ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Burlin i Ljusvattnet, Burträsk.  (läst 1276 gånger)

2006-01-23, 22:45
läst 1276 gånger

Utloggad Anders Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2011-03-19, 12:03
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag är en ganska ny forskare som på min morfars sida tillhör Bur?nsläkten i Ljusvattnet, Burträsk och som nu upptäckt ett snarlikt släktnamn, också från samma by; Burlin.
Vet någon om även detta namn tillhör Buresläkten?
Eller kan det vara ett taget namn eftersom det helt plötsligt dyker upp i början/mitten av 1800-talet? Exempelvis hos Anders Samuelsson Burlin, född 1833 i Ljusvattnet. Far Samuel Johansson, född 1792 i Ljusvattnet.  
 
Tack på förhand!
 
mvh
 
Anders Bäckström.

2007-01-11, 17:30
Svar #1

T. Burlin

Hej,
Jag bär själv detta släktnamn (Burlin) och har gjort vissa efterforskningar. En viss Johan Fredrik Andersson Burlin i Degerliden, Burträsk, tog sig namnet i början av 1800-talet, vad jag har kunnat se utan koppling till sina förfäders namn (olika -son-namn m.m.) Men jag har också hittat en person i Österbotten med namnet Burlin i mitten av 1700-talet, vad det verkar ej besläktad med denne Johan Fredrik Burlin. Min inte allt för fantasifulla hypotes är att flera personer - kanske besläktade, kanske inte - tagit sig detta namn i anknytning till byanamnen Burträsk och Bureå. Mycket tveksamt om det skulle gå att påvisa koppling till Buresläkten. Däremot finns det ett släktskap mellan Burlin- och Burman-släkterna, enligt annan (osäker) uppgift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna