ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: BURE(And.Olofsson)  (läst 4213 gånger)

2007-09-25, 14:44
läst 4213 gånger

Gun Karlsson

Hej, Undrar vem Anders Olofsson(Bure)f.1425 var gift med? och finns det dato på när han dog?Han fick ju iallafall 3 barn..MVH Gun

2007-09-25, 22:23
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Något födelseår för Anders är definitivt inte känt, ej heller något dödsår. (Det är mycket sällsynt att födelseår är kända för medeltida personer i Sverige, men tyvärr konstruerar många sådana för att fylla hålen i släkttavlor.)
 
Vilka han var gift med är också okänt, däremot verkar han anses ha fått 6 barn som nådde vuxen ålder.
 
Läs mer här:
http://home.swipnet.se/leifbostrom/Buretankar.htm
och här:
http://home.swipnet.se/leifbostrom/bure1.htm
 
Läs även Urban Sikeborgs artikel i Släktforskarnas årsbok 1996.

2007-09-26, 11:25
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Håller helt med Anders,
 
Några födelseår och dödsår med månad och dag är ytterst sällsynt på medeltida personer. Ska du ha en äkta antavla så måste man själv kolla uppgifter i ÄSF och SBL som finns på bibliotek ( rörande adel / frälsesläkter ) några utredingar på medeltida personer utan källhänvisningar till orginalkälla är oftast värdelös. Ärvda läktforskningar behöver definitivt kollas upp, för det är väl så nära korrekt info som bara går att få som gäller i släktforskning, felaktiga uppgifter är ju enbart trist. Det är min åsikt.

2007-09-26, 13:48
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Vad gäller Anders Olofsson blir det ännu mer abstrakt eftersom han inte är känd från några samtida handlingar. Den första gången han förekommer i skrift är när Johan Bure gör sin släktbok omkring år 1600, således i storleksordningen 150 år efter att den eventuelle Anders Olofsson skulle ha levat.
 
Enligt samma släktbok slulle Anders Olofsson ha varit underlagman i Västerbotten, men det finns inte heller några skriftliga spår efter honom i den positionen. Däremot efter andra underlagmän som varit verksamma i Västerbotten under mitten och slutet av 1400-talet.
 
Jag rekommenderar liksom Anders Ryberg att du läser Urban Sikeborgs artikel från 1996 som är det mest vederhäftiga som skrivits om Bure-genealogin.

2007-09-26, 18:56
Svar #4

Gun Karlsson

Hejsan?,tack alla tre för ert intresse. Att jag angivit föd.dato härrör sig en insändare som jag hittade från 2000.01.10 /Jörgen Blästa/ där det står betr. Anders Olofsson(Bure) f.1425 i Bureå.och källa:Urban Silkeborg.Har genom bibl.best. fjärrlån från Umeå bok av eller om BURE, vet ju inte om jag får mer uppg.där.Ha en skön kväll Gun i Nyköp.

2007-09-26, 19:42
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan lova att Urban själv inte skulle ange födelseår på det sättet...

2007-09-26, 20:18
Svar #6

Gun Karlsson

Hej Anders,jag bara angav det som stod,har  ingen aning om det stämmer eller inte,men jag måste ju fråga??eftersom min släktforskn.har hamnat här.MVH GUN

2007-09-26, 22:18
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mitt svar var bara tänkt som en upplysning med tanke på att jag pratat med Urban om sådana här saker.  
 
Vad det gäller just denna släkt finns det många sägner, men med lite sunt förnuft kan man få bra hyfs på sina anor.

2007-09-27, 09:06
Svar #8

Gun Karlsson

Hej Urban, skall till Biblis idag och försöka få tag i Urbans uppg.Ha en bra dag GUN.

2007-09-27, 18:53
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Gun,du här får du lite fylligare svar  ...
 
Källa 1:Faktum är att  Anders nämns i en skkriftlig källa av Dottern Lussi,som även Urban Sikesborg tar upp.  
 
Källa 2:Anders Olofsson han  var Underlagman för västerbotten och även Bonde i Bure no. 6
Anders tas upp som Olofs son [fol.156r]
 
Det är stora glapp emellan de lagmän i västerbotten så det är en förklaring varför han och flera andra inte nämns.  
 
Källa 3: Hustru Mariet gift med Jon Karlsson i Tråg Säger att  Anders Olofssons i Bure, dotter Lussi Lille Lussi i Viken,Skellefteå hade en halvsyster som var Morfars farmor till Hustru Brita ,ispsae referente[fol.155r] Genealoica 53 av JB
Anders tas även upp som Olofs son [fol.156r]Genealoica 53 av JB  
Källa 2: Hustru Mariet gift med Jon Karlsson i Tråg Säger att  Anders Olofssons i Bure, dotter Lussi Lille Lussi i Viken,Skellefteå hade en halvsyster som var Morfars farmor till Hustru Brita ,ispsae referente[fol.155r] Genealoica 53 av JB
 
Två av hans söner har belagts genom medeltida brev Anders Bureman,och Påvel Andersson.  
Har dom belagts så vittnar ju dom om Anders Olofssons existens.  
 
Anders Olofsson född 1430 talet  enligt Johan Bures Fabuleringskost dvs han räkna bakåt ca. 30 år per generation. Dessutom är äldsta son Jacob Andersson som också är belagd född eft 1450.
 
Källa 4: Genom Ulf Lundströms bok Skellefteå bönder och gårdar kan du följa på Sid. 396 Bönder och gårdar av Ulf Lundström:Härse Andersson var Bonde på Bureå 6 mellan 1543-1549. År 1543 hade Härse Andersson 16 spannland åker samt 20 lass äng. Enligt Bureus sägs Herse Andersson
ha haft 2 systrar. Den ena gift till Luleå och den andre till Nolbyn i Lövånger.
 
Härse Andersson är Anders Olofsson son född på 1460/1470 talet.
 
det är allt jag orkar ta upp nu  mvh Marc

2007-09-27, 20:20
Svar #10

Gun Karlsson

Hej Marc.Tack för ditt inlägg i min spännande släktforskn.(men jag är som en svamp som suger upp allting ang.släkten)Skall också kolla dina tips ang. litteratur. Ha en skön kväll önskar GUN.

2007-09-28, 13:01
Svar #11

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Gun jag kom på mej själv med två slarv fel i inlägget Källa 3 blev dubbelt, sen Härse Andersson är ett Barnbarn till Olof Olofsson en äldre bror Till Anders Olofsson Född ca. 1425  
Bonde på Bureå nr 6. Bosatte sig enligt en uppgift helt nära där Bureågillet senare kom att anläggas, säkerligen nere vid stranden.  
 
Här kommer info om Anders Olofsson Familj.

2007-09-28, 13:02
Svar #12

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
1.Anders Olofsson  föddes år 1425 i Bureå,Västerbottens län. Han dog i Bureholm,Bureå,(AC)
Noteringar:Anders Olofsson han  var Underlagman för västerbotten och även Bonde i Bure no. 6
Anders tas upp som Olofs son [fol.156r)Genealoica 53 av JB.
 
Anders Olofssons dotter Mariet gift med Jon Karlsson i Tråg Säger att  hennes halvsyster,  Lussi Lille Lussi i Viken,Skellefteå. Lussi som var Morfars farmor till Hustru Brita,ispsae  
referente[fol.155r] Genealoica 53 av JB
 
Anders hade följande barn:

2007-09-28, 13:03
Svar #13

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
A.Jacob Andersson (Lagman) föddes år 1450 talet  Bonde på Bureholmen,Underlagman för Västerbotten, kallas Jacob Lagman
Källor:.A)min faderas skrifter för Uppgiften att Brita Jacobsdotter i Järva var syster till Moses Jacobsson och därmed dotter till Jacob Andersson i den journal liknade Skrift Står det att han kallas Jacob Lagman och han nämndes tidigast 1485[Genealogica 53,pag 54v.]
 
Sen är det ett par brev som belägger Jacob.
Jacob gifte sig med Kälug Olofsdotter  Burå,Skelleftå,Kälug föddes år 1450 talet i Grubbe,Umeå. Hon dog i Bureholm,Bureå.  
Citat en mäkta dejlig Människa
 
B.Olof Andersson  föddes år 1450 talet i Bureå,Västerbottens län.  
 
Han byggde den fjärdegården i Bureå där hans barnbarns barn Daniel Andersson bodde på gården 1601.[fol.189v]Genealoica 53 och x36 av JB

2007-09-28, 13:10
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
C. Anders Andersson Bureman  föddes år 1450 talet slut. Bureå,Västerbottens län. Han dog år 1525 i Röbäck,Teg,Umeå lfs.  
 
Anders Belagd i första brevet nedan ,i andra brevet bestäms tidpunkten till 1508-1509.
 
Dokument ur Sturearkivet (nr 1489)
-------------------------------------------------
Brev:34062
Brev:36480
 
Kommentarer till brev nr. 34062:  Det här  
ser mycket intressant ut och visar att Anders Burman är en historisk person.
 
I jordeboken 1543 nämns i Röbäck Isak och Olof Anderssöner samt Henrik Tomasson, som enligt Johan Bure ska ha varit söner respektive måg till Anders Andersson Burman. I Umeå socken fanns 1543 i Bodom bl a Olof Cristofersson  
och i Hörne finns bl a Erik Persson, Jon Persson och Larrens Clemetsson. Jag känner inte till om namnet Esbjörn återanvänds i Hörne. I Stöcksjön fanns en Larrens Mågsson. Av Leif Boström
 
Jag har i det här fallet uttytt abbreviaturerna (slängarna) i namnet så att det som ser ut som Ands Burman ska utläsas Anders Bureman. Man upplöser normalt abbreviaturer med kursiv text och dessa kan betyda olika saker i olika sammanhang Av Carl  Szabad.
 
Anders Bureman gifte sig med Bur-Mariet Jonsdotter  år 1489 i Umeå lands.

2007-09-28, 13:12
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
C: Lucia (Lussi ) Andersdotter Föddes 1460 talet Bureå,Västerbottens län.
 
Källa: Hustr Mariet gift med Jon Karlsson i Tråg Säger att  Anders Olofssons i  
Bure, dotter Lussi Lille Lussivar Morfars farmor till Hustru Brita ,ispsae referente[fol.155r]Genealoica 53 av JB.  
 
Lucia gifte sig med Jon Olofsson, Jon föddes omkring 1475 i Bygdsiljum,Burträsk ,  
Han var Hemmansägare av Ytterviken no.7
ägde hemmanet skiftet 1400 slut -1500 talet början , Yttervik no.1 delas mellan  
barnen och Jöns efterkomande växer upp på no 7.
 
D:Joen Andersson  föddes i Bureå,Västerbottens län. Han dog i Yttervik,Bureå    
Bonde i Viken, Skellefteå lfs. Född i Bure, Skellefteå lfs(Johan Bure)
 
E:Påvel Andersson (Skrivare) föddes i Bureå,Västerbottens län. Han kallas Påvel skrivare Han dog i Ostivk,Byske.  
Påvel Andersson, var en av bröderna i Bure kloster ,när han sen gifte sig köpte han Hemmanet på ostvik nr 9 det var 9 5/8 mtl stort han var bonde där och står som gift med Gunborg.  Källa: Ulf lundströms bönder och gårdar i skellefteå socken 1539-1650, sidan 215
 
Han kallas Påvel skrivare Dock i ett  fransiscan dokument som sänts till honom  
som ansvarig av bröderna  för laxodlingen i området  kallas han för  Påvel Skrivare  
 5 maj 1477  från Eskilstuna Kloster av Johannesit orden.
-------------------------------------------------
Brev nr 30177
 
 
På sommartinget: år 1550 , begärde Påvel Skrivare, hustru Gunborgs , vid tinget i Skellefteå  sin arvsrätt till Grande-Godset.  (pgtbr. i UB 29/7 1550).? Jfr Peringskiöld, Monum. Uplandica, 2, p. 70 etc.
 
Sigillet med Bure Tuppen har funnits i Påvel andersson rakt ned stigande familj till  
(alltid från far till äldsta barnet )min vän Sten Lundgren  hade detta sigill runt halsen som han sedan givit till sina döttrar. jag har alltid veta om det här med sigilleti och med att  Påvel Anderssons äldsta son Olof Påvelsson hans Fjärde barn Kerstin ättlingar  fotsatte ner till min farfar.
 
Likaså har konstaterats att bland örterna på den s.k. Monkaholmen finns ett stort  
antal läkeväxter, av vilka en del annars inte är förekommande i bygden.Det berättas också i sagan om män i munkakappor och om en skatt, som gömts i klapperstensfältet intill och om hur barnen förfärdigat radband, som de lekt med,  
av kotor från fiskskelett.
 
F:Mariet Andersdotter  föddes i Bureå,Västerbottens län. Lussis halfsyster sägs hustru Mariet vara,Gift med Jon Karlssons i Tåme.
han var Bonde i Tåme no.2
 
det var hela familjen mvh Marc

2007-09-28, 15:39
Svar #16

Gun Karlsson

Hoppsan Marc, det var inte lite det,en kort fråga innan ag kör ut allting på skrivaren, finns detta angivet i din bok Bureätten del? har just fått lånat den genom fjärrlån. MVH GUN

2007-09-28, 17:34
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Gun! Om du är verkligt intresserad av denna Bure-släkt så kan jag bara informera dig om senaste nytt ang. denna så intressanta ätt. Jag tror mig ha funnit rester efter ett stort medeltida slott/borg vid Birstabergets fot som jag tror KAN ha tillhört nationalhjälten Fale hin Unge som KAN ha varit Bure-släktens stamfader! Läs mera om detta under rubriken: Bureslott (finns även en del foton utlagda lite överallt på andra rubriker).
 
Vänligen
 
Ulf

2007-09-28, 18:26
Svar #18

Utloggad Ewa Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2021-03-17, 15:17
    • Visa profil
Hej Marc! Intressant med Buretuppen och det du skriver om att den förts i släktledet. Är själv ättling till Påwel Andersson genom sonen Olof- och rakt upp på svärdssidan fram till Olof Andersson f 1727, Ostvik 8, därefter genom dottern Margareta Olofsdotter som gifte sig med sin tremänning Östen Hansson, som även han var ättling till samme Påwel Andersson genom sonen Anders Påwelssons dotter Karin. Har även en linje genom Olof Påwelssons dotter Kerstin, men som inte är lika rak. Har dock inte hört talas om denna sigill, Buretuppen, fanns det bara en? Vore intressant att se hur den ser ut.
En annan sak: Det var väl inte denna Påwel A som var gift med Gunborg? Det var väl den senare, med samma namn, Påwel Andersson, som fanns i Stockholm, som var gift med Gunborg? I Ulf L:s bok s 215 står det ingenting om Gunborg. Och med tanke på det, har det funnits två personer som kallats Påwel Skrivare?
Mvh Ewa

2007-09-28, 18:30
Svar #19

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Vad är källan till att Anders Olofsson föddes 1425?

2007-09-29, 08:52
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Med risk att köra in huvudet i getingboet.
Man har antagit 1425. Så frågan är ju snarast skall man anta födelseår?
 
Det kan ställa till problem.
Att återigen har man väckt nationalhjälten till liv igen. Låt han vila i frid. Ty han har inte funnits!
 
Björn

2007-09-29, 10:33
Svar #21

Gun Karlsson

Hej Marc, har just gluttat i din bok Bureätten del 1., och har en liten fråga betr.Gen.1. Herse Falesson Bure född (1350) död 1385? med sitt gifte med Olof Dalkarl Jättes dotter fick dom 4 barn varav den sista är född 1390.Får inte ihop det. Hälsn. Gun.

2007-09-29, 12:00
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Gun i Marcs bok Bureätten del I finns flera fel som är rent bekymmer samma.
 
Dock tror jag att Marc själv inser detta idag.
Så hade han gett ut den idag, skulle någon fått granska materialet först.
 
Björn

2007-09-29, 12:16
Svar #23

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Svar till Benny Det är som björn säger det är beräknat  ungefärligt att Anders Olofsson skulle vara född 1425,genom vad man kallar för fabuleringskost 30 år mellan vart gifte och generation. det finns endast ett fåtal med exat födelse år Adel ,Kungliga eller Historiska personer.  
 
Ewa det är två Personer som kallas Påvel skrivare.  
Det är 1. Påvel Andersson Skrivare som kallas så i Medeltida brevet  
Brev:34062 .Dokument ur Sturearkivet (nr 1489)  
-------------------------------------------------
 
 
Och 2. Påvel Skrivare som är Gunborgs son och som är Borgare i stockholm.
 På sommartinget: år 1550 , begärde Påvel Skrivare, hustru Gunborgs son, vid tinget i Skellefteå sin arvsrätt till Grande-Godset. (pgtbr. i UB 29/7 1550).? Jfr Peringskiöld, Monum. Uplandica, 2, p. 70 etc.  
 
min teori är att kanske att Påvel nr2. är son
till Gunborg och styvson till Påvel.nr 1och flyttar tillbaka till stockholm efter faderns
död och verkar som borgarei stockholm som morfadern gjort. sen 1550 kväer tillbaka sin arvsrätt eftersom Anders Jacobsson(Jappsson) och Påvel Andersson(Skrivare) var kunsiner.  
 
Jag tror att det fanns två med detta sigill Abboten och Skrivaren (Priorn) för de tolv bröderna som i detta fallet var Påvel Andersson(Skrivare). och han sigill gordes om till hals smycke av Buretuppen och gick från far till son och ner till Sten Lundgren som var rakt nedstigande led, vid han minnes utdelning av diplom hade en av hans döttrar detta sigill. tror att det är i silver. (det kan vara fel)
 så vi är släkt ha det gott mvh Marc

2007-09-29, 12:28
Svar #24

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Gun det är som Björn säger att det är en del felaktigher sen denna bok kom ut framför allt  
för okritiskt när det gällde källor och för ofta andvändande av Bure på olika personer som fått namnet i efter hand av forskare. problemet är att det finnsa så mycket skrivet om släkten så ibland kan det vara svårt för många att sålla vad som är efter konstruktion.  
men du är välkomen att maila mej frågor så kan jag för hoppnings vis svara om ej ,så finns det ett par duktiga personer jag kan rekomendera, Ulf Lundström och hans böcker, Leif boström har på nätet en av de bästa sammanfattningarna sen finns Urban sikesborg som skrivit en del i frågan ,Och  Tord Bylund  som är Bureättling själv en av sveriges absolut bästa släktforskare,
och är utmärkt till att fråga på i dom äldsta leden.
mvh Marc  
hernelind@yahoo.se

2007-09-29, 18:50
Svar #25

Gun Karlsson

Hej Marc, tack för svar och tips, det är bara att kämpa vidare då.Hälsn.GUN.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna