ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-15  (läst 3276 gånger)

2005-03-11, 13:39
läst 3276 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Fortsättning från Bureätten: Släktträffen för Bureättlingar 19-20 juni 2004 //Anbytarvärden
 
---------------------------------------
 
 
svar på förra inläggetdet står preliminärt i MGF tidnig, men enligt samtal med Rolf om inbjudan så sa han att det gick bra att göra nu om det sker för ändring hör dom av sig från MGF.
Annons på hemsidan för Eskilstuna/Strängnäs släktforskar förbund.
 
Bure-seminarium
 
Lördag den 9 april kl. 10.00 i KFUMs lokal, Torggatan  29 ,Sundsvall
 
inbjuds buresläkt, historieintresserade, släkt och vänner till tidernas seminarium. En panel av 6 bureexperter deltar. Tre av dessa är positiva till Johan Bures forskning nämligen:  
 
Marc Hernelind, författare bosatt i Eskilstuna  
 
Ulf Lundström, författare bosatt i Skellefteå  
 
Karl-Henrik Gustavsson, professor bosatt i Uppsala  
 
Med Karl Ingvar Ångström i spetsen, orförande för MGF - Midälva Genealogiska Förening, deltar även tre personer, som kritiskt följer Johan Bures forskning. Moderator för seminariet är Lektor Tord Bylund.
 
Möjlighet att fika finns under seminariet. Ytterligare information kan lämnas av Rolf Lusth, kassör i MGF, på tfn 060 579133 eller 070 6806983. Samåkningsfrågor hänvisas till Marc Hernelind, tfn 016 5516800.

2005-03-11, 18:06
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Karl-Henrik Gustavsson professor emeritus i klinisk genetik?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-11, 20:01
Svar #2

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Ja Jag har fått bekräftat av Ulf Lundström Och Karl-Henrik Gustavsson att dom kommer och tillsammans med mej talar för Johan Bureus Släktlinje Karl-Henrik har bland annnat skrivit artikeln i läkartidningen från gen till Runsten.vilka som Karl Ingvar Ångström samlat i hop vet inte jag som skall representera de kritiska till de äldre anorna men det kan man säkert få reda på genom att kontakta MGF.  
häls.Marc

2005-03-12, 09:20
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej
Med såna deltagare får vi hoppas att dom anger sina källor, som verkar vara det enda verkligt  viktiga. Sen hoppas jag någon av kritikerna här på AF kan ta sig tid att närvara, så vi får en recension, här i forumet, av tillställningen.
mvh
rune

2005-03-12, 13:56
Svar #4

Michaël Lehman (Philippos)

Professor Gustavssons et al. artikel ?Från runsten till gen  : Orsaken till Sjögren-Larssons syndrom ringas in? i Läkartidningen, volym 92 (nr 28-29/95), ss. 2748-2750, innehåller tämligen få historievetenskapliga belägg för den hypotes, som professor Gustavsson et al. driver. Professor Gustavssons hypotes har dessutom kritiserats av läkarna och släktforskarna far och son Stig och Olof Cronberg i ?Sjuka familjer : genetik och genealogi? i Arv och anor, Riksarkivets och landsarkivens årsbok 1996.
 
Om detta, se också diskussionen Källor: Källkritik: Runstenar som källmaterial vid släktskapsbestämning.

2005-03-12, 19:31
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Michael måste du kritisera Karl-Henrik innan han ens kommit dit till seminariet kan du vänta med frågor ect till seminariet,Jag undrar i och för sig vad du menar med att läkarna kritiserar honom ,han var ju Chefsöver läkare på Akademiska Barnsjukhuset ,avdelningen klinisk genetik,men vad jag förstår är han pensionerad nu Docent Kjell Hellström chefredaktör för Läkar tidningen som tog in arktiel från Läkar gruppen Ledd av Karl Henrik ,Bland annat docent Sten Jagell ansåg att det var ban brytan och värdefull forskning men nu ska jag inte lägga mej i era inlägg mer än å säga komdit om ni tycker något, och ta det där var inte fega som Michael och skicka in knä skott här där ingen kan svara .  mvh Marc

2005-03-12, 22:19
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
var inte fega som Michael och skicka in knä skott här där ingen kan svara
 
Här kan väl verkligen alla svara!!! ATt en diskussion utspelar sig här är absolut inte motsatt en diskussion på s(l)ektmötet!
 
Vadå fega? Låter som ett mycket missriktat, fult och svagt argument!
 
Vad menar du Marc???
 
Argumenten är ju det viktiga inte vilka titlar de diskuterande har, mer än möjligen som upplysning vilka de är och i vilket sammanhang de uttalat sig resp publicerat sina artiklar (därav min tidigare fråga).
 
Respektera varandra och bemöt varandras argument sakligt!
 
Det vore mycket bättre om du deklarerade vilka ståndpunkter docent Sten Jagell ansåg att det var ban brytan och värdefull forskning än att säga att du inte ska lägga dig i!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-12, 23:10
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
mina inlägg börja med svar på var och när Bureseminariet skulle vara som i försig nästan kändes som rekalm och ville därför inte gå in närmare på vad som skulle diskuteras där ,men när Michael kritisera en föredrags hållare som blivit dit frågad på grund av sin expertis inom ett område och han vet knappt om detta forum och kan inte försvar sig mot negativa utallande om honom, det var det jag tyckte var fegt och mer passande att ta upp på Bure seminariumet så inget av Ulf eller Karl-Henriks eller vad jag har att tillföra tar vi upp här nu det kan summeras och ev diskuteras efteråt. även du Stefan är välkomen att närvar vid Bureseminariumet ,där tar vi upp stånpunkter som tex.Sten Jagell  tyckte var värdefulla,ett forum där vi har tid att gå igenom viktiga frågor,det vore fel av mej att tala i deras sak nu med löst ryckta delar nej du får lunga dej med den biten .mvh Marc

2005-03-12, 23:20
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I detta fall råkar jag ha lite relevant erfarenhet från min yrkesutövning som medicinsk forskare. För det första så är det så att professorer, som jag ser mest hela tiden, är som alla andra, varken bättre eller sämre, och en del har tämligen udda teorier. Att någon är professor BÖR, inom den medicinska forskningen, inte betyda ett dugg för hur man värderar hennes rön, utan ENDAST hur hon underbygger dem.
Vidare så är meningen med att publicera artiklar inom den medicinska vetenskapen att argumentera för en ståndpunkt, och det är därför självklart att man publicerar eventuella invändningar. Artikeln publicerades 1995, och har alltså varit fri att kommentera sedan dess.
Slutligen så är Läkartidningen en tidskrift som inte har samma utvecklade expertgranskning av artiklar innan publicering som andra tidskrifter. De flesta forskare brukar föredra att publicera denna typ av undersökningar i internationella tidskrifter. Om så inte sker beror det inte sällan på att man inte lyckas få in dem där, eller att man skriver artiklar som i första hand riktar sig till svenska läkare.

2005-03-12, 23:22
Svar #9

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Marc Hernelind är nog rädd att vi alla här dyker upp i Sundsvall.
För där kan vi avslöja honom som den skojare han här.
Wir fahren gegen Sundsvall.

2005-03-12, 23:25
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Som vanligt talar Hernelinds inlägg för sig själva, och de säger (också detta som vanligt) mer om Hernelind än om dem, som han angriper.
 
Jag kan dock redan nu meddela, att jag inte kommer att närvara vid detta seminarium. Anledningen är inte, att jag är ?feg?, utan att annonseringen av seminariet kommer mindre än en månad i förväg, vilket är alldeles för kort tid för mig. Jag är helt enkelt sedan länge uppbokad den 9. april. Det är mycket tråkigt, att man inte annonserade seminariets tid och plats tidigare, ty jag hade mycket gärna bevistat seminariet.
 
För övrigt, Hernelind, kritiserar jag inte professor Gustavsson innan han har kommit till seminariet, ty vad han kommer att framföra där, vet jag inte än; jag kritiserar honom tio år efter det hans artikel publicerades... Kritiken ovan rörer ju vad, som påstås i artikeln, inte vad han eventuellt kommer att säga vid kommande seminarium (vad han där kommer att säga vet nog bara han själv än så länge, även om man med ledning av hans artikel kan lista ut huvuddragen).
 
Hernelind, om du är intresserad av vad ?[jag] menar med att läkarna kritiserar honom?, kan du läsa den diskussion, till vilken jag länkar ovan, och särskilt Torsten Berglunds inlägg onsdag den 26 jan 2000 kl. 17.19.

2005-03-12, 23:58
Svar #11

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Michael,jag tycker det är synd att du inte kan komma,det vore trevligt om Cronberg kunde komma och det blev en disskution i v frågan ,jag vill också tillägga att det var flera inblandade Gen forskningen i sjögren  Larsson syndrom  som jag tror leddes av Karl-Henrik tex Docent Sten Jagell,som tyvärr inte kunde komma till Bure seminariet av samma andledning som du.men för hoppnings vis får vi den genelogiska kartläggningen av honom till dess. jag hoppas du får info efter seminariet om vad som sas ,jag tyckte lite illa om det du sa om min vän som ställer upp på seminariet ,och är säkert ganska omedvetn om vad som sägs om honom ,det rakare att säga direkt till honom så har han en chans att ge sin syn,jag är van att man prata om mej men jag får ju ialla fall ge min syn.så jag hoppas du förstår vad jag menar det är helt ok att komma med inlägg /kritik och ofta har du bra fakta, men min vän är inte här och kan föra en disskution. mvh Marc

2005-03-13, 09:52
Svar #12

Michaël Lehman (Philippos)

Nu är det för visso så, att om man låter publicera något, som man har skrivit, så får man räkna med, att det publicerade diskuteras i alla möjliga sammanhang och fora, och även där man själv inte är närvarande. Professor Gustavsson et al. presenterar i sin artikel inga historievetenskapliga belägg för sina genealogiska slutsatser. Om han anser denna kritik vara orättvis, så är han välkommen att besvara den.

2005-03-13, 11:17
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och inom medicinen är som jag skrev ett syfte med publicering just att artiklar skall bemötas, och i och med att man publicerar något inbjuder man vem som helst som har synpunkter att publicera dem var som helst, och det är upp till den som blir kommenterad att hålla reda på kommentarerna.

2005-03-13, 11:47
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Eftersom du aldrig kommer att få ett svar här av Karl-Henrik Gustavsson som troligtvi inte besöker det den här hemsidan  som många andra av olika skäl. så får jag väl svara att han visst har Medicin historiska inslag i artikeln,och den får man del av på seminariet.
jag får väl till dej som inte kommer citera hans hans egna ord om artikeln.I ett brev till redaktören docen kjell Hellsström Från gen runsten diarenr..... som vi sände som förslag  till förkortning och vissa tillägg vi har kortat ner inledningen beträffande den genealogiska kartläggningen ,men tycker fortfarande att det är av intresse att inledningsvis också ta med vår Släktforskning,som ger belägg för att anlget för Sjögren-Larsson  syndrom  förts upp från medelpad i början av 1300talet ,vad som också talar för det är de patienter med västerbottens syndromet ,som fötts utan för västerbotten samtliga härstammar i från ett område  vid indals älven från vilken en gren av familjen Fartengson invandrade till västerbotten 1327 med anlaget för sjögren-Larsson syndrom vad som starkt indikerar detta är barnen födda i sundsvall trakten har samma Sjögren-Larsson Mutationskromoson(Haploytp)som de patienter som är födda i Västerbotten,Jag tycker också det är trevligt att få med ettlitet avsnitt som är av medicinskt-Historiskt avsnitt och kulturhistoriskt intresse i Artikeln  serien mannen (kvinnan ) Bakom syndromet är ju mycket lockande och läsvärd ,eftersom man även där tar upp gångna tider / Mvh Karl-Henrik Gustavsson  
jag hoppas det stillar ert nyfikenhet för mer tar jag inte upp här nu och som sagt han hörs den 9 April mvh Marc

2005-03-13, 12:44
Svar #15

Michaël Lehman (Philippos)

Medicinhistoria är inte det samma som historia. För att styrka professor Gustavssons et al. hypotes tarvas ordentliga historievetenskapliga (i.e. källkritiskt hållbara) belägg för det genealogiska sambandet mellan dem, som omnämnes å Nolbystenen, de många hundra år senare förekommande personerna i Västerbotten, och nu levande SLS-patienter. Några sådana belägg presenterar professor Gustavsson et al. inte. Att en genetiskt betingad sjukdom förekommer på två olika geografiska platser är i sig inte bevis för (någorlunda nära) släktskap mellan de personer, som bärer på anlaget, och framför allt kan man utifrån anlagets förekomst inte induktivt sluta sig till vilken presumptiv gemensam stamfader, som har infört anlaget.
 
Docent Hellström vad ledamot av redaktionsrådet med ansvar för internmedicin, men han var inte redaktör. Redaktör för Läkartidningen var vid denna tidpunkt M.D. h.c. Yngve Karlsson.
 
Att man kallar de presumptiva anlagsstamfäderna ?familjen Fartengson? säger en hel del om kunskaperna om namnskicket under äldre tid, och därmed också en hel del om kunskaperna om genealogiska och biografiska förhållanden.
 
Den genealogiska kartläggningens resultat är i detta fall bärande för professor Gustavssons et al. hypotes, och så länge de inte kan presentera historievetenskapligt hållbara belägg för sin hypotes, så kan jag inte tro på den. De måste upp till bevis.
 
Vilken historievetenskaplig kapacitet med särskild hänsyn till medeltidens släkt- och personhistoria har docent Hellström och professor Gustavsson et al.?
 
Vilka bevis finnes, för att Nils Fartegnssons härkomst är möjlig att kartlägga med historievetenskaplig akribi?
 
Vilka bevis finnes för att Nils Fartegnsson föddes år 1280 och år 1327 ?kom till Västerbotten [...] med den första organiserad invandringen och [...] slog sig ned i nordöstra Västerbotten??
 
Vilka historievetenskapligt hållbara bevis finnes för att Nils Fartegnsson är stamfader för nu levande SLS-patienter?
 
Professor Gustavsson et al. är oss svaren på dessa frågor skyldiga. Så länge de inte kan besvara dessa frågor, kan jag heller inte tro på deras utsagor i dessa fall.

2005-03-13, 13:21
Svar #16

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Brevet den 6 feb 1995 ,jag citera står till Chefsöverläkare docent Kjell Hellström,medicinsk redaktör Läkartidningen box 5603 11486 Stockholm ,jag kunde inte tyda det på annat sätt än att han var reaktör. endast denna rättelse på ditt inlägg ger jag,sen åter välkomen till debatt där den förs eller efter sumering /Marc

2005-03-13, 17:35
Svar #17

Michaël Lehman (Philippos)

Vad menas med ?sen åter välkomen till debatt där den förs eller efter sumering?? Debatten föres ju här och nu...!

2005-03-13, 19:59
Svar #18

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Alla som följer anbytar forum inser ju att jag och Micha?l ofta inte är överens.
Dock här är vi helt överens.
 
Debatten kan klart och tydligt föras här.
Kanske är det så att Marc Hernelind inte vill möta mig, Micha?l m.fl här eftersom han känner sig ensam.
Men Marc be då den gode professor Gustavsson eller någon annan försvara dig.
 
Björn

2005-03-13, 21:43
Svar #19

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil

2005-03-13, 22:52
Svar #20

Eivor Andersson (Ema)

_Det är väl bara förnamnet!!!
 
Vad var det pöpelhopar hette nu igen Michael Lehman?
 
Detta kallar jag för första klassens mobbning - inte undra på att Marc Hernelind känner sig ensam....
 
Tack för ordet - Eivor

2005-03-13, 23:58
Svar #21

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Björn Thunberg på Bureseminariet har vi en civliserad disskution med Thord Bylund som Moderator en god vän till mej men känner jag honom rätt så åker personer i lokalen som gör person angrepp och kallar någon annan eller personer i expertpanelen för skojare ut med huvet före.här på rötter kan man tydligen komma undan med det ,jag har många goa släktforskar vänner  i sverige och tack Eivor och Annki,min bild under mina 24 år som Släktforskare är dessa fina eldsjälar som hållt på många år på olika håll i sverge tex Bror Erik Olsson ,Sten Lundgren och många andra som är vänliga ,hjälpsamma, riktiga släktforkare de kunde ni lära en del av.
Ps Björn jag behöver inte gömma mej bakom någon,jag är en man 196 lång över 140 kg och alltid stått för mina åsikter,och hela mittliv har jag hjälpt andra i utsatta situationer.

2005-03-14, 00:09
Svar #22

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det tror jag också Marc:
Att Thord Bylund kastar ut den som gör personangrepp.
 
Bra att du inser att debatten skall fortsätta att föras här också.
Eftersom alla kan ju inte ta sig till Sundsvall.
Anki och Eivor jag skulle kunna lägga ner den här vendettan emot Marc om han skulle sluta kasta fram teorier som saknar logik.

2005-03-14, 00:30
Svar #23

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det skulle glädja mej,jag ger gärna mer källor bakom teorierna,  Jag är övertygad om du fick vara med vid någon disskution ,seminarium skulle du förstå varför dom bjuder in mej till expert panelen nu i april att jag har under 24 år skaffa mej en hel del kunskap om Bureätten ,och naturligtvis lär mej hela tiden mer,men tack vare tex. min och Ann Lindbloms förtjänst är Johan Bureus Släkttavla återfunnen i ett välbevarat skick i ett larmat magasin,en liten grupp bure ättlingar kommer att få möjlighet att komma dit dokumentra den och vi får hjälp att läsa latin som finns inskripterad. det är en sak som kommer att nämnas om där.mvh Marc

2005-03-14, 11:22
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Marc:
Jag har deltagit i tre studentdebatter.
 
1. Arbetstidsförkortning
2. Kvoteringar i Samhället
3. Dödshjälp
 
Så nog vet jag hur debatter skall föras.
Att du blivit inbjuden till träffen i S-vall beror nog på en rad faktorer.
 
1.  Du har gett ut två böcker med uppgifter.
2.  Du är den forskare som mest ivrigt på detta forum försvarar Johannes Bureus.
3.  MGF inser att du drar ju folk med dina åsikter.
 
Det jag främst vänder mig emot dig Marc är att du så envist vill tro på Johannes Bureus.
När det gäller Fale Bure d.y. och den äldres insatser i svensk historia. Varför är det endast Johannes som lyftar fram detta.
 
Att du ägnat 24 år åt Bure-släkten tycker jag låter bra men det jag sa i en annan diskussion här.
När du gav din första bok kanske skulle man tillsätta en panelgrupp som skulle få gå igenom den och lägga till och rätta till.
Nu sker förhoppningsvis detta efter 9/4.
Dock skall du inse att du kan inte fly från debatten här. Kanske hade du inte tänkt göra detta. Men slutet av ditt inlägg 13/3 13:21.
 
Vet du Marc vilka som skall debattera emot dig?
För naturligtvis är det viktigt att dessa personer också är seriösa.
Björn

2005-03-14, 12:32
Svar #25

Michaël Lehman (Philippos)

Ironi [...] term för yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare skall inse detta. Man kan t.ex. tala om någon som en skön juvel e.d. - fastän med motsatt innebörd.
 
Nationalencyklopedin
Vem har varit ironisk i denna debatt? Ingen så vitt jag kan bedöma.

2005-03-14, 13:49
Svar #26

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Du har nog rätt det du säger varför jag är inbjuden, men jag tror också såna som Thord,Ulf jag,Rolf,ect som är Bureättlingar vill nog gärna få fram historian eller sannigen bakom sin släkt.
Jag tror att det finns flera personer som Berättat om Fale bure(hin Unge) Peder Skrivare levde 1480 i Öregrund Kyrkoherden Herr Peder i Skön levde i mitten på 1500 talet han berätta för Johan Bureus på sin Norrlands resa 1600-1601
utförligt om Fale Bures bidrifter och Johan Bure Nedteknades samtövriga som tog upp fale Bure .Loccenius,Örnhielm,Schefferus och en källa av JB thun1717,sid 101f Källa:Loccenius 1662  sid.79-81,Örnhielm år1689 sid.478 Det är i från dessa Kröniköer som Jan Guillou fått brättelsen till Arn ,det är visserligen sant att i historie böckerna står bara kort och gott att Erik Knutsson var Kung eft 1210-1216. i norges arkiv Finns Fale Bure med.  
Jag kommer att fortsätta debatten här och även om jag får för anbytar värden summera från Bureseminariet 9 april. jag vet tyvärr inte i dag vilka Karl ingvar ångström MGF Ordf.  plockar i hop men jag tror att han får fram seriösa och duktiga forskare ,men känner någon sig sugen och kvalificerad kam man alltid ringa till Karl Ingvar Ångström och se om han har en ledig plats nu i veckan kommer MGF fastställa Bureseminariet programet plats och tider,och ev.tillägg/ändringar mvh Marc

2005-03-14, 14:48
Svar #27

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Ok Michaël, nu ska man tydligen slå upp ordboken för att kunna skriva här på AF. Låt mig säga så här, fy vad ni är taskiga. Fattar du då vad jag menar??????? Men jag måste väl slå upp ordet taskig innan jag skriver ner det.  
 
Ironi är att skriva något och mena annat, alltså att förtäcka ordet.Man skriver eller säger något lite finare men menar nånting helt annat. Jo då det finns ironi i det ni skriver, helt klart. Det kan inte ens din Nationalencyklopedi ändra på. Fast egentligen så står det ju exakt det även där.  
 
Annki

2005-03-14, 14:52
Svar #28

Michaël Lehman (Philippos)

Min poäng är naturligtvis, att både jag och andra skribenter i denna debatt faktiskt menar vad vi skriver.

2005-03-14, 14:56
Svar #29

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Det tror jag säkert ni gör. Men det kommer en hel del spydigheter i skrivandet också, och det tycker jag är fult och totalt onödigt.
Annki

2005-03-14, 14:59
Svar #30

Michaël Lehman (Philippos)

Om någon anser mina kritiska granskningar och frågor vara spydigheter, så är inte problemet mitt.

2005-03-14, 15:15
Svar #31

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Annnki:
Spydigheter är naturligtvis inte bra.
Tvärtom är detta olyckligt eftersom då faller debatten.
 
Nu har Marc avgivit ett av de två svar jag vill ha:
Han kommer att fortsätta debatten här  
Bra sedan tycker jag att anbytarvärden skall flytta alla dessa inlägg till en ny rubrik Bure-seminarium i S-vall 9/4 förslagsvis.
 
Nu har också Marc ser jag rablat upp lite källor.
Så jag frågar min mångårige kollega Michaël vad anser du om de källor Marc anger?
 
Jag väcker dock själv en invändig om Fale Bure dy levde på 1200-talet hur ser då linjen fram till t.ex. Anders Olofsson som alla vet har existerat.
Eftersom i tidigare antavlar i Sv.antavlor m.m. anser man ju att Fale Bure dä sägs ha avlidit 1324.
Intressant är att denna debatt är den mest levande näst efter kändisar.
Björn

2005-03-14, 15:17
Svar #32

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Nä det förstår jag att du tycker.  
Annki

2005-03-14, 15:49
Svar #33

Michaël Lehman (Philippos)

En källas värde avgöres alltid först och främst av dess förmåga att besvara ens frågeställning. Tvistefrågan beträffande Bure-genealogien rörer de medeltida leden, och ingen av de källor, till vilka Hernelind hänvisar, är medeltida. De är alla tillkomna en bra bit in i tidigmodern tid; den äldsta av dessa fyra (sålunda bortsett från Johan Bures släktbok, som finnes i åtminstone tre exemplar, av vilka jag hittills har granskat enbart X36, som är en avskrift gjord i juni 1714) synes vara tillkommen 1662. Alla och envar inser därmed, att källornas upphovsmän inte själva kan ha levat under samma tid, som Fale Bure hin gamle och hin unge säges ha levat. De två källkritiska kriteria samtidighet och centralitet är därmed för dessa källor omöjliga att uppfylla. Det avgörande är, om Fale Bures m.fl. medeltida Burars existens kan beläggas i medeltida handlingar, och om deras släktskap med senare tiders Bure-ättlingar kan beläggas med hjälp av samtida handlingar. Detta har hittills ingen förmått att göra.
 
Hernelind skriver också, att ?i norges arkiv Finns Fale Bure med?. Det är ju som att hänvisa till ett nålshuvud i en hölada. En sådan hänvisning är helt oanvändbar. Följande måste preciseras.
 
Vilken arkivinstitution, som avses.
Vilken arkivbildare, som avses.
Vilken volym eller annan dokumentidentitet, som avses.

2005-03-14, 16:02
Svar #34

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Aanki vad vill du att jag skall göra för att behaga dig?
 
Säga att Marc är 100% rätt ute och själv är jag vilse i pannkakan?
Tyvärr kan jag inte ännu göra det.
 
Micha?l lägger upp tre bra kritierier kan Marc identifiera dessa bra då är vi på väg någonstans.
 
Björn

2005-03-14, 16:04
Svar #35

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Helt kort.
Någon Fale Bure från 1200-talet finns ej omnämnd i Regesta Norvegica, som innehåller regester av alla norska medeltida handlingar fram till sent 1300-tal. Nu är inte alla omnämnda personer med i RN, men inte heller i Diplomatarium Norvegicum ger namnet något napp. Däremot finns en del Faretegn-belägg från 1300-talet med i RN, men samtliga är tryckta i Sverige.
För den som är intresserad av lösa personer med Bure-namn finns en skeppare Rotgher van den Bure i L?beck 1450, se DN VII:339.

2005-03-14, 16:23
Svar #36

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Björn det finns två Fale Bure D.y. den ena kallas Fale hin unge Ståthållare i Skön hjälpte Erik kuntsson till Makten var med i slaget vid Lena 1208 dog vid slaget vi Gestrile år 1210
sen  nedan citat om honom Konung Sverker förlora vid Kungs Lena i Västergötland år 1208, som verserna ljuda i ”Anno Millena bis deco celeno pleno beclum Sverikonis in Geflo Geronis, contigiet in Lenum?. TvO Danske löpo inom Svenskom Sverom togo derom Werbere plerum.
Slaget vid Lena 1208 gjorde han Fale till Herre och förbättrade hans ärvda adelskap och gav honom en beväpnad arm till Sköldmärke därför att Fale burit honom på sin arm under farligheter, och på hjälmen norska vapenyxor, därför att han med norske män hade börjat intaga riket, Konungen till handa. Då gav ock Konung Erik honom i förläning  
hela Medelpad, Jämtland och ett stycke av Ångermanland.Fales griftesten ligger på Sköns kyrkogård  
med detta vapen uthuggen (finns i dag uppsatt i vapenhuset i Sköns Kyrka). Samma vapen var med  
guld och ljusa färger målat, upphängt på kyrkoväggen där sammastädes och hava han själv eller  
hans son, Herse, som familjen förmena, skrivit den krönika som i Sköns kyrka låg förvarad och innehöll vad som under Fales tid skedd var.
” Ty de danske hjälpte Konung Sverker mot Herr Erik. det står att den svenska adeln krigade uti Gestrillien i andra slaget 1210 Sedan Konung Sverker vart slagen är 1210 vid avgörande slaget vid Gestrillien dår konung Sverker blev dödad Sunne Folkesson Härförare för Västgötarna var en av de djärva som dödade Sverker och på det sätet vann slaget,men många dog även av västgötarna tex. Birger Jarls far Magnus Månsköld stupade vid Gestrile,Fale Bure dog också 1210. Fale lät bygga Bureslott, vilket senare blev förvandlat till Sköns första kyrka.och Erik Knutsson var kommen till regering,
Källor: Johannes Magnus bok 19 kapitel 12 ,och även Bygd?ns tolkning stämmer överräns.Erik  
Knutsson Blev Kung 1210 -1216 Svedlids Historia sid. 94 ,samt utdrag av JB Genalogica 53.
bild av Fale Bures gravhäll tecknad 1869 av Nils Månsson Mandelgren. Lägg märke till de åtta fördjupningarna på hjälmen.
 
Här kommer Fale Bure d.y. som kallas (Farteng unge) Lagman i Skön levde 1320 nämnd till 1363. har också bure vapnet beronde på att han är släkting båda är begravna i  Sköns kyrka där de och många blandar i hop de två.
det är han som är far till Herse Falesson 1350 som är hövitsman och hans familj bosätter sig i Bureå och, 2 generationer senare kommer vi fram till Anders Olofsson underlagman  för västerbotten född omkr 1425.
jag håller med dej Annki, det är märkligt att Micha?l inte fattar att han är ironisk, utan måste slå upp det. jag tycker också man kan flytta den här disskution till Bureseminarium.

2005-03-14, 16:39
Svar #37

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jaha två stycken Fale Bure dy det var en nyhet.
Om han skulle ha varit nämnd i närmare 40 år måste han blivit väldigt gammal.
 
Tack Anders förresten för att du lade fram detta.
Björn

2005-03-14, 16:46
Svar #38

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Marc!
En fråga till dig: anser du att dina angivna källor är relevanta för att dra några säkra slutsatser som du tidigare gjort om Fale hin unges existens? Kanske har du måhända ändrat dig sedan du förstått vad källkritik innebär? De äldsta påstådda anorna i Buresläkten går ju inte att belägga eller ens indirekt verifiera med samtida kända historiska fakta. Hur mycket tilltro ska man då sätta till vad någon påstått vara fakta?  Gör en liknelse om vad du själv har hört muntligt i familjen om din släkt 400 år tillbaka, om ni har någon sådan tradition. Kolla källorna och du kommer att upptäcka att mycket av det muntliga är rena påhitten, tyvärr.
 
Ps. Kan inte Annki Roos skriva till Michael Lehman privat via mejl? De kanske skulle nå varandra genom en direktare kontakt? Dylika inlägg om ditt och datt tyckande liknar bara Don Quijote- fäktande mot väderkvarnar och leder ju bara bort diskussionen till gräl. Ds.

2005-03-14, 16:56
Svar #39

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Snälla Niclas, inte har jag bara menat Micha?l. Faktiskt allra minst honom. För han är nog, trots sina fina konstiga ord, den som är trevligast och minst spydig.  
 
Jo, du kan nog ha rätt i att det kan leda till tjafs, men tar mig ändå friheten att säga det jag sagt ovan.  
 
Björn, inte behöver du göra någonting för att behaga mig. Det var inte andemeningen i vad jag skrev, eller hur ?  
 
Ok mina herrar, fortsätt diskutera. Var bara trevliga så blir det en bra sådan.
 
Annki

2005-03-14, 17:01
Svar #40

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Anders du är rätt kul det verkar som du slängde dej på databasen Regesta Norvegica och kolla om det Fanns nån Fale Bure, det kallar jag brinnade intesse, men det är ju som på vårt riksarkiv all medeltida handlingar är ej scannade på databasen en del måste man faktiskt dit till medetids avdlningen att läs tex medeltida diplomen av Bureus från Jämtland finns på Medeltids avdelningen att läsa men inte på data basen så är det även med medeltida krönikor så kan man som Jan Gullou följa med ner i Arkivet när arkivarien läser ur krönika som hände i tv serien Arn.jag kan inte motsvarnade Norska personer som skrev medeltida könikormen det betyder inte att dom inte fanns lik väl som de svenska jag räknat upp .

2005-03-14, 17:09
Svar #41

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Björn jag uttryckte mej dåligt han var nämnd 1348-1363 som lagman han föddes omkr 1320 sen enligt bygden kan han dött 1402 tredje siffran var oläslig enligt Bygden. (jag är dyslektiker så ibland blir det lite fel) mvh Marc

2005-03-14, 17:35
Svar #42

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Nu vart det många på en gång att svar Nicklas  du komm in mitti disskutionen, saken var den att Björn fråga mej om det bara var Johan Bure som stödjer det historiska som Fale Bure d.y. gjort. Då tala jag ju om Fale (Hin Unge) Bure för det var ju han som gjort något historiskt och nämnde de könikörer ovan som också tagit uppsaken,sen fick veta Björn var ute efter Fale Bure D.y. nämnd 1348-1363 lagman i skön Den Som Bygden ansåg vara Fale Bure d.y. men han har ej gjort något speciellt historiskt och jag tala om att båda funnits och blivit begravsda i skön kyrka och många blandar i hop  dessa  grejen är att efter bygden har en del valt att endast tro på den som bure ättling och en del har valt att tro på Johan Bureussom Bureättling,så når jag säger jag tror på bureus då blir bygden anhängarna sura och vill ha bevis och tvärt om men min nyhet är att jag tror båda var Bureättlingar och jag har stöd för det men det tar så långtid att man behöver ta det i seminarium,för tex nu jag  vet att nicklas är insatt och kunde därför dra kort versionen nu vad vi diskuterar. som du vet är det relativt tunt på båda teorierna och det är det vi hoppas ändra på till seminariet

2005-03-14, 17:39
Svar #43

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ur förordet till band 1 av RN (http://www.dokpro.uio.no/dipl_norv/RN-forord/RNI-Forord.html):
Regesta Norvegica (RN) skal gi en kronologisk ordnet fortegnelse over alle kjente aktstykker til Norges middelalderhistorie, brev og andre dokumenter, bevarte og bortkomne, trykte og utrykte, som har med Norge, nordmenn og norske forhold å gj?re. Verket skal gi korte sammendrag av innholdet i hvert aktstykke og opplysninger om datering, utstedelsessted, oppbevaringssted, trykkested m.m.
 
I den generelle målsetting for verket, formulert ovenfor, er rammen gitt for utvalget av aktstykker. I praksis er forholdet at så godt som hele det kjente materialet av middelalderdokumenter av betydning for norsk historie foreligger trykt i forskjellige publikasjoner. Registreringsarbeidet har derfor i det vesentlige bygd på trykte utgaver, og det har ikke v?rt praktisk overkommelig i denne omgangen å iverksette st?rre etters?kelsesaksjoner i arkiver som kan tenkes å romme hittil ubenyttet materiale av interesse for norsk middelalderhistorie.
 
Alltså har man tagit med vad som fanns på norska RA:s medeltidsavdelning, ty materialet där är förtecknat.

2005-03-14, 17:40
Svar #44

Michaël Lehman (Philippos)

Men Marc, du har fortfarande inte presenterat någon samtida källa till de uppgifter, med vilka du gång efter annan fyller diskussionerna utan att tillföra något nytt av vikt. Vi väntar alltså fortfarande på hållbart stöd i samtida källor.

2005-03-14, 18:07
Svar #45

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag kanske fattar trögt men du hävdar alltså att Fale Bure dy. levde 1320-ca 1402 alltså 82 år.
 
Det måste anses otroligt att någon blivit så gammal på den tiden.
Dessutom hävdar du. Att Fale (Hin Unge) Bure är en helt annan person?
Har jag förstått dig så långt?
 
Jag anser mig inte vara spydig mot Marc.
Men man uppfattar ju saker olika.
Den här debatten är intressant tycker ni inte det??
Björn

2005-03-14, 19:30
Svar #46

Niklas Persson

Man åker ut med huvet före om man kallar någon i expertpanelen för skojare, säger en som är en man 196 lång över 140 kg.
 
På Bureseminariet gäller det uppenbarligen att inte ifrågasätta experterna, utan hålla tand för tunga om man ska ha några tänder kvar! Kan det kallas en civiliserad diskussion?

2005-03-14, 19:43
Svar #47

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Niklas.
Det låter när du beskriver det som den ryska duman eller annat likvärdigt parlament.
 
Björn

2005-03-14, 20:42
Svar #48

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
svar till Björn Thunberg det är riktigt att Att Fale bure d.y. = Farteng Unge  Lagmanen i skön var född omkring 1320 döds året är emellertid osäkert Bygden Gravsten eller minnes sten till 14?2 =1402 men han kan ha dött betydligt tidigare ,å andra sidan levde man länge då med tex, Jon Svensson Hövitsmannen blev 102 år han levde på 1470 talet.man kan kalla det Bygden Altrnativ  
 
Ja Fale Bure d.y.= Fale hin unge Ståthållare rädda Erik knutsson till makten ect där döds året säkert 1210 födels året däremot lite osäkert omkr 1160.det är Johan Bures Alternativ  
 
jag tror som sagt att båda har rätt och det förklara de försvunnena generationerna på 150 år som sikeborg upptäckte och fick inte i hop det. men det är en orhörd djup disskution med olika indicier och källor ect som kommer att föras sen på och mer eller seminariet om det går bra det är där Mickael.
ps . Ander om du vill tro att alla medeltida handlingar finns i data eller på mickrokort så stämmer det inte det mesta finns, jag gav just ex. på handlingar av Johan Bure som ej finns i Data eller på mickrokort det häftet med dokument samlade från jämtland mycket av det Nils Ahlund samlat i hop efter birlkarrlna ect.men iför sig spelar det ingen roll jag borde ha källan klar när jag nämner Norge det var bara ur minnet att jag läst från Norsk köniker så jag får väl ta tillbaka det så länge tills jag kommer på källan.
 
 
Niklas Persson: vad är syftet med ditt inlägg att lägga mer ved under brasan, när tonen är vänlig igen isynnerhet från Björn Thunberg,jag tänker inte gå ini din konstiga tolkning,mer än att säga naturligtvis får man ifråga sätta saker i Bure panelen halva panel är ju dessutom till för den biten men det är aldrig ok med personangrepp i vilket samanhang det än är.då åker man nog ut ifrån de flesta ställen häls Marc

2005-03-14, 21:07
Svar #49

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Tack så mycket Marc för dina förklaringar.
Min tolkning var att ironisera över Niklas tolkning.
 
Men som sagt tonen är trevlig igen.
Björn

2005-03-14, 23:18
Svar #50

Carl Szabad (Carl)

Jag har skrivit det förut och gör det igen även om det känns tämligen hopplöst att återigen behöva påpeka detta.
 
Det FÖREKOM inga arabiska (= nutida) siffror i Sverige på 1400-talet! Om en gravsten skulle varit daterat med årtalet 1402 skulle det stått MCDII på den eftersom man på den tiden använde romerska siffror. Den första gången arabiska siffror finns belagda i Sverige är i slutet av 1520-talet. Det är således fantasier att Bygd?n tyckt sig se de siffrorna. Han är annars mycket trovärdig i sin forskning, men här gjorde han en rejäl blunder. Och Marc väljer som vanligt att blunda för fakta som talar emot hans åsikter.
 
Och naturligtvis kan ingen heller säja när någon var född på 1300-talet eftersom den typen av uppgifter aldrig förekom i de fåtaliga skriftliga belägg som finns från den tiden.

2005-03-15, 00:29
Svar #51

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
svar till carl Szabad jag tala om Fale Bure d.y.
Farteng Unge döds tal var osäkert men eftersom det var Bygden teori ?så nöjde jag mej med att citera honom och självklart är det som du säger att det är latinska bostäver och inte nummer men jag hade alltså översatt till 1402 att bygden såg enligt egen utsago 14?2 osäkert ....
citat av sikesborg  
på det som förut sätts vara hans gravsten i skön (nummera insatt i vapenhuset isköns kyrka )Med en sköld innehållande en böjd arm under två korsade yxor eller billor tyckte sig Bygd?n skönja namnet Farteng inhugget,möjligen också årtalet 1402 denna hans uppgift har dock ifrågasatts Hulper uppger 1771 att de inhuggna bokstäverna på gravstenen var oläsliga sid 79 Olsson 1947 sid.34 hävdar att han flera gånger undersökt stenen men inte kunnat finna någon inskription som Bygd?n menar sig sett.  
nu har jag redovisat olika åsikter i frågan,jag som sagts tidigare ställer mej osäker till döds året men ej till att han fanns och var Lagman i skön Nämnd 1348 -1363 och född omkr 1320.

2005-03-15, 00:33
Svar #52

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
rättelse av mej själv i det skall nog vara rommerska bokstäver inte latinska./Marc

2005-03-15, 02:28
Svar #53

Erik Holmlund

Är det rimligt att anta att en 28-åring blev lagman? Såklart möjligt, men ett rimligare antagande vore väl att han var född närmare år 1300 än 1320.

2005-03-15, 08:34
Svar #54

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Nu kommer jag ihåg varför jag tänkte att även de norska krönike skrivarna borde tagit med berättelsen om Fale Bure (Fale = kortnamn för Farteng)  
 
fritt citat av norska ord :                          
Namnet Farteng
Urban sikesborg dryftar i sin artikel  Johan Bures släktbok  över Bureätten(släktforskarna årsbok 1996) I en Bilaga sid  280-283 Personen Farteng unges släktförållande ,här kan nämnas att namnet Farteng (Fale) före kommer också i Norge i Medeltiden ,i tex.adels släkten eller frälseätten Filpus Fartengsson ätt är det tre namn bärare i perioden från slutet av 1300 talet till mitten av 1500 talet ,Jf Anders Björnes,Lares Löberg,Tore H Vigerust och Tor Welding :Semeleng_ätten i Valders och Losna ätten i Song ....Släkthistoriskt forum 5 /96.
 
Erik Holmlund  visst kan man säga så ,eller ännu bättre han levde 1320, när jag skriver omkring omkring då kan man gå tio år åt olika rikningarna men jag våga inte skriva omkr 1300 för då är det inte säkert han levde om man går tio år åt båda riktningarna,eller om man vill vara riktigt säker kan man säga att han levde på 1300 talets första hälft. men efter som han nämndes första gången 1342 tillsamans med sin hustru Ingeborg i ett brev varmed han byter bort 14 öresland Jord i Mullberge (Kan vara Morberga i Bälinge, uppland) nämns senast vid en i en dråpsak 19 feb 1363 i egenskap som Underlagman i Medelpad.bosatt i Skön sn./Marc

2005-03-15, 09:23
Svar #55

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Dessa Faretegn förekommer mycket ordentligt i RN, som jag nämnde ovan. Alla på 1300-talet. Jag tror vi är överens om att dessa finns belagda såsom existerande.
Däremot inga på 1200-talet. Så långt RN. Ej heller någon Faretegn innan 1350 i Diplomatarium Norwegicum.

2005-03-15, 10:21
Svar #56

Kalle Thorsberg

I den skog av intressanta påståenden som Marc gör finns det några som är mer problematiska.
 
1. Åsikten att det skulle finnas opublicerade medeltida dokumet i Norge.
Detta är ett påstående som inte vilar på någon grund. Tvärtom är det nog så att allt är publicerat, till skillnad från t ex Sverige. Mängden nyfynd efter RN gavs ut är nog försvinnande liten.
 
2. Åsikten att allt medeltida material inte finns i RAs databas med hänvisning till att diverse 1600-talsdokumet inte finns där är ju helt orimlig.
 
3. Varför Filippus Fartegnsson (Filippus Fartegnssons ätt), känd 1415-51, på något sätt är relevant för resonemanget övergår helt min fattningsförmåga.
 
4. Påståendet att vi skulle veta var och när Magnus Minnseköld dog. Han förekommer inte i urkundsmaterialet efter Birger Brosas död, jfr t ex SBL BD 16, s 261.
 
5. Man undrar stillsamt vilken källan är till skrönan om Fale, 1208 etc. Påståendena som famförs där är i bästa fall anakronistiska t ex 'att förbättra någons ärvda adelskap' eller att man får en vapenbild sig tilldelad av kungen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna