ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-15  (läst 2928 gånger)

2007-06-14, 00:26
läst 2928 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nu verkar det som diskussionen far gal(e)t bort från (luft-?)slottet (eller snarare murrester), eller?  
 
Dessutom är det ju ingen som helst garanti att en släkt är adlig eller frälse bakåt i tiden bara för att någon eller några blivit adlade senare! Det sociala avancemanget kunde tvärtom gå mycket fort!
Det finns ju väldigt många exempel på detta, jag kan ta ett i (ätte-)högen:
Johan Leijoncrona, född Holm, adlad 1653, som kom från mycket enkla förhållanden.
När han väl var etablerad, då sprider sig förstås ättlingarna inom de högre kretsarna, men några sådana kontakter finns inte innan!  
 
Så KAN det ju vara med Buresläkten också, även om de källkritiskt belagda personerna hade en viss ledande betydelse i lokalsamhället som lagmän. Det MÅSTE inte röra sig om stormanna- och hövdingasläkt.  
Även om så vore så går det ju tyvärr inte att belägga på ett tillfredsställande och källkritiskt hållbart sätt!  
Ett definitivt avfärdande går ju inte heller att göra, men det är ju vad som påstås vara på ett visst sätt som ska bevisas för att vara giltigt vetenskapligt, inte tvärtom!  
 
Däremot är det ju möjligt och i viss mån underhållande att spekulera och diskutera och tro på sannolikheter för hur det KAN ha varit, men då är det ju för de flesta mer givande att göra detta mot bakgrund av redovisade källor med så starka och hållbara indicier som möjligt.  
Desto mindre som finns av de sistnämnda desto lösare och fantasifullare blir ju resonemangen. Då kan ju konstnärliga framställningar vara mer lämpliga, än vetenskapliga.
 
------  
 
Frågan är ju vad som ska uppmuntras här i Rötter och på Anbytarforum?
 
Först och främst ska det ju vara källkritiskt belagda fakta som ska eftersträvas här, med kravet om uppgivande av källor. Det råder det väl inget tvivel om?
 
MEN om en klar och tydlig rågång görs, när man för andra typer av hypotetiska resonemang, så kan det ju vara väldigt intressant och bör väl tillåtas, bara man INTE presenterar det som absoluta sanningar, utan som mer eller mindre sannolika möjligheter, som grundar sig på så mycket fakta som man möjligt kunnat få fram.  
 
Men då är det ju inte längre fråga om strikt Anbyteri och inte heller egentlig släktFORSKNING, utan mer eller mindre underhållande släktGISSNING!
 
Lycka till med detta, men chanserna ökar betydligt om man:  
 
1) försöker lära sig vetenskapliga metoder när det gäller såväl praktisk som teoretisk forskning. Om man behärskar dessa metoder ökar oftast möjligheterna att kritisera och förbättra dessa.
 
2) sätter sig in i vad som redan gjorts. Vad säger auktoriteterna? Finns det olika uppfattningar? Varför? Vad verkar mest sannolikt? Varför?
 
3) respekterar och tar till sig tips och råd från andra forskare, särskilt de mer erfarna. Vi är alla okunniga barn i början, som lär oss så länge vi lever. Oftast finns det andra som vet mer än man själv, och om inte, så kan andra iallafall ställa klargörande frågor eller ge råd, bidrag och synpunkter på ens forskning.
 
4) skiljer på sak och person.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-06-14, 00:28
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Oh nej! Inte en till!
 
Hälsningar, Mikael!

2007-06-14, 00:33
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Det här är vad allt detta handlar om:
Oviljan att förstå att släktforskningen före 1900-talet vanligtvis inte hade begrepp eller vilja att skilja på önskedrömmar och verklighet.  
 
Göran Löfstedt här ovan förstår inte att Nicklas Rosenbalck gör honom en stor tjänst när han på ett snällt sätt påpekar att den nämnda personen enligt nu gängse forskning aldrig har existerat. Återigen får vi höra en hänvisning till en nu levande person som givetvis inte kan ha fel. Har ifrågavarande person läst ÄSF - den undantagslöst mest aktuella litteraturen i frågan? Troligtvis inte, för där anges alltid senare tiders namn på släkterna inom hakparantes, precis som man skall göra enligt gängse praxis.  
 
Det är oroande att innehållet i gamla släktkrönikor med medeltida innehåll - innehållande släktkopplingar som inte kan verifieras i diplomen - så ofta tas på allvar. Det är beklämmande att det ska diskuteras om sagoslott på ett seriöst forum som detta. Nåväl, i ett demokratiskt samhälle måste ju alla åsikter få ventileras. Den stora risken är ändå - som tidgare nämnts - att nybörjare som ännu inte lärt sig nödvändig källkritik vid hastig genomläsning kan vilseledas. Sveriges släktforskarförbunds tjusiga logga syns ju alltid längst uppe till vänster och kan upplevas som någon sorts äkthetsintyg.

2007-06-14, 01:09
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Peter Karlsson: Jag får inte fram kartorna!
Har vi inte fått fram nog med kartor nu Peter?
 
Ok...då tar vi om det:
 
Frågor:
 
1. Vad föreställer den lilla rundeln längst till höger på min rek.bild? Vad har stått där?
 
2. Varifrån kommer de ENORMA stenmassor som ligger på åkern strax framför ruinsresten?
 
3. Om den stora muren vid ruinresten är gjord i modern tid av Sköns Kommun, VARFÖR är den då bara halvfärdig och slutar mitt i en länga? Tror någon att en kommun bygger prydnadsmurar på detta sätt?
 
4. Anser Audiotoriet på AF att det rör sig om en slump att precis där den stora halvrundeln till höger legat pumpar det upp vatten ur marken idag då det regnar! Varför just DÄR och ingen annanstans!?
 
5. Är det en slump att precis där vi funnit ruinsresten placerar den gamla berättasägnen Fale Bures slott?  
 
6. Är det en slump att de två murarna som vi funnit uppe vid skogsbrynet timar ruinresten exakt (se bilden)! Tycker ni inte att det verkar vara lite väl mycket slumpar här och tillfälligheter? Om murarna hade legat rakt oanför ruinsresten hde man ju direkt kunnat avskriva allt tal om ringmurar runt slottet - håller ni med?
 
Snälla Nicklas Rosenbalck, Stefan Simander, Lars Öhman och alla andra...försök iallefall att svara! Om ni däremot inte gör det...tycker jag också att ni skall sluta upp med att raljera med mig (och även Marc) från och med nu!
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-14, 01:28
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, kanske Lars Nylander kan var med i svarokören...du som inte anser detta vara seriöst...visa nu hur seriös DU är!
 
Ulf

2007-06-14, 02:10
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ulf, sanningen är att svaren på dina frågor kan vara nästan vad som helst!  
Tills dess att alla möjligheter att klarlägga vad som funnits på platsen från nutid och bakåt har gjorts, av dig och andra intresserade, så kan vi andra inte säga så mycket om detta, mer än våra lösa funderingar. Om inte någon som verkligen råkar veta något om saken dyker upp här förstås, men hittills har det väl inte inträffat.
 
Om jag var i ditt ställe skulle jag ta till mig alla seriösa tips jag fått (och förmodligen redan då tvekat om detta är sannolikt) av Peter Karlsson med flera och genast sätta fart att inventera och kontrollera allt material som finns om detta. Hos kommunen, lantmäteriet, länsmuseet, landsarkivet, osv. (Har du gjort det? Om inte, varför?) Allt för att se om det finns någon enkel och rimlig förklaring till varför det ser ut som det gör! Då får troligen gåtan sin lösning. Istället för att begära att andra ska göra det åt mig! Om jag frågade någon annan här om hjälp skulle jag vara väldigt försiktig med att avfärda dessa forskare. Tvärtom skulle jag ju lyssna till dem och vara självkritisk, innan jag eventuellt fortsatte.
 
Jag skulle också försöka lära mig så mycket som möjligt om platsen och dess historia.
 
Om jag trots detta efter noggrann efterforskning inte fann någon bra förklaring, skulle jag kontakta arkeologer och annan expertis för att inhämta deras uppfattning om vad det kan vara, och om vad de anser om mina eventuella funderingar, istället för att försöka pracka på dem en massa tolkningar om sådant jag inte vet så mycket!
 
Om jag trots detta inte fått reda på vad det är och ingen annan auktoritet vore intressad att ens undersöka saken eftersom det verkar helt ointressant skulle jag troligen böja mig för detta faktum, eller skriva en artikel om saken, eller möjligen förverkliga en gammal dröm att gå några amatörkurser i arkeologi, eventuellt om möjligt utbilda mig till arkeolog, med baktanken att undersöka saken närmare.
 
Lycka till med efterforskningarna i de historiska arkiven!
 
(PS. Jag såg på nätet Magnus Carlsson sjunga din låt på TV. Det lät bra! God Natt! Nu är det blomstertid som kommer imorgon och sedan Barcelona några dagar!)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-06-14, 07:27
Svar #6

Johan Johansson

Göran Löfstedt bör skärpa sin ton och vara glad för den hjälp han får. I stället går han till attack mot den som hjälpt honom. Från säker källa har han fått sina uppgifter säger han. Då kan du betrakta den källan som osäker numer. Tragiskt med sådan otacksamhet och spydighet.

2007-06-14, 07:34
Svar #7

Johan Johansson

Ulf är det att raljera med Marc när hans släktredovisning på denna sida inte stämmer?
Nej och åter nej! finns det fel så är det en skyldighet att påpeka detta här.  
Till Göran kan man undra varför han frågar i en massa inlägg undera adel när svaren han får inte duger om det inte stämmer med hans ihopsamlade uppgifter.

2007-06-14, 08:17
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Marc
 
Jag har lagt en fråga till dig under von Brömsen.
 
Vänligen Patrick
 
(jag skriver den nu)
Vänligen Patrick : )

2007-06-14, 09:08
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Svar till Niclas ,Då vet jag vad du talar om Jag läste det samma i ÄSF med Ingeborg Ragvaldsdotter (Yngre Väöllinga Ätten och Med Skcanke som far. men enligt Riddar hus genealogwen är det fel jag har fått de här uppgifterna i från riddarhuset.
om Nils Bröms:
 Nils Jönsson [Bröms] föddes år 1455 i Upplanda,Vetlanda (F). Han dog år september 1511 i Linköping (E). Han gifte sig med Ingeborg Rangvaldsotter [Fargalt] den 26 augusti 1504 i Hedensö .  
 
Nils var Väpnare till Hedensö i Näshulta socken ,Södermanland, häradsvhövding i åkerbo härad död 1511,sålde jord i högssby socken till johan kyle 1485 10 jan. andra gifte . 1504 med Ingeborg Ragvaldsdotter dotter till Ragvald Magnusson (Fargalt till hedensö) och Catharina Svensdotter (Pik)  
Källa Elgenstierna under Bröms nr. 161 från den introducerade svenska adelns ättartavlor av  
Elgenstierna , bd 1 (1925) s. 653 tabell 3.  
 
adlades till Bröms enligt sköld brev 1486.  
mvh Marc

2007-06-14, 09:18
Svar #10

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Och Åter Byreholms slott  till om Johan inte märkt det så har Göran och jag samma Uppfattning när det gäller Bure Slott, han gav huvud inriktningen av hur vi ser på det och det är fler som tror Johan Bure uppgifter,så istället för att häckla dom uppgifterna kan du väl säga vad du tror i frågan det är vad anbytar forum äre till för, byta Uppgifter. obs. inget är 100 procent bevisbart från 1200-1300 talet det förstår väl alla i den här debatten. mvh marc

2007-06-14, 09:25
Svar #11

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Men Marc, om du läser lite noggrannare vad Niklas skriver så är inte allt som står i Elgenstierna (från i detta fall 1925) korrekt - det senare standarverket ÄSF är det som gäller numera..
 
Verkar ju tråkigt att en riddarhusgenealog vill gå bakåt i utvecklingen som det verkar  
 
---------------
 
Vill Ulf verkligen se kartorna får han väl snällt installera den DjVu-plugin som det länkas till från de kartsidor man får upp - det gör alla andra som vill kika på detta material.
 
I övrigt säger jag inget mer (skulle kunna kommentera mycket, men det är meningslöst) - du har fått massor med uppslag; ta gärna till dig Stefans kloka råd här ovan - och gör det ordentligt nu.

2007-06-14, 09:34
Svar #12

Johan Johansson

Jag ansluter mig till föregående talare.
Ingen ide alls att tala med väggar uran öron.
 
Vill man inte veta sanningen utan hänvisar till källor som inte klarar en källkritisk granskning så är det illa. Om man vill leva i drömmar så gör det men sprid inte dina irrläror här tack.
Ingen har varit otrevlig förrutom att du och Ulf och Göran svarar spydigt på dom svar ni får och stämmer dom inte överens med er tro! så är det mobbning.
 
Tasck och adjö för mig.

2007-06-14, 09:58
Svar #13

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag tror att det är dags att syna korten här. Vilken riddarhusgenealog är det som har meddelat att uppgifterna i ÄSF är felaktiga? Den nuvarande? När gjorde han det?

2007-06-14, 17:08
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Stefan Simander: Allt det du tar upp har redan skett! Länsmus?et är informerad om de två murarna, riksantikvarieämbetet likaså, mus?et i Sundsvall har också fått material. I två år har jag gått ut nu med inf. om allt detta, debatter har rasat i AF i månader, Peter Karlsson, Robert Hammarstedt mfl. har lagt ut den ena kartan efter den andra, de har kollat upp lantmäteriet etc. Amatörforskare i både historia, genealogi och arkeologi har följt denna debatt här på AF och yttrat sig, medier är informerad om fynden...snälla Simander ALLT har nog redan gjorts ang. denna sak! Skulle det finnas en enkel förklaring på de frågor jag ställt ovan skulle det nog ha kommit fram vid det här laget MEN så har INTE skett!!
 
Och då menar du...att jag skall böja mig för faktum!...jag måste småle...Köra Stefan Simander...skulle det enligt dig kunna vara  OMÖJLIGT att jag faktiskt skulle kunna ha RÄTT? Att den enklaste förklaringen på mina frågor är: att det HAR legat ett gammalt slott/borg där!!
 
Roligt att du gillade min låt...tydligen finns det iallefall ETT område jag är bra på!
 
Trevlig sommar!
 
Ulf

2007-06-14, 17:49
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Ulf
 
Du kanske bör fundera på varför dessa proffs är så ointresserade av dina uppgifter!
 
Nu återstår det väl bara att göra som Stefan föreslår....  
Om jag trots detta inte fått reda på vad det är och ingen annan auktoritet vore intressad att ens undersöka saken eftersom det verkar helt ointressant skulle jag troligen böja mig för detta faktum, eller skriva en artikel om saken, eller möjligen förverkliga en gammal dröm att gå några amatörkurser i arkeologi, eventuellt om möjligt utbilda mig till arkeolog, med baktanken att undersöka saken närmare.

2007-06-14, 19:23
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Har du tappat tangentbordet Marc?  Vilken riddarhusgenealog? När?

2007-06-14, 21:34
Svar #17

Arne Johnsson Rämma

Hej Ulf.
Jag avundas Svenskarna som har dig.
Tänk om vi Båhuslänningar haft din like.
mvh. Arne

2007-06-14, 22:30
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Arne
 
Vi hade väl en sådan i Magda Månesköld!

2007-06-14, 22:44
Svar #19

Arne Johnsson Rämma

Kenneth.
Men vad har vi idag,
förutom dig och mig.
Mvh. Arne

2007-06-14, 23:05
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Arne: Tack för de värmande orden...kanske man skulle bo på väst-kusten...salta bad...trevliga människor...
 
Till Robert Hammarstedt: Känner du till fornfynden i Myre (ligger strax norr om Njurundabommen)? Och alla gravkullar som ligger strax väster om Nolby...Viforsen (enorm kulle!)...Tuna...etc.? Tänk om Burar huserat däromkring med, ägt åkrar osv.?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-14, 23:20
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jodu..Kaj Janzon, det verkar vara fler som tappat tangentbordet...jag får heller inga svar på mina frågor!
 
Ulf

2007-06-14, 23:57
Svar #22

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Arne
 
Nej det har Du rätt i. I dag finns det ej så många sagoskrivare i släktforskningen vad gäller Bohuslän.
Dit räknar jag ej mig själv!
Men som sagt dom finns ju längre norrut.
 
Ulf
 
Det enda svar som Du skulle acceptera har väl Du gett själv.... Att den enklaste förklaringen på mina frågor är: att det HAR legat ett gammalt slott/borg där!!
 
Sen är ju frågan, vart har Marc tagit vägen?

2007-06-15, 00:33
Svar #23

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ulf, du vet mycket väl att du har fått svar på båda dina skrivelser till Riksantikvarieämbetet. Att så är fallet kan vem som helst kontrollera eftersom såväl dina skrivelser som svaren är offentliga handlingar. Att du inte accepterar svar du får av en myndighet medför dock i sig ingen skyldighet för myndigheten att vidta ytterligare åtgärder.
 
Gällande borgar som faktiskt har existerat kan man t ex konsultera Birgitta Fritzs (historia) och Christian Lovéns (arkeologi) avhandlingar om de kända medeltida borgarna och slottslänen i Sverige. Ingendera av dessa avhandlingar har dock något att säga om Byrisholm eller Skönsborg eller något annat Burefäste.
 
Den vetenskapliga historiska och den dito arkeologiska ståndpunkten tycks alltså dessvärre vara den att något sådant slott aldrig har existerat. Men om du vill tro något annat så får du gärna göra det för mig.

2007-06-15, 00:49
Svar #24

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Peter, du kan nog byta  mot  nu. De här aktuella uppgifterna i ÄSF gäller givetvis.

2007-06-15, 05:57
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Kaj Janzon: Nej Kaj, jag har inte fått något svar på de sex frågor jag ställt ovan från riksantikkvarieämbetet - det måste du väl ha sett om du kollat upp detta? Det enda man svarade mig på var Ryzelius citat av Byrisholm man menade att det rörde sig om en föväxling av namn, att det skall vara Styresholm. Nu har dock nya fakta kommit framkommit ang. detta...att det kan röra sig om ett citat från den danske historikern Huitfeldt, men om detta verkar du vara helt ointresserad! Jag fick också veta att man inte för närvarande kunde göra någon grundlig undersökning av området på grund av penningbrist.
 
Förmodligen måste det till id?ella krafter - som vanligt - för att det skall hända något. Ingen som har en jordscanner att låna ut?
 
Men kanske du kan ge mig acceptabla svar på mina enkla frågor ovan Kaj?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-15, 06:10
Svar #26

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ursäkta mig...Rhyzelius citat skall vara: Birisholm och inte Byrisholm - det senare namnet skall visst finnas i Huitfeldts rikskrönika sid:111 enligt Urban Sikeborg. Jag håller på att kolla upp detta nu med Kungliga Biblioteket.
 
Ulf

2007-06-15, 06:19
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Arne och Kenneth: Men ni har haft Evert Taube...och Sundsvall har sjösala Ulf!
 
Havsbandshälsningar
 
Ulf

2007-06-15, 07:38
Svar #28

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ulf,
 
Om det är Huitfeldt eller Rhyzelius som har gjort felläsningen spelar ingen större roll. Efterson Huitfeldt var dansk och följaktligen hade sämre kunskaper om den svenska geografin verkar det vara ett rimligt antagande att det är han som är den skyldige.
 
Svaret på dina enkla frågor är att det inte finns någon grund för ditt antagande att det rör sig om lämningar av en medeltida borg. Därför är det - precis som du antar - ointressant för mig. Jag är nämligen en s k fackidiot (en del säger specialist eller expert) och intresserar mig för allt som har med medeltiden (och tidsperioden fram till ca 1680) att göra men bryr mig inte så värst mycket om lämningar från tiden efter ca 1700.
 
Att det måste till id?ella krafter för att något ska hända i denna sak har du däremot helt rätt i. Undersökningar av den typ du förespråkar är alldeles för kostsamma för att man ska kunna hitta argument för att belasta skattebetalarnas plånböcker med sådana i fall där alla kända fakta talar mot ett positivt resultat.

2007-06-15, 08:11
Svar #29

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Eftersom Marc Hernelind besvarade min fråga nästan på minuten samtidigt som jag lade in ett inlägg här flyttar jag det neråt (efter Marcs svar).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna