ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-29  (läst 1961 gånger)

2007-06-28, 01:22
läst 1961 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Robert! Det här senaste bara måste du titta på...om du åker norra vägen upp mot Kiosken i Sundsbruk, en hundra meter innan kiosken så titta upp mot höjden till höger...där finns denna otroliga stenvägg...kan inte fatta att jag inte sett den tidigare? Åk och se den Robert så får jag höra sen vad du har att säga om detta!
 
Kan inte bara tro att någon pivatperson skulle bygga något sådant!
 
När det sedan gäller slottsträdgården så skulle jag gissa på att den låg strax söder om handelsträdgården och sträckte sig mot öster, kolla Robert skall du få se vad frodigt och bördigt det verkar vara där i sänkan - där växte det nog bra!
 
Vi hörs!
 
Ulf

2007-06-28, 01:35
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo...Robert...alldeles till vänster (strax över vägen från stenväggen) finns det gamla murrester en bit in på gräsmattan där...se dom också! Ta med kamera!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-28, 06:37
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Tydligen har inte trädgårdsansaren rensat bort murresterna. Är det inte flatstenar så är det odligsmurar eller murbitar som vi andra ska ut och dokumentera samt fotografera. Nya rön varje vecka. Det skulle inte vara dumt om det fanns lite mer substans i alla dessa löst utkastade påståenden.
Jan-Christer

2007-06-28, 11:46
Svar #3

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Marc
 
Vad jag fattat så är Urban också en väldigt nogrann släktforskare, och han verkar ha kollat i källorna om det finns stöd för ett sådant påstående. (landsdomarsläkten)
 
Ulf
 
Du använder påståendet Residerade Fartegn Unge - underlagman över norrland - där?
Hur var det, var Fartegn Unge underlagman?

2007-06-28, 12:22
Svar #4

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ulf, kan du inte helt sonika gå in i den gamla handelsträdgården och fråga om grundaren möjligen hette Fartegn Unge? I så fall bör ju saken vara klar!

2007-06-28, 13:12
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ber om överseende för det senaste inlägget, jag antar att jag greps av den allmänna fabuleringsglädjen i tråden. Vid närmare eftertanke tillförde det inte debatten något av värde. Det heller...

2007-06-28, 14:17
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Kenneth Bengtsson: Ja Kenneth han var underlagsman (står nämt i ett brev ovan), det erkänner till och med Urban Sikeborg. Men detta med Grevegården och Slottsåkern som två av bondgårdarna kallades för i byn Byrestad är ju mycket intressant...här ser vi ju att både högadel och ett SLOTT näms i namnen!!
 
Till Peter Funke: Roligt att åtminstone någon av alla mina kritiker har lite självinsikt...
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-28, 14:41
Svar #7

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Men Ulf - kritiker? Jag tillhör ju dina allra största beundrare! Vem annan än du skulle ha gått i land med att driva en sådan här såpopera år ut och år in på en sida som väl ursprungligen förmodligen var avsedd att ha en något annorlunda inriktning? Jag bugar mig och drar mig tillbaka i väntan på nya sensationella utspel - när dramat så går vidare...

2007-06-28, 15:24
Svar #8

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ulf
 
Misstag av mig, tar tillbaks det om underlagman. Han var ju den ende i den tidigare släkten som kunde beläggas med det
F.ö. ingen kommentar till dina övriga spekulationer/fantasier.

2007-06-28, 16:28
Svar #9

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Marc: Ja, du gör naturligtvis den bedömning du tycker är rätt.
 
Men eftersom jag upplever att jag inte kan bidra med särskilt mycket i Buretrådarna längre så som diskussionerna utvecklar sig allt längre från vad i alla fall jag uppfattar som forskning, så tackar jag för mig och avstår från att delta i Burediskussionerna på Anbytarforum i fortsättningen. Det finns säkert andra konstruktiva krafter som är beredda att ta vid :-)
 
Hälsningar
 
Urban

2007-06-28, 17:15
Svar #10

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nej!
Urban skall inte lämna den här diskussionerna.
Han är den som lägger fram konkreta rön. Precis det som är tanken med rötter.
 
Däremot finns det andra som borde fråga sig vad de håller på med?
Björn
 
Som också överväger att lämna skutan.

2007-06-28, 18:18
Svar #11

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Urban, jag tycker verkligen inte du skall lämna disskutionerna,dina inlägg behövs verkligen,så missfårstå mej inte ,det var ingen personlig kritik emot dig, jag har en respekt för ditt stora arbete för Buresläkten, sen kan man i bland tycka olika, men som du påpekat det är för lite matreal för att kunna göra en ordentliga bedöming.men ta inte min bedöminagar eller tankar negativt, det är mitt sätt att gå vidare i en fråga att diskutera med de som har olika synpunkter sen se var man landar efter det källmatrieal man har . så ta det inte personligt,jag tycker du är en trevlig och sympatisk person mvh Marc

2007-06-28, 18:56
Svar #12

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Urban
 
Lämna inte dessa diskussioner. Du är ju den som källkritiskt behärskar dessa bäst. Om inte dina och bl.a Kajs åsikter kommer till tals här så blir det ju till slut andra sanningar som råder. Dessa kan jag i och för sig vara utan men jag är rädd för att de framförs ändå.
Sen som sagt teorier får ju alla ha men dessa skall då framföras som sådana och inte som rena fantasier.
Så Urban stanna kvar.

2007-06-28, 20:35
Svar #13

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hoppas att Robert kollar upp stenväggen så vi kan få ett expertutlåtande vad det kan röra sig om.
 
När jag ändå är i farten...låt mig få fylla på  med några fler citat från boken: Jarlens Sekel, skriven av historieprofessor Dick Harrison, utg. år 2002. sid. 245 längst upp...det handlar om borgen Ymseborg i Västergötland. Åt väster skyddades borgen av en konstgjord damm, i norr av berg och i söder och öster av branta sluttningar ned mot sjön. Själva borgen hade en barfred - ett torn - som omgavs av en yttre mur eller möjligen ett trävärn på stenfot.
 
Jämför denna borg med den förmodade Birsta-borgen...i norr av berg...i söder av branta sluttningar...ett torn...trävärn på stenfot...
 
Låt mig ge ett annat citat från samma bok på sid. 240 längst ned...Det världsliga frälset var intimt sammanlänkat med det andliga eftersom det höga prästerskapets medlemmar tillhörde samma familjer som de höga stormännen.
 
Detta kan ju vara något att begrunda då man betänker att vi har 10 ärkebiskopar, ett antal biskopar plus ett otal (lärda) kyrkoherdar inom Bure-ätten!
 
Till Urban Sikeborg: Tycker det skulle vara tråkigt om du lämnar den debatt du själv varit med om att draga igång en gång i tiden, du är en viktig aktör i detta drama och du har lagt ut mycket intressant material här genom åren...bl. a. detta nu med Grevegården och Slottsåkern. Du är en seriös forskare Urban, det tvivlar nog ingen på här, och det är viktigt med sådana personer men det måste finnas utrymme även för oss amatörer som tycker oss ha funnit viktiga ting att kunna lägga fram detta och få en debatt om saken...även om inte allt går exakt - in i minsta detalj- enligt vetenskapens lagar - det är väl ingen doktoranddisputation som pågår här? Det är ett givande och ett tagande, alla bidrager med något korn av sanningen.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-28, 20:57
Svar #14

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Problemet är ju att vissa amatörer vägrar att lyssna.
 
Jag önskar att ´prof. Harrison kunde gå in i den här diskussionen och fälla ett utlåtande.
Tänk om han säger det många av oss tidigare har sagt:
Detta är en saga!
 
Vad säger man då?
Att det inte är den riktige Harrison som utalat sig??
 
Man blir så matt.
Björn

2007-06-28, 20:58
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ulf
 
Urban skriver också Allt återgår till Johan Bures uppgifter och sedan har man förbättrat dem efter förmåga. Men man kan lugnt hävda att något Byrisholm i Skön hade Johan Bure aldrig hört talas om, inte heller om något annat slott än Sköns kyrka.

2007-06-28, 21:23
Svar #16

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Kan ingen själ (jag bör ju inte göra det) maila till Dick Harrison och be honom utala sig här.
 
I synnerhet eftersom han citeras gång på gång. Så vore det ju bra och veta vad han tycker.
 
Björn

2007-06-28, 21:39
Svar #17

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ur recension av Jarlens sekel i SvD 02-08-22
 
Dick Harisson säger själv bl.a  
Oftast gör författaren en dygd av att inte tvärsäkert uttala sig om orsak och verkan.  
Harrisson låter olika åsikter komma fram och betonar att det inte sällan, till följd av det miserabla källäget,  
faktiskt är fråga om mer eller mindre adekvata gissningar.
 
Recensionen avslutas med..
Jarlens sekel tillhör kanske inte Harrisons främsta, och flera teman har diskuterats i hans tidigare böcker,  
men ambitionen tycks ha varit att skriva ett populärvetenskapligt översiktsverk, och detta har han lyckats väl med.

2007-06-28, 21:55
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Problemet Björn...är ju... att du och många här verkar ha en övertro på experter av olika slag, ni verkar hela tiden vänta på att någon auktoritet skall uppenbara sig och ge alla svar. Förmodligen har du - och många andra - bara väntat på att Länsmuseet i Härnösand eller riksantikvarieämbetet skall gå in och skriva något om ruinresterna (där vid Birstaberget) och ge någon enkel förkalaring till Ulfs fantasier! Men märker du inte...det kommer inga sådana...varför? Mina 6 frågor står kvar obesvarade!
 
Lär dig att lita till vad dina EGNA ögon ser Björn och inse att alla myndigheter och experter kan MISSA viktiga saker och göra misstag! Ni har alla sett bilderna på de två murarna och ruinresten och INGA bra förklaringar har hitintills kommit fram ang. detta.
 
Jag är beredd att erkänna att det finns personer här som ligger skyhögt över mig inom vissa områden - bl. a. Urban Sikeborg och Kaj Janzon - men jag tror mig också äga något som kan kallas för: ett sunt förnuft! Tills jag får en godtagbar förklaring på de intressanta fynd som gjorts där i sluttningen vid Birstaberget kommer jag att vidhålla att det mycket väl kan ha legat ett slott/borg där - sen får alla experter i världen säga vad de vill!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-28, 22:10
Svar #19

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Sunt förnuft:  
- är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen - det vill säga samlingen av de åsikter om värden och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft.
hmmmm....

2007-06-28, 22:26
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Varför man inte svarar på dina frågor?
Därför på Murberget och även andra statliga inrättning tar dig för en... Ja jag bör inte skriva ut ordet.
För då blir det ett j...la liv.
 
Ja jag förstår att du kommer att vidhålla ditt slott. Du har ju målat in dig i ett hörn.
Precis som i Wallindebatten. Du är rädd (tror jag) att folk skall se ner på dig om du ha fel.
 
Tvärtom Ulf jag tror folk skulle respektera dig bättre. Om du verkligen visade att du antyder att du kan ha fel.
 
Nu lämnar jag den här diskussionen en tid.
Frågorna är endast två.
 
1. Hur lång blir tråden innan någon stoppar den?
2. Är detta vår nya KP?
 
Björn

2007-06-28, 22:40
Svar #21

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Men snälla Ulf  
 
Vem är det som ropar efter experter hela tiden.  
Om man skulle klistra in dina inlägg när du ropar efter dessa så skulle inlägget bli mycket längre än
vad Marc Härnlind någonsin skrivit.........
 
Sunt förnuft, det är så man baxar.
 
Nu förstår jag vad Du menar Urban. Jag lämnar
denna Fablernas värld en tid. Hoppas att det
i framtiden kan bli möjligt att diskutera denna
intressanta släkt igen. Jag härstammar själv
inte ifrån densamma (än), men ändå intressant.
 
Det finns en historia om en man som var så himla
envis att han sa när argumenten tröt   jag vet att
jag har fel, men jag ger mig inte ändå .
Detta tycker jag passar in på dig Ulf.

2007-06-28, 22:41
Svar #22

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Nu är han i farten igen och nu ska andra kolla upp hans utkastade saker:
Hoppas att Robert kollar upp stenväggen så vi kan få ett expertutlåtande vad det kan röra sig om.
Varför citerar han hela tiden Dick Harrison.
Jag har hört Dick och även talat med honom. Han sysslar inte med sådant som kastas fram här som fakta. Det är väl som så att stenväggar inte så ofta röra sig.
 
Björn
Ulfs trådar kan bli hur långa som helst, särskilt när han har tillgång till några böcker att citera ur. Några källhänvisningar till primärkällor har inte jag sett, utan att alla ska gräva där han finner ny fantaskiska rön eller upptäckter
Jan-Christer

2007-06-29, 01:17
Svar #23

Bosse Hermansson

Efter var kunglig simtur,
hastigt ut i Guds natur,
bakom varje sten och mur,
skönjes både slott och jungfrur,
vad hjälpa all jordens facklitteratur,
när inget väsentligt hämtas därur,
kvar allenast en sagofigur.

2007-06-29, 01:43
Svar #24

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Snälla Robert...kolla upp de nya fynden i Sundsbruk...mig kan de skratta åt...men dig tar dom på allvar!
 
Jag tror jag har funnit platsen där underlagmannen Farthegn Unge residerade...som kanske sedan kom att kallas för Grevegården (eftersom en högfrälseman bott där!).
 
Dramat fortsätter...
 
Godnatt!
 
Ulf

2007-06-29, 01:55
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo Robert...ta gärna en bild på stenväggen och lägg gärna ut den här (jag klarar inte av det)...så får alla se den...och så blir det slut på skrattet!
 
Ulf

2007-06-29, 02:37
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Lik en nutida Job
får den person som för sanningen stå
försaka ära, glans och ett välbetalt jobb
så illa, så illa, kan det gå!
Han stod för sanningen i liv och död
i med och i motgång densamme
men hos sina vänner...fick han inget stöd
bara klander och kritik mot den arbetsamme
Men Job avgick med segern en dag
likt en Kung som triumferar
han vann till slut det hårdaste slag
och blev hyllad och belönad...av burar
 
Ulf

2007-06-29, 09:55
Svar #27

Lennart Lindström

Urban Sikeborg
 
Kenneth Bengtsson skriver ovan:
Urban  
Lämna inte dessa diskussioner. Du är ju den som källkritiskt behärskar dessa bäst. Om inte dina och bl.a Kajs åsikter kommer till tals här så blir det ju till slut andra sanningar som råder. Dessa kan jag i och för sig vara utan men jag är rädd för att de framförs ändå. Sen som sagt teorier får ju alla ha men dessa skall då framföras som sådana och inte som rena fantasier. Så Urban stanna kvar.  
 
Jag kan inte utrycka det bättre, så jag kopierar Kenneths inlägg. Du, Kaj Jansson och Leif Boström och några till, som inte längre deltar i denna diskussion, är de som hjälpt mig bäst i mitt eget arbete att förstå fenomenet Bureätten
 
Men då jag själv sedan länge lämnat denna skuta av fria obevisade fantasier, är jag den siste som kan kritisera dig. Jag fortsätter ändå läsa det mesta som skrivs här (utom US inlägg), så därför blev jag glad åt att se dina inlägg igen efter allt trams som skrivits här det senaste året. Jag kan bara tacka dig och alla andra seriösa forskare för de kunskaper ni gett mig. Men jag har även en fråga som kanske är lämpligast att framföra här:
 
Finns det något annat mera seriöst forum än detta där man kan diskutera Bureätten, nu när detta forum urartat i över ett år, enligt min mening.  
 
T ex har någon seriös forskare startat en egen blogg om Bureätten någonstans på Internet? I en blogg bestämmer ju innehavaren enväldigt vilka han/hon tillåter delta resp utestänger.

2007-06-29, 10:10
Svar #28

Lennart Lindström

Tillägg: Även du Marc tillhör självklart den innersta kärna människor som hjälpt mig förstå fenomenet Bureätten, även om jag inte alltid delat dina slutsatser. Dina perspektiv är ofta annorlunda, coh därför ibland även kontroversiella, men baseras ändå alltid i botten på en otroligt stor insamlad faktabas, som jag respekterar.

2007-06-29, 12:42
Svar #29

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Urban,jag kan inte mer än be dej forsätta delta i dessa disskutioner,jag upplever dig som hövlig och kunnig källkritisk forskare,och vill på inte sätt bidrag till att du slutar skriva ,jag tycker genom våra disskutioner genom årens lopp har varit givande ända sen 1996 då du skickadin avhandling till Min ättamäning Lars Bäcklund för synpunkter,han och jag hade sammarbetat sen 1988  
och har sen dess samlat in en hel del från olika Bure släktingar, så jag hoppas inte min fråga om  
belägg eler källor som kunde visa att Bygd?n ,Lingren,Ahlund,Grundberg,Blomqvist, hade fel i att kalla dom Landsdommar släkten,det var ju så jag kunde andvända de källorna vi förfrågning,det var inte för att såra dej på något sätt Mvh marc  
och tack Lennart.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna