ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-16  (läst 2342 gånger)

2007-06-15, 08:12
läst 2342 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Kaj Jag har inte haft tillgång till datan förrän nu, Jag har ett stort intresse av Nils Jönssson Bröms Förfäder efter som han är min  
anfader jag läste precis som du och i ÄFS följande:
 
Nils Jönsson Bröms gifte 2. 1504 med Ingeborg Ragvaldsdotter  dotter till Ragvald Nilsson (yngre Vällinga ätten) och Ranghild Eriksdotter (Skanke) Källa: AFS bok 1sid 5 tab.8  
 
är det den som gäller ?
 
Det här fick jag veta  vid ett telefonsamtal sommaren 2006  från Riddarhuset jag har för mej att det var riddarhus genealogen som citera elgenstierna :
 
Nils  var Väpnare till Hedensö i Näshulta socken ,Södermanland, häradsvhövding i åkerbo härad död 1511,sålde jord i högssby socken till johan kyle  1485  10 jan.    andra gifte . 1504 med Ingeborg Ragvaldsdotter dotter till Ragvald Magnusson (Fargalt till hedensö) och Catharina Svensdotter (Pik)
Elgenstierna under Bröms nr. 161  från den introducerade svenska adelns ättartavlor av Elgenstierna , bd 1 (1925) s. 653  tabell 3. adlades till Bröms enligt sköld brev 1486.
 
och dedt gjorde han när jag fråga vad som dom hade om Nils Jönsson Bröms och vad som gällde.  
 
Jag vill naturligtvis ha rätt föräldrar och rätt anlinje så om ÄFS är rätt vill jag ändra mina uppgifter direkt har du något kaj som stödjer ÄFS
som jag kan ha som källa?  
 
och i så fall får jag säga om min anlinje att man kan i stället följa Ranghild Eriksdotter (Skanke) Förfäder som mynnar ut i Rikissa Birgersdotter dotter till Birger Jarl. (se första anlinjen från johan Siggesson)
 
mvh Marc

2007-06-15, 08:21
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Avslutningsvis (för min del) vill jag meddela följande gällande de av Marc Hernelind ovan (14 juni 2007 kl. 09.08) ifrågasatta uppgifterna i ÄSF.  
 
Riddarhusgenealogen meddelade mig i går under ett kort telefonsamtal att han inte alls ifrågasätter de aktuella uppgifterna i ÄSF.
 
Den ovannämnde Ingeborg Ragvaldsdotter var således INTE dotter till Ragvald Magnusson (Fargalt) och Catharina Svensdotter (Pik).
 
Genom Marcs svar ovan har vi nu också fått klarhet i att de uppgifter som han uppgav komma från riddarhusgenealogen i själva verket var Elgenstiernas tidigare kända felaktiga uppgifter. Därmed kan detta problem läggas till handlingarna. Men det återstår en del andra.
 
Johan Johansson konstaterade i ett av sina inlägg ovan att han inte behövde gå längre tillbaka än till Birger jarl för att hitta fel i Marc Hernelinds 12 juni kl 23.12 inklistrade text. Det gällde det exakta födelseåret 1210. Johan kunde också ha påpekat att jarlens hustru Anna är en tidigare okänd sådan.
 
Jag skulle vilja skärpa Johans kritik något. Enligt min uppfattning innehåller den av Hernelind 12 juni kl 23.12 inklistrade texten så många fel att den gör forskningen mer skada än nytta.

2007-06-15, 08:38
Svar #2

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag håller med dej Kaj attdet är bättre att ta bort den anlinjen när det blev fel förfäder till Nils Jönsson Bröms (Oavsiktligt) och dessutom när Birger Jarls Frilla var namnlös så var det ett fel som slunkit in där med.
 
ps. Jag har aldrig varit emot korrekt forskning, jag har däremot ibland sagts vara lite för okritisk i min hållning till Johan Bureus uppgifter. mvh Marc

2007-06-15, 10:57
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu undrar jag Marc, om detta med Genea och Brömsforskningen. Blev det fel även här i källorna?, som Thunberg påpekat under tråden von Brömsen. I och med att jag inte fått svar från dig antar jag att det är så. Då kan inget i din forskning hjälpa mig antar jag.
Hoppas att det inte blåser i Bureland för då försvinner väl luftslottet, om ni nu inte kan styra vinden förbi Styresholm. Och det verkar ju gå alldeles utmärkt, det gäller bara att ha en högre tro än alla andra.
Ps. jag hoppas att ni hittar/får bekräftat era uppgifter. Då skulle jag glädja mig med er, för er orubligga tro på allt som går emot alla andras åsikter, entusiasm heter det visst Ds.
 
Hälsningar Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-06-15, 12:45
Svar #4

Johan Johansson

Jag skulle ej återkomma till diskussionen men jag nämns i inlägget av Kaj. Marc du borde väl veta att Elgenstiernas uppgifter bör kollas i nyare verk som ÄSF och SBL. Det jag menade Kaj var att jag startade från Birger Jarl i Marcs uppgifter och redan där dök dom första felen upp sedan ansåg jag det inte värt att fortsätta.
Marc du vill säkert väl men att inte kolla upp Elgenstiernas uppgifter i ÄSF är ju att betrakta som tjänstefel. Kan ju inte vara roligt att släktforska och inte ha riktiga uppgifter i sin forskning.
Sen kan alla göra fel det är mänskligt men du Marc känner väl till ÄSF sedan lång tid tillbaka.

2007-06-15, 13:15
Svar #5

Johan Johansson

Kaj skulle du kunna bemöta Göran Löfstedts inlägg angående Carin Fargalt som nämnts i tidigare inlägg under Bureslott. Han är ju säker på sin släktings uppgifter och betraktar uppgifterna från Nicklas som osanna.
 
Så här skrev Göran i sitt svar om du missat det.
 
Källa för uppgifterna om Carin Fargalt kommer från säker källa, nämligen till mig personligen kontaktad släkting, Axel Natt och Dag, nu levande i Onsala. Jag ifrågasätter inte hans släktkunskap. Gör Du det bör du kolla dina källor bättre. Sedan om jag skriver med [ ] eller ( ) kan du ju raljera med det!  
Om jag får uttrycka mig milt så anser jag att du inte ska vara så säker på att allt du tror om dina dina säkra källor eller skriver här är sanningen.

2007-06-15, 13:17
Svar #6

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Patrik jag skal kolla din fråga på von Brömsen återkommer senare där.
Johan Jag känner till Äldre svenska frälsesläkter =ÄFS, sen länge men uppriktigt sagt nyare källor .. nu kommer jag inte på rak han ihåg när de trycktes om det är 1950 eller så trettio år skillnad och om man alltid kan utgå från att det är nyare och därför rätt vet jag ju inte,jag har inte tidigare hittat nämnvärt med fel av elgenstierna och trodde därför på riddarhuset info,men har lyssnat till kritiken och korrigersat mitt misstag, och som du säger dom gör vi ju alla . mvh Marc

2007-06-15, 13:23
Svar #7

Johan Johansson

Görans inlägg var från 13 juni och lyder enligt nedan.
 
Hej på Er.  
 
Jag har i min databas, Carin Fargalt gift med Bo Bosson Natt och Dag, de har en son Sten Bosson Natt och Dag, död 1411.  
 
På vilket vis är hon besläktad med de Fargalt som näms här ovan? Är hon verklig? Är Natt och Dagarna verkliga? Vet någon vilken Fargalt, Carin har som far?  
 
Mvh Göran  
 
Sen var det Niclas Rosenbalck som svarade och inte Nicklas som jag skrev.

2007-06-15, 13:26
Svar #8

Johan Johansson

Det är bra Marc.
 
ÄSF har väl rättelser fram till åtminstone 1989.
Sen har du ju även SBL.

2007-06-15, 13:56
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Senaste (sista?) häftet av ÄSF utkom 2001.

2007-06-15, 14:20
Svar #10

Johan Johansson

Ja Anders men i den förekom väl inga rättelser till tidigare årgångar.

2007-06-15, 17:28
Svar #11

Johan Johansson

Jag saknar Göran Löfstedts sen några dagar!  så han kan förklara dom felaktiga uppgifterna som florerar om Carin Fargalt och som han fått av sin  släkting!  Axel( Natt och Dag ).
Källor önskas! det kan väl inte vara för mycket begärt att du berättar vilka fel som ligger bakom Niclas uppgifter? och vilka dina källor är förutom att personen för din källa har släktnamnet ( Natt och Dag ) och därför skulle allt vara sanning. Om man läser ingressen till åtskilliga adelsätter så är nog mycket ren skröna vilka dom flesta även påpekar och erkänner.

2007-06-15, 17:54
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Som sagt var...mina frågor står kvar...obesvarade!
 
På samma sätt står den mäktiga griftestenen kvar i Sköns kyrka...med sina obesvarade frågor...den vittnar om stora händelser och dramatik från forntiden...stormän, krig, borgar och slott!
 
Stormannahälsningar
 
Ulf

2007-06-15, 18:49
Svar #13

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Det var då ett olidligt tjat..
 
1. Vad föreställer den lilla rundeln längst till höger på min rek.bild? Vad har stått där?
 
Svar: Fale Bures avträde, på sin tid förgyllt och ett av de förnämsta i världen - folk vallfärdade hit långväga ifrån för att få lätta på trycket och kanske få en glimt av det allra heligaste.
 
 
2. Varifrån kommer de ENORMA stenmassor som ligger på åkern strax framför ruinsresten?
 
Svar: Från ett metoritnedslag som timade vid gryningen den 5 mars, år 5344 f.kr. En förfader till Fale slogs vid detta tillfälle till marken och svor att bygga upp något bestående för framtida ättlingar att dra sig tillbaka till i orostider.  
 
 
3. Om den stora muren vid ruinresten är gjord i modern tid av Sköns Kommun, VARFÖR är den då bara halvfärdig och slutar mitt i en länga? Tror någon att en kommun bygger prydnadsmurar på detta sätt?
 
Svar: Dåtida ansvarig vid kommunens byggnadsnämnd fick en uppenbarelse från Comhem, vilket gjorde att allt han därefter företog sig sig blev halvt -  därav denna halvmesyr.
 
 
4. Anser Audiotoriet på AF att det rör sig om en slump att precis där den stora halvrundeln till höger legat pumpar det upp vatten ur marken idag då det regnar! Varför just DÄR och ingen annanstans!?
 
Svar: I enlighet med vad som framkommit under fråga 1 så torde detta vara någon form av överskottsvatten som  varken naturen (eller Fale) kunnat dränera.
 
 
5. Är det en slump att precis där vi funnit ruinsresten placerar den gamla berättasägnen Fale Bures slott?
 
Svar: Nej, redan de gamla grekerna kände till detta - men tyvärr har just de pergament som visar på detta brunnit upp  
 
 
6. Är det en slump att de två murarna som vi funnit uppe vid skogsbrynet timar ruinresten exakt (se bilden)! Tycker ni inte att det verkar vara lite väl mycket slumpar här och tillfälligheter? Om murarna hade legat rakt oanför ruinsresten hde man ju direkt kunnat avskriva allt tal om ringmurar runt slottet - håller ni med?
 
Svar: Från början låg förmodligen murarna rakt norr om ruinresten, men enligt säker källa har det de senaste somrarna setts några figurer flitigt baxa sten åt sidorna nattetid. Ansvariga från kommunen har underrättats, men man kom överens om att aktiviteten fick fortgå, för då kanske de ansvariga inte fick tid att skicka in fler ritningar och annat spännande.
 
 
I all hast,
 
Eder usle undersåte och träl

2007-06-15, 19:16
Svar #14

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
...stormän, krig, borgar och slott! - ännu en av dessa sawertismer som besökare av sidan avsedd för anbyteri fått vänja sig vid att leva med. Jag känner den största förståelse för att tålamodet börjar tryta även hos de från början mest hjälpsamma och tillmötesgående!
 
Snälle Ulf, varför inte gå med i någon rollspelsförening och ta med dig likasinnade ut till platsen för det försvunna jätteslottet? Då kan du i rollen av din ärofulle förfader rädda konungariket dagligen om du så vill, och om inte blodsbanden så förbjuder kanske sagan rent av slutar med att du äntligen får din sagoprinsessa till slut!  
 
Den sannaste sawertismen är förmodligen den du skrev den 27 september 2006 i tråden Sköns kyrka med omnejd. Du påstod nämligen då att Nu skrivs historia!, och det är väl det du hållit på med hela tiden - att skriva om historien så att den passar in i ditt förtryckta släktalbum? Dessvärre är det många som offrat tid och tålamod på att försöka hjälpa dig till besinning, men det är bortkastad möda! Är det inte dags för ett snipp, snapp snut nu?

2007-06-15, 21:14
Svar #15

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Patrik jag har svareat på din fråga under von Brömsen mvh Marc.

2007-06-15, 22:59
Svar #16

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej:
Angående Carin Fargalt så kan jag citera Axel i mail till mig.
 
Jag har tittat lite i det släktregister som finns här på gården.......
 
Bo Bosson NoD i sin tur blev gift med Carin Fargalt och fick med henne sonen Sten Bosson NoD. Efter mannens död gick Carin Fargalt i Skenninge kloster och tillförde detta betydande tillgångar.
 
Jag skall under sommaren besöka honom och se på släktregistret som han hänvisar till. Där kan det ju finnas källhänvisningar som kanske duger åt herrar seriösa släktforskare!
 
Mvh Göran d.os.

2007-06-15, 23:31
Svar #17

Arne Johnsson Rämma

Göran.
herrar seriösa Släktforskare!
Kan du namnge några.
Det skulle vara mycket upplysande.
mvh. Arne

2007-06-15, 23:36
Svar #18

Johan Johansson

Herr Göran Löfstedt kanske ska börja bete sig lite mer ödmjukt du har väl varit avstängd tidigare och med ditt tonläge så förstår jag varför. Din ödmjukhet är lika med noll! Varför fråga på forumet om du redan har svar och är oförskämd mot dom som svarar dig.
 
Du som är seriös och ödmjuk  borde ju bjuda till.
 
Beträffande din släkting Axel och hans släktregister så är det inte det minsta mer genealogiskt korrekt för att han  heter Axel och bär ett adlesnamn.
 
Mvh u.k

2007-06-15, 23:43
Svar #19

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Peter. Du svarade fel angående fråga 4.
Kan det inte ha legat ungdomens källa där en gång i tiden, som nu vuxit igen. Där Fule Bure kunde återhämta sina krafter och föryngra sig för kommande farliga och äventyrliga uppdrag (varpå vattnet tog slut). Det måste ju ha tärt på krafterna att ständigt och jämt ha räddat dåtidens svenska rike?
 
Ärligt sagt tycker jag diskussionen verkar ske för döva öron. Allt går ju i en förutbestämmd tankebana som är förbjuden att rubba.
Dessutom är ju egenterligen alla släkt med Birger jarl på ett eller annat sätt. Även om man skulle gå tillbaks till Urcellen Ellen.
Det räcker med att läsa och ta till sig evelussionsteorin (hoppas bara det blev rätt där), men frågan är vad som går att bevisa. Det som diskuteras angående Bureslott verkar vara helt obevisbart och därmed kan man troligen påstå att det med största sannorlikhet inte har funnits ett Bureslott/fort. Det är ganska trist att läsa när folk försöker försköna sina anor mer än vad som behövs.
MVH Per (det går bra att ta väck mitt inlägg om det är för långt ifrån diskussionen som sådan)

2007-06-15, 23:45
Svar #20

Johan Johansson

Till dom som tycker man häcklar eller vill vara seriös för att försöka nå sanningen i släktforskning så kan man undra vad dom gör här? är det inte sanningen eller så nära man nu kan komma som är av intresse eller är det försköning som gäller? sen om det är sant eller inte spelar ingen roll!? Ska jag tolka Arne Johanssons Rämmas inlägg som att vi kan skrota allt med seriös forskning och källkritik och leva på fabler i stället? eller vad ville Arne ha sagt med sitt inlägg.
 
Till Göran har jag bara ett sista svar. Sluta fråga eftersom svar som inte passar dig inte duger och du  häcklar dom som har medeltida genealogi som arbete eller är enormt kunniga inom området.

2007-06-16, 00:18
Svar #21

Johan Johansson

Allvarligt Göran så ser jag fram emot när du besöker din  Adels  släkting  i sommar och får fram fakta som du kan bifoga till ÄSF.
 
Vi får hoppas du får rätt så inte ditt släktskap försvinner med dom uppgifter du får fram.
 
Vi får hoppas att framtida släktforskare betraktar dig som oseriös då eftersom du betraktar seriösa släktforskare som oseriösa.

2007-06-16, 00:24
Svar #22

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Ett släktregister på gården lär nog vara av en viss ålder och kan förmodligen vara underlaget för Elgenstiernas felaktiga uppgifter. (Han samlade ju in vad som redan fanns att tillgå till stor del.)
 
Så förutsatt att det inte är någon mycket färsk utredning lär den nog få stå tillbaka mot ÄSF - men det ger sig förstås med tiden då källorna flyter in.

2007-06-16, 00:29
Svar #23

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Fale Bure slott har aldrig existerat.
Inte förrän det finns bevis för att det HAR existerat - då kanske...
Om man för fram en tes måste man bevisa denna innan den kan accepteras.
 
Upp till bevis Ulf!  
Bevisa att det funnits ett slott i Birsta! Ingen skulle bli gladare än jag...
 
Bevisbördan är tung. Jämför med en rättegång: Det måste vara ställt utom all tvivel att Fale Bure varit slottsherre i Birsta. Det räcker inte med svaga indicier som stenmurar och stenhögar utslängda i terrängen. Det måste vara källor (INTE källor=brunnar) från samtiden (dvs 1200-tal), gärna flera oberoende av varandra.  
Vad finns på Härnösands LA? Vad finns hos lantmäteriet i H-sand och Gävle?
Finns det någonting skrivet om norrländsk medeltid i Vatikanens berömda bibliotek?
 
OM man skulle hitta dolda murar med hjälp av arkeologi, så gäller det att knyta dessa nya kunskaper till en person.
Största chansen att binda en person till platsen är att man hittar en runstav eller dylikt (som går att tyda med inkarvade namn) vid ev rester efter byggnad. Eller samtida skrifter (idag okända).
DNA lär vara svårt att hitta...och hur ser Fale Bures DNA ut?
 
Begär tillstånd från länsantikvarien och markägaren och börja gräv.
Hittar du något så är jag den förste att gratulera.
 
Sen tycker jag att somliga kan sluta munhuggas och hålla sig till ämnet.  
Alla utan e-postadress kan hålla sig från Anbytarforum. Jag upplever er e-postfria som anonyma och oförskämda mot övriga som försöker hålla en saklig debatt igång.  
 
mvh/Robban

2007-06-16, 06:40
Svar #24

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Robert! Du skriver att: DNA lär vara svårt att hitta... men känner du till de tre kristna gravarna strax söder om Kvissle-kapell? Tänk om det är Burar som ligger där? Tänk om man skulle kunna få fram DNA-från kvarlevorna där och jämföra med mig!? Tänk om ett DNA-test skulle visa på släktskap! Skulle inte gåtan om Bure-ätten vara löst då?
 
Vi behöver en jordscanner Robert!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-16, 06:49
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tillägg...Robert...jag håller på att kolla upp Huitfeldt nu...enligt Urban Sikeborg skall han ha nämt slottet Byrisholm på sid. 111 i sin danska rikskrönika! Varifrån har han fått det namnet?  
 
Ulf

2007-06-16, 07:16
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Eder usle undersåte och träl: Kan jag glimta ett erkännande i ditt svar på fråga nr. 2...att det byggts upp en försvarsanläggning där?
 
Till Peter Funke: Det där om sagoprinsessan lät bra - be henne ringa mig!
 
Till Per Göthe: Jaha, då var vi alla släkt med Birger Jarl...är vi alla då kungliga?
 
Sagoprinsen
 
Ulf

2007-06-16, 07:27
Svar #27

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ulf, som vanligt vill du att andra skall göra jobbet åt dig! Du borde väl ha numret till  din egen släkt?

2007-06-16, 07:53
Svar #28

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Ulf! Jag har funderat på en sak rätt länge nu. Lever du i en drömvärld eller har du väldigt livlig fantasi?
 
Per
 
Obs! man blir varken bättre eller sämre människa, oavsätt man har riddare,kungar,hantverkare eller bönder bland sina anor.

2007-06-16, 10:57
Svar #29

Bosse Hermansson

Engagemanget från vissa i denna tråd och i andra känns som ett uttryck som starkt påminner om den s.k. västgötaskolan. Mycket känns igen: starka inslag av lokalpatriotism, amatörmässighet, konspirationism, användandet och högst tveksamma och starkt ifrågasatta källor, användandet av ensidiga/osanna förklaringsmodeller, känslomässighet framför realism/analytism/seriositet etc.
 
Sent ska drömmaren vakna och när så sker blir fallet från luftslottets tinnar och torn högt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna