ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-12  (läst 2302 gånger)

2007-07-12, 00:19
läst 2302 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Johan J Johansson: Men kanske du Johan, som verkar veta så mycket och skall läxa upp Marc och oss andra här på AF, skulle kunna svara på frågan hur det kan finnas en slottsport men inget slott? Sedan kanske du också skulle kunna (som den förste här!) ge dig i kast med att försöka besvara de 6 frågor jag ställt ang. den rek.-bild som lagts ut början av denna diskussion - det borde du väl klara av...med dina stora kunskaper och din stora erfarenhet? Jag väntar med spänning på dina svar!
 
Ulf

2007-07-12, 00:20
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag noterar till min stora förvåning att bokstaven 'ä' (skriven på detta svensk/tyska vis) har införts i norska språket.
 
Jag noterar även till min icke mindre stora förvåning att Båhuslän alltid har stavats Bohuslän av svenska skrivare efter 1658.
 
Jag tackar för dessa intressanta och tidigare totalt okända upplysningar - och ser fram emot den lika intressanta upplysningen om vad detta har med Bure-slott att göra. Kanske anbytarvärden kan svara på det?
 
F.ö. noterar jag att Marc och Ulf, som redan tidigare var oense om hurvida Sköns kyrka var Fale Bures slott, nu också är oense om i vilket århundrade han levde.
 
Jag ser med spänning fram emot fortsättningen när dramat går vidare! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-12, 00:29
Svar #2

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ja men nu borde man inte skriva mer kl 00:30.
Ulf det är enkelt fanns det inget slott så finns det ingen slottsdörr.
 
Sedan har ju Jörgen en komisk poäng.
Vet Ulf och Marc vilken Fale Bure de talar om eller...
Björn

2007-07-12, 00:35
Svar #3

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Ulf!
Intresse finns för en guidad tur vid Sköns kyrka med en guide som bevisligen är lokalhistoriskt kunnig på medeltiden.
 
Slottsporten som det berättas om i tidigare inlägg är väl kyrkporten från gamla kyrkan som revs 1848? Och den finns väl kvar i nya kyrkan såväl som gravstenen med böjd arm, eller?

2007-07-12, 00:41
Svar #4

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Upp till bevis Göran:
Vilka alter egon skulle Tollesson ha använt?
1. Jag anser du skall lägga fram bevis för sådana anklagelser.
Tror du på fullt allvar att Tollesson skulle beställa varor i ditt namn.
Väx upp lite människa!
 
2. Eftersom du backar upp Ulf så får väl vi (i vart fall i den här frågan) jag baka upp Jörgen.
 
 
Sedan anser jag Roberts inlägg är bra.
Gärna en guidadtur med en medeltidsexpert frågan är vart hittar vi honom/henne.
Nu är kl snart 01:00.
Tro hur länge vi får hålla upp innan någon tröttnar på oss.

2007-07-12, 00:45
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-07-12, 00:50
Svar #6

Johan J Johansson

Men Ulf om du läser mitt inlägg en gång till så är ju varken du eller Marc ett dugg bättre på att INTE mästar upp andra. Dom 6 ( 66 ) frågor du ställt har fått svar om och om igen genom alla år av både experter och amatörer men du vägrar lyssna.

2007-07-12, 00:53
Svar #7

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag tester en klassiker i repris:
Som Stalins svärfar sade:
Precis, precis.
 
Alltså Ulf har fått svar men vill inte/kan inte ta till sig dem.
Nu är vi snart uppe i 580 inlägg.
 
Ulf L:
Är du bure via Värmland eller vadå?
Svara på den frågan.

2007-07-12, 01:17
Svar #8

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Kenneth Bengtsson: Jag jag accepterar allt vad som står i det nämda brevet...dock tror jag inte att det rör sig om SAMMA brev som namnet: Birisholm näms! Det står ju tydligt i de två riksrådsbrev som nämts ovan att det handlar om Ångermanland! Det torde väl vara OMÖJLIGT att utifrån dessa fakta kunna tro att något av dessa brev skulle handla om Medelpad? Jag vägrar att tro att en person som sedan blev biskop skulle vara så urbota dum att han inte skulle kunna förstå något sådant! Jag tror att hemligheten finns hos Huitfeldt ang. denna sak...kanske att HAN i sin tur kände till det gamla riksrådsbrevet (eller någon annan källa) som talade om Birisholm/Byrisholm men som sedan har försvunnit! Varför skulle Huitfeldt nämna om slottet Byrisholm (enligt Urban Sikeborg) om det aldrig funnits? Underskatta inte äldre tiders forskare!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-12, 01:38
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Robert Hammarstedt: Finns den gamla slottsporten kvar än idag? Har du sett den?
 
Vad tror du om min teori Robert...ang. de två (romanska?) kyrkorna i Selånger och i Njurundabommen (som byggdes i början på 1200-talet)...att de kan ha varit finansierade av lokala stormän? Hade allmogen råd med sådana byggnader?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-12, 02:14
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Mårten Swärd och andra...: Varför inte ta lärdom av vad Jörgen Tollesson skriver i sitt inlägg ovan...där han ger mig rätt i en sak...att har det funnits en slottsport så har det också funnits ett slott!! Lär av Tollesson Mårten...vad logik är!
 
Ulf

2007-07-12, 03:05
Svar #11

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Av tradition var det allmogen som fick slita och släpa sig till en kyrka, ev under hot från överheten.  
Förmodligen fanns det också någon kunnig byggmästare inblandad med erfarenhet av kyrkobyggen som kanske bekostades av lokala stormän och kanske kyrkan?
Nej, jag har inte sett porten. Bara hört talas om den. Därför ställde jag frågan. Jag skulle gärna vilja se den och ta lite bilder....

2007-07-12, 03:09
Svar #12

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Rättelse: Allmogen kanske skall skrivas trälar istället under denna epok.

2007-07-12, 13:09
Svar #13

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nja.
Alla var ju inte trälar Robert.
Det fanns fria män.
 
Emellertid uppkommer en intressant fråga:
Hur många trälar fanns?
 
Björn

2007-07-12, 13:25
Svar #14

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Ulf
 
Nu tror jag inte att Kaj har ambitioner på att bli biskop, men tror Du att han är så urbota dum när han säger?
 
 
Att det skulle ha funnits ytterligare ett, endast av Rhyzelius känt, riksrådsbrev med samma datering och den skillnaden att det stått Birisholm eller Byrisholm i stället för Styrsholm, får anses uteslutet med hänsyn till vad vi numera vet om dessa statsakters tradering.
 
Kaj avslutar med slutsatsen...
 
Vi kan hur som helst tryggt anta att något medeltida originalbrev som omnämner ett Birisholm aldrig har existerat.
 
När en av vår största medeltidsexpeter drar denna slutsats så litar jag mer på honom än några tidigare amatörhistoriker.
 
 
Göran
 
Dina anklageser på Jörgen är så grova så jag hoppas att anbytarvärden förpassar dig från detta forum, denna gång för gott.

2007-07-12, 14:12
Svar #15

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jag bara frågar mig en sak nu. Är det egenterligen lönt att låta denna dikussionen fortgå? Det verkar bara bli mer och mer diskussioner lite vid sidan av den eg. diskussionen (ang. ev Bureslott eller ej). Eftersom det tydligen inte finns några belägg för att det överhuvudtaget funnits ett Bureslott så tycker jag diskussionen havererat.
Det blir ju bara men tänk om ...
Dåtida historiker som ju är flera kan inte alla ha fel ..... (trots att dem förmodligen inte hade lika stora möjligheter att få tillgång till alla gamla pergament som finns bevarade som dagens historiker har). Dåtidens historiker verkar ju ha plockat informationer från varandra, och en berättelse som går vidare från den ena till den andra kan bli som hönan i hönsgården som först tappar en fjäder framför tuppen och ryktet sprids. När detta rykte så småningom kommer tillbaks till hönan skall hon ha klätt av sig alla fjädrarna. Det är tydligen samma typ av historia.
 
MVH Per

2007-07-12, 14:39
Svar #16

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Om jag inte förstått helt fel så finns innehållet i brevet daterat 1398.10.10 även publicerat i/på  Diplomatarium Fennicum.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-12, 15:02
Svar #17

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Raderat.
 
Henrik hade en direktlänk till brevet ovan.

2007-07-12, 16:58
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Robert: Tack för ditt fina svar! Men Robert...om man nu skulle kunna fastställa att slottsporten verkligen har varit en slottsport och inte en kyrkoport...skulle inte saken vara klar då? Var finns porten idag?
 
Till Kenneth Bengtsson: Jag råder dig till att börja tänka självständigt och försöka att se med dina egna ögon istället för att blint lita till experter! Gör du inte det...kommer du att stanna i utveckling då ingen människa är fullkomlig.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-12, 17:01
Svar #19

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Till värden du radera mitt inlägg utan att informera?
Nu när vi fått reda på att Biskop Rhyzelius  riksrådsbrev  år 1398 med samma datering och den skillnaden att det stått Birisholm eller Byrisholm i stället för Styrsholm, att han läst fel (jag skulle ju gärna vilja ha brevet kopierat från Riksarkivet i Danmark som kan frå ifrån vårat riksarkiv..
 
1) vi som Bure ättlingar behöver veta rätta namnet på slottet och var det var beläget.
2)På grund av att Fale hin Unge eller Farteng Unges grav Skall finnas där nu är ju Kistlocket i Sköns Kyrka Med Bure vapnet mitt på,så det vore ju bra att lokalisera Fale Bures Grav ,Farteng Unge Levde 1324-1362 nämns som lagman i Medelpad det är  Fale hin Unge som Jb
tala om och på stenen som fanns på Uppsala Domkyrka stod bara Fale hin unge (Bure kallar vi han)så Björn han har levat ,detta ärviktig för Bure släkten. mvh Marc

2007-07-12, 17:05
Svar #20

Lars Öhman

Ja Henrik, brevet ifråga finns återgivet i STII:426, dvs i Sveriges traktater med främmande magter jemte andra dit hörande handlingar. I-III. Ed. O.S. Rydberg. Stockholm 1877. Det är denna utgåva som finns återgiven på Diplomatarium Fennicum.
 
Men brevet är inte helt ordagrant återgivet i denna utgåva och den för oss intressanta texten thet slot oc feste Styrisholm i Angermanneland liggende är utelämnad.
 
För att få se en fotografisk bild på originalbrevet bör man kunna vända sig till Länsmuseet i Härnösand.

2007-07-12, 18:04
Svar #21

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Men Marc:
Det finns ingen ännu styrkt koppling mellan din bevisade Farteng Unge och Anders Olofsson. Eller har Urban hittat något som vi inte fått veta.
 
Jag litar mer på Urban Sikeborg än på vissa andra här. Sedan här ju frågan den Marc anser du att Ulfs slottsagor är sanna. Finns det ett problem på i historien.
 
Inse någon gång det har funnits något slott i Birsta. Även om jag förstår det är viktigt för vissa här att förfina sina anor. Själv är jag nöjd. Men skulle jag ha fel så erkänner jag det.
 
Så låt oss vänta på att Urban kommer med nya rön.
Björn

2007-07-12, 21:03
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag vidhåller att du skall i så fall inte drifta dina anklagelser här.
 
Men du bör gör en polisanmälan gör den nu.
Hur vet du att ingen missbrukar hans dator.
 
Det blir svårt för dig att bevisa saken ev med IP-nr.
Björn

2007-07-12, 21:14
Svar #23

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Göran Löfstedt:
 
Av ren nyfikenhet, vad är det hackern som du tidigare nämnt att du anlitat har hjälpt dig med? Är det att ta reda på huruvida någon använder sig utav flera alias här på forumet? Om förbundet inte gett hackern tillgång till forumet eller datorn som forumet körs på antar jag att det rör sig om någon form av olaga intrång (BrB 4:9 c).
 
Om hackern hjälpt dig att spåra ursprunget till de ovälkomna beställningarna utifrån ip-adresser kan jag inte annat än misstro att det rör sig om någon hacker. Att ta reda på till vilken operatör en ip-adress hör är ju inga problem och ibland t.o.m vilken stad beroende på hur operatören byggt upp sitt nät. Men att spåra den till någon specifik person kan bara operatören göra och det sker i princip bara när polisen begär det. Om man istället tagit sig in i datorn bakom ip-adressen så rör det sig ju om olaga intrång även i det fallet.  
 
Det känns ju som bevisningen antingen kommer vara lite bristfällig, eller att du själv trampar i klaveret och anger dig själv för ett brott!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-12, 22:12
Svar #24

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Det blev väldigt lite Bureslott nu ett tag...
 
Det går väl att ta reda på om porten fortfarande förvaras i kyrkan. Kyrkvärden eller pastorsexp i Skön borde veta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna