ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bureätten i Nora (Västmanlands län)  (läst 1161 gånger)

2002-05-18, 22:29
läst 1161 gånger

Utloggad Johanna Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2013-06-25, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Genom anbytarforum har jag kommit fram till att jag har anor med namnet Bure i min släkt. Dessa var bosatta i Nora (Västmanlands län). Tyvärr är det dock inte mycket jag vet om dessa och efter att ha läst mer om Bureätten på dessa sidor kan jaginte säga att jag blivit annat än förvirrad. Jag får inte de olika namnen att gå ihop helt enkelt.  
 
Det jag vet om mina Burar är:  
Anna Olofsdotter-Bure, gift med Johannes Olai-Balk (född omkr. 1580 och komminister i Nora). De hade en dotter som heter Elisabeth Johansdotter-Balk född 1607 i Nora, död 8/6 1690 i Nora.
 
Min fråga blir nu om någon möjligtvis har mer information om dessa Burar eller möjligtvis har tips om litteratur där man kan läsa om dessa?
 
Tack på förhand,
Johanna Forsberg!
jojon100@hotmail.com

2002-05-19, 10:15
Svar #1

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Johanna,
Om Du börjar med att leta reda på Uppsala stifts herdaminne II:7 Fjärdhundra kontrakt 1593-1991 (utgavs 1997) så hittar Du Johannes Olai Balck under kyrkoherdar n:r 2 i Nora på sid. 579. Hans svärfar Olaus Laurentii Bure var kyrkoherde n:r 1 i samma församling.
 
Sedan kan De leta vidare i Hernösands stifts herdaminne (utgavs 1923-1928) så kan Du leta Dig bakåt några generationer bland det norrländska prästerskapet.
 
Fjärdhundrabandet är det första som har kommit ut i det nya herdaminnet för Uppsala stift.
 
Lycka till!
 
Vänliga hälsningar
Matts Sandström

2002-05-19, 21:26
Svar #2

Utloggad Johanna Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2013-06-25, 22:07
    • Visa profil
Hej Matts!
Tack så mycket för tipset! Jag ska genast börja söka efter mer information om Bureätten i det material du tipsat om.  
 
Hälsningar Johanna!

2002-05-21, 22:53
Svar #3

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna