ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ödman / Ödmann  (läst 4039 gånger)

2001-04-30, 20:58
läst 4039 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har någon namnet Ödman i sin forskning? Glashandlaren Jonas Holm i Everöd, Tryde (Skåne) var gift (okänt var) med Ingar Lena (eller Ingrid Helena) Ödman, död i Tryde 1804 30/12 82 år gl. Deras dotter Fredrika gifter sig 1778 med handelsmannen (i glasvaror)  från Växjö.
 
Kan samband finnas med sedermera kyrkoherden i Gällstad (Västergötland) Daniel Ödman, som gifte sig i just Tryde 1724 24/6 med Anna Christina Greiffenschütz (adl. ätten nr 1177)? Ingar Lena Ödmans dotter Fredrika döper en son till Daniel.

2001-04-30, 22:53
Svar #1

Kari Helberg Roligheten

Hei Anders!
Leter også etter Ödman-slekten. Har kopier av noen sider fra Göteborgs Stifts Herdaminne, av C.W.Skarstedt. (1878, trykt 1948) Der finner jeg omtalt slekten etter rådmann i Borås Peter Ödman, sønnen Johan Petri og sønnesønnen Daniel, f.3/6 1689 i Borås. Personen du søker står dessverre ikke omtalt på sidene jeg har. 
Selv prøver jeg å finne ut om Maria Katarina Ödman tilhører denne slekten. Hun var gift med kronolänsmann Anders Hellberg i Tanum og kan være datter av Andreas Teodor Ödman og Anna Christina Mellander.Andreas Teodor Ödman er også sønn av Johan Petri Ödman. Kjenner du til Maria Katarina Ödman?
Kari Helberg Roligheten.

2001-05-03, 16:16
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack Kari för uppgifterna ur Skarstedt. Din Maria Katarina Ödman har jag inte sett till.
 
En komplettering till min fråga. I det material om släkten Ekvall som jag fick av Janne Appelquist finns uppgiften att Ingar Lena Ödman hade fadersnamnet Linartsdotter. Källan är oklar. Känner någon till en Lennart Ödman, som alltså bör ha levt omkring 1722 då Ingar Lena ska vara född?

2005-06-02, 11:36
Svar #3

Lars Göransson (42470)

Ödman, Samuel, 1750-1829. Teologie professor i Uppsala och lärjunge till Carl von Linn?. Samuels mor hette Katarina Wiesel och hans morfar Samuel Wiesel. Denne morfaderns far hette Elias Wiesel f1651 i Blädinge (G). (Alla uppgifterna från DISBYT). Min fråga är om Elias Wiesel hade några syskon och vad föräldrarna hette.

2005-06-02, 19:26
Svar #4

Eva Leksell

Samuel Ödmann hette denne kände professor. Släkterna Ödman och Ödmann har nog inget samband. Fast hör inte just denna fråga mer hemma under släktnamnet Wiesel?

2006-06-26, 16:28
Svar #5

Sten Ödman

Hej,
Det fionns en Ödmanska Släktföreningen i Stockholm. Vi har gjort en rätt omfattande släktforskning så jag tror det kan vara till hjälp att ta kontakt med dem.
 
Hälningar  
Sten Ödman

2007-02-01, 21:29
Svar #6

sonja eriksen

Hei fra Norge.
Prøver å finne ut litt om slekten på hobby-basis. Men har ikke tilgang til svenske slektsarkiver.
Har fått hjelp her til å finne ut om min tippoldemors slekt - Cavallius.
Nå lurer jeg på om noen kjenner til Karl Johan Ødmann født 1.11.1870 døde 23.7.1918. Bodde i Fredrikstad og var gift med Inger Marie født 11.1.1876 som var datter av Julie Elisabeth Cavallius fra Krokstad, Hult , Bohuslen.
Er det noen som vet om Karl Johan Ødmann var av svensk slekt også?
Takknemlig for svar.
Vennlig hilsen Sonja Eriksen

2007-02-01, 21:31
Svar #7

sonja eriksen

Av sonja eriksen - torsdag den 01 febr 2007 kl. 21.29:  [Ändra]   
 
Hei fra Norge. 
Prøver å finne ut litt om slekten på hobby-basis. Men har ikke tilgang til svenske slektsarkiver. 
Har fått hjelp her til å finne ut om min tippoldemors slekt - Cavallius. 
Nå lurer jeg på om noen kjenner til Karl Johan Ødmann født 1.11.1870 døde 23.7.1918. Bodde i Fredrikstad og var gift med Inger Marie født 11.1.1876 som var datter av Julie Elisabeth Cavallius fra Krokstad, Hult , Bohuslen. 
Er det noen som vet om Karl Johan Ødmann var av svensk slekt også? 
Takknemlig for svar. 
Vennlig hilsen Sonja Eriksen

2007-02-01, 22:35
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
När man söker i Ft1900 får man fram följande namnbärare av Ødmann i Norge.
Martin Ødmann m b Hf g Arbeider i Sagbrug 1850 Sverige N S
855 Inga Marie k b Hm g Arbeiderkone, sælger Brus og Kager. 1860 Rindalen Rom N S E: Etternavn mangler.
856 Magnus Ingvald m b S ug Arbeider i Sagbrug 1884 T N S E: Etternavn mangler.
857 Fridthjof Osvald m b S ug Søn 1886 T N S E: Etternavn mangler.
858 Einar Rudolf m b S ug Søn 1888 T N S E: Etternavn mangler.
859 Sverre August m b S ug Søn 1890 T N S E: Etternavn mangler.
860 Harald Marensius m b S ug Søn 1892 T N S E: Etternavn mangler.
861 Selma Emilie k b D ug Datter 1896 T N S E: Etternavn

Dessa bor i Ørkedalen härad, Sør-Trøndelag.

I Kristiania bor vid samma tid:
Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Trussamf.
48096 Anna Martine Ødmann k b tj ug Kokkepige 76 Piteå Metodist
48097 Olga Fredrikke Ødmann k b tj ug Barnepige 82 Fredrikstad Metodist
70766 Martine Ødmann k b tj ug Tjenestepige 78 Ørkedalen

Det är väl möjligt att Martine Ødmann har något med den första familjen att göra.
Olga Fredrikke Ødmann verkar född i Fredrikstad och skulle kunna ha något min Din Karl Johan Ødmann født 1.11.1870 att göra.

Du skulle kunna gå igenom Fredrikstad Fødte og døpte som Du finner här, för att se om Du finner något om familjen. Det finns en del annat material som också kan vara av intresse.
Tänk också på att det finns en grannförsamling - som jag just nu inte kommer ihåg namnet på - som låg tillsammans med Fredrikstad, och där man ibland kan finna individer som angetts från Fredrikstad.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-02-02, 21:43
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Karl Johan Ødmann født 1.11.1870 finns ej med i Fredrikstads födelsebok.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-02-05, 11:22
Svar #10

sonja eriksen

Hei fra Norge..
.. og tusen takk til deg for opplysninger jeg har fått her.Siden Karl Johan Johansen Ødmann f.1.11.1870 ikke finnes i fødselsboken i Norge lurer jeg på om han er født i Sverige for jeg har ikke funnet han i Digitalarkivet i Norge? Kun i 1900-tellingen.
Men jeg har ikke tilgang til svenske arkiver så jeg får lett etter navnet.Er det noen som vet?
Vennlig hilsen Sonja Eriksen

2008-02-15, 11:15
Svar #11

Utloggad Claes Ödman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-02-15, 11:15
    • Visa profil
Hej,
jag har fått ärva en forskning på släkten Ödman från Skaftö i Bohuslän. Tyvärr har denna försvunnit i ett antal flyttar jag gjort. Hittar den förmodligen så låt mig veta om det kan vara av intresse
 
Claes

2008-11-04, 18:20
Svar #12

Ann Pettersson

Om Skaftö
 
 
Och om det är min släkt du fått ärva lista på  - det är så liten plats
 
 
Vi är inte svenskar i väst, aldrig varit
 
 
från förlusten 1600 någonting och fram till då svenska kyrkan påtvingade sig släkten uppe i Bohuslän, är inte den sida jag har registrerad i svenska kyrkor, först 1724 tas Anders Engelbrecktsson upp som född, men man skall ha i åtanke att de tyska knektarna i det upprättade vermländska och västgötska regementena var mer än väldigt många och våldtäckt, sidobarn osv var vanligt
och då följde efternamnet faders förnamn så jag tror pappan till Anders heter Engelbreckt, och det låter inte som ett norskt namn om än kristet, utan som tyskt (Slesvig kanske)
 
innan skall de ha legat under Oslo stift
 
för mina kretsar allt sedan runt en liten gård i Grundsund på Skaftö som heter Islandsberg
 
 
och de hette inte Ödman alls  
 
jag har försökt söka etymologin för begreppet Ödman, för först med en pojk Jon Johansson född 1789 och som sedan gifter sig med Strandfogden Hans Simonsson på Kärringön, med hans änka 1822 - han tar ju över änkans förra mans leverne ju och i samband med det tillför han Ödman i sitt namn till Jon Johansson Ödman. Änkan, utöver fogdefru, var inte vem som helst heller, utan dottern till Gästgivaregårdsägaren Jöns Larsson på Kärringön. Det är Makt.  
 
Därefter, med maktuppkomlingarnas son född 1824, Julius Ödman - som nu bara behållit Ödman - börjar Havsstormaktstiden med nästan alla sedan nämnda med sjökaptenskap, redare osv.  
 
Och av Julius sju barn, gården Islandsberg gick till dottern Emma, och av de sju så är det Anna Maria född 1858 som blev min farmors mormor - och hon fick sitt namn av sin far Julius för hans syster Anna Maria född 1822 som aldrig fick leva. Det är vackert, men man kanske skall låta de som har dött, låta dem vara döda och deras själar få ha sin ro, för dottern Anna Maria fick leva ett helt liv och dog 1927 men då hade hon också förlorat allt.  
 
Hon gifte sig med sjökapten Johan Bernhard Hansson och fick 3 barn, sonen sjökapten Harald Justinus född 1883 och sonen skeppare John Algot född 1885, och uppenbarligen en dotter, en Jenny det inte står något om.
 
Anna Marias man Johan Bernhard dog 1892 på okänd plats i USA, så han kom aldrig hem. Sonen Harald Justinus dog här 1919 http://www.youtube.com/watch?v=TYx1sqgCi74&feature=related  i Penedo Brasilien, så inte heller han kom hem.
Och som inte det var nog, tog tyskarna den andra sonen John Algot och alla hans män och skepp och satte dem i krigsfångläger på okänd plats. Men han kom hem och här är min pappas morfar John Algot http://bp2.blogger.com/_3WH0dTSG_lM/Recvi66WOnI/AAAAAAAAAJk/VpYxUsATZXM/s1600-h/ 0.jpg i Grimsby England efter första världskriget  
 
och detta är då överlevaren John Algots dotter Signe född 1913 till vänster i bild, http://bp2.blogger.com/_3WH0dTSG_lM/Rmc0FAB98TI/AAAAAAAAAgk/9C0qZmwG7OI/s1600-h/ grannyus.jpg  , då hon är i Leonidas i USA 1968 hos släkt de har där, Carl och 1968 är samma år jag är född
 
 
och här är Johan Algots dotterson  http://bp3.blogger.com/_3WH0dTSG_lM/RecxEK6WOqI/AAAAAAAAAJ8/P85dXaCk0lM/s1600-h/ 3.jpg   min pappa då född 1935, när vi besöker Endeavour som kom på besök till hamnen 2003  
 
Jag var själv i USA 1990 och med farmors hjälp försökte få kontakt med denna släkting Carl, men alla hennes brev kom tillbaka med Return to sender.
 
 
Signe dog 2001 och hon skrev dagböcker, som min faster Marita, hennes dotter och min fars syster tog, och i det materialet fanns min och farmors korrespondens om dessa i USA och Carl, och hur länge hon fick söka igenom USA och alla andra som kunde tänkas veta, vet jag ej, men trott eller ej, senhösten år 2006 satt denna Carl här hemma hos Marita.  
Och som jag då hade letat och så stort som USA då var och som jag då misslyckats. Och som om Tiden visste och som om den släkt höll sin hand över det, så var det fantastiskt att faster Marita fann honom och att han kom då, för ett halvår senare 2007 dog hon av en cancer hon då inte visste att hon hade.
 
 
Farmor Signe hade två syskon, en bror Bertil tror jag får fråga pappa, som han letade efter för ett tag sedan där han förut bott och som hade en dotter som också tycks flyttat. Detta släktträd vi har kopia av har vi nämligen inte gjort själva, utan på deras sida, och det är mest jag som har frågor kring det allra tidigaste innan svenskarna ockuperade.  
Sedan har farmor Signe även en syster, Gretchen, som hon alltid alltid tittade på mig och sade att jag är så lik. Jag har bara gamla gamla kort på dem, och Gretchen flyttade till Stockholm tidigt och har väl aldrig sen velat ha kontakt och då hörts av.  
 
 
 
Självklart är det en massa andra namn i släkten på denna släktlista som i alla fall jag inte vet något om, hur det gick för dem alla, vad de bodde eller kanske hamnade osv. Över 200 år har gått sedan svenskarna ockuperade oss. Det finns släkt i Värmland också efter vad jag har hört.
 
 
Vi skall inte låta dem vinna, så på Signes dotter, min faster Maritas begravning 2007, här är mina kistblommor i våra landsfärger och veritasrosen http://bp3.blogger.com/_3WH0dTSG_lM/RoEzdwB99ZI/AAAAAAAAApU/LUQfAzT71a4/s1600-h/ minablommor3.jpg
 
 
och det är i Wättle härad, Lerums nya kyrka med danska Brahe oäktingvapnet Örnvingarna samt Aspenäs Lilliehök  http://bp2.blogger.com/_3WH0dTSG_lM/RoEyigB99XI/AAAAAAAAApE/zphJVodWjOQ/s1600-h/ riddare1.jpg
- efter indragningen av de norska och danska länderna här till svenskarna, de gav alltså bort marken till svenskarna
 
 
 
Vore intressant att se vad du har för namn på din lista och om det ens är samma släkt
 
 
Hälsningar
Ann Pettersson
Partille

2013-02-03, 19:34
Svar #13

Utloggad Inga-Lill Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-02-03, 19:34
    • Visa profil
Jag behöver läshjälp...Vad står det efter Elisabeth Bornander? Är hon frånvarande vid sitt barnbarn Catarina Elisabeth Ödmans dop?Rommele C:1 sid 95

2013-02-13, 23:51
Svar #14

Utloggad Gunhild Kristiansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 21:58
    • Visa profil
Hei  
Jeg hjelper en venn av meg med å finne hennes aner i Sverige.  
Hennes farfarsfar het Johan Petter Ødman/Ødmann og kom fra Sverige. Mulig fra Långelanda Socken i Göteborgs och Bohuslän. Han er født ca 1847.  
Er det noen som vet noe om ham?  
Jeg har ikke tilgang til svenske kirkebøker,  
 
Når kom han til Norge? Hvem var han? Hvem var hans foreldre?  
I 1868 gifter han seg med Andrea Pedersdatter i Norge, så han kommer hit før det  
 
Takknemlig for all hjelp-

2013-06-12, 19:12
Svar #15

Gunilla Jonsson

Karl Jostsson Ödman vigd i Väse i Värmland med Britta/Brigita Månsdotter Warling/d.
 
Britta/ Brigita Månsdotter Wahling/d var vigd 1705-06-20 Ö.Fågelvik.(S) med Karl Jostsson Ödman,född 1656 i Väse.(S).CI:1.Sidan:210.
Se släkten Warlind.Hon låg begravd i Väse kyrka, undrar varför hon blev begravd i kyrkan och inte på kyrkogården? Kan någon tipsa, om någon litteratur med information, om vilka som var begravda i Väses första kyrka, om det finns.

2013-09-04, 17:30
Svar #16

Utloggad Gunilla Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2013-10-15, 13:52
    • Visa profil
Karl Jostsson Ödman från Väse. (S). Se släkten Warlind.

2013-11-12, 21:18
Svar #17

Utloggad Björn Olav

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-11-14, 01:05
    • Visa profil
Jeg har sporet mine aner tilbake til Ödman i Ödenäs. Men finner ikke veien videre.
Noen som kan hjelpe?
Vil også gjerne vite hvor navnet Ödman har sitt ursprung.  
Her er anene fra Norge til Ödenäs:
 
Johan Alfrid Johannesson Öman    1872 - 1914     Norge
Johanne Johannesson Öman          1849 - 1916    Skär i Skee
Johannes Andersson Öman             1817 -            Skär i Skee
Anders Jonsson Öman                      1777 -           Ödenäs kvarn/Skee
Jon(eller Johan) Jonsson Ödman      1721 -           Östergården/Ödenäs kvar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna