ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-21  (läst 2327 gånger)

2007-06-18, 21:09
läst 2327 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Kommentar till Carls inlägg: Vadå inte fanns några stormän i norrland? Har du missat frälsestenen i Sköns kyrka eller den vetenskapligt bevisade frälsesläkten som bodde och verkade i Medelpad under 1300-talet - den som hade en böjd arm som frälsevapen - har du missat detta? Har du inte hört talas om frälsesläkten Rålamb från Hälsingland?
 
Kunde inte svenska folket läsa år 1693? Såvitt jag förstått kunde merparten läsa men man kunde inte SKRIVA - rätta mig om jag har fel! Folk lärde sig läsa genom Bibeln som var skriven på svenska efter reformationen.  
 
Ulf

2007-06-18, 21:11
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Peter Funke: Det betyder precis som det står, finns inget att tillägga!
 
Ulf

2007-06-18, 21:17
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nej Göran Löfstedt, här håller jag inte med dig. Den person som lade ut texten hade inte för avsikt att sabotera något utan ville enbart hjälpa till! Jag uppmanar dig Göran att lägga åt sidan dina upprepade misstankar mot speciella personer här på AF och istället koncentrera dig på sakfrågorna.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-18, 21:17
Svar #3

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Tack för svaret Ulf, det känns bra att du inte är någon motståndare till sann vetenskap, trots allt! Fast till att du skall bli anhängare tycks det vara en bit?

2007-06-18, 21:37
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack Urban för ditt svar ang. Huitfeldt! Men hur kan du vara så säker på att Göran Olsson driver med oss? Har du hört talas om denna bok?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-18, 21:46
Svar #5

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Ulf.
 
Jag har kanske blivit paranoid men det finns vissa inom AF som enbart attackerar mig och vad jag sett ingen annan. Jag har ett speciellt sätt att släktforska som tydligen retar en hel del personer. Jag har genom dig och många andra här på AF hittat släktskap som vissa släktforskare tycker är snyltande i andras utredande, för mig är det sammanställande av släktskap som tidigare inte utretts. Jag kan inte bistå med så mycket mer än att jag pratat med personer, nu sedan länge döda, som fört en muntlig tradition vidare om Fale Bures vistelse på en ö i sjön Skargern.

2007-06-18, 22:03
Svar #6

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Robert H., bara en parantes: du skrev i söndags att Bergsven förekommer inte på någon annan känd svensk runsten vad jag kunnat hitta, en formulering som återfinns i flera inlägg på Internet enligt Google. En debattör hävdar t.o.m. att namnet bara är känt från Medelpad och Norge, men det verkar som om Bergsven återfinns  på en sten i Östergötland också.

2007-06-18, 22:06
Svar #7

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Ulf: Eftersom jag sedan ett år arbetar på en större artikel om Bureättens tradering från Johan Bures dagar fram till år 1800 och har varit något av en stamkund på Kungliga Bibliotekets specialläsesal då det gäller 1600- och 1700-talstryck, så skulle jag tro jag gått igenom det tryckta material som kan ha anknytning till ämnet grundligare än någon annan, åtminstone för närvarande. Den bok Göran Olsson talar om finns inte. Inte heller omnämns dessa slottsruiner i rannsakningarna om fornminnen i Skön år 1684, och det om något hade varit något att göra en stor sak av. [Jfr Rannsakningar efter antikviteter (utg. av VHAA), d. 1, Uppsala 1960, s. 225]
 
/ Urban

2007-06-18, 22:24
Svar #8

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Urban och tack för ditt svar! Men jag känner till att ingen sitter inne med hela sanningen utan alla kan missa något och därför är det så bra med ett sådant forum som AF...att vi kan ventilera åsikter och fakta mot varandra. Skulle du kunna få fram exakt vad Huitfeldt skriver om Byrisholm?
 
Jag tycker att vi skall vara försiktiga att döma ut texten som lades ut innan alla kort finns på bordet! Jag tror inte alls att denne person, Göran Olsson, driver med oss - varför skulle han göra det?
 
Till alla här på AF: Finns det någon som hört talas om denne man: Carolus Landherbringe? Namnet låter utländskt.
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-18, 23:03
Svar #9

Arne Johnsson Rämma

Ulf.
Ingen sitter inne med hela sanningen utan alla kan ha missat något. Du har så rätt. Jag och många av mina vänner här i Båhuslän följer dina mödor med stort intresse.Tack för det.
Mvh. Arne

2007-06-18, 23:24
Svar #10

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Peter F:
Texten ingår i det citat som jag klippt in från SKA Gyllengrans hemsida. Jag i citaten är icke synonym med undertecknad. Kanske skulle ha förtydligats...Sorry för det.
Det som står ovanför källa SKA Gyllengran är alltså hämtat från deras hemsida.
 
mvh/Robban

2007-06-19, 01:01
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Namnet Carolus Landherbringe är förvillande likt namnet på en styrelseledamot i en av släktforskarförbundets medlemsföreningar.

2007-06-19, 03:46
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Arne! Hoppas du får uppleva en trevlig midsommar med härlig dragspelsmusik!
 
Ulf

2007-06-19, 22:09
Svar #13

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Lotta Det hjälper inte att vända och vrida på det jag säger och säga det fel även du behöver ha något som backar upp det du säger för det skall bli en disskution ,Jag sa ju att 1850 eller i mitten på 1800 talet byggede dom om Skönsgammla kyrka och dom lad den en bit i från som du sa och det står på hemsidan att det var en renoverig det kan man verklgwen kallade hel renoverring för man rev gamlmla kykan och byggde upp ny sköns krka som renoveras en gång trill efter det.så om dom inte kan skilja på renovering och om byggna på hemsidan så ger jag inte mycket för att dom tror kyrkan sträker sig tillbaka till 1100 talet för att det fanns föremål i kyrkan som sträker sig till det bland annat den gamla dopfunten. jag tror mer på JB Berättelse att deb?n tillkom på 1400 talewt men ingen av oss kan påvisa det ena eller det andra .
mvh Marc

2007-06-20, 01:14
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Marc: Har du hört talas om denne Carolus Landherbrine och hans bok?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-20, 09:14
Svar #15

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Ulf, släpp taget om detta dåliga skämt med boken nu - du har fullt upp med saker som åtminstone kanske, kanske funnits i någon form..  
 
Du undrade varför någon skulle skoja med dig så och skriva ett bluffinlägg, tja - kanske har det att göra med att vederbörande visste hur lätt du skulle gå i taket av uppgifterna. Och då har man lyckats med skämtet. Alternativt kanske också någon ville testa din källkritiska förmåga, vilket ju blev ett ganska bra test tycker jag.
 
Så inse faktum här - du blev utsatt för ett skämt, (eller prov) - 100% garanterat. Namnet är för övrigt inspirerat av Landebring som finns flitigt i Växjö - Carl nämnde detta tidigare också.
 
 
Vad som blir lite tråkigt när det kommer in saker så här - och det dessutom kommit att se seriöst ut - är att det för framtida forskare ytterligare kommer att spä på detta med att man inte kan veta något säkert, att ingen sitter inne med hela sanningen och så vidare..
 
Visst är det sant beträffande mycket - men rena påhitt och dumheter skall naturligtvis inte läggas på toppen av det redan digra berget av luddiga källor och annat.
 
Fast gillar man sagor ordentligt kanske man köper vad som helst - skulle du köpa om jag skrev en liknande text tro? - skrev jag den under pseudonym misstänker jag att den snabbt skulle införlivas bland tänkbara källor tyvärr.

2007-06-20, 16:19
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men snälla Peter...du måste väl läsa inlägget som det står! Personen som lade in det skrev ju tydligt och klart att han inte kunde gå o godo för innehållets äkthet utan bara förmedlade en avskrift han fått från en vän - som idag är död! Han skriver ju också att experterna på AF får nu taga över detta...
 
Jag tycker texten är mycket, mycket intressant och skulle inte alls bli förvånad om den är sann och trovärdig, varför? Jo...jag ser ju att mycket i den utlagda texten stämmer så bra med de fynd vi har gjort där i sluttningen av Birstaberget! Att det bara funnits ETT torn på slottet/borgen...att det varit en träpallisad runt detsamma...att slottet/borgen byggts ut stegvis...först fanns tornet och sedan har man byggt på eftersom...
 
Jag kan inte förstå hur ni så snabbt bara kan avfärda detta som ett skämt eller falskinlägg! Om ni är seriösa forskare så kan ni väl avvakta lite så får vi undersöka detta lite närmare innan det förkastas.
 
Jag frågar nu hela det samlade släktforskarsverige: Finns det någon som känner till denne man Carolus Landherbringe?
 
Framåt vi gå...
 
Ulf

2007-06-20, 16:52
Svar #17

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ulf, jag gillar din inställning, även om den inte har något med släktforskning att göra, men det är ju inte längre något krav på den saken. Och som Piraten avslutar novellen Arkeologi (ur Vänner emellan) där fröken Cederfins fornlämning visade sig vara en dräneringsgrav som bybon Ola Målare åstadkommit: Vi måste alltid gräva vidare!.
 
Hej å hå,
runt vi gå...

2007-06-20, 22:10
Svar #18

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf !
Lyssna på vad Peter skriver. Det är ju ett helt tydligt skämt. Tag det inte för annat. Carolus är ju ett typiskt skämt. Synd att du ska ta det på allvar!!!
Någon har redan inlett rötmånaden.
Jan-Christer

2007-06-20, 22:20
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, man undrar om ens den som skrev skämtet hade trott att Ulf inte ens ska kunna ta till sig att det så klart var ett skämt när vi andra börjar behöva säga det rent ut. Ett grymt, utstuderat och riktigt riktigt elakt, men icke desto mindre tacksamt skämt, som vi kan se.
 
Min första tanke var att det var Ulf själv som hade fabulerat ihop Göran Olssons inlägg, för att plantera ett falskt bevis, men så fort jag såg andra kommentera att det är någon som elakt driver med Ulf och läste om inlägget så inser jag att det förstås är så.
 
Pinsam och sorglig historia, det här. Man blir alldeles matt av att läsa den, men alla nya inlägg trillar ju in i e-posten, och... ja...

2007-06-20, 23:34
Svar #20

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Ulf.
 Vi är ett par stycken som håller på dig och vill att vi kan hitta Fale Bures Borg.
Men Göran Olssons skrift är en bluff, jag vet vem som har skrivit, det vet du också egentligen. Betrakta punkteringarna efter meningarna. Förstå den kunskap det innebär att skriva så som Göran Olsson gör!
 
Jag hoppas att ni som också vet skriver mail till mig, för att stötta mig i mina väl grundade misstankar!
 
Ha det bra Ulf !
 
Spela väl i midsommar. (Det är väl just nu, om en halv timme).
 
Göran

2007-06-21, 00:15
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Till Göran Löfstedt:
Du kanske kan klämma ur Dig vem Du misstänker istället för att komma med en massa antydningar som kan misstänkliggöra vem som helst.
 
Här finns många som är kunniga i gammalsvenska och kan ta åt sig av Dina misstankar.
Att så en massa frön är inte så trevligt......
Observera punkterna.
Eivor

2007-06-21, 00:31
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nej vänner, jag tror inte att inlägget var något skämt, tror inte att man skriver skämtinlägg på det viset. Det är rena spekulationer från er som antager att det är någon som driver med mig, tills motsatsen är BEVISAD tar jag inlägget på allvar!
 
Jag upprepar min fråga till alla på AF: Någon som känner till denne man Carolus Landherbringe? Jag menar ALLVAR med min fråga - jag har inte tid att leka!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-21, 00:40
Svar #23

Olof Göransson

Mina vänner, jag har tvekat om jag skulle våga skriva i den här diskussionen. Men jag har en avskrift ur samma bok av Carolus Landherbringe som tidigare nämnts. Tydligen är det från den andra reviderade upplagan från 1696. Där står som följer:
 
I Biursholmen i Skön hade alldrig nogot slott fhunnits, detta var fel av mig i förra utgåvan. Nästa utgåva kommer att ges ut i maj 1701, missa inte den

2007-06-21, 00:42
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Olof Göransson nu var jag. Så lätt är det att skämta på det sättet om man är på det humöret.
 
Säger det dig någonting...?

2007-06-21, 02:51
Svar #25

Utloggad Klas Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Anders> Nu var du snabbt framme och försökte släta över Olof Göranssons seriösa inlägg genom att påstå att det var du som skrev det. Jag tycker man bör ta Olofs inlägg på allvar och undersöka Landherbringes reviderade upplaga på allvar, men där kanske nån av experterna på Anbytarforum kan göra en insats?

2007-06-21, 07:12
Svar #26

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Kan vi få till lite radering av de senaste blaj-inläggen här tro..? (Olof + Klas, samt Anders då också som annars blir hängande löst)

2007-06-21, 07:16
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
...men inte av Görans? Blir det någon ip-koll av det och jämförelse med etablerade skribenters, så admin kan informera Ulf om att det står helt klart att det var ett skämt, och att förövaren är identifierad?
 
Hela diskussionen är mest en blaj-diskussion så som den förs av framför allt den mest (ö)kände deltagaren...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna