ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öfverlund  (läst 1034 gånger)

2001-07-31, 20:22
läst 1034 gånger

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Emman Öfverlund var min farfars mor. Hon föddes i Sala. Efter färdigutbildad barnmorska fyttade hon så småningom till Fagerbjörken, Lerbäck (T). Hon träffade min farfars far, Hjalmar Sjölin, och de gifte sig.  
Emmas far var kakelugnsmakare i Sala, och en av hennes bröder var postiljon i Stockholm. Tidvis bodde hon hos brodern.

2001-10-30, 22:24
Svar #1

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Hej Alf!
Min morfars farfar tog namnet Öfverlund. Han var född i Munktorp 1810 gift med Anna Greta Andersdotter från Odensvi. De hade fyra döttrar och en son, som flyttade till Finland och gifte sig där. Någon Emma känner jag dock ej till. Kan det vara samma släkt? Namnet är ju inte så vanligt.
Hälsningar
Sten-Hermann Schmidt

2001-11-14, 22:33
Svar #2

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Sten-Herman!
Munktorp och Kungs-Barkarö i Västmanland är nog inte så långt från varandra. Men jag tror ändå inte (dock osäkert) att din morfars farfar och min farfars mor är släkt. Hennes far hette Erik och föddes 1818 i Kungs-Barkarö, och hans far, Anders, föddes i samma församling 1793. Anders var grenadjär. Det är så långt jag kommit i forskningen. Alltså hade de namnet Öfverlund innan din släkt tog sig det namnet. Men man kan ju aldrig vara helt säker!?
Mvh Alf

2002-01-07, 22:17
Svar #3

Utloggad Ulla-Britt Ekeblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2021-03-23, 16:29
    • Visa profil
Hej Sten-Hermann och Alf!
Sten-Hermanns morfars farfar Johan Eric Öfverlund var min morfars morfar. En av de fyra döttrarna, Anna Amalia född 1840, var min morfars mor. Hon, liksom övriga fyra syskon, föddes i Kungs-Barkarö. Om det finns några familjeband till Alfs släkt återstår att utröna. Då Alfs farfars mors farfar Anders Öfverlund, född 1793, liksom ovannämnda Johan Eric Öfverlund, född 1810, båda var grenadjärer kan det finnas ett annat samband - Johan Eric kan ha efterträtt Anders och blivit tilldelad sin föregångares namn. Möjligen är Öfverlund ursprungligen namnet på grenadjärsbostället. Det ska bli spännande att se om det går att bevisa, men något ljus över Alfs farfars mor Emma ger det förstås inte.
Hälsningar
Ulla-Britt Ekeblom

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna