ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åhlander  (läst 1688 gånger)

2004-11-25, 14:01
läst 1688 gånger

Maggi Åhlander

Åhlander Västergötland och Småland
 
Nyfiken på min släkt Åhlander - det tidigaste jag kommit till är min farfar Josef Åhlander, som var köpman i Svenljunga Västergötland. Frun eller Josef kom dessförinnan från Småland, typ Sävsjö - bägge dog tidigt typ 1940-talet. Min pappa Åke född 1910 född i Svenljunga, död 1985 i Borås.
 
Någon med tips information?

2005-02-07, 13:56
Svar #1

Utloggad Hans Hallberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 16:18
    • Visa profil
    • hanshemsida.no-ip.info
Har också Åhlander i släkten, dock från Bohuslän, Edmans hemsida har en hel del Åhlander:
 
http://home.swipnet.se/familjenedman/1_515.htm

2005-06-29, 20:36
Svar #2

Karolina Åhlander

Jag härstammar i rakt nedstigande led från Anders Åhlander (1662-1743), komminister i Håby sn (Bohuslän). Han bodde först i Solberg och därefter i Bäckevall (Håby). Jag har hela släktledet klart för mig, men problemet är att jag inte har en aning om varifrån denne Anders kom! Det verkar som om de flesta Åhlander, både här och i USA härstammar från honom, vilket gör det hela extra spännande.
 
Kan någon hjälpa mig vidare bakåt?

2005-06-30, 13:04
Svar #3

Utloggad Kerstin Jungebro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2014-12-29, 11:33
    • Visa profil
Hej Karolina,
Du är inte ensam om att undra varifrån Anders Åhlander kommer. Hans födelseort är en gåta för mig också. En tanke jag haft är att han kanske är den förste med släktnamnet Åhlander och då kan det vara svårt att finna ut varifrån han kommer.
 
mvh Kerstin Jungebro, Lysekil

2005-06-30, 18:20
Svar #4

Karolina Åhlander

Detvar ju skönt att någon mer än jag har gått bet... : )
Jag hade lite tankar om att kolla upp i herdaminnet (eller vad det nu heter) men vet inte riktigt var jag ska leta. Vet heller inte var han studerade till präst, men det borde väl kanske ha varit Lund? Någonstans måste det ju finnas nedskrivet var han kom ifrån. Även om han har hittat på namnet själv, måste det ju ha någon slags verklighetsanknytning. Är det kanske Bråland han syftar på, eller Åland? Kanske till och med Ål-Anders Hmmm...
Vårt släktträd, som jag senare har ärvt upprättades 1955 av min farfars kusin Gustaf Harald. Vet du kanske någon som har forskat mer om Åhlander?  
MVH Karolina Åhlander, Göteborg

2005-06-30, 23:27
Svar #5

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej!
Kanske ett tips?
 
I Folk 1890 finner jag en Ålander boende hos Brita Christina Elisabet Andersdotter Walberg, f 1824. Brita var änka och bodde i kv Örn(en) i Uppsala tills med Pigan Lotta Ålander, f 1824 i Åland (C).  
Kv Örnen på Kungsängen ligger mellan Kungsängsgatan och Fyrisån i Uppsala.  
 
Hälsningar från Arne Forsman i Norrköping

2005-07-01, 16:58
Svar #6

Yvonne Olofsson

Hej Karolina.
Detta kanske du redan har eller har hittat på nätet:
http://home.swipnet.se/~w-76436/1_515.htm
MVH Yvonne (ej släkting)

2006-03-04, 23:04
Svar #7

Fredrik Åhlander

Hej Karolina!
Har nu lagt ut min släktforskning på nätet. Vore kul om du kan fylla i några luckor och avslöja var du passar in!
www.fredrikahlander.com
...under släktforskning
 
Du får gärna skicka ett mail till adressen som du hittar på sidan, kanske inte kommer in här på ett tag.

2006-11-02, 21:28
Svar #8

Utloggad Inga-Britt Ronnerfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-20, 14:11
    • Visa profil
Hej har läst att det är många som forskat kring släkten åhlander. Jag söker också Åhlander men dom bode i Tierp Uppland söker Erik Gustav Åhlander f. 22 02 1874 västerensta Tierp hans pappa,som emigrerade till amerika. Hans barn Erik Gustav blev kvar. Vet också att dom fick barn i Amerika. Kan någon hjälpa mig.
 
MVH Inga-Britt

2008-01-08, 16:39
Svar #9

Utloggad Helene Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-01-10, 23:43
    • Visa profil
Hej Inga-Britt!
 
Du och jag har har meilat varann tidigare, men nu undrar jag över det du skrivit ovan om du eller någon annan kan berätta om Erik Gustav och hans familj. Erik Gustav är min farmors farbror och hans pappa Erik Persson Åhlander är min farmors farfar. Min farmor kan inte så värst mycket om sin familj då hennes pappa Karl Viktor Åhlander (Erik Perssons son)gick bort 1926 då hon endast var 3 år gammal. Det kunde vara intressant att veta det där om amerikaresan för det har jag aldrig hört talas om.
 
mvh
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna