
Ciao!
 
Ulf (slottsjägare)

2006-10-07, 12:04
Svar #7

Allan I. Dalen

Här är stilla och fridfullt.
 
Har folk tröttnat på sällskapsleken Hitta slottet också känd som Vilken gärdsgård är en ringmur? eller Finn fem fel på den mossiga flata stenen?
 
En ny lek kanske livar upp stämningen igen? Får jag föreslå Hitta det uppbrunna brevet som bevisar att det fanns ett Bureslott?

2006-10-07, 17:22
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt alla ironiska inlägg. Eller anonyma inlägg.
 
Men jag kan också komma med ett förslag till lek.
Tysta året. Ingen längre ngt inlägg rörande slott, Fale Bures rädding av Erik Eriksson.
 
Vad sägs.
Björn

2006-10-07, 17:50
Svar #9

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Varför inte gräva på stället. Det uppbrunna brevet kanske ligger under en av stenarna. ;)
Det ger i alla fall en bra motion för den flitige. )))
MVH Per (p.s samt att diskussionen tas upp igen när brevet är funnet,utan brev inget bevis)
 
Samtidigt Ulf istället för att leka Arkeolog,Geolog och Historiker bör du för böveln kolla vilka källor som finns. Du kommer ju inte med något nytt utom dina livliga fantasier och nya antagningar/gissningar. Du förkastar samtidigt alla källor som andra visar på att dem finns för att dom inte passar med dina livliga fantasier.
Ägna dig i stället åt att försöka bli Barnboksförfattare för fantasin har du ju deffinetivt.
 
Om inlägget inte passar kan Anbytarvärden gärna ta väck mitt inlägg.

2006-10-07, 22:29
Svar #10

Utloggad Dan Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 21:30
    • Visa profil
Till ev nyare forskare som läser detta inlägg.
Någon Fale Bure bekräftad i källor från medeltiden finns inte ( bekräftad av dagens historiker och forskare ). Någon Fale Bure som byggt något slott finns inte.Något slott Byrisholm styrisholm e t c finne givetvis ej heller. Fale Bure var utdöd på detta anbytarforum ett bra tag tills det kallades mobbning att upplysa att denna person troligen bara funnits i fantasi och försköning av sin egen släkts antavla.

2006-10-07, 22:46
Svar #11

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Bravo Dan!
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Personen ifråga vill ju verkligen skönmåla sina anor.
 
Vi har ännu inte glömt historien kring Wallin och vigseluppgiften som var försvunnen. Men vår tidigare anbytarvärd Yvonne hittade den snabbt. Ändå vägrade persoen ifråga gotaga den som bevis.
 
Björn

2006-10-07, 23:04
Svar #12

Utloggad Dan Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 21:30
    • Visa profil
Försköning av sina släktled innan introduktionen till Riddarhuset var nog en stor del av familjens/ adelättens / påbrå. Till Ulf S som tycker att det är något ( personligt ) så är det  MYCKET vanligt med difusa anfäder i tidig medeltid bland adelsätterna i Sverige. Men däremot är ingen adelsätt ( som dom borde ) om den funnits besläktad med någon Fale Bure ätt.

2006-10-07, 23:15
Svar #13

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Men nu får ni väl ändå ta och ge er. Runt denne person (ovan namngiven) skrivs det hela tiden och klagas och jä.... Har ni inget bättre för er? Dessutom, om det nu är så hemskt, vad gör ni under hans rubriker hela tiden?  
 
(skrivet helt utanför själva rubriken)
 
Annki

2006-10-07, 23:36
Svar #14

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Då har jag en fråga nu, eftersom någon väl insatt nu verkar skriva här. Hur långt tillbaka är Buresläktens anor säkert kända, innan FABLERNAS värld dyker upp?
 
MVH Per (av ren nyfikenhet.För nyfiken får man väl vara?)

2006-10-07, 23:49
Svar #15

Utloggad Dan Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 21:30
    • Visa profil
Anki vem ska ta och ge sig?
 
Vad gör du själv här?  
 
Ska fabler spridas emotsagda?
Är man elak för att man ifrågasätter fabler?
 
För att förtydliga.......Forums egna regler..se nedan...
 
Källhänvisa alltid! Ange källa för alla uppgifter som du lämner i Anbytarforum

2006-10-08, 00:12
Svar #16

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Dan, vad jag gör här? Ja, inte sitter jag och ironiserar en person i alla fall. Ska vi ta och använda oss av forumets regler så har vi ett här:
 
 
Var alltid artig och vänlig!  
Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma på Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär på Anbytarforum.
 
 
Dessa fabler har blivit emotsagda många gånger. Det är knappast det som är problemet. Det är HUR man säger det. Många av er säger ju själva att personen i fråga inte lyssnar och tar till sig..........ja, då så. Vad är anledningen till att ni fortsätter diskutera dessa fabler i denna ironiska ton? Ni torde ju tycka att det är väldigt skojigt, annars förstår inte min dumma hjärna vad ni håller på med. Ni kan ju ändå inte bevisa något eftersom det inte tas emot, eller hur?
 
Detta var vad jag ville säga och inget annat.  
 
Annki

2006-10-08, 00:40
Svar #17

Peter Karlsson (Peterk)

Skulle Dan ha ironiserat här..!? Möjligen skribenten före - skilj gärna på saker och ting tack - fast det är sent nu.
 
Jag har full förståelse för att man inte vill låta Ulfs teorier stå oemotsagda. Visserligen självdör kanske den (tämligen meningslösa) debatten, men eftersom allt ligger kvar på nätet - och kan snappas upp av intet ont anande nya besökare - så är det nästan ett måste att hålla stånd så länge man orkar..

2006-10-08, 01:14
Svar #18

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Ja ja, jag ger upp. Ibland är det ok att köra med ironi, andra gånger inte. Det beror på vem det gäller.  
 
Jag skrev nu inte enkom till Dan, för jag kallar honom inte för ni.Dan ställde frågor till mig och jag svarade. Därför anser jag att jag skiljer på saker och ting.  
 
Fast ska jag vara självkritisk, vilket man ju ska vara, så borde jag hållt mig tyst och bara tänkt. Det gör ju inte saken bättre att jag lägger mig i. Ursäkt till Dan om han trodde att jag vände mig till honom och ingen annan. Så var det inte.
 
Som du säger Peter, det är sent och huvudet är inte med riktigt, ögonlocken börjar bli tunga och käkarna knakar av allt gäspande.  
 
God natt till alla.
Annki

2006-10-08, 07:44
Svar #19

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
För att svara Per läs Sikeborgs bra artikel. Jag tror att det var i släktforskarnas årsbok 1996.
 
Där står allt som kan anses matnyttigt om släkten Bure. Sedan vill jag passa på att tacka Peter Karlsson för han exakt förklara mina motiv att fortsätta.
 
Sedan Annki jag erkänna att tonen ibland kan tendera att bli lite elak. Men man tröttnar tills att försöka vänligt tala om för folk hur saker och ting företer sig. Jag kan emellertid göra följande utfästelse:
Om det kan bevisas att det låg ett slott i Skön och/eller att man kan bevisa att Fale Bure har existerat. Så är jag den förste att be nämnde person om ursäkt rätt skall vara rätt.
 
Björn

2006-10-08, 07:50
Svar #20

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
I suppose some people are so seriously rooted in observance of facts and evidence that they cannot tolerate anyone who wishes to stretch  boundaries.  
Those people would have had us dismiss as fantasy and fable, Helge and Anne Stine Ingstad's search for a Viking settlement in Newfoundland.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Helge_Ingstad
 
A lot of people had to 'eat crow' when the Ingstads found that settlement.
 
The lesson is, should you have difficulty supporting a quest,  quixotic as it may be,  don't  stand in the way when it's easier to get out of the way !
 
What a great little project it is to look for a castle / keep !
Good luck with it and please keep us informed.

2006-10-08, 12:54
Svar #21

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Thomas Vikander, problemet är inte att någon har drömmar och vill tänja gränserna. Problemet uppstår om drömmar och fakta kommer i konflikt. I sådana fall får drömmen (eller hypotesen)överges eller åtminstone modifieras.  
 
Om Helge and Anne Stine Ingstad hade funnit en ruin på New Foundland, som visat sig vara lämningar efter en ladugård från 1800-talet, så hade de gjort sig löjliga om de hävdat att just den ruinen varit en kvarleva från vikingatiden.

2006-10-08, 13:26
Svar #22

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för svaret Björn. Får se om jag får tag på den på Biblioteket. Jag liksom många andra tröttnar ibland på dessa eviga antagningar/gissningar utan att kunna ge källhänvisningar. Till en början trodde jag det var ett skämt, men efter hand förstod man att vederbörande menade allvar. Framför allt när han föraktade dem källor som fanns och mer eller mindre sa att dem tror jag inte på.
Men desto mer tar även nyfikenheten över ibland när det gäller en sådan välutredd (även om vissa inte tror det) släkt.
MVH Per (ber om ursäkt för mitt första inlägg under denna diskussionen,kanske lite väl elakt)

2006-10-08, 15:24
Svar #23

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ursäkta en undring, men diskussionen kring om ett Byrisholm verkligen döljer sig innanför dessa murar - det vore fantastiskt roligt! - är väl mer en debatt som borde göra sig bättre på en mer renodlad historiesida? Alla våra förfäder har ju bott någonstans, oavsett om det varit i slott eller koja, och så länge Byrisholm är ett luftslott har det inte värst mycket med genealogi att göra - tycker jag...

2006-10-08, 17:38
Svar #24

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Byrisholm är en modern felläsning/feltolkning av  Styrisholm som man idag kallar Styresholm och ligger i Torsåker i Ångermanland.
Således inget Byrisholm i Skön.

2006-10-08, 18:37
Svar #25

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
OK då, men den plats som ständigt återkommer här (vad man nu väljer att kalla den) är ju vad jag förstår bara en persons hypotes! Är detta då rätt plats att diskutera en sak som i nuvarande läge på sin höjd kan vara intressant för arkeologer och historiker? Skall vi bokstavligen vända på varenda sten i det här landet för att hitta förfäder så lär vi få att göra!

2006-10-08, 19:46
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Vikten av att först försöka finna - och läsa! - litteratur och/eller forskningsrapporter rörande aktuellt område innan man framlägger sina teorier, har påtalats av mig och flera andra i denna diskussion (och under Sköns kyrka med omnejd).
 
Sökte på Goggle om Skön och fann en intressant sida om akeologi i Norrland (under  Skrifter av Per H Ramqvist). Den som vore av särskilt intresse är 115. Arkeologiska utgrävningar i Norrland 1950-1995. En databas sammanfattande 1700 undersökningar. Studier i Regional Arkeologi 1. Mitthögskolan. Örnsköldsvik.  
 
Genom att läsa den skriften, skulle vi förhoppningsvis komma närmare svaret på vad stenformationerna vid Birstaberget är resterna av.

2006-10-08, 20:06
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nu kommer jag ut igen på nätet från min gamla dator hemma...huka er alla...jag är tillbaks!!
 
Till Peter Funke: men förstår du inte? Detta handlar ju om vad vi tror kan vara Bureättens stamfader! Därför hör denna debatt verkligen hemma här under Bure-ätten - inser du inte det? Kan vi bevisa att ett stort slott legat där vid Birstaberget så innebär ju det ett stort genombrott i Bure-forskningen! Det gör ju det att Johannes Bureus och hans skrifter blir tagen på större allvar och att detta med Fale Bure som en påhittad fantasihjälte kan avskrivas för gott! Men det kanske är det ni är rädd för...?
 
Ulf

2006-10-08, 20:37
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Annki Roos: tack för dina fina ord! Tänk om fler hade ditt sinnelag...en roooos till dig!
 
Till Göthe: Skall vi då ta detta en gång till...i Sköns kyrka står en stor, ståtlig adelssten som med 100% säkerhet slår fast att en rik och mäktig adelsman ligger begravd där!! Stenen har såvitt jag förstått även tidsbstämts till tidig medeltid (1200 - 1300-talet?). Det finns även SKRIFLIGT bevisat (riksarkivet) att en mäktig frälsesläkt levat i Medelpad (också i Birsta) under 1300-talet, denna släkt hade också (bevisligen!) en böjd arm som frälsevapen - kan vi nu alla och envar här på forumet lägga bort allt trams om eventuella sagoberättelser!!??
Skärpning!
 
Problemet hitintills har varit att skrifligen knyta ihop denna medeltida frälsesläkt med den moderna Bure-ätten (1500-talet), det är detta problemet gäller.
 
Om vi nu VET att en mäktig frälsesläkt huserat där vid Byrestad under 1300-talet varför skulle det då vara otroligt om de hade någon form av slott eller borg där i sluttningarna av Birstaberget? Konstigare vore väl om de INTE hade detta? Eller?
 
Eller de gamla Hälsingekungarna tror någon att de INTE skulle ha bott in någon form av borg eller slott? Skulle de ha varit så oförståndiga att de bodde i obefästa hus...under den våldsamma medeltiden?
 
Som sagt var...nu gäller det att göra noggranna studier av de två murarna...kan man slå fast att man inte vet vad de använts till så är ju mycket vunnit! Då återstår väl bara den möjligheten att det rör sig om försvars murar! Och då måste det ju ha funnits ett slott/borg också - detta är ju självklarheter. Frågan är bara VART!?
 
Dramat går vidare...
 
Ulf Sawert

2006-10-08, 20:39
Svar #29

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Peter Funke.  
Din namne Peter Sjölund har talat med arkeologer vid länsmuseet i Härnösand. Ingen av dem tror på Ulf.S teorier. (Obs jag har alltså hört det i andra hand!).
 
Ulfs inlägg ger mig kalla kårar efter ryggen:
huka er alla...jag är tillbaks.
Däremot tror jag att han gör Johannes Bureus ännu mer olycka genom att hävda slottdrömar som inte ens denne förde fram.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna