ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zidoli  (läst 1802 gånger)

2014-06-10, 21:00
läst 1802 gånger

Utloggad Anneli Dik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-03-01, 18:46
    • Visa profil
Någon som vet nått om anna och johan zidoli som dog på 1930-talet. län Värmland födda mitten av 1800-talet

2014-06-10, 22:33
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Dessa två kanske?
 
från 1900
 
Post 2145068
Zidohli, Johan Vilhelm
Skräddare
f. 1866 i Stavnäs (Värmlands län, Värmland)

Gift man, far i familjen
Mokärnshyttans h:n, läg. Gällsjöhöjden.
Nordmark (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: Stafnäs, Verml.l.
 
Post 2145067
Larsdotter, Anna Kristina
f. 1878 i Nordmark (Värmlands län, Värmland
)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Mokärnshyttans h:n, läg. Gällsjöhöjden.
Nordmark (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: Nordmark
 
Från dödboken SD5
 
18661212
Zidohli, Johan Vilhelm

Gren
Död 15/10 1938.
Kyrkobokförd i Östra Fågelvik (Värmlands län, Värmland).
Född 12/12 1866 i Stavnäs (Värmlands län, Värmland).
Änkling (8/6 1938).
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Väse-Fågelvik, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland)
Födelseförsamling i källan:
Stavnäs (Värmlands län)
Källor:
DB, FS
 
18780807
Zidohli f. Larsdotter, Anna Kristina

Gren
Död 8/6 1938.
Kyrkobokförd i Östra Fågelvik (Värmlands län, Värmland).
Född 7/8 1878 i Nordmark (Värmlands län, Värmland).
Gift kvinna (30/12 1900).
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Väse-Fågelvik, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland)
Födelseförsamling i källan:
Nordmark (Värmlands län)
Källor:
DB, FS
 
Lasse

2014-06-10, 22:45
Svar #2

Utloggad Anneli Dik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-03-01, 18:46
    • Visa profil
Tack såå mycke :-) hjälper min svärmor anna o söka. Vet du något om deras föräldrar. För min svärmor vet bara att när dom gifte sig så stötte deras familjer o släktingar bort dom o ingen vill prata om vart dom kommer ifrån. Varför dom gjorde de o la locket på vet hon inte. Anna och Johan är min svärmors mormor o morfar. Ingen av varken hennes mamma eller moster vill prata om dom speciellt då johan som hon tror har någon utländskt påbrå eller nått.

2014-06-11, 00:14
Svar #3

Lennart Rydström

Föräldrar till Johan Wilhelm och Anna Kristina:
 
Far: Zidoli, Johannes, Backstugusittare
f. 1829 i Stavnäs (Värmlands län, Värmland)
Mor: Laurén, Lovisa Kristina
f. 1824 i Lidköping (Skaraborgs län, Västergötland)
Barn:
Julia Amanda, f. 1862 i Stavnäs (Värmlands län, Värmland)
Johan Wilhelm, f. 1866 i Stavnäs
- - - - -
 
Far: Larsson, Lars, Kördräng
f. 1830 i Gustav Adolf (Värmlands län, Värmland)
Mor: Olsdotter, Maria Stina
f. 1835 i Ekshärad (Värmlands län, Värmland)
Barn:  
Lars Gustaf, f. 1861 i Nordmark (Värmlands län, Värmland)
Andreas Wilhelm, f. 1863 i Nordmark
Jan Erik, f. 1866 i Nordmark
Olaus, f. 1869 i Nordmark
Thilda Maria, f. 1872 i Nordmark
Anna Kristina, f. 1878 i Nordmark
 
Källa: SvBef 1880 o. 1890

2014-06-11, 00:30
Svar #4

Utloggad Anneli Dik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-03-01, 18:46
    • Visa profil
Tack så toppensnällt :-) nu kommer min svärmor bli glad.
Bara en sak som hon undrar över o de är om du vet eller nån annan var zidoli härstammar från?? Eftersom johan o anna blev uteslutna o bortstötta efter dom gifte sig från deras föräldrar o syskon? Någon som har någon info om de?

2014-06-11, 01:33
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det går säkerligen att komma längre bak om du börjar släktforska. Att släktforska är inte särskilt svårt på senare år, man skaffar ett lämpligt abonnemang hos någon eller några av de tre olika aktörer som tillhandahåller de historiska kyrkoböckerna online, med abonnemang från 50 kr för tre timmar (hos Riksarkivet) eller 75 kr för en vecka (hos SVAR). Det är sådana abonnemang t ex Lasse och Lennart har.
 
Här på Anbytarforum kan man alltid ställa frågor när man kör fast, och kan ofta få en god start på sin egen forskning när man kommer hit som nybörjare och ställer sina första frågor här direkt.
 
Jag kan ge dig ett led till:
Johannes Zidoli är enligt husförhörslängden när Johan Wilhelm föds född 1829 4/1 i Stavnäs. Det finns en Johannes född just detta datum i födelseboken, oäkta son till pigan Maria Olsdotter i Duvåsen, Västra Stömme. Fader angavs vara drängen Nils Andersson i Odenstad i Gillberga socken.
 
Troligen är det rätt man och i så fall han som har tagit sig namnet Zidoli, men det behöver kontrolleras. Då börjar det bli riktigt spännande, det är då man får lov att börja följa personen hela vägen, via husförhörslängd och flyttlängder.
 
Du är på väg in i en spännande hobby!

2014-06-11, 15:36
Svar #6

Utloggad Anneli Dik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-03-01, 18:46
    • Visa profil
Detta låter riktigt spännande. Kan va en anledning att locket lades på pga han var oäkting. Har berättat vidare detta för svärmor. Hon kommer säkert oxå att skriva här snart. En riktigt rolig hobby. Jag hjälper även min dotter o son me deras rötter på deras farmors sida.ska även börja me mina rötter oxå snart. Finns de mer än riksarkivet och svar? För o kunna släktforska online?

2014-06-11, 16:01
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det jag tycker är bäst är Arkiv Digital.
Sedan finns även Genline, som var först på banan. De ägs numera av amerikanska Ancestry. Där har jag just ingen koll längre.

2014-06-11, 18:28
Svar #8

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:50
    • Visa profil
    • Släktingar.se
När det gäller kvaliteten så är Ancestry/Genline överlägset sämst, SVAR är helt okej och Arkiv Digital överlägset bäst. När det gäller utbud så är de ungefär likvärdiga.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2015-08-19, 20:05
Svar #9

Utloggad Anita Myrén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 14:28
    • Visa profil
Hej. Här är en till som försökt få fram var namnet Zidoli är taget ifrån. Min farfars mor hette Beda Zidoli och är syster till Johan Wilhelm. Beda var född 1856 i Stavnäs, Värmland. Det fanns också en syster som hette Julia Amanda född 1862 i Stavnäs och en syster Ingeborg född 1860. Deras far var Johannes Zidoli f 1829 och mor Lovisa Christina Laurén född 1824 i Lidköping. Johannes Zidoli hette Nilsson när han föddes. Lovisa Christinas mor hette Inga Britta Falley, också ett intressant namn att leta på. Hon ska ha varit hushållerska hos Niklas Laurén, handlande i Lidköping. Johannes verkar ha tagit namnet Zidoli när han befann sig i Lidköping som skräddaregesäll. Jag har ett fint fotografi som med all sannolikhet är på familjen Laurén, för jag känner igen en dotter Laurén från ett foto farfar hade.
Hälsn Anita Myrén i Arvika

2016-11-05, 15:34
Svar #10

Utloggad Lena Englöv Munck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-04-10, 22:31
    • Visa profil
Den här tråden är ju inte precis ny men själv är jag ny på Anbytarforum.
Jag hittade uppgifterna om Johannes Zidolis familj på nätet i 1890 års folkräkning, där finns även dottern Beda med egen familj. Min mormor Anna född 1889 var då yngst av Bedas barn.  Jag minns henne inte eftersom hon dog 1950 då jag var ett år. Morfar Valdemar Persson däremot levde till 1978. Några år innan han dog skrev han ner sina minnen. Tyvärr finns inte allt kvar men så här skriver han om Johannes Zidoli:

"Enligt vad som berättats för mig, kom han i unga år invandrande till Sverige från Tyskland. Han var skräddare till yrket och bosatte sig i textilstaden Borås, där han ingick äktenskap (...). Zidoli sysslade inte enbart med skrädderi. Han bedrev också försäljning av ett slags tyska automatiska musikinstrument som jag vill minnas hette Arriston. För mer än hundra år sedan bedrev Zidoli försäljning i Värmland av dessa musikapparater enligt annons i dåvarande Wermlands-tidningen. Antagligen var det väl sedan Zidoli med fru flyttat från Borås och bosatt sig i Stömne, som han bedrev dessa affärer här i länet vid sidan av sitt skräddarjobb."
Sedan följer en utvikning om Beda, Johan och Amanda, barnen till Johannes och Lovisa Zidoli.
Därefter åter till Johannes Z: "Enligt vad som berättats för mig hyste han en en oemotståndlig lust till vägar och vandringar. Sålunda gick han hellre landsvägen till Arvika (cirka fem mil) än att åka med passagerarbåtarna, som gick dagliga turer i båda riktningarna... Vid ett par tillfällen företog han också helt oväntade färder från hemmet för att bege sig till sitt gamla hemland Tyskland. En av dessa utflykter lär ha tagit en tid av bortemot två år."

Hur går detta ihop med uppgiften i folkräkningen 1890 där det står att födelseförsamlingen är Stafnäs? Någon födelseort anges faktiskt inte.
Jag har svårt att se att min morfar skulle ha fantiserat ihop historierna om sin frus morfar. På något sätt borde det väl gå att hitta honom någon annanstans i arkiven, om det nu stämmer att han hette zidoli och inte Nilsson..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna