ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öbrink  (läst 7398 gånger)

2003-12-07, 17:50
läst 7398 gånger

Lars Öbrink

Öbrink Älvkarleby  
 
I den numer avsomnade släktföreningen Öbrink stod vi, trots ivriga försök till lösning, helt frågande inför släktens efternamn.Kronologin kände vi till. Mästersmältaren Lorentz Jansson /1676-1737/ hade nio barn. Dessa antog samtliga i 1700-talets början efternamnet Öbrink.Efterhand hade släktens samtliga grenar antagit detta efternamn. I och för sig inte alls egendomligt. Man har naturligtvis haft släktskapet klart för sig.Men namnets ursprung?? En teori var att det går tillbaka till den branta brinken ner mot älven där Öns bruk bevisligen var beläget. Kanske en vildsint fundering, men den låg nära till hands, när släktföreningen höll sin första träff 1991 och vi stod samlade just i den aktuella brinken. Av och till har jag försökt rota i det här, dock utan resultat. Några trodde länge, att sagde Lorentz Jansson var avkomling till de i 1600-talets början invandrade vallonerna med namnet le Brun, något som aldrig har gått att bevisa dokumentärt. Det närmaste man kan komma är att namnet le Brun i handlingarna ibland har stavats Lambert eller Lebring enligt Kjell Lindblom i boken om vallonsläkter. Själv har jag i Älvkarlebys vigselböcker 1760-1801, C:2 stött på namnet Löfbrink 1798 16/11, nämligen pråmkarlen Lars Larsson Löfbrink gift med Helena Wahlström Östanå/?/ och 1815 10/4, nämligen bondedtr. Greta Löfbrink gift med bonden Jöns Larsson i Östanå. Det är allt. Jag har också varit i kontakt med Institutet SOFI här i Uppsala som sysslar med just namnfrågor. Dock utan resultat. Jag tar mig orådet före att slänga fram frågan så här. Det finns ju något som kallas Random Harvest,slumpens skördar,inte minst i letandet efter en nål i en höstack.
Mvh Lars Öbrink

2004-09-16, 14:44
Svar #1

Siv Bergvall

Hej
 
Jag har börjat intressera mig för släkten och fann att min mormor var född Öbrink bodde i Älvkaleby och födde 12 barn. Min mormor Britta är kanske en del av denna släkt Öbrink  som jag hittat här. Mormors far Per Öbrink f 4 december 1835 d 11 november 1900. Mormors mor Brita f 18 september 1837 d 28 maj 1912 och min mormor Brita f 25 augusti 1865 och dog någon gång 1920-30-talet skulle jag tro. Min mor f 4 okt 1910 d 1974 så jag kan inte kontrollera med henne vilket år mormor dog.
 
Finns det någon som vet vilken jag beskriver. Finns det några andra i släktentag gärna kontakt.
Med vänlig hälsning
Siv Bergvall

2004-09-17, 12:03
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Siv,
 
DISBYT har 722 Öbrink-poster. Jag mejlar dig namnet på en forskare som tycks ha många Öbrinks registrerade. Lycka till.

2012-09-23, 18:16
Svar #3

Utloggad Bengt Bäckestrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 14:53
    • Visa profil
Pehr(Petrus?) Öbrink, tullskrivare i Gävle. I Gävle Heliga trefaldighets vigselbok för 1785 står antecknat att han kom från Älvkarleby.
Han ska vara född 1761 men vi hittar ingen Pehr Öbrink i Älvkarleby.
Denna vår Pehr Öbrink får 1795 en dotter vid namn Brita Catharina som sedermera gifter sig med sjömannen Johan Johansson och de får sonen Per som föds 1827.
Per gifter sig med Johanna Holm och de får 1854 en dotter, Johanna Charlotta som senare gifter sig med Fredrik Ramsten från Söderfors.
Skulle vara intressant att höra här om någon lyckats hitta någon Pehr Öbrink i Älvkarleby?
Mvh Bengt genom Christer Jonasson.

2012-09-23, 22:13
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Du har kanske hittat ursprunget för hustrun Anna Persdr Damström? Hennes far heter tydligen Per men vad heter modern? Om hon heter Anna bör Pers mor heta He(Lena) (eftersom äldsta dottern heter Anna Lena). 1786 finns en fadder pigan Brita Ersdr och 1788 drängen Lars Ersson. Det får mig att tro att fadern heter Erik. Det stämmer på en Petrus född 2/3 1761 i Skogen, son till Eric Larsson ohh Lena Pärsdr.

2012-09-26, 17:20
Svar #5

Utloggad Bengt Bäckestrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 14:53
    • Visa profil
Tydligen kom jag ihåg lite fel kanske. I Gävle Heliga Trefaldighets vigselbok för 1785 står: Petter(Pehr) Öbrink, från Elfkarleby och pigan Anna Pehrsdotter från Ovansjö socken, Västanbyn, Högbo. Vad jag förstår så heter hennes far Per Johansson och modern Anna Ersdotter. Då ska jag undersöka denne Petrus.
Bengt Bäckestrand

2013-11-04, 12:45
Svar #6

Utloggad Per-Olov Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 01:23
    • Visa profil
Hej Siv,
 
Enligt uppgift i släktträd heter hon Brita Katarina Johansson född Öbrink, men i kyrkoböckerna står det Christina, Kristina etc. se tex
Gift med: Lars Gustaf Johansson
30 dec 1887
Husförhörslängd AI:23bb (1886-1890) sid 362
samt för hennes far Per (Peter) Jan Öbrink:
Gift med: Brita Margareta Öbrink (född Vestberg)
9 jun 1862
Husförhörslängd Älvkarleby AI:22 (1881-1885) sid 397
 
Släktträd:
Brita Katarina Johansson är släkt med Smältarmästare Lorenz J(e)ansson [5 steg]  
Så här:  
1. Anders Öbrink är son till Smältarmästare Lorenz J(e)ansson
2. Daniel Öbrink är son till Anders Öbrink  
3. Johan (Johannes) Öbrink är son till Daniel Öbrink  
4. Per (Peter) Jan Öbrink är son till Johan (Johannes) Öbrink  
5. Brita Katarina (Christina) Johansson är dotter till Per (Peter) Jan Öbrink
 
Hoppas det kan hjälpa
Hälsningar Per-Olov

2013-11-09, 02:54
Svar #7

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Varför tror folk att Le Brun har kopplingar till Lorenz? Har nämligen en Maria Öbrink i mitt släktträd, dotter till mästersmeden Lorenz Johansson.

2013-11-14, 19:21
Svar #8

Utloggad Per-Olov Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 01:23
    • Visa profil
Hejsan !
 
Katarina* Johansdotter Bonnevier (född Öbrink) aug 1681 i Älvkarleby
gift med
Lorents (lars)* Henriksson Bonnevier 1687 - 1763 i Älvkarleby, Österlövsta
 
Finns det några släktforskning uppgifter om hennes föräldrar ?!
 
THIA !
Per-Olov Sjölund

2013-11-15, 10:40
Svar #9

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
http://www.binatech.se/tng/getperson.php?personID=I1144&tree=Bo_ID
Hittat på nätet - äktheten får du väl kolla själv!

2013-11-15, 11:54
Svar #10

Utloggad Per-Olov Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 01:23
    • Visa profil
Tack då mycket Björn !
 
Ove Tegnér är ju forskare i Bonnevier-släkten. Synd bara att det inte fanns några uppgifter om föräldrarna till Katarina* Johansdotter Bonnevier (född Öbrink).
 
//per-olov

2014-11-01, 18:00
Svar #11

Utloggad Per-Olov Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 01:23
    • Visa profil
Hej Lars !
 
Sent omsider har jag kikat lite på Bonden Lars Larsson Löfbrink, som föddes 16 jun 1769 i Valnäs, Österlövsta (C): C:3 sid 2. Hittade honom sen i Östanå, Älvkarleby (C): AI:6 sid 82, där det står att han kallar sig Löfbrink. Man kan ju kanske ha en hypotes, att han med intryck av de branta älvbrinkarna vid Östanås kant mot Dalälven tillsammans med det stora antalet med namnet Öbrink i Östanå med flera byar tog sig namnet Löfbrink för att markera, att han kom från Löfsta (vilket anges i Älvkarleby (C): AI:8 sid 93).
 
Så namnet Löfbrink här kan rimligtvis inte vara upphov till Öbrink. Har dock för mig ha sett namnet Leufbrink i någon hfl men antecknade dumt nog inte varifrån infon kom. Skulle vara mycket intressant ifall någon kan verifiera det namnet samt källa.
 
Namnet Lebring skulle kunna vara en namnkoppling mellan Le Brun och Öbrink, men om det vet jag ingenting. Spännande ifall det kom fram ny kunskap därom !
 
//per-olov

2015-12-14, 02:48
Svar #12

Utloggad Per-Olov Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 01:23
    • Visa profil
Hej Bengt !
 
Lite sent efter din fråga den 26/9 2012 om:
Pehr(Petrus?) Öbrink, tullskrivare i Gävle. I Gävle Heliga trefaldighets vigselbok för 1785 står antecknat att han kom från Älvkarleby.  
Han ska vara född 1761 men vi hittar ingen Pehr Öbrink i Älvkarleby.
 
Träffade på i nedanstående länk att hans föräldrar skulle vara  Erik le Broun, sockensmed, f. 3/2 1743 d. 1789 g.m. Cajsa Pousse med sonen, tullskrivaren Pehr i Gävle f. 1761, som kallar sig Pehr Öbrink:
 
http://www.geni.com/people/Pehr-le-Broun/6000000018590784417
 
Tullskrivaren hittar man tidigast i Gävle Heliga Trefaldighet(X) AI:3a (1795-1802) Bild 119/ sid 107, där han är gift med Anna Pehrsdotter och flera barn däribland dottern Brita Caisa född 1795.
 
Någon Pehr med föräldrarna Erik le Broun och Cajsa Pousse hittar jag emellertid inte i Älvkarleby år 1761.
 
Är det någon som vet födelsedata för honom ?!
 
//per-olov

2017-01-10, 15:20
Svar #13

Utloggad Fredrik db

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-03-28, 23:14
    • Visa profil
Tänkte höra mig för om det är någon här som är aktiv med släkten Öbrink då jag har några frågor om den


Med vänlig hälsning Fredrik

2017-01-10, 17:04
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Om det är den släkt som all ovanstående diskussion handlar om så tror jag fortfarande att jag har hittat tullskrivaren Pehr Öbrinks korrekta ursprung. Han är född i Älvkarleby 2 mars 1761 och son till sm landbonden på Järvsta 1 Eric Larsson ohh Lena Pärsdr. Äldsta dottern heter Anna Lena, vilket indikerar att farmor och mormor heter Anna och Lena. Eftersom moderns föräldrar är hammarsmeden Pehr Johansson ohh Anna Persdr i Högbo bör farmor heta Lena vilket stämmer. Anna Lena har en fadder pigan Brita Ersdr vilket bör vara en dotter till Eric och Lena född 1763 11/5. Hon gifte sig 1793 (kallas då dannemannadotter vilket stämmer med att fadern var landbonde) med slottstimmermannen Jonas Wahlgren. Bland faddrarna för deras äldsta barn Olof 1794 finns tullskrivaren Per Öbrink ohh Anna Persdr. Bland faddrarna till Per Öbrinks och Anna Persdr:s näst äldsta barn Per finns drängen Lars Ersson. Denne kom sm att efterträda fadern på Järvsta 1 i Valbo och nämns som en av fordringsägarna i Jonas Wahlgrens dödsbo. Jonas Wahlgren och Brita Ersdr finns med som faddrar till Lars äldsta barn Eric. I Valbo AI:8 s 1 (1789) finns två barn till Eric Larssons änka Lena, nämligen Lars 24 år och Brita 25 år. I AI:7 finns även en son Per 16 år 1778. Han finns i hfl ännu 1784 men inte 1785. Vem skulle det vara om inte Per Öbrink?

2017-01-10, 18:17
Svar #15

Utloggad Fredrik db

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-03-28, 23:14
    • Visa profil
Ja det är nog samma släkt som du har om den kommer i från Lorentz J/ Katarina A


Deras dotter Maria Öbrink  "1710-1777" är gift med en Nils Löhman "1710-1782" som är släkt med mig

Det som jag har fått upp ögonen är ett dop som jag inte kan förklara och det är hennes troliga bror? Anders Öbrink / Britta Andersdotter son Lars född "1734-11-15" Älvkarleby och det som är för mig förunderligt är dessa dopvittnen som förekommer
 " Major Claes Anckarström "
 " Baron Axel Kurk"
 " Lars Edin, Komminister i Tierp "

och det jag undrar är varför dessa tre herrarna är på detta dop? om någon kan hjälpa mig reda ut det hela är jag tacksam

Med vänlig hälsning Fredrik

2017-01-10, 18:18
Svar #16

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det tror jag är en annan släkt.

2017-05-20, 19:20
Svar #17

Utloggad Fredrik db

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-03-28, 23:14
    • Visa profil
Jag får ursäkta mitt sena svar men jag har varit upptagen med annat under en längre tid.

Finns det i Älvkarleby/Gårdskär flera släkter med namnet Öbrink?

Det dopet jag avser "Lars  34"  finns att se i Älvkarleby C1 1730-1759  bild 35 sid 37 / Arkivdigital v127408.b35.s37


Mvh Fredrik

2017-05-21, 06:44
Svar #18

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag är relativt säker på att det finns många släkter Öbrink i Älvkarleby. Ursprungligen torde namnet härröra från någon by som börjar på Ö, exv. Ön, och efterleden torde väl ha med närheten till Dalälven (som väl bör vara ursprunget till sockennamnet, Älvkarlarnas by) och älvbrinken att göra. Här ovan hittar du många med namnet Öbrink i Älvkarleby som knappast alla kan vara (påvisbart!) släkt.
Men om frågan gäller om det finns många släkter Öbrink i Gårdskär så kan det mycket väl vara så att den Anders med son Lars f 1734 som du hittat kan tillhöra den enda. Denne Anders är enl AI:2 s 55 född 1706 i Ön och bör vara son till smältaren Lorents Jansson som finns nämnd bland första inlägget ovan.

2020-05-07, 13:43
Svar #19

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej,

Liksom T i sitt inlägg den 2013-11-09 har jag också undrat hur idén om kopplingen mellan Le Brun och Lorens Jansson (1676-1737) har uppstått. Dessutom har jag också funderat över varför syskonen Öbrink (Lorens Jansson och Catharina Andersdotters barn) började använda (just) efternamnet Öbrink i början på 1700-talet. Bland mina anor finns dottern/systern Katharina (1711/1714-1761). (Angående hennes födelseår, se detta diskussionsämne: https://forum.rotter.se/index.php?topic=169236.0 ).

Tyvärr kan jag inte bidra med några nya belägg i diskussionen, men jag hoppas att även spekulationer är välkomna.

För kopplingen mellan Le Brun och Lorens Jansson har jag gått igenom tillgängliga mantalslängder för åren mellan 1708 och 1743 över personer vid Öns bruk i Älvkarleby socken. Syftet var att se om Lorens Jansson (pappan till syskonen Öbrink) någon gång var en sven till en mästare med efternamnet Le Brun. Hypotesen var att en sådan koppling skulle kunna tyda på en relation mellan personerna, till exempel släktskap. Redan i den äldsta mantalslängden (1709) tycks mästersmeden Johan le Braun (Le Brun) redan vara frånvarande (bara hustrun och en dotter är antecknade). Nio rader under dem finns smedsdrängen Lorents Johansson. Om denne Lorents är densamme som i diskussionsämnet var han 33 år detta år (1709). Namnet på mästersmeden Jean Le Broun finns med sista gången i mantalslängden för år 1715, men där tycks bara en son och en dotter vara antecknade (om tredje och fjärde kolumnerna motsvarar son och dotter). Däremot hittas namnet Lorents Johansson (med stavningsvarianter) med i alla kontrollerade mantalslängder, fram till och med år 1736 då han är antecknad med hustru och en son, samt ytterligare en person vars koppling till familjen jag inte har lyckats tyda. Han var då "räckare och smältar mästare". Om jag har förstått det rätt är detta syskonen Öbrinks pappa, 60 år gammal detta år (1736). Under sin karriär var han smedsdräng (före eller från och med år 1709 till och med år 1722), smältare sven (1723-1724), mästersmed (1726-1727, 50-51 år gammal), smältare (1728-1730), räckar mästare (1731) och till sist räckare och smältar(e) mästare (1735-1736). De två sista åren var sonen Jan/Johan Öbrink sven åt mästarna, så här finns alltså en relation (ett släktskap) mellan svennen Öbrink och mästaren Jansson (son och far).

Frågeställningen som jag önskar få diskuterad är om det fanns möjlighet för en smedsdräng vid ett bruk i början av 1700-talet att göra en karriär, så som Lorens Janssons, utan att ha någon koppling (tex släkting) inom bruket. Jag är 100% amatör inom ämnena släktforskning samt historia, och med denna min bakgrund har jag svårt att tro detta utan andra belägg. Eftersom Lorens hade efternamnet Jansson bör pappan ha hetat Jan/Jean/Johan. En person med det namnet, och som bör ha varit äldre än Lorens, var Jean Le Brun. Han var som sagt frånvarande redan i mantalslängden för år 1709, då Lorens Jansson var smedsdräng och 33 år gammal - möjligtvis redan då i början av en inledd karriär inom bruket. Kan det hända att det är ur denna och liknande information som idén om kopplingen mellan Le Brun och Lorens Jansson har uppstått? Enligt denna spekulation/gissning skulle alltså Jean Le Brun vara Lorens Janssons pappa. Förnamnet Lorens klingar väl dessutom franskt?

Om Jean Le Brun var Lorens pappa så var han ju farfar till syskonen som började använda efternamnet Öbrink. Enligt inlägg ovan har stavningsvarianten Lebring förekommit av efternamnet Le Brun. Jag är heller ingen språkexpert, men är det inte så att Le uttalas ungefär "lö" på franska? Min spekulation att diskutera är att syskonen Öbrink, som kanske inte kunde franska ...så bra (eftersom de var så kallad "tredje generationens invandrare"), beslöt sig tillsammans att använda deras farfars efternamn (eller en variant därav). Gick det förresten till så att individerna själva fick bestämma över sina namn/efternamn, eller var det något någon annan bestämde (tex protokollföraren)? Om deras farfar var Jean Le Brun tycks han ju ha varit en viktig person vi bruket som mästersmed.

Med reservation för misstolkningar av innehåll i mantalslängder och okontrollerade sekundära uppgifter.

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-05-10, 00:05
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
I denna grupp kunde de själv bestämma sig för att ta ett efternamn.
Och visst uttalas "le" på franska "lö" och förmodlgen även på vallonska.
Men det blir väl mycket spekulation här, vi vet ju inte ens om Lorens var son till Johan le Brun. Dessutom är Lorens ett tyskt namn, vilket du kan se i Rötters namnlista.
Det ligger nära till hands att namnet Öbrink togs utifrån Älvkarleö.
Ulf Berggren

2020-05-10, 15:10
Svar #21

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej Ulf,

Jovisst är min spekulation långsökt! Den har ju till och med två steg.
Förutom brinken (vid bruket?) och namnet Älvkarleö, finns det andra tecken på att Öbrink togs av (eller gavs) syskongruppen utifrån Älvkarleby? Finns det tex andra exempel från den här tiden (och platsen) där samtliga syskon byter till ett gemensamt efternamn, som anspelar på deras gemensamma geografiska ställe? I mer modern tid har jag stött på några sådana exempel, men inte på 1700-talet. Hade alla syskonen koppling till bruket som vuxna, och vilken i sådant fall?

På 1800-talet har jag stött på exempel där enskilda personer bytte efternamn till ett som har koppling till en geografisk plats: antingen personens ursprungsställe eller stället dit personen flyttade. Förutom de fall det gäller soldater har jag tolkat denna företeelse som att namnbytet kunde ha gjorts (men inte endast) för att särskilja mellan personen i fråga och en annan person, med samma/liknande namn, som också bodde i området. Därför har jag varit öppen för möjligheten att det inte alltid var personen själv som tog initiativet till namnbytet. I fallet med efternamnet Öbrink tycks alla syskonen byta efternamn (sekundär information som jag tyvärr inte har kontrollerat). Med bakgrunden att endast enskilda personer har observerats ta/få efternamn med anknytning till en plats, låt oss säga innan 1900-talet, känner jag mig öppen för möjligheten att det kan ha funnits ett annat motiv till att syskonen Öbrink tog/fick sitt efternamn. Finns det något som motbevisar detta? Om det till exempel fanns andra tydliga exempel på ett liknande namnbyte av en syskongrupp så skulle det vara en god antydan om att Öbrink också togs/ficks utifrån brinken i Älvkarleö.

Tack Ulf för tipset om Rötters namnlista! Eftersom namnet Lorenzo förekommer i Italien tog jag för givet att Lorens kunde vara en försvenskning av det franska namnet Laurence (som väl uttalas ungefär "Lårens", eller "Lårén" (med en amatörmässig fonetisk skrift)?  ;D).

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-05-17, 00:17
Svar #22

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tvärtom var det väldigt vanligt på 1700-talet att man tog ett släktnamn efter en plats, till exempel vid flytt till Stockholm eller att man började studera. Om flera syskon tog ett släktnamn var det vanligaste att det var samma namn. Så om en hel syskonskara tog samma namn beror på om om alla hade någon anledning att göra det.
Det finns andra släkter som tog namn på Ö efter Älvkarleö, så det ligger som sagt nära till hands även för Öbrink.
Ulf Berggren

2020-05-17, 10:36
Svar #23

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Tack för informationen Ulf!
Då kommer förmodligen jag också att stöta på en hel syskonskara som gemensamt bytte till ett efternamn med platsanknytning på 1700-talet.
Har du ett par exempel från Öns bruk i Älvkarleby socken?
Vet man något om anledningarna till att en hel syskonskara tog ett gemensamt släktnamn? De exempel som du nämner (flytta till Stockholm, börja studera) bör väl inte ha varit anledning till alla (de vuxna) syskonen tog samma släktnamn, eller? ...såvida inte alla flyttade till Stockholm (samtidigt).
Var det alltid så att personer tog släktnamn på 1700- och 1800-talet, eller förekom det också att de gavs släktnamn såsom min tolkning i mitt inlägg den 10/5 2020? (Soldatnamn undantagna.)
Vänliga hälsningar,
Jan

2020-05-24, 01:03
Svar #24

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag kan säga direkt att det bl a fanns en släkt Öberg från Älvkarleö, kan återkomma i ämnet.
Syskon behöver inte ha tagit namnet samtidigt, ofta började någon, t ex vid flytt till en stad, och senare tog andra efter.
Det är svårt att veta speciellt om elever som började studera alltid tog släktnamnet själva, men man kan nog misstänka att de ibland hade svårt att själva hitta på ett namn, utan fick det tilldelat. I övriga fall torde det vara personen själv som valde namnet.
Ulf Berggren

2020-05-24, 10:46
Svar #25

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Tack igen för information Ulf!!

Det skulle vara kul att få veta mer om släkten Öberg i Älvkarleö. Kanske det går att hitta information i deras historia som kan användas som indikationer för att förstå historien om släkten Öbrink.

Delvis frågade jag huruvida personerna förr själva bestämde över sina efternamn, eller om det gjordes "över deras huvuden", av den anledningen att det i min egen släkt finns ett exempel på ett äldsta syskon som tar/får ett efternamn (Donnér) när han började studera och sedan ser man hur de yngre syskonen "tar efter". Men det exemplet är från 1800-talet.

Tack igen och vänliga hälsningar,
Jan

2020-05-30, 23:38
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Stamfadern för släkten masmästare Filip Andersson Öberg var alltså den som tog namnet. Han fick åtminstone tre barn där 1725-34.
Ulf Berggren

2020-05-31, 06:19
Svar #27

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag tror att det finns en annan släkt också. Göran Göransson ohh Anna Mattsdr hade tre barn som kallade sig Öberg, Brita, Lena och Segrid:

ANSEDEL Giöran Giöransson


Giöran Giöransson
* 1706 Älvkarleby Hyttön

[size=78%]-------------------------------------[/size]
  Fam:
 Anna Mattsdotter * 1707 Ön
  g:
    1 39363 Jöran * 1732-08-17 Älvkarleby
    2 39358 Brita * 1735-08-14 Älvkarleby † 1795-06-12
    3 39370 Lena * 1735-08-14 Älvkarleby
    4 14182 Sigrid * 1738-03-01 Älvkarleby
-------------------------------------


Jan Ersson ohh Maria Pousette hade en dotter Anna f 1764 som kallade sig omväxlande Ömark och Öberg.


2020-06-01, 11:12
Svar #28

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
För mig är exemplet med masmästaren Filip Andersson Öberg och hans barn inte det jag efterfrågade; syskon som på 1700-talet gemensamt tog/fick samma efternamn utan att deras pappa eller mamma hade det namnet.

Exemplet med Göran Göransson och Anna Mattsdotter är däremot mer likt syskonen Öbrink, med skillnaden att ett av syskonen inte tog/fick namnet Öberg: Jöran. Vilket efternamn hade han? Finns det tecken på att sämjan mellan Jöran och hans systrar inte var bra? Jag tänker på domböcker till exempel. Kan könsskillnaden ha haft en betydelse till att döttrarna, men inte sonen, tog/fick efternamnet Öberg - eller är det bara en slump? Bodde systrarna kvar i området där de var födda, medans brodern flyttade därifrån?

2020-06-01, 19:59
Svar #29

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Gissningsvis stannade Göran, eller Georg som han heter i AI:2, kvar i hemorten, men alla de andra flyttade till Gävle där de flesta hade efternamn som Öberg.

2020-06-02, 12:00
Svar #30

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Aha! Där har vi alltså förmodligen effekten av att flytta till sta'n.  ;D
Om jag har förstått det rätt är detta inte fallet med syskonen Öbrink, men jag kan ha fel. Någon som vet? En av dem, Katharina född 1711, stannade i alla fall kvar på Öns bruk.

Om alla/de flesta av syskonen Öbrink stannade kvar i Älvkarleö tycks deras gemensamma namnbyte trots allt vara en ganska unik händelse, utan något av de "normala motiven" till ett gemensamt namnbyte bland syskon. Eller?

2020-06-02, 13:59
Svar #31

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Angående Fredrik db:s ena inlägg den 2017-01-10 angående dopvittnen.

När min morfar döptes 131/2 år gammal var två av vittnena av släkten von Essen även om hans föräldrar var torpare och inte friherrar. Dessa två vittnen var för övrigt hustru och svärmor till prästen som döpte min morfar. Eftersom min morfars föräldrar var baptister har min tolkning varit att valet av vittnen hade något med föräldrarnas religiösa livsåskådning att göra. Kan det ha funnits någon liknande förklaring till valet av dopvittnen när Lars (född 1734) döptes?

2020-06-06, 22:52
Svar #32

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Öberg var ett exempel på en släkt som tog namnet av Älvkarleö, oavsett om det var flera syskon eller inte som tog namnet.
Ytterligare ett exempel är en släkt Öhman.
Ulf Berggren

2020-06-07, 10:01
Svar #33

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej Ulf,

Kan det ha blivit ett missförstånd mellan oss?

I mitt inlägg den 10 maj frågade jag efter exempel där samtliga personer i en syskongrupp tog/fick ett efternamn, på tidigt 1700-tal, med anknytning till deras gemensamma geografiska plats (helst Älvkarleö/Öns bruk i Älvkarleby). Att enskilda personer tog/fick efternamn, på tidigt 1700-tal, med anknytning till en geografisk plats eller baserade på "natur-ord" har jag också sett exempel på.

Vad jag tycker är intressant, och vad som verkar vara unikt, med efternamnet Öbrink är just att alla syskonen tog/fick det gemensamma efternamnet (samtidigt?). Det är just detta som gör att jag, och kanske andra med mig, är öppen för fler förklaringar till efternamnet än att det bara anspelar på namnet på platsen där de bodde.

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-06-07, 20:34
Svar #34

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag har ett exempel från Amnehärad i norra Västergörland. De sex barnen till befallningsmannen Olof Håkansson och Kristina Svensdotter Bånge tog namnet Skagerberg (Schagerberg). Amnehärad ligger nära sjön Skagern.

2020-06-08, 06:59
Svar #35

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej Kristina,

Tack för ditt intressanta exempel!

Ungefär när tog syskonen efternamnet Skagerberg (Schagerberg). Tog inte någon av föräldrarna samma efternamn? Härör det ifrån namnet på en plats? Var det något av syskonen som först tog namnet, och sedan tog de andra syskonen efter, eller tog samtliga syskon/de flesta av syskonen namnet ungefär samtidigt? Finns det någon speciell händelse, så som studier eller flytt till en stad, som indikerar motivet till att de/en av dem tog efternamnet?

Det blev många följdfrågor!  ;D Hoppas du inte tar illa upp!

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Efter mitt inlägg ovan hittade jag information i följdande länk. Är detta familjen i ditt exempel Kristina?
https://www.geni.com/people/Christina-Svensdotter-B%C3%A5nge/6000000009206872690

2020-06-08, 12:44
Svar #36

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Syskonen var födda mellan 1670 (cirka) och 1689. De bodde ju nära sjön Skagern som troligen inspirerat till namnvalet. Kan inte se att föräldrarna benämns Skagerberg.
När de började kalla sig Skagerberg vet jag inte. Namnbyten finns ju sällan dokumenterade förrän vid förra sekelskiftet. Men länsman Sven Skagerberg (troligen äldst) omnämns 1697 i Fryksdals häradsrätt. Skogvaktare Harald Skagerberg omnämns 1700 när han ger pengar till Sunne kyrka. Johan Skagerberg när han avlider 1708 i Älgå. Nils Skagerberg när han 1711 utses till mönsterskrivare. 

Ja, det är samma familj som du länkar till. Mina uppgifter finns på Disbyt. Där görs åtminstone en enkel kontroll av källor. Det finns inte vad jag vet på många andra internetsajter som Geni, Adelsvapen, Ancestry etc.

Inte tar jag illa upp för några frågor.  :) Det får man vara beredd på när man yttrar sig på ett öppet forum.

2020-06-08, 15:55
Svar #37

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil

Jag tar inte på mig uppgiften att lämna några exempel men jag har också vid flera tillfällen sett att två eller flera syskon tagit ett gemensamt släktnamn utan att föräldrarna förknippats med detsamma (norra Uppland + Värmland 1600- och 1700-tal)


Problematiskt dock att säga att föräldrarna inte burit namnet, det kan dom ju ha gjort utan att vi sett spåren i några handlingar. Inte heller är det lätt att säkerställa om det var samtliga barn och om det skett samtidigt. Ibland kan dessutom föräldern +50 år efter sin död förknippas med ett namn denne inte burit i någon samtida källa. Variationen är stor och jag har svårt att se att det skulle kunna användas för att indikera något speciellt.


Att någon i släkten än föräldrarna gjort sig känd under namnet kan vara ett motiv utöver de tidigare nämnda anledningarna studier eller inflyttning till städer. I något fall har samtliga? barn i en barnkull valt ett släktnamn och barnen i en annan kull har valt ett annat eller behållit patronymikonet. Å andra sidan har jag också sett tre sambröder som alla tog sig olika namn. Min åsikt är att Öbrinksfallet knappast kan ses som något unikt.

2020-06-09, 12:54
Svar #38

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej Kristina och Erik! Tack för era svar!

Kristina, ett av dina syskon var mönsterskrivare. Kanske det kan betyda att han studerade som ung och detta kan ha varit anledningen till byte av efternamn, som i ditt exempel ganska tydligt tycks härstamma från namnet på sjön Skagerna.

Erik, du har rätt i att syskonen Öbrinks pappa och/eller mamma kan ha använt sig av efternamnet Öbrink utan att det framkommer i de dokument som finns bevarade idag. En nyttig synpunkt som jag inte har tänkt på! Tack! Att en person förknippas med ett efternamn efter sin död antar jag inte behöver betyda att personen använde sig av det namnet under sin levnadstid. Vad tror ni? Den av syskonen Öbrink som är min förfader (egentligen förmoder) är registrerad med efternamnet Larsdotter i husförhörslängder, men med efternamnet Öbrink i födelseböcker. Tack också, Erik, för att du delar med dig av din erfarenhet att det finns många andra exempel och att fallet med syskonen Öbrink inte var något unikt.

Ursprunget till detta diskussionsämne (Öbrink) var en undran över anledningen till att syskonen tillsammans bytte till ett gemensamt efternamn, och varför det blev just Öbrink. I de flesta fall med liknande frågeställning antar jag att det är omöjligt att med säkerhet fastställa svaren, och att man får göra antaganden och spekulationer som baserar sig på mer eller mindre övertygande indikationer. I fallet med efternamnet Skagerberg är indikationen om att det härrör från namnet på sjön Skagern ganska tydlig. Att ett av syskonen Skagerberg var mönsterskrivare kan kanske också anses vara en indikation om anledningen till namnbytet och, som du Erik skriver, när en person i familjen blev "känd" tog (alla) andra familjemedlemmar efter. Som jag har skrivit tidigare har jag stött på detta själv, men inte så tidigt som i början av 1700-talet. Men eftersom det finns andra exempel, så borde detta vara en möjlighet också för syskonen Öbrink. Den enda indikationen som hittills har nämnts i den här diskussionen om Öbrink, och som skulle kunna tyda på att just detta (dvs att en av syskonen blev "känd") var anledningen till att syskonen Öbrink bytte till ett gemensamt efternamn är följande: när ett av syskonen fick barn fanns bland dopvittnena Claes Anckarström. Om man så vill kan man tycka att denna uppgift passar bra denna dag, då information från Palmeutredningen ska presenteras imorgon.  :) (Ursäkta om någon tar illa upp av liknelsen!)

Vad var då anledningen till att efternamnet blev just Öbrink? En möjlig förklaring, som redan har nämnts, är att syskonen var födda vid Öns bruk i Älvkarleby socken och bodde där vid tiden för namnbytet. Det lär finnas en brink (brant backe eller översta kanten av en sluttning, enligt SAOB) där. Dessa indikationer kan tyckas vara mindre tydliga än exemplet med sjön Skagern och eftersom det dessutom finns andra indikationer som tyder på annan anledning till valet av just Öbrink (och har redan omnämnts i denna diskussion) är jag, och kanske andra med mig, fortfarande öppen för olika alternativ. Förmodligen går det aldrig att hitta svaret, och heller inte ens övertygande indikationer. Men det är alltid roligt att diskutera och vara öppen för nya infallsvinklar!

Länk till födelsebok med Claes Anckarström som dopvittne: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002924_00036#?c=&m=&s=&cv=35&xywh=3449%2C3305%2C2504%2C1106

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-06-11, 00:00
Svar #39

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Mönsterskrivaren Nils var det yngsta syskonet, född 1689. Han var alltså bara 8 år när hans äldsta bror Sven år 1697 omnämns som länsman Skagerberg.

Ett annat exempel är borgmästaren i Filipstad Jonas Göransson (ca 1650-1701) och has hustru Maria Segolsdotter vars barn kallar sig Ferner. Barnen är födda mellan 1679 och 1696.

Vad folk långt tillbaka kallade sig själva eller blev kallade av andra kan vara svårt att veta. Man kanske inte ska hänga upp sig för mycket på att försöka hitta en förklaring till varför det blev det ena eller det andra. Ganska ofta är det nog en ort som inspirerat men ibland är det kanske bara något de tyckte lät fint. Vi kan bara gissa. Soldater fick sina namn som "tjänstenamn". Ibland behöll de det, ibland inte. Och som Erik skrev kunde en syskonskara ha olika efternamn.
Alltså: Alla som är släkt har inte samma namn och alla som har samma namn är inte släkt.  :)                           



2020-06-11, 11:08
Svar #40

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej,

I dina exempel, Kristina, finns indikationer som kan tolkas som att syskonen tog nya efternamn pga "särskilda ställningar i samhället" (länsman, vars småsyskon sedan "tog efter" och också hade speciella ställningar i samhället, samt barn till en borgmästare). I exemplet med syskonen Öbrink har jag hittills inte hittat något som indikerar samma sak. Deras pappa var i och för sig mästersmältare vid Öns bruk i Älvkarleby socken, men enligt min åsikt var inte det så speciellt att syskonen av den anledningen tog efternamnet Öbrink. Även det äldsta (kända) syskonet Johan blev mästersmältare och därför kanske man kan misstänka att han inte hade studerat, eller av någon annan anledning, bott i en stad (Gävle, Stockholm), som ju är en för oss känd anledning till att man bytte efternamn på 1700-talet.

När jag nu har börjat tittat själv på syskonen Öbrink har jag sett att det förrutom Anckarström även har funnits medlemmar ur den adliga släkten Leijel bland dopvittnen när deras barn döptes. Det äldsta funna exemplet är när systern Elisabets barn Andreas döptes den 14/5 1732. Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002924_00031#?c=&m=&s=&cv=30&xywh=3154%2C668%2C3005%2C1327

Tecken som tyder på att mamman Elisabeth Larsdotter är Elisabeth Öbrink är att pappan till Andreas hette Johan Andersson och i husförhörslängd tycks Elisabeth Öbrink bo och vara gift med en Jan Andersson född 1698 på samma ställe där barnet Andreas tycks vara född (Gårdskär i Älvkarleby socken). Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002895_00058#?c=&m=&s=&cv=57&xywh=3228%2C2783%2C2766%2C1194
Hon som jag tolkar vara hans hustru Lisa L. Öbrinck finns på nästa sida: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002895_00059#?c=&m=&s=&cv=58&xywh=490%2C72%2C2766%2C1194

Nästa exempel på Leijel bland dopvittnena hittas 26/11 1732 då äldsta syskonet Johans barn Lars döptes. Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002924_00032#?c=&m=&s=&cv=31&xywh=3082%2C645%2C3052%2C1348

Även när Elisabets dotter Catharina döptes den 12/12 1735 fanns en medlem ur familjen Leijel bland dopvittnena. Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002924_00039#?c=&m=&s=&cv=38&xywh=2800%2C915%2C3005%2C1327

Claes Anckarström var ju vittne vid dopet av tredje syskonet Anders Öbrinks barn i november 1734. Hans hustru hette Brita Andersdotter och var född, enligt husförhörslängd, 1712 i Berget i Älvkarleby socken. Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002895_00063#?c=&m=&s=&cv=62&xywh=268%2C126%2C3984%2C1720

Jag har noterat att Elisabet Öbrinks make var Jan Andersson, född (enligt husförhörlängd, se ovan) 1698 i Gårdskär i Älvkarleby socken. Kan han och Brita Andersdotter (Anders Öbrinks hustru, född (enligt husförhörslängd) 1712 i Berget i Älvkarleby socken) ha varit syskon, och att det är i den släkten det finns kopplingar till "särskilda ställningar i samhället"? Kan något eller några av syskonen Öbrink ha "gift in sig" i en känd släkt, till exempel, och att detta kan ha varit anledningen till namnbytet?

Jag fortsätter att titta på syskonen Öbrink och återkommer om jag hittar ny information och/eller indikation.  :)

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-06-13, 19:10
Svar #41

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej,

I Älvkarleby kyrkoarkiv, räkenskaper för kyrka (1683-1735, LI a/2) tror jag mig ha hittat ytterligare ett syskon till syskonen Öbrink, som omnämns i det här diskussionsämnet. Om jag har läst och tolkat texten rätt tycks det som om deras pappa Lorents Johansson har betalat testamentspengar till kyrkan för sitt barn den 25/3 1704. Jag tror att det står: dito (dvs testamente) efter Lorentz Johanssons barn på Öhn.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002930_00057#?c=&m=&s=&cv=56&xywh=482%2C725%2C2561%2C1195

Mantalslängd finns tyvärr inte, vad jag har sett, för år 1704 i Älvkarleby. I mantalslängd 1709 har jag hittat endast en Lars Johansson (inklusive olika namnformer) vid Öns/Älvkarleby bruk.

Föräldrarna/Han skulle i sådant fall ha fått minst 11 barn.

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-06-13, 23:04
Svar #42

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det viktigaste för mig har varit att framhålla att namnet Öbrink sannolikt är taget efter Älvkarleö, såsom åtskilliga andra släkter. Att hitta sådana exempel där flera syskon tagit namnet samtidigt intresserar mig föga och det har jag inte tid att leta upp, men kan konstatera att det inte skett för mina exempel. Det har dock inget att göra med att Öbrink lär komma av Älvkarleö.
Ulf Berggren

2020-06-13, 23:27
Svar #43

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Mantalslängd för 1704 finns hos ArkivDigital.

2020-06-15, 18:09
Svar #44

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Tack igen Kristina och Ulf för era svar!

I ett försök att hitta ursprunget till syskonen Öbrinks gemensamma efternamn har jag letat efter den äldsta bevarade anteckningen av efternamnet Öbrink, som ibland har stavats Öbrinck. På grund av osäker datering vet jag inte vilket av följande två dokument som är äldst:

- Älvkarleby kyrkoarkiv, räkenskaper för kyrka, församling och pastorat 1683-1735 (LI:a2): den 12/8 1727 böter till kyrkan "Johan Öbrinck för otydigt [otidigt] sängelag och kysk skrud ... 12:". https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002930_00099#?c=&m=&s=&cv=98&xywh=623%2C2446%2C2193%2C1024

- Älvkarleby mantalslängd 1727: drängen Johan Öbrink och hans hustru är mantalsskrivna vid bruket Öhn. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0003541_00218#?c=&m=&s=&cv=217&xywh=2590%2C1224%2C2372%2C1133

År 1727 fyllde de äldsta av syskonen Öbrink: Johan 25-26 år, Elisabet/Lisa 23 år, Anders 21 år och Maria 17, enligt funna födelseuppgifter i Älvkarleby kyrkoarkiv husförhörslängder (förrutom Maria). De andra, då levande, syskonen var yngre än 16 år och bör därför inte ha blivit mantalsskrivna. Eftersom endast syskonens mamma och pappa är registrerade i föräldrarhemmet år 1727 borde det betyda att Johan, Elisabet, Anders och Maria inte bodde där då. Året innan, 1726, är föräldrarna samt en dotter (som bör ha varit Elisabet eller Maria, 22 resp. 16 år det året) mantalsskrivna i föräldrarhemmet. Enligt böterna till kyrkan bör Johan ha gift sig 1727.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta uppgifter om var Johan eller Anders bodde 1726. Mantalslängden i Älvkarleby 1726 har några otydliga namn vid bruket Öhn. Två av dem är Johan och Anders (bland O?dagakarlarna), men eftersom de båda är gifta är förmodligen ingen av dem ett av syskonen Öbrink. Jag har letat efter efternamnet Öbrink åren 1720-1726 i mantalslängder i Gävle samt i bruken i socknarna Älvkarleby, Österlövsta, Tierp och Lena. Tyvärr utan framgång. Däremot har jag inte letat i eventuellt tillgängliga domböcker eller bouppteckningar. Förmodligen är Johan, Elisabet och Anders drängar/piga före 1726 och deras namn/efternamn finns därför inte med i mantalslängderna. Baserat på hittills funna dokument blir min slutledning att det tycks som om det äldsta syskonet Johan (född 1701 eller 1702) var först att använda efternamnet Öbrink (kanske när han gifte sig 1727), och att de andra syskonen därefter tog efter honom. Johan gjorde karriär på bruket Öhn, och redan år 1735 står han registrerad som mästersmältare i mantalslängden. Han fyllde 33/34 år det året och började vara registrerad med efternamnet Öbrink då de flesta av hans syskon fortfarande var omyndiga.

Efter att ha sett många efternamn, som började på Ö, registrerade vid bruket Öhn i mantalslängder för åren 1720-1730 tycks det mig möjligt att det finns en koppling mellan brukets namn och dessa efternamn (inklusive Öbrink). Denna koppling har ju också påpekats vid ett flertal tillfällen i detta diskussionsämne! Enligt SAOB betyder brink brant backe eller översta randen av en sluttning. Jag har själv inte varit vid bruket Öhn, men enligt tidigare inlägg angående syskonen Öbrink lär det finnas en sluttning ner mot vattnet där. Strax söder om nuvarande Älvkarleö finns platsen Ambricka, vars namn även finns i mantalslängder från 1700-talets början som ortsnamn. Likheten mellan brink och bricka låter jag läsaren bedöma, men jag har inte funnit något av namnen Johan, Elisabet eller Anders antecknade vid den platsen i mantalslängderna för åren 1720-1726, trots att vissa förnamn finns antecknade i marginalen. Dessa namn tolkar jag som pigors och drängars namn. Det finns därför ingen dokumenterad koppling mellan Ambricka och något av syskonen Öbrink. År 1726 finns dock (pigan?) Maria i Ambricka. Maria Öbrink fyllde 16 år det året. Ingen klar slutsats kan dras av detta, men det är nog fler än jag som tror att sannolikheten är låg att detta kan ha varit avgörandet till val av efternamnet Öbrink. Men inom forskning (även inom släktforskning) bör man inte tro förstås! Om denna Maria var Maria Öbrink finns förstås möjligheten att något av hennes storasyskon jobbade i Ambrick före henne.

Som har nämnts tidigare i detta diskussionsämne finns de två (då) adliga efternamnen Leijel och Anckarström ibland bland dopvittnenas namn då något av Johans, Elisabets eller Anders barn döptes. Efternamnet Leijel finns bland dopvittnenas namn även då många andras barn döptes, men namnet Anckarström dyker upp mer sällan. Fynd som kan tyda på en möjlig förklaring till detta är följande: Anders och Elisabets svärfar bör ha varit "Johan Andersson i Gårskär" i Älvkarleby socken. Vid en inventering av kyrkans tillgångar på 1740-talet har denne Johan Andersson skrivit under dokumentet med sitt bomärke. Min tolkning av detta är att Johan Andersson var en ansedd person, vilket kan ha haft betydelse för val av, och vilka som "ställde upp" som, dopvittnen. Se bomärke här: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002930_00137#?c=&m=&s=&cv=136&xywh=3061%2C3676%2C3072%2C1434

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-06-20, 22:59
Svar #45

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Efterleden brukar inte ha någon speciell betydelse, det är lite av folketymologi att gissa kopplingar till något i trakten. Det är förleden som brukar ha anknytning till en plats. Av allt att döma valde man sedan någon godtycklig efterled från naturens värld, gärna någon som ingen annan  i trakten valt.
Ulf Berggren

2020-06-21, 11:58
Svar #46

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Tack Ulf för informationen!

2021-01-27, 14:20
Svar #47

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej!

Jag ville bara tipsa om ett fotografi av ett av "Öbrinks-syskonen" Maria Öbrinks barnbarnsbarn. Den Maria jag avser var alltså ett av syskonen som började använda efternamnet Öbrink.
Fotografiet lades upp den 22/1 2021 på Facebook-gruppen Vallonättlingar.

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-10-02, 13:18
Svar #48

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej igen!

Jag önskar återkomma till diskussionen om släktnamnet Öbrinks ursprung och orten Ambricka, som bör ligga drygt 1 km söder om Älvkarleö.

Uppgifter i Älvkarleby hfl AI:4 (1774-1785) och Ambricka (sida 109) tolkar jag som om skogvaktare Johan Bonnevier, född 1735, flyttade till Ambricka med sin familj ca 1780. Det tycks inte ha flyttat in i en bostad där en tidigare skogvaktare bodde. Johan Bonnevier bör ha varit Lars Larsson Bonnevier och Catharina Larsdotter Öbrinks barn fött 25/12 1735 vid Öns bruk. Det finns alltså en koppling mellan släktnamnet Öbrink och orten Ambricka, men ganska många år efter det att släktnamnet dyker upp första gångerna i skrivna och bevarade dokument (1726/1727).

Länk till hfl:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002897_00123#?c=&m=&s=&cv=122&xywh=517%2C-176%2C5733%2C2476

I ett tidigare inlägg skrev jag om SAOB:s beskrivning av ordet "brink", men om man istället läser på SAOB:s hemsida om ordet "bräcka" står där (om jag tolkar texten rätt) att synonymer till bräcka är brink, brick och bricka. Beskrivningen av ordet "bräcka" är, förutom brant backe eller sluttning, både strandbädd och "kring nedre Dalälfven (under formen brick) äfv. benämning på de af svämlera bestående små vallformiga upphöjningar som älfven afsatt på holmar o. stränder". Om man tittar på dagens kartor ser man att det tycks vara en sankmark mellan orten Ambricka och Dalälven (se bifogad bild). Det tycks mig troligt att ortnamnets slutled -bricka har något att göra med denna lera snarare än med en sluttning. Vad dess förled Am- kan betyda har jag inte lyckats lista ut. I anslutning till ordet "bräcka" står också följande i SAOB: "BRICK-LERA. af befolkningen i trakten, stundom äfv. af geologer, använd benämning på den svämlera som Dalälfven afsatt på holmar o. stränder inom sitt nedre lopp".

Länk till "bräcka" i SAOB:
https://www.saob.se/artikel/?unik=B_4445-0001.WD56&pz=3

Kopplingen mellan Catharina Öbrinks son Johan och Ambricka behöver naturligtvis inte betyda att släktnamnet Öbrinks ursprung har något med orten Ambricka att göra, men informationen om ordet "bräcka" i SAOB öppnar i alla fall för en ny möjlig tolkning: att "brink" i släktnamnet Öbrink kan ha något att göra med de små upphöjningarna, bestående av svämlera, på stränderna och på öarna i närheten av Älvkarleö, snarare än med en sluttning. En annan tanke jag har haft är huruvida personer kan ha blivit mantalsförda vid bruket eftersom de jobbade där, även om de bodde på en annan plats (i närheten, tex Ambricka). Kan det hända att syskonen bodde i och växte upp i Ambricka trots att deras pappa Lorents Jansson var mantalsförd vid Öns bruk?

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-04-24, 07:24
Svar #49

Utloggad Patrik Öbrink

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-04-24, 07:24
    • Visa profil
Den gren av släkten Öbrink som jag tillhör tog namnet Öbrink på 1840-talet. Då började det ju bli populärt för allmogen att ta släktnamn och man får väl tänka sig att Per Jönsson, som han hette, kände till sina släktingar i Norduppland som redan använt namnet i över hundra år. Per Jönsson bodde i Valbo i Gästrikland. Grenen går tillbaka till Lorentz Janssons bror.

2023-04-25, 11:49
Svar #50

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hejsan Patrik!

Tack för informationen om Per Jönsson och hans namnbyte på 1840-talet!

Tidigare i den här tråden skrev jag, och ställde mig frågande, om hur vanligt det var i början av 1700-talet att samtliga syskon började bli registrerade med ett för dem nytt gemensamt släktnamn. Vad jag var ute efter var möjligheten, och en uppskattning av sannolikheten, att det egentligen var deras pappa, Lorentz Jansson, som började använda sig av släktnamnet Öbrink utan att det finns bevarade dokument som bekräftar det. Kanske borde jag ha varit tydligare om detta, men för att inte påverka läsaren föredrog jag att inte nämnda denna fundering då.

Om spekulation tillåts kan man fundera över ovan beskrivna möjlighet och om även Lorentz Jansson (död 1737), precis som Per Jönsson, blev inspirerad av någon släkting eller annan person han hade hört talas om. När jag höll på att titta på släktnamnet Brun i Stockholm i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet* och letade efter kopplingar till valloner fångade två andra släktnamn mitt intresse: Brink (Brinck) och Åbrink (Åbrinck). Om man tittar i Holms tomtbok från 1679 (se länk nedan) kan man få intrycket att brännvinsbrännare Måns Brinck bör ha varit rik och förslagsvis inflytelserik i Maria Magdalena församling i Stockholm (se fol. 20 och fol. 61).
Länk till Holms tomtbok 1679: https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/?template=view_post&id=654

De äldsta bevarade dokumenten med släktnamnet Öbrink är från 1720-talet (se mitt inlägg 2020-06-15 i den här tråden). Tidsmässigt tycks detta sammanfalla med att ett annat, snarlikt, släktnamn dyker upp: Åbrink. Den 31/10 1719 lystes i Maria Magdalena församling i Stockholm för bryggare Jonas Åbrinck och jungfru Catharina Warg (EI:1, sida 223). Bryggare Hans Tiverman kaverade och den 17/11 1719 vigdes paret i Tivermans gård på Gamla Prästgårdsgatan.
Länk till lysning- och vigselnotis: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055217_00116#?c=&m=&s=&cv=115&xywh=3430%2C211%2C2809%2C1328

*bland annat i Tabell 18 i den här länken har jag skrivit lite om Brink, Åbrink och Öbrink:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.0

Självklart kan det finnas väldigt många fler andra möjliga förklaringar till varför syskonen Öbrink började bli registrerade med släktnamnet i början av 1700-talet. Informationen om Brink och Åbrink i Stockholm är bara en observation, som jag inte kunde låta bli att dela efter att ha läst ditt, Patrik, inlägg om Per Jönsson.

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-05-17, 13:27
Svar #51

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej igen,

Tidigare har jag nämnt orten Ambricka som möjlig "inspiration" till släktnamet Öbrink.
Därför kan jag inte låta bli (med risk att komma ifrån ämnet lite) att dela med mig av
en observation i Stora Kopparbergs födelsebok C:1 (sida 26).

Står det inte att en fadder vid dop den 2/7 1688 hette Gillian Ambricksson?
Eller står det Gillian ?? Ericksson?

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013797_00022#?c=&m=&s=&cv=21&xywh=427%2C2282%2C2567%2C1214

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-05-17, 13:46
Svar #52

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Det ser onekligen ut som Ambrickson.

En tanke är att namnet Ambrik eller Amrik kan vara en variant av Embrik/Emrik/Emmerich


2023-05-18, 08:16
Svar #53

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Tackar KG för din kommentar och visat intresse!

Är Embrik/Emrik/Emmerich varianter av Henrik?

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-05-18, 22:08
Svar #54

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Embrikt finns med i listan över personnamn i Faktabanken. Sägs vara en variant på Engelbrekt.
https://www.rotter.se/faktabanken

2023-05-19, 06:46
Svar #55

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna