ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-21  (läst 2993 gånger)

2007-07-13, 19:55
läst 2993 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jag kan även nämna det...att det skymtar till i dagboken att man hade lite problem med Christina...hon synes ha saknat tålamod...Fredrik skriver på ett ställe att modern (Gustava) är bekymrad över henne...hon var också förlovad tre gånger (och även gift en kort tid!) innan hon gifte sig med Daniel Magnus Walin. Alla hennes tidigare fästmän och man dog!
 
Förmodligen var hon mycket vacker eftersom hon tydligen hade så lätt för att fånga män!?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-13, 20:03
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jaså Ander Pemer...då får du nog läsa på lite när det gäller historia...I den Victorianska epoken gick inte sådant för sig!
 
En tanke som slagit mig ang. denna sak är: VAR ligger Rudolf begraven? Jag har hört med Stockholms stadsarkiv men de känner inte till något om detta. Jag har även varit i kontakt med Västerås kyrkogårdsmyndiheter men inte heller de känner till något om detta, kvar finns nu bara två alternativ...Leksand, föräldrarna bodde ju där på äldre da´r, (skall kolla upp detta) eller...RIDDARHOLMSSKYRKAN!!?? KAN han ha tagits til nåder efter sin död och fått sin (hemliga) grav där?
 
Måste iväg nu...kolla fotona!
 
Ulf

2007-07-13, 20:12
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Anders Pemer: Du är inte dum du...du tar upp något riktigt klurigt i ditt inlägg ovan...detta att Fredrik MEDVETET kan ha skrivit in det rätta vigseldatumet i sin dagbok för att lägga ut en ledtråd för efterkommande att kommma på sanningen, bra skrivet Anders!!
 
Vi hörs imorgon!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-13, 20:16
Svar #3

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Angående gravsättning, så undrar jag med var min ff ff ff f till mig är begravd ( Nils Borgstrand ) , han var ju hammarsmedsmästare. Svaret är att dessa gravar sen länge är utbytta och ersatt med annan person ( eller möjligen ny gräsyta ). Din Rudolf var väl ingen adlig person? som tillhör en familjegrav / adlig eller annars prominent då? i annat fall är hans grav ersatt eller omplanterat med en senare begravd person. Tillhör han en adlig släkt så borde han ju ligga i en familjegrav.
 
Mvh /Benny

2007-07-13, 20:20
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag har präster i min släkt vars söner både varit kallade till tinget för osedligheter och annat osunt leverne. Detta rör sig om 1700 - 1800 tal och i borgerligt och även adligt gifte.
Så än har du inte kunnat visa på några oegenteligheter Ulf.
 
Mvh / Benny

2007-07-13, 20:29
Svar #5

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Mr. Ulf är det någonting du över huvudtaget saknar så är det källor till dina påstående.
Om det finns ett ord som utgått ur din vokabulär så är det Källkritik.
Tack för mig på ett tag.
Per .......

2007-07-13, 21:38
Svar #6

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Benny. prästsläkter är nog inte bättre än andra. En dotterdotter till en präst fann jag i domboken när hon var otrogen i början 1700-tal. Hon lärd tydligen en soldat att älska i stället för att hata (bibelns budskap ;) ).
Men jag håller med dig om att U. inte kunnat påvisa några oegentligheter. Dessa finns bara i hans fantasi- och drömvärld.
Per

2007-07-13, 21:56
Svar #7

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
I mitt fall handlar det om prästsonen som blir häradshöving och borgmästare. Hans leverne är nog inget en präst skulla vara stolt över. Sen är det ju som Per säger att präster hade en annan auktoritet förr ( vem minns inte den grymma elaka ) prästen i Fanny och Alexander. Det är väl ingen biografi men kanske ett porträtt av vissa präster i detta sekel.
 
Mvh / Benny

2007-07-13, 22:46
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Nu är jag väldigt intresserad av Marcs fotografier, finns det en möjlighet att du hittar någon som kan lägga in bilderna? (foto nr 1. Enligt träsnitt av Johannes Peringskiöld 1687 och foto nr.2 träsnitt av Johannes Bueus )  
 
Kanske ett foto på den pilbågsbeskytta dörren ( slottsporten ) finns med?
 
Mvh / Benny

2007-07-13, 22:53
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Marc, så här skriver du i ett inlägg ovan.
 
 Något som jag tycker är intressant för oss ättlingar är den släkttavla som var uppsatt på södra väggen av Uppsala domkyrka och som togs ner vid reparation av dom kyrkan som nu finns säkert magasinerad, vi har skickat ut ett par personer som tog kort på Johan Bureus Släkttavla från 1601 runskriften blev tydd av runskrifts- verkets chef Helmer Ohlson och jag fick en avskrift samt bild av den man skall restaurera stenen och sen har vi fått förslag var man skall sätta den.
 
Detta skrev du för en del år sen om jag inte minns fel? var är foto / bilder på detta? och om du ej klarar det själv så är säkert intressenter här som ställer upp.
 
Men än så länge är den osedd och för både ditt och Bureättens bästa borde den ju visas upp, eller hur?
 
Mvh / Benny

2007-07-14, 01:13
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
36 inlägg under fredagsdygnet (om jag har räknat rätt) - och över hälften handlar om annat än Bure-slott. Jag hoppas att ingen har något emot att jag håller mig till ämnet...
 
Ulf, du hade härom dagen den stora vänligheten att uppmana en annan skribent: Lär av Tollesson vad logik är. Då uppskattar du säkert följande J:
 
Du skriver i ditt inlägg i går kl. 1.05: Min teori är ju...som jag också nämt tidigare...att det (förmodade) slottet/borgen 'Birisholm/Byrisholm' redan hade jämnats med marken och inte hade någon som helst militär betydelse längre då detta brev skrevs...
 
Då detta brev skrevs är ju samtidigt som följande brev skrevs (hämtat från ditt citat av Rhyzelius i inlägget den 31/5 19.39): Uthi et Riks-Rådens bref, dateradt in castr? Almersteg (motte warit Almer-Stäke) Anno 1398 crastin? Dionysii, nämnes Slottet Birisholm beläget i Norrlanden.
 
Enligt expertisen (och med instämmande från i stort sett alla som har yttrat sig här) rör sig ju detta om samma brev, där bara Styrisholm misstolkats, men du är ju lika övertygad om att det är ett annat brev.
 
Frågan är då (om vi ska vara logiska...): Varför skulle det skrivas ett riksrådsbrev om ett slott beläget i Norrlanden - om slottet när brevet skrevs inte längre var beläget någonstans, utan hade jämnats med marken och inte hade någon som helst militär betydelse?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-14, 01:21
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hmmm... jag 'måste' bara säga några ord om Wallin också... J
 
Två små konstateranden:
 
1) Det Ulf tycker är bevis på trixande i kyrkoböckerna är för den vane släktforskaren vardagsmat. Det var nämligen inte sådan god ordning i de gamla kyrkoböckerna som en oerfaren släktforskare kan tro. Tvärtom! Om det vore total ordning och reda i kyrkoböckerna - alla uppgifter fanns med, korrekta till sista siffran, och på rätt plats och i rätt ordning - så skulle det knappt behövas något Anbytarforum!
 
2) Barnet är för visso 'tillverkat' före bröllopet - men med god marginal efter förlovningen. Det fanns m.a.o. inget som helst skäl för någon - släkt, vänner eller bygdens skvallerkärringar och -gubbar - att tro något annat än att fästmannen/maken var far till barnet. Om det i stället var kungens barn, och Wallin skulle ta på sig faderskapet, så fanns det alltså ett självklart sätt att dölja sanningen: Att göra absolut ingenting!
 
Om vi också i den här frågan ska hålla oss till vad som är logiskt, så finns det m.a.o. 0 % logik i Ulfs konspirationsteorier om diverse krumbukter för att dölja något som man alltså inte behövde göra något alls för att dölja!
 
För den som vill studera den gamla Wallin-diskussionen, så finns den här: Ordet är fritt: Wallin (Valin), Johanna (Hanna Amalia).
 
Och därmed har jag inget mer att säga om den saken under den här rubriken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-14, 02:11
Svar #12

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Psst. Strö nu inte salt i såret. Han tar ju ändå inte till sig fakta (bara om den skulle passa hans tro). Han bygger hela sitt släktträd på tro utan källbelägg. Vanligen tar man till sig och tackar om någon påpekar ett fel, men han tappar mer eller mindre humöret om någon (har sett detta vid flera tillfällen, både under Wallindisk. och under Buredisk. ) påpekar en del som visar på fel (alt. tveksamma källbelägg) för det han skriver och slänger fram som (ev.) fakta.
Har sett exempel på där åren varierat med 10 års skillnad från husförslängd till husförhörslängd. Dessutom har jag ett exempel på där mannen (som uppges vid en viss ålder i Db) kan ha varit åtskilliga år äldre (kanske uppemot 15-20 År), men saknar slutbeviset för detta antagande.
MVH Per (tog bara några ex., ett exempel till kan jag nämna. Hade jag tagit till mig åldersantagande hur som helst hade kvinnan jag nämnde som var otrogen i domboken. Varit detta vid 11 Års ålder och gift sig vid 6 års ålder! Men dödboken angav henne som 14 År äldre, och det köper jag mer. kan även det ha varit trixande med kyrkböcker för att dölja sanningen?)

2007-07-14, 07:03
Svar #13

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jörgen Tollesson: Vad jag menar ang. slottet Birisholm/Byrisholm beläget i Norrlanden är: Det kan ha nämts i brevet eftersom det var ett så känt slott/borg ÄVEN om det förlorat sin militära betydelse i nuläget! Jag vet inte i vilket sammanhang det förmodade brevet skrevs men eftersom Skön var ett centrum för makten i norrland så kan det väl mycket väl ha skickats ett brev till detta område. Men det kan ju också vara så - som Urban Sikeborg verkar vara inne på - att Rhyzelius citat härstammar ursprungligen från Huitfeldt (att det skett någon sorts sammanblandning här...mellan riksrådsbrev och andra källor?). Vad vi kan slå fast är ju: att det står namnet Birisholm i Rhyzelius citat och inget annat!!
 
Sedan detta med Wallin...Om nu Kungen bestämt sig för att tysta ned detta så faller det sig väl naturligt att man också vidtar mått och steg för att sopa undan så mycket bevis som möjligt! Naturligtvis måste det funnits kammartjänare och andra som sett ett och annat i korridorerna...skvaller kan lätt spridas med eldens hastighet! Två självklara ingrepp är ju: att försöka snabba på giftermålet mellan de förlovade för att därigenom snabbt få tyst på skvaller och rykten ang. den växande magen på Christina. Ett annat är: att minimera exponeringen av vigseldatumet för att därigenom undvika vidare spekulationer i ämnet. Jag kan bara nämna ang. detta...att den arkivarie jag först var i kontakt med på Uppsala Landsarkiv telefonledes meddelade mig att hon/han ALDRIG varit med om ett svårare fall när det gäller att få fram Christinas vigseldatum...det saknades på flera ställen enligt den erfarne arkivarien där det BORDE ha stått bl. a. i husförhörslängderna för Västerås församling. Han/hon gick bet på uppgiften...istället var det en duktig släktforskare här på AF som till slut lyckades få fram datumet!
 
Jag har inte mer att tillägga nu, varken i Wallin-frågan eller Byrisholm-saken men fortsätt gärna ni andra...Marc och andra denna debatt!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-14, 09:29
Svar #14

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nu har övningen i källkritik:
 
1. Hur vet vi att det var en arkivarie Ulf talade med? Hon kanske var praktikanställd?
 
2. Om det nu var en arkivarie är det ingen garanti att hon är duktig på släktforskning?
 
Att vigseldatuom saknas i husförhörslängder är inget konstigt det ser man både här och där.
Men sådan tur för Ulf att det saknas i  
Västerås domkyrkoförsamling så han kan fortsätta tro på sagor eller vad man nu skall kalla det.
 
Har Wallindebatten fört med sig något bra för nättidningen rötter = Jag avstår själv från att besvara min egen fråga men lämnar ordet fritt.
 
Björn

2007-07-14, 10:02
Svar #15

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
för det första kan jag säga både ja och nej på Björns undran där, men på lång sikt nej. Det ger en antydan om att släktforskare kan strunta i källor. Sedan det här med att barn inte antecknas som oäkta i födelseböckerna trots att föräldrarna ännu inte var gifta, har jag ett exempel på Ulf. Det gäller ett halvsyskon till en av mina anor (f.ö. född utomäktenskapligt, när fadern hade varit otrogen). Det gäller en son där och han fick ett barn med en kvinna, sedan tänkte jag att då letar jag vigseln före detta barns födelse men gav till slut upp, men återigen fann jag ett mål där kvinnan stod med sin tvååriga dotter i famnen, och mannen av allt att döma blev dömd till att fullfölja sitt äktenskapslöfte. Med andra ord jag fann denna vigsel till slut ett par år efter att den dottern föddes.
Ulf jag vill komma till att du MÅSTE kunna ta till dig KÄLLOR.
Men klart KÄLLOR och KÄLLKRITIK har förmodligen utgått ur din VOKABULÄR.Ulf glöm att hålla på att envisas med Birisholms(slott) existens och det här med att stackars kungen skall ha haft en trevlig sängfösare med din anmoder (varpå din ana föddes),utan källbelägg.
 
MVH Per (det är inget underligt med att vigseln kan ha kommit så snabbt inpå tillfället då barnaavlandet skall ha skett. Dem hade säkert kul vid tillfället!)

2007-07-14, 13:48
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns ingen anledning att ramsa upp alla gamla Wallin-argument här, särskilt inte som den här diskussionen - åtminstone enligt rubriken... - ska handla om något annat. Allt finns redan i den gamla diskussionen, som jag länkar till i mitt förra inlägg:
 
? Där framgår rent allmänt vad som står eller inte står i kyrkoböckerna och varför, i vilken församlings kyrkoböcker olika uppgifter noterades, och hur uppgifterna fördes från församling till församling; kort sagt hur kyrkobokföringen fungerade i praktiken, och vad som därmed kan sägas vara normalt eller onormalt i det här fallet.
 
? Där kommenteras också den erfarne arkivarien, som mycket väl kan vara erfaren i yrket, men uppenbarligen inte har någon vidare erfarenhet av släktforskning om vederbörande aldrig varit med om ett svårare fall; det finns som bekant alla typer av handlingar i arkiven, och arkivarierna har var och en sin(a) specialitet(er) - precis om varje musiker har sitt/sina instrument (för att nu ta ett exempel från ditt eget område, Ulf) - och kyrkobokföringen var uppenbarligen inte denne arkivaries bord.
 
Jag kan bara avslutningsvis konstatera att det helt enkelt inte fanns några bevis att sopa undan om Wallin skulle ta på sig faderskapet till kungens barn - eftersom han redan var den självklare fadern i allas ögon! Den växande magen var alltså inget skäl till skvaller och rykten, eftersom de redan var förlovade innan hon blev gravid. Punkt slut.
 
För att så återgå till ämnet för den här diskussionen...
 
Vad beträffar Skön som ett centrum för makten i Norrland, så framgår det av brevet (alltså det som bevisligen existerar) att Medelpad var delat mellan Faxeholms (Hälsingland och halva Medelpad) och Styresholms (Ångermanland och andra hälften av Medelpad) län - vilket flera redan har påpekat. Något maktcentrum att skicka riksrådsbrev till fanns alltså inte här 1398.
 
Sedan noterar jag att du nu börjar svikta i din tro på Rhyzelius ofelbarhet; du nöjer dig nu med att konstatera att det står Birisholm i hans citat, och godtar att det ursprungligen kan komma från Huitfeldt. Och därmed har vi faktiskt kommit ett stort steg på vägen!
 
Du har genom detta faktiskt accepterat att man bedriver 'släktforskning' på upplysningar/fakta - från vem en uppgift kommer och varifrån den skriftlige eller muntlige uppgiftslämnaren i sin tur har fått den - för att en felaktig uppgift kan spridas vidare, t.ex. från författare till författare. D.v.s. du har i praktiken accepterat den källkritiska metoden: För att kunna bedöma en uppgifts trovärdighet måste man finna den ursprungliga källan.
 
Återstår så att se om du kommer att leva efter detta i fortsättningen - när du inser konsekvenserna... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-14, 15:20
Svar #17

Arne Johnsson Rämma

Ulf.
Tack för den här tiden med Bure.
Du återkommer väl.
Mvh. Arne

2007-07-14, 19:05
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Björn Thunberg: Om en erfaren arkivarie säger sig ALDRIG ha varit med om ett svårare fall så säger detta Björn Thunberg inget!? Nej...jag hade inte väntat mig det heller...
 
Till Per Göthe: Jag har tagit upp källa på källa på källa, både när det gäller Walinfrågan och Byrisholmsaken men du bara fortsätter att vifta undan allt! Du blir aldrig nöjd!
 
Till Jörgen Tollesson: Som du kunnat se i den utlagda texten i ett inlägg ovan då jag citerade ur boken: Kyrkan och bygden så såg du att det stod att tyngdpunkten för den mäktiga frälsesläkten/stormannagrupperingen i Medelpad och Ångermanland under 1300-talet låg i SKÖN! Såg du det Jörgen? Även om diverse fogdegårdar kan ha flyttats upp till Ångermanland kan man nog förmoda att många av områdets verkliga maktmänniskor bodde kvar i Skönsområdet. Som du vet - om du läst lite historia - så är det inte alltid de personer som står på papperen som har den VERKLIGA makten i bygderna...när det gällde så stora omvälvningar i norrland som det var frågan om här i slutet på 1300-talet så var det nog mycket troligt att man också MÅSTE informera (och få medhåll!) av alla stormänn i området - och inte bara av de som uppbar titlar. Men vi är iallefall överens om att Rhyzelius har skrivit namnet Birisholm och inget annat - sedan får framtida forskning visa varifrån han fått detta.
 
Till Robert Hammarstedt: Tänk om du Robert skulle kunna ta lite bilder på slottsporten och lägga ut dessa här...så kan medeltidssexperter här på AF studera den och se om det rör sig om en kyrkodörr eller något annat, - du som vet hur man gör!
 
Till Arne: Tack Arne! Nu väntar blåbärsskogen!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-14, 19:13
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Men vi vet ju inte att det var just en erfaren arkivarie, och dessutom kan en arkivarie mycket väl vara mycket erfaren som arkivarie, men inte veta just någonting om släktforskning eller hur/var man troligast skulle ha fått lov att leta för att få klarhet i var paret Wallin/Bellanders vigsel ägde rum.
 
Det är inget som helst argument i sig att någon på arkivet råkade fälla någon kommentar om att det här var det svåraste jag varit med om. Han eller hon verkade ju bara ha letat i Västerås vigselbok och konstaterat att ingen vigsel fanns där, eller?
 
När en van och erfaren släktforskare tog itu med uppgiften kreativt och nyfiket, och började beta av troliga församlingar där vigseln kunde tänkas ha ägt rum, så fann hon den närmast direkt. Och de hade rest och gift sig i församlingen där brudens morbror var kyrkoherde, skummare än så var inte det.
 
Och angående kommentaren till Per: Men vad menar du med källa då?

2007-07-14, 19:55
Svar #20

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Fortfarande, det du hänvisar till är inga godtagbara bevis för dina absurda ide?r angående Wallin Ulf. Dessutom är det inga direkta bevis för att Byrisholms slott någonsin har funnits mer än i en sägen.
 
Men jag tycker ditt svar säger det mesta.
 
MVH Per

2007-07-14, 22:22
Svar #21

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Ulf. En undran bara. Vet du vad källkririk och Källa är för något i dessa sammanhang?
 
MVH Per

2007-07-14, 23:44
Svar #22

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Den gamla pil-ärrade porten finns inte bland länsmus?ets upptagna samlingar. De två runstenarna vid Sköns kyrka finns däremot. Vidare finns en del gamla konstföremål, dopfunt mm.
Skulle porten finnas kvar hade den med all säkeret funnits upptagen på någon lista.
Tyvärr Ulf så är den antagligen förpassad till evigheten och därmed svår att fånga på bild.
Jag tycker det är frustrerande att det finns så lite medeltida dokument från vårt distrikt (Medelpad). Det har ju bevisligen varit en aktiv del på vår historiska karta där ruinrester, stormansgravar och runstenar talar sitt språk:
Njurunda har sitt välkända Nolby med den största gravhögen i Norrland och bl a en välkänd (Bure)runsten,  
Högomsgravarna i Högom där Högomsmannen hittades i en utgrävning och visas numera på Kulturmagasinet,  
Kungsgården i Selånger och  
Selångers gamla kyrka där Hälsingelagen har varit uppsatt.
Det är inte helt fel att spekulera i medeltida aktiviteter i Skön, men vi måste ha kött på benen. I Skön kanske vi måste börja med skeletten! Arkeologi i gamla Sköns kyrka är väl det bästa sättet, men vi har ju sett att det saknas medel för detta.
Sponsorer?

2007-07-15, 00:34
Svar #23

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för det inlägget Robert. Du påvisar att det finns väldigt mycket brister i arkivmaterialet för att kunna slå fasst att ....
1. Det funnits ett Byrisholms slott.
2. Att den kyrkporten verkligen skulle vara en gammal slottsport.
 
Men jag har en undran.
 
Vad är det som säger att antingen gravhögarna eller den stenen har med Burarna att göra?
 
Även där påpekade du f.ö. att det inte är säkerställt utan långt därifrån säkert.
 
Men jag har lik...baskat synpunkter på hans sätt att envisas (och förvränga källor) i Wallifrågan på sitt eget sätt.
 
MVH Per

2007-07-15, 08:59
Svar #24

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Ett inlägg av B. Thunberg har tagits bort.

2007-07-15, 09:36
Svar #25

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Bra gjort Anna-Lena det var skrivet i utfall av dåligt temprament och skall inte vara här.
 
Björn

2007-07-15, 17:52
Svar #26

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Benny som svar på din fråga var det Ann Linblom Jornalist ,Professor Henrik  Gustavsson Bror till  Helmer Gustavsson som Hjälpte till med översättningen av runskrift se tidigare inlägg, Kristina Nilsson Gävle hjälpte att tolka Bilder och ev mystik ect i och med att johan Bure också var mysiker och komm även fram i på Hans Släksten från 1601, jag skulle även kommit med men var sjuk det datumet dom åkte till platsen och Ann fotade av stenen samt helmer av bilderna uttyfder de runner som var runt stenen, jag hear ej fått del av bilderna men däremot av avskriften av Stennen  som visar tydligt lite av vilket jag delgav  är du sen intresserad att få kopia av avskriften kan jag skicka den till dig eller någon anna som kan sätta in den på det hgär forumet.
två uppgifter hade gruppen  1) Arikvera Bilderna för eferkommande 2) se till att Stennen blev resturerad och kom upp på ett bra ställe i Uppsala tillex. vid Uppsala Universitet elle museum.  inget har hänt sen dess jag gick ur föreningen av bl.annat hälsosjäl men haft lite kontakt med Henrik så vi kan gå vidare Ann var det längesen nu vi hördes av.  
Så det är dagts att fortsätta med den frågan tycker jag . mvh Marc

2007-07-20, 09:38
Svar #27

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
I denna sagoslottsdiskussion har några få inlägg faktiskt lyft seriösa frågor om Sköns gamla medeltidskyrka. Hur gammal var den egentligen? (dopfunten från 1100-talet antyder att den kan vara äldst i Medelpad) Var det initialt en försvarsanläggning? Vilken ställning hade egentligen Skön i det medeltida
Medelpad/Norrland?
 
Det har konstaterats att platsen för gamla kyrkan aldrig blivit undersökt och att en utgrävning vore mycket intressant att få till stånd, men att det inte finns offentliga medel till detta.
 
MEN - Nu har det dykt upp en ny möjlighet. Nämligen möjligheten att få länsmus?et att genomföra en s k kurs-grävning, d v s en utgrävning som görs av deltagare från allmänheten under ledning av länsmus?ets arkeologer. Ett sådant projekt har genomförts de senaste somrarna på Hemsön, där bl a vi i Härnösands släktforskare deltagit.
Där sökte vi (och hittade!) platsen för Hemsö gamla 1600-talskapell. Mycket spännande och roligt projekt, där dessutom vi släktforskare kompletterat de arkeologiska fynden med uppgifter ur domböcker, kartor och skattelängder.
 
Jag har pratat med arkeologerna på mus?et och de kan defintivt tänka sig Sköns gamla kyrka som ett projekt för nästa sommar. Förutsättningen
för att få pengar till detta från Länsstyrelsen är dock att det finns ett lokalt engagemang från olika föreningar, så att det finns folk som vill
vara med och gräva - främst i jorden, men även i arkiven.
 
Härnösandsföreningen är beredda att ställa upp som intressent i ett sådant projekt. Finns det andra föreningar i östra Medelpad (hembygdsföreningar, arkeologiföreningar eller andra) som vill vara med?
 
Får vi lite engagemang för detta, finns det defintivt chans till en utgrävning nästa sommar!
 
Hälsningar
/Peter

2007-07-20, 23:07
Svar #28

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Tack Peter!  
Det här verkar spännande. Hur drar vi igång något sådant?  
Intresse finns säkert i MGF (i varjefall jag).  
Startar vi en Sköns Medeltidsallians med berörda föreningar, eller en samarbetskommitt??
Vad säger Björn T m. fl. ??
 
OBS! Glöm all Bure-entusiasm i sammanhanget! Detta skulle vara något helt annat.

2007-07-21, 10:51
Svar #29

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag tycker det är bra med en kommitt?, men tycker att de som stridit värst alltså undertecknad och ja alla förstår vem jag menar bör kanske inte sitta i denna.
 
Sedan är det väl bra att så många kort som möjligt kommer fram.
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna