ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-09  (läst 2791 gånger)

2007-06-29, 13:49
läst 2791 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Lennart Lindström: Varför startar du inte ett (seriöst) forum själv? Kan inte fatta att vuxna människor kan uppträda som du gör!
 
Ulf

2007-06-29, 14:13
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Ulf, Lennart är en som alltid har trevliga inlägg
det finns andra som hoppar på dej och mej ,som man kan tycka gör riktiga påhopp, men han precis som du har egena åsikter disskuterar dom, men vill ha bort de onödiga inläggen som blir till påhopp. det är förståligt och jag tycker du är strong Ulf som fortsätter disskutera trots en del riktiga påhopp,och du gördetutifrån din kunskap och åsikter som i bland är för okritiska fören del men, underårenslopp harjag funnit att dom intevet vad muntliga tardtioner är och vilket värdedehartillexom din farmor berättar om de släktingar  som levde förr så är det muntliga källor vilka jag tycker har ett stort värde.
ibland mer åän vad dom kallar primärkällor tex. födelsebok  det kan hända att prästen skrev fel datum i fyllan (ett skämt)och så har jag inteförståt varför inte tex 10tal sekundära källor  skulle viftas bort i brist på primär källor. man får ju tadet som det är  ha engod sommar Ulf mvh Marc

2007-06-29, 14:24
Svar #2

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Förstår fullständigt såväl de som lämnar forumet som de som önskar en annan plats för diskussion med vissa krav på kvalitet och innehåll. Vissa världar går nog inte att förena - kanske inte det bästa heller (tycker det verkar behövas vattentäta skott här och var vid det här laget).
 
Det vore ju en sak om det gick att hålla isär rubriker så att de olika lägren slapp mötas - men det blir ju snabbt samma mix på nytt.
 
Och i ärlighetens namn tycker jag massor som poppar upp från Ulf borde rensas ut* - det här håller inte, rötmånaden kommer ändå, utan aktiv inblandning.
 
*)Motiverar inte detta närmare - har ingen lust att skriva länge och väl till någon som läser saker som han själv vill. Den som varit med ett tag vet detta allt för väl. Kan länka till ett inlägg från Anders Pemer som var mycket välskrivet.

2007-06-29, 17:08
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Marc och Peter: Men om Lennart Lindström vill ha seriösa debatter - där han kan diskutera med folk som tycker precis som han - är det väl bara ett starta en egen rubrik här under Bure-ätten - jag lovar att hålla mig undan denna tråd så att Lennart slipper en massa trams...men då kanske han kan hålla sig ifrån denna tråd också...?
 
Till Lennart Lindström: På vilket sätt handlar dina inlägg här om Bureslott?
 
Ulf

2007-06-29, 19:04
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf
Kasta inte sten i glashus. Du är verkligen en som inte kan hålla dig till ämnet. Men så fort någon skriver som Lennart eller Urban seriösa saker, passar det inte dig. Eg skulle den som kastar sten ha ett eget forum, inte Lennart.
Kanske ett som handlar om Job och poesi?
Jan-Christer

2007-06-29, 21:22
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Den här tråden har haft nära 500 inlägg på mindre än en månad. Tala om en koloss (på lerfötter)!
 
Det finns ett diskussionsforum om arkeologi, där finns nog mer kompetens i de arkeologiska frågorna än i ett släktforskarforum. Men det gör förstås att risken är ännu större där att få sina teorier sågade. Det gick ju inte så bra för kolossen i Nebukadnessars dröm; trots att den var en mäktig och förfärande anblick och delvis bestod av såväl guld som silver, så var fundamentet så vekt att den krossades av en sten och tillintetgjordes helt...

2007-06-30, 04:45
Svar #6

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Seeing as there not that many postings at Anbytarforum per day, I rather look forward to this thread with its exciting, heartfelt viewpoints.  
I am interested in its continuance and I thank the moderator for being inclusive of disparate opinions and in being broadminded in outlook.

2007-06-30, 07:10
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan-Christer Strahlert: Där tar du fel...jag försöker alltid (eller iallefall för det mesta) hålla mig till sakfrågorna och kommer med konstruktiva frågeställningar och nya infallsvinklar ang. ämnet, jag skulle aldrig någonsin kunna gå fram som t. ex. Lennart Lindström gör...och kränka och förolämpa människor å det grövsta offentligt! Visst kan också jag ge några nålstick lite här och där men därifrån till att helt döma ut folk bara för att de har andra åsikter än en själv är det LJUSÅR!!
 
Jag tycker om att se att saker går framåt och kan inte acceptera svar som: det kommer vi aldrig att få reda på...eller: ingen vet något om detta. Med god vilja kan man komma långt. Den stora anledningen till att man inte tidigare upptäckt det förmodade slottet i Birsta tror jag beror på: ingen har SÖKT efter något slott! Det har funnits så få skriftiga källor ang. detta att ingen har kommit på tanken (förutom några i ortsbefolkningen).
 
Nu har det kommit fram - enligt ett inlägg av Urban sikeborg ovan - att det funnits fem bondgårdar i byn Byrestad och att två av dem burit speciella namn: en hette: Grevegården och en annan Slottsåkern. Är det bara jag som tycker detta är intressant!!?? Vilken normalt funtad bonde döper sin gård till Grevegården? Detta namn talar om högadel...i BIRSTA? Vad gjorde högadel där? Varifrån kommer namnet? Vart låg denna gård, vilken historia finns på gårds-
platsen?
 
Och Slottsåkern...varför detta namn? Här finns ju nämt ett slott i namnet...varför?
 
Jag har nu gjort ett nytt mycket intressant fynd i Sundsbruk (tidigare Byrestad) som jag tänker undersöka noggrannare...det ser ut som en höjd där har varit befäst...eller något liknande. Jag skall försöka kontakta nuvarande fastighetsinnehavaren och höra om de vet hur gammal den stora stenväggen är som finns på ena sidan (brant stup) - jag återkommer i detta ämne då jag vet mera.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-30, 08:01
Svar #8

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Anna-Carin Betz?n: Nej, men det gick bättre för Daniel tack vare hans stora fantasi och förmåga att kunna tolka drömmar (logiskt tänkande...= sunt förnuft!)
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-30, 15:30
Svar #9

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Grevetiteln infördes i Sverige 1561 då Svante Sture d.y., Per Brahe d.ä. och Gustaf Johansson (Tre Rosor) förlänades den värdigheten.
 
Men Greve har också varit namn på soldatrotar, bl.a. i Västerbotten.

2007-06-30, 16:19
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Håkan Bergström: Jag vet att titeln greve är relativt ny i Sverige men ursprungligen kan ju gården ha hetat Frälsegården eller något liknande och så har den döpts om i modern tid till Grevegården? Det är nog knappast någon slump att den hetat just Greve-gården alltså...högadel! Sedan nämner du om soldatrotar...jag vet inte vad det är...men jag förmodar att det är någon slags soldattorp? Men Kom ihåg Håkan...att här näms också också en gård som hetat: Slotts-åkern...slott och grevar brukar höra ihop!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-30, 18:06
Svar #11

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Nya infallsvinklar??????? Du kör hela tiden samma spår,samtidigt som du aavisar altt annat andra kommer med (även från orginalkällorne, se Wallin) med att det skulle ha kommit fram nya rön och då hänvisar du till gamla skrivna verk om detta.Du har inte kunnat referera till en enda urkundshandling som ger antydan till att det funnits slott (el. Borg) uppe i närområdet (alt. inne i) till Byrestad.
 
MVH Per
 
p.s fasst dem gamla pergamenten kanske har eldats upp och askan blitt spridd på åkern för att det skall växa bättre (näringsämnerna i aska),varför inte försöka finna spår av dessa pergament i stället. Det är lika hopplöst letande. ;)

2007-06-30, 19:51
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Robert Hammarstedt och andra intresserade: Jag har nu pratat med dom som bor i huset uppe på platån där vid norra vägen (Sundsbruk). Övre delen av stenväggen är visst murad i modern tid men personen visste inte hur det var med de lägre delarna - det är också där som de stora stenarna finns. Han medgav att det synes mycket konstigt om en privatperson skulle lägga ned så mycket arbete med en sådan mur - med så stora stenar - bara för att kunna bygga en villa däruppe. Han medgav också att läget där uppe på platån skulle vara idealiskt ur försvarssynpunkt om man ville ha där någon form av Fogdesäte eller dylikt. Jag skall ta kort på detta och även på de gamla murresterna tvärs över vägen.
 
Till Marc: Tror du att du kan få fram vad Huitfeldt har skrivit om slottet Byrisholm i sin rikskrönika?
 
Måste iväg nu till jobbet...
 
Ulf

2007-06-30, 19:59
Svar #13

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jaha Ulf den Store har talat med folket.
Han som bor där idag?
A  Vem är han kan han historia?
B. Hur vet vi att han sagt det Ulf säger?
 
Kalla mig parnoid men jag litar inte på Ulfs påstående vad andra skall ha sagt.
 
Grevegården som tidigare hätte Frälsegården.
Tänk om gården hette på 1000-talet dummerjöns.
Vad säger det ?
 
Fastigheter byter namn flera gånger.
Jag tycker som flera andra att Ulf skall anmäla sig i en grundkurs i släktforskning.
 
Björn

2007-06-30, 20:00
Svar #14

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jaha Ulf den Store har talat med folket.
Han som bor där idag?
A  Vem är han kan han historia?
B. Hur vet vi att han sagt det Ulf säger?
 
Kalla mig paranoid men jag litar inte på Ulfs påstående vad andra skall ha sagt.
 
Grevegården som tidigare hätte Frälsegården.
Tänk om gården hette på 1000-talet dummerjöns.
Vad säger det ?
 
Fastigheter byter namn flera gånger.
Jag tycker som flera andra att Ulf skall anmäla sig i en grundkurs i släktforskning.
 
Björn

2007-06-30, 20:44
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Dax att Ulf besinnar sig, Nu ske det inte ens hur han har teserna uppspikade, De håller inte, och hela tiden måste han till jobbet, Stäng snälla någon anbytarvärd, nu börjar det bli för mkt fabulering här. De som har sakkunskap kommer inte fram för allt som inte är relevant! Fabuleringar hör väl inte hemma här på Anbytarforum. Det har jag framfört tidigare.
Jan-Christer

2007-06-30, 21:18
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Som oftast (har vi någon gång förresten varit oenia) håller jag med Jan-Christer.
Den här diskussionen är en parodi på släktforskning.
 
Vissa akademiker får sina elaka fördommar bekräfta om släkforskarna.
Vissa nu lite patos.
Björn

2007-07-01, 01:26
Svar #17

johan

Det finns en del aspekter på skriverier angående den s.k Bureätten. Jag kan sätta upp några kategorier, fantaster och historiker. Vilka som är A och B får dom lärda tyda. Ulf är en  trevlig prick men varken historiker eller genealog är han. Marc är  kunnig men blandar samtida källor med hörsägen och  skrönor i ett enda virr / varr så att totalt kaos uppstår, dessutom ger han ut böcker och CD material med dessa uppgifter som sprids bland amatörförskare och  hemsidebyggare utan minsta lilla källkritik och därmed blir det en sanning. Båda dessa personer som oftast själva tycker att dom är mobbningsobjekt tycker jag behandlas med ganska stor respekt ( se övriga Buretrådar ) för att man är motståndare till en teori / åsikt ska man inte klassas som mobbare.
 
Ps: Med se övriga diskussioner i Bureätten menar jag att man bör studera dessa för att se hur både U och M står sig jämte andra. Att se Urban Sikeborg åter delta och tyvärr försvinna igen är tragiskt. Att få en sådan seriös forskare att åter komma igen och  delta i Burediskussionen men sedan kritiseras utan belägg med ett hopkrafs av hörsägen-rykten-misstolkningar- och gamla fabler är skandal. Så ni som har tycke och vetande om hur folk behandlas i Buretrådarna bör också läsa dessa ca 4117 inlägg innan allt prat om mobbning förekommer. Jag tycker inte illa om Marc eller Ulf, däremot är deras källkritiska forskning under all kritik.
 
Johan

2007-07-01, 01:40
Svar #18

johan

Ett par tillägg är nödvändiga till mitt inlägg.  
Angående Marcs böcker så har jag ej läst dom och varför jag ej kan bedöma om dom innehåller samma källor som i diskussionerna här på anbytarforum,  varvid varje läsare får bilda sin egen uppgfattning om källornas värde i nutid och samtid till berörda person. Här kommenterar jag endast inläggen som rör Ulf och Marc i denna disskusion angående Bureätten.
 
Johan

2007-07-01, 07:12
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Johan: Men ibland kan det vara en fördel att komma utifrån och inte vara någon fack-expert, man kan komma med nya infallsvinklar som aldrig annnars skulle komma fram. Tack vare att jag vågade ta den gamla berättarsägnen på allvar så leddes jag till sluttningarna där vid Birstaberget.
 
I 400 år har Bure-forskningen stått och stampat på i princip samma plats, det blir lite modereringar här och där genom åren men inget större genombrott verkar ha skett. Nu kanske detta har hänt!? Har vi verkligen funnit resterna efter ett stort slott/borg där så kan det ju leda vidare till nya sensationella fynd...ingen vet ju vad som kan finnas i marken där! Kanske att gåtan om denne märklige Fale Bure och hans eventuella koppling till den moderna Bure-ätten nu står inför sin lösning?
 
Jag kan bara nämna också...att inatt när jag var ute och körde taxi for jag förbi det nya fyndet ute i Sundsbruk igen. För den som är intresserad av detta kan jag bara fylla på lite av vad jag sett. Om man står vid kiosken som finns där, så ser man en rak vall som går uppe där bakom kiosken. Den vallen ser ut att passa bra ihop som en vinkel till den ovan nämda stenväggen, man kan alltså tänka sig att de utgör två sidor av en upphöjd fyrkant där vid höjden. Jag kan inte tänka mig en bättre plats att anlägga en storgård på som man vill kunna försvara! Jag tycker definitivt att denna sak är värd en närmare undersökning (iallefall av glada amatörer) särskilt då man vet att det funnits en gård där i trakterna som hetat Grevegården och att en mäktig frälsesläkt (Farthegn-släkten, 1300-talet) huserat i området.
 
Nu har jag inte mer att tillägga för närvarande varför jag tänkte ta en liten paus i debatten...men lägg gärna ut inf. som kan vara intressant för ämnet!
 
Framåt vi (gemensamt) gå!
 
Ulf

2007-07-01, 07:53
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, Johan...det handlar inte om att ställa Urban Sikeborg och andra forskare MOT Marc och mig...se oss istället som komplement - TILLSAMMANS kan vi få fram en större helhetsbild och täcka in flera områden!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-07-01, 09:01
Svar #21

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Återigen flyr Ulf från obehagliga frågor.
Sedan vill jag kommmentera hans inlägg.
 
Bureforskningen har inte stammat på samma fläck i 400 års tid. Först trodde man på Johannes Bureus okritiskt ungefär som vissa väljer att göra idag. Inte förrän 1800-talet började rönen ifrågasättas av vissa personer.
 
Vad som sedan händer under tidig 1900-talet vet jag inte. I vart fall har Bureätten fortsatt att fascinera och locka forskare.
Tex Leif Bäcklumd, Thord Bylund m.fl.
 
Problemet är att vi har inga fler källor idag än vad Johannes Bureus hade. Läget är alltså låst.
Att i detta läge (se slott) och ibland får jag intrycket att man försöker rida på Arnvågen.
Gör mig vannsing.
 
Kommer nu att ta en timeout igen.
Återkommer kanske.
Björn

2007-07-01, 22:04
Svar #22

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Johan som saknar efternamn, Jag saknar inte källuppgifter,jag har släktforskat i 26 år haft kurser i tio år om att läsa Palografi, jag har skrivit tre släktböcker om Grubb, Bure, och Bröms, Jag vet hur man släktforskar på 1600 tal och 1500 tal och 1300 tal jag skriver ner alla Källor: Även sekundära,så väl som primära samt talar om för kursdeltagarna att sammal in gammal brev och foton,samt intreljuva de gammla. min  
första bok om  bure var dålig på grund av min dyslexi sakna inte allas källor, men ett fel jag gjorde vara att begåva vissa med namnet bure som senare visa sig inte använt namnet, men det anser jag vara ett fel som korrgierats och dessumtom kanske en förklarande text.  
men jag vill inte påstå att mina och Ulfs inlägg är lika när det gäller källor.  
jag vet ju också att han har begränsad kunskap i släktforskning men i det här forumet, andvänder han det han läst i historia och övrigt tror jag. för han har inte gått någon släktforskar kurs vad jag vet,men jag vet hur det känns att inte få respekt för sitt arbete eller och för de hundrtals timmar man forskat i en fråga och släkt, av såna som bara skumat över ämnet och sen kastar glåpord över en, så det tycker jag inte man skall utsätta någon för inte heller Ulf, men jag måste också säga att du Ulf biter ifrån ganska otrevligt och det öppnar för dylika inlägg.
jag är lessen att behöva göra ett sånt här inlägg där jag behöver försvara min släktforskning jag har som Lennart skiver ibland tagit Bureforskningen från en annan vinkel,för om jag skulle ta samma som björn tex skulle det inte bli en disskution det är ofta Bygdens teorier emot Johan Bure och ibland har man kunnat säga tack vare såna som Urban...  
och viss mån jag själv (som hållt på med Buresläkten i över 20 år)  
Ibland har man kunnat funnit det som är myt och det som kan ligga korn av sanning i men inte förrän man lyst från alla vinklar så kan man komma närmare evetuella svar. jag hoppas ju Ulf att du med din energi kan gå in lite mer i släktforskar matriealen Som ÄFS och Elgenstierna, släktforskarnas årsbok, kanske sen även andvända genline dvs. släktforska på nätet,det är lätt att kolla dom filmerna,så förstår du värför så många vill att anbytar forum skall vara ett forum där man byter genealogiska uppgifter med varrandra. mvh Marc

2007-07-02, 10:52
Svar #23

Utloggad Erik Lindberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2007-07-08, 12:26
Svar #24

Arne Johnsson Rämma

Hej Ulf Sawert.
Nu har jag läst Välkommen till Fale Bure-Sidan
Intressant för mig.Jag kanske hädanefter får det något lättare att hänga med i dina resonemang.
Det känns avslaget här på Anbytarforum,när du ej skriver några inlägg,men det finns ju alltid en orsak till allting.
Jag kan ju endast tala för mig själv.
Mvh. Arne

2007-07-08, 15:12
Svar #25

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag tänkte ge några källor till Sottet Birisholm
eller Bure Slott.
man har hånat Ulf om sagoslott och utan källor,så då har jag grävt fram en del källor.
 
 Joh. Magni referera endast att Fahle eller Fale hin unge ut i Kung Erichs den Heliges historia,skall i Skiön haft sitt slått(Slott)
och grifft,varandes på Grifften hans vapen att se av 2 bilor i kors,vilket och nu äro i Socken sigillet citat av Teet år 1684.
 
obs.ej exat citat pga av svenskan, den teet som avses tror jag är Ivar Teet Landshövding från selånger.
 
Såsom Märkvärdigheter för denna socken (Skön)kunna nämmnnas flera ättehögar,särskilt vid Alnö sundet och på byarnas ägor.Birsta berget hade Wårdkase men den är nu nedfallne citat av Hulphers år 1771
 
detta slott från Helsingeriket som sträkte sigöver nordanlanden,hade sina enskildakungaroch deras slott eller säte hette skiönsborg .men sedan det kommit under Uppsala kungen hade det blivit donerat till eller upplåtit till Burer,som de nämde efter sitt namn  Burestad eller Byrestad ,i riksrådsbrevet daterat år1398 ort Almer-Stäkei brevet nämnes Slottet Birisholm beläget i norrlanden.om det ej var Byresholm kan jag inte berigpa vad detskulle vara för slott på den tiden Citat av Rhyzelius år 1744.
   
så Ulf är inte ensam om teorin om Bure slott för att inte tala tex. Genealogen Reinhold Olsson som tar upp den Port som påstås komma från slottet daterat 1300-talet.  
 
Man kan inte påstå att vi är utan källor men, man får väl konstatera att det finns inte mecket kvar angånde ämnet. så det kan ju var slut klämen på denna debatt för det finns  inget mer vad jag vet i ämnet  mvh Marc.

2007-07-08, 16:37
Svar #26

Arne Johnsson Rämma

Hej Marc.
Tack så mycket.
Jag läser så mycket omkring Bure.
Men jag förstår inte riktigt varför jag finner det så intressant.Läser man om Bureätten och Båhusläns historia,då kan du ge dig tusan på att jag har mycket att göra.Gammal och trögtänkt är jag också.Tack till alla historie kunniga personer som skriver här på Anbytarforum.Nästan det enda jag kommer ihåg om historia i skolan på trettiotalet är när lärarinnan berättade om den store och ädle Gustav den andre Adolf.Han hade sådan manstukt i sin Arm?,att om någon stal en höna från en bonde blev han straffad.När jag sedan har läst någonstans att det var han och hans generaler som införde terrorn mot civilbefolkningen i krigföringen nere i Tyskland,då blir jag stundtals något skeptisk till historiens beskrivning.Egentligen skiter jag hela historien.Nu väntar jag på vintern och skogsarbete,det livar upp en gammal gubbe för då behöver man inte tänka,bara arbeta.åsså en kaffehalva på kvällen,de ä grejer de.

2007-07-08, 18:28
Svar #27

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
När det gäller riksrådsbrevet från 1398 så har
det ju konstaterats att det inte står Birisholm.

2007-07-09, 11:01
Svar #28

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Du säger att det inte står nämnt Slottet Birisholm beläget i norrlanden.Citat av Rhyzelius år 1744.  
vad är din källa ? jag har gett min källa riksrådsbrevet daterat år 1398 ort Almer-Stäke.
jag har inte kunnat hitta brevet på RA. I Svensktdiplomarium,så min undran är var du sett brevet?
 
mvh Marc

2007-07-09, 11:43
Svar #29

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Marc:
 
Du har ju följt diskussionen länge, men ändå verkar du lätt glömma bort att ett flertal personer påpekat att Birisholm är en felläsning/-tolkning och att det i (orginal)brevet står Styr(e)sholm! Här kommer därför 3 länkar:
 
Länk 1
Länk 2
 Länk 3
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna