ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-13  (läst 2346 gånger)

2007-07-12, 22:23
läst 2346 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag har hört att hon har Aspergers syndrom precis som jag, men jag trodde hon var en litterär figur...

2007-07-12, 22:32
Svar #1

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Stieg Larssons Lisbeth Salander hade en kula i huvudet.  
Finns det fler här på forumet som behöver avlägsna blyrester från vitala delar?  
 
Debatten handlar om Bureslott!

2007-07-12, 22:33
Svar #2

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil

2007-07-12, 23:27
Svar #3

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nej Robban:
Den handlar om fantasin kring ett slott.
Björn

2007-07-13, 00:03
Svar #4

Anders Andersson

Pappa, kan jag få en spade till min hink? Jag vill ösa sand!

2007-07-13, 00:12
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Vi verkar inte komma längre nu i denna debattrunda...så jag tänkte ta en liten  paus framöver från AF, du som har inf. om Huitfeldt och hans eventuella nämnande av slottet Byrisholm i sin rikskrönika får gärna lägga ut detta här! Skulle någon vara intresserad av en liten guidad tur där i Birsta i sommar och se de arkeologiska fynden med egna ögon får ni höra av er till mig!
 
Till Robert: Om vi kan få expertis att fastslå att slottsporten INTE varit någon kyrkodörr så skulle väl mycket vara vunnit i denna sak!?
 
Slutligen vill jag uppmana herrarna Jörgen Tollesson och Göran Löfstedt att besinna sig...gräva ned stridsyxan NU innan detta eskalerar! Göran...bara för att man misstänker personer för något får man inte anklaga folk offentligt, man ta TOTALT fel...glöm inte det!!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-13, 00:37
Svar #6

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Förvisso Björn. Fantasi.
En saga utan grund. En hönsgård av en medeltida fjäder.
Kvar står dock det faktum att den gamla kyrkan kan ha varit någon form av försvarsanläggning med tvenne torn och skottgluggar.  
Ett befäst hus kallades slott på medeltiden om det beboddes av någon av kungen utsedd länsherre el dyl.  
Nu har jag svårt att tro att Sköns kyrka skulle vara en f d bostad för landshövdingen, men varför inte ett befäst hus för någon lokal viktigpetter, småpåve? Kung af Medelpadah....
 
Kyrkan hade två torn från början. Inga tvivel. Sen kommer spekulationerna. Och vad är rätt?
Det kan vara kul att spekulera lite, men det lär vara svårt att bevisa något.
 
En sak är dock solklar: Vi skall väl inte kasta sk-t på varandra i en spekulativ debatt. Jag ser inte varför debatten ska behöva bli prestigefylld och personlig intill rent oförskämd.
Tråkigt.

2007-07-13, 00:56
Svar #7

Georg Reufswedt

Kula i huvudet ? Jag är inte bergis samtliga härinne i denhär tråden har nån vital del kvar till och ha blyrester i !

2007-07-13, 01:05
Svar #8

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack till Henrik Törnkvist för den fina länken! Jag har nu läst brevet...det handlar om hur Sven Sture och hans män sluter fred med drottning Margaretha och hur de skall överlämna borgarna Faxeholm och Styresholm till henne. Jag kan även läsa om ett slott? som heter: Krytzebergh...är det någon som vet vad som menas? Kan det röra sig om Korsholm? Vi vet iallefall genom historien att Sven Sture var en av ledarna för Vitaliebröderna (Sjörövare som var allierade med Albrecht av Mecklenburg, en kort tid svensk Kung) och de hade ockuperat borgarna: Faxeholm, Styresholm och Korsholm på 1390-talet. Vi kan här tydligt se att norrland var i högsta grad indraget i det inbördeskrig som pågick i Sverige under denna tid! Min teori är ju...som jag också nämt tidigare...att det (förmodade) slottet/borgen Birisholm/Byrisholm redan hade jämnats med marken och inte hade någon som helst militär betydelse längre då detta brev skrevs - kanske som en personlig hämnd mot Farthegn Unge som kanske varit anförare av helsingarna? Detta är enbart en teori som inte är bevisad men jag vill ändå nämna detta för att man skall få lite SAMMANHANG i detta tankepussel!
 
Tack än en gång Henrik...man blir glad då människor är med och gör något konstruktivt! Tänk om du skulle kunna få fram detta med Huitfeldt också...
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-13, 01:11
Svar #9

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Nu har diskussionen tydligen faullstänfigt havererat: ösa sand till ett sanslot då räcker inte sandlådan till (det inlägget var fullkomligt onödigt). Skämt åsido. Jag trodde diskussion från början skulle handla om Bureslottes existens eller ej. Här kommer ju inte fram ett enda belägg för att det skulle funnits ett slott, det U.S verkar referera till verkar inte stämma. Därför tycker jag han borde försöka att finna orginalpergamentet och ta en kopia på det för att lägga ut på nätet. Dessutom tycker jag inte (ta det inte personligt nu) att du skall envisas med vad gamla utredningar säger. Försök själv att vaska fram nya belägg för att det skall ha funnits (ursprungskällan).
Men när Wallin-diskussionen var här på nätet så visade du en beklaglig sida av dig, och det var att du förnekade KÄLLORNA. Det fick inte störa din förutfattade mening alls.
 
MVH Per

2007-07-13, 01:34
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Robert: Ang. den gamla medeltidskyrkan i Skön som haft två torn...jag citerar ur boken: Jarlens Sekel skriven av historieprofessor Dick Harrison, sid 369: Det svenska kyrkobyggandets historia uppvisar stora regionala och lokala skillnader. En märklig militärisk typ av byggnader anlades under 1100-talet och tidigt 1200-tal i det svenska rikets sydöstra hörn, på Öland och i Möre. Kyrkor som Hossmo, Kläckeberga, Halltorp, Voxtorp och Hagby, varav de två sistnämnda är rundkyrkor, fungerade enligt en populär teori som försvars- och stödjepunkter. Som exempel kan nämnas att kyrkan i Hossmo, sydväst om kalmar, uppförd i mitten av 1100-talet, i en andra byggnadsfas på 1240-talet erhöll en övre försvarsvåning med skottgluggar i söder och norr. Även kyrkorna i Halltorp och Kläckeberga hade särskilda övervåningar för vad som kan ha varit krigsfolk. På Öland, till exempel i Föra, Löt och Persnäs, utvecklades en säregen försvarsbyggnad som vi brukar benämna klövsadelkyrka, med både öst- och västtorn. Liknande byggnader restes för övrigt i delar av Norrland. Slut på citat. Här ser vi att det byggdes kyrkor i norrland med två torn och att det rörde sig om försvarskyrkor...alltså INGA slott!
 
Vidare står det följande på sidan 368 i samma bok: Att de mäktiga familjerna med kraft stödde kyrkobyggandet framgår allra tydligast av den byggnation som ägde rum i Bjälbo under andra hälften av 1100-talet. Här restes en imponerande kyrka med ovanligt rymligt torn, förmodligen på initiativ av jarl Birger Brosa. Delar av tornet tycks ha tjänat som bostadskvarter. Slut på citat.
 
Här ser vi att stormänn stödde byggandet av kyrkor - varför skulle det inte ha varit så också i Medelpad? Vi ser även att rika stormänn ville använda en del av kyrktornen som bostäder! Kan det inte ha varit så också i Skön? Kanske att man använde en del av utrymmet i de två tornen till gässtugor? Då man hade stora fester eller sammankomster så kanske man lät prominenta gäster få sova i kyrktornen? Däruppe var man nog säker på natten mot rövare och annat otyg!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-13, 01:47
Svar #11

Ulf Sawert

Till Per Göthe: Du skriver att det inte kommit fram några belägg för ett slott...har du inte sett rek.-bilden i början av denna rubrik? Har du inte sett bilderna som lagts ut på murarna uppe vid skogsbrynet? Har du inte hört talas om den gamla muntliga berättarsägnen, som placerar Fale Bures slott precis på den plats där vi funnits ruinsresten! Har du missat slottsporten? Varför pratar du på detta sätt?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-13, 02:13
Svar #12

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Muntliga berättarsägner är deffinetivt inget att ta fasta på. Dem kan lätt bli som hönan i hönsgården! Dessutom murarna visar inget belägg heller. Jag frågar efter skriftliga bevis och/eller kartor (om det hade funnits några) från den aktuella tiden. Det har du däremot inte kunnat påvisa någonting alls! Du tolkar tydligen alla murar o.d. som fornminneslämningar. Du tar till dig berättelser utan någonsomhelst källkritik (se! Wallindiskussionen,den är det många som inte glömt). Du svävar väldigt ofta i din fantasi. Du borde gå en släktforskarkurs och lära dig lite självkritik. Sedan är jag tacksam för att du dämpat dig lite angående Sköns kyrka. Däremot behöver det inte vara en slottsport.
 
Per!

2007-07-13, 08:27
Svar #13

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Ett antal inlägg av Göran Löfstedt har tagits bort.

2007-07-13, 10:36
Svar #14

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Billigt Ulf, Du slingrar dig ur frågan som vanligt.
 
Därför upprepar jag den igen.....
 
Ulf
 
Nu tror jag inte att Kaj har ambitioner på att bli biskop, men tror Du att han är så urbota dum när han säger?
 
 
Att det skulle ha funnits ytterligare ett, endast av Rhyzelius känt, riksrådsbrev med samma datering och den skillnaden att det stått Birisholm eller Byrisholm i stället för Styrsholm, får anses uteslutet med hänsyn till vad vi numera vet om dessa statsakters tradering.
 
Kaj avslutar med slutsatsen.
 
Vi kan hur som helst tryggt anta att något medeltida originalbrev som omnämner ett Birisholm aldrig har existerat.
 
När en av vår största medeltidsexpeter drar denna slutsats så litar jag mer på honom än några tidigare amatörhistoriker.

2007-07-13, 15:33
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag anser nog att vi kört fast lite med disskution om Bureslott som har kallas Byresholm Birisholm och enligt duktiga medeltids forskare har vi fått veta Att Ryzelius felläst och det skall vara Styresholm
Jag är öppen för den möjligheten eftersom jag själv inte är medeltids expert.
1) är att vi samlar oss som är bure släktingar även Såna duktiga som Tord,och Urban och vi andvänder oss av Kajs kunskaper för att komma längre om det nu är Styresholm kolla vad utgävningarna gett tex av Leif Grunberg avhandling.  
Jag har inte stuckit under stolen med att jag tror samma som Bygd?n i det här fallet det vill säga att Jag tror att Fahle hin unge ,som Johan Bure inte heller kalla Bure är identisk med Fartheng unge som har existerat och vars lämning av Gravhällen finns i sköns kyrka jag har studerat de medeltida brev och tror på en koppling mellan Nils Farthengsson och  Fartheng unge nu är jag väl tydlig Björn i mitt svar jag tror förmodligen samma som du i denna fråga och ulf och jag har olika ståndpunkter men vi kan disskutera för det.
Urban har samma tankar om Farteng unge men han tror inte det går att knyta ihop Nils  och Fartheng jag respekterar hans ståndpunkt där också.
Något som jag tycker är intressant för oss ättlingat är den släkttavla som var Uppsatt på södra vaggen av Uppsala dom kyrka och som togs ner vid reparation av dom kyrkan som nu finns säkert magasinerad, vi har skickat ut ett par personer som tog kort på Johan Bureus Släkttavla från 1601 runskriften blev tydd av runskrifts- verkets chef Helmer Ohlson och jag fick en avskrift samt bild av den man skall restaurera stenen och sen har vi fått förslag var man skall sätta den.  
men ett par saker som var intressanta var Att Herse från Selånger stod först han hade en vapensköld av en stenbock sen stod Fahle hin unge med vad vi kallar för Burevapnet och som Björn och Urban mfl sagt så kalla man sej själv oftas inte för Bure men vi efterkommande har kallat en del av dom för det tex man kan jämföra med Fargalt det var mest bara vi som kallar dom det, eller folkunga ätten, det är väl ett tydligt svar Björn.
 
Sen är det om Burestenen i Selånger, Runsten utanför Selångers gamla kyrka, Medelpad. Stenen avtecknades 1600 och 1687. Den är försvunnen sen ca 1770.
Texten enligt Johannes Buraeus:
Inskrift: Sigurd och Tore . Heden och Härser reste denna sten efter Torsärke, sin fader.
Siuhurp. auk Purir .Haipin. auk  hersr.  raistu. stain.pena.abtir.purisiarka.fapur.sin.
 
Översatt: av Helmer Gustavsson runeolog på runstensverket fått det 11 okt 2005 i brev det fanns på Johan Bureus släkttavla från1601 som tidigare fanns på Uppsala Domkyrkas södra vägg numera netagen  och finns förvarad på ett ställe jag ej nämner menett par personer har varit och fotat av den och dokumenterat den.
 
foto nr 1. Enligt träsnitt av Johannes Peringskiöld 1687 och foto nr.2 träsnitt av Johannes Bueus (kan ej sätta in foto )
 
Medelpad museum Algot Hellbom har skrivit om den. mellan 1050 och 1100.
 
mvh Marc

2007-07-13, 17:56
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Per Göthe: Ja, har man din inställning till solklara arkeologiska fynd (de två murarna och den stora ruinsresten) och bara viftar undan muntliga källor och upphittade slottsportar som nonsens så lär man nog aldrig kunna komma framåt i någon fråga...sedan frågar du efter kartor...kom du inte ihåg den fina kartan av Olaus Magni som lagts ut här ovan? Där såg du ju själv att en borg var inritad i Sköns- området...har du glömt denna skriftliga källa?
Nu väntar vi med spänning på vad Huitfeldt skrivit om slottet Byrisholm i sin rikskrönika...men du kanske kommer att vifta undan detta också...?
 
Till Kenneth Bengtsson: Vad pratar du om? Jag har redan svarat på din fråga ovan! Jag tror inte att det rör sig om SAMMA brev, förstår du inte vad jag säger? I de två riksrådsbreven som nämts ovan står det tydligt att det rör sig om Ångermanland och inte Medelpad så det borde den bildade Rhyzelius ha förstått!
 
Till Marc: Har du läst riksrådsbrevet som Henrik lade ut? Såg du att det stod om slottet?: Krytzhebergh - vet du vad det rör sig om Marc?
 
Nu väntar taxin.
 
Ulf

2007-07-13, 18:29
Svar #17

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Marc,  
 
Nog borde du känna någon som kan lägga in dessa foton här, läser du hur man formaterar här formatering så är det inte så svårt, vore intressant att se dessa foton.
 
  Mvh / Benny

2007-07-13, 18:46
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Per Göthe: Eftersom du hela tiden nämner om Wallin-frågan så anser jag mig ha rätt att besvara dina beskyllningar även om det inte passar under denna rubrik! Du vet själv att det fanns TVÅ vigseldatum för Rudols föräldrar - ETT måste alltså vara falskt! Vidare var vigseldatumet inskrivet i FEL kronologisk ordning i vigselboken för Sevalla församling...vidare hade man  begått ett bedrägeri genom att låtsas flytta från Västerås till Sevalla för att (enligt min mening) gömma undan vigseldatumet i den lilla Sevallaförsamlingens vigselbok (man slapp då att datumet hamnade i den stora Västeråsförsamlingens vigsebok) - man kunde nämligen utav vigsesdatumet räkna ut att Rudolf kommit till ung. 1 månad FÖRE vigseln! Kom inte och säg att det inte fanns oklarheter i källorna ang. denna sak!!  
 
Rätt och sanning
 
Ulf

2007-07-13, 19:00
Svar #19

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf, om det nu stod två datum för vigseln, var stod det felaktiga datumet, stod det i en hfl längd så är det absolut inget ovanligt, det hittar man ofta med både fel födelsedatum, gifte och död i hfl längder.
 
Mvh / Benny

2007-07-13, 19:05
Svar #20

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Ulf Sawert:
 
Även om det finns två vigseldatum och att de kommer i fel kronologisk ordning så är det trots allt bara spekulationer att det skulle vara något för att mörka en händelse som du påstår inträffat. Du kan få hur många källor som helst till kyrkböcker där födslar och vigslar inte kommer i rätt kronologisk ordning. Så sent som för bara några dagar sedan råkade jag ut för detta i Norrbärke (W). Att man dessutom som du säger låtsas flytta hade väl att göra med att kvinnan var därifrån, eller att föräldrarna bodde där? Det var nämligen brukligt att man vigde sig där.  
 
Jag vill även minnas att ett flertal personer påpekat och förklarat detta för dig!
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-13, 19:12
Svar #21

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Har du Ulf, kikat i orginal vb , eller har du abbonemnag på Genline så att du kan uttala dig i frågan hur det ser ut i en vigselbok, jämförelse 1700-1850, även beroende på län, sn m.m?
 
Även prästens ordning och reda kunde ju synas i ministerialböckerna. Prästen var inte alltid en man av ordning och reda. Dessutom var han ju livstidsanställd så ju äldre prästen blev så kanske det syntes både i text och data.
 
Mvh / Benny

2007-07-13, 19:13
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Benny Borgstrand: Prästen som vigde dem, Fredrik Munktell, skriver i sin dagbok att vigseln skedde den 17 oktober 1819 medans det stod den 24 oktober 1819 i vigselboken (se debatten om detta här på AF), vilket är rätt? Naturligtvis (enligt mig) så har dagboken rätt! Jag har läst de tre dagböckerna av Fredrik Munktell nu och har fått bilden av en mycket ärlig och pliktmedveten människa, såå...vi kan därför utgå att det måste ha varit något mycket mycket allvarligt som fick honom att medvetet förfalska datumet i vigselboken (kanske en kunglig order varit med och påverkat...?)!
 
Jag kan bara nämna för intresserade av denna sak att det finns nya fina foton utlagda på min hemsida (sök på mitt namn) ang. detta (bloggan), se särskilt på fotot där jag jämför min momors mor: Johanna Wallin (dotter till Rudolf) med kronprinsessan Victoria! Tror att till och med Per Göthe kommer att se likheterna!
 
Måste jobba nu...vi ses!
 
Ulf

2007-07-13, 19:14
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Tror det var så, ja. Och att prästen har råkat föra in ett bröllop som ägt rum efter det aktuella i vigsellängden först och oavsiktligt skapat en kronologisk förfalskning i Ulfs tycke är ju inte heller konstigt.
 
Sedan var Wallins mamma systerdotter till den kände prästen Muncktell, som också vigde henne. Hans dagböcker har publicerats i nutid, och i dem kan man konstatera att hon hade varit förlovad med pappan Wallin betryggande långt innan sonen avlats. Alla belagda uppgifter pekar alltså på att man helt enkelt fick lite bråttom att se till att paret gifte sig när naturen väl hade haft sin gång, och ett barn var på väg. Bruden hade en morbror som var präst i Sevalla, och han kunde lite snabbt hjälpa till med bröllopet, varför man förlade vigseln dit. Inte helt enligt reglerna, men konstigare än så har det inte varit.
 
Men sedan har ju en ättling nära 200 år senare fått för sig att sonen som föddes i vuxen ålder var så oerhört utseendemässigt lik den regerande konungen (något som få andra har brukat hålla med om när de ser mannens porträtt), så att han naturligtvis måste ha varit son till kungen i stället. Där finns hela grunden för Ulfs teorier i den här frågan, och viljan att hitta punkter som motsäger att herr Wallin den äldre skulle ha varit pojkens far. (Jag tror denne skulle bli oerhört besviken på sin sentida ättling, om han finns någonstans nu och kan skåda vad som sker...)
 
Det är inte många som har turen att ha ämbetsmän vars dagböcker sedermera publicerats bland sin nära släkt, men Ulf kan inte glädjas med den släkt han har, han måste hitta en ännu finare.
 
Men som sagt, allt detta finns att läsa i den fascinerande egna tråden... något med Wallin i namnet...

2007-07-13, 19:19
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, jösses, ja... släktforskning är en lära om hur mycket utseendemässig likhet man kan hitta mellan sina egna nära släktingar och ett flertal medlemmar av den släkt man hoppas att man har band med.
 
Hittar man många sådana likheter måste man vara nära släkt med den där andra släkten, och då gäller det bara att hitta en ana med någon sorts eventuell hypotetisk tveksamhet kring hans äkta börd. Så har man bestämt sedan att denne i själva verket hade en far från den där andra familjen man vill vara släkt med. :-/

2007-07-13, 19:25
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Henrik Törnkvist: Jämt då jag säger något så rör det sig om spekulation och då ni säger något...så rör det sig om säkra källor!
 
Till Benny Borgstrand: Jag har varit på Landsarkivet i Uppsala och sett och kopierat ORIGINALVIGSELDATUMET...bara så du vet!
 
Måste iväg nu...kolla in fotona!
 
Ulf

2007-07-13, 19:31
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag är helt off topic nu i den här tråden, men om vi ponerar att historien verkligen hade handlat om just det Ulf hoppas och tror, att Karl XIV Johan under mystiska omständigheter hade träffat blivande mamma Wallin och troligen var far till hennes barn, och att det av någon anledning hade blivit ohyggligt viktigt att dölja detta, och forcera fram hennes vigsel med hennes redan befintliga fästman (!)...
 
...hade det inte varit troligare att man hade varit oerhört noga med alla detaljer i så fall, och sett till att stackars Fredrik Muncktell hade skrivit samma datum såväl i sin dagbok som i vigselboken?
 
Men men. Ulfs invändning här är väl att det var Muncktell som gjorde detta just för att pojkens ättlingar förr eller senare skulle förstå av just  detta lilla faktum att det var något väldigt allvarligt och konstigt med hela vigseln, och att pojken naturligtvis var son till KUNGEN.
 
Vilken tur att de två avgörande detaljerna upptäcktes. Att åtminstone en nutida ättling tycker att unge Wallin var så himla LIK kungen, och att hans föräldrar hade ett bröllopsdatum i vigselboken, och ett annat i prästens dagbok...

2007-07-13, 19:41
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Anders Pemer: Och en ansedd prästsläkt som Munktells skulle begå en sådant brott mot de kyrkliga reglerna och traditionerna att man gifte sig samma dag (eftermiddagen) som sista lysningssöndagen (17 oktober)!? Som jag förstått skedde inte ens vigesln i kyrkan, utan i prästgården, varför? Fanns det omständigheter som gjorde att en vigsel i kyrkan - med brudkrona och allt (symbol för oskuld) - inte passade i detta sammanhang? Och du menar att Prosten Fredrik Muntktell - som verkar ha varit ärligheten själv - skulle ha gett sig på att skriva in falska datum i offentliga handlingar för en sådan bagatell som att Christina redan skulle ha varit med barn med en person som hon varit förlovad med i 1 års tid? Du kan tror det, jag gör det inte! Och om allt var planerat långt i förväg...varför skrevs då vigseldatumet in låångt efteråt...i helt fel kronologisk ordning? Tyder inte detta faktum på att vigseln hastats fram och att alla papper inte var i ordning då vigseln skedde?
 
Dramat går vidare...
 
Ulf

2007-07-13, 19:42
Svar #28

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ulf i vart fall ifrågan rörande Wallin.
Jag vet inte om jag törs nämna ordet som jag tänker på. För det besatthet att bli släkt med kungen.
 
Tragiskt Ulf, det förstör din trovärdihet.
Jag anser att du bör lägga ner Wallinspåret och inse att du är ute på djupt vatten.
 
Vad gäller slottet.
Alla (ja de flest inser) att du inte kan lägga fram ett ända klockrent bevis för följande.
 
1. Slottet har legat i Skön.
2. Om det nu mot all förmådan fanns ett slott. Hur vet vi att det vare Fale Bure som satt där?
Kanske var det Angus Sakigus ?
3.  Inte ens Marc håller med dig i alla stycken.
Kanske var det för Bureföreningen kantrade.
 
Låt oss nu gräva ner slottet i vänta på att sanningen kanske aldrig kommer fram.
Björn

2007-07-13, 19:47
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Och det är ju väldigt typiskt för tidsandan 1819 över huvud taget att man skulle dra igång stora apparater för att dölja att en kung till äventyrs skulle ha råkat avla ett utomäktenskapligt barn... INTE...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna